Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ برابر با  ۰۱ مارس ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲  برابر با ۰۱ مارس ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۵۷)

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ برابر با ۲۸ فوريه ۲۰۱۴         

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

خودکشی ۳۱۲۵ نفر در ۹ ماه

مبتلایان به ایدز ۹ برابر شده‌اند

مرگ سالانه ۸۵ هزار ایرانی بر اثر فشار خون

وجود ۱.۵ میلیون بیمار نادر در کشور

تهران و اصفهان در میان ۱۰ شهر آلوده جهان

هزینه خانوار کارگری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد

زنان کارگر یک سوم مردان دستمزد می‌گیرند

سم «پاراکوات» ۵۵ نفر را طی سال جاری در کرمان کشت

بیشترین بازه سنی کودکان کار ۱۰ تا ۱۵ سال است/ ۷ میلیون کودک کار در کشور

گزارشی ازمشکلات بیماران در تهیه دارو های گران قیمت

سیگار سالانه ۱۱ هزار قربانی در ایران می گیرد

بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی سواد مطلق هستند

 

۹ اسفند : خودکشی ۳۱۲۵ نفر در ۹ ماه

 فرارو- یک جامعه شناس گفت: «جامعه دچار آنومی است و ارزش ها و هنجارهای فرهنگی فرو ریخته است. اکنون جوانان نسبت به آینده ناامید هستند و امیدی به ازدواج، شغل، مسکن و .. ندارند و شادی و نشاط هم در جامعه وجود ندارد که باعث می شود جوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار بگیرند

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه امسال  ۳۱۲۵ تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند. بررسی دو آمار در ۹ ماهه سال ۹۱ و ۹۲ از افزایش ۱۴ درصدی آمار خودکشی در کشور حکایت دارد.

در سال گذشته، از کل مرگهای مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده است که ۲۸٫۲ درصد از کل موارد خودکشی این سال را در برمی‌گیرد.

خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد

دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با فرارو گفت: «خودکشی پدیده بسیار پیچیده روانی، اجتماعی و زیست شناختی است و یک علت واحد ندارد

وی افزود: «لذا خودکشی یک بیماری بسیار متنوعی است و محدوده آن هم خیلی وسیع است و از افرادی که احساس پوچی و ناامیدی دارند تا فردی که ناگهان دچار بیماری غدد می شود در معرض خودکشی قرار دارند

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: «عامل اول تشدید مسئله مواد مخدر است، چراکه خودکشی ارتباط تنگاتنگی با مصرف الکل و مواد مخدر دارد. لذا در هر جامعه ای که مصرف مواد مخدر بالا برود احتمال خودکشی افزایش پیدا می کند

وی افزود: «عامل دوم استرس های اخیر می باشد که منظور استرس های سه ماه گذشته است که معمولا استرس شغلی، مالی و اقتصادی افراد را در کوتاه مدت مستعد خودکشی می کند

وی افزود: «به همین دلیل گفته می شود وقتی در دوران فقر و رکود اقتصادی میزان خودکشی بالا می رود لزوما به این دلیل نیست که افراد به دلیل فقر خود را می کشند؛ بلکه به این دلیل است که بودجه های سیستم های مددکاری و روانپزشکی کاهش پیدا می کند و باعث می شود افراد رها شوند و به سمت خودکشی بروند

این جامعه شناس اظهار کرد: «به لحاظ جامعه شناسی و طبق آنچه دورکیم در سال ۱۸۹۴ بررسی کرد سه عامل در بروز خودکشی مهم است. طبق بررسی دورکیم همبستگی خودخواهانه، همبستگی دیگر خواهانه و آنومی باعث افزایش خودکشی در جامعه می شود

وی ادامه داد: «بعد از دورکیم جامعه شناسان و روان شناسان دیگری بر روی خودکشی کار کردند و عنوان کردند عوامل سیاسی، اقتصادی، دینی و پیوستگی اجتماعی در بروز خودکشی موثر است

وی افزود: «به طور مثال جنگ میزان خودکشی را کاهش می دهد؛ چون در زمان جنگ همبستگی اجتماعی بالا می رود. یا زمانی که اقتصاد نابسامان باشد همچون دوران رکود اقتصادی در آمریکا (۱۹۲۹ – ۱۹۳۳) میزان خودکشی بالا می رود

قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا میزان خودکشی در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر است؟، گفت: «این موضوع به دلیل ایجاد آنومی در جامعه است. از سوی دیگر در حال حاضر در جامعه ایران افراد در این سن هنوز ازدواج نکردند و لذا نخ ارتباطی برای پیوستگی ندارند؛ به همین دلیل افراد متاهل کمتر از افراد مجرد به سمت خودکشی می روند

 

۸ اسفند : مبتلایان به ایدز ۹ برابر شده‌اند

 کلمه

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی ۱۲ سال گذشته میزان مبتلایان به بیماری ایدز ۹ برابر شده است.

محمدحسین آیتی در حالی این اظهار نظر را انجام داد که در سال‌های اخیر کارشناسان نسبت به شیوع موج‌های جدید ایدز هشدار داده بودند. سال گذشته بود که مرضیه وحید دستجردی در اقدامی خلاف رویه مسئولان از بیماری ایدز و هشدارآمیز بودن وضعیت در این زمینه سخن گفت.

آذر سال گذشته وزیر بهداشت اسبق نسبت به احتمال وقوع موج سوم ایدز به دلیل تغییر الگوی ابتلای آن به سمت انتقال جنسی تا ۵سال آینده هشدار داد و گفت: حدود ۹۳ هزار فرد مبتلا به HIV در کشور داریم. مرضیه وحید دستجردی افزود: به‌رغم اینکه فکر می‌کنیم راه طولانی برای کنترل ایدز را باید طی کنیم اما، این مسیر و دستیابی به اهداف آن سخت نیست چرا که تا کنون توانسته‌ایم فلج اطفال را حذف کنیم و در جهت حذف سرخک حرکت کنیم.

او ادامه داد: ۳۰سال است که جهان دست به گریبان بیماری ایدز است، ۶۵میلیون نفر را گرفتار کرده است و ۳۰ میلیون نفر فوت کرده‌اند که این اتفاق بر اثر یک بیماری رقم کمی نیست به خصوص اینکه اکثر مبتلایان در سنین جوانی هستند. وزیر اسبق بهداشت گفت: در سال ۶۵ اولین مورد ابتلا به ایدز در کشور گزارش شد و سپس در سال ۷۴ و ۷۵ همه‌گیری در زندان‌ها رخ داد و تا سال ۸۳ روند رو به رشدی در زمینه ابتلا از طریق این روش وجود داشت که این روند هم خوشبختانه رو به کاهش رفته است.به گفته وحید دستجردی آنچه مهم است و باید به آن بپردازیم افزایش ابتلای زنان به ایدز است که از ۵/۴درصد به  ۵/۸درصد رسیده است. البته شاید دلیل این افزایش موارد شناسایی بوده است.

او تأکید کرد: مساله امروز ما شیوع بیشتر ایدز بر اثر رفتارهای پرخطر است به طوری که طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته میزان ابتلا از راه رفتارهای پرخطر ۵/۱۰درصد بود اما امروز به ۲۱درصد رسیده است.بنابراین اقدام ویژه‌ همگانی می‌طلبد تا در زمینه آموزش وارد عمل شویم.وحید دستجردی موضوع نگران‌کننده ابتلای زنان به ایدز و از طریق روابط پرخطر را عاملی برای شعله‌ور شدن موج سوم ایدز در کشور دانست و گفت: اعتیاد به مواد محرک و آمفتامین‌ها را امروز شاهد هستیم که باعث اختلال در روابط پرخطر می‌شوند.

محمدحسین آیتی تصریح کرد: در سال گذشته، ۹۱/۳۳درصد از طریق رفتارهای پرخطر به این بیماری مبتلا شدند در حالی که در سال ۱۳۸۰، انتقال جنسی تنها ۱۰ درصد موارد انتقال ایدز را شامل شده بود که این موضوع زنگ خطر بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.آیتی درباره انتقال از راه رفتارهای پرخطر افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید سه نکته مهم شامل خویشتنداری، ازدواج و استفاده از وسائل ایمن توجه کرد که هیچکدام از این موارد در کشور ما نه از طریق رسانه‌ها و نه از طریق دیگر موارد به مردم آموزش داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه ۹۲ هزار نفر در سال در اثر سکته‌های قلبی از بین می‌روند، ادامه داد: از ۳۸۰ هزار مرگ ثبت شده در کشور در سال ۹۰ ، ۹۲ هزار نفر به دلیل سکته‌های قلبی رخ داده است.استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سیمای مرگ گروه‌های سنی ۱۵ تا ۴۹ سال در سال بسیار نگران کننده است، افزود: حوادث ترافیکی اولین علت مرگ این گروه سنی محسوب می‌شود.

او همچنین درباره هزینه‌های اختصاصی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر گفت: هزینه‌های بالای این بیماری‌ها موجب عقب افتادن توسعه پایدار و فقیر شدن مردم جامعه می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ۱۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر رشد اقتصادی سالانه هر کشور را تا پنج درصد کاهش می‌دهد.

آیتی که دکتری تخصصی بالینی طب چینی نیز دارد، افزود: سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان می‌شود که هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از سرطان نیز شش هزار میلیارد تومان در کشور است.او سیگار را عامل ۱۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: طی تحقیقات و بررسی‌ها در سال ۹۰، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور مبتلا به سیگار بودند که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آنان منجر به مرگ شده و این آمار رو به افزایش است.

 

۸ اسفند : مرگ سالانه ۸۵ هزار ایرانی بر اثر فشار خون

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ و میر ایرانیان گفت: ۸۰ درصد از مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های مزمن غیرواگیردار است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رضا ملک‌زاده روز پنجشنبه طی سخنانی در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد با ارائه آماری از وضعیت تولید علم در وزارت بهداشت گفت: ۳۷ درصد کل تولیدات علمی کشور در بانک اطلاعاتی اسکوپوس مربوط به گروه علوم پزشکی است و این در حالیست که سهم ما از بودجه تحقیقات در کل کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نتایج ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی نظام رتبه‌بندی ESI تصریح کرد: در این رتبه‌بندی به ترتیب هفت دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز،‌ اصفهان، تبریز، مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ایران جای گرفته‌اند.

به گفته ملک‌زاده در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای ۵۶۷ مرکز تحقیقاتی، ۲۹ پژوهشکده تحقیقاتی و ۵۴ دانشگاه علوم پزشکی است و ۱۵ هزار و ۹۳۸ دانشجوی کارشناسی ارشد در زیر مجموعه این وزارتخانه مشغول به تحصیل هستند.

ملک زاده با اشاره به شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور تصریح کرد: ۸۰ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌ها مزمن غیر واگیردار است و از مهمترین ریزفاکتورهای آنها می‌توان به فشار خون، قند خون، چاقی و عدم تحرک اشاره کرد.

به گفته وی هر ساله ۸۵ هزار نفر از ایرانیان به دلیل فشار خون می‌میرند و اگر فشار خون کنترل شود پنج سال به عمر مردها و ۳٫۵ سال به عمر زن‌ها اضافه می‌شود.

وی همچنین بر لزوم پیشگیری از افسردگی و توجه به کنترل آن در کشور تاکید کرد.

ملک‌زاده با اشاره به ضرورت تحقیقات در علوم پایه گفت: به عنوان نمونه ۷۰ درصد بودجه تحقیقات در کشور انگلستان مربوط به علوم پایه است.

 

۷ اسفند : وجود ۱.۵ میلیون بیمار نادر در کشور

 فارس.رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: حدود ۱.۵ میلیون نفر در کشور به یکی از بیماریهای نادر مبتلا هستند و پوشش بیمه‌ای خدمات آنها و اقدامات پیشگیرانه برای بروز موارد جدید از اولویتهای کشور است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به فعالیت دیگر شورای عالی بیمه اشاره کرد و گفت: ما در تلاشیم که خلاء‌های نظام سلامت را پوشش دهیم به طور مثال در مورد PKU که اقدامات غربالگری و تشخیص بیماری حدود ۸۵۰ هزار تومان هزینه اولیه دارد در شورای عالی بیمه مصوب شد و همه پکیج این کار رایگان انجام می‌شود.

زالی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تعداد مبتلایان به بیماری‌های نادر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱.۵ میلیون نفر بیمار نادر در ایران وجود داشته باشد

 

۷ اسفند : تهران و اصفهان در میان ۱۰ شهر آلوده جهان

 ایسنا

مدیر کل توسعه پایدار سازمان محیط زیست آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد محیط زیستی را از میان ۱۳۲ کشور رتبه ۱۱۴ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ایران از سه برابر ظرفیت زیستی خود برداشت دارد و به گزارش بانک جهانی سالانه هشت میلیارد دلار خسارت آلودگی می‌پردازد و اگر به بحران‌های زیستی همچون آب توجه نشود در آینده شاهد جنگ آب در کشور خواهیم بود و مسئله محیط زیست وارد مسائل امنیتی خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط ویژه جهانی در زمینه محیط زیست اظهار کرد: جهان یک ظرفیت بسیار مهم خوپالایی دارد و حدود ۱۱٫۹ میلیارد هکتار ظرفیت زیستی در جهان وجود دارد و این به این معناست که اگر کمتر از ظرفیت زیستی برداشت کنیم در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته‌ایم اما اگر بیشتر از ظرفیت برداشت کنیم به سمت ناپایداری حرکت کرده‌ایم.

مدیر کل توسعه پایدار محیط زیست با بیان اینکه اکنون به میزان ۱۸ میلیارد هکتار از ظرفیت زیستی برداشت می‌شود، ‌اظهار کرد: سرانه‌ای که برای هر فرد در جهان در نظر گرفته شده است ۱٫۸ در نظر گرفته شده و این در حالیست که به میزان ۲٫۷ برداشت می‌شود.

جواهریان با اشاره به اینکه ایران سه برابر ظرفیت زیستی خود از منابع محیط زیستی برداشت می‌کند، اظهار کرد: این مساله به حدی رسیده است که اخیرا یکی از سناتورهای آمریکایی اعلام کرده با توجه به تخریب محیط زیست ایران این کشور دیگر نیازی به دشمن خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه در بحث گرد و غبار، گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا در شرایط ناگواری به سر می‌بریم افزود: شش ماهه اول سال کشور در گرد و غبار است و در شش ماهه دوم آلودگی هوا گریبان مردم را گرفته است. سالانه ۲۷۰۰ نفر جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند و شهرهایی همچون تهران، خوزستان، اصفهان و … جزو ۱۰ شهر آلوده جهان هستند.

مدیر کل توسعه پایدار محیط زیست دلیل خشک شدن تالاب‌های کشور را ورود فاضلاب‌ به این تالاب‌ها دانست و افزود: امروزه کشور در مساله آب با چالش جدی مواجه است چرا که از سفره‌های زیرزمینی بیش از ظرفیت خود برداشت کرده‌ایم و این مساله جبران ناپذیر است. الگوی کشت‌های غلط،‌ احداث ۳۰ هزار چاه غیرمجاز، احداث سدهای نادرست باعث شده تا امروزه با بحران آب مواجه باشیم.

وی افزود: اکنون از ۸۵ درصد سفره آب زیرزمینی آب برداشت می‌کنیم در حالی که رقم استاندارد ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار تن پسماند تولید می‌کنیم اظهار کرد: در ایران در یک خانواده چهار نفره بیش از سه کیلوگرم زباله تولید می‌شود. این در حالیست که در دنیا زباله را طلای کثیف می‌دانند و آنرا کاملا برگشت پذیر کرده‌اند و سهم اقتصادی برای آن قائل شده‌اند اما سوال اینجاست که در کشور ما تا چه میزان به این مساله پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی است، گفت: این در حالیست که هر شهروند در ایران ۲۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند در حالی که مصرف استاندارد برای هر شهروند روزانه ۱۳۰ لیتر است.

 

۶ اسفند : هزینه خانوار کارگری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد

  

کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران  با انتشار گزارشی نتیجه تحقیقات می‌دانی‌اش برای اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، مجموع هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهار نفره کارگری را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، بر اساس تحقیقات این نهاد کارگری هزینه یک ماه خانوار ۴ نفره کارگری بدون احتساب هزینه‌های مربوط به چهار آیتم قانونی دخانیات˓ اثاثیه منزل˓ امور فرهنگی، تفریح و رستوران و هتل، ۱۷۶۰۳۰۰۰ ریال محاسبه شده است.

در توضیح جدول هزینه حداقلی خانوار کارگری، نکاتی را متذکر شده است از جمله اینکه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی بر اساس ۱۸ قلم کالای اساسی و با قیمت میادین میوه و تره بار و مراجع رسمی تهیه شده است.

در گزارش این نهاد کارگری هزینه مسکن با در نظر گرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط استان تهران و با فرض اینکه ۵۰% از کارگران صاحب خانه باشند محاسبه شده است.

 

۵ اسفند : زنان کارگر یک سوم مردان دستمزد می‌گیرند

 ایلنا: دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس با اشاره به مشکلات مختلف زنان کارگر از جمله نامناسب بودن وضعیت بهداشتی محیط کار، مشکلات بیمه و مرخصی زایمان  گفت: نسبت دستمزد زنان کارگر نسبت به آقایان یک سوم و در بهترین حالت دو سوم است.

فاطمه درویش”، دبیر اتحادیه زنان کارگر استان فارس در مورد مشکلات زنان کارگر به خبرنگار ایلنا گفت: نگاه جنسیتی همواره در فضای کار وجود دارد به گونه‌ای که یک کارگر مرد بی‌مسئولیت به یک کارگر زن مسئول ترجیح داده می‌شود و نسبت دستمزد زنان کارگر نسبت به آقایان یک سوم و در بهترین حالت دو سوم است.

وی ادامه داد: زنان شاغل به دلیل وظایفی که در خانواده نیز به دوش دارند بدون استفاده از مهد کودک نزدیک به محل کار؛ مرخصی و زایمان و شیر دهی و… با مشکلات بسیاری روبرو می شوند، در صورتی که دولت می‌تواند با ایجاد مهد کودک در نزدیک کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و همین طور پرداخت حقوق زنان در دوران مرخصی زایمان این شرایط دشوار را  از بین ببرد.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگری که کارگران زن با آن روبرو هستند توقعات برخی کارفرماهاست که به دور از معیارهای اخلاقی و دینی است و بسیاری از زنان کارگر را وادار به ترک شغل خود می‌کند.

 

۵ اسفند : سم «پاراکوات» ۵۵ نفر را طی سال جاری در کرمان کشت

 کرمان – ایرنا – یکی از متخصصان بیمارستان افضلی پور کرمان از کشته شدن ۵۵ نفر طی سال جاری در این استان بر اثر مسمومیت ناشی از سم «پاراکوات» موسوم به سم علف کش خبر داد

«سارا شفیعی» در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:این افراد به علت مصرف اشتباهی یا تماس با این سم در مناطق مختلفی در جنوب کرمان جان باخته اند.

وی افزود: مسمومیت ناشی از این نوع سم در سه ماه گذشته بسیار زیاد شده است به طوری که از ۱۸ مورد مراجعه به بیمارستان ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: بیشتر افرادی که دچار مسمومیت از طریق این سم می شوند بایستی در کمتر از ۴۸ ساعت برای نجاتبخشی به بیمارستان اعزام شوند.

شفیعی که خود پزشک معالج برخی از این بیماران مسموم با سم پاراکوات است خاطر نشان کرد: آمار فوتی های ناشی از خطرات این سم بسیار بالا است و همین امر باعث شد تا من موضوع را اطلاع رسانی کنم.

جنوب کرمان از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود

 

۵ اسفند : بیشترین بازه سنی کودکان کار ۱۰ تا ۱۵ سال است/ ۷ میلیون کودک کار در کشور

 

ایلنا: یک فعال حقوق کودک گفت: آمارهای غیر رسمی حکایت از ۷ میلیون کودک کار در کشور دارد که نیمی از این جمعیت مربوط به کودکان اتباع کشورهای همسایه هستند.

 محیا واحدی”، فعال حقوق کودک و دبیر سمینار تخصصی «کودکان کار»وی در بیان نتایج تحقیقاتی که از سوی جمعیت دانشجویی امام علی (ع) در ارتباط با مسئله کودکان کار صورت پذیرفته است، اظهار کرد: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که سازمان‌های رسمی به طور دقیق آمار کودکان کار را اعلام نکرده و به بیان تخمینی حدود ۲ میلیون کودک کار اکتفا کرده‌اند؛ اما آمارهای غیر رسمی حکایت از ۷ میلیون کودک کار در کشور دارد که نیمی از این جمعیت مربوط به کودکان اتباع کشورهای همسایه هستند که در ایران مشغول به کارند.

واحدی گفت: بیشترین بازه سنی کودکان کار ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ البته کودک کمتر از ۵ سال و حتی نوازدی که در آغوش مادر و به اجبار وارد چرخه کار می‌شود نیز وجود دارد.

به گفته واحدی رابطه مستقیمی میان وضعیت اقتصادی خانواده و هنجار بودن کار کودک وجود دارد و اگر بنیان خانواده دچار مشکل شود، شکل کار کودک نیز تغییر و بعضا الگوی بزه به خود می‌گیرد.

 

۵ اسفند : گزارشی ازمشکلات بیماران در تهیه دارو های گران قیمت

 اعتماد: بنفشه سا‌م‌گیس: تخصیص سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان برای واردات داروی بیمارانی که به سبب ماهیت بیماری‌شان، «خاص» لقب گرفته‌اند حکایت از آن دارد که این داروها که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و پیچیده‌ترین فرمول‌ها برای ناتوان کردن عامل بیماری ساخته شده، در تمام دنیا تحت پوشش حمایت‌های دولتی قرار دارد زیرا بدون وجود چنین حمایت‌هایی، به علت نیاز به استفاده مداوم، بیمار را دیر یا زود به فقر سوق می‌دهد.

تست سرطان سینه «فرزانی»، سه سال قبل مثبت بود. این خانم کارمند، از سه سال قبل تا امروز به‌طور میانگین ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید دارو و انجام آزمایش‌های جنبی هزینه کرده است. او که مصرف‌کننده داروی لترزول است قبض تایید دارویش را نشان می‌دهد که مقابل کلمات تایپ شده «سهم بیمار»، ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به عنوان قیمت دارو ثبت شده است.

«پارسال ۲۰ هزار تومان برای این دارو می‌دادم اما امروز باید برای همین داروی ساخت ایران شش هزار و ۶۰۰ تومان هم بیشتر بدهم

حساب می‌کند که با تزریق هر شش ماه یک‌بار «زومتا» و هزینه تزریق و آزمایش و سونوگرافی و ماموگرافی و بیوپسی، باید در پایان ماه ۹۰۰ هزار تومان کنار بگذارد در حالی که حقوق ماهانه‌اش بعد از ۲۲ سال کار در یک شرکت خصوصی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

داستان خانم فرزانی چندان تفاوتی از روایت آقای پرتوی ندارد. او که شغل آزاد دارد و هنوز در صف خیابانی خرید دارو ایستاده، از ابتلای همسرش به ‌ام‌اس می‌گوید و اینکه برای خرید ۱۲ آمپول ربیف باید در هر ماه ۶۱۰ هزار تومان پول بپردازد. آمپولی که اواسط زمستان سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشته و امروز ۲۰۰ هزار تومان هم گران‌تر شده است. آقای پرتوی برای مجموع داروهای همسرش ماهانه یک میلیون تومان هزینه می‌کند.

قرار بود بار عمده تامین هزینه داروی بیماران خاص بر دوش بیمه‌ها بیفتد و نخستین پایه توافق دو وزارتخانه هم حول همین محور بود که باید با پرداخت رقمی در حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان، این سهم از جیب بیمه‌های پایه به جیب داروخانه‌های توزیع‌کننده داروی بیماران خاص می‌رفت بدون آنکه مانند گذشته داروخانه مجبور به تحمل زیان ناشی از بدهکاری چند ماهه بیمه‌های بی‌پول باشد.

«همسرم مبتلا به سرطان سینه است و باید هرسپتین بخورد. هر بار یک قیمت خریده‌ام. یک بار ۸۰۰ هزار تومان، یک بار ۷۵۰ هزار تومان و یک بار ۶۲۰ هزار تومان. سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان بود و تمام داروخانه‌ها هم یک قیمت می‌دادند. حالا هر داروخانه قیمت خودش را دارد و گران‌تر هم شده

پیرمرد، ماهانه حدود یک میلیون تومان برای داروهای همسرش هزینه می‌کند و با یک حساب عجولانه، می‌گوید که در دو سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون تومان پول دارو داده است.

«هر ۲۱ روز یک‌بار و برای هر بار تزریق دارو هم باید ۶۵۰ هزار تومان بدهیم. برای هر نوبت آزمایش پاتولوژی، حدود ۶۰۰ هزار تومان و برای آزمایش‌های دائمی خون و چشم هم هر بار حدود ۳۰۰ هزار تومان پول می‌دهم

«اگر داروهای خاص را تایید کنند ۷۰ درصد هزینه از سوی بیمه پرداخت می‌شود. قیمت هرسپتین هم شش‌میلیون تومان است که بعد از تایید آن توسط بیمه، ما این رقم را می‌پردازیم. اگر بیمه نبودیم باید کل شش میلیون تومان را می‌دادیم. باز هم من به قرض افتاده‌ام. تا امروز ۱۵ میلیون تومان قرض کرده‌ام و دیگر نمی‌دانم بقیه هزینه را چطور تامین کنم البته حالا که می‌آیم اینجا می‌بینم وضعیت بدتر از من هم هست. اینها واقعا چه می‌کنند ؟»

سمیه برای تهیه داروهای مادرش آمده است: «سال ۷۴ غدد لنفاوی زیر بغل را جراحی کرد. سال ۸۹ تهاجم به مغز استخوان رسید. در این سه سال درمان رادیو‌تراپی گرفته و هر ماه، دارویی برای جلوگیری از پیشرفت تومور استخوانی مصرف کرده است. حالا باید زنودا بخورد. یک داروی شیمی درمانی که در سوییس و ایران تولید می‌شود. داروی ایرانی را پزشکان تایید نمی‌کنند و باید نوع سوییسی را بخریم. ۴۲ قرص برای یک هفته. با قیمت آزاد ۴۸۶ هزار تومان و با بیمه نیروهای مسلح و بیمه تکمیلی ۱۲۹ هزار تومان. بیمه هم موجودی یک ماهه را تایید نمی‌کند و هفتگی می‌دهد. تا شش ماه قبل و زمان تحریم‌ها، هر بار فقط ۱۱ عدد قرص می‌دادند. یعنی باید دو روز یک‌بار می‌آمدم

«هر ۲۸ روز برای شیمی درمانی دو میلیون تومان پرداخت می‌کرد. مردی که فقط یک حقوق بازنشستگی داشت

روی دیوار داروخانه کاغذی چسبانده‌اند درباره مساعدت مالی داروی بیماران خاص: «ساکنان مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷و ۱۹ شهرداری تهران، شهرری و حومه، اسلامشهر و حومه برای دریافت مساعدت‌های مالی به معاونت غذا و دارو مراجعه کنند

«اگر بخواهیم آزاد بخریم خیلی گران است. با تایید بیمه هم باید هر ماه ۱۸۰ هزار تومان پول بدهیم. پارسال گران‌تر بود. هر ماه ۵۰۰ هزار تومان پول دارو می‌دادیم. از ۲۵ تیر ماه امسال گفتیم دیگر نمی‌توانیم پول بدهیم. نامه نوشتند و قیمت دارو را برایمان کم

کردند

پدر خانواده کشاورز است و باید ماهی یک‌بار به تهران بیاید چون بیمه خدمات درمانی سهم شش ماهه دارو را تایید نمی‌کند.

«باید هر ماه دو برابر هزینه دارو، برای بلیت اتوبوس و کرایه مسافرخانه خرج کنیم

«باید اگزلودا بخرم. دارویی که در جوار شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. سوییسی است و نسبت به ماه قبل ۲۰۰ هزار تومان ارزان شده. بعد از کسر ۶۰ درصد تخفیف بیمه باید برای مصرف ۴۰ روزه دارو ۵۹۳ هزار تومان بدهم. برای خرید سرم‌های شیمی‌درمانی هم باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بدهم که تا دو ماه قبل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و ارزان شده. از فردا هم باید به مدت ۲۵ روز پرتو درمانی بروم که برای هر نوبت پرتودرمانی با کسر ۴۹ درصدی حق بیمه باید ۲۵۰ هزار تومان بدهم

حساب می‌کند که فقط در طول ۲۵ روز باید شش میلیون تومان برای پرتو درمانی بپردازد. تا امروز هم شش میلیون تومان پول دارو داده است. یک بازنشسته که نه حکم بازنشستگی دارد و نه دفترچه بیمه تکمیلی و از دفترچه بیمه تامین اجتماعی‌اش هم فقط یک برگ مانده است.

 

۳ اسفند : سیگار سالانه ۱۱ هزار قربانی در ایران می گیرد

 به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، دکتر «علی اکبر سیاری» در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: وظیفه نخست دانشگاه های علوم پزشکی جلوگیری از مرگ نابهنگام است و پیشگیری از هم افزایی بیماری های واگیر و غیرواگیر در شهرها ضروری است.

دکتر سیاری گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۹۰ بالغ بر ۹۲ هزار مرگ یعنی ۲۵ درصد مربوط به سکته های قلبی، ۴۳ هزار مرگ معادل ۱۳ درصد سکته مغزی، ۳۱ هزار مرگ معادل ۷ درصد مربوط به حوادث و ۳۰ هزار مرگ مربوط به سرطان ها بوده است.

وی با اشاره به مخاطره انگیز بودن سیمای مرگ در کشور گفت: متاسفانه گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال بیشترین تعداد مرگ ها را داشته اند.

معاون بهداشت تصریح کرد: ۱۰ درصد از مرگ ها مربوط به افزایش بیماری های غیرواگیر بوده است که سیمای این مرگ ها نشان می دهد سالانه کشور بر اثر این مرگ ها با ۵ درصد کاهش اقتصادی درآمد مواجه می شود.

دکتر سیاری افزود: بار مالی ناشی از مرگ و میر و بیماری ها در سال ۸۲ بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار بوده است که برابر با ۱۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است.

وی افزود: سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه درمان بیماران سرطانی می شود که با جمع هزینه های غیرمستقیم درمان سرطان ها که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال است، رقمی حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه سرطان ها می شود و این در حالی است که ۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت اظهار داشت: تحرک ناکافی، سیگار کشیدن، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله مهم ترین ریسک فاکتورهای فعلی سلامت در کشور هستند.

۲۰ درصد جمعیت کشور غذای کافی ندارند

وی با اشاره به کم تحرکی ۱۸ میلیون ایرانی به علت چاق بودن و اضافه وزن داشتن ۲۴ میلیون نفر دیگر در کشور گفت: تاسف برانگیزتر اینست که در عین چاقی ۲۴ میلیون ایرانی به ۲۰ درصد از جمعیت کشور غذای کافی نمی رسد.

وی افزود: با کارشناسی های انجام شده درصدد هستیم تا خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه را برای ۸ تا ۱۰ میلیون جمعیت حاشیه نشین کلانشهرها ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: دو هزار و ۷۰۰ پزشک در روستاها کم داریم و با همت شما روسای دانشگاه ها با اختصاص ۳۴ میلیارد تومان تاکنون توانسته ایم یک هزار پزشک جذب روستاها کنیم.

دکتر سیاری بیان داشت: بهبود تجهیزات و ارتقای شبکه بهداشتی یکی از برنامه های اعلام شده از سوی وزیر بهداشت است که ما هم به جدیت پیگیر آن هستیم.

معاون بهداشت گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۶۰۰ بهورز کم داریم که باید تربیت شوند. زیرا از این پس بهورز زیر دیپلم استخدام نخواهد شد و همه بهورزان باید تا فوق دیپلم آموزش ببینند.

معاون بهداشت غربالگری عوامل خطر، غربالگری بیماری های روان، رفع همپوشانی برنامه ها، اصلاح برنامه های قدیمی، ارزشیابی هر برنامه، احصای شاخص های بهداشتی در هر شهرستان و دستیابی به اطلاعات موثق بهداشتی را از دیگر وظایف روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه ۲۱ تا ۲۳ درصد مردم مشکلات ناشی از بیماری های روانی دارند که کمتر به آن ها توجه شده است.

***نرخ جمعیت باید به ۲٫۵ فرزند در هر خانواده برسد

معاون بهداشت با اشاره به اهمیت برنامه افزایش جمعیت کشور گفت: اگر هیچ کاری نکنیم ولی بتوانیم سن ازدواج خانم ها را دو سال کاهش داده و از سقط ۲۵۰ هزار نوزاد و مرده زایی ۱۰۰ هزار نوزاد دیگر جلوگیری کنیم، مساله جمعیت کشور حل می شود.

وی افزود: اوایل انقلاب رشد جمعیت در خانوارها ۶٫۸ فرزند بود و در این سال ها به ۱٫۵ درصد رسید و الان باید ابتدا به ۲٫۱ فرزند و سپس به ۲٫۵ فرزند برای هر خانوار برسد.

دکتر سیاری بیان داشت: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده است تا برنامه های جدیدی برای تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت که بالغ بر ۲۳ میلیون جمعیت ایرانی در آنجا ساکن اند، ایجاد شود.

*** استقرار الگوی بازطراحی شده مراقبت های اولیه

وی افزود: الگوی کامل بازطراحی شده مراقبت های اولیه بهداشتی در ۳۱ شهرستان کشور که جمعیت ۵ میلیون نفر را در خود دارند، ایجاد می شود.

 

۳۰ بهمن : بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی سواد مطلق هستند

 به گزارش ایرنا، ˈعلی باقرزادهˈ چهارشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس همین آمار در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال سه میلیون و ۴۵۶ هزار نفر در ایران بی سواد هستند.

وی با اشاره به وضعیت سواد در میان زنان اظهار کرد: وضعیت سواد زنان در نقاط مختلف کشور متفاوت است بطوری که در سیستان و بلوچستان در گروه سنی شش سال به بالا ۳۳ درصد بانوان بی سواد هستند.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سواد آموزی و توسعه علم و دانش در کشور دارد و در همین زمینه بودجه وزارت آموزش و پرورش را با افزایش ۲۴ درصدی تصویب کرده است.

باقرزاده ادامه داد: به منظور ارتقا نرخ سواد و گسترش سواد آموزی سه حکم در قانون بودجه سال ۹۳ برای این سازمان در نظر گرفته شده است که نخستین آن امضای قرارداد با افراد متقاضی برای سواد آموزی فرد به فرد است.

باقر زاده اظهار کرد: بیش از دو میلیون و ۷۰۰هزار بی سواد با کد ملی و آدرس و رابطه آنان با دانش آموزان در کشور مورد شناسایی قرار گرفته اند که از مهر سال آینده آموزش اولیای دانش آموزان از طریق فرزندانشان آغاز می شود.

وی بیان کرد: با راه اندازی سامانه تحت وب در سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی بی سوادان می توانند بدون مراجعه به نهضت و یا مدارس از این طریق نام نویسی کنند که خوشبختانه تنها در روز نخست ۱۰۵ نفر در این استان نام نویسی کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنینن سامانه ثبت سوابق تحصیلی افراد از سال ۱۳۴۸ در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد.

وی بی سوادی را یکی از مهمترین معضلات جامعه دانست و افزود: قریب ۸۰ درصد رفتارهای خشن مربوط به افراد بی سواد و کم سواد است.

رییس نهضت سواد آموزی اظهار کرد: ۴۳۰ هزار تبعه خارجی بی سواد در ایران وجود دارند که باید بر اساس ضوابط موجود به آنان سواد آموخته شود.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©