Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ برابر با  ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲ دی ۱۳۹۳  برابر با ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۸۲)

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

رشد ۳۸ درصدی صادرات آلمان به ایران

 

۵۰ ‌درصد طلاق‌ها در ٥‌سال اول زندگی رخ می‌دهد

 

دو هزار کارتن خواب زن در پایتخت

 

دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

 

۲۲۰ هزار سقط جنین بدون مجوز در سال ۹۱

 

مرگ هزار و ۷۶۲ نفر براثر اعتیاد از ابتدای سال

 

سازمان جهانی سلامت: رتبه ۱۹ ایران در مصرف مشروبات الکلی

 

از آغاز سال ۹۳ گاز CO جان ۴۳ را فقط در تهران را گرفت

 

هر سال ۶۰ هزار ایرانی معلول می‌شود

 

افزایش مرگ ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر

 

بیش از ۱۰۰ هزار دختر بالای ۳۵سال بازمانده از ازدواج در کشور

 

فلاکت و بیسوادی در متن سیاست افزایش جمعیت:بیش از ۹ میلیون ییسواد در کشور وجود دارد

 

ایران در رتبه ۱۳۶ «شاخص فساد» جهانی قرار گرفت

 

خواجه‌ئیان : ۲۵ نفر در استان بوشهر بر اثر ایدز جان باختند/شناسایی ۴۳۰ایدزی در استان

 

وجود ۵۶ هزار بیمار ایدزی ناشناخته در کشور

 

مرگ ۵۰۰۰ نفر بر اثر ایدز در ایران

 

جمعیت ایران به مرز ۷۸ میلیون رسید

 

وزیر بهداشت: ۲۰ درصد مردم ایران در سن بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون و ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند/ عدم تحریم دارو یک دروغ بود

 

کمبود ۸۰ هزار پرستار / مهاجرت سالانه هزار پرستار ایرانی

 

بیش از ۶۰ درصد زنان معتاد در مازندران تحصیلکرده‌اند

 

وجود ۵\۲ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

 

معاون وزیر صنعت: ۱۴ هزار کارخانه در ایران تعطیل شده است

 

۳۰ آذر : رشد ۳۸ درصدی صادرات آلمان به ایران

 

خبرآنلاین

 

تسنیم نوشت: صادرات آلمان به ایران در ۱۰ ماهه ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۴ با رشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ میلیارد دلار رسید.

 

آمارهای پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و آلمان در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

 

مبادلات دو کشور در ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۱٫۶۶۳ میلیارد یورو اعلام شده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۲٫۲۳۲ میلیارد یورو رسیده است.

 

صادرات آلمان به ایران در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۸ درصدی داشته و به ۲ میلیارد یورو رسیده است. آلمان در ۱۰ ماه نخست سال قبل ۱٫۴۵ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

 

درحالی که صادرات آلمان به ایران در ماه های ژانویه تا اکتبر امسال رشد ۳۸ درصدی داشته است واردات آلمان از ایران در این مدت تنها با رشد ۹ درصدی مواجه شده است.

 

آلمان در ماه های ژانویه تا اکتبر سال گذشته ۲۱۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۲۳۲ میلیون یورو افزایش یافته است.

 

بر اساس این گزارش در دهمین ماه سال جاری میلادی ۲۳۲ میلیون یورو کالا از آلمان به ایران صادر و ۲۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد شده است. صادرات آلمان به ایران در این مدت نسبت به ماه قبل رشد ۱۴ درصدی و واردات از ایران نسبت به ماه قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.

 

۲۷ آذر : ۵۰ ‌درصد طلاق‌ها در ٥‌سال اول زندگی رخ می‌دهد

 

 بررسی آماری نشان می‌دهد تعداد طلاق‌ها در ٥‌سال اول زندگی مشترک از‌ سال ٨٣ تا‌ سال ٩٠ معادل ١٣٨‌درصد افزایش یافته است ٣٣‌درصد طلاق‌ها در ٥‌سال گذشته در‌ سال نخست زندگی زوج‌ها رخ داده است

 

موضوع جدید نیست؛ روندش از سال‌های اولیه دهه ٨٠ شروع شد. وقتی مسئولان سازمان ملی جوانان که بعدها با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم منحل شد، اعلام کردند که تعداد طلاق‌ها در سال‌های اولیه زندگی مشترک دارد کم‌کم نگران‌کننده می‌شود. بعد از آن بود که دیگر مسئولان و مشاوران خانواده و … هم کم‌کم از نگرانی‌هایشان در این‌باره گفتند. اینها نمونه‌هایی از آمارهای ثبت احوال درباره تعداد طلاق‌های ثبت شده در ۵‌سال اول زندگی است: تعداد این طلاق‌ها در سال٨٣، ٣٠‌هزار و ۶۰ مورد، در‌ سال ۸۴ با افزایش ۵۳درصدی نسبت به‌ سال قبل ۴۶هزار و ۲۱۱، در‌ سال ۸۵ با افزایش ۱۱‌درصدی ۵۱هزار و ۶۴۶مورد، در ‌سال ۸۶ با افزایش ۵‌درصدی ۵۴‌هزار و ۶۵۵ مورد، در ‌سال ۸۷ با افزایش ۲۷درصدی ۶۹هزار و ۹۰۵ مورد و در‌ سال ۸۸ با کاهش ٤,٧‌درصدی ۶۶هزار و ۷۳۳ مورد، در ‌سال ۸۹ با افزایش ۵‌درصدی ۷۰هزار و ۲۰۰ مورد و در‌ سال ۹۰، با افزایش ۲درصدی ۷۱هزار و ۶۸۴ مورد بوده است. بررسی آماری نشان می‌دهد که تعداد طلاق‌ها در ۵‌سال اول زندگی در ٨‌سال (از‌ سال ۸۳ تا‌سال ۹۰) ۱۳۸‌درصد افزایش داشته است.

 

آن‌طور که آمار رسمی ‌سال ٩٢ نشان می‌دهد در هر ساعت، ۱۸طلاق در ایران ثبت شده است. همین چند وقت پیش بود که سرپرست دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال ایران گفت در ‌سال گذشته بیش از ۱۵۵‌هزار طلاق در این کشور به ثبت رسیده است. قبل از او «احمد تویسرکانی»، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک مدتی پیش گفته بود در‌ سال ۹۲ میزان طلاق به نسبت‌ سال قبل ٦درصد افزایش و شمار ازدواج‌ها حدود ۴‌درصد کاهش پیدا کرده است.

 

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اما باز هم این مسئولان امور جوانان که حالا در وزارت ورزش و جوانان مشغول به کارند،هستند که می‌گویند درباره بالا رفتن تعداد طلاق‌ها در یک‌سال و پنج‌سال اول زندگی مشترک زن و شوهرها نگرانند. همین دو هفته پیش بود که محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت ٣٣‌درصد طلاق‌ها در پنج‌سال گذشته، در ‌سال اول زندگی زوج‌ها رخ داده است. به گفته او، ٥٠‌درصد طلاق‌ها در ٥‌سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. اردیبهشت گذشته هم این مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال بود که از افزایش آمار طلاق در پنج‌سال اول زندگی همگام با بالا رفتن سن ازدواج خبر داد. علی‌اکبر محزون در آن زمان گفت: «طلاق در ٥‌سال ابتدای زندگی در میان زنان ١٥ تا ١٩‌سال ٤٠‌درصد است که این آمار برای زنان ٢٥ تا ٢٩‌سال به ٦١,٦‌درصد می‌رسد.» به گفته او آمار طلاق در پنج‌سال ابتدای زندگی برای مردان ٢٠ تا ٢٤‌سال ٤٥درصد، ٢٥ تا ٢٩‌سال ٥١.٨‌درصد و در میان مردان ٣٠ تا ٣٤‌سال نیز ٥٧‌درصد است.

 

۲۷ آذر : دو هزار کارتن خواب زن در پایتخت

قطره

این هفته معاون سازمان خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران اعلام کرد: حدود ۱۵ هزار کارتن‌خواب در تهران وجود دارد، که از این تعداد تقریباً ۲ هزار نفر از این کارتن‌خواب‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

 

رضا جاگیری با بیان اینکه تعداد مددسرای اضطراری به زودی فعال می‌کنیم، گفت: ۶ مددسرا تاکنون فعال شده و در ۱۰ منطقه دیگر هم به زودی مددسراهایی فعال می‌کنیم که احتمالاً تا هفته دیگر کار آنها به اتمام می‌رسد.

 

وی ادامه داد: با این حساب ۱۵۰۰ تخت اضافه می‌شود تا در زمستان بی‌خانمان‌ها در شهر نمی‌مانند.

 

معاون سازمان خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران به احداث مددسرا برای زنان اشاره کرد و گفت: قرار است یک تا دو مددسرا برای زنان راه‌اندازی کنیم همچنین قرار است تعدادی مددسرا به صورت دائمی و استاندارد در تهران را ه‌اندازی شود.

 

در این هفته در جلسه علنی شورای شهر تهران، رقم بدهی دولت به شهرداری تهران ۷ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان به اضافه یک میلیارد دلار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی اعلام شد.

 

۲۵ آذر : دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

 

ایلنا

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد.

 

وی افزود: همچنین ۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل داده اند که از روش سنتی مصرف مواد مخدر به سمت روش صنعتی رفته اند.

 

مولاوردی ادامه داد: با تعامل ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر برنامه هایی برای بهبود معتادین زن صورت گرفته است و برای توانمند سازی آنان برنامه هایی اجرا می شود.

 

وی با اشاره به آسیب شناسی در عرصه های مختلف زنان گفت: در خصوص سکونت زنان در سکونت گاه های غیر رسمی و وضعیت سلامت و بهداشت زنان نیز با تعامل نهادهای مربوطه اقداماتی صورت گرفته است که در حال اجرا است.

 

راه اندازی فرهنگسرای ویژه بانوان در یکی از مناطق محروم قم

 

۲۴ آذر : ۲۲۰ هزار سقط جنین بدون مجوز در سال ۹۱

عصر ایران

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۲۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در سال ۱۳۹۱ به ثبت رسید که این موضوع به بررسی نیاز دارد.

 

به گزارش ایرنا، دکتر «علی اکبر سیاری» روز دوشنبه در همایش رویکردهای جدید جمعیتی، در عین حال بر ضرورت اجرای برنامه های باروری سالم اشاره و تاکید کرد: خدمات باروری سالم برای گروه های مختلف سنی باید تداوم یابد.

 

وی گفت: دو سوم زنان پس از ۳۰ سالگی به فرزند آوری تمایلی ندارند و پس از سن مشخصی نیز به کنترل بارداری تمایل دارند.

 

۲۴ آذر : مرگ هزار و ۷۶۲ نفر براثر اعتیاد از ابتدای سال

 

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جزینی  قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز در مجتمع فرهنگی و علمی شقایق برگزار شد اظهار داشت: از ابتدای سال هزار و ۷۶۲ نفر به دلیل اعتیاد در کشور فوت شدند و بعد از تصادفات دومین عامل مرگ و میر در کشور به دلیل اعتیاد است.

 

جزینی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد ۸٫۶ درصد افزایش داشته است گفت: بیشترین علت مرگ و میر معتادان مصرف بیش از اندازه و ناخالصی مواد بوده است.

 

وی از نهایی شدن پروتکل درمان نگهدارنده متادون خبر داد و گفت: پیش از این ۶۷ درصد ایدزی ها به علت سرنگ مشترک معتاد می شدند ولی در حال حاضر این رقم به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

 

۲۲ آذر : سازمان جهانی سلامت: رتبه ۱۹ ایران در مصرف مشروبات الکلی

 

مجله مهر: برخی سایت های داخلی و خارجی و به تبعیت از آن برخی کاربران شبکه های اجتماعی تیتری جذاب با عنوان «رتبه ۱۹ ایران در میان مصرف کنندگان الکل» انتخاب کرده اند که این تیتر برگرفته از این متن است: «در این جدول، ایران به لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه ۱۶۶ را داراست اما اگر کسانی را که مطلقا مشروب نمی‌خورند از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به این ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد.» و به دنبال آن مقایسه رتبه ایران با بعضی کشور‌ها (از لحاظ سرانه مصرف مشروب خوار‌ها و بر اساس لیتر در سال) صورت گرفته است که در آن آمده است:

 

رتبه ایران: ۱۹

رتبه روسیه: ۳۰

رتبه آلمان: ۸۳

رتبه بریتانیا: ۹۵

رتبه آمریکا: ۱۰۴

رتبه کانادا: ۱۰۵

رتبه ایتالیا: ۱۵۰

رتبه عربستان: ۱۸۴

 

اما آیا با فرض صحت این آمار و بدون تشکیک در نحوه تهیه این گزارش و اندازه گیری مصرف ایرانیان؛ آیا واقعا وضعیت ترسیم شده در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی صحت دارد؟

 

«کیوان ابراهیمی» از کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این اظهارات در مطلبی نوشت:

 

چند ماه پیش، سازمان بهداشت جهانی، نتایج پژوهش مصرف الکل در سال ۲۰۱۴ را در قالب گزارشی مفصل منتشر کرد (کل گزارش ۳۹۲ صفحه ای از اینجا قابل دریافت است). سایت اکونومیست نمودار جالبی را بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش تهیه کرده که در پیوست قابل مشاهده است (دریافت نمودار با کیفیت اصلی از اینجا)

 

اعداد و دوایر قرمز رنگ این نمودار مربوط به آمار مصرف الکل، تنها در بین الکل خواران یک کشور است (Drinkers only). واحد عدد مربوط به هر دایره قرمز، لیتر به ازای هر مصرف کننده است که ایران از این لحاظ در رتبه ی ۱۹ دنیا و بالاتر از آمریکا و روسیه قرار دارد، اما این بدین معنا نیست که درصد الکل خواران ایرانی نسبت به آمریکایی ها و روس ها بالاتر است یا اینکه مجموع مصرف الکل در ایران بالاتر از این کشورهاست. بلکه این آمار تنها موید این نکته است که الکل خواران ایرانی (که درصد ناچیزی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند) از همتایان آمریکایی و روس خود فاسد تر بوده و میزان الکل بالاتری را مصرف می کنند.

 

به عنوان مثال و در بررسی سایر کشورها می بینیم که الکل خواران اماراتی (حدود ۴ درصد از جمعیت این کشور) بطور میانگین هر نفر حدود ۳۴ لیتر الکل در سال مصرف می کنند و امارات از این جهت در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ در حالی که الکل خواران ایرانی (کمتر از ۲ درصد از ایرانی ها) به طور متوسط نفری ۲۵ لیتر الکل مصرف می کنند. الکل خواران روسی و آمریکایی نیز به ترتیب نفری ۲۲ و ۱۳ لیتر در سال مصرف دارند.

 

اعداد و دوایر آبی رنگ نمودار (که اصل و اساس مطلب در آنها نهفته است) مربوط به آمار مصرف کنندگان الکل در یک کشور نسبت به جمعیت آن است (All adults). ایران از این لحاظ در جایگاه خوبی قرار داشته و کمتر از ۲ درصد جمعیت آن الکل خوارند. از این حیث، ایران در رتبه های آخر جدول (جایگاه ۱۶۶ و در کنار کشورهایی مثل تونس، تاجیکستان، عربستان و سایر ملل اسلامی) قرار دارد که نسبتا جایگاه مناسبی است. جالب توجه است که کشورهای روسیه و آمریکا (که به دروغ گفته شده مصرف الکل کمتری نسبت به ایران دارند) به ترتیب ۱۵ و ۹ درصد از جمعیت کشورشان مصرف کننده ی الکل اند و از این حیث در جایگاه ۴ و ۴۹ جهانی و به مراتب در وضعیتی بدتر از ایران قرار دارند. نکته ی قابل توجه دیگر در این گزارش، مصرف پایین الکل در اکثر کشورهای اسلامی و مصرف بالای این ماده در کشورهای ثروتمند است.

 

۲۳ آذر : از آغاز سال ۹۳ گاز CO جان ۴۳ را فقط در تهران را گرفت

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، ۴۳ شهروند تهرانی در ۷ ماه ابتدایی سال با گاز مونواکسیدکربن خفه شده‌اند.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد فوت ناشی از گاز CO، حدود ۴۲ نفر اعلام شده بود ۲٫۴ درصد افزایش یافته است.

از کل فوت شدگان به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن تا پایان مهر امسال ۳۳ نفر مرد و ۱۰نفر زن بوده‌اند.

 

 

۱۶ آذر : هر سال ۶۰ هزار ایرانی معلول می‌شود

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرد: هر سال ۶۰ هزار ایرانی معلول می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، رحمت اله حافظی گفت: برای اولین بار مجمع عمومی سازمان ملل، سال ۱۹۸۱ را به عنوان سال جهانی معلولین نام گذاری کرد و متعاقب آن سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ را دهه جهانی معلولین و از سال ۱۹۹۲ نیز هر ساله سوم دسامبر ؛ ۱۲ آذر را روز جهانی معلولین نامگذاری کرد.

 

حافظی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ میلیون معلول در دنیا زندگی می کنند که ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هستند و یک سوم معلولین جهان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.گفت:بر اساس سرشماری سال ۹۰ در کشور ما بالغ بر یک میلیون نفر معلول زندگی می کنند که ۱۳۳ هزار نفر آنها در استان تهران ساکن هستند. همچنین بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان دارای معلولیت هستند که ۴/۲ درصد آنها معلولیت متوسط و شدید دارد.

 

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ جمعیت این گروه به ۵/۷ میلیون نفر خواهد رسید و از جمعیت ۹۴ میلیوین نفری ایران در آن سال ۵/۷ میلیون نفر معلول خواهند بود. بر اساس آخرین آمارها در کشور ما روزانه ۱۶۵ نفر و سالیانه ۶۰ هزار نفر به جمعیت معلولین اضافه می شود.

 

۱۶آذر : افزایش مرگ ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به اعلام آخرین آمار از مسمومیت‌ها با گاز مونوکسیدکربن و گازگرفتگی و همچنین مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر پرداخت.

 

احمد شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام اینکه رتبه اول مرگ‌های غیرطبیعی در کشور مربوط به تصادفات رانندگی و رتبه دوم مربوط به مصرف مواد مخدر است اظهار کرد: قبلاً اختلاف نظراتی در زمینه آمار مرگ و میرهای مربوط به تصادفات بین پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت وجود داشت که نهایتاً پس از بررسی موضوع مقرر شد که مرجع آمار قطعی فقط پزشکی قانونی باشد.

 

وی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال ۱۷۶۲ نفر و در هفت ماهه سال گذشته نیز ۱۶۲۲ نفر بوده است که متاسفانه ۸٫۶ درصد افزایش داشته است.

 

سیدامیرحسین مهدوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در ابن باره به خبرنگار ایسنا گفت: با آغاز فصل سرما، استفاده غیراستاندارد از بخاری هایی که دودکش مناسبی ندارند یا استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در داخل منازل باعث تولید گاز منوکسید کربن می‌شود که مانع اکسیژن رسانی به سلول‌های حیاتی بدن شده و منجر به مرگ انسان می‌شود.

 

وی افزود: خوشبختانه در هفت ماهه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۳/۴ درصدی مرگ و میر در این زمینه روبرو بودیم. به طوری که در هفت ماهه سال ۹۲، ۲۱۳ نفر و در هفت ماهه امسال ۱۸۵ نفر بر اثر استشمام این گاز جان خود را از دست داده‌اند، البته کاهش قطعی این مرگ و میرها در سال جاری در اواخر زمستان مشخص می‌شود و اگر با کاهش مرگ و میر در این زمینه مواجه باشیم یعنی برنامه‌های آموزشی در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما موثر بوده است.

 

۱۵ آذر : بیش از ۱۰۰ هزار دختر بالای ۳۵سال بازمانده از ازدواج در کشور

 

به گزارش ایسنا، رضا نوروزی جعفری در نشست خبری در بجنورد اظهار کرد: با توجه به آسیب های مهاجرت از شهر ها به روستا ها و به نوعی بهم خوردگی تناسب میان دختران موجود در روستا و پسران ،هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دختر بالای ۳۵ سال بازمانده از ازدواج در کشور وجود دارد.

 

وی بیان کرد: با توجه به تغییر شکل فقر در جامعه، در حال حاضر چهار میلیون نفر مستمری بگیر در قالب ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر خانوار تحت پوشش خدمات این نهاد قرار دارند.

 

نوروزی جعفری با اشاره به این که حدود یک میلیون نفر از این جمعیت را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند، گفت: از مجموع مددجویان این نهاد ۵۰ درصد را شامل دو میلیون نفر ، سالمندان بالای ۶۰ سال هستند.

 

نوروزی جعفری با اشاره به این که آمار زنان سرپرست خانوار با رشد فزاینده ای در حال افزایش است، افزود: متاسفانه آسیب های اجتماعی در جامعه افزایش یافته است و بازهم متاسفانه به سبب موضوع طلاق و لطمات آسیب های اجتماعی ، سرپرست های خانوار عمدتا در سن جوانی می باشند.

 

نوروزی جعفری با بیان اینکه ۱۵ درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد، زیر ۴۰ سال هستند، عنوان کرد: هر سال ۳۰۰۰ زن سرپرست خانوار در کشور ازدواج مجدد دارند.

 

وی با اشاره به این که هم اکنون ۲۴۰ هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد،گفت: این تعداد ایتام توسط ۷۰۰ هزارحامی حمایت می شوند.

 

مدیر کل امور حمایت های اجتماعی کمیته امداد افزود: متوسط سرانه کشوری پرداختی حامیان به ایتام تا پایان سال گذشته ۸۰۰ هزار ریال بود که این میزان از مستمری این نهاد هم بیشتر است.

 

نوروزی جعفری با ذکر اینکه برای فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز حامی جذب می شود،عنوان کرد: جذب حامی برای ۲۷۰ هزار فرزند زن سرپرست خانوار از برنامه هاست.

 

وی با بیان اینکه کمیته امداد هر سال بین ۶۵ تا ۷۰ هزار جهیزیه برای دختران تحت پوشش خود تامین و اعطا می کند، خاطر نشان کرد: با این حال متاسفانه هنوز نیز ۵۰ هزار نفر دختر پشت نوبت دریافت جهیزیه قرار دارند.

 

نورزی جعفری با ذکر اینکه بین ۳۵ تا ۴۰ درصد جهیزیه دختران با کمک های مردمی تامین می شود، یادآور شد: این نهاد برای تامین جهیزیه پشت نوبت دختران تحت حمایت خود نیازمند یاری مردم است.

 

وی عنوان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار هدیه ازدواج نیز به پسران تحت حمایت این نهاد پرداخت شده است.

 

وی با ذکر این که با کمک حامیان و خانواده های مددجو ،ایتام می توانند از بیمه عمر و زندگی بهره مند شوند، یادآور شد: تاکنون ۱۵ هزار یتیم در کشور تحت پوشش بیمه آتیه قرار دارند که مقرر است این رقم در پایان سال به ۲۰ هزار نفر برسد.

 

مدیر کل امور حمایت های اجتماعی کمیته امداد افزود: افزایش ایتام تحت پوشش بیمه عمر و زندگی تا ۵۰ هزار نفر طی سال آینده در دستور کار قرار دارد.

 

۱۲ آذر : فلاکت و بیسوادی در متن سیاست افزایش جمعیت:بیش از ۹ میلیون ییسواد در کشور وجود دارد

 

ایلنا

معاون آموزش نهضت سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در کشور داریم.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، محمد مهدی‌زاده امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان با اشاره به آمار مرکز ملی آمار ایران در اعلام بی‌سوادان کشور گفت: ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در کشور داریم.

 

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون نفردارای تحصیلات ابتدایی بوده و نیاز است به این گروه به فراموشی سپرده شده در جامعه توجه شود.

 

مهدی‌زاده از وجود والدین بی‌سواد ۴ میلیون نفر دانش‌آموز در کشور خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ۶۴۲ هزار کودک خارج از مدرسه در کشور شناسایی شده است.

 

معاون آموزش نهضت سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش، دلیل مدرسه نرفتن دانش‌آموزان مذکور را بی‌سوادی والدین آنها خواند و تصریح کرد: سال ۹۲ تعداد ۳۹ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۶ سال مدرسه نرفتند و تمام آنها مادر بیسواد داشتند.

 

۱۲ آذر : ایران در رتبه ۱۳۶ «شاخص فساد» جهانی قرار گرفت

 

فرارو

 

تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، ۱۲ آذر ماه، نشان می‌دهد که ایران با چند پله صعود در مقایسه با سال گذشته میلادی، در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۷۵ کشور و منطقه، در رتبه ۱۳۶ «شاخص جهانی احساس فساد» قرار گرفته است.

 

در تدوین فهرست کشورها از لحاظ فساد اداری و اقتصادی، سازمان شفافیت بین‌الملل به هر کشور نمره‌ای را هم اختصاص می‌دهد که از نمره ١٠٠ (به طور کلی فاقد فساد) تا صفر (کاملا فاسد) تغییر می‌کند.

 

امتیاز ایران در گزارش سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۷ است. در سال گذشته میلادی ایران با ۲۵ امتیاز در رتبه ۱۴۴ قرار داشت و در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۸ امتیاز گرفته بود که آن را در رتبه ۱۳۳ از ۱۷۶ قرار می‌داد.

 

پیشتر و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، رتبه ایران از نظر «شاخص احساس فساد» تا سال ۲۰۰۹ میلادی رو به سقوط گذاشت و در همان سال به بدترین وضعیت خود، رتبه ۱۶۸ جهان رسید.

 

بهترین جایگاه معاصر ایران به سال ۲۰۰۳ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که این کشور در رتبه ۷۸ قرار داشت.

 

در سال جاری، کامرون یک پله از ایران بهتر و قرقیزستان، یک پله از ایران بدتر است.

 

روسیه در مقام ۱۳۶ قرار دارد، سوریه ۱۵۹، افغانستان ۱۷۲ و عراق ۱۷۰ام است.

 

پاکستان، همسایه شرقی ایران، در مقایسه با هر دو سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ امیتاز بهتری گرفته و در مقام ۱۲۶ قرار دارد.

 

در صدر فهرست دانمارک، نیوزلند، فنلاند، سوئد و نروژ قرار دارند. در سال گذشته نیز هر سه کشور دانمارک، نیوزلند و فنلاند در صدر قرار داشتند.

 

بهترین کشور آسیایی، همچنان سنگاپور با ۸۴ امیتاز است که در عین حال در مقایسه با دو سال پیش امتیاز کم‌تری کسب کرده است.

 

سومالی، کره شمالی و سودان در قعر رتبه‌بندی قرار دارند.

 

چین و ترکیه نیز در این رتبه‌بندی سقوط کرده‌اند، به طوری که شبکه خبری بلومبرگ، آنها را «بزرگ‌ترین بازنده‌ها» و سازمان شفافیت‌ بین‌الملل آنها را «بدترین سقوط‌ها» توصیف کرده‌اند.

 

 

۱۱ آذر : خواجه‌ئیان : ۲۵ نفر در استان بوشهر بر اثر ایدز جان باختند/شناسایی ۴۳۰ایدزی در استان

 

بوشهر- معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طی چند سال اخیر ۲۵ نفر در استان بوشهر بر اثر ابتلا به ایدز جان باختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی خواجه‌ئیان به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار داشت: به صفر رساندن میزان بروز ابتلا به بیماری ایدز از برنامه‌های اصلی سازمان جهانی بهداشت است به همین دلیل امسال به طور خاص توجه این سازمان به جوانان و نوجوانان است.

 

وی افزود: گروه سنی جوانان و نوجوانان به دلیل حساس بودن بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در معرض ابتلا به ایدز هستند به همین دلیل شعار جهانی امسال ” ایدز، جوانان و نوجوانان” نامگذاری شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به افراد مبتلا به ایدز در استان بوشهر خاطرنشان‌کرد: در استان ما بالغ بر ۴۳۰ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند که عمده این تعداد در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان زندگی می‌کنند و بیشتر آنها آقایان هستند و بالغ بر ۲۵ نفر در سال‌های اخیر به دلیل ابتلا به این بیماری در استان جان خود را از دست داده اند.

 

۱۰ آذر : وجود ۵۶ هزار بیمار ایدزی ناشناخته در کشور

 

تهران – ایرنا – مسوولان وزارت بهداشت امروز در همایش روز جهانی ایدز آمار مبتلایان به ایدز تا تاریخ اول مهر ماه امسال را ۲۸ هزار و ۶۶۳ نفر اعلام کردند.

 

این در حالی است که به گفته آنان تخمین زده می شود ۸۵ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

 

یعنی در این بین دقیقا ۵۶ هزار و ۳۳۷ بیماری وجود دارند که از ابتلای خود به ایدز خبر ندارند یا از آن بدتر در حال پنهان کردن بیماری خود به دلیل انگ اجتماعی آن هستند.

 

مسوولان اعلام کرده اند که اگر این تعداد از بیماران شناسایی نشوند تا سه سال آینده رقم مبتلایان به ایدز در کشور به ۱۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

 

۱۸ آذر : مرگ ۵۰۰۰ نفر بر اثر ایدز در ایران

خبرآنلاین - گری لوئیس: ایدز در ایران ۵۰۰۰ نفر را کشته است/ با مبتلایان با نادانی و تعصب برخورد نکنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گری لوئیس، در نشست خبری امروز خود در خبرآنلاین اعلام کرد در ۲۰۱۳ ما ۹ هزار مورد ابتلای جدید به این بیماری را در ایران داشتیم که ما را به شکاف اصلی یعنی مسئله پیشگیری از ابتلا رهنمون می کند و باید دید چطور از این ابتلا پیشگیری کنیم.

 

او توضیح داد: در ایران تخمین زده می شود ابتلای به ویروسHIV ۷۵ هزار مورد است ولی تنها ۲۹ هزار مورد از آنها ثبت شده اند و دسترسی به مداوا دارند.

 

لوئیس گفت: ما باید خدمت درمان، پیشگیری، مراقبت و هدایت را افزایش دهیم تا سطح دسترسی را از %۱۵ بیماران فعلی به درصد بالاتری برساند. ماهیت خدماتی که در ایران ارائه می شود بسیار شگفت انگیز است، ولی مسئله این است که این خدمت به همه نیازمندان نمی رسد.

 

در ایران با گونه ای ابتلا به HIV سر و کار داریم که هنوز در بین افراد در معرض خطر محدود شده. این گروه ها شامل معتادان تزریقی و مردان و زنان در معرض آسیب هستند.

 

لوئیس با اعلام اینکه ماهیت و شیوه انتقال این بیماری خیلی مهم است، گفت: ماهیت این همه گیر در ایران در حال تغییر است و از طریق جنسی و از طریق مادر به جنین صورت می گیرد.

 

۱۸ آذر : جمعیت ایران به مرز ۷۸ میلیون رسید

 

جامعه > شهری – بر اساس برآورد مرکز آمار ایران جمعیت حال حاضر کشور بیش از ۷۷ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز آمار ایران محاسبه جمعیت کشور بر اساس رابطه رشد صورت می‌گیرد که در آن جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۰ و رشد جمعیت سالانه کشور دخیل است که در حال حاضر حدود ۰٫۰۱۱۷۹ و بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۱٫۲۹ درصد است که پس از انجام هر سرشماری نرخ رشد پیش‌بینی مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

 

بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران جمعیت کشور امروز، شنبه (۸ آذر ۱۳۹۳) برابر با ۷۷ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۴۸۶ نفر است.

 

این در حالی است که مرجع رسمی آماری کشور پیش از این پیش بینی کرده بود که کل جمعیت ایران در پایان سال ۱۳۹۳ به ۷۷٫۸ میلیون و در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۷۹٫۶ میلیون نفر خواهد رسید.

 

بر این اساس جمعیت کل ایران بنابر نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ از ۷۰ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر در سال ۱۳۸۵ با رشد حدود یک میلیون نفری در هر سال به ۷۵ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

 

۷ آذر : وزیر بهداشت: ۲۰ درصد مردم ایران در سن بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون و ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند/ عدم تحریم دارو یک دروغ بود

 

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت امروز   در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: تعداد ۳۰۰ قلم داروی کمیاب به ۳۰ قلم کاهش یافت. البته ما هنوز هم مشکل داریم که این مشکلات در همه دنیا وجود دارد. برخی ادعا می‌کردند که در زمینه دارو و تجهیزات تحریم صورت نگرفته، اما این یک دروغ بود و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که دولت گذشته هم با آن مواجه بود. هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد داروها در داخل تولید می‌شود که باید به کیفیت آن بیش از گذشته توجه شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بیشترین بیماری‌هایی که مردم ایران به آنها مبتلا هستند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ ایرانیان است. این در حالی است که این بیماری‌ها و ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ۵ میلیون نفر از مردم ایران مبتلا به دیابت هستند و ما از این نظر جزو ۱۰ کشور منطقه هستیم. ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند که این به دلیل کم تحرکی و تغذیه نامناسب است، مصرف نمک در ایران دوونیم برابر است. بنابراین مردم باید به بهداشت درمان و دهان، نوع خوراک، نوع سبک زندگی توجه کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه بخشی از سلامتی متوجه مردم است، گفت: مردم باید توجه کنند که چه چیزی را و با چه میزان می‌خورند البته حلال بودن لقمه هم مهم است. ۲۰ درصد مردم ایران در سن بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون هستند و همین امر باعث افزایش سکته قلبی و مغزی می‌شود.

 

۷ آذر : کمبود ۸۰ هزار پرستار / مهاجرت سالانه هزار پرستار ایرانی

 

به گزارش ایسنا، محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری، اظهارداشت: با توجه به توسعه علم پزشکی و ظهور بیماریهای نوپدید و همچنین ورود تکنولوژیهای جدید پزشکی به همراه ارتقای دانش سلامت مردم، باعث شده تا پرستاری در دنیا نیز به سمت تخصصی و فوق تخصصی پیش برود.

 

وی، علت تخصصی شدن پرستاری را، ارائه خدمات کیفی تر به مردم و بیماران عنوان کرد و گفت: متاسفانه بر عکس دنیا، در کشور ما، شاهد یک عقبگرد ۳۳ ساله در حوزه پرستاری هستیم و این موضوع نشات گرفته از نگاه پزشک سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت است.

 

دبیرکل خانه پرستار به ماجرای احیای کاردانی پرستاری و تربیت پرستار یک ساله اشاره کرد و ادامه داد: معاون آموزشی وزارت بهداشت به کمبود ۸۰ هزار پرستار اشاره کرده و گفته است که برای تامین پرستار مورد نیاز مراکز درمانی کشور، می خواهیم کاردانی پرستاری و پرستاری یک ساله را احیا کنیم. در حالی که موضوع کاردانی پرستاری مربوط به سال ۱۳۶۱ بود که آن زمان تنها ۲۵ دانشکده پرستاری در کشور داشتیم.

 

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۸۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد، تاکید کرد: مسئولان وزارت بهداشت فکر می کنند که علت کمبود پرستار، کمی است. در حالیکه مشکل کمبود پرستار، نشات گرفته از سیاست های نادرست و اشتباه وزارت بهداشت است و تفکرات پزشک سالارانه ای که در نگه داشت و جذب پرستار مشکل دارد.

 

عضو شورای عالی نظام پرستاری اظهارداشت: وضعیت پرستاری به قدری آشفته و به هم ریخته است که پرستار با ۱۴ سال سابقه کار، ترک شغل می کند و دیگر نمی خواهد کار پرستاری انجام دهد.

 

شریفی مقدم با اعلام اینکه در سال بیش از ۱۰۰۰ پرستار ایرانی به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج فارس، کانادا و… مهاجرت می کنند، افزود: چون جذابیت های پرستاری در آن سوی آبها بیشتر است، شاهد ترک وطن هستیم.

 

۶ آذر : بیش از ۶۰ درصد زنان معتاد در مازندران تحصیلکرده‌اند

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: بیش از ۵۰۰۰ زن معتاد در مازندران وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد این زنان، تحصیلکرده و عموماً بین سنین ۱۳ تا ۳۰ سال هستند.

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، مریم جمشیدی، امروز، ۶ آذر در طی یک نشست خبری افزود: بیش از ۲۵۰ زندانی زن در استان داریم.

 

وی، نبود آموزش‌های لازم را علت اصلی بسیاری از مشکلات در حوزه خانواده دانست و گفت: با تشکیل کمیته آموزش از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۸۰ کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف برای بانوان استان برگزار شد که بیش از ۱۸ هزار خانم در این کارگاه‌ها آموزش دیدند. آموزش‌های مهارت زندگی باید از دوران مدرسه آغاز شود. از آموزش و پرورش انتظار همکاری بیشتری در این زمینه داریم.

 

مدیرکل امور بانوان استان، تعداد زنان سرپرست خانوار در استان را ۱۳۴۳ نفر اعلام کرد و افزود: این میزان ۱۰٫۸ درصد خانوارهای استان را تشکیل می‌دهند. مهمترین مشکل زنان سرپرست خانوار، مسائل مالی و معیشتی است.

 

  جمشیدی با اشاره به اینکه باید نگاه به زن در جامعه تغییر کند، تصریح کرد: مشکل ما با انتصاب چند خانم در سمت های ارشد اجرایی حل نخواهد شد. هم اکنون ۳۰۰ مدیر میانی استان از میان بانوان انتخاب شده‌اند.

 

 

۵ آذر : وجود ۵\۲ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: از ۵\۲  میلیون زن سرپرست خانوار کشور بیش از یک میلیون نفر آنها تحت پوشش کمیته امداد هستند.

 

به گزارش ایسنا، علی محمد ذوالفقاری روز چهارشنبه (۵ آذر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون یک میلیون و هشتصد هزار خانوار با جمعیتی معادل چهار میلیون نفر در کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

 

وی یادآوری کرد: سال گذشته حدود ۱٫۵ میلیون نفر نیز برای خدمات فوری و غیرمستمری به ما مراجعه داشتند.

 

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با بیان اینکه بین جمعیت ورودی و خروجی تحت حمایت کمیته امداد توازن نسبی برقرار است، یادآوری کرد: سال گذشته حدود ۲۰ درصد جابجایی جمعیت در کمیته امداد داشتیم، یعنی ۲۰ درصد جمعیت ما از تحت پوشش بودن خارج شدند و ۲۰ درصد به جمعیت تحت پوشش اضافه شد.

 

به گفته این مسئول هم اکنون ازحدود ۲٫۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار بیش از یک میلیون نفر و از بین شش میلیون سالمند کشور حدود ۱٫۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

 

 

 

۴ آذر : معاون وزیر صنعت: ۱۴ هزار کارخانه در ایران تعطیل شده است

 

جرس: محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت ایران، از توقف فعالیت ۱۴ هزار واحد صنعتی در ایران خبر می‌دهد.

 به گزارش ایسنا، وی توضیح داد که کار این تعداد واحد صنعتی طی ۱۵ سال اخیر متوقف شده‌است که اکثر آنها بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ اتفاق افتاده است.

 

معاون وزیر صنعت ایران در همین روز در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین نیز در این مورد توضیح داده و افزود: «همچنین ۲۲ هزار واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند. ۲۴ هزار واحد صنعتی هم با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد به کارشان ادامه می‌دهند.»

 

معاون وزیر صنعت همچنین به تملک واحدهای صنعتی توسط بانک‌ها نیز اشاره کرده و گفت: «در مجموع ۸۱ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. از این مجموع ۱۰۰ واحد صنعتی به دلیل مشکلاتی مانند عدم پرداخت بدهی‌ها توسط بانک‌ها تملیک شده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی که ورشکسته یا متوقف شده‌اند در سال‌های بین ۸۴ تا ۹۲ به این وضعیت رسیده‌اند.»

 

 او بیان داشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد ۷۰ درصد مشکل توقف فعالیت کارخانه‌ها به تامین نقدینگی مربوط است. همچنین بخشی از این صنایع نیز به دلیل مشکل بازار فروش و اختلاف با شرکا تعطیل شده‌اند.»

 

آقای سید ابریشمی روز دهم اردیبهشت سال جاری نیز در مورد تعطیلی کارخانه‌ها سخن گفته و اظهار داشته بود که در دولت حسن روحانی، ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ورشکسته یا تعطیل شده‌اند.

 

 وی تأکید کرده بود که ۷۰ درصد واحدهای تولیدی ایران از زمان آغاز تحریم‌های اقتصادی «با مشکلات بسیاری» روبه‌رو شده‌اند که منجر به تعطیلی آنها شده است.

 

 پیش از این و در اسفند سال ۱۳۹۱ علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، اعلام کرده بود که طبق آمارهای رسمی، ۱۰۰ هزار کارگر از بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده و در سال ۹۱ از هر ۱۰ واحد تولیدی هشت واحد دچار وضعیت بحرانی بودند.

 

همچنین به گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، نرخ اشتغال در بخش صنعت و در سال ۹۱ به منهای سی و شش درصد رسیده و از ۸۴۱ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی سراسر ایران تنها ۱۹۲ واحد در حال فعالیت‌اند و ۶۲۹ واحد دیگر تعطیل شده‌اند. بسیاری از واحدهای تولیدی نیز که توانستند دوام بیاورند، با ظرفیت حدود ۴۰ درصد فعالیت می‌کنند.

 

 وضعیت وخیم ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها در ایران در حالی است که معاون وزیر کار ایران این هفته از نیازِ سالیانه ایران به ایجاد ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار شغل جدید خبر داد و گفت که ایجاد این تعداد شغل، نیازمند رسیدن نرخ رشد تولید در ایران به ۷ درصد است.

 

 مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود از تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور در تابستان سال ۹۳ و کاهش این شاخص به ۹٫۵ درصد خبر داده‌است اما صدا و سیما و برخی از رسانه‌های ایران نسبت به صحت این آمار ابراز تردید کرده‌اند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©