Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ برابر با  ۲۹ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴  برابر با ۲۹ ژانويه ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۰۷)

پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ برابر با ۲۸ ژانويه ۲۰۱۶   

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران از کشف ۵۳۶ تن مواد مخدر در ۱۰ ماه گذشته خبر داد

 

ایران پتانسیل تولید محصولات ارگانیک را ندارد/ سالانه ۱۷ تن خاک در ایران از بین میرود

 

بی سوادی در ۲۵ سال اخیر ثابت بوده است- ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور

 

سال ۹۴ رکورددار خودکشی‌ در سن نوجوانی‌

 

تعطیلی ۱۷۰ واحد سنگبری در الیگودرز/۵۰۰۰ نفر بیکار شدند

 

پانزده درصد دانش‌آموزان دبیرستانی تهران 'رابطه جنسی اجباری داشته‌اند'

 

بیکارشدن ۲۱۰۰ کارگر در پی تعطیلی ۳۷۸ واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان

 

حاشیه نشینی ۱۱ میلیون ایرانی

 

سازمان بین المللی کار : افزایش جمعیت جهانی بیکاری تا دو سال آینده

 

افزایش، مرگ کارگران در اثر حوادث ناشی از کار در استان کردستان

 

 

 

۷ بهمن : افزایش، مرگ کارگران در اثر حوادث ناشی از کار در استان کردستان

 

نا به اظهارات غلامرضا همایون پور،مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان در گفتگو با خبرنگاران که در ماهنامه اصناف کردستان شماره ی دی ماه امسال منتشر شده است،

در ۸ ماه امسال یعنی تا پایان آبان ماه ،۲۱ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در استان کردستان جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل فوت شدگان حوادث ناشی از کار ۱۲ نفر بوده اند یعنی افزایش ۵۰ درصدی این حوادث. همچنین طبق اظهارات ایشان کل فوت شدگان حوادث ناشی از کار در ۸ماهه سال جاری ۲۰  نفر مرد و یک نفر زن بوده است در حالی که کل فوت شدگان سال قبل مرد بودند.

 

۶ بهمن : ایران از کشف ۵۳۶ تن مواد مخدر در ۱۰ ماه گذشته خبر داد

 

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته، ۵۳۶ تن مواد مخدر در این کشور کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای افشار سه شنبه ۶ بهمن گفت که مجموعه کشفیات انواع مواد مخدر در ایران، در سال گذشته ۱۶ درصد کمتر و معادل ۴۶۱ تن بوده است.

کشور ایران در مسیر تزانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به سمت ترکیه و اروپا قرار دارد و دارای یکی از بالاترین آمار کشفیات مواد مخدر در سطح جهان است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز گفته است که از مجموع ۵۳۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر، تریاک با ۴۱۲ تن (۷۷ درصد از کل کشفیات)، حشیش با ۸۰ تن (۱۵ درصد) و "گراس و کوکائین" با ۲۰ تن (۷.۳ درصد) در جایگاه های اول تا سوم قرار دارند.

۸۸ درصد از کل کشفیات مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی، ۹ درصد کشفیات از سوی وزارت اطلاعات، ۵.۲ درصد کشفیات از سوی بسیج و بقیه از سوی گمرک و زندان‌ها انجام شده است‌

وی افزوده که هروئین با ۱۵ تن (۷.۲ درصد)، مورفین با ۷.۶ تن (۳.۱درصد) و شیشه با ۵.۱ تن (۳ درصد) در جایگاه های بعدی کشفیات مواد مخدر ایران قرار گرفته اند.

پرویز افشار همچنین اعلام کرده که ۸۸ درصد از کل این کشفیات از سوی نیروی انتظامی، ۹ درصد کشفیات از سوی وزارت اطلاعات، ۵.۲ درصد کشفیات از سوی بسیج و بقیه از سوی گمرک و زندان‌ها انجام شده است‌.

آقای افشار در بخشی دیگر از اظهارات خود، تعداد معتادان مواد مخدر در ایران را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده است.

روزبه کردونی، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشتر شمار "معتادان دائمی" را یک میلیون و ۲۰۰ هزار و "معتادان تفننی" را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

آقای کردونی سه هفته پیش گفته بود که براساس آمار رسمی، "از سال ۱۳۸۵ به این سو روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده می‌شود".

 

۶ بهمن:  ایران پتانسیل تولید محصولات ارگانیک را ندارد/ سالانه ۱۷ تن خاک در ایران از بین میرود

 

 

 

عیسی کلانتری(مشاور معاون اول رئیس جمهور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه ایران رتبه اول در فرسایش خاک را دارد؛ بیان داشت: متاسفانه ایران حائز رتبه اول فرسایش خاک در جهان شده است و سالانه ۱۷ تن خاک در ایران از بین میرود که معادل یک میلیمتر خاک است؛ این در حالی است که برای تشکیل همین مقدار خاک در ایران به حدود چهل سال زمان نیاز است.

وی افزود: با توجه به اینکه در چهار سال گذشته تنها برای ۳۲ میلیون نفر در کشور غذا تولید شده است؛ این ادعا که ایران ظرفیت تولید غذا برای یک پنجم جمعیت جهان را دارد؛ درست نیست.

دبیرکل خانه کشاورز با تشریح وضعیت خاک‌های کشور که از نظر ماده آلی فقیر هستند بیان داشت: هوموس خاک به طور متوسط کمتر از ۰٫۴ است در حالی که متوسط جهانی بیش از ۲ درصد است و با عدد نمی توان حرف از کشت ارگانیک زد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان محدود شدن امکانات برای افزایش میزان کشت باید به سرمایه و دانش اتکا کرد افزود: برای افزایش بهرهوری در کشاورزی باید یافتههای نوین تحقیقاتی ترویج داده شوند و فناوریهای ارزان که امکان استفاده از آنها در داخل کشور فراهم است، از جمله فناوری های مهندسی ژنتیک، مورد بهرهبرداری قرار بگیرند.

وزیر سابق کشاورزی با اشاره به این نکته که با کشت ارگانیک تنها می توان برای ۱۲ میلیون نفر غذا تولید کرد بیان داشت: ایران پتانسیل تولید محصولات ارگانیک را ندارد،کشاورزی ارگانیک میزان تولید را کاهش می دهد و با توجه به اینکه باید میزان بهره برداری را در کشور افزایش داد نمی توان به این روش تولید اتکا کرد.

 

۶ بهمن : بی سوادی در ۲۵ سال اخیر ثابت بوده است- ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور

 

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: قدر مطلق بی سوادی در ۲۵ سال اخیر در کشور ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است.

 به گزارش ایرنا، علی باقرزاده روز سه شنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به افزایش نرخ سوادآموزی در کشور، اکنون نرخ باسوادی در گروه ۱۰ تا ۴۹ ساله ۹۷ درصد است.

وی اظهار کرد: نرخ بی سوادی تاکنون بر اساس آمار سرشماری نفوس ومسکن اعلام می شد که براساس سرشماری سال ۹۰ در کشور ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی سواد و ۱۱ میلیون کم سواد شناسایی شده که از کم سوادان، تحصیلات ۹ میلیون نفر سوم راهنمایی و مابقی زیر دیپلم است.

باقرزاده اظهار داشت: بیشترین بیسودان و کم سوادان را افراد شاغل در بخش تولید، کشاورزی، کارگری و اصناف تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: بر این اساس بیسوادان و کم سوادان بیشترین نقش را در حرکت چرخه اقتصادی کشور دارند.

معاون وزیر آموزش وپرورش با تشریح نتایج تحقیق انجام شده در سال گذشته بر روی ۶۰۰ دانش آموز ترک تحصیلی، گفت: علت ۵۰درصد ترک تحصیل دانش آموزان مشکلات اقتصادی خانواده عنوان شده است.

باقرزاده افزود: از این آمار ۳۵ درصد نیز به دلیل مشکلات اجتماعی، مهاجرت، طلاق و اعتیاد والدین و ۱۵ درصد نیز به دلیل دسترسی نداشتن به مدرسه، مسائل فرهنگی از جمله ازدواج، ممانعت خانواده از تحصیل بخصوص دختران، از تحصیل بازمانده اند.

به گفته وی، تاکنون ۵۰۰ هزار نفر از اتباع بیسواد افغان در کشور شناسایی شده اند.

استاندار چهارمحال وبختیاری نیز در این دیدار با تشریح وضعیت سوادآموزی در این استان افزود: انسداد بیسوادی از مبادی ورودی به دبستان در استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری نیز گفت: نهضت سودآموزی استان امسال در زمینه جذب سوادآموزان رشدی ۱۳۰ درصدی داشته و مقام دوم کشور را کسب کرده است.

بهروز امیدی افزود: از سال ۹۰ تاکنون ۸۰ درصد سوادآموزان جذب شده در کلاس های نهضت سوادآموزی استان زنان بوده اند که ۷۰ درصد آنان را زنان روستاییان تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان نهضت سوادآموزی در سفر به چهارمحال و بختیاری در شورای مدیران نواحی آموزشی استان و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان نیز شرکت می کند.

 

۵ بهمن : سال ۹۴ رکورددار خودکشی‌ در سن نوجوانی‌

 

ایلنا ـ از ابتدای سال تاکنون امید زندگی ۱۳ دانش‌آموز یا بهتر بگوییم؛ ۱۳ نوجوان در سنین ۱۱ تا ۱۸ سال به صفر رسید. زمانی که امید به زندگی صفر می‌شود، ترس دیگر معنایی ندارد… خود را به حلقه دار می‌سپارد… از طبقه پنجم ساختمانی خود را‌‌‌ رها می‌کند … به دور از چشم خانواده، خود را از پنکه سقفی آویزان می‌کند… در میان صدا و هیاهوی همکلاسی‌هایش در مدرسه، به زندگی خود پایان می‌دهد و در نهایتِ نا‌امیدی، خاموش می‌شود…!

به راستی چه شده که آستانه صبر و تحمل نوجوانان ما به صفر رسیده و یکی پس از دیگری برای رهایی از مشکلاتشان، غیرمنطقی‌ترین و کوتاه‌ترین راه را انتخاب کرده و به زندگی خود پایان می‌دهند؟ چه قصه پر رمز و رازی در سینه داشتند که در پس چهره معصومشان خودنمایی می‌کرد … اما هیچکس آن را ندید و درک نکرد؟ این هشدار فاجعه بار، اینک بهانه‌ای است؛ برای کنکاش بیشتر دلایل بحرانی که به واسطهٔ انتشار نسبتاً دقیق رسانه‌ای آن، سال ۱۳۹۴ را در مقایسه با چند سال اخیر، می‌توان سالی بی‌سابقه‌ای در این مورد مطرح کرد.

خودکشی «هاوری شوان» نوجوان ١١ سالهٔ اهل اشنویه در ۴ آبان ماه در آذربایجان و پسر ۱۳ سالهٔ تهرانی در ۱۹ دی ماه امسال، اخباری تکان‌دهنده بود که به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد. خبرهایی که با شنیدنش پیش از آنکه مجالی برای پرسش و جستن دلیلِ وقوع آن یافت شود، روح هر انسانی را آزار می‌دهد و هزاران سوال به سراغمان می‌آید که چرا و به چه دلیل؟!

براساس گزارش‌های منتشر شده در خصوص خودکشی دانش آموزان، تهران با ۴مورد رکورددار این آمار از ابتدای سال تاکنون بوده است. پس از تهران، استانهای آذربایجان غربی، یزد، مازندران و لرستان هر یک با ۲ مورد خودکشی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی هر کدام با یک مورد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پس از اعلام و انتشار اخبار پی در پی در مورد خودکشی‌های سریالی دانش آموزان، برخی انگشت اتهام را به سمت آموزش و پرورش نشانه رفتند و برخی دیگر نیز خانواده‌ها را مقصر اصلی این ماجرای تلخ عنوان کردند.

 

۵ بهمن : تعطیلی ۱۷۰ واحد سنگبری در الیگودرز/۵۰۰۰ نفر بیکار شدند

 

از ۱۸۰ واحد سنگبری در شهرستان الیگودرز کمتر از ۱۰ واحد فعال است که تعطیلی ۱۷۰ واحد سبب بیکاری حدود ۵ هزار کارگر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از الیگودرز، استان لرستان به‌ عنوان قطب سنگ کشور، معادن غنی در حوزه سنگ دارد به‌ طوری‌که اکنون بیش از هزار و 500 واحد تولیدی پروانه دار در استان وجود دارد که استفاده از ظرفیت آن‌ها می‌تواند سهم به‌سزایی در اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد استان داشته باشد.

اما علی‌رغم وجود این منابع غنی در استان، این روزها صنعت سنگ لرستان دیگر رونقی ندارد و سنگ‌بری‌های این استان به خاطر مشکلات موجود یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس در رابطه با وضعیت سنگبری‌های شهرستان الیگودرز، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر معادن شهرستان الیگودرز از نوع سنگ چینی( سنگ تزئینی) است به خاطر تغییر الگوی مصرف اکنون اکثر معادن این شهرستان تعطیل‌شده به‌ طوری از ۱۸۰ دهنه معدن‌، کمتر از ۱۰ معدن فعال است.

توکلی در رابطه با وضعیت تولید سنگ کربنات کلسیم نیز، اظهار داشت: در این راستا حدود ۱۴ کارخانه فرآوری سنگ در الیگودرز فعال است و چون این شهرستان سنگ کربنات کلسیم منحصر به‌ فرد دارد و درجه خلوص آن بالای ۹۸ درصد می‌رسد بازار خوبی دارد ولی متأسفانه چون صنایع پایین‌دستی یا تبدیلی در الیگودرز ایجاد نشده این نوع سنگ در جاهایی دیگر استفاده می‌شود.

وی افزود: خیلی از افرادی که اکنون به‌ صورت طولانی‌مدت از معادن الیگودرز بهره‌برداری می‌کنند متأسفانه فرآوری را در استان‌های دیگر انجام می‌دهند که همین سبب شده تا از نظر اشتغال و اقتصاد این بهره‌بردارها منافع زیادی برای شهرستان الیگودرز نداشته باشند.

 

۴ بهمن : پانزده درصد دانش‌آموزان دبیرستانی تهران 'رابطه جنسی اجباری داشته‌اند'

 

نتیجه یک پژوهش روی گروهی از پسران و دختران دبیرستانی در تهران نشان می‌دهد که کشیدن قلیان و سیگار، رابطه جنسی، کتک‌کاری بیرون از خانه و نوشیدن الکل به ترتیب شایع‌ترین رفتارهای پرخطر هستند.

"رابطه جنسی اجباری" از جمله رفتارهای پرخطر این دانش آموزان بوده و حدود ۱۵ درصد نوجوانان دبیرستانی تهرانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند چنین رابطه‌ای را گزارش کرده‌اند.

در این پژوهش به تعریف "رابطه جنسی اجباری" اشاره نشده است و روشن نشده که آیا این نوجوانان به اجبار به رابطه جنسی تن داده‌اند یا کسی را مجبور به رابطه جنسی کرده‌اند، اما در هر دو حالت، "رابطه جنسی به اجبار" تعریف کلاسیک تجاوز محسوب می‌شود.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از دانش‌آموزان دبیرستانی (۴۳ درصد) در آخرین رابطه خود از کاندوم استفاده کرده‌اند و از این نظر دختران دبیرستانی در روابط جنسی کمتر از پسران از کاندوم استفاده می‌کنند.

این پژوهش، با حمایت مالی نهاد ریاست جمهوری، روی ۱۲۸۰ پسر و دختر دبیرستانی ۱۵ تا ۱۸ ساله (نیمی پسر، نیمی دختر) در مدارس شمال و جنوب تهران انجام شده و نتایج آن در فصلنامه رفاه اجتماعی، وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی منتشر شده است.

برای این تحقیق، رفتارهایی که می‌توانند "آسیب جسمانی (زد و خورد)، روانی (سوء مصرف مواد) و اجتماعی (بارداری در نوجوانی)" به همراه داشته باشند بعنوان رفتار پر خظر در نظر گرفته شده‌اند.

با اینکه این رفتارهای پر خطر در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود، اما تمام رفتارها در هر دو جنس دیده شده است و "زمینه قومیتی (فارس، آذری، کرد، لر و غیره) در بروز این رفتارها تاثیری ندارد."

بر اساس نتایج این پژوهش، در مجموع حدود پانزده درصد دانش‌آموزان دبیرستانی بیرون از خانه و در مدرسه سلاح سرد (چاقو، پنجه بکس) حمل می‌کنند.

در زمینه خشونت علاوه بر الگوهای نامناسب در "برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای"، به نقش "نگرش‌ها و انتظارات اطرافیان" توجه شده که "برای نمونه خشونت را برای دختران نمی‌پذیرند در حالی که در مورد پسران گاه چنین رفتارهایی را تشویق هم می‌کنند."

در مورد رفتارهای پر خطر جنسی پایین آمدن سن بلوغ و بالا رفتن سن ازدواج به عنوان یکی از دلایل اصلی مطرح شده است.

در تحقیق دیگری که در سال ۱۳۸۴ انجام شد، نوشیدن الکل، کشیدن سیگار، رفتار جنسی ناایمن، خشونت، سوء مصرف مواد و اقدام به خودکشی شایعترین رفتار پرخطر نوجوانان ارزیابی شده بود.

تحقیق دیگری در سال ۱۳۸۷ به این نتیجه رسیده بود که گرایش به جنس مخالف، رابطه و رفتار جنسی، نوشیدن الکل، سیگار و مصرف مواد مخدر و روانگردان شایعترین رفتار پر خطر در نوجوانان هستند.

 

۱ بهمن :  بیکارشدن ۲۱۰۰ کارگر در پی تعطیلی ۳۷۸ واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان

 

بر اساس اخبار دریافتی ایلنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام کرد: در استان همدان یک‌هزار و ۳۲۷ واحد تولیدی دارای پروانه فعالیت هستند که در حال حاضر ۳۷۸ واحد تولیدی تعطیل است و ۲۱۰۰ نفر نیز در این زمینه بیکار شده‌اند.

حمیدرضا متین افزود: واحد تولید پودر سنگ و ۵۸ واحد شن و ماسه از بین کل واحدهای تعطیل استان به سبب برودت هوا تعطیل هستند که از اواخر اسفندماه دوباره به چرخه فعالیت بازمی‌گردند.

متین با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۸ واحد تولیدی و صنعتی استان همدان به‌طور کامل تعطیل هستند، عنوان کرد: این واحد‌ها از سال ۹۱ تاکنون از چرخه تولید خارج شده‌اند.

وی بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها و رکود در بازار را از مهم‌ترین عوامل موثر در تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در همدان دانست و گفت: برای سال آینده رشد ۵ درصدی پیش‌بینی شده که با توجه به رشد فعلی، دولت به دنبال ۱۰ برابر کردن رشد اقتصادی کشور است

 

۳۰ دی :  حاشیه نشینی ۱۱ میلیون ایرانی

 

در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه طلاق، اعتیاد و فضای مجازی به عنوان سه آسیب بزرگ اجتماعی مطرح و برای مقابله با آن راهکارهایی بیان شد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: جامعه امروز درگیر آسیب‌های اجتماعی است و منشاء آن وجود سکونتگاه‌های غیرمجاز و حاشیه‌نشینی است.

شهلا میرگلوبیات با بیان اینکه هم‌اکنون در ایران بالغ بر ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارد، اظهار کرد: اکثر حاشیه‌نشینان کشور زیر خط فقر هستند به طوری که که با احتساب این آمار در کنار دیگر آمارها در کل بالغ بر ۱۳ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر قرار دارند.

 

۳۰ دی : سازمان بین المللی کار : افزایش جمعیت جهانی بیکاری تا دو سال آینده

 

سازمان بین‌المللی کار (ILO) با اشاره به رکود قدرتهای اقتصادی نوظهور، اعلام کرد: بیکاری جهانی در سال  ۲۰۱۵ افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال آینده وخیم‌تر از این شود.

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی کار در گزارش جدیدی برآورد کرد ۱۹۷۰۱ میلیون نفر نیروی کار فعال در سال ۲۰۱۵ بیکار بودند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۴ حدود 0۰۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود رقم مذکور در سال جاری میلادی   ۲۰۳میلیون نفر افزایش پیدا کرده و در سال آینده ۱۰۱ میلیون نفر دیگر به جمعیت بیکاران جهانی اضافه شود.

این ارقام نشان می‌دهند که نرخ اشتغال از زمان بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ بهبود نیافته است و ۲۷ میلیون نفر در سال گذشته در مقایسه با سطح بیش از بحران بیکار بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود بیشتر مشکلات جهان در حال توسعه را ناشی از رکود برزیل و کندی رشد اقتصادی چین – که در سال گذشته شاهد پایین‌ترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در ۲۵ سال گذشته بود – عنوان کرده است.

این سازمان انتظار دارد اقتصادهای نوظهور بزرگ در آسیا و آمریکای لاتین که زمانی موتور اصلی رشد اشتغال جهانی بودند و همچنین کشورهای عربی و آفریقایی که اتکای زیادی به صادرات کالا دارند احتمالا امسال شاهد افزایش بیکاری خواهند بود.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که بیکاری در آمریکا و بعضی اقتصادهای توسعه یافته به سطح پیش از بحران مالی جهانی باز خواهد گذشت. اگرچه نرخ بیکاری در اقتصاد‌های توسعه یافته اندکی کاهش پیدا می‌کند اما برای جبران کاهش اشتغال در دنیای در حال توسعه کافی نخواهد بود.

سازمان بین‌المللی کار همچنین درباره شمار رو به افزایش افرادی که اشتغال آسیب‌پذیر دارند هشدار داد. این واژه به کاری با کیفیت پایین و بی‌ثبات که در آن قرار‌داد رسمی یا مزایا وجود ندارد و دستمزد دستخوش تغییرات زیادی شده، اطلاق می‌شود.

بر پایه برآورد این سازمان، در اقتصادهای نوظهور شمار افرادی که کار آسیب‌پذیر دارند ظرف سه سال آینده به میزان ۲۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرده و کیفیت اشتغال ضعیف یک مسئله مبرم جهانی باقی خواهد ماند.

در حال حاضر ۷۴ درصد از نیروی کار در آسیای جنوبی و ۷۰ درصد در جنوب صحرای آفریقا کار آسیب‌پذیر دارد و رقم جهانی کار آسیب پذیر، ۴۶ درصد یا ۱۰۵ میلیارد نفر است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©