Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۲۷ اگوست ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۲۷ اگوست ۲۰۱۴
خروج ۱۸۰ هزار نخبه از کشور در سال ها ی اخیر

ایران در آئینه آمار(۱۷۴)

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ اگوست ۲۰۱۴    

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

خروج ۱۸۰ هزار نخبه از کشور در سال ها ی اخیر

 

مرگ ۴۳ نفر با سلاح سرد در تهران طی ۴ ماه

 

۵۲ درصد جمعیت ایران کار نمی کنند و در اقتصاد مشارکت ندارند

 

وزیر بهداشت:بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از 50 سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

 

یک‌ میلیون کارگر ساختمانی درانتظار بیمه

 

مواد مخدر سال گذشته سه هزارنفر قربانی گرفت

 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: معیشت ۷۰هزار نفر به تالاب هامون وابسته است

 

بیش از ۱۲ درصد کارگران در معرض بیماری سیلیس قرار دارند

 

نگرانی پزشکی قانونی ایران از افزایش آمار خودکشی

 

افزايش آمار ابتلا به ايدز در ایران

 

یک درصد دانش آموزان اعتیاد دارند/ هر سه ساعت یک نفر بخاطر اعتیاد می میرد

 

۴ شهریور : خروج ۱۸۰ هزار نخبه از کشور در سال ها ی اخیر

انتخاب

در سال ها ی اخیر ۱۸۰ هزار نخبه از کشور خارج شده اند که این امر ۵۰ میلیارد دلار خسارت برای کشور به دنبال داشته است.

به گزارش تسنیم ˈسیدشهاب الدین چاووشیˈ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفته است: برخی از آمارها بیش از پنج میلیون مردم در خارج از کشور سکونت دارند که رقم قابل توجهی از آن ها افرادی هستند که برجستگی های علمی و فکری بسیاری دارند.

بر اساس آمار موجود در برخی از کشورها از جمله آمریکا و کانادا بخش اعظم ایرانی های تبعه ای یا غیرتبعه ای تحصیلکرده و کارآفرین ترین مهاجران در این کشورها به شمار می آیند اما به کشورشان ایران تعلق خاطر دارند.

چاووشی افزود: به واسطه برخی بی تدبیری های گذشته و تحریم ها از نظر اقتصادی در شرایط دشواری قرار گرفته ایم و باید تلاش کنیم ظرفیت های موجود ایرانیان خارج از کشور را در حداکثر ممکن در کشورمان مورد استفاده قرار دهیم.

سوی با بیان این که در سال ها ی اخیر ۱۸۰ هزار نخبه از کشور خارج شده اند، گفت: این وضعیت ۵۰ میلیارد دلار خسارت برای کشور به دنبال داشته است همچنین دولت ۳۶۰۰ میلیارد یارانه می دهد که نقش کمرنگی در اقتصاد ملی دارد و به کاهش فاصله طبقاتی کمکی نکرده است.

 

۴ شهریور : مرگ ۴۳ نفر با سلاح سرد در تهران طی ۴ ماه

 ایلنا

زد و خوردهای خونین و به کار گیری انواع سلاح سرد در این نزاع‌ها، در ۴ ماه گذشته، ۴۳ نفر را در استان تهران به کام مرگ رسانده است.

 

به گزارش ایلنا از پزشکی قانونی استان تهران، این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۲ که تعداد فوت ناشی از سلاح سرد ۳۴ نفر بود، رشد ۵.۲۶درصدی را نشان می‌دهد.

از مجموع ۴۳ نفر کشته شده با سلاح سرد، ۴۱ نفر از مرد و دو نفر زن بوده‌اند.

در تیر سال جاری نیز تعداد فوتی ناشی از سلاح سرد ۱۰ نفر گزارش شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶. ۷ درصد کاهش داشته است.

 

۴ شهریور:۵۲ درصد جمعیت ایران کار نمی کنند و در اقتصاد مشارکت ندارند

خبرآنلاین

اقتصاد نیوز نوشت: ابراهیم علیزاده: طبق آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، بیش از ۴۰ میلیون ایرانی با اینکه در سن کار هستند اما به دلیل اینکه مشارکت اقتصادی ندارند جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

 این تعداد حدود ۵۲ درصد از کل جمعیت ۷۷ میلیون نفری ایران هستند. این افراد بین ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند اما به دلایلی نه شاغلند و نه بیکار. در واقع این تعداد ایرانی اصلا جزء جمعیت فعال ایران به حساب نمی‌آیند.

 مرکز آمار ایران نیز این گروه را این طور می‌شناسد: تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری(هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت نداشته یا از قابلیت مشارکت برخوردار نبوده‌اند.

 این در حالی است که از نگاه مرکز آمار ایران کسانی که تنها هفته‌ای یک ساعت هم کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. همچنین از نگاه مرکز آمار حتی کارکنان فامیلی بدون مزد، کارآموزان، محصلان مشغول به کار، نیروهای مسلح و سربازان هم جزء شاغلان هستند.

  از سوی دیگر کسانی هم که آماده به کار و جویای شغلی باشند نیز جزء بیکاران کشور محسوب می‌شوند. اما غیر از این‌ها، دیگر افراد غیرفعال در اقتصاد ایران خواهند بود. این گروه بیشتر شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان و کسانی هستند که توانایی انجام کار را ندارند.با افزایش این تعداد در اقتصاد ایران نرخ مشارکت اقتصادی ایران افت خواهد کرد. چرا که نرخ مشارکت اقتصادی را از درصد نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار محاسبه می کنند. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار ایران یعنی بهار امسال ۳۷٫۱ درصد گزارش شده است.

این در حالی است که در ابتدای فعالیت دولت نهم این نرخ ۴۱ درصد بود و در سال‌های اخیر به تدریج این نرخ کاهش یافت.

 نرخ مشارکت ۳۷٫۱ درصدی و جمعیت فعال ۲۳٫۶ میلیون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ایران برای بهار امسال گویای این است که تعداد کل جمعیت در سن کار کشور به ۶۳٫۶ میلیون نفر رسیده اما ۴۰ میلیون نفر از این گروه، اصلا در گروه بیکاران و شاغلان جایی ندارند.

 از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی ۹۴۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۲ که بانک مرکزی گزارش داده و جمعیت فعال ۲۳٫۸ میلیون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته نشان می‌دهد که هر جمعیت فعال ایران پتانسیل این را دارد که ۳۹٫۵ میلیون تومان به تولید ناخالص داخلی ایران اضافه کند.

 البته اگر این میزان را با توجه به تعداد شاغلان کشور در سال گذشته محاسبه کنیم آن وقت می‌توان برآورد کرد که با توجه به جمعیت

۲۱٫۴ میلیون نفری هر شاغل ایرانی، هر ایرانی که شاغل شود پتانسیل این را دارد که ۴۴ میلیون تومان به تولید ناخالص داخلی اضافه کند.

 حال با احتساب این ارقام اگر آن ۴۰ میلیون جمعیت غیرفعال ایرانی به نوعی جمعیت فعال شوند می‌‌توانند ۱۵۸۰هزار میلیارد تومان معادل ۵۲۶ میلیارد دلار (با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به تولید ناخالص داخلی اضافه کنند. اگر هم این افراد بتوانند شغلی کسب کنند آن وقت ۱۷۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵۸۶ میلیارد دلار(با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه می‌کنند.

 

 در واقع با فعال شدن جمعیت در سن کاری که اکنون بیشتر آنها زنان خانه‌دار و دانشجویان و اقشاری مانند آنها هستند اما غیرفعالند می‌‌توان تولید ناخالص داخلی کشور را از ۹۴۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۳۱۴ میلیارد دلار) به ۲۵۲۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۸۴۰ میلیارد دلار) رساند. به عبارتی با فعال شدن جمعیت ۴۰ میلیون نفری جمعیت غیر فعال کشور می‌توان تولید ناخالص داخلی کشور را ۲٫۶ برابر کرد.

 

۳ شهریور : وزیر بهداشت:بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از 50 سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

 

عصر ایران .وزیر بهداشت امروز در نشستی عنوان کرد که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در ابتدای نشست هم‌اندیشی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مدیران ارشد وزارت بهداشت، ادامه طرح تحول سلامت را نیازمند حمایت دولت و مجلس خواند و بر لزوم یکپارچه کردن خدمات بهداشتی در روستاها تاکید کرد.

تعدد نیروی انسانی و کسری بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی

هاشمی با بیان این که یکی از مشکلات در حوزه بهداشت و درمان به نیروی انسانی مربوط می‌شود، گفت: ما ۲۷۰ هزار ردیف استخدامی داریم، در حالی که نیروی انسانی که حقوق دریافت می‌کنند ۴۳۰ هزار نفر است و این روند باعث کسری بودجه دانشگاه‌ها شده است.

 

ضرورت یکپارچه کردن خدمات بهداشتی در روستاها

 

وزیر بهداشت با تاکید بر آن که طرح تحول سلامت از نظر پایداری منابع نیازمند یاری دولت و مجلس به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه است، افزود: مشکلات حوزه بهداشت مفصل است؛ به طوری که اکنون ۵۰ علت مرگ و میر در کشور ما مرتبط با فشار خون و بیماری‌های قلبی است و بسیاری از این بیماری‌ها سنین ۳۵ تا ۵۰ سال را گرفتار می‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر این سیستم تغذیه نیز باید حاوی برنامه‌ای موثر و جدی باشد تا طی یک دوره ۱۰ ساله بتوانیم شیب صعودی بیماری‌های قلبی و فشار خون را کاهش دهیم.

 

 

 

 

بخش خصوصی را در ساخت بیمارستان‌های جدید مشارکت دهیم

 

هاشمی با اشاره به این که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و قابل نوسازی و بازسازی نیستند، اظهار کرد: این در حالیست که هنوز جایی برای بخش خصوصی در احداث بیمارستان‌های جدید تعریف نشده و ضروری است به این منظور فضای مناسب را ایجاد کنیم و با تقویت بیمه‌ها، هزینه‌های مردم را در این بیمارستان‌ها کاهش دهیم.

 

ضرورت وضع قوانین دائمی برای تشویق بخش خصوصی در ساماندهی اورژانس‌ها

 

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با تاکید بر این که اورژانس پیشانی کار ما است اما، هنوز خیلی از راه‌های صعب‌العبور به پایگاه‌های اورژانس دسترسی ندارند، گفت: هم اکنون ۱۵ هزار نیروی اورژانس در کشور کم داریم. این درحالیست که بخش خصوصی حاضر نشده در حوزه اورژانس سرمایه گذاری کند؛ چرا که قوانین دائمی برای حمایت از این بخش هنوز تعریف نشده است. بر این اساس قوانین دائمی به منظور تشویق بخش خصوصی از جمله برای ساماندهی به وضعیت اورژانس‌ها بسیار ضروری است.

 

بیمه تقویت و بساط زیرمیزی برچیده شود

 

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: ضروری است به تقویت بیمه‌ها بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم تعرفه‌ها را واقعی و پدیده زیرمیزی را در تمام شهرستان‌ها و کلان شهرها جمع‌آوری کنیم.

 

۳۰ مرداد : یک‌ میلیون کارگر ساختمانی درانتظار بیمه

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیمه شدن کارگران ساختمانی همواره یکی از دغدغه‌های این قشر بوده است و آنها برای این‌که بتوانند زیر چتر بیمه قرار بگیرند خون دل‌ها خورده‌اند؛ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی توانستند از نعمت بیمه بهره‌مند شوند اما هنوز هم بخشی از کارگران ساختمانی کشور از بیمه محروم هستند. این آمار برای سال گذشته است و در سال جاری تا کنون به دلیل محدودیت های مختلف در مسیر بیمه اجتماعی این قشر زحمت‌کش هیچ کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است  اما به نظر می رسد قرار است اتفاقاتی بیفتد که راه برای بیمه شدن تمام کارگران ساختمانی هموارتر شود.

بر اساس مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح، ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ و تبصره‌های آن اینچنین است.

ماده ۵- سازمان تامین اجتماعی مکلف است ۷ درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت و اشتغال مشمول ماده یک این قانون و ۲۰ درصد سهم کارفرما را که معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان به شهرداری می‌باشد از مالک دریافت و کارگران مذکور را بیمه نمایند.

به موجب تبصره یک این ماده مقرر شد ما به التفاوت ناشی از اجرای این ماده جهت پوشش ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما تمامی کارگران ساختمانی بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تایید وزارت کشور از محل عوارض موضوع بندهای ج و د ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ از طریق سازمان امور مالیاتی کشور تامین و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌گردد.

بهارستان نشینان در تبصره ۲ ماده ۵ این طرح مصوب کردند در صورت درخواست متقاضی دریافت پروانه، سازمان تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه کارگران ساختمانی را بر مبنای حق بیمه سهم کارفرما در زمان صدور پروانه، تا مدت ۳ سال و بدون دریافت سود، تقسیط نماید.

ترتیب پرداخت حق بیمه از طرف دارنده پروانه به منزله رسید پرداخت حق بیمه و اقساط پروانه است. در هر حال صدور پایان کار منوط به ارائه مفاصاحساب می‌باشد و تاخیر در پرداخت اقساط حق بیمه مشمول جریمه مانند تاخیر پرداخت سایر حق بیمه‌ها می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر در صف انتظار برای بیمه هستند ادامه می دهد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ کاگرران ساختمانی در کشور وجود دارد که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سهمیه بندی در بیمه کارگران ساختمانی مشکل بسیار بزرگی در این مسیر است می‌گوید:سهمیه بندی بیمه ی کارگران ساختمانی را غیر قانونی است و قانون رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران، سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌کند با دریافت حق بیمه، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی را به طور کامل و با نظارت دقیق بیمه کند. در این قانون هیچ اشاره‌ای به سهمیه‌بندی بیمه برای کارگران ساختمانی نشده است.

 

ساداتی اظهار می‌کند:اگر تأمین اجتماعی بحث سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را حذف نکند به دیوان عدالت شکایت خواهیم کرد. در هیچ کجای دنیا هیچ بیمه ای سهمیه بندی نیست.

وی درباره میزان افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی بیان می‌کند:آن دسته از کارگرانی که دارای مدرک مهارت درجه ۳ فنی حرفه ای هستند، باید ماهانه ۵۳هزار تومان و آن دسته از کارگرانی که دارای کارت مهارت درجه  ۲ هستند با پرداخت ماهیان ه ۵۷ هزار تومان و کارگرانی که دارای کارت مهارت درجه اول هستند با پرداخت ماهانه ۶۳ هزار تومان می توانند بیمه شوند.و استادکاران بسته به کارت مهارت خود چون در سایر سطوح مزدی محسوب می‌شوند مشمول افزایش ۱۲درصدی حق بیمه خواهند شد. البته دولت برای بیمه کارگران ساختمانی باید ۳ درصد بپردازد. اما دولت سهم ۳ درصدی‌اش برای اجرای این قانون را به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است  و اکنون هم از آن هیچ خبری نیست و حلقه گمشده مصوبه اخیر مجلس است.

ساداتی با بیان این که این افزایش حق بیمه در جهت افزایش ۲۵ درصدی حقوق در شورای عالی کار است، می‌گوید:حق بیمه در نیمه اول سال برای ۳۱ روز کاری و در نیمه دوم سال به ازای ۳۰ روز کاری محاسبه می شود. در مرحله اول اولویت با آن دسته از کارگرانی است که کارت مهارت فنی و حرفه ای دارند. کارگرانی که کارت مهارت خود را در سال ۹۰دریافت کرده اند، هنوز در فهرست انتظار بیمه هستند که در اولویت قرار می گیرند.

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه ۵۰درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است، ضرورت بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه‌ای بیشتر احساس می‌شود. اما اکنون با گذشت ۶ماه از سال هنوز یک نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و صف بیمه کارگران ساختمانی انتظار ۱میلیون نفری را امتحان می کند.آیا به راستی سهمیه بندی از بیمه این قشر زحمت کش برداشته می‌شود؟ و اگر فرض کنیم یکسال دولت سهم سازمان تامین اجتماعی را در بودجه ندهد, یعنی سازمان در آن سال هیچ گونه تعهدی در قبال کارگران ساختمانی ندارد و نباید هیچ کسی را بیمه کند؟!

 

۳۰ مرداد : مواد مخدر سال گذشته سه هزارنفرقربانی گرفت

 

آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈ بابک دین پرستˈ : باید واقعیت های گرفتار شدن در دام اعتیاد را برای جوانان بازگو کنیم و به آنها بگوییم که انتهای راه گرفتار شدن در دام مواد مخدر مرگ است.

 

.

 

وی، ۴۰ درصد زندانیان کشور را افراد مرتبط با مواد مخدر دانست و گفت: سال گذشته ۵۷۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد و در همین ارتباط ۲۷۰ هزار نفر نیز دستگیر شدند.

دین پرست افزود: بر اساس آخرین آمار که از طرح شیوع شناسی سال ۹۰ به دست آمده، حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۹ و سه دهم درصد از آنها زن و بقیه مرد بوده اند.

وی افزود: ۵۳ درصد معتاد شناسایی شده، شاغل، ۶۳ درصد متاهل و ۲۳ درصد نیز دارای مدرک کارشناسی به بالا بوده اند.

وی افزود: میانگین سن مبتلایان به اعتیاد در کشور نیز بر اساس این آمار بین ۲۵ تا ۳۰ سال بوده است.

دین پرست کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و رفع مشکلات روحی و روانی از چهار عامل اصلی استفاده از مواد مخدر دانست و گفت: بیشترین نوع مواد مخدر مصرفی در کشور مربوط به مواد مخدر سنتی است اما تغییر این الگوی مصرف و حرکت از استفاده از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی جامعه و جوانان ما را تهدید می کند.

 

۲۹ مرداد : معاون سازمان حفاظت محیط زیست: معیشت ۷۰هزار نفر به تالاب هامون وابسته است

 

ایرن- معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور با محیط زیست سازگار نبوده است، گفت: هم‌اکنون « رامسر سایت» در ایران با مساحت ۱٫۵ میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که در نهایت شاهد ارائه راهکارهای موثر برای نجات دریاچه ارومیه و تالاب هامون باشیم.

کیخا با بیان اینکه حدود ۴۰ سال گذشته، ایران بنیانگذار کنوانسیون رامسر در سطح جهان بود، ابراز داشت: هم‌اکنون ۱۶۸ کشور عضو این کنوانسیون هستند.

معاون سازمان محیط زیست با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۱۷۷ رامسر سایت در این کنوانسیون با مساحت ۲۰۸ میلیون هکتار به ثبت رسیده است، افزود: ایران نیز موفق به ثبت ۲۴ رامسر سایت با مساحت بالغ بر ۱٫۵ میلیون هکتار شده است.

مورالی، معاون نماینده تیم سازمان ملل در ادامه این نشست با بیان اینکه ایران سرزمین قنات‌ها است، گفت: UNDP (برنامه توسعه سازمان ملل) یک برنامه کشوری برای مشارکت دولت ایران به منظور حفاظت از تالاب‌ها دارد که از مدت زمان آن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به طول می‌انجامد.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌های UNDP دارای چهار رکن است، افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان آن مربوط به محیط زیست، انرژی و توسعه پایدار می‌شود.

معاون نماینده تیم سامان ملل امیدواریم که برای احیای تالاب‌های ایران یک برنامه جهانی را آغاز کنیم که یکی از بزرگترین کارهای UNDP در ایران خواهد بود.

محسن سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌‌اکنون معیشت ۷۰هزار نفر به تالاب هامون وابسته است، اظهار داشت: این در حالی است که میزان شوری آب این تالاب به ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است.

وی با اشاره به گسترش زمین‌های کشاورزی و تاثیر نامساعد آن بر وضعیت تالاب‌ها، بیان داشت: حدود ۳۰ سال گذشته زمین‌های کشاورزی ۱۵۰ هزار هکتار را شامل می‌شد این در حالی است که این رقم امروز به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

 

۲۹ مرداد : بیش از ۱۲ درصد کارگران در معرض بیماری سیلیس قرار دارند

 

ایسنا . معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیش از ۱۲ درصد کارگران در معرض پیشرفته بیماری سیلیس  قرار دارند.

دکتر حسین عرفانی روز چهارشنبه مردادماه سالجاری، در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت تغذیه، به کارگران هشدار داد ضمن رعایت نکات ایمنی و استاندارد در حین فعالیت از ماسک نیز استفاده کنند.

 وی خصوصیات سیلیس کریستال را بدون بو و رنگ، غیرقابل ترکیب و جزء حل نشده ترین مواد شیمیایی دانست و گفت: این نوع سیلیس آلودگی زیست محیطی ایجاد نکرده، اما از طریق تنفس عبور و آسیب جدی به ریه‌ها وارد می‌کند.

 دکترعرفانی نام دیگر سیلیس کریستال را سیلیس آزاد عنوان و اظهارکرد: این نوع سیلیس در فرآیندهای صنعتی از جمله کارخانجات، کاربرد اساسی دارد.

 وی سیلیس را یکی از مواد اولیه و پرکاربرد در کشور دانست و خاطرنشان کرد: همدان قطب تولید سیلیس در کشور است.

بیماری سیلیس، فاقد درمان است

 

 دکتر عرفانی بیماری سیلیس را بیماری خطرناکی خواند و افزود: در حال حاضر این بیماری درمان ندارد، اما با رعایت استانداردهای لازم، به راحتی قابل پیشگیری است.

وی گفت: سیلیس به دو درجه یک و دو تقسیم بندی می شود که در درجه یک، سیلیس با غلظت ۹۹ درصد و در درجه دو با غلظت ۸۵ تا ۹۵ درصد است.

 

 

۲۶ مرداد : نگرانی پزشکی قانونی ایران از افزایش آمار خودکشی

 

بی بی سی

احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور :به گزارش خبرگزاری دولتی ایران(ایرنا) رئیس سازمان پزشکی قانونی افزایش خودکشی را”نگران کننده” دانسته و گفته که این مسئله نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

رهنگ سازی دانست و گفت: “مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند. ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه ها عقب مانده ایم.”براساس آمارهای موجود در سال ۱۳۹۱ تهران با ۴۰۹،‌ کرمانشاه با ۲۷۱ و گیلان با ۲۳۱ مورد فوتی، بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با ۱۸، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴ و خراسان شمالی با ۲۵ فوتی کمترین موارد مرگ ناشی از خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که از این میان بیشترین آمار خودکشی به شیوه “حلق آویز” بوده است.

درهمین حال حسن موسوی چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به مسئله خودکشی در میان سالمندان اعلام کرد: “ما در کشور شاهد قتل سالمندان، سرقت و اقدام به خودکشی سالمندان هستیم و متأسفانه خودکشی در سالمندان بسیار افزایش یافته است.”

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله یک میلیون نفر در جهان خودکشی می کنند. به گفته این سازمان، بهترین راه برای مبارزه خودکشی اطلاع رسانی و آموزش راههای مقابله با مشکلات است.

به گفته سعداله مرادی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، در سال ۲۰۱۰، “۴.۷ نفر در هر صد هزار نفر” بر اثر مرگ های مشکوک به خودکشی فوت کرده‌اند، به این ترتیب ” ایران در بین ۸۹ کشوری که اطلاعاتش جمع آوری شده است در رتبه شصت و نهم قرار دارد.”

برخی کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی اعتیاد، فقر و مشکلات خانوادگی را از عمده دلایل خودکشی در ایران عنوان می‌کنند، بر اساس این پژوهش‌ها نیمى ازخودکشی‌ها در شهرهای بزرگ، یک چهارم در شهرها کوچک و متوسط و بقیه در روستاها اتفاق می‌افتد.

 

۲۵ مرداد : افزايش آمار ابتلا به ايدز در ایران

 

مدير کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه آسيب های اجتماعی در کشور کاهش نيافته گفت: در حوزه آسيب های اجتماعی شيب سن به سمت پايين بوده و آسيب های ما زنانه تر شده است.

 

افزايش آمار ابتلا به ايدز در ایران

 

مهر : موسوی چلک در هم انديشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسيب های اجتماعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان پزشکی قانونی برای بررسی آسيب های اجتماعی گفت: آسيب های اجتماعی همچنان در ايران خط قرمز هستند و آمارها را به صورتی تهيه می کنيم که اگر کسی آن را پيدا کرد تصور می کند که گنج پيدا کرده است.

وی افزود: در حوزه آسيب های اجتماعی دچار بيماری مزمن شده ايم. اگر حالا نيز کار در اين حوزه را شروع کننيم باز هم عقب هستيم.

وی ادامه داد: براساس آخرين سرشماری جمعيت کشور ۷۵ ميليون نفر اعلام شد که تغييرات جدی در تقسيمات داريم. در حال حاضر ۷۱ درصد جمعيت شهری و ۲۹ درصد روستايی هستند. اين آمار ۳۰ سال قبل برعکس بود. در حوزه زنان سرپرست خانوار نيز از سال ۷۵ تا ۸۵ آمار ۳۹ درصد افزايش يافته که از سال ۸۵ تا ۹۰ اين آمار رشد بيشتری داشته است که علت اصلی آن طلاق است. اغلب نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربيت حضور دارند فرزندان طلاق هستند.

وی با انتقاد به عدم انتشار آمار از سوی برخی از دستگاه ها اظهار داشت: مخفی کردن آمار يک اشتباه است بايد با مردم صادق و شفاف باشيم. دو سال است آمار زندان را منتشر نمی کنيم و هندوستان با يک ميليارد جمعيت يک ميليون و ۲۰۰ زندانی دارد اما ما با ۷۵ ميليون جمعيت چه تعداد زندانی داريم؟ آمار اختلاس را می دهيم اما آمار آسيب های اجتماعی را نمی دهيم. سال ۵۸ هر سال ۱۰ نفر در زندان حضور داشتند الان اين آمار ۶۸ نفر است.

وی به آسيب های حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شد که در خوشبينانه ترين حالت ۳۰ درصد مواد مخدری که وارد کشور می شود کشف می شود. بخشی از اين مواد استفاده و بخش ديگر ترانزيت می شود.

مدير کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس آخرين آمار ۲۷ هزار و ۴۱ نفر در کشور مبتلا به ايدز هستند که ۹۰ درصد آن را مردان و ۱۰ درصد ديگر را زنان تشکيل می دهند. افراد مبتلا به ايدز بين ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارد. تا سال ۹۰، ۶۹ درصد اين بيماری از طريق تزريق و ۱۰ درصد از طريق روابط جنسی انتقال می يافت که در پايان سال ۹۱ اين آمار به ۵۲ درصد از راه تزريق و ۳۶ درصد از راه روابط جنسی تغيير يافت.

موسوی چلک به آسيب های حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: بيشترين طلاق برای زنان بين سن ۲۰ تا ۲۶ سال رخ می دهد. فاصله زندگی مشترک افراد به دو تا سه سال نزديک می شود و طلاق بعد از عقد زياد شده است.

در سال ۹۲ به ۹۱ آمار طلاق چهار درصد افزايش و آمار ازدواج ۶.۸ کاهش می يابد. همچنين بيش از ۸۰ درصد کودکانی که مقيم مراکز شبانه روزی بهزيستی هستند والدين بدسرپرست دارند جرائم اطفال نيز طی سال های اخير افزايش يافته است. دعاوی خانوادگی نيز در جامعه در حال افزايش بوده و ۳۱ درصد قتل ها با انگيزه خانوادگی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: درخصوص جرائم جنسی آماری نداريم اما آمار ايدز نشان می دهد در اين بخش بايد نگرانی داشته باشيم. خودکشی نيز ۱۱ درصد افزايش يافته است. به ازای هر صد هزار نفر جمعيت هفت نفر دست به خودکشی می زنند.

در حال حاضر ۸۵۱ سکونتگاه غير رسمی در کشور داريم که اين محل ها بستر مناسبی برای جرم است. در زمينه آسيب های اجتماعی نهادهای اجتماعی ما خوب کار نکردند و سياست های اجتماعی مشخصی نداريم.

 

۲۳ مرداد : یک درصد دانش آموزان اعتیاد دارند/ هر سه ساعت یک نفر بخاطر اعتیاد می میرد

 

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یک درصد دانش آموزان کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این تعداد چهار دهم درصد( 0.4) مواد مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند.

یک درصد دانش آموزان اعتیاد دارند/ هر سه ساعت یک نفر بخاطر اعتیاد می میرد

منبع : ایرنا

ˈجزینی آمار مصرف مواد مخدر صنعتی شیشه در گیلان را نگران کننده دانست و افزود: با توجه به گزارش های رسیده، در این حوزه باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.

جزینی از فوت 109 نفر از معتادان مواد مخدر در سال گذشته در کشور خبر داد و افزود: هر سه ساعت یک نفر، در کشور به واسطه اعتیاد به مواد مخدر جان که این آمار نسبت به آمار سال گذشته، 3.3 درصد کاهش یافته است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©