Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۲۸ ژانويه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۲۸ ژانويه ۲۰۱۵
27

ایران در آئینه آمار(۱۸۴)

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ ژانويه ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

دستمزد گارگران  تنها نیمی از هزینه های خانوار شهری را پوشش می دهد

 

تحویز واردات شکر وزازت صعت ،

علیرغم اشباح بازار و ممنوع کزدن واردات توسط وزارت کشاورزی

 

دارایی یک در صد جمعیت جهان برابر با ۹۹ در صد بقیه

 

قاچاق سالانه ۱۲۰۰ تریلی سیگار در ایران

 

کاهش شدید آمار استخدام زنان در وزارتخانه‌ها

 

سکونت ۱۰۹ خانوار ایرانی در چادر، زاغه  و کپر و ......

 

افزایش 71درصدی‌خانوارهای تک‌نفره

 

۹ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور/ ۷۵ درصد زندانیان حاشیه نشین شهرها هستند

 

۲۵ هزار ایرانی نیازمند پیوند عضو

 

تولد سالانه دو هزار نوزاد در ایران از مادران زیر ۱۵ سال

 

افزایش هزینه‌های زندگی ماهیانه به ۳.۶ میلیون تومان

 

 

 

۱ بهمن : دستمزد گارگران  تنها نیمی از هزینه های خانوار شهری را پوشش می دهد

 

تحلیل آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که یک خانواده ۴ نفره کارگری که درآمد ماهانه‌اش بر مبنای حداقل دستمزد قانونی پرداخت شده است، اگر در سال ۹۳ تمامی درآمدش را طبق فرمول این نهاد رسمی خرج کرده باشد ماهانه ۳۰۱ هزار تومان امکان خرج کردن بابت خوراک، آشامیدنی و دخانیات داشته است. چهار نفر عضو این خانواده کارگری ماهانه به اندازه ۵۲ هزار تومان قدرت خرید پوشاک و کفش؛ و به اندازه ۱۰۰ هزار تومان فرصت بیمار شدن و خرید اقلام بهداشتی داشته‌اند. از سوی دیگر لازم است که هزینه مسکن این خانواده در ماه بیشتر از ۳۷۰ هزار تومان نبوده باشد.

مبنای این محاسبه، گزارش مرکز آمار ایران از هزینه‌های زندگی یک خانوار شهری با تعداد متوسط ۳/۵ نفر در سال ۹۲ (آخرین گزارش رسمی در این خصوص) قرار گرفته است که با لحاظ کردن نرخ تورم ۱۱/۸۷ درصدی ۹ ماهه اول سال جاری، تصویری از آثار تصویب پایه دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی بر لایه‌های کمتر دیده شده از زندگی خانواده‌های کارگری را به نمایش می‌گذارد.

 

در این گزارش نه فقط پایه دستمزد ماهانه کارگران، بلکه تمامی حقوق و مزایای جانبی که بر اساس قانون کار در طول یک سال به کارگر تعلق می‌گیرد مورد محاسبه قرار گرفته است. به این ترتیب برای محاسبه کل دریافتی کارگران در یک سال لازم است ۷ درصد سهم «حق بیمه» کارگر را از حداقل دستمزد روزانه او کسر کنیم، عدد به دست آمده را در ۳۶۵ روز سال ضرب کنیم و سپس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان مجموع «حق مسکن» و «حق بن کارگری» و ۷۰۸ هزار تومان «حق سنوات خدمت» و ۲۱۷ هزار تومان «حق عیدی» کارگر را به رقم به دست آمده بیافزاییم تا بتوانیم بفهمیم مجموع تمامی دریافتی‌های یک کارگر حداقل بگیر ایرانی در طول سال ۹۳ چقدر بوده است.

حداقل مزد روزانه یک کارگر برای سال جاری طبق بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۰۲ هزار و ۹۷۰ ریال تعیین شده بود. با کسر ۷ درصد حق بیمه سهم کارگر از مزد روزانه به عدد ۱۸۸ هزار و ۷۶۲ریال می‌رسیم. ما در این گزارش قصد داریم بدانیم کارگران در طول یک سال چقدر درامد داشته‌اند بنابراین عدد بدست آمده را در ۳۶۵ ضرب می‌کنیم. به این ترتیب دستمزد خالص کارگر در طول سال ۹۳ رقم ۶۸ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۱۶۶ریال محاسبه شده است.

 

اما از آن رو که کارگران علاوه بر دستمزد مبالغ دیگری نیز تحت عناوین مختلف دریافت می‌کنند و دستمزد به تنهایی بیانگر تمام درآمد کارگران نیست، مجموع حقوق و مزایای جانبی یک کارگر حداقل بگیر را به این رقم می‌افزاییم. جمع مبلغ حقوق سنوات، بن کارگری، حق مسکن و عیدی، این عدد را به ۱۰۰میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۶۶ ریال می‌رساند که اگر فرض کنیم این کارگر متاهل و صاحب دو فرزند است، این دریافتی نهایتا به ۱۱۴میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۰۶ ریال می‌رسد. بنابراین کارگر حداقل‌بگیر متاهل با دو فرزند ماهانه ۹۵۶ هزار و ۴۲۶ تومان، کارگر حداقل‌بگیر متاهل با یک فرزند ماهانه ۸۹۵ هزار و ۵۳۴ تومان و کارگر حداقل‌بگیر متاهل بدون فرزند یا کارگر حداقل‌بگیر مجرد ماهانه ۸۳۴ هزار و ۶۴۳ تومان در سال ۹۳ دریافتی داشته است.

اتباع ایران علاوه بر دستمزد ماهانه، مبالغی نیز به عنوان یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند. پس یک خانوار کارگری ۴ نفره، ماهانه مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، خانوار سه نفره یک میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و خانوار دو نفره و افراد مجرد به ترتیب ماهانه ۹۰۰ هزار ریال و ۴۵۰ هزار ریال یارانه می‌گیرند که این رقم طی سال برای خانوار چهارنفره کارگری برابر ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال، خانوار سه نفره ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، خانوار دو نفره ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و خانوار تک نفره برابر ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال دریافت خواهند کرد. با این حساب درآمد خالص خانوارهای کارگری به ترتیب زیر خواهد بود:

خانوار ۴ نفره: ۱۳۶میلیون و ۳۷۱هزار و ۱۰۶ ریال

خانوار ۳ نفره: ۱۲۳ میلیون و ۶۶۴هزار و ۸۰ ریال

خانوار ۲ نفره: ۱۱۰ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۶۰ ریال

خانوار تک نفره: ۱۰۵ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۱۶۰ ریال

 

هر چند دولت طی ۷ سال گذشته حاضر به اعلام رقم دقیق خط فقر در کشور نشده است، اما تشکل‌های کارگری در غیاب  آمار دقیقی از خط فقر و خط گرسنگی در کشور، اقدام به تهیه و تعیین برخی شاخص‌ها کرده‌اند که امری ارزشمند محسوب می‌شود، اما تجربه نشان داده است نتایج این براورد‌ها هیچ‌گاه مورد استناد مراجع ذی‌صلاح در تعیین مزد (شورای عالی کار) قرار نگرفته است. با این حال آمار اعلام شده از سوی درگاه ملی آمار کشور، با توجه به اعلام از سوی یک نهاد رسمی کشور، می‌تواند به عنوان ملاکی محکم برای چانه زنی درباره مزد کارگران قرار گیرد.

 

گزارش مرکز آمار درباره هزینه‌های زندگی یک خانوار شهری نشان می‌دهد که متوسط هزینه یک خانوار در سال ۱۳۹۲ برابر ۲۰ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

این رقم با احتساب تورم ۱۱/۸۷ درصدی ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۳ برابر با ۲۳ میلیون و ۴۳ هزار و ۲۰۶ تومان خواهد بود. با این حساب هر خانوار کارگری، باید ماهانه یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۲۶۷ تومان درآمد داشته باشد تا بتواند در سطح متوسط هزینه‌های شهری زندگی کند که این رقم ماهانه ۷۸۴ هزار تومان با درآمد کارگران تفاوت دارد.

در جدول شماره ۴۹ از گزارش مرکز آمار ایران، تفکیکی از هزینه‌های خانوار شهری صورت گرفته است. در میان هزینه‌های لازم برای زندگی شهری طبق معیارهای مرکز آمار، در گزارش پیش رو تنها سطور یک و چهار از این جدول یعنی هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و نیز هزینه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با درآمد متوسط کارگران مقایسه و بررسی شده‌اند. در این مقایسه، هزینه دخانیات، پوشاک و کفش، لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و کالا‌ها و خدمات متفرقه در نظر گرفته نشده است.

جمع هزینه متوسط خانوارهای شهری در بخش خوراکی و دخانی (۵۴ میلیون و ۹۵۳ هزار ریال) به همراه هزینه مسکن (۶۸ میلیون و ۳۹۹ هزار ریال) برابر ۱۲۳میلیون و ۳۵۲ هزار ریال است، که این رقم با تورم ۱۱/۸۷ درصدی ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۳ برابر ۱۳۷ میلیون و ۹۹۴ هزار ریال است که خود به تنهایی از تمامی درآمد یک خانوار کارگری (که با احتساب یارانه ۴ نفره برابر ۱۳۶ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۱۰۶ ریال است) بیشتر است.

با این حال موضوع را از زاویه دیگری می‌بینیم. متوسط هزینه خانوار شهری در سال ۱۳۹۲ در کشور برابر ۲۰۵ میلیون و ۹۸۲ هزار ریال است که با احتساب رقم تورم ۹ ماهه او سال ۱۳۹۳ (۱۱/۸۷درصد) ۲۳۰ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۳ ریال محاسبه می‌شود که نسبت درآمد یک خانوار کارگری ۴ نفره در سال ۱۳۹۳ با آن برابر ۵۹/۱۸ درصد است. این اعداد نشان می‌دهند که درآمد هر خانوار کارگری حداقل‌بگیر کمتر از نیمی از هزینه‌های متوسط زندگی در شهر کفاف می‌دهد.

 

۳۰ دی : دارایی یک در صد جمعیت جهان برابر با ۹۹ در صد بقیه

 

انتخاب

  نتایج مطالعه ای که توسط موسسه ضد فقر آکسفام انجام شده، نشان می دهد که یک درصد جمعیت ثروتمند جهان، به زودی بیش از ۹۹ درصد بقیه مردم جهان ثروت خواهد داشت.

تحقیقات این موسسه نشان می دهد که سهم یک درصد ثروتمند جهان از کل ثروت دنیا، از ۴۴ درصد در سال ۲۰۰۹، به ۴۸ درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

به اعتقاد کارشناسان آکسفام، با روند فعلی، انتظار می رود یک درصد ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۰ درصد ثروت جهان را در اختیار داشته باشد.

 

۳۰ دی: تحویز واردات شکر وزازت صعت ، علیرغم اشباح بازار و ممنوع کزدن واردات توسط وزارت کشاورزی

 

 به گزارش خبرنگار ایسنا، به گفته حجتی با بررسی‌های انجام شده امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر از نیشکر و ۷۰۰ هزار تن از چغندرقند تولید خواهیم داشت و کارخانه‌ها چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریده اند و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر نیز از سال گذشته وجود دارد که با این وضع دیدیم اگر شکر وارد هم نشود هیچ مشکلی نداریم.

به گفته وی در ۹ ماهه گذشته حدود ۸۳۰ هزار تن شکر وارد شده اما این شکرهایی است که براساس ثبت سفارش سال قبل بوده است

 

۲۶ دی : قاچاق سالانه ۱۲۰۰ تریلی سیگار در ایران

 

تهران – ایرنا- عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه ۱۲۰۰ تریلی سیگار در کشور قاچاق می شود و میزان مصرف سیگار به بیش از ۶۶ میلیارد نخ سیگار رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «محمدرضا مسجدی» روز جمعه در نشست سالیانه جمعیت مبارزه با مواد مخدر که با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: رقم مصرف سیگار در ایران به ۶۶ میلیارد و نیم رسیده است.

 دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با استناد به آمار سال ۲۰۰۸ سازمان بهداشت جهانی (wHOُ) گفت: براساس این آمار ۵۷ میلیون مورد مرگ سالانه در دنیا اتفاق می افتد که ۳۶ میلیون نفر بر اثر بیماریهای غیرواگیر می میرند. همچنین بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ، بیماریهای مزمن تنفسی و دیابت از دیگر عوامل مرگ و میر هستند.

 

۱۰ تا ۱۲ درصد افراد کشور دخانیات مصرف می کنند

 

این فوق تخصص ریه با بیان این که حدود ۲۰ درصد افراد بالغ در جهان سیگار می کشند، گفت: ۱۰ تا ۱۲ درصد ایرانیان سیگار می کشند و ۳۳ درصد از پسران و ۵/۱۹ درصد از دختران کشور سابقه تجربه دخانیات داشتند که پنج درصد پسران و یک درصد دختران کشور سیگاری هستند.

به گفته دبیرکل انجمن جهانی مبارزه با بیماریهای ریوی کشورهای پیشرفته از ۴۰ سال پیش با افزایش مالیات، مبارزه با دخانیات را آغاز کرده اند.

مسجدی با اشاره به وضعیت بودجه کشور و کاهش قیمت نفت گفت: با این وجود مشکلات جدی در تامین بودجه برای مبارزه با دخانیات در سالهای اینده خواهیم داشت.

 

۲۳ دی : کاهش شدید آمار استخدام زنان در وزارتخانه‌ها

 

پروین هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: کارپایه پکن به عنوان سندی راهبردی در حمایت از حقوق زنان و دختران در عرصه بین المللی مطرح است و یکی از مباحث مطرح شده در این سند فقر زنان در همه نقاط جهان به ویژه آسیا است.

هدایتی در ادامه گفت: با بررسی شاخصه‌های آماری در کشورهای مختلف، متوجه می‌شویم که زنان فعال ایران در عرصه اقتصادی به صورت میانگین ۱۲ تا ۱۶ درصد هستند بنابراین حدود ۸۳ درصد از جمعیت زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیرفعال محسوب می‌شوند و لازم است به این وضعیت توجه شود.

وی افزود: از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۸۳ تا ۸۴ نفر در حوزه اقتصادی فعالیت نمی‌کنند یعنی بیکار و غیرفعال هستند و اگر جمعیت کودکان و افراد مسن را نیز به این افراد اضافه کنیم آشکار می‌شود که جمعیت زیادی از ایران فعالیت اقتصادی ندارند و همین امر فقر را تشدید می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر حضور زنان در بخش‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، تحقیقاتی و خدماتی بیش از حوزه‌های صنعتی و کشاورزی است و باید به این موضوع توجه شود.

 

۲۳ دی : سکونت ۱۰۹ خانوار ایرانی در چادر، زاغه  و کپر و ......

 

به گزارش پارسینه، براساس نتایج سرشماری در سال۱۳۹۰ در کل کشور، از مجموع ۲۱میلیون‌خانوار ساکن کشور، ٩٩/۵درصد خانوار‌ها ساکن در واحد‌های مسکونی معمولی بوده‌اند که از این میان شش‌میلیون‌و۳۴۲هزارنفر از آنان در واحد‌های مسکونی آپارتمانی و ۱۴میلیون‌و۷۰۷هزارنفر آنان نیز در واحد‌های مسکونی غیرآپارتمانی ساکن بوده‌اند. اما نکته حایزاهمیت در این تحلیل مرکز آمار ایران، سکونت‌های غیرمعمولی در ایران است. به‌طوری‌که براساس تحلیل این سازمان در سال‌جاری، ۱۰۹هزارو۹۹خانوار ایرانی در سایر انواع محل سکونت اعم از، چادر، آلونک، زاغه و مشابه، کپر و مسافرخانه، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار، سکونت داشته‌اند. در مجموع می‌توان گفت نیم‌درصد ایرانیان در محل‌های غیر از محل زندگی عادی و معمولی زندگی می‌کنند. جزییات این بررسی آماری همچنین نشان می‌دهد در کل کشور تعداد ۵۸هزارو۱۹۹خانواده در کپر، ۹هزارو۴۰۳خانواده در چادر، هفت‌هزارو۴۰۲خانواده در آلونک، زاغه و مشابه آن به‌سر می‌برند و همچنین ۱۹هزارو۲۰۹خانوار در مسافرخانه‌ها، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار به‌سر می‌برند و به عبارت دیگر محلی مستقل برای زندگی در اختیار ندارند.

 

اوضاع سکونت‌های غیرمعمولی در شهرهای ایران

 

بررسی‌های آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال۱۳۹۰، از مجموع ۱۵میلیون‌و۴۱۸هزارخانوار ساکن در نقاط شهری کشور، ۱۵میلیون‌و۳۸۶خانوار در واحد‌های مسکونی معمولی ساکن بوده‌اند و بقیه خانوار‌ها در سایر انواع محل سکونت اعم از چادر، آلونک، زاغه و مشابه، کپر و مسافرخانه، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار سکونت داشته‌اند. براساس این آمار، تغییر محسوسی در سهم خانوار‌های ساکن در واحد‌های مسکونی معمولی در سال۱۳۹۰ نسبت به سال‌های۱۳۸۵ و ۱۳۷۵ مشاهده نمی‌شود ولی نسب به سال۱۳۶۵ حدود دودرصد کاهش داشته است. براساس اطلاعات سرشماری سال۱۳۹۰ در نقاط شهری کشور، تعداد سه‌هزارو۳۲۵خانوار در آلونک و زاغه و مشابه ساکن بوده‌اند، سه‌هزارو۶۵۰خانوار در کپر، ۶۷۰خانوار در چادر و ۱۲هزارو۷۰۴خانوار در مسافرخانه، ساختمان‌های در دست ساخت یا تخریب و محل کار سکونت دارند. علاوه بر نکات یادشده، براساس اطلاعات مرکز آمار ایران ۱۱هزارو۲۷۳هزارخانوار ایرانی در محل‌هایی به‌جز واحد‌های مسکونی معمولی ساکن بوده‌اند که نوع محل سکونت خود را تغییر نداده‌اند.

اوضاع سکونت‌های غیرمعمولی در روستاهای ایران

علاوه‌بر آمار‌های ارایه‌شده در رابطه با نحوه سکونت خانوار‌های ایرانی در کل کشور و مناطق شهری، بررسی‌های مرکز آمار ایران در مناطق روستایی نشان می‌دهد سکونت‌های غیرمعمولی در روستاهای ایران کمتر از مناطق شهری است. براساس نتایج سرشماری سال۱۳۹۰، پنج‌میلیون‌و۷۴۰هزارخانوار در نقاط روستایی کشور ساکن هستند که از این میان ٩٨/۶درصد در واحد‌های مسکونی معمولی ساکن بوده‌اند و بقیه خانوار‌ها در سایر انواع محل سکونت اعم از چادر، آلونک، زاغه و مشابه، کپر و مسافرخانه، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار سکونت داشته‌اند که ١/۴درصد خانوار‌های روستایی را شامل می‌شوند.

افزایش کپرنشینی در روستاهای ایران

مقایسه اطلاعات سرشماری سال۱۳۹۰ با سرشماری سال۱۳۸۵ که از سوی «مهدی فرحزادی»؛ رییس گروه آمار‌های ساختمان مسکن دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران صورت گرفته، نشان‌دهنده آن است که سهم خانوار‌های ساکن در واحد‌های مسکوتی معمولی در نقاط روستایی، ٠/١درصد افزایش داشته که ناشی از کاهش سهم خانوار‌های ساکن در کپر از ۵۶هزارو۱۴۰خانوار به ۵۴هزارو۵۴۹خانوار بوده است. اما مقایسه اطلاعات سرشماری سال۱۳۹۰ با سال۱۳۷۵ نشان می‌دهد، سهم خانوار‌های ساکن در واحد‌های مسکونی معمولی در نقاط روستایی، حدود ٠/١درصد کاهش یافته و سهم خانوار‌های ساکن در کپر ٠/١درصد افزایش یافته است. براین اساس می‌توان گفت تعداد خانوار‌های ساکن در کپر از ۳۱هزارو۷۱۳خانوار در سال۱۳۶۵ به ۳۹هزارو۷۴خانوار در سال۱۳۷۵ و ۵۶هزارو۱۴۰هزار در سال۱۳۸۵ و ۵۴هزارو۵۴۹هزارخانوار در سال۱۳۹۰ افزایش یافته است.

شرق

 

 ۲۳  دی : افزایش 71درصدی‌خانوارهای تک‌نفره

 

بر اساس گزارشی که به تازگی مرکز آمار ایران اعلام کرده است: درصد خانواده‌های گسترده طی سال‌های 1355 تا 1390 به یک‌سوم کاهش و از 1/11 درصد به 8/3 درصد تقلیل یافته است. این آمار نشان‌دهنده تغییر نوع خانواده در ایران به لحاظ کمی و کیفی است.

تغییرات در خانواده نشان‌دهنده تغییرات در سطح جامعه و تفاوت در ذهنیات، رویکردها و دیدگاه‌هاست. از طرف دیگر، این تغییرات می‌تواند به تغییرات در سطح جامعه نیز منجر شود؛ یعنی همانطور که رویکردها و ذهنیت شهروندان باعث تغییرات این‌چنینی می‌شود،چنین تغییراتی نیز می‌تواند رویکردها و ذهنیت‌ها را عوض کند. خانواده موسوم به هسته‌ای یعنی خانواده‌ای که شامل پدر، مادر و فرزندان باشد و شکل معمول خانواده در تمام دنیاست اما اگر بنا به‌دلایلی نظیر فوت یا جدایی این هسته از هم بپاشد و افراد جدا از هم زندگی کنند یا اگر فرزندان بنا به دلیلی در سن بالاتر از خانواده هسته‌ای جدا شوند و برای خود خانواده جدا تشکیل دهند، دیگر شکل خانواده هسته‌ای نیست.

مرکز آمار ایران به‌تازگی اعلام کرده است طرح پژوهشی ساختار و ترکیب خانوار در روند تغییرات آن طی سال‌های 1355 تا 1390 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، سهم خانوارهای زوجی از 4/8 درصد در سال 55 به 6/14 درصد در سال 90 افزایش یافته که با توجه به ساختار سنی جوان کشور دور از انتظار نیست. از سوی دیگر سهم خانوارهای تک‌نفره افزایش یافته به طوری که 6/5 درصد در سال 55 به 6/71 درصد در سال 90 افزایش یافته است. این گزارش ادامه می‌دهد، سهم خانوارهای تک‌والد که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، طی سال‌های 55 تا90 افزایش یافته و از چهار درصد در سال 55 به 9/6درصد در سال 90 رسیده است. همچنین سهم خانوارهای هسته‌ای از 58 درصد در سال 55 به 9/6 درصد در سال 90 رسیده است. این گزارش می‌افزاید: در شمال‌شرق کشور خانوارهای با اندازه کمتر نظیر خانوارهای تک‌نفره بیشتر از سایر نقاط کشور است و در شمال‌غرب و غرب کشور سهم خانوارهای گسترده بیشتر از سایر نقاط است که نشان می‌دهد در این مناطق بیشتر از سایر نقاط کشور شکل سنتی خانوار حفظ شده است.

افزایش درصد زنان بی‌‌همسر

 در تمام استان‌های کشور و در تمام گروه‌های سنی، درصد زنان بی‌همسر بر اثر طلاق افزایش یافته است. بیشترین میزان طلاق در کل کشور به استان تهران و کمترین مقدار مربوط به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. مرکز آمار ایران اعلام کرد:پیش‌رسی ازدواج برای مردان و به‌خصوص زنان کاهش یافته است به‌طوری که پیش‌رسی ازدواج مردان از رقم 3/6 درصد در سال ۱۳۳۵ به رقم 2/2 درصد در سال ۱۳۹۰ تقلیل یافته است و پیش‌رسی ازدواج زنان طی دوره مذکور از ۴۱ درصد به 4/21 درصد رسیده است. میانگین سن در اولین ازدواج مردان طی ۵۰ سال اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده است به‌طوری که این شاخص در سال ۱۳۳۵، 9/24 و در سال ۱۳۹۰، 7/26 سالگی بوده است. اما این شاخص برای زنان افزایش چشمگیری داشته است به‌طوری که از ۱۹ سالگی در سال ۱۳۳۵ به 4/23 سالگی در سال ۱۳۹۰ رسیده است. ایلنا نوشت؛ مرکز آمار ایران اعلام کرد: طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ هر دو میزان ازدواج و طلاق افزایش یافته است به‌طوری که میزان ازدواج از 8/9 در هزار در سال ۱۳۸۰ به 64/11 در هزار در سال ۱۳۹۰ رسیده است درحالی که میزان طلاق از ۹۳ در هزار در سال ۱۳۸۰ به 9/1 در هزار در سال ۱۳۹۰ رسیده است و شتاب میزان طلاق در دوره ۵ ساله اول ۱۳۸۵-۱۳۸۰ نسبت به دوره ۵ ساله ۱۳۹۰-۱۳۸۵ کندتر بوده است.

سبک زندگی شهری و خانواده هسته‌ای

 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به مراحل گذار خانواده‌ها در ایران از گسترده به هسته‌ای و خانواده‌های تک‌نفره به آرمان می‌گوید: سبک زندگی شهرنشینی ایجاب می‌کرد خانواده‌ها هسته‌ای باشند. سیدحسن موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: در گذشته بیش از 60 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کرد اما امروزه این روند معکوس شده است و باید گفت کمتر از 30 درصد جمعیت کشور در روستا‌ها هستند.

 

۱۸  دی : ۹ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور/ ۷۵ درصد زندانیان حاشیه نشین شهرها هستند

 

یزد – ایرنا – رییس سازمان زندان های کشور گفت: افزون بر ۷۵ درصد کسانی که در زندان ها بسر می برند حاشیه نشین شهرها بودند.

 

 به گزارش ایرنا ‘ علی اصغر جهانگیری ‘ روز شنبه در آیین معارفه مدیرکل زندان های استان یزد افزود: اکنون ۹ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی و توزیع ناعادلانه امکانات در برخی مناطق کشور از نتایج عملکرد رژیم پهلوی است که اثرات آن هنوز باقی است.

 

رییس سازمان زندان ها افزد: نابرابری در توزیع امکانات و مشکلات اقتصادی از عوامل مهم افزایش جرم در جامعه است.

 

جهانگیری گفت: وضعیت حاشیه نشینی در شهرها که نتیحه آن بروز برخی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی است خود یک زنگ خطر است.

 

وی اظهار داشت: برای کاهش مشکلات و جلوگیری از بروز جرایم باید ضمن کاهش حاشیه نشینی اقدام به توزیع عادلانه امکانات برای همه افراد کرد.

 

جهانگیری گفت: درآمد خانواده های ۴۴٫۵ درصد کسانی که در زندان های کشور بسر می برند ماهانه کمتر از پنج میلیون ریال است و این خود عامل بروز برخی ناهنجاری ها و جرایم شده است.

 

رییس سازمان زندان های کشور اظهار داشت: این وضعیت باعث شده تا شاهد افزایش قاچاق و دو قطبی شدن زندگی افراد باشیم .

 

جهانگیری گفت: حدود ۵۰ درصد زندانیان کشور را افرادی تشکیل می دهند که در جرایم مربوط به مواد مخدر فعالیت داشته اند.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه اکثر زندانیان کشور از جوانان هستند؛ خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد زندانیان را افراد زیر ۴۰ سال و حدود ۶۳ درصد را افراد متاهل تشکیل می دهند ضمن آنکه حدود ۲۰ درصد نیز بعد از وارد شدن به زندان متارکه کردند.

 

جهانگیری گفت: همچنین ۴۰ درصد زندانیان کشور را افرادی تشکیل می دهند که از خانواده طرد و با بی مهری و بی تفاوتی مواجه شده اند.

 

وی افزود: ۸۰ درصد کسانی که در زندان ها بسر می برند مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم و کمترین تعداد مربوط به دانشگاهیان است.

 

وی با اشاره به اینکه هدف در مجموع کاهش زندانیان است بر همکاری جدی همه بخش های نظام در تحقق این موضوع تاکید کرد.

 

جهانگیری همچنین یزد را در زمره استانهایی که تعداد زندانیان آن کم است برشمرد

 

۱۸ دی : ۲۵ هزار ایرانی نیازمند پیوند عضو

 

انتخاب

 رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد بیماران نیازمند پیوند عضو در کشور ۲۵ هزار نفر است.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: گرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند اما به تدریج در چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور گزارش شده است، گفت: از این تعداد ۵ هزار مرگ مغزی گزارش شده که دو هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار پیوند قابل اهدا بود اما ۶۶۵ پیوند اعضا صورت گرفت.

 

نجفی‌زاده میزان رضایت‌مندی پیوند اعضا را ۳۷ درصد عنوان کرد و افزود: تعداد بیماران نیازمند به پیوند عضو در کشور ۲۵ هزار نفر است.

 

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید کشور به رقم قابل قبول ۳۰ در هر میلیون نفر اهدای عضو برسد، یادآور شد: اگر ما بتوانیم به رقم ایده‌آل ۴۸ اهدا در هر میلیون نفر در کشور برسیم دیگر فردی در کشور در لیست انتظار عضو، فوت نمی‌کند.

 

نجفی زاده با بیان اینکه برابر آمار، ۱۰ تا ۲۰ درصد پیوند ریه در دنیا ناشی از مرگ‌های مغزی سالم هستند، گفت: در ایران این آمار به ۴ درصد رسیده است.

 

وی اصلی‌ترین دلیل این عقب ماندگی را عدم مراقبت‌های درست در بخش ICU عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد مرگ‌های مغزی متاثر از ترشحات ناشی از ریه است.

 

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۴ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد، گفت: اگر مرگ مغزی به موقع شناسایی شوند بسیاری از بیماران نیازمند می‌توانند نجات یابند و زندگی دوباره بگیرند.

 

وی گفت: ۹۰ درصد از بیماران ریوی در کشور و در لیست انتظار پیوند ریه بدون دریافت عضو مورد نظر فوت می‌کنند زیرا ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد مرگ مغزی شده در دنیا می‌توانند قلب و ریه خود را نیز اهدا کنند.

 

۱۷دی  : تولد سالانه دو هزار نوزاد در ایران از مادران زیر ۱۵ سال

 

 قوانین موجود افراد کمتر از ۱۸ سال سن را کودک می‌داند اما با این حال سالانه حدود هزار و پانصد تا دو هزار نوزاد از مادران کمتر از ۱۵ سال در کشور متولد می‌شوند و این کودکان با انواع آسیب‌ها مواجه هستند.

 

تولد سالانه دو هزار نوزاد در ایران از مادران زیر ۱۵ سال

 

به گزارش هرانا به نقل از مهر؛ بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال در ۹ ماهه امسال یک هزار و ۲۷۷ مورد ولادت از مادران کمتر از ۱۵ سال گزارش شده است. همچنین در سال گذشته نیز آمار این ولادت‌ها در مادران کم سن یک هزار و ۷۲۷ مورد بوده است. این در حالی است که کل ولادت سال گذشته یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۳۴ مورد بوده و در مجموع می‌توان گفت ولادت مادران زیر ۱۵ سال یک دهم درصد کل آمار موالید را به خود اختصاص داده است.

 

بر همین اساس استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان با ۴۶۲ مورد ولادت از مادران زیر ۱۵ سال دارای بیشترین آمار و استان خراسان جنوبی با ثبت سه مورد دارای کمترین آمار در میان استان‌های مختلف بوده است.

 

در استانهای خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی و همچنین کرمان به ترتیب بعد از سیستان و بلوچستان دارای بیشترین آمار تولد نوزادان از مادران کم سن را به خود اختصاص داده‌اند که به اعتقاد کار‌شناسان و جامعه‌شناسان دراین استان‌ها به دو دلیل عمده فقط و همچنین خرده فرهنگهای موجود امکان تحصیل و اشتغال به دختران داده نمی‌شود و این خانواده‌ها دختران خود را در سنین کودکی به خانه بخت می‌فرستند.

 

از سوی دیگر آمار این ولادت‌ها در استان‌های اردبیل با ۶۹ مورد، البرز ۲۰ مورد، بوشهر ۲۰ مورد، تهران ۴۶ مورد، چهارمحال بختیاری ۱۴ مورد و خراسان شمالی ۵۱ مورد گزارش شده است.

 

همچنین استان‌های زنجان با ۲۹ مورد، فارس ۲۷ مورد، قزوین ۲۲ مورد، کردستان ۲۵ مورد، کرمانشاه ۲۴ مورد، گلستان ۴۲ مورد، گیلان ۲۶ مورد، لرستان ۵۶ مورد، مازندران ۳۵ مورد، مرکزی ۱۴ مورد، هرمزگان ۵۷ مورد، همدان ۴۲ مورد و استان یزد نیز ۱۶ مورد تولد نوزادان توسط مادران کمتر از ۱۵ سال گزارش شده است

 

همچنین بر اساس آمارهای به دست آمده در سال ۸۴ تولد کودکان توسط مادران زیر ۲۰ سال ۱۰. ۴ درصد کل ولادت‌ها و تولد کودکان از مادران ۲۰ تا ۳۴ سال ۸۰ درصد و همچنین ولادت‌ها در مادران ۳۵ سال به بالا ۹. ۶ درصد گزارش شده است در حالی که در سال ۹۱ آمار ولادت کودکان در مادران زیر ۲۰ سال به ۸. ۳۱ درصد و در مادران ۲۰ تا ۳۴ سال ۸۰. ۲ درصد و در مادران ۳۵ سال و بیشتر نیز به ۱۱. ۳ درصد رسیده است.

 

تحلیلی که بر این آمار‌ها توسط کار‌شناسان انجام شده نشان می‌دهد که آمار ولادت در زنان ۲۰ تا ۳۴ سال تقریبا طی سال‌های مختلف ثابت بوده اما از سهم تولد در سن پایین کم شده درحالی که آمار ولادت از مادران ۳۵ سال به بالا با توجه به بالا رفتن سن ازدواج، از افزایش برخوردار بوده است.

 

آمار ۹ ماهه نشان می‌دهد که تعداد تولد کودکان از مادران زیر ۲۰ سال به ۷ درصد و بالای ۳۵ سال به ۱۲. ۹ درصد رسیده و این در حالی است که آمار ولادت در زنان ۲۰ تا ۳۴ سال همچنان ۸۰. ۱ درصد ثبت شده و ثابت مانده است.

 

۱۷ دی: افزایش هزینه‌های زندگی ماهیانه به ۳.۶ میلیون تومان

 

نتایج بررسی های جدید از وضعیت معیشت کارگران نشان می دهد هزینه ماهیانه هر خانوار ۴ نفره حداقل به ۳.۱ و حداکثر به ۳.۶ میلیون تومان افزایش یافته و خوراک و مسکن نیز دارای بالاترین سهم در سبد هزینه ها است.

 

افزایش هزینه‌های زندگی ماهیانه به ۳.۶ میلیون تومان

 

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج جدیدترین بررسی های میدانی و مطالعات کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نشان می دهد هزینه ماهیانه یک خانوار ۴ نفره کارگری در ایران به ۳ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۱۹۴ تومان افزایش یافته است. حسین حبیبی در گفتگو با مهر گفت: همچنین در صورتی که بخواهیم هزینه ها را به صورت قیمت های دولتی کالاها و اجناس حساب کنیم، هزینه ها از ۳ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۰۸ تومان در ماه کمتر نخواهد شد. در جدول ارائه شده از سوی نمایندگان کارگران، هزینه مربوط به خوراکی ها و مسکن بالاترین میزان است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©