Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ برابر با  ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶  برابر با ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷
ایران در آئینه آمار(۲۴۰)

ایران در آئینه آمار(۲۴۰)

یكشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ برابر با ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

موج بازنشستگی‌ها در آموزش و پرورش و نحوه ساماندهی معلمان

 

بیکاری ۲۵ تا ۴۰ درصدی جوانان و فارغ التحصیلان تاریکترین نقطه کارنامه ربیعی

 

درآمد ۱۴۰میلیون دلاری چین از فروش عروسک به ایران در ۱۰ ماه

 

بیکاران مدرکدار ۴ برابر شدند

 

مدیر کل آموزش و پرورش تهران: تنها ۱۸ در صد مدارس پایتخت غیر دولتی است

 

ابتلای ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت c/ هفتاد درصد مبتلایان شناسایی نشدند

 

خانوارهای اجاره‌نشین ایرانی در یک دهه ۸۳ درصد بیشتر شده‌اند

 

سفره ایرانی‌ها در دهه اخیر کوچک‌تر شده است

 

 ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در گلستان/آمار بالای کودکان خیابانی

 

میانگین سن اعتیاد زنان ۲۶ سال است

 

 

 

۳ دی : موج بازنشستگی‌ها در آموزش و پرورش و نحوه ساماندهی معلمان

 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در دهه ۶۰ و ۷۰ توزیع نیروی انسانی در این وزارتخانه نامتوازن بود، گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بازنشستگی نیروهای انسانی آموزش و پرورش در سال‌های پیشرو یکی از مسائل مهم این وزارتخانه است به گونه ای که طبق گفته‌های اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه تا سال ۱۳۹۹ با سونامی بازنشستگی معلمان مواجه می‌شود و ۳۳۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و بر این اساس حدود ۳۰۰ هزار معلم نیاز است.

 

از سوی دیگر علی علی‌اللهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که کاهش آمار دانش‌آموزان و افزایش بازنشستگان، پنجره‌های طلایی برای آموزش و پرورش است که می‌توان با برنامه‌ریزی بحث اقتصاد آموزش و پرورش را احیا کرد.

 

در همین رابطه علی اللهیار در پاسخ به این پرسش که چرا شما بازنشستگی نیروها در آموزش و پرورش را فرصت مناسبی برای افزایش بهره‌وری می‌دانید؟ اظهار کرد: بنده از بازنشستگی نیروها اظهار خوشحالی نکرده‌ام و تاریخچه‌ای را از استخدام نیروی انسانی آموزش و پرورش از نیمه دوم دهه ۶۰ بازگو کردم.

 

وی افزود: عمده نیروهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش از سال ۶۵ تا ۷۳ وارد شدند به گونه ای که در این سال‌ها ۷۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه استخدام شده‌اند و تنها در سال ۹۰ حدود ۱۰۳ هزار نفر جذب نیرو داشتیم.

 

اللهیار ادامه داد: تا پایان دهه 70 شاهد استخدام زیاد نیرو در آموزش و پرورش بودیم به همین دلیل نتوانستیم در کشور توسعه متوازن ایجاد کنیم و توزیع نیرو در دهه ۶۰ و ۷۰ در وزارت آموزش و پرورش به صورت نامتوازن بود که اثرات آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

 

اللهیار افزود: خروج نیروها از آموزش و پرورش در حال بررسی است تا چارچوب جایگزینی نیروهای خارج شده را تهیه کنیم؛ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند که در مرحله نخست باید مشوق‌هایی را در نظر بگیریم تا افرادی را که نیاز داریم برای ادامه کار نگهداریم، از سوی دیگر باید بدانیم در کجاها بازنشستگی خواهیم داشت و برای بازنشستگی‌ها چه تعداد نیرو باید تامین شود.

 

۳ دی : بیکاری ۲۵ تا ۴۰ درصدی جوانان و فارغ التحصیلان تاریکترین نقطه کارنامه ربیعی است

 

یک فعال بازار کار با اشاره به افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی طی چند سال اخیر گفت: وزارت کار طی این مدت برنامه مشخص و متقنی برای اشتغال جوانان به ویژه تحصیل کرده‌ها نداشته و این مساله تاریکترین نقطه کارنامه علی ربیعی وزیر کار است.

 

حمید حاج اسماعیلی فعال بازار کار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد وزارت کار در چند سال اخیر می گوید: بخش عظیمی از آسیب های حوزه کار به عملکرد وزارت کار و وزیرش بر می گردد. متأسفانه آقای ربیعی کارنامه مثبتی ندارد از همین رو کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد وی نقد دارند.

 

این فعال بازار کار بیان کرد: مطابق آماری که دولت به صورت رسمی ارائه می‌دهد، بیکاری زنان ۲ برابر نرخ عمومی بیکاری است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز ۲ برابر نرخ بیکاری عمومی است. بیکاری جوانان مسئله مهمی است چرا که جوان کسی است که روی آن سرمایه گذاری می‌شود. چند سالی است که شعار سازمان بین المللی کار توجه به کار جوانان است.  نرخ بیکاری جوانان مطابق آمار رسمی در سن  ۱۵تا۳۱  سال بیشتر از ۲۴ درصد است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیش از ۴۰ درصد است. دولتی ها بارها اعلام کرده اند در حال حاضر بیش از ۱ میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم. این ها افرادی هستند که برای آنها هزینه کرده ایم اما در حال حاضر بیکار هستند.

 

حاج اسماعیلی افزود: تورم باید کنترل باشد،اما نه اینکه تمام سیاست‌ها به سمتی باشد که فقط تورم کنترل شود این موضوع سودی ندارد. فرآیند مثبتی در حوزه بازار کار ندارد. ما در حال حاضر هزار هزار میلیارد نقدینگی داریم. این همان پیچیدگی است که دراقتصاد ایران وجود دارد. یکی از جدی‌ترین انتظارات را که بخش بازار داشته است، اصلاح سیاست‌های پولی و مالی است تا بنگاه داران بتوانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند. سوق دادن بخش زیادی از منابع نقدی از سوی بانک ها به صورت تسهیلات به شرکت‌های وابسته به خودشان که در خدمت بازار نیست سیستم بحرانی اقتصاد کشور را شکل می‌دهد. دولت باید فداکاری کند. دولت نباید به دنبال منافع خاص خود نباشد، بلکه باید به دنبال حمایت از مردم باشد.

 

 وی ضعف و مشکلات صندوق بازنشستگی را یکی از مشکلات برنامه ریزی ربیعی عنوان کرد و گفت:در حال حاضر ربیعی هیچ برنامه مشخصی برای حل مشکلات صندوق های بازنشستگی ندارد.

 

این فعال بازار کار افزود: از ابتدا تأکیدمان این بود به جای اینکه دولت برنامه اشتغالزایی فراهم کند، به دنبال احیای بنگاه های نیمه تعطیل و کاملاً تعطیل برود. مشاهده کردیم که طی چند وقت گذشته تعداد زیادی از بنگاه های قدیمی خاموش شدند ووزارت کار هم نتوانست برای این دسته از واحدهای تولیدی کاری را انجام دهد. سیاست های اشتغالی دولت یازدهم و دوازدهم به هیچ وجه موفق نبوده است.

 

۱  دی : درآمد ۱۴۰میلیون دلاری چین از فروش عروسک به ایران در ۱۰ ماه

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشرشده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در ۱۰ماهه سال جاری میلادی ۱۴۰ میلیون دلار انواع عروسک و اسباب‌بازی به ایران صادر کرده است.

 

صادرات اسباب ‌بازی چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۸درصدی داشته است. چین در ۱۰ماهه سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۷۵ میلیون دلار اسباب‌ بازی به ایران صادر کرده بود.

 

کل صادرات اسباب‌بازی چین به کشورهای مختلف جهان در ۱۰ماهه امسال ۲۰ میلیارد دلار گزارش شده که ۷/۰درصد از این رقم به ایران صادر شده است.

 

آمریکا بزرگترین واردکننده اسباب‌بازی از چین شناخته شده است و در ۱۰ماهه سال جاری میلادی ۹/۵میلیارد دلار اسباب‌بازی از چین وارد کرده است. انگلیس با واردات ۱۲/۱ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هنگ‌کنگ با 0۱/۱ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

 

۲۵ آذر : بیکاران مدرکدار ۴ برابر شدند

 

گزارش مرکز آمار حاکی است ، طی سال های اخیر سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از کل بیکاران رو به افزایش بوده و طی ۱۵ سال اخیر این سهم ۴ برابر شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تأمین اشتغال به ویژه برای جوانان همواره یکی از دغدغه های جامعه و سیاستگذاران اقتصادی بوده است. در حال حاضر با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل و جذب ناکافی نیروی کار در مشاغل و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، اشتغال به چالشی برای دولت تبدیل شده است.

 

برآوردها نشان می دهد که در  ۵ سال آینده به طور متوسط سالیانه ۲/۵ درصد به افزارد متقاضی کار در جامعه ایران اضافه خواهد شد. این موضوع توجه جدی به اشتغالزایی و فعالیت های اقتصادی به منظور جذب نیروی کار به خصوص جوانان جویای کار را بیش از پیش نمایان می کند.

 

به نظر می رسد که از مهمترین دلایل تداوم نرخ بالای بیکاری در کشور، به عدم تعادل در بازار کار و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای نیروی کار مربوط می شود که خود ناشی از تغییرات بلند مدت جمعیتی در دهه های گذشته و جوان بودن جمعیت است و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و عدم تداوم نرخ رشد اقتصادی مورد نیاز برای جذب  این افراد در بازار کار بوده است.

 

 علاوه بر بالا بودن نرخ بیکاری برای جوانان و عدم کاهش آن به نرخ های تک رقمی واقعیت دیگر درباره بازار کار در ایران این است که ترکیب بیکاری نیز طی سال های گذشته دستخوش تغییر شده است. به گونه ای که سهم افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از کل بیکاران رو به افزایش بوده است.  به طوری که این سهم از حدود ۱۰ درصد در سال ۱۳۸۰ به بیش از ۴۱ درصد در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

 

این وضعیت نشان می دهد که ماهیت بازار کار در حال تغییر است و لذا سیاست های اشتغالزایی در کشور نیز باید به گونه ای تدوین و اجرا شود که این بخش از افزاد تحصیلکرده جویای کار را تحت پوشش قرار داد. این رویه طی سال های ۹۵ و ۹۶ نیز روند صعودی داشته است. در سال‌های اخیر به گواه آمار اعلام‌شده از سوی مراکز آمار ایران، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار یا به عبارتی بیکاران مدرک‌دار رو به افزایش بوده است.

 

علاءالدین ازوجی، مشاور وزیر و مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره وضعیت بازار کار ایران می گوید: بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۵۸هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که از این میان تعداد کمی از آنها بی‌سواد هستند. خود این موضوع و سهم حدود  ۴۰درصدی افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در میان بیکاران جامعه نشان‌دهنده تغییرات اساسی در ساختار جمعیتی و تحصیلاتی کشور نسبت به دهه‌های گذشته است.

 

۲۳ آذر : مدیر کل آموزش و پرورش تهران: تنها ۱۸ در صد مدارس پایتخت غیر دولتی است

 

عباسعلی باقری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در آموزش و پرورش تهران تحقق عدالت آموزشی است و تلاش کرده ایم فاصله آموزش‌های ارائه شده در مدارس دولتی و غیر دولتی زیاد نباشد.

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تعداد قابل توجه مدارس دولتی در پایتخت اظهارکرد: در حال حاضر ۷۳ درصد مدارس تهران دولتی هستند، ۱۸ درصد مدارس غیر دولتی و ۹ درصد دیگر مدارس خاص را تشکیل می‌دهند.

 

باقری با تاکید بر سرعت گرفتن روند بازنشستگی معلمان در شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه طی ۴ سال آینده با توجه به روند بازنشستگی معلمان شهر تهران شاهد بازنشسته شدن ۲۵ هزار معلم خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: بازنشسته شدن ۲۵ هزار معلم از مجموع ۶۰ هزار معلمی که اکنون در آموزش و پرورش تهران مشغول به فعالیت هستند نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد.

 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص نحوه جذب معلم برای شهر تهران تصریح کرد: در طول سال کمتر از هزار نیرو جذب آموزش و پرورش تهران می‌شوند و این نیرو‌ها نیز به دلیل اینکه سابقه چندانی ندارند از سطح بالایی برخوردار نیستند.

 

۲۲ آذرر : ابتلای ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت c/ هفتاد درصد مبتلایان شناسایی نشدند

 

رئیس مرکز هپاتیت ایران با تاکید بر اینکه بیماری هپاتیت c را می‌توانیم با کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان در طی ۱۰ سال آینده ریشه‌کن کنیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت c در ایران وجود دارند که ۷۰ درصد آنها شناسایی نشدند.

 

سید موئید علویان، رئیس مرکز هپاتیت کشور درباره شیوع هپاتیت B و C در ایران گفت: ما در ایران با دو نوع هپاتیت B و C درگیر هستیم و این دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا عوارض شدید کبدی ایجاد می‌کنند. خوشبختانه در رابطه با هپاتیت B وضعیت خوبی داریم و در ۲۲ سال گذشته روند این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.

 

او ادامه داد: دلیل کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان و افرادی است که در معرض رفتارهای پرخطر هستند. واکسن این بیماری در پاستور و داخل کشور تولید می‌شود و بیش از ۳۵ میلیون ایرانی تا به حال این واکسن را دریافت کردند. عملا هپاتیت B در دهه ۵۰ در ایران شایع بود که آمار آن بالای ۵ درصد و در برخی مناطق تا ۷ درصد گزارش شده بود که با توجه به تولید واکسن، پیشگیری و آگاهی بخشی خوشبختانه این آمار تا امروز کنترل شد.

 

علویان افزود: امروز در اقصی نقاط کشور به جز استان گلستان و سیستان‌وبلوچستان شیوع هپاتیت B زیر ۲ درصد و در برخی استان‌ها زیر ۱ درصد است که این موضوع نشان می‌دهد، ما این بیماری در کشور را کنترل کردیم.

 

جوانان و نوجوانان در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

 

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با در معرض تهدید بودن قشر جوان روبه‌رو است، گفت: این قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متاسفانه این مسئله جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت چهار گروه سنی ۱۷ ساله‌ها را واکسینه کرد.

 

علویان خاطرنشان کرد: در سیستان‌وبلوچستان در گذشته نیز شیوع هپاتیت B زیاد بود که امروز تقریبا کنترل شده و به نصف رسیده، اما به هرحال درمان آن زمان می‌برد. در این استان کلینک رایگان وجود دارد و بیماری رو به کاهش است.

 

او بیان اینکه شیوع هپاتیت C در ایران کم است، تصریح کرد: آمار در ایران زیر نیم درصد است درحالی که در کشورهای همسایه آمار هپاتیت C بالاست. کشور آذربایجان ۷درصد، عربستان ۴ درصد، پاکستان ۵ درصد و عراق بین ۲ تا ۴ درصد دارای افراد مبتلا به این بیماری هستند.

 

علویان تاکید کرد: پیش‌بینی شده در ایران ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند، اما ۷۰درصد این بیماران شناسایی نشدند. در حالی که داروی ایرانی موثر و بسیار ارزان با یک دهم قیمت و تحت پوشش بیمه وجود دارد.

 

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در کشوری مانند مصر بیش از یک میلیون و نیم مبتلا به هپاتیت C درمان شدند؛ گفت: بالاترین شیوع هپاتیت C در مصر است، اما ظرف دو سال یک میلیون و  ۵۰۰هزار نفر را درمان کردند.

 

دولت درمان رایگان هپاتیت C را بپذیرد

 

علویان درباره علت شناسایی نشدن بیماران مبتلا به هپاتیت C گفت: اکثر مبتلایان دفترچه بیمه ندارند و از میان معتادان تزریقی یا زندانیان هستند. دولت باید بپذیرد که این افراد را به صورت رایگان درمان کند. دولت مسئول این موضوع است همان‌طور که در برابر آسیب‌های اجتماعی و زندانیان مسئول است.

 

او ادامه داد: در نامه‌های جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت این مسئله اطلاع داده شده که ۱۸۶هزار مبتلا در ایران وجود دارد که ۷۰درصد آنها شناسایی نشدند. در یک سال گذشته فقط ۱۰هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت C درمان شدند در صورتی که همه امکانات درمان این بیماری مثل پزشک و دارو مهیاست. دولت باید به این موضوع کمک کند تا بتوانیم ظرف ۵ تا ۱۰ سال این بیماری ریشه‌کن شود، اما متاسفانه دولت هیچ پاسخ و واکنشی به نامه‌ها نداشته است.

 

رئیس مرکز هپاتیت ایران مشکل اصلی هپاتیت در ایران میان معتادان، زندانیان و کودکان کار خواند و گفت: استان‌هایی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند، مانند تهران و البرز بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. درمان رایگان هپاتیت C توسط دولت‌ها به فراموشی سپرده شده است.

 

او با اشاره به هزینه درمان و ریشه‌کنی هپاتیت C در ایران گفت: کل هزینه درمان و ریشه‌کنی این بیماری درمدت ۱۰ سال آینده کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان است. یعنی یک نفر اختلاس نکند، در طول ۱۰ سال می‌توان هپاتیت C را در ایران ریشه کن کرد.

 

۲۲ آذر : خانوارهای اجاره‌نشین ایرانی در یک دهه ۸۳ درصد بیشتر شده‌اند

 

بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که اجاره‌نشینی در دو دهه اخیر در ایران رو به گسترش بوده است. همچنین در یک دهه اخیر هزینه مسکن بخش بزرگتری از بودجه خانوار را به خود اختصاص داده است.

 

گزارش‌های بانک مرکزی ایران حاکی از آن است که در دو دهه اخیر سهم مسکن از کل بودجه خانوارهای شهری به طور متوسط ۱۰ درصد بیشتر شده است.

 

بیشترین رشد سهم مسکن از کل بودجه خانوار در تهران بوده که شدیدترین رشد اجاره بها را نیز داشته است.

 

همزمان، با آغاز طرح مسکن مهر، رشد اجاره بها در مناطق شهری ایران، در مقایسه با نرخ تورم تا حدی کند شده است.

 

بنا به سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، سه میلیون و ۵۸۶ هزار خانوار شهری در ایران ساکن خانه‌های اجاره‌ای بودند، رقمی که با ۸۳ درصد رشد ظرف یک دهه به شش میلیون و ۵۶۵ هزار خانوار شهری اجاره‌نشین در سال ۱۳۹۵ رسید.

 

آمار رسمی حاکی از آن است که در سال ۱۳۷۵ حدود دو سوم خانوارهای شهری ایرانی (۶۷.۲٪) مالک محل زندگی خود بودند، در سال ۱۳۹۵ این نسبت به اندکی بیشتر از نصف خانوارها (۵۴.۲٪) کاهش یافت.

 

در مقابل نسبت خانوارهای شهری اجاره‌نشین از ۲۱.۲٪ در سال ۱۳۷۵، به ۳۶.۷٪ در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

 

۲۱ آذر : حدود ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در گلستان/آمار بالای کودکان خیابانی

 

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا چراغعلی عصر سه شنبه در دومین نشست فعالان فضای مجازی و حقوق شهروندی با رویکرد آسیب های اجتماعی  و با موضوع کودکان کار و بازمانده از تحصیل اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که نیاز مند حمایت هستند.

 

وی افزود: از تعداد کودکان شناسایی شده تعداد ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر را آموزش و پرورش استان تائید کرده است.

 

وی ادامه داد: فقر، مهاجرت، حاشیه نشینی، اعتیاد و در برخی موارد مانند زندانی بودن والدین از جمله دلایلی است که موجب حضور این کودکان در خیابان‌ها برای تامین معیشت شده است.

 

به گفته چراغعلی صعب‌العبور بودن، کمبود امکانات ترددی در برخی روستاها و برخی تصورات غلط از تحصیل دختران از دیگر دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل است.

 

آمار کودکان خیابانی و بازمانده از تحصیل در شرق گلستان بالا است

 

گرگان- معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گلستان، گفت: آمار دقیقی از کودکان کار در دست نیست ولی بررسی ها نشان می دهد شرق گلستان آمار بالاتری از کودکان خیابانی و بازمانده از تحصیل دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مریم معصومی عصر سه شنبه در دومین نشست فضای مجازی و حقوق شهروندی با رویکرد آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار و بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: تا کنون تعداد ۱۵۹ کودک خیابانی در استان شناسایی شده‌اند که شرق استان آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت: با توجه به اینکه گلستان یکی از استانهای مهاجر پذیر است، تعداد زیادی از این کودکان از اتباع و یا مهاجرانی هستند که به این استان پناه آورده‌اند.

 

۲۰ آذر :میانگین سن اعتیاد زنان ۲۶ سال است

 

سخنگوی ناجا گفت: میانگین سن اعتیاد در مردان در حال حاضر در کشور ما ۲۴ سال و زنان ۲۶ سال است، اما شروع انحراف به ۱۵سالگی رسیده است.

 

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته ۱۳ درصد کشف مواد مخدر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲۵ هزار کیلو مواد مخدر کشف شده است که بخش اعظم آن تریاک است. متاسفانه از هر یک کیلو تریاک ۱۰ کیلو مرفین و از هر یک کیلو مرفین ۱۰ کیلو هروئین تولید می‌شود. بنابراین از هر یک کیلو تریاک ۱۰۰ کیلو هروئین به دست می‌آید.

 

او ادامه داد: در افغانستان نیز زمین زیر کشت این ماده مخدر ۶۰ درصد افزایش داشته است و کشت تریاک در این کشور به ۳۲۱ هزار هکتار رسیده است و محصول آن نیز در سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته آن افزایش ۹۰ درصدی داشته و با توجه به اینکه سال گذشته تولید این ماده مخدر در کشور افغانستان ۴۶۰ تن بوده است در سال جاری به ۹ میلیون کیلو تریاک رسیده است.

 

سخنگوی ناجا خاطرنشان کرد: در طی ۱۰ سال اخیر بالاترین کشفیات در زمینه مواد مخدر را در ماه‌های گذشته داشته‌ایم و نزدیک به ۸هزار و ۷۰۰ کیلو مواد مخدر در هرمزگان در ماه‌های اخیر کشف و ضبط شده است البته ۸۰ درصد کشفیات مواد مخدر در طی ۹ ماه گذشته در مبادی ورودی شرق کشور و حواشی آن بوده است و به سطوح داخلی کشور نرسیده است.

 

سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری افزایش ۷ درصدی دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر را داشتیم، گفت: نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد جمع‌آوری معتادان متجاهر بیشتر شده و ما معتقدیم که به هر اندازه زیرساخت‌ها برای بازپروری معتادان ایجاد شود مهیا باشد پلیس می‌تواند در کمترین زمان آنها را جمع‌آوری کند.

 

او با تاکید بر اینکه باید میزان حساسیت جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر بالا برود، گفت: ۲۵۵ میلیون نفر معتاد در جهان وجود دارد که ۷۰۰ نوع مواد مخدر توهم‌زا را مصرف می‌کنند. بنابراین باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و سازمان‌هایی مانند وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، مساجد، خانواده، مدرسه، صداو سیما و… نقش پررنگ‌تری در پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشته باشند.

 

او با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات خوبی از سوی ناجا صورت گرفته است، گفت: افزایش ۱۶ درصدی مراکز مشاوره در حوزه پیشگیری از مواد مخدر را در سال جاری داشتیم. همچنین حدود ۶۵۰ دایره مشاوره و مددکاری در کلانتری فعال شده و تلاش می‌کنیم حضور پلیس را در مجامع آموزشی تقویت کنیم.

 

سخنگوی ناجا در خصوص شایعاتی مبنی بر وجود ماده مخدر دستمال‌های اعتیادزا در کشور گفت: هیچ‌گونه گزارشی از وجود دستمال‌های مرطوب اعتیادزا و روانگردان به پلیس نشده و ما ثبت نکرده‌ایم

 

۲۰ آذر : سفره ایرانی‌ها در دهه اخیر کوچک‌تر شده است

 

بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط معیشت خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد که متوسط مصرف سالانه بسیاری از مواد غذایی اصلی از جمله گوشت، ماهی، نان، برنج و شیر در یک دهه گذشته بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

گوشت پرندگان تنها قلم عمده‌ای است که مصرف آن به طور متوسط در میان خانوارهای ایرانی بالا رفته است، میزان مصرف متوسط تخم مرغ هم تغییر چندانی نکرده است.

 

مرغ و تخم مرغ از معدود مواد غذایی هستند که بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ افزایش قیمتشان نسبت به رشد درآمدها و سطح عمومی قیمت‌ها کمتر بوده است.

 

در این دوره نان به قیمت ثابت (یعنی با در نظر گرفتن تورم) ۱۶۰ درصد گران شده، قیمت متوسط قند و شکر ۴۵ درصد و قیمت شیر ۳۹ درصد بالا رفته و گوشت قرمز و ماهی هم ۱۳ درصد گرانتر شده‌اند.

 

رشد درآمد و رشد قیمت‌ها

 

مقایسه رشد درآمد پولی خانوارها و قیمت اقلام خوراکی بین سال‌های 85 و 95 (به قیمت ثابت)

 

منفی %15.5

 

رشد درآمد پولی ناخالص

 

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران

 

مصرف برخی اقلام مانند گوشت قرمز و نان در تمام دو دهه اخیر در حال کاهش بوده است. اما مصرف برخی دیگر از مواد غذایی مانند شیر، ماهی و فرآورده‌های دریایی تا نیمه دهه ۱۳۸۰ در حال افزایش بود و پس از آن سقوط کرد.

 

مصرف ماهی و فرآورده‌های دریایی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ بیش از دو برابر شد. در همین دوره مصرف شیر هم ۷۰ درصد بالا رفت.

 

اما از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ مصرف ماهی ۴۰ درصد سقوط کرد و مصرف شیر هم ۳۰ درصد پایین آمد.

 

سقوط مصرف شیر در سال ۱۳۹۰ رخ داد، در این سال یارانه شیر قطع شد.

 

قطع یارانه شیر به کشمکش پردامنه‌ای تبدیل شده است. با آن که پس از قطع یارانه گفته شده این یارانه دوباره برقرار می‌شود، گزارش‌های مختلف حاکی از عدم پرداخت آن است. برخی مقام‌ها از تعطیلی نیمی از واحدهای لبنی به دنبال قطع یارانه شیر و کاهش مصرف آن گفته‌اند.

 

برخی نیز درباره تاثیرات منفی آن بر سلامتی شهروندان، به خصوص کودکان در مناطق محروم، هشدار می‌دهند.

 

افت مصرف شیر چنان شدید بوده که ظرف شش سال مصرف متوسط شیر برای هر خانوار ایرانی تقریبا نصف شد.

 

هر خانوار در سال ۱۳۸۹ هفته‌ای ۴.۵ لیتر شیر مصرف می‌کرد، اما با قطع یارانه، این میزان در سال ۱۳۹۰ تا هفته‌ای تقریبا ۳ لیتر پایین آمد و با ادامه روند نزولی، مصرف متوسط شیر در سال ۱۳۹۵ به هفته‌ای ۲.۳ لیتر کاهش یافت.

 

یک نکته جالب در سال ۱۳۹۰ این است که همزمان با قطع یارانه شیر و کاهش شدید مصرف آن، مصرف ماست اندکی افزایش یافت.

 

این افزایش ممکن است به کسانی مربوط شود که با شیر یارانه‌ای ماست خانگی درست می‌کردند و پس از گران شدن آن، خرید ماست را جانشین درست کردن ماست خانگی کردند.

 

با ۲۳۰۰ تومان در روز چه طور سیر می‌شوید؟

 

با کوچک شدن سفره‌ها، هزینه خوراک و آشامیدنی به طور متوسط بخش کوچکتری از بودجه خانوار را تشکیل می‌دهد.

 

کم شدن متوسط مصرف مواد غذایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

بعد خانوار، یعنی متوسط تعداد افراد در یک خانوار ایرانی، در دو دهه اخیر روندی نزولی داشته است و به اصطلاح تعداد "نان‌خورها" سر سفره کمتر شده است.

 

اما میزان کوچک شدن سفره شدیدتر از کوچک شدن بُعد خانوار بوده است، یعنی علاوه بر مصرف کلی خانوار، مصرف سرانه مواد غذایی برای هر نفر هم پایین آمده است.

 

از آغاز دهه ۱۳۷۰ به مرور میزان توزیع کالاهای کوپنی کم شد، قیمت آنها بالا رفت و در نهایت توزیع کالای کوپنی در سال ۱۳۹۰ پس از سه دهه به کلی متوقف شد.

 

همچنین با کم شدن بودجه کلی خانوار و فشار هزینه مسکن، به نظر می‌رسد که برخی ناچار شده‌اند از خرج خوراک بزنند.

 

 

        

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©