Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ تير ۱۳۹۳ برابر با  ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ تير ۱۳۹۳  برابر با ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۶۹)

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ ژوئن ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ابتکار: از هر ۸ مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هواست

وزیر دادگستری ایران: از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۸۳ نفر در زندان است

فاضلاب ۷۰ درصد بیمارستانها غیراستاندارد است

وزیر کشور: یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داریم

۳۴ درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی هستند

مدیر دفتر آمار سازمان ثبت احوال: اشتغال و تحصیل زنان از دلایل کاهش جمعیت است

وزیر کشور: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد

شهردار تبریز: ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز را حاشیه نشینان تشکیل می‌دهند

یک سوم دانش‌آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند/ فقدان بخاری در ۱۳۰ هزار کلاس

آمار مبتلایان به ام اس در ایران از مرز ۷۰ هزار نفر عبور کرد

ورود بیش از ۴۰۰ میلیون‌ متر مکعب فاضلاب فقط از شمال ایران خطری بزرگ برای دریای خزر

 

۳۱ خرداد : ابتکار: از هر ۸ مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هواست

 

فرارو

رئیس سازمان محیط زیست، با بیان اینکه در دنیا از میان هر ۸ مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هوا می‌شود، گفت: مصرف انرژی و سوخت در کشور ما ۲۰ برابر بهترین کشورهای دنیاست.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۸ مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هوا در کل دنیا می‌شود، بیان داشت مسلما شرایط در کشور ما وخیم‌تر است.

بدترین شرایط آلودگی هوا در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اتفاق افتاد

وی با بیان اینکه یکی از بدترین شرایط آلودگی هوا در ایران در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به وجود آمد، گفت: این شرایط به دلیل وجود بنزن در بنزین بود و به جهت مسائل بهداشتی بدترین شرایط را در سکوت کامل داشتیم.

وی در ادامه از آلودگی هوا به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و گفت: هم اکنون آسمان شب در کشور دیده نمی‌شود چرا که آلودگی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

مصرف آب شرب خانگی در کشور دو برابر نُرم جهانی است

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام اینکه مصرف آب در ایران و بخش خانگی دو برابر متوسط جهانی است، اضافه کرد: این در حالی است که ما مسلمان هستیم و آب برای ما مقدس است.

وی همچنین با انتقاد از میزان بالای مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی در ۸ سال گذشته تشدید شد و ذخایر زیرزمینی آب برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته ابتکار، ذخایر زیرزمینی آب یک پشتوانه است و در شرایط بحرانی مجاز هستیم فقط ۲۰ درصد از ذخایر زیرزمینی آب را برای مصارف کشاورزی استفاده کنیم.

برداشت از ۸۵ درصد ذخایر آب زیرزمینی در بخش کشاورزی

وی در ادامه با ابراز تأسف از وجود چنین شرایطی ابراز داشت: هم اکنون ۸۵ درصد از ذخایر آب زیرزمینی ایران برداشت شده و طی سال‌های گذشته تمام شده است.

ابتکار با بیان اینکه الگوی مصرف آب در کشاورزی غیر قبول است، گفت: در این باره فقط نیازمند انقلاب اساسی در بخش مصارف میان ایرانیان هستیم در غیر اینصورت هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.

مصرف سوخت و انرژی در ایران ۲۰ برابر سایر کشورهاست

ابتکار به مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون مصرف سوخت خودرو و خانگی در کشور ما در مقایسه با بدترین کشورها ۴ برابر و در مقایسه با بهترین کشورها ۲۰ برابر است.

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر مشارکت زنان در بهبود و ارتقای برنامه‌ها گفت: در دنیا ۴۰۰ و در ایران ۲۰۰نوع مشاغل سبز تعریف شده است که می‌تواند به مشارکت زنان در آید.

 

۳۱ خرداد : وزیر دادگستری ایران: از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۸۳ نفر در زندان است

 

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران اعلام کرده است که به طور متوسط در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ۲۸۳ نفر در زندان به سر می برند.

آقای پورمحمدی از کاهش ۳ و ۷ درصدی زندانیان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ خبر داده و گفته ۲۱۷ هزار و ۸۵۱ نفر مددجو اکنون در زندان‌های ایران هستند.

منبع : بی بی سی

وزیر دادگستری ایران در همایش سالیانه قوه قضائیه که با حضور روسای جمهور، مجلس و قوه قضائیه برگزار شده سخنرانی کرده است.

آقای پورمحمدی بودجه قوه قضائیه ایران را ۴هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

بر اساس گفته های آقای پورمحمدی، در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۹ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۴۲۸ پرونده وارد قوه قضائیه شده که ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۹۵ پرونده به واحدهای قضایی و ۳میلیون و ۵۹۵ هزار و ۳۳۳ پرونده به شورای حل اختلاف فرستاده شده است.

 

۳۱ خرداد: فاضلاب ۷۰ درصد بیمارستانها غیراستاندارد است

 

ایسنا

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست آخرین وضعیت بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی و امحای آن و تصفیه فاضلاب‌های این واحدها را تشریح کرد.

حسن پسندیده در گفت‌و گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که ۸۷۱ بیمارستان در کل کشور وجود دارد، افزود: ۵۴۶ بیمارستان مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۱۴۵ بیمارستان خصوصی، ۶۷ بیمارستان تامین اجتماعی، ۵۳ بیمارستان نیروهای مسلح و ۶۰ بیمارستان مربوط به خیریه‌ها، بانک‌ها، دادگستری‌ و … است.

وی ادامه داد: از این تعداد بیمارستان ۷۷ درصد دستگاه بی‌خطرساز فعال دارند، ۹ درصد دستگاه بی‌خطرساز غیرفعال دارند که دستگاه آنها علی‌رغم نصب یا خراب و یا خاموش است، ۳ درصد قرارداد خرید دستگاه دارند و ۱۱ درصد فاقد دستگاه هستند.

پسندیده با اشاره به قانون مدیریت پسماند گفت: متاسفانه علی‌رغم قانون در حال حاضر از دستگاه‌های زباله‌سوز برای امحای پسماند پزشکی در بیمارستان‌ها استفاده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در حال حاضر تعداد بیمارستان‌های فعال کشور حدود ۸۷۱ بیمارستان با ۱۲۰ هزار تخت گزارش شده است، گفت: با در نظر گرفتن میانگین ۷۵۰ لیتر فاضلاب تولیدی به ازای هر تخت بیمارستانی، روزانه ۹۰ هزار متر مکعب فاضلاب بیمارستانی در کشور تولید می‌شود.

 

70 درصد بیمارستان‌های کشور نمی‌توانند فاضلاب خروجی خود را در حد استاندارد تصفیه کنند

 

وی به وضعیت سیستم فاضلاب بیمارستان‌های تهران اشاره و تصریح کرد: در شهر تهران از ۱۴۷ واحد بیمارستانی فعال در سطح شهر، ۱۰۴ واحد به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز و ۴۳ واحد بیمارستانی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند؛ البته تعدادی از سیستم‌های مذکور عملا غیرفعال بوده و یا به دلیل مشکلات فنی از کارایی و راندمان مطلوبی در تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل، برخوردار نیست.

پسندیده با استناد به نتایج پایش‌های معمول توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها اظهار کرد: حدودا ۳۰ درصد از بیمارستان‌های فعال دارای سیستم تصفیه فاضلاب مطلوب قادر به تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل بوده و ۳۵ درصد از بیمارستانهای فعال نیز دارای سیستم تصفیه فاضلاب نامطلوب و یا سیستم پیش تصفیه است که قادر به تقلیل بار آلودگی تا حد دسترسی به استانداردهای مورد عمل نخواهد بود. از سوی دیگر حدود ۳۵ درصد از بیمارستانهای فعال فاقد هرگونه سیستم تصفیه فاضلاب و یا سیستم پیش تصفیه برآورد شد.

 

۳۰ خرداد : وزیر کشور: یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داریم

 

عصر ایران

وزیر کشور با بیان اینکه در همسایگی کشور ما کشوری است که بیش از ۸۲ درصد از مواد مخدر کل دنیا را تامین می‌کند، اظهار کرد:‌ در سال ۲۰۱۲ ، ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر بود و منجر به تولید سه هزار و ۷۰۰ تن تریاک شد.

 

افزایش ۴۹ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان

 

رحمانی فضلی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۳ گفت: در این سال ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر رفت که در مجموع منجر به تولید ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر شد و این یعنی افزایش ۴۹ درصدی تولید مواد مخدر طی سال ۲۰۱۳٫

وزیر کشور با بیان اینکه مواد مخدر بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد گفت: براساس اعلام سازمان ملل متحد ۴۶۰ میلیارد دلار جرایم ناشی از جرایم سازمان یافته است که حدود نیمی از آن مرتبط با مواد مخدر است.

رحمانی فضلی با اشاره به گردش مالی سه میلیارد دلاری مواد مخدر در کشورمان گفت:‌ معادل این رقم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داریم

رحمانی فضلی با بیان اینکه براساس آمارها ۵٫۲ درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ ساله جهان سابقه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند گفت:‌ این یعنی حدود ۲۴۰ میلیون نفر یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند که این رقم در کشور ما ۲٫۶ درصد است و حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه این رقم حدود نصف تعداد جهانی معتادان است گفت: البته همین تعداد هم برای ما غیرقابل پذیرش است. چرا که براساس اعتقادات دینی ما تمام جامعه در قبال یک فرد معتاد مسئولند.

به گفته دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اگر این تعداد معتاد ضرب در تعداد خانواده‌ها کنیم یعنی حدود شش میلیون نفر در کشورمان به طور مستقیم درگیر پدیده مواد مخدر هستند.

دلواپسی ۹۲ درصدی جامعه از مواد مخدر

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه ۹۲ درصد جامعه نگران موضوع مواد مخدرند و به عنوان یک دغدغه اصلی به آن نگاه می‌کنند گفت:‌ از میان یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد کشور ،‌۹۰٫۷ درصد را معتادان مرد و ۹٫۳ درصد را زنان شامل می شوند.

 

افزایش دو برابری اعتیاد زنان طی ۴ سال گذشته

 

رحمانی فضلی با اشاره به نرخ اعتیاد در زنان گفت: در چهار سال گذشته آمار اعتیاد زنان ۵٫۲ درصد از کل معتادان بود. اما در طول چهارسال گذشته این افزایش داشته و حدود دو برابر شده است که این موضوع با توجه به اینکه زنان از کانون‌های اصلی آموزش در خانواده هستند نگران‌کننده است.

۵۲ درصد معتادان شاغل‌اند و ۶۳ درصد متاهل

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۵۲٫۷ درصد از معتادان شاغل هستند گفت:‌این یعنی حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شاغل کشور دارای اعتیاد هستند و به تعبیری دیگر اعتیاد ۷۰۰ هزار نفر را از چرخه اقتصاد و اشتغال کشور خارج کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه ۶۳ درصد از معتادان نیز متاهل‌اند گفت: اگر هرکدام از این افراد دو فرزند داشته باشند یعنی حدود ۷۰۰ هزار نفر فرزند اعتیاد در جامعه وجود دارد که اگر خوب به این افراد توجه نشود مسیر والدینشان را ادامه خواهند داد.

 

اعتیاد عامل ۵۵ درصد از طلاق‌ها

 

وزیر کشور اعتیاد را عامل ۵۵ درصد طلاق‌ها در جامعه اعلام کرد و افزود: طلاق محور مهمی در جامعه است و اگر ما به دنبال کاهش آمار آن هستیم باید توجه ویژه‌ای به بحث مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم.

آمارهای تکان‌دهنده از اعتیاد

وزیر کشور در ادامه سخنانش آمارهایی تکان‌دهنده از نتایج اعتیاد در کشور اعلام کرد و گفت:‌ ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها به علت اعتیاد و منظور از همسرآزاری یعنی اینکه افراد معتاد همسران مظلومشان را مجبور به انجام کارهایی می‌کنند که غیراخلاقی و غیرانسانی است.

وزیر کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد از قتل های عمد نیز توسط معتادان انجام می‌شود گفت:‌ براساس نتایج تحقیقات و آمارهایی که داریم ۳ درصد نزاع‌ها و خشونت‌ها نیز در پی اعتیاد حاصل شده و بین ۳۵ درصد تا ۴۰ درصد سرقت‌ها نیز ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است که اگر ما می‌خواهیم به دنبال از بین بردن این مسائل در جامعه باشیم باید توجه ویژه‌ای به مبارزه با مواد مخدر کنیم.

ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ۶۵ درصد زندانیان با مواد مخدر

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد زندانیان به صورت غیرمستقیم و مستقیم با مواد مخدر در ارتباطند گفت:‌ ۴۵٫۵ درصد از زندانیان به علت اعتیاد به مواد مخدر و قاچاق آن در زندانند.

 

 

۳۰ خرداد : ” ۳۴ درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی هستند

 

انتخاب

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۴ درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی بوده‌اند. اما آمار مربوط به بیماری‌های روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد جلیلی در حاشیه سمپوزیوم یک روزه “روز بدون افسردگی” که آخرین یافته‌ها و داروهای تولید ایران در زمینه درمان افسردگی ارائه شد، اظهار کرد: آمار افسردگی در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می‌کند، به عنوان مثال در کشورهایی که زلزله، جنگ اتفاق می‌افتد و یا تغییرات اقتصادی و اجتماعی سریع دیده می‌شود، میزان افسردگی بیشتر می‌شود. از جمله در تهران آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۴ درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی بوده‌اند. ولی آمار مربوط به بیماریهای روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

وی با بیان این که به مسئله روان در کشور توجه کمتری شده است، درباره فراوانی بیماری‌های روانی در بین سایر بیماران نیز گفت: دست کم ۳۰ درصد مراجعان به پزشکان عمومی به دلیل انواع مختلفی از بیماری‌های روانی مراجعه کرده‌اند. لذا لازم است پزشکان عمومی درباره درمان بیماریهای روانی مطالعه داشته باشند. همچنین ۳۰ درصد دیگر بیماران این پزشکان هم دارای انواع بیماری روانی و جسمی هستند و می توان گفت بالاتر از ۵۰ درصد بیماران در کشور، مبتلا به گونه های مختلف بیماری روانی از جمله افسردگی هستند.

وی درباره مشکلات درمان بیماری روانی در کشور گفت: کمبود تختهای روانپزشکی، کمبود روانپزشک و روان پرستار در جامعه، از مشکلات این بخش به شمار می‌رود. سالهاست تعداد تختهای روانپزشکی در کشور از ۷ تا ۱۱ هزار عنوان می شود و این میزان افزایش چندانی نیافته است. مشکل اساسی دیگر عدم پوشش بیمه برای بیماران روانی است. بیمه ها، خیلی از بیماریها را پوشش می‌دهند ولی وقتی به بیماران روانی می رسند، پوشش را برمی دارند و مردم خودشان هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

 

۳۰ خرداد : مدیر دفتر آمار سازمان ثبت احوال: اشتغال و تحصیل زنان از دلایل کاهش جمعیت است

خبرآنلاین

تسنیم نوشت: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: کاهش جمعیت در تمام دنیا در حال اتفاق افتادن بوده که این خطر جدی برای همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه است.

علی‌اکبر محزون شامگاه پنج شنبه در همایش علمی سیاست‌های جمعیتی، تاریخچه، فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌رو اظهار کرد: جمعیت کشور ایران روز به روز در حال کاهش بوده و این اعلام خطری برای کل کشور ایران است.

وی تصریح کرد: متوسط میزان رشد جمعیت در دهه ۳۵ تا ۴۵، ۳٫۱ درصد و در دهه ۴۵ تا ۵۵، ۲٫۷۱ درصد بوده که بر اساس آمار در دوران بعد از انقلاب اسلامی، سال ۵۸ حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر و در سال ۵۹ تا ۶۵، تعداد جمعیت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متوسط سالانه رسید.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال افزود: کاهش جمعیت از سال ۶۷ به بعد با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر سبب شد، که رشد نرخ جمعیت روند نزولی پیدا کند تا اینکه در سال ۶۵ تا ۸۵، ۱٫۷ درصد و در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ ، ۱٫۲۹ درصد کاهش جمعیت را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کاهش جمعیت نه فقط در کشور ایران بلکه در تمام دنیا در حال اتفاق افتادن بوده که این خطر جدی برای همه کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه بوده که ایران هم جز آن به حساب می‌آید.

 

 

۳۰ خرداد :وزیر کشور: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا وزیر کشور ادعا می‌کند به طور متوسط اندکی بیش از پنج درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال جهان معتاد هستند اما شمار معتادان ایران در این گروه سنی نصف این تعداد است.

تجارت مواد مخدر، سالی ده هزار میلیارد تومان

رحمانی فضلی تعداد معتادان ایران را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد. این رقمی است که از هفت سال پیش تا کنون با نوسان اندک توسط بسیاری از مسئولان تکرار می‌شود.

محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل وقت سلامت وزارت بهداشت و درمان مهرماه سال ۹۱ تعداد معتادان قطعی کشور را ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی تعداد معتادان را حدود ۹۰۰ هزار نفر کمتر از آمار سال ۹۱ وزارت بهداشت اعلام کرده که خود اعتراف می‌کند اعتیاد در ایران و رو به افزایش است.

به گفته‌ی وزیر کشور تعداد زنان معتاد به نسبت کل معتادان که ۴ سال پیش حدود ۵ درصد بوده اکنون دو برابر شده است. خبرگزاری فارس ۴ هفته پیش (سوم خرداد) تعداد معتادان را به نقل از رحمانی فضلی ۵۰ هزار نفر کمتر اعلام کرده بود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش به پذیرش ۷۶۴ هزار معتاد در مراکز درمانی اشاره و ابراز تاسف کرد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد از این افراد درمان می‌شوند.

چنانکه وزیر کشور گفته نزدیک به ۵۳ درصد معتادان ایرانی شاغل هستند و گردش مالی تجارت مواد مخدر در ایران هر سال حدود ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اختلاف در آمار رسمی و واقعی

وزیر کشور از دستگیری ۲۷۶ هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و افزود، به طور متوسط روزی ۸ نفر «به دلیل مصرف نامناسب مواد مخدر» جان خود را از دست می‌دهند.

سعيد صفاتيان، مدير کل پيشين درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در روزهای پایانی سال ۹۱ با در نظر گرفتن شمار معتادان تحت درمان و قاچاقچیان زندانی در ایران و مقایسه آن با آمار جهانی به نتایجی رسید که با ادعاهای وزیر کشور اختلاف چشمگیری دارد.

صفاتیان در گفتگو با روزنامه آرمان تاکید کرد که معتادان در حال درمان در ایران بیش از ۵۰ درصد آمار رسمی کل معتادان است، در حالی که «پيشرفته‌ترين کشورها بيش از ۲۵ درصد از معتادان خود را نمی‌توانند درمان کنند

او با محاسبه ۷۰۰ هزار معتادی که در سال ۹۱ در حال درمان بوده‌اند به این نتیجه می‌رسد که تعداد واقعی معتادان در ایران سه ملیون و ۶۰۰ هزار نفر است.

صفاتیان می‌افزاید در آمار جهانی نسبت افراد معتاد به قاچاقچی نیز ۲۱ نفر است که با توجه به ۱۸۰ هزار نفری که در سال ۹۱ در ارتباط با مواد مخدر در ایران دستگیر شده‌اند باز هم به همان تعداد معتاد می‌رسیم.

مصرف ۵۷۳ تن مواد مخدر در یک سال

وزیر کشور، افغانستان را مرکز تولید ۸۲ درصد کل مواد مخدر جهان معرفی کرده و می‌گوید تولید این مواد در سال ۲۰۱۳ میلادی با حدود پنجاه درصد افزایش به پنج هزار و ۵۰۰ تن رسید.

رحمانی فضلی با بیان این که در سال ۹۲ ماموران ایران ۵۷۳ تن مواد مخدر کشف و ضبط کرده‌اند گفت، «متاسفانه به همین میزان نیز مواد مخدر در داخل کشور مصرف می‌شود

با این حساب بیش از یک دهم کل مواد مخدر تولید شده در افغانستان در ایران مصرف می‌شود. سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس چندی پیش گفته بود که تعداد معتادان ایران از افغانستان هم بیشتر است.

به گزارش ایسنا محمد حسن قربانی گفته است: «به نظر می‌رسد استراتژی‌های ما در طول سی و چند سال گذشته نتوانسته تغییری در زمینه وضعیت اعتیاد در کشور ایجاد کند. باید نوع مدیریت، نوع نگاه، نوع مبارزه با مواد مخدر را تغییر دهیم و همچنین باید وزارتخانه‌های دیگری علاوه بر وزارت بهداشت را درگیر موضوع مواد مخدر کنیم

 

۲۴ خرداد : شهردار تبریز: ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز را حاشیه نشینان تشکیل می‌دهند

 

به گزارش خبرنگار ایلنا صادق نجفی در بازدید از پروژه های مربوط به ساماندهی بافت فرسوده و حاشیه نشین تبریز خاطرنشان کرد: تحول در مناطق حاشیه نشین، نیازمند همراهی ساکنان این مناطق و تجدید نظر برای داشتن سکونتگاه های زیبا و مقاوم است.

وی تصریح کرد: اکثر خانوارهای حاشیه نشین پر جمعیت هستند و طبق برآوردهای کارشناسی حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز را حاشیه نشینان تشکیل می دهند که در ۱۸ محله پر جمعیت در شمال و جنوب زندگی می کنند؛ بنابراین طبیعی است که رویکردهای مدیریت شهری، هرقدر نیز قوی و منسجم باشد، نیاز مبرم به همراهی خود شهروندان خواهد بود.

شهردار تبریز با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین در شهر تبریز، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در یک برنامه زمانی چهار ساله، ۵ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده مصوب شهر تبریز نوسازی شود. در این راستا مدیریت احداث سه هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

 

۲۵ خرداد : یک سوم دانش‌آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند/ فقدان بخاری در ۱۳۰ هزار کلاس

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِژه نیمه تمام دارد.

وزیر آمورش و پرورش اظهار داشت:‌ شناسایی اقشار آسیب پذیر، حل دعوا و مشکلات منطقه‌ای، آموزش و پرورش‌های محلی، بزرگداشت مناسبت‌های ملی از سوی معلمین و عشایر صورت می پذیرد که در این میان ۷۱۹ آموزش و پرورش منطقه در قالب ۳۲ استان مسئولیت برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های آموزشی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد دانش آموزان کل کشور دختر و ۵۸ درصد آنها را پسران تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ۴۲ هزار کلاس درس در حال حاضر در کشور دایر بوده و در این میان حدود یک میلیون و ۸۰ هزار یعنی ۶/۸ دهم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دامنه تغییر بین تعداد دانش‌آموزان غیردولتی از کل دانش‌آموزان کشور بسیار زیاد است به طوری که این تعداد در تهران حدود ۱۷ درصد و در کردستان ۵/۲ دهم درصد است.

وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر پرسنل بزرگترین دستگاه دولت از طیف نیروی انسانی است که از این تعداد ۴۷ درصد را آقایان و ۵۳ درصد را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در شهر تهران قریب ۷۲ درصد از کارکنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که بیشترین درصد کارکنان زن را به خود اختصاص داده و استان کهکلویه و بویراحمد با ۳۵ درصد کارکنان زن کمترین درصد کارکنان زن را داراست، این تفاوت از یک سو نشان می‌دهد مشکل جدی در نوع توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد و از جهتی دیگر نیز نشان دهنده این است که آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی از امتیاز بیشتری برخوردار است.

فانی در خصوص وضعیت تحصیلی معلمین در وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: ۶۷ درصد معلمان آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر و ۹ درصد معلمان نیز دارای مدارج فوق لیسانس و دکترا هستند.

وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر به ازای ۱۷ دانش آموز یک معلم وجود دارد و به ازای هر ۲۵ دانش آموز تنها یک مربی پرورشی وجود دارد و از سویی دیگر به ازای هزار و ۶۷۰ دانش آموز تنها یک مربی بهداشت مشغول کار است.

فانی با بیان اینکه حدود نیمی از کارکنان مشاغل آموزش و پرورش بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارند، یادآور شد: در این میان حدود ۱۰ درصد کارکنان طی ۳ سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید که یزد، گیلان، تهران و استان مرکزی بیش از سایر شهرها در معرض خروج نیرو قرار دارند. طی ۳ سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخص های اشتغال مردم حدود ۱۰۰ هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود یک سوم دانش آموزان در حال حاضر در فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند، گفت: ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد وسایل گرمایشی مناسب هستند و آموزش و پرورش در حال حاضر ۱۰۰ پروِِژه نیمه تمام دارد.

وی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ۹۹ درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به حقوق و دستمزد پرسنل اختصاص پیدا می‌کند و تنها یک درصد از این اعتبارات برای کارها و حوزه‌های دیگر باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود سی هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، تصریح کرد: این اعتبارات ۹ و نیم درصد از بودجه عمومی دولت در سال جاری است. در سال گذشته سهم آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی دولت هشت درصد بود.

وی افزود: علی رغم آنکه اعتبارات هزینه‌ای دولت در سال جاری ۱۷ درصد افزایش داشت اعتبارات مربوط به وزارت آموزش و پرورش با رشدی ۲۶ درصدی مواجه شده است که این نشان از اهمیت امر آموزش و پرورش برای مجلس و دولت دارد.

فانی در ادامه با اشاره به ساختار بودجه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که ۹۹ درصد از اعتبارات این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد پرسنل و تنها یک درصد از آن برای باقی موارد همچون کارهای پژوهشی، کیفیت بخشی در امر آموزش، کارهای عمرانی و… هزینه می‌شود.

 

۲۰ خرداد : آمار مبتلایان به ام اس در ایران از مرز ۷۰ هزار نفر عبور کرد

 

رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه تعداد مبتلایان به ام اس در کشور از مرز ۷۰ هزار نفر عبور کرده است، گفت: بیشتر این بیماران، افراد تحصیلکرده و دختران جوان هستند.

پاکدامن با بیان اینکه آمار ابتلا به  ام اس در حال افزایش است، گفت: طبق تقسیم‌بندی جغرافیایی که هرچه کشورها به خط استوا نزدیکتر باشند، آمار ابتلا به ام اس شان باید کمتر شود. ایران باید زیر دو هزار مبتلا به ام اس داشته باشد، اما اکنون تعداد مبتلایان به ام اس به ۷۰ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: تقسیم‌بندی جغرافیایی نشان می‌دهد که کشورهای نزدیک استوا آمار کمتری از ابتلا به ام اس دارند و همچنین هر چه کشورها پیشرفته‌تر می‌شود، مبتلایان به ام اس در آنها افزایش پیدا می‌‌کند.

پاکدامن، تهران و اصفهان را دارای بیشترین بیمار مبتلا به ام اس معرفی کرد و گفت: متأسفانه جوانان ۲۰ تا ۳۵ سال بیشتر به ام اس مبتلا می‌شوند، البته یک تئوری نیز وجود دارد که می‌گوید، مردم طبقه بالا و تحصیلکرده آمار ابتلا به MS شان بیشتر است.

وی تصریح کرد: مشاهدات نشان می‌دهد علاوه بر سطح رفاه خانواده و میزان تحصیلات زیبایی چهره در این میان نقش دارد به طوری که دختران زیبارو بیشتر از دیگر دختران به MS مبتلا می‌شوند

 

۲۸ خرداد : ورود بیش از ۴۰۰ میلیون‌ متر مکعب فاضلاب فقط از شمال ایران خطری بزرگ برای دریای خزر

 

سلامت نیوز: بیش از ۴۰۰میلیون‌مترمکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که فقط مقدار اندکی از آن تصفیه می‌شود و اکثر فاضلاب تولیدی به صورت غیرمستقیم (از طریق رودخانه‌ها) یا به‌صورت مستقیم وارد دریای خزر می‌شود.

از جمله آلودگی‌های دریای خزر شامل: مواد نفتی، سموم کشاورزی، ‌‌آفت‌کش‌ها، عناصر سنگین و فاضلاب شهری و خانگی است. با توجه به اینکه ایران در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای‌خزر رتبه اول را دارد، در سواحل مربوط به کشورمان آلودگی فاضلاب شهری و خانگی نقش بسیار مهمی دارد یا به عبارت دیگر از آلودگی اصلی دریا به حساب می‌آید که این آلودگی، به مرحله بسیار خطرناک و نگران‌کننده‌ای رسیده و گونه ماهیان خاویاری و فوک خزری را در معرض انقراض قرار داده است. ۱۱۴گونه، ۶۳زیرگونه و ۱۴نژاد از کمیاب‌ترین ماهیان جهانی در دریای مازندران زیست و زادآوری می‌کنند و این بیانگر اهمیت اکوسیستم دریای مازندران در اقتصاد و محیط‌زیست است.

آلودگی زیست‌ محیطی دریای مازندران معضلی کاملا جدی است. بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، سالانه ۱۲۲هزارو۳۵۰تن آلودگی از کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه آلودگی ناشی از عملیات اکتشاف و استخراج نفت، محیط این دریا را آلوده کرده و گونه‌های زیستی این دریا را در معرض خطر جدی قرار داده‌ است.

جمعیت ساکن در شهرهای شمالی کشور هفت‌ونیم‌میلیون‌نفر است که باید به این میزان، حضور میلیونی مسافران را در سواحل دریای مازندران اضافه کرد بنابراین آلودگی زیست‌محیطی که این تعداد جمعیت از طریق فاضلاب منازل مسکونی، هتل آپارتمان‌ها و اماکن تجاری در سواحل ایجاد می‌کنند، با انتشار بوهای زننده و نامطبوع تهدید جدی برای سواحل این دریا محسوب می‌شود.

بیش از ۴۰۰میلیون‌مترمکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که فقط مقدار اندکی از آن تصفیه می‌شود و اکثر فاضلاب تولیدی به صورت غیرمستقیم (از طریق رودخانه‌ها) یا به‌صورت مستقیم وارد دریای خزر می‌شود. با توجه به اینکه پژوهشکده سازمان حفاظت محیط‌زیست از ثبت ۴۰۰ نوع انگل در دریای خزر خبر می‌دهد بنابراین می‌توان گفت خطرناک‌ترین عامل تهدیدکننده دریای خزر در سواحل ایران آلودگی میکروبی است که عامل اصلی آن تخلیه فاضلاب‌های انسانی می‌باشد. این آلودگی‌های میکروبی سلامت شناگران را در سواحل دریای خزر مورد تهدید قرار می‌دهند. آلودگی آب دریا علاوه بر بروز بیماری‌های پوستی و قارچی در شناگران، چنانچه فقط مقداری از آب این دریاچه در هنگام شناکردن بلعیده شود، موجب بروز انواع بیماری‌های انگلی و روده‌ای در آنان می‌شود.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©