Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ برابر با  ۰۶ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴  برابر با ۰۶ ژانويه ۲۰۱۶
Sonia Street <soniastreet@gmail

ایران در آئینه آمار(۲۰۵)

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ برابر با ۶ ژانويه ۲۰۱۶

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کمبود بودجه برای بیمه اجتماعی زنان و بیمه معتادین

 

هزینه ماهانه خانوارهای کارگری؛ بیش از سه میلیون تومان

 

نرخ بیکاری جوانان ۴۸.۷ درصد و این نرخ در مورد زنان تا ۸۵.۹ درصد

 

اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی

 

روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر’ به جمعیت معتادان ایران اضافه می‌شود

 

کوچ ۱.۳ میلیون نفر برای کار/ جذاب‌ترین شهر برای بیکاران کجاست؟

 

مرگ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در تصادفات ۸ ماهه سال ۹۴

 

نرخ بیکاری زنان ۶۵.۵ درصد شد!

 

مرگ ۲۲۷ تن در ایران بر اثر گاز منوکسیدکربن

 

تعداد معتادان خیابانی در کمتر از یک دهه در ایران ۸ تا ۱۰ برابر شده است

 

بانک مرکزی: افت حدود ۶۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران

 

قدرت خرید کارگران ۱۹۲ درصد کاهش یافت

 

افزایش طلاق در استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان

 

 

 

۱۵ دی : کمبود بودجه برای بیمه اجتماعی زنان و بیمه معتادین

 

 معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مشکلی که برای اجرای طرح بیمه اجتماعی زنان وجود دارد اجرای بیمه معتادان را نیز تحت شعاع قرارداده است.

 

احمد میدری در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، اظهار کرد: متاسفانه بودجه‌ای که برای اجرای طرح بیمه اجتماعی زنان درنظرگرفته شده به هیچ وجه با اعتبار واقعی مورد نیاز برای اجرای این طرح ملی همخوانی ندارد.

 

وی ادامه داد: طی دوسال گذشته برای اجرای این طرح در مجموع 30 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که این مبلغ به هیچ وجه جوابگوی جمعیت زنان سرپرست خانوار نیست.

 

میدری خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از دو میلیون زن سرپرست خانوار در گوشه و کنار کشور زندگی می‌کنند که با این اعتبار نمی‌توان تمامی آنها را تحت پوشش بیمه اجتماعی زنان قرارداد.

 

این مسئول گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در راستای اجرای طرح بیمه اجتماعی زنان تا کنون 70 هزار زن سرپرست خانوارتحت پوشش خدمات این بیمه قرار گرفته‌اند.

 

میدری گفت: کل اعتباری که برای اجرای بیمه معتادان بهبود یافته تخصیص داده شده 35 میلیارد است این درحالی است که مبلغ مورد نیاز برای تحت پوشش قراردادن این افراد بیش از این رقم است.

 

۱۵ دی : هزینه ماهانه خانوارهای کارگری؛ بیش از سه میلیون تومان

 

 دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور هزینه ماهانه خانوارهای کارگری را بیش از سه میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در صورتی که سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری تعریف و تورم اقلام عمده مصرفی ملاک تعیین مزد قرار گیرد، دستمزد کارگران به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

 

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: جلسات دستمزدی که تاکنون میان نمایندگان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شده با اتفاق نظر شرکای اجتماعی در خصوص آنالیز سبد معیشت خانوارهای کارگری همراه بوده است و تلاش این است که شورای عالی کار نیز در همین چارچوب گام بردارد.

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تاکید بر اینکه دستمزد باید قدرت پس انداز به کارگر بدهد، افزود: با حقوق و دستمزدی که کارگران می‌گیرند تنها از عهده هزینه‌ خوراک برمی‌آیند در حالی که هزینه‌های مسکن و درمان به تنهایی بخش اعظمی از حقوق کارگران را می بلعد و جایی برای پس انداز یا هزینه‌های تحصیل و آموزش نمی‌گذارد.

 

ابوی با بیان اینکه هزینه ماهانه خانوارهای کارگری از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سال گذشته به سه میلیون و 200 هزار تومان در سال جاری رسیده است، اظهار کرد: وقتی کارگر با چنین رقمی رو به رو می‌شود ناچار است یا برای امرار معاش و تامین خانواده خود به شیفت های طولانی کار روی بیاورد یا اعضای خانواده را برای گذراندن چرخ زندگی به کار کردن ترغیب کند که در هر دو حالت کیان خانواده به هم می ریزد و پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد.

 

وی در پایان واقعی شدن دستمزد کارگران را مستلزم تعریف سبد معیشت خانوار دانست و گفت: هزینه واقعی زندگی کارگران را اقلامی مثل ایاب و ذهاب، مسکن، خوراک و پوشاک و بهداشت و درمان تشکیل می‌دهد و مزد واقعی کارگران باید از محاسبه این چند قلم به دست آید.

 

۱۵ دی : نرخ بیکاری جوانان ۴۸.۷ درصد و این نرخ در مورد زنان تا ۸۵.۹ درصد

 

نرخ بیکاری جوانان رکورد زد/ بیکاری ۳ قفله شد!

 

بی‌پولی بیکاری را قفل کرده و باعث شده وعده دولت در حل بحران بیکاری جوانان روی زمین بماند. نرخ بیکاری جوانان زیر ۳۰ سال هم اکنون ۴۸.۷ درصد شده و این نرخ در مورد زنان تا ۸۵.۹ درصد رسیده است.

 

حالا در سومین سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، مسئولان دولتی و برخی وزرا می گویند درآمد دولت به پایین ترین حد سال‌های اخیر رسیده و بی پولی قدرت انجام هر کاری را از دولت گرفته است. آنها می گویند تا پول نباشد نمی توانند فکری برای حل بحران بیکاری جوانان بکنند.

 

مسئولان وزارت کار می گویند در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید تنها توانسته اند از ریزش و نابودی ۲۴۰ هزارشغل موجود جلوگیری کنند و علاوه بر آن، ۴۰۰ هزار شغل خالص نیز در سال ۹۳ ایجاد شده است. وزیر کار عنوان کرده شاغلان جدید به لیست‌های بیمه ای اضافه شده و قابل ردیابی است.

 

بیکاری جوانان ۲.۵ برابر نرخ عمومی

 

هرچند نرخ عمومی بیکاری کشور در تابستان امسال ۱۰.۹ درصد اعلام شده است اما وقتی می شود درباره بیکاری بررسی دقیق تری انجام داد که در آمارهای مربوط به جویندگان واقعی کار در سنین زیر ۳۰ سال دقت شود. متوسط نرخ بیکاری جوانان در نیمه اول امسال ۲۷.۸ درصد یعنی ۲.۵ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور بوده است.

 

بررسی وضعیت بیکاری جوانان در استان‌های مختلف کشور، اوضاع را بحرانی تر نشان می دهد. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال به ۴۸.۷ درصد رسیده و این نرخ در مورد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله معادل ۴۷.۴ درصد در کرمانشاه است.

 

این آمارها نشان می‌دهند تقریبا از هر دو جوان جویای کار، یکی موفق به یافتن شغل دستکم در کوتاه مدت نمی شود و این موضوع باعث انباشت تقاضای کار از سوی صدها هزار جوان شده است، بنابراین نرخ‌ها می گویند دولت تدبیر و امید تاکنون در این بُعد از کارش موفق نبوده و بیکاری همچنان به عنوان یک مسئله بزرگ در کشور خودنمایی می کند.

 

جدول نرخ‌های بیکاری جوانان

 

نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۹ سال نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ سال استان

جدول نرخ‌های بیکاری جوانان

نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله

نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله

نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۹ سال

نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ سال

استان

۲۱.۴

۱۸.۷

۲۴.۱

۲۵.۹

آذربایجا‌ن‌شرقی

۳۰.۲

۲۴

۲۷

۲۹.۴

آذربایجان غربی

۴۲.۱

۴۸.۲

۳۳.۳

۴۴.۵

اردبیل

۴۸.۱

۴۸.۷

۲۷.۴

۲۸.۱

اصفهان

۴۹.۳

۵۹.۷

۲۵

۳۰.۹

البرز

۵۷.۲

۶۲.۶

۴۰.۵

۴۰

ایلام

۲۰.۵

۱۱.۲

۱۷.۸

۱۵.۲

بوشهر

۳۲.۱

۲۹.۹

۲۱

۲۰.۶

تهران

۵۶.۷

۷۲.۳

۴۰

۴۷.۷

چهارمحال‌وبختیاری

۳۶.۷

۲۵.۶

۲۵.۵

۲۲.۸

خراسان جنوبی

۴۲.۴

۵۷.۳

۳۰.۲

۳۹.۷

خراسان رضوی

۲۸.۳

۳۶.۳

۳۱.۸

۳۰.۸

خراسان شمالی

۴۵.۹

۵۵.۴

۲۱.۵

۲۶.۸

خوزستان

۳۵.۹

۳۱.۳

۲۵.۵

۲۹

زنجان

۳۳

۳۲.۳

۱۸.۹

۱۶.۹

سمنان

۳۱.۴

۳۷.۱

۲۷.۳

۳۵.۴

سیستان‌وبلوچستان

۵۳.۲

۵۷.۳

۲۸.۵

۲۸.۴

فارس

۴۳.۴

۴۳.۷

۲۹.۱

۳۸

قزوین

۴۳.۴

۴۳.۵

۲۰.۷

۲۲.۱

قم

۵۲.۳

۵۳.۱

۲۲.۲

۲۸.۴

کردستان

۳۸.۶

۵۰.۱

۲۰.۳

۲۷.۱

کرمان

۵۰.۲

۴۲.۳

۴۷.۴

۴۵.۳

کرمانشاه

۶۰.۲

۸۵.۹

۳۶.۲

۴۸.۷

کهگیلویه و بویراحمد

۵۳.۲

۶۰.۴

۲۳.۷

۲۸.۴

گلستان

۴۴.۸

۳۹.۷

۳۲.۷

۳۶.۸

گیلان

۵۶.۹

۵۹.۵

۴۲.۴

۴۶

لرستان

۵۵.۵

۶۷.۸

۳۷.۴

۴۶.۷

مازندران

۳۳.۲

۵۸.۴

۲۲.۳

۲۹.۵

مرکزی

۲۲.۱

۱۹.۸

۲۵.۴

۳۶.۱

هرمزگان

۴۵.۹

۵۲.۱

۲۳.۳

۲۹.۳

همدان

۴۸.۱

۳۷.۲

۲۲.۵

۲۱.۳

یزد

 

۲۱.۴ ۱۸.۷ ۲۴.۱ ۲۵.۹ آذربایجا‌ن‌شرقی

 

۳۰.۲ ۲۴ ۲۷ ۲۹.۴ آذربایجان غربی

 

۴۲.۱ ۴۸.۲ ۳۳.۳ ۴۴.۵ اردبیل

 

۴۸.۱ ۴۸.۷ ۲۷.۴ ۲۸.۱ اصفهان

 

۴۹.۳ ۵۹.۷ ۲۵ ۳۰.۹ البرز

 

۵۷.۲ ۶۲.۶ ۴۰.۵ ۴۰ ایلام

 

۲۰.۵ ۱۱.۲ ۱۷.۸ ۱۵.۲ بوشهر

 

۳۲.۱ ۲۹.۹ ۲۱ ۲۰.۶ تهران

 

۵۶.۷ ۷۲.۳ ۴۰ ۴۷.۷ چهارمحال‌وبختیاری

 

۳۶.۷ ۲۵.۶ ۲۵.۵ ۲۲.۸ خراسان جنوبی

 

۴۲.۴ ۵۷.۳ ۳۰.۲ ۳۹.۷ خراسان رضوی

 

۲۸.۳ ۳۶.۳ ۳۱.۸ ۳۰.۸ خراسان شمالی

 

۴۵.۹ ۵۵.۴ ۲۱.۵ ۲۶.۸ خوزستان

 

۳۵.۹ ۳۱.۳ ۲۵.۵ ۲۹ زنجان

 

۳۳ ۳۲.۳ ۱۸.۹ ۱۶.۹ سمنان

 

۳۱.۴ ۳۷.۱ ۲۷.۳ ۳۵.۴ سیستان‌وبلوچستان

 

۵۳.۲ ۵۷.۳ ۲۸.۵ ۲۸.۴ فارس

 

۴۳.۴ ۴۳.۷ ۲۹.۱ ۳۸ قزوین

 

۴۳.۴ ۴۳.۵ ۲۰.۷ ۲۲.۱ قم

 

۵۲.۳ ۵۳.۱ ۲۲.۲ ۲۸.۴ کردستان

 

۳۸.۶ ۵۰.۱ ۲۰.۳ ۲۷.۱ کرمان

 

۵۰.۲ ۴۲.۳ ۴۷.۴ ۴۵.۳ کرمانشاه

 

۶۰.۲ ۸۵.۹ ۳۶.۲ ۴۸.۷ کهگیلویه و بویراحمد

 

۵۳.۲ ۶۰.۴ ۲۳.۷ ۲۸.۴ گلستان

 

۴۴.۸ ۳۹.۷ ۳۲.۷ ۳۶.۸ گیلان

 

۵۶.۹ ۵۹.۵ ۴۲.۴ ۴۶ لرستان

 

۵۵.۵ ۶۷.۸ ۳۷.۴ ۴۶.۷ مازندران

 

۳۳.۲ ۵۸.۴ ۲۲.۳ ۲۹.۵ مرکزی

 

۲۲.۱ ۱۹.۸ ۲۵.۴ ۳۶.۱ هرمزگان

 

۴۵.۹ ۵۲.۱ ۲۳.۳ ۲۹.۳ همدان

 

۴۸.۱ ۳۷.۲ ۲۲.۵ ۲۱.۳ یزد

 

اوضاع بیکاری برای زنان به مراتب نسبت به مردان بدتر است و در طول یکی دو دهه اخیر با وجود افزایش سطح تحصیلات زنان و تلاش آنها برای ورود به بازار کار، زنان با مسائل جدی تری برای اشتغال مواجه اند. آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۸۵.۹ درصد رسیده است.

 

این آمار حکایت از آن دارد که تقریبا زنان ساکن در این منطقه از کشور به وضعیت هشدار دهنده بیکاری کامل نزدیک شده اند و شرایط برای ورود قریب به اتفاق آنها به بازار کار با چالش های اساسی روبرو است. این وضعیت کم و بیش با شدت کمتری در تمامی استان های کشور وجود دارد.

 

نرخ‌های عجیب و غریب از بیکاری زنان

 

در شرایطی که زنان کهگیلویه ای نرخ بیکاری ۸۵.۹ درصدی را تجربه می کنند، زنان بوشهری در شرایط خوبی به سر می برند و نرخ بیکاری زنان در این استان جنوبی کشور ۱۱.۲ درصد است، همچنین وضعیت ورود به بازار کار برای زنان در استانی مانند آذربایجان شرقی با ۱۸.۷ درصد بیکاری و هرمزگان با ۱۹.۸ درصد، مناسب تر است.

 

در حال حاضر شکاف عمیقی بین بیکاری زنان در نقاط مختلف کشور وجود دارد. فاصله بیکاری زنان هم اکنون به رقم عجیب و غریب ۷۴.۷ درصد رسیده است. حال ممکن است وجود چنین شکاف عمیقی در نرخ بیکاری زنان کشور مربوط به مسائل فرهنگی، نوع نگاه به اشتغال و وضعیت حضور زنان در جامعه و همچنین شرایط و امکانات هر منطقه برای اشتغال مربوط باشد.

 

زنان تهرانی و پایتخت نشینان از لحاظ اشتغال به کار اوضاع بسیار مناسب تری نسبت به زنان سایر مناطق کشور البته در مقایسه با نرخ‌های بالای بیکاری استان‌های دیگر دارند. نرخ بیکاری زنان تهرانی هم اکنون ۲۹.۹ درصد است که در مقایسه با نرخ‌های ۸۵.۹ درصدی کهگیلویه و بویراحمد، ۷۲.۳ درصدی چهارمحال و بختیاری، ۶۷.۸ درصدی مازندران و ۶۰.۴ درصدی در گلستان؛ بیکاری مناسب تر و قابل قبول تری است.

 

۱۴دی : اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی

 

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد گزارش های مربوط به آسیب های اجتماعی که در مجلس ارائه می شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر در مورد آسیب هایی مانند اعتیاد، بیکاری، طلاق و…، در وضعیت خوبی به سر نمی بریم به طوریکه از هر ۳ ازدواج یکی به طلاق می انجامد.

 

سعیدی به اعتیاد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد آمارهای اعتیاد نیز کف و سقفی وجود دارد به طوریکه ۲.۵ میلیون نفر حداقل آنها و حداکثر نیز دو برابر این تعداد هستند.

 

آمارهای آسیب های اجتماعی تکان دهنده است

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه آمارهای آسیب های اجتماعی تکان دهنده است، گفت: بخش عمده ای از مشکلات به اشتغال و بیکاری جوانان برمی گردد. بطور میانگین در تمامی اقشار سنی آمار بیکاران ۳.۵ میلیون نفر است اما در میان فارغ التحصیلان و افرادی که سن آنها ۲۲ تا ۴۰ سال است این آمار بسیار بالاتر است و به نظر می رسد بحث بیکاری و اشتغال یکی از عوامل اصلی طلاق و سایر آسیب های اجتماعی در کشور است.

 

وی گفت: مراجعاتی که به حوزه های کاری نمایندگان می شود نشان می دهد که جوانانی که در دوره نامزدی هستند به دلیل بیکاری و عدم اشتغال دو تا سه سال نمی توانند ازدواج کنند و در همین دوره برای طلاق نیز مراجعه می کنند. در مجموع براساس آمارها ۵۰ درصد طلاق ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می افتد و این نشان دهنده این است که در این زمینه با آسیب جدی مواجه هستیم.

 

۱۴ دی :  روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر’ به جمعیت معتادان ایران اضافه می‌شود

 

روزبه کردونی، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز دوشنبه ۱۴ دی ماه اعلام کرد: “براساس آمار رسمی از سال ۱۳۸۵ به این سو روزنامه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده می‌شود.”

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، آقای کردونی، با اشاره به آخرین آمار اعتیاد در ایران گفت ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمار معتادان دائمی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار و معتادان تفننی را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

 

برخی از فعالان مدنی یا مسئولان ستاد مبارزه مواد مخدر معتقدند آمار واقعی بیش از این است؛ در عین حال که حساسیت جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی کمتر شده است.

 

هفته گذشته سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از افزایش آمار معتادان خیابانی در ایران اعلام کرد: “تعداد معتادان خیابانی از سال ۱۳۸۵ تا کنون از ۱۵ هزار نفر به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.”

 

آقای صفاتیان همچنین گفت در حال حاضر تعداد معتادان متجاهر فقط در شهر تهران به ۱۵ هزار نفر رسیده که بر این اساس تعداد معتادان خیابانی در کمتر از یک دهه در ایران بین ۸ تا ۱۰ برابر شده است.

 

بیکاری، فقر، در دسترس بودن مواد مخدر و نبود حمایت پس از ترخیص از ترک از جمله دلایل روی آوردن افراد به اعتیاد است.

 

۱۳ دی : کوچ ۱.۳ میلیون نفر برای کار/ جذاب‌ترین شهر برای بیکاران کجاست؟

 

آمارها نشان می‌دهند نابرابری فرصت‌های دستیابی جوانان به اشتغال، نه تنها باعث شکاف بیش از ۱۰ درصدی نرخ بیکاری استان‌ها شده بلکه ۱.۳ میلیون نفر را هم مجبور کرده تا برای یافتن کار مهاجرت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از راهکارهای جستجوی شغل این است که افراد به مناطق دیگر کوچ کنند. به عبارتی، اگر در منطقه ای از کشور بنا به دلایل جغرافیایی، طبیعی و یا حتی سرمایه گذاری های صورت گرفته؛ اوضاع بهتری برای اشتغال وجود دارد، برخی افراد مجبور می شوند از خانه و کاشانه خود کوچ و بعضا چند هزار کیلومتر راه را در جستجوی یک کار مناسب بپیمایند.

 

در ایران به دلیل فاصله بیش از ۱۰ درصدی نرخ بیکاری بین استان‌ها، این مسئله نمود دارد و معمولا بسیاری از جوانان جویای کار مناطق کمتر برخوردار مجبور می شوند برای آینده ای بهتر و جستجوی شغل به سایر مناطق کشور بروند. اینگونه می شود که می بینیم جوانانی از شمال کشور به مناطق نفت خیز جنوب می روند، افرادی از غرب و شرق کشور به امید کار بهتر راهی پایتخت و یا سایر کلانشهرها می شوند و این جریان ورود و خروج نیروی کار در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد.

 

تهران؛ اَبَرشهری فقط برای کار

 

بررسی ها نشان می دهد بیشترین میزان مهاجرت نیروی کار در ایران از مناطق کمتر برخوردار و یا خالی از موقعیت های شغلی به سمت کلانشهرها و مراکز اقتصادی و سیاسی کشور است، بنابراین باید گفت تهران یک زمینه بسیار مستعد برای ورود دائم و بدون توقف مهاجران به ویژه در بخش جستجو برای کار باشد.

 

براساس آمارهای موجود و تحلیل های ارائه شده از سوی مرکز آمار وزارت کار، ۷۸.۱ درصد کل مهاجرت های صورت گرفته به کلانشهر ۸.۵ میلیون نفری تهران برای شغل بوده و در این بین ۱۴۳ درصد مهاجرت‌ها به اصفهان، ۱۸.۳ درصد به اهواز، ۱۴.۲ درصد به تبریز، ۱۴.۵ درصد به شیراز، ۱۳.۲ درصد به قم، ۱۴.۴ درصد به کرج و ۱۹.۲ درصد هم به مشهد صرفا به دلیل شغل بوده است.

 

مهاجرت برای کار حتی باعث افزایش نرخ بیکاری در کلانشهرهای کشور نیز شده و وزارت کار معتقد است اگر مهاجران جستجوی شغل در کلانشهرها را متوقف کنند، دستکم ۲ درصد از نرخ بیکاری در این شهرها کاسته می شود.

 

به عنوان نمونه در صورت حل مسئله مهاجرت های شغلی در اصفهان نرخ بیکاری از ۱۴.۴ درصد به ۱۲.۸ درصد، در اهواز از ۲۵.۲ درصد به ۲۳.۷ درصد، تهران از ۱۳.۵ به ۱۱.۲ درصد و در تبریز نیز از ۱۳.۴ درصد به ۱۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت، همچنین این کاهش در مورد شیراز از ۱۸.۳ درصد به ۱۶.۲ درصد، در قم از ۱۱.۶ به ۱۰ درصد، در کرج از ۱۷.۲ به ۱۳.۸ درصد و در مشهد نیز از ۱۱۰.۹ درصد تک رقمی شده و به ۸.۹ درصد کاهش می‌یابد.

 

۳ دی : مرگ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در تصادفات ۸ ماهه سال ۹۴

 

ایلنا: پزشکی قانونی از مرگ ۱۱ هزار و ۸۶۶ نفر در حوادث رانندگی هشت ماهه امسال خبر داد. این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش ۷. ۲درصدی جانباختگان حکایت دارد.

 

به گزارش ایلنا، بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی درهشت ماهه سال جاری از کل تلفات حوادث رانندگی۹۰۸۲ نفر مرد و ۲۷۸۴ نفر زن بودند.

 

در این مدت استان‌های فارس با ۱۰۰۴، خراسان رضوی با ۹۸۷ و تهران با ۸۴۸ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۹۷، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۵ و اردبیل با ۱۴۱ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

 

از کل تلفات حوادث رانندگی ۸ ماهه امسال، ۷۷۷۰ نفر در مسیرهای برون شهری، ۳۱۵۰ نفر در محورهای دورن شهری، ۸۹۸ نفر در مسیرهای روستایی و ۴۸ نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.

 

بر اساس اعلام پزشکی قانونی در این مدت ۲۱۹ هزار و ۷۹۴ مصدوم حوادث رانندگی به ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که ۱۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر از آنان مرد و ۶۲ هزار و ۸۲۱ نفر زن بودند. آمار مصدومان حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲. ۱درصد بیشتر شده است.

 

در آبان ماه سال جاری نیز ۱۳۱۷ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که از این تعداد ۹۹۵ نفر مرد و ۳۲۲ نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث رانندگی آبان ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳. ۲ درصدی مواجه بوده است.

 

در این مدت ۲۴ هزار و ۶۵۲ نفر نیز در حوادث رانندگی مصدوم و به پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۸. ۴درصد افزایش یافته است.

 

۱۲ دی : نرخ بیکاری زنان ۶۵.۵ درصد شد!

 

جزئیات گزارش ویژه از اوضاع بیکاران : آمارها نشان می‌دهد از هر دو نفر که به دانشگاه رفته‌اند یکی هدفی نداشته و خانه‌نشین شده، میلیون‌ها نفر فقط برای مدرک درس خوانده‌اند و نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل به ۶۵.۵ درصد رسیده است.

 

باید روند رو به رشد ورود به دانشگاه و رقابت شکل گرفته بین دانشگاه های مختلف در جذب دانشجو متوقف شود، آموزش ها کیفی و بر اساس نیاز بازار کار باشد و عملکرد جزیره ای آموزش عالی کشور و بی توجهی به نیازهای روز بازار کار نیز اصلاح شود.

 

سوال این است که چگونه میلیون ها نفر و دقیقا ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۳۲۲ نفر حاضر شده اند چند سالی از عمر و هزینه خود را صرف دانشگاه ها کنند، آنگاه در کنج خانه بنشینند و دست روی دست بگذارند. اگر چنین می اندیشیده اند، دیگر چرا به دانشگاه رفته و وقتشان را تلف کرده اند؟

 

هرچند به لحاظ آماری ممکن است بخشی از این جمعیت تصمیم داشته باشند با یک وقفه ای وارد بازار کار شده و یا در انتظار نتیجه آزمون، گزینش و پاسخ کارفرما باشند؛ اما اینکه در شرایط فعلی ۵ میلیون و ۸۱۳ هزار دانشگاه رفته حتی جویای کار هم شناخته نشوند، علامت سوال بزرگی است که باید به آن پاسخ روشنی داده شود.

 

۵.۸ میلیون نفر درس خواندند اما…

 

این مسئله یعنی اینکه نیمی از کل آموزش های دانشگاهی کشور تاکنون بی هدف و بی نتیجه بوده، از هر دو دانشجو، یکی خانه نشین و غیرفعال خواهد شد و هیچ آینده ای برای خود متصور نیست و سالیانه میلیاردها تومان از بیت المال و هزینه شخصی افراد خرج تحصیل شده، اما در واقع دور ریخته می شود!

 

۹ دی : مرگ ۲۲۷ تن در ایران بر اثر گاز منوکسیدکربن

 

 

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان پزشکی قانونی، مرگ این شمار کشته شده بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1393)با آمار تلفات 249 تن 8.8 درصد کاهش یافته است.

 

این گزارش افزود: طی هشت ماهه امسال ۱۷۱ مرد و ۵۶  زن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان باختند که بیشترین آمار این تلفات مربوط به استان های تهران با ۶۰ (۴۲ مرد و ۱۸ زن)، خراسان رضوی با ۲۷ (۱۷ مرد و ۱۰ زن) و فارس با ۱۵ (۱۱ مرد و چهار زن) فوتی گزارش شده است.

 

بر اساس این گزارش در آبان ماه سالجاری نیز آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با کاهش ۱/۱۱ درصدی مواجه بود. این آمار از ۶۳ فوتی در آبان سال گذشته به ۵۶ فوتی در مدت مشابه سالجاری کاهش یافت.

 

بیشتر تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه دوم و سرد سال رخ می دهد.

 

گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است.استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

 

۸ دی : تعداد معتادان خیابانی در کمتر از یک دهه در ایران ۸ تا ۱۰ برابر شده است

 

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز سه شنبه ۸ دی ماه با ابراز نگرانی از افزایش آمار معتادان خیابانی در ایران اعلام کرد: "تعداد معتادان خیابانی از سال ۱۳۸۵ تا کنون از ۱۵ هزار نفر به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

 

آقای صفاتیان همچنین گفت در حال حاضر تعداد معتادان متجاهر فقط در شهر تهران به ۱۵ هزار نفر رسیده که بر این اساس تعداد معتادان خیابانی در کمتر از یک دهه در ایران بین ۸ تا ۱۰ برابر شده است.

 

براساس آمار رسمی ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد دارد.

 

اما به گفته کارشناسان عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف باعث شده که رسیدگی به معتادان به درستی انجام نشود.

 

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد اجرای ناموفق طرح بیمه معتادان نیز گفت که دولت در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۲ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه معتادان در نظر گرفت اما فقط حدود ۲۰ درصد از این مبلغ هزینه شده است و "اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای این موضوع کجا هزینه می‌شود؛ بحثی جداگانه است."

 

بیکاری، فقر، در دسترس بودن مواد مخدر و نبود حمایت پس از ترخیص از ترک از جمله دلایل روی آوردن افراد به اعتیاد است.

 

به گفته آقای صفاتیان در حال حاضر تنها ۶ هزار مرکز ترک اعتیاد در ایران مشغول به کار است. براساس آمار حدود ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در ایران تحت درمان هستند.

 

۷ دی : بانک مرکزی: افت حدود ۶۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران

 

پس از انتشار خبرهای پیاپی در مورد کاهش بهای نفت، بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که درآمدهای نفتی کشور طی بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته‌است.

 

این گزارش که دوشنبه ۷ دی در سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده‌است، می‌گوید که درآمدهای صادرات نفت، میعانات گازی، گاز و فراورده‌های نفتی کشور طی ۳ ماه اول سال ۹۴ به ۱۰ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار رسیده، در حالی که این رقم در بهار سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بود. حجم البته صادرات نفت ایران نیز طی بهار سال جاری تا ۴ درصد کاهش یافته‌است.

 

این در حالی است که بر اساس این گزارش، درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۰ بالای ۱۱۹ میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار بود.

 

خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه با انتشار خبری با عنوان بانک مرکزی هم «رکود» را پذیرفت از قول بانک مرکزی از کاهش ۹۹ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در ایران خبر داد.

 

مهر نوشت که جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضع مالی دولت نشان می‌دهد در فصل بهار امسال تراز عملیاتی بودجه به منفی ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که برخی کارشناسان از این تراز به عنوان کسری آشکار بودجه یاد می‌شود.

 

همچنین در این مدت تنها ۳۹ صدم هزار میلیارد ریال (۳۹ میلیارد تومان) به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص یافته است که کاهش ۹۹٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

 

سقوط قیمت نفت ایران به زیر ۳۰ دلار

 

کاهش ۶۵ درصدی درآمدهای نفتی ایران در بهار سال جاری در حالی است که قیمت نفت هم اکنون به کمترین میزان طی ۱۱ سال گذشته رسیده‌است. بر اساس گزارش اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در بهار سال جاری بالای ۵۵ دلار بود، اما آخرین به‌روزرسانی آمارهای این سازمان که مربوط به اول دی ماه می‌شود، قیمت نفت اوپک را حدود ۳۱ دلار اعلام کرده‌است.

 

نفت سنگین ایران که بیشترین نوع نفت صادراتی کشور را تشکیل می‌دهد، جزو سبد نفتی اوپک است.

 

در این میان، خبرگزاری مهر ۷ دی ماه گزارش داده‌است که مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با انتشار گزارشی اعلام کرد: قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر (جمعه، ۲۷ آذرماه) با سه دلار و ۶۶ سنت کاهش به ۲۹ دلار و چهار سنت برای هر بشکه رسید، این در حالی است که میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ۴۸ دلار و ۶۴ سنت بوده‌است.

 

قیمت نفت خام سبک ایران نیز در هفته یاد شده سه دلار و ۴۵ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۳۵ دلار و ۱۹ سنت رسید.

 

جزئیات گزارش تازه بانک مرکزی از درآمد نفتی

 

بنا بر گزارش تازه بانک مرکزی، ایران کلاً در بهار سال جاری روزانه ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار بشکه نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی صادرات داشته، در حالی که تولید این محصولات در کشور روزانه ۳ میلیون و ۹۳ هزار بشکه بوده‌است.

 

اگرچه آمارهای بانک مرکزی تنها سه‌ماهه اول سال جاری را شامل می‌شود، اما بر اساس گزارشی که صندوق بین‌المللی پول اول دی ماه منتشر شد، انتظار می‌رود درآمدهای نفتی ایران در سال جاری خورشیدی با بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش نسبت به سال گذشته به ۳۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

 

با اینحال، بر اساس برآورد این سازمان معتبر بین‌المللی، درآمدهای نفتی ایران با لغو تحریم‌ها در سال آینده بیش از ۱۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و در سال ۹۶ به حدود ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

این گزارش می‌افزاید که درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۲۰ به سالانه ۷۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که صادرات نفت ایران در سال جاری ۱ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز بوده‌است که در سال آینده ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در سال ۹۷ به دوران قبل از تحریمها خواهد رسید.

 

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت.

 

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری خورشیدی چیزی میان منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود، اما در سال آینده ۴ تا ۵٫۵ درصد خواهد بود و تا سال ۲۰۲۰ انتظار می‌رود با آهنگی ۴ درصدی رشد کند.

 

در همین زمینه خبرگزاری رویترز شنبه ۵ دی ماه گزارش داد که واردات نفت خام ایران توسط چهار مشتری آسیایی این کشور طی ۱۱ ماه سال ۲۰۱۵ حدود ۱۹ درصد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

 

ایران همچنین روزانه حدود ۱۱۰ هزار بشکه صادرات نفت به ترکیه دارد.

 

مقامات نفتی ایران اعلام کرده‌اند که به محض برچیده شدن تحریم‌ها، تولید نفت کشور را تا نیم میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد و این رقم را تا شش ماه به یک میلیون بشکه خواهند رساند.

 

تولید نفت ایران قبل از تحریم‌ها حول ۳٫۷ میلیون بشکه در روز بود و هم اکنون به حدود ۲٫۸ میلیون سقوط کرده‌است.

 

۷ دی : قدرت خرید کارگران ۱۹۲ درصد کاهش یافت

 

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به اینکه بحث عقب ماندگی مزدی را در جلسات شورای عالی کار دنبال می‌کنیم گفت:بعدازظهر امروز در جلسه شورای سه جانبه ملی،بحث عدد و رقم مطرح نیست بلکه تنها حول ماده۴۱ قانون کار بررسی‌ها را ادامه خواهیم داد.

 

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: از سال ۸۳تا۹۲ حدود ۱۹۲ درصد کاهش دستمزد نسبت به قدرت خرید مردم داشتیم. در روز چهارشنبه نمایندگان کارگری صحبت هایی پیرامون سبد معیشت کارگران ارائه کردند و مقرر شد گزارشی برای جلسه بعدازظهر امروز ارائه شود.

 

توفیقی بیان کرد: جلسه امروز بررسی مزد ۹۵ به صورت منسجم‌تر است. شورای سه جانبه ملی به صورت تخصصی بحث مزد را در دستور کار دارد و در این زمینه مذاکراتی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان انجام خواهد شد.

 

وی افزود: درخواست تشکل های کارگری این است که افزایش حق مسکن سال ۹۴ که مصوبه شورای عالی کار را دارد در هئیت وزیران بررسی شود و سپس وارد دستمزد سال ۹۵ شویم.

 

۷ دی : افزایش طلاق در استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان

 

به گزارش خبرنگار مهر، براساس اعلام سازمان ثبت احوال، آمار ولادت، وفات، ازدواج و طلاق ثبت شده در ۹ ماهه امسال نشان می دهد که طی این مدت یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۶۷ مورد ولادت در کشور رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۷۷ هزار و ۹۱۴ مورد فوتی در کشور ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است.

 

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال در ۹ ماهه سال جاری ۱۲۰ هزار و ۲۴۰ واقعه ازدواج رخ داده که نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد کاهش داشته است و ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ طلاق نیز به ثبت رسیده که ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

 

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در گفتگو با خبرنگار مهر، به استان هایی که بیشترین ولادت را داشته اند اشاره کرد و گفت: آمارهای پایگاه اطلاع جمعیتی ثبت احوال نشان می دهد که استان های یزد با ثبت ۱۹ هزار و ۶۷۳ مورد ولادت استان اول، قم با ۲۰ هزار و ۱۳۱ مورد ولادت استان دوم و هرمزگان نیز با ۳۱ هزار و ۳۱۳ مورد استان سوم را به خود اختصاص داده که به ترتیب از افزایش ۹.۱، ۸.۶ و ۷.۸ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده اند.

 

وی در مورد سه استان دارای کمترین نرخ ولادت نیز اظهار داشت: از سوی دیگر استان های لرستان با ۲۹ هزار و ۴۳۲ مورد ولادت، گیلان با ۲۴ هزار و ۴۹ مورد و آذربایجان شرقی با ۵۴ هزار و ۷۵۱ مورد ولادت به ترتیب نسبت به سال قبل با کاهش منفی یک درصد، ۰.۹ درصد و ۱.۱ درصد مواجه بوده اند.

 

محزون افزود: همچنین استان تهران نیز با ثبت ۱۵۵ هزار و ۲۸۸ واقعه ولادت در ۹ ماهه امسال از رشد ۶.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به آمار وفات در استان ها نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه فوت نیز سه استان چهارمحال بختیاری با ۵ هزار و ۷۹۶ مورد، البرز با ۶ هزار و ۶۴۸ مورد و قم با ۴ هزار و ۱۹۰ مورد سه استانی بودند که بیشترین آمار وفات را به خود اختصاص دادند که این استان ها نسبت به سال قبل به ترتیب از رشد ۱۲.۹ درصدی، ۶.۱ درصدی و ۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

 

به گفته محزون، همچنین براساس آمارهای جمع آوری شده، استان های لرستان با ۶ هزار و ۳۶۸ مورد، خراسان شمالی با ۳ هزار و ۴۱۳ مورد و استان مرکزی با ۵ هزار و ۹۵۸ مورد دارای کمترین آمار وفات بودند که به ترتیب از کاهش ۵۴.۹ درصدی، ۵۴.۲ درصد و ۴۶.۵ درصد برخوردار بوده اند.

 

وی به وضعیت وفات در استان تهران اشاره کرد و افزود: استان تهران نیز با ۳۹ هزار و ۹۱۷ مورد واقعه وفات نسبت به سال قبل از رشد ۳.۸ درصدی برخوردار بوده است.

 

محزون در مورد استان هایی که بیشترین آمار ازدواج را طی ۹ ماهه امسال داشته اند، تاکید کرد: آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می دهد که استان های کرمان با ۱۹ هزار و ۹۲۱ مورد ازدواج، ایلام ۴ هزار و ۴۳۲ مورد و اصفهان با ۲۹ هزار و ۷۰۹ مورد ازدواج به ترتیب با رشد ۱۷.۱ درصد، ۵.۲ درصد و ۳.۶ درصد مواجه بوده و بیشترین افزایش ازدواج را در میان استان های مختلف کشور داشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه استان های سمنان با ۳ هزار و ۳۷۳ مورد، آذربایجان شرقی با ۲۶ هزار و ۹۴۴ مورد و خراسان رضوی با ثبت ۴۴ هزار و ۶۵ مورد ازدواج به ترتیب از کاهش ۱۴.۵ درصدی، ۱۲.۳ درصدی و ۱۲.۱ درصدی برخوردار بوده اند ، اظهار داشت: این استان ها کمترین آمار ازدواج را به خود اختصاص داده اند.

 

به گفته محزون، در استان تهران نیز ۶۶ هزار و ۵۴۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده که از رشد یک درصدی برخوردار بوده است.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به وضعیت طلاق در استان های مختلف اشاره کرد و گفت: سه استانی که از رشد بیشتری در ثبت طلاق روبرو بودند به ترتیب استان کرمان با ۳ هزار و ۷۳۱ مورد، کهگیلویه و بویراحمد با هزار و ۹۴ مورد و سیستان و بلوچستان با هزار و ۳۸۱ مورد بوده که به ترتیب از رشد ۴۹.۸ درصدی، ۴۰.۱ درصدی و ۳۲.۳ درصدی روبرو بوده اند .

 

به گفته وی، استان های سمنان با ۷۲۹ مورد طلاق و کاهش ۱۷.۱ درصدی نسبت به سال قبل، خراسان رضوی با ۱۲ هزار و ۳۰۶ مورد و کاهش ۱۰.۳ درصدی و استان های تهران و مرکزی نیز با ثبت ۲۳ هزار و ۴۱۸ و ۲ هزار و ۵۰۳ مورد از کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده اند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©