Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ برابر با  ۰۴ اگوست ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶  برابر با ۰۴ اگوست ۲۰۱۷
3 von 662

 

ایران در آئینه آمار(۲۳۴)

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ برابر با ۳ اگوست ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۹۵ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است

 

نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ۲ برابر مردان است

 

مرکز آمار: ۲۴۱ هزار کودک بی سواد داریم

 

۹۰ درصد دختران ایرانی که برای یافتن کار به ترکیه میروند در هتل ها خودفروشی میکنند

 

«مشکلات اقتصادی» سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک تحصیل کرده. دو میلیون کودک کار

 

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

 

۱۷ درصد از مردم ایران تمایل به مصرف مواد مخدر دارند

 

پرستارانی هستند که با ۵۰۰ هزار تومان درآمد بدون بیمه سرمی‌کنند

 

جمعیت مردان ایران ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و زنان ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

 

ماهیانه” ۲۰ هزار عمل جراحی زیبایی بینی” در تهران انجام می‌شود

 

۸۴۸۱ میلیون دلار بدهی خارجی ایران

 

۱۲ مرداد : ۹۵ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، نوید حاج بابایی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصفهان در رتبه یازدهم کم‌بارشی کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: در مقایسه مدت مشابه سال گذشته وضعیت بارش در استان حدود ۲۱٫۲ درصد افزایش داشته است اما در بارش بلندمدت نسبت به سال گذشته پایین‌تر بوده است.

 

وی با اشاره به بارش ۱۳۸ میلی متری تا پایان ۹ مردادماه سال جاری در استان، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

 

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: شهر اصفهان در بازده نرمال ۹۱ میلی‌متر بارش داشته که این میزان ۲۷ درصد نسبت به بلند مدت کاهش و ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش یافته است و در شرق اصفهان، نجف آباد، ورزنه و زرین شهر حدود ۴۰ درصد کمبود بارش داریم.

 

حاج بابایی با بیان اینکه بیشترین بارش مربوط به شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان است، گفت: بارش‌های سال جاری در شهرستان‌های داران، چادگان، گلپایگان بارش متوسط است.

 

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: در اکثر ایستگاه‌های استان به جز ایستگاه‌های خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران میزان بارش ثبت شده تا پایان سال زراعی نسبت به نرمال کاهش یافته است.

 

حاج بابایی اضافه کرد: میانگین دمای تیرماه استان ۲۷٫۲ درجه سانتی گراد است که در مقایسه بلند مدت ۲ درجه خنک‌تر و در مقایسه با تیر ماه سال گذشته نیز یک درجه خنک‌تر شده است. گرم‌ترین ماه سال جاری خردادماه بوده است که میانگین دمای ثبت شده آن ۲۵٫۳ درجه است که در مقایسه با بلند مدت ۱٫۵ درجه و در مقایسه با سال گذشته ۱٫۶ درجه سانتی‌گراد گرمتر بوده است.

 

وی ادامه داد: وضعیت خشکسالی دراز مدت (هیدرولوژیکی) در استان اصفهان منجر به وقوع خشکسالی بسیار شدید در شهرضا، مبارکه، نجف آباد، کاشان، شاهین شهر، میمه، گلپایگان و تیران و کرون شده است.

 

معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است، گفت: تنها در پنج  درصد مساحت استان وضعیت بارش‌ها مناسب است. ۱۱ درصد مساحت استان به لحاظ خشکسالی دراز مدت خفیف، ۴۸ درصد متوسط، ۳۰ درصد شدید و ۶ درصد بسیار کم است.

 

وی با اشاره به اینکه استمرار خشکسالی در استان اصفهان برای ۱۷ سال پیش‌بینی شده است، گفت: در سال جاری با افزایش نسبی میانگین دما و الگوهای زودرس تابستانه مواجه بودیم اما پیش بینی‌ها در طی سه ماه آینده نشان دهنده کاهش دما و شرایط نرمال خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه چشم انداز امیدوار کننده‌ای در موضوع خشکسالی نداریم، گفت: با توجه به امواج ناپایدار و شروع بارش‌های پاییزی آلودگی هوا در پاییز سال جاری ممکن است نسبت به پاییز سال گذشته ۹۵ درصد کمتر باشد.

 

۱۱ مرداد : نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ۲ برابر مردان است

 

 

به گزارش ایلنا، فهیمه فرهمندپور (مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده) در نشست هم‌اندیشی زنان فعال اقتصادی با انتقاد از اینکه نرخ مشارکت زنان در سال‌های ٩٠ تا ٩٢ نیز با کاهش رو به رو بوده است، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ٩٢، ١٢/۴ درصد بوده است، این درحالی‌ست که اشتغال در بخش غیررسمی با ۲۵ درصد هم فرصت و هم چالش برای زنان محسوب می‌شود.

 

فرهمند‌پور در ادامه توزیع جمعیت زنان در بخش خدمات را ۵١/۶، کشاورزی ٢٢/۴ و صنعت را ٢۵ درصد اعلام و گفت: متاسفانه این میزان از جمعیت زنان عمدتا در سطوح پایین‌تر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند. برای مثال در استان گیلان ۶٠ درصد زنان  به شکل مستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند اما نرخ مشارکت آن‌ها در تبادل مالی کمتر از ١۵ در صد است. به این ترتیب زنان بیشتر در قاعده هرم شاغلان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه زنان در بخش اشتغال روستایی در سال ٩٠ با ١١ میلیون جمعیت، ٢۵ درصد شاغلان کشاورزی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: ۸۵ درصد فعالیت‌های دامی و بخش عمده‌ای از صنایع تبدیلی نیز با حضور زنان انجام شده است.

 

فرهمند‌پور با انتقاد از اینکه نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ٢٣ درصد است درحالیکه این نرخ در میان مردان ١١ درصد است، گفت: با وجود اینکه این فاصله درحال کاهش است اما شاخص بیکاری زنان دو برابر مردان است.

 

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به زنان سرپرست خانواده گفت: جمعیت زنان سرپرست خانوار ۶٢/٩ درصد و دو برابر مردان است. نسبت خانوارهای تک سرپرست ٨۵ درصد است که این میزان در مردان تنها ١۵ درصد اعلام شده است. اما مساله قابل توجه این است که شاخص سنی زنان سرپرست خانوار ۵٠ سال و کمتر تنها ١۶ درصد است. این رقم نشان می‌دهد بیش از ٨٠ درصد زنان سرپرست خانوار بالای ۵٠ سال سن دارند که این مساله ضرورت توجه به ارائه خدمات به این جمعیت را پررنگ‌تر می‌کند.

 

۱۰مرداد : مرکز آمار: ۲۴۱ هزار کودک بی سواد داریم

 

سرشماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در ایران ۲۴۱ هزار دختر و پسر شش تا ۹ ساله بی سواد زندگی می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در کل کشور، هشت میلیون و ۷۹۵ هزار و ۵۶۲ نفر بی‌سواد هستند.

 

همچنین در میان جمعیت بی سواد کل کشور ۵ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۴۴ نفر زنان هستند که از این میزان ۴ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۸۰ نفر زن ۳۵ سال به بالا هستند.

 

گفتنی است از تعداد زنان بی‌سواد ۱۱۷ هزار و ۸۶۷ نفر بین شش تا ۹ سال هستند و ۳۷ هزار و ۹۱۵ نفر ۱۰ تا ۱۴ سال سن دارند. زنان بی‌سواد ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ۵۸ هزار و ۱۶۳ نفر هستند. همچنین زنان بی سواد ۹۵ تا ۹۹ ساله هشت هزار و ۷۱۹ نفر و تعداد زنان بی‌سواد ۱۰۰ ساله و بیشتر ۳ هزار و ۱۹۳ نفر هستند.

 

همچنین بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در کل کشور حدود ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۱۸ مرد بی‌سواد داریم که از این میان دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۲۰۸ مرد ۳۵ سال به بالا بی‌سواد هستند.

 

گفتنی است در کل کشور ۱۲۳ هزار و ۱۴۷ مرد بی‌سواد شش تا ۹ سال و ۳۶ هزار و ۴۸۳ مرد ۱۰ تا ۱۴ ساله بی‌سواد داریم.

 

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در ایران ۲۴۱ هزار و ۱۴ کودک شش تا ۹ ساله (زن و مرد)، بی سواد داریم.

 

 

۱۰ مرداد : ۹۰ درصد دختران ایرانی که برای یافتن کار به ترکیه میروند در هتل ها خودفروشی میکنند

 

 «زمان زیادی است که دختران ایرانی را با فریب به ترکیه می‌برند و در مراکز خاص به کار گرفته می‌شوند. ۱۰درصد دخترانی که به ترکیه می‌روند شغل درستی (فروشندگی، پرستاری از کودک یا سالمند و…) دارند و بقیه آنها در هتل‌ها مشغول خودفروشی هستند.»

 

در بین همین آگهی‌ها، آگهی استخدام منشی مجرد خانم خوش برخورد برای شرکت واردات خودرو در دوبی با اسکان و حقوق ۸ میلیون‌تومانی به چشم می‌خورد که می‌تواند خیلی از دختران ایرانی را وسوسه‌ کند.

 

از این دسته آگهی‌ها در فضای مجازی بسیار است که حقوق‌های میلیونی، اسکان در محله‌های خوب و… را وعده می‌دهد. در صورتی که این تبلیغات در باغ سبزی است برای جذب افراد ساده‌لوح ایرانی و کشاندن‌شان به ورطه تباهی.

 

 

۲ مرداد : «مشکلات اقتصادی» سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک تحصیل کرده. دو میلیون کودک کار

 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی علت ۵۳ درصد از موارد ترک تحصیل دانش‌ آموزان در ایران را «مشکلات اقتصادی و مالی» عنوان کرد و افزود گفت که ۳۵ درصد از موارد ترک تحصیل نیز ناشی از «مسائل فرهنگی» است.

 

به گزارش روز دوشنبه دوم مرداد ایرنا٬ علی باقرزاده در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان نهضت سواد آموزی و «کمیته امداد امام خمینی» ۱۲ تا ۱۵ درصد علت ترک تحصیل‌ها را نیز مسائل مربوط به آموزش و پرورش اعلام کرده است.

 

آقای باقرزاده در این مراسم به آمار دانش‌اموزان ترک تحصیل کرده در ایران اشاره‌ نکرد٬ اما آمار‌های غیررسمی حاکی از وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک تحصیل کرده در کشور است.

 

بسیاری از کودکانی که به دلایل اقتصادی و مالی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند٬ در زمره کودکان کار قرار گرفته‌اند که در خیابان‌ها و کارگاه‌ها به دست‌فروشی و پادویی مشغول شده‌اند.

 

براساس آمار‌های رسمی٬ دو میلیون کودک کار در ایران وجود دارد اما آمارهای غیررسمی تعداد کودکان کار را هفت میلیون نفر اعلام کرده است.

 

بسیاری از این کودکان یا از ادامه تحصیل بازمانده‌اند و یا هرگز تجربه نشستن در کلاس‌های درس را نداشته‌اند. آمار چنین کودکانی در ایران به خاطر مسائل و مشکلات اقتصادی٬ فرهنگی و آموزشی رو به افزایش است.

 

ماده ۲۸ کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل، که سال ۱۳۷۰ به امضای جمهوری اسلامی ایران رسید، نیز برخورداری از آموزش و پرورش را حق تمامی کودکان زیر ۱۸ سال ذکر کرده است.

 

۲ مرداد : کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

 

مهر. پرستاری وزیر بهداشت از کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور خبر داد و گفت: حدود ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در این دولت در دست‌ساخت است.

 

محمد میرزابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور گفت: بنابر استاندارد جهانی برای این تعداد تخت نیاز به ۶۳ هزار پرستار داریم.

 

میرزابیگی، در ادامه با اشاره به اینکه ۴۳ هزار و ۵۰۰ نیرو به‌کارگیری شده حدود ۱۱ هزار نفر آن استخدام دولتی شدند، ادامه داد: ۱۰ هزار نفر آن‌ها از طریق خرید خدمت (آوا سلامت)، ۱۶ هزار نفر با طرح تحول نظام سلامت، هزار و ۵۰۰ نفر از طریق تمدید طرح نیروی انسانی، پنج هزار نفر با جایگزین مرخصی زایمان و ۴ هزار نفر هم از طریق آئین‌نامه دانشجویی به‌کارگیری شدند.

 

وی، یادآور شد: پرستاران فعال در بیمارستان‌های کشور بیش از ۷۰ هزار نفر است ضمن اینکه به ازای هر تخت ۱.۷ پرستار در بیمارستان‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

۲ مرداد : ۱۷ درصد از مردم ایران تمایل به مصرف مواد مخدر دارند

 

دو روز پس از اعلام طرح «توزیع موادمخدر دولتی»، یکی از ویژگی‌های این طرح «تک‌مصرفی شدن معتادان» عنوان شد.

 

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دو روز پیش با اشاره به تصویب نهایی پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی با هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان، از موافقت تمامی مراجع تصمیم‌گیرنده با این پیشنهاد خبر داد.

 

صفاتیان با استناد به آمارها گفت: «تحقیقات در کشور نشان می‌دهد ۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند. از این تعداد ۵ درصد به سمت استعمال موادمخدر رفته‌اند و ۱۲ درصد باقیمانده نیز در صورت قطع نشدن ارتباط مصرف‌کننده و قاچاقچیان و نبود مدیریت مصرف به این سمت حرکت خواهند کرد».

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام وجود ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار قاچاقچی در کشور، از آن به عنوان «آسیبی اجتماعی» یاد کرد و افزود: «هدف از طرح توزیع موادمخدر دولتی ، کنترل اقتصاد پرقدرتی است که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد».

 

وی با بیان این‌که در حال حاضر تعداد معتادان کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است، ادامه داد: «این تعداد معتاد ۵۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زنند. از این میزان، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پولی است که مردم بابت خرید موادمخدر به قاچاقچیان می‌پردازند».

 

در همین حال، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر طرح «توزیع موادمخدر دولتی در کشور» را عاملی در کاهش به گفته او پول‌های کثیف در دست قاچاقچیان دانست.

 

علی هاشمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تصریح کرد، حدود ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگان، تریاک و مشتقاتش را مصرف می‌کنند و بر همین اساس در این طرح فقط بر آزادسازی تریاک تاکید شده است.

 

علی صفاتیان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به نوشته شدن طرحی تحت عنوان «ارائه تریاک به افراد بالای ۵۰ سال» در ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: این طرح توسط دولت نهم و دهم اجرا نشد. با این وجود طرح جدیدی که در هفته گذشته اعلام و بازتاب خبری داشت؛ بار اولی نیست که مطرح شده است، بلکه طرحی قدیمی است».

 

خبرگزاری ایلنا به نقل از حسن نوروزی نوشت قرار بر این است که مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار گیرد تا آنان بتوانند به‌تدریج ترک کنند.

 

۲۹تیر : پرستارانی هستند که با ۵۰۰ هزار تومان درآمد بدون بیمه سرمی‌کنند

 

نیمی از پرستاران بیکارند/ طرح «تربیت پرستار بیمارستانی» مشکل‌دار است

 

محمد شریفی‌مقدم ضمن انتقاد از طرح تربیت پرستار بیمارستانی می‌گوید: در حال حاضر پرستار بیکار در کشور زیاد داریم و نمی‌توان کمبود نیروهی پرستاری را برای اجرای طرح های ناکارآمد بهانه کرد.

 

به گزارش ایلنا، محمد شریفی مقدم در نشست خبری با موضوع تربیت پرستار بیمارستانی اظهار داشت: شاید در بیمارستانهای تهران دچار کمبود شدید پرستار هستیم ولی در دیگر شهرهای کشور اینگونه نیست و حتی پرستار بیکار هم داریم بنابراین نباید به خاطر کمبود پرستار در بیمارستانهای تهران بخشنامه کشوری صادر کرد.

 

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۸۵ دانشکده پرستاری فعال هستند و سالانه ۱۲ هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم و تربیت پرستار بیمارستانی می‌تواند در آینده باعث اشباع پرستار شود، همچنین اصرار وزارت بهداشت این است که این کار تربیت پرستار بیمارستانی در بیمارستان‌ها صورت پذیرد ولی باید از شورای گسترش و شورای انقلاب فرهنگی مجوز‌ها لازم را دریافت کنند.

 

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور عنوان کرد: همچنین برای تربیت پرستار بیمارستانی با هیچ کدام از صاحبنظران پرستاری از جمله سازمان نظام پرستاری، خانه پرستار، انجمن علمی پرستاری و سه تشکل دیگر پرستاری نظر کار‌شناسی گرفته نشده است و باید از مشورت جامعه ۳۰۰ هزار نفری پرستاری استفاده شود.

 

شریفی مقدم درباره تعداد پرستاران بیکار عنوان کرد: سازمان نظام پرستاری طی سه روز گزینه‌ای را در سایت خود ایجاد کرده که تاکنون بیش از ۹ هزار پرستار بیکار ثبت نام کردند و این آمار حداقلی است، زیرا معتقدیم نیمی از فارغ التحصیلان پرستاری بیکار هستند.

 

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه ما پرستارانی داریم که با ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند ولی آن‌ها را بیمه نمی‌کنند، عنوان کرد: برای کمبود پرستار در بیمارستانهای تهران نیز فرمول داریم، ولی باید از صاحبنظران این رشته مشورت گرفته شود.

 

 

 

۲۹ تیر : جمعیت مردان ایران ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و زنان ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نشان می‏دهد جمعیت کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر است که این جمعیت در ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار زندگی می‏کنند. بر این اساس در کل کشور به طور متوسط ۳٫۳ نفر در هر خانوار زندگی می‏کنند.

 

جمعیت مردان ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ نفر و جمعیت زنان نیز ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر است و این در حالی است که نسبت جنسی در کشور ۱۰۳ می­باشد بدین معنا که به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۳ نفر مرد در ایران زندگی می­کنند.

 

 از کل جمعیت کشور ۲۴ درصد در گروه سنی صفر تا ۱۴ ساله، ۶۹٫۹ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ ساله و ۶٫۱ درصد هم در گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر قرار دارند.

 

در بین استان­های کشور، استان تهران با ۱۳ میلیون ۲۶۷ هزار و ۶۳۷ نفر پر جمعیت ترین و استان ایلام با ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر کم جمعیت ترین استان کشور است .

 

۲۰ تیر : ماهیانه” ۲۰ هزار عمل جراحی زیبایی بینی” در تهران انجام می‌شود

 

رییس انجمن جراحان پلاستیک با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰۰ عمل جراحی زیبایی بینی در تهران انجام می‌شود، گفت: متاسفانه به طور متوسط ۲۰ هزار عمل جراحی بینی در تهران صورت می‌گیرد.

 

او با بیان اینکه افراد غیر متخصص جراحی زیبایی نیز عمل بینی را انجام می‌دهند، گفت: به دلیل اینکه عمل جراحی بینی توسط همه افراد از غیرپزشک گرفته تا جراح عمومی، متخصص گوش وحلق و بینی، دندانپزشک و .. انجام می‌شود، نمی‌توان آمار خیلی دقیقی از اعمال جراحی بینی به دست آورد.

 

امامی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در ترویج عمل‌های جراحی زیبایی تصریح کرد: برخی از پزشکان با حضور در برخی از برنامه‌های صدا و سیما و پرداخت مبلغی پول به تبلیغ و ترویج عمل جراحی زیبایی از جمله عمل بینی می‌پردازند.

 

وی تاکید کرد: امروز ما با اپیدمی جراحی زیبایی مانند عمل بینی، ساکشن، بوتاکس و … مواجه هستیم که تبدیل به معضلی برای جامعه ما شده است و بهتر است راهکارهای مناسبی برای مقابله با این معضل اندیشیده شود.

 

۱۹ تیر : ۸۴۸۱ میلیون دلار بدهی خارجی ایران

 

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات حجم بدهی خارجی ایران نشان می‌دهد که این بدهی با طی روندی رو به رشد حدود ۹۱۰ میلیون دلار در طول سال ۱۳۹۵  افزایش داشته است. حجم ‌بدهی خارجی ایران در سه ماهه اول سال قبل حدود ۷۵۷۱ میلیون دلار، سه ماهه دوم تا ۷۹۱۰ میلیون دلار و در سه ماهه سوم تا ۷۸۴۰ میلیون دلار بوده در انتهای سال به ۸۴۸۱ میلیون دلار رسیده است.

 

بنا بر این گزارش، حجم صادرات کالا در سال گذشته به ۸۳ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار رسیده که در مقابل آن وارداتی در حدود ۶۳ هزار و ۱۳۵ میلیون دلار ثبت شده است.

 

بر این اساس تراز حساب جاری ایران در پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۶ هزار و ۳۸۸ میلیون دلار می‌رسد. همچنین جزئیات این گزارش از این حکایت دارد که تراز بازرگانی ایران در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۸۴۳ میلیون دلار بوده است.

 

محاسبات بدهی‌های خارجی بر اساس متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی و با نرخ ۳۱۳۸ تومان انجام شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©