Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۲۴ جولای ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۲۴ جولای ۲۰۱۵
ایران در آئینه آمار(۱۹۱)

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۹۱)

پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ برابر با ۲۳ جولای ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل و ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور

 ایدز در بین کودکان کار ۴۰ درصد بیشتر از کل جامعه

سالانه هزار کودک زیر سه سال رها می‌شوند

۱۵ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر

بهزیستی: ۳۵ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج در تهران

سهم ۳ درصدی زنان باردار از کارتن‌خوابی

ایران جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک

معاون روحانی: ۵ هزار نفر زن کارتن خواب در کشور وجود دارد

طی ۱۰ سال گذشته ۴ هزار هکتار از باغات تهران نابود شد

افزایش ۵۰ درصدی آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها/ احیای جنگل‌های گلستان ۵۰۰ سال طول می‌کشد /تنها در 3 ماهه نخست سال بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور در آتش سوخته‌اند.

سهم ۱۲ درصدی زنان در اقتصاد کشور

 

 

 

۳۱تیر : سهم ۱۲ درصدی زنان در اقتصاد کشور

 

ابوالحسن فیروزآبادی در اولین هم‌اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی اجتماعی زنان کارگر با بیان اینکه در گذشته مردان به دلیل قدرت فیزیکی بیشتر در مشاغلی چون کشاورزی، صنعت و… فعالیت می‌کردند، گفت:

 

زنان نیز نقش عاطفی و حفظ ارکان خانواده را برعهده داشتند. با افزایش نقش نرم‌افزارها در اقتصاد، نقش زن امروز پررنگ‌تر شده است.

 

به گزارش ایسنا،فیروزآبادی ادامه داد: در گذشته بعد خانوار ۶تا ۷ بود اما اکنون بعد خانوار ۵/۳ است. زنان بسیاری از لوازم رفاهی را در منزل در اختیار دارند و به همین خاطر اوقات فراغت بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند در بیرون از منزل نیز حضور پررنگ‌تری پیدا کنند. در واقع نقش دوگانه زن پیچیده‌تر از نقش مردان است و مشارکت اقتصادی آنها در دو قرن اخیر در دنیا به شدت افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه در دنیا 50 درصد زنان در حوزه اقتصادی نقش دارند، گفت: این شاخص در کشور ایران 12 درصد است. در واقع این شاخص در ۴، ۵ سال اخیر افت کرده و از ۷/۱۳ درصد به ۱۲ درصد رسیده است و برای ما ایجاد دغدغه کرده است.

 

میانگین مشارکت اقتصادی زنان در خاورمیانه ۷/۱۸درصد است

 

قائم مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: توسعه اقتصادی یکی از شاخص‌های توسعه جوامع بشری محسوب می‌شود و بخشی از این اقتصاد به زنان بازمی‌گردد. در خاورمیانه میانگین مشارکت اقتصادی زنان ۷/۱۸درصد است و ما با شاخص ۱۲ درصدی نسبت به کشورهای منطقه در جایگاه پایین‌تری قرار داریم.

 

وی ادامه داد: همچنین از جنبه مشارکت زنان تحصیلکرده در اقتصاد شاخص‌های قابل توجهی نداریم البته کیفیت مشارکت زنان به ویژه در مناصب مدیریتی، رشد یافته است. شاخص به کارگیری زنان در پست‌های مدیریت نسبت به سال ۸۸، ۵۵ درصد، حضور زنان متخصص ۱۰ درصد و حضور زنان در حوزه کارگری ۴ درصد رشد داشته است.

 

۳۰ تیر : مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل و ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور/ ایدز در بین کودکان کار ۴۰ درصد بیشتر از کل جامعه

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایرانیان سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار دود می کنند و ۳۰ درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است.

 

به گفته وی، مقرر شد کمیته ای متشکل از دو نماینده از طرفین، زمینه های مشترک همکاری مشترک را مشخص و اعلام کنند.

 

سیاری افزود: ۳۰ درصد سیگارهای موجود در بازار قاچاق هستند در حالیکه در کشورهای مشابه ما این میزان ۱۰ درصد است، بنابراین یکی از موارد همکاری معاونت بهداشت و ناجا می تواند این امر مهم باشد.

 

وی ادامه داد: به کنوانسیون منع دخانیات جهان قول داده ایم ۳۰ درصد مصرف سیگار در ایران را کاهش دهیم، اکنون ۶۵ هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می کنند، سالی ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می شود.

 

شیوع ایدز در بین کودکان کار ۴۰ درصد بیشتر از کل جامعه

 

سیاری با بیان اینکه میزان شیوع ایدز در کودکان کار ۴۰ درصد بیشتر از سایر مردم است، بیان داشت: آسیب های اجتماعی در جامعه از افزایش طلاق، کودکان خیابانی و زنان روسپی موارد دیگری هستند که می توانند زمینه های همکاری مشترک قرار گیرند.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اماکن عرضه کننده مایحتاج غذایی و اقلام ضروری مردم در کشور وجود دارند که بدون همکاری معاونت بهداشت و ناجا نظارت بر آنها ممکن نیست.

 

سیاری برنامه «ان سی دی» – NCD – یا کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید تا ۱۰ سال دیگر، ۲۵ درصد مرگ و میرهای افراد بین ۳۰ تا ۷۰ سال را کاهش دهیم.

 

مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری های واگیر و همه گیری هایی که هر چندگاه در کشور از این رهگذر اتفاق می افتد را متذکر شد و گفت: گستره این بیماری ها بسیار زیاد است.

 

۲۹ تیر : سالانه هزار کودک زیر سه سال رها می‌شوند

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح پس‌انداز برای فرزندان بهزیستی از بدو تولد خبر داد و گفت: سالانه کمتر از یک هزار کودک زیر سه سال در سطح کشور رها می شوند.

 

دکتر انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با مهر افزود: طرح افتتاح حساب برای فرزندان تحت پوشش بهزیستی، پس‌اندازی برای آنها محسوب می‌شود و نقطه اطمینانی است اما در نگاه سیستمی و کلان باید همزمان و همراه با افتتاح حساب، از حمایت‌های اجتماعی نیز برخوردار شوند.

 

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سالانه کمتر از هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست زیر سه سال در خیابان‌ها رها می‌شوند، گفت: بر اساس آمارهای موجود ۱۲ هزار کودک در مراکز بهزیستی تمامی استان‌های کشور نگهداری می‌شوند که با تسهیل در قانون فرزندخواندگی، زمینه واگذاری تعداد زیادی از آنها فراهم خواهد شد.

 

وی در مورد ترخیص فرزندان بهزیستی نیز گفت: بعد از سن ۱۸سالگی، کودکانی که در مراکز نگهداری می‌شوند، زمینه استقلال آنها فراهم می‌شود و به آنها تا ۱۵ میلیون تومان وام برای تشکیل زندگی اعطا خواهد شد. البته سعی داریم مبلغ این وام را با تخصیص اعتبارات ویژه‌ای افزایش دهیم.

 

۲۸ تیر : ۱۵ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر

 

 یک پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط موسسات دولتی، حدود 15 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

 

همچنین حدود دو میلیون و 300 هزار خانوار نیز تحت پوشش دائمی امداد و بهزیستی هستند این در حالیست که حدود 10 میلیون نفر مستحق دریافت سبد غذایی تشخیص داده‌ شده‌اند.

 

فرار مالیاتی در ایران معادل ۱۶ درصد GPB

 

در حال حاضر حدود هشت درصد GPB از محل مالیات‌ها تامین می‌شود در حالیکه این میزان باید به 24 درصد برسد یعنی میزان فرار مالیاتی در ایران معادل 16 درصد GPB برآورد می‌شود.

 

وی در ارتباط با این موضوع تصریح کرد: این میزان فرار مالیاتی نشانه بارزی از ضعف همبستگی اجتماعی است زیرا مالیات ابزاری برای ائتلاف طبقاتی و همبستگی اجتماعی است.

 

۵ درصد جمعیت دچار فقر شدید هستند

 

 این پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر حدود پنج درصد جمعیت دچار فقر شدید هستند یعنی اگر تمامی درآمدشان را برای تامین غذای مورد نیاز خود صرف کنند باز هم درآمدشان کفاف نمی‌دهد. همچنین 33 درصدی شهری‌ها و 40 درصد روستاییان دچار فقر مطلقند که این میزان در سیستان و بلوچستان به بیش از 60 درصد و در کرمان، کردستان و گلستان به بیش از 50 درصد می‌رسد.

 

۸۰ درصد از افرادی زیر خط فقر مطلق، فاقد بیمه‌های اجتماعی هستند

 

 این پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی همچنین 80 درصد از افرادی را که در زیر خط فقر مطلق قرار دارند را فاقد بیمه‌های اجتماعی و بیکار و دارای شغل‌های غیررسمی دانست و گفت: اشتغال به عنوان یک بحث کلیدی برای دوران به‌اصطلاح پساتحریم هم پیش‌بینی می‌شود که در یک بازه زمانی حدود پنج ساله با پدیده رشد بدون اشتغال مواجه خواهیم بود.

 

امیدی ادامه داد: بر اساس آمار سال 1391 از حدود دو میلیون و 800 بیکار، یک میلیون و 600 نفر شاغلان بیکار شده بودند و چیزی حدود 600 هزار نفر نیز دارای مشاغل موقت که بنا به دلایل مختلف کار خود را از دست داده‌اند؛ پس با این گستره از مشکلات اجتماعی چطور می‌توان از کوچک‌سازی دولت حرف زد در حالیکه با توجه به حجم مشکلاتی که داریم دولت در حوزه‌های آموزش، بهداشت و رفاه عمومی بسیار کوچک و بدقواره شده است.

 

وی تصریح کرد: دولت‌ها باید از حجم بنگاه‌داری‌های خود بکاهند. بودجه شرکت‌های دولتی چند برابر بودجه عمومی دولت است به طوری که بودجه این شرکت‌های دولتی در سال 94، پنج برابر کل بودجه فصل رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و بهداشت کشور است که به هر حال ممکن است در آنها ملاحظاتی وجود داشته باشد اما این مقایسه‌های عددی نیز جالب توجه‌اند.

 

امیدی ادامه داد: «اخیرا رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است که 95 درصد خدمات این سازمان به بخش خصوصی برون‌سپاری شده و فقط کودکان شیرخوار و بدسرپرست تاکنون واگذار نشده‌اند که در این زمینه نیز با مشکلات قانونی مواجهیم اما به دلیل محدودیت منابع مالی ناگریز به جستن محلی برای واگذاری آنان هستیم». شاید محدودیت منابع مالی که رییس بهزیستی عنوان کرده است در حد 100 الی 200 میلیارد تومان باشد این در حالی است که بودجه عمرانی کشور حدود 40 هزار میلیارد تومان است و اخیرا نیز اعلام شد که شش هزار میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شده است در حالیکه بخش قابل توجهی از منابع عمرانی کشور صرف تکمیل پروژه‌هایی می‌شوند که نه تنها هیچ توجیه اجتماعی و اقتصادی ندارند بلکه ضدتوسعه و بخصوص ضدمحیط زیست هستند.

 

۲۳ تیر : بهزیستی: ۳۵ طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج در تهران

 

عصر ایران: مدیرکل بهزیستی استان تهران از تلاش در جهت امضای سند کاهش آسیب‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با حمایت استانداری تهران سند جامع کاهش آسیب‌ها را در حوزه طلاق، کودکان کار و… به امضا برسانیم؛ همچنین با شهرداری نیز در جهت شناسایی نقاط آسیب‌زا سندی را تنظیم کنیم.

 

وی در ادامه ضمن اشاره به بیشترین نرخ حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران گفت: تهران از لحاظ نرخ بیکاری جوانان نیز دارای شرایط مطلوبی نبوده و تقریبا دارای بیشترین آمار در کشور است . همچنین از نظر کتابخوانی و اقدامات فرهنگی و همچنین مجتمع‌های خدمات بهزیستی نیز دارای کمترین نرخ کشوری است.

 

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به آنکه تهران از لحاظ نرخ طلاق در بدترین شرایط قرار دارد، گفت: براساس آخرین آمارهای رسمی میانگین نرخ طلاق در کشور ۱۶٫۲ درصد است در حالی که این آمار در تهران به ۳۱ درصد رسیده است یعنی از هر ۱۰۰ ازدواج ۳۰ تا ۳۵ مورد در استان تهران به طلاق ختم خواهد شد.

 

دلبری ادامه داد: همچنین میانگین زنان سرپرست خانوار در کشور ۱۲٫۱ درصد است در حالی که در تهران این آمار به ۱۳٫۶ درصد رسیده است. نرخ ازدواج در تهران نیز منفی است.

 

وی با اشاره به حضور ۴۵۰ کودک ۳ تا ۶ سال در مراکز بهزیستی عنوان کرد: همواره با چالش فرزندخواندگی در این گروه مواجه هستیم و در تلاش هستیم تا فرآیند واگذاری آنها را کوتاه کنیم.

 

۲۱ تیر : ایران جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک

 

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در کل کشور در سال ، دو میلیون تن مواد پلاستیکی مصرف می‌شود که کشورمان جزء ۱۰ کشور اول دنیاست.

 

محمدعلی شاعری در حاشیه مراسم روز بدون نایلکس (۲۱تیر) در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: از این میزان مصرف ۶۰۰ هزار تن به ظروف یک‌بار مصرف و ۲۵۰ هزار تن مربوط به نایلکس است.

 

وی گفت: شهروندان تهرانی نیز در سال، ۹۰ هزار تن موادپلاستیکی با منشأ فرآورده های نفتی استفاده می‌کنند.

 

شاعری افزود: نایلکس های دیرتجزیه پذیر موجب تولید آلاینده های نفتی و تاثیر آن در آب، خاک و بهداشت به مردم می شود.

 

۲۰ تیر : معاون روحانی: ۵ هزار نفر زن کارتن خواب در کشور وجود دارد

 

ایلنا: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این یک سوم کارتن خواب‌ها زن هستند، گفت: ۱۳ دستگاه در مورد زنان کارتن خواب مسئولیت دارند که باید هرچه سریعتر به وظایف خود عمل کنند.

 

مولاوردی افزود: ۱۳ دستگاه همچون شهرداری و بهزیستی وظیفه دارند که به مساله زنان کارتن خواب رسیدگی کنند که در واقع همه آنها باید  برای این مساله به میدان بیایند، زیرا این انتظار که یک معاونت یا یک سازمان به تنهایی این وظیفه را برعهده بگیرد، انتظار درستی نیست و نتیجه نخواهد داد.

 

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود؛ آمار ارائه شده توسط معاونت امور زنان در مورد تعداد زنان کارتن خواب سیاه‌نمایی است، گفت: این آمار را بر اساس مستندات ارائه کرده ایم. بررسی‌ها نشان می دهد که از ۱۵ هزار کارتن خوابی که در کشور وجود دارد، ۵ هزار نفر زن هستند.

 

۲۰تیر : طی ۱۰ سال گذشته ۴ هزار هکتار از باغات تهران نابود شد

 

تهران – ایرنا – معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: سیاست های غلط ساخت و ساز طی۱۰ سال گذشته، ۴ هزار هکتار از باغات تهران را نابود کرد.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی افزود: طبق بررسی های شورای عالی معماری و شهرسازی و بنابه اظهارات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران و بنابه اظهارات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تخمین زده می شود که چیزی بین ۴ تا ۶ هزار هکتار باغات از بین رفته و بررسی ها حاکی است که تخریب حدود ۴ هزار هکتار باغات در تهران حتمی است.

 

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی، تصریح کرد: اینکه کیفیت هوای کلانشهر تهران کاهش پیدا می کند بی ارتباط با تخریب ها و ساختمان سازی های اخیر نیست.

 

۲۸ خرداد : افزایش ۵۰ درصدی آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها/ احیای جنگل‌های گلستان ۵۰۰ سال طول می‌کشد /تنها در 3 ماهه نخست سال بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور در آتش سوخته‌اند.

 

ایلنا. به گزارش خبرنگار ایلنا، آتش‌سوزی‌های پارک ملی گلستان، جنگل‌های زاگرس و… آنقدر این روزها به گوشمان می‌رسد که ترس آن می رود، این اتفاقات برایمان عادی‌ شود.

 

تعداد آتش سوزی ها در سال۹۴ کم تر،اما سطح آنها افزایش داشته است

 

در سه ماهه نخست امسال با کمبود بارش‌ها، تنها در استان ایلام بیش از صد هکتار از جنگل‌های کشور سوختند و از بین رفتند و با افزایش روزافزون دما و ورود به فصل تابستان بیم آن می‌رود که این آتش‌سوزی‌ها هر لحظه بیشتر و بیشتر شوند.

 

«سرهنگ قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در این باره اظهار کرد: با هر ۱ درجه گرم شدن  زمین ۱۷ درصد نیاز آبی موجودات زنده افزایش پیدا می‌کند، این در حالی‌ست که در چند دهه اخیر در کشور ما حدود ۱ و نیم درجه افزایش  دما داشته‌ایم. این گرمای هوا و همچنین کاهش رطوبت هوا احتمال بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را افزایش می‌دهد و فضا را برای ایجاد حریق مستعد می‌کند.

 

۳۰ درصد جنگل‌ها بیمار هستند

 

سبزعلی همچنین ضمن اظهار نگرانی نسبت به افزایش حریق‌ها در فصل گرما اظهار کرد: با توجه به اینکه ۳۰ درصد جنگل‌های ما دچار آفت و بیماری هستند، این موارد منجر به خشکی درختان و مستعدشدن بیشتر جنگل‌ها برای آتش‌سوزی می‌شود.

 

امیدی به جنگل کاری مصنوعی نیست

 

وی با اشاره به شیوه‌های مصنوعی جنگل‌کاری، گفت: نهال‌کاری نمی‌تواند؛ پاسخگوی احیای جنگل‌های از دست رفته شود. زیرا نهال‌ها نیاز به حمایت، حفاظت، وجود گونه‌های پرستار و صرف هزینه زیاد دارند، به همین علت درصد موفقیت جنگل‌کاری‌ها خیلی بالا نبوده و امیدی به جنگل‌کاری مصنوعی نیست.

 

این متخصص جنگل‌شناسی در پاسخ به اینکه چه میزان زمان نیاز است تا جنگل‌هایی مانند جنگل‌های ایلام و گلستان دوباره احیا شوند، اظهار کرد: اگر بخواهیم بگوییم؛ چقدر زمان می‌برند تا  این جنگل ها به حالت اولیه خود باز گردند، باید بگوییم که در جنگل‌های ایلام حداقل ۱۰۰ و در جنگل‌های ارس گلستان حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است.  هرچند که در مورد قسمت‌هایی که پوشش گیاهی دیگری مانند درختچه های زالزالک دارند، این زمان کوتاه‌تر است.

 

وی با تاکید بر این مساله که اگر این آتش‌سوزی‌ها ۱۰۰ سال پیش رخ می‌داد، جنگل‌های زاگرسی در طی ۱۵ سال دوباره احیا می‌شدند، افزود: اکنون ما در کشور با تغییر اقلیم و افزایش جمعیت روبرو هستیم که هر دو این مسائل  به جنگل‌ها فشار می‌آورند و مانعی بر سر راه احیا جنگل هستند، به همین علت دیگر احیا جنگل‌ها به راحتی صورت نخواهد گرفت.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©