Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ برابر با  ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲  برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۵)

۳ آبان ۳ آبان ۱۳۹۲ـ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

جدول شهرهای دارای بدترین وضعیت بیکاری برای زنان

۲۹۰ شهری که پُر از زنان بیکار است

شهرهایی که رکورددار بیکاری هستند

پاسخ بانک مرکزی به بهمنی: نقدینگی ۵ برابر، بدهی بانک‌ها ۱۳ برابر

موج جدید بیکاری جوانان/ بیکاری حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تحصیل کرده دانشگاهی

هنوز ۱۵۰ هزار کلاس درس کشور با بخاری نفتی یا گازی گرم می‌شوند

۲۰۰میلیون هزینه درمان سرطان سینه / وزارت بهداشت حمایت نمی کند

کاهش ۴۴ درصدی تولید خودرو در شش ماهه نخست سال

تخمین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار مبتلا به HIV درکشور

آخرین وضعیت ایدز در زنان کشور / سرطان سینه شایعترین سرطان زنان

هر سال ۵۰۰۰ دانشجو برای تحصیل از ایران خارج می‌شوند

 

۳ آبان : جدول شهرهای دارای بدترین وضعیت بیکاری برای زنان

 خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: از مجموع ۳۹۲ شهر کشور، ۱۰۳ شهر در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد و ۷۷ شهر دارای بحران بیکاری برای زنان و نرخ بالای ۳۰ درصد است. بهترین اشتغال زنان در شهر ماهنشان زنجان با نرخ بیکاری ۱٫۴ درصدی و بدترین شهرها برای جستجوی شغل توسط زنان در ایلام، اندیمشک، هیرمند، جوانرود، گچساران، بندرانزلی، خرم آباد و اردکان با نرخ بیکاری بالای ۴۰ تا ۵۴٫۲ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین نرخ های بیکاری مربوط به ۳۹۲ شهر کشور در بخش زنان نشان می دهد که از مجموع شهرهای کشور، ۲۸۹ شهر معادل ۷۰ درصد کل شهرها در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد است.

وضعیت نرخ بیکاری زنان در برخی شهرها به نحوی است که تقاضای کار زنان آن شهرها را در وضعیت بحران قرار داده است. به صورت کلی از ۳۹۲ شهر کشور فقط ۱۰۳ شهر کشور معادل ۳۰ درصد دارای وضعیت بیکاری پایین تر از ۱۵ درصد و در حدود نرخ بیکاری ۱۲ درصدی عمومی کشور در پایان سال گذشته است.

از مجموع ۳۹۲ شهر بررسی شده، تنها ۲۲ شهر در بخش زنان دارای نرخ بیکاری مناسب است و می توان گفت در این شهرها زنان دارای وضعیت مناسبی از نظر شغل یابی قرار دارند و در نقطه مقابل حدود ۲۹۰ شهر در وضعیت نامناسبی از بیکاری زنان قرار دارد و در این تعداد شهر کشور، زنان موقعیت های مناسبی برای ورود به بازار کار ندارند.

۲۲ شهر دارای نرخ بیکاری مناسب برای زنان عبارتند از بستان آباد در استان آذربایجان شرقی با ۳ درصد بیکاری برای زنان، چاراویماق با ۵٫۹، خداآفرین با ۴٫۷، عجب شیر ۵٫۵، هریس ۳، اشنویه با ۵٫۵ درصد در استان آذربایجان غربی و تیران و کرون با ۴٫۶ به همراه خور و بیابانک در استان اصفهان با ۲٫۵ درصد بیکاری قابل ذکر است.

۲۹۰ شهری که پُر از زنان بیکار است

همچنین شهرهای درمیان با ۶ درصد، سرایان با ۳٫۷ و سربیشه با ۳٫۶ درصد در خراسان جنوبی، بجستان با ۵٫۱ درصد، تخت جالگه با ۲٫۷ درصد، خلیل آباد ۴٫۱، خوشاب ۶، رشتخوار ۴٫۶ و زاوه با ۳٫۱ درصد در خراسان شمالی نیز در این گروه قرار می گیرد.

در استان زنجان نیز شهرهای ایجرود با ۵٫۶ درصد، طارم ۴٫۵ و ماهنشان با ۱٫۴ درصد قابل ذکر است. شهر خنداب در استان مرکزی در بخش زنان دارای ۳٫۱ درصد بیکاری و قشم نیز در هرمزگان دارای ۶٫۴ درصد بیکاری زنان است.

۱۱ شهر از ۱۷ شهر استان آذربایجان غربی در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد است و میانگین نرخ بیکاری زنان در این استان ۱۸٫۳ درصد است. علاوه بر این، نرخ بیکاری زنان در شهرهای این استان بین ۵٫۵ تا ۲۴٫۸ درصد در نوسان است. بیکارترین شهر این استان در بخش زنان چایپاره با ۲۴٫۸ درصد است.

وضعیت در آذربایجان شرقی بهتر است به نحوی که در این استان از مجموع ۲۰ شهر ۷ شهر دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد و مابقی دارای نرخ پایین تر از ۱۵ درصد هستند. در این استان کمترین نرخ بیکاری مربوط به شهرهای بستان آباد و هریس با ۳ درصد و بالاترین نرخ بیکاری نیز مربوط به میانه برای زنان با ۲۶٫۶ درصد است.

در استان اردبیل از مجموع ۱۰ شهر، ۵ شهر دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد در بخش زنان و مابقی کمتر از این میزان است. کمترین نرخ بیکاری زنان این استان برای نیر با ۱۱٫۵ درصد و بالاترین نرخ بیکاری برای زنان شهر پارس آباد با ۳۲٫۶ درصد است.

وضعیت بیکاری زنان در استان ها

اصفهان از استان هایی است که وضعیت نامناسبی در نرخ بیکاری زنان داری به نحوی که ۱۸ شهر از مجموع ۲۳ شهر این استان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵درصد است. کمترین نرخ بیکاری در استان اصفهان برای شهر خور و بیابانک با ۲٫۵ درصد و بیشترین بیکاری زنان نیز مربوط به شاهین شهر و میمه با ۳۹ درصد می شود.

هر ۴ شهر استان البرز دارای نرخ بیکاری بالایی در بخش زنان است به نحوی که نرخ بیکاری زنان در ساوجبلاغ ۲۵٫۳، در طالقان ۲۴٫۲، در کرج ۳۰٫۱ و در نظرآباد نیز ۲۰٫۴ درصد است. متوسط نرخ بیکاری این استان ۲۹٫۳ درصد است.

در استان ایلام نیز بیکاری برای زنان بسیار نامناسب است به نحوی که در تمامی ۸ شهر این استان زنان دارای بحران بیکاری هستند و فرصت چندانی برای ورود به بازار کار مناسب را پیدا نمی کنند. شهر ایلام با ۴۲ درصد بیکاری برای زنان در این استان بیکارترین شهر برای زنان محسوب می شود و دو شهر دره شهر و شیروان و چرداول با ۲۷٫۶ درصد، کمترین درصد بیکاری زنان در ایلام محسوب می شود.

استان بوشهر در جنوب ایران دارای ۹ شهر است که از این تعداد ۸ شهر دارای نرخ بیکاری بالایی در بخش زنان است و تنها در کنگان نرخ بیکاری زنان ۱۲٫۷ درصد است. متوسط نرخ بیکاری در این استان ۲۰٫۹ درصد است.

در تهران فرصت کار به زنان نمی رسد

تهران نیز با وجود قرار داشتن در کانون تجمع مراکز صنعتی و اداری کشور، دارای وضعیت نامناسبی برای بیکاری زنان است و در این استان نیز زنان فرصت کافی برای ورود به بازار کار پیدا نمی کنند. از مجموع ۱۴ شهر این استان ۱۲ شهر دارای نرخ نامناسب بیکاری برای زنان است و تنها دو شهر دماوند با ۱۴٫۶ و شمیرانات با ۱۳٫۳ درصد در وضعیت بهتری قرار دارند. متوسط نرخ بیکاری زنان در این استان ۲۱٫۶ درصد است.

در چهارمحال و بختیاری نیز وضعیت بیکاری برای زنان چندان رضایتبخش نیست و از مجموع ۷ شهر این استان، ۵ شهر دارای بیکاری بالایی برای زنان است. کوهرنگ با ۸٫۳ و فارسان با ۳۶٫۳ درصد؛ بهترین و بدترین وضعیت بیکاری این استان در بخش زنان است. متوسط نرخ بیکاری نیز ۲۳٫۵ درصد اعلام شد.

خراسان جنوبی فقط ۱ شهر با بیکاری بالای ۱۵ درصد دارد و آن هم بیرجند است. در این استان ۷ شهر با نرخ بیکاری مناسب برای زنان وجود دارد و از این بین نیز شهر سربیشه با ۳٫۶ و سرایان با ۳٫۷ درصد بهترین وضعیت را دارا هستند. متوسط نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۱۱ درصد است.

شهرهای دارای بدترین وضعیت بیکاری برای زنان

شهرهای دارای بدترین وضعیت بیکاری برای زنان

شهر

نرخ بیکاری

شهر

نرخ بیکاری

پارس آباد

۳۲٫۶

زاهدان

۳۰٫۳

اردبیل

۳۱٫۶

زهک

۴۸٫۶

شاهین شهر و میمه

۳۹

سراوان

۳۷٫۶

لنجان

۳۷٫۵

سیب و سوران

۳۸٫۴

کرج

۳۰٫۱

هیرمند

۵۳٫۱

آبدانان

۳۶٫۱

استهبان

۳۲٫۳

ایلام

۴۲

زرین دشت

۳۰٫۷

ایوان

۳۵٫۶

شیراز

۳۲٫۵

دهلران

۳۶٫۵

فسا

۳۵٫۶

مهران

۳۲٫۲

فیروزآباد

۳۲٫۱

فارسان

۳۶٫۳

کازرون

۳۶٫۵

امیدیه

۴۴٫۵

ممسنی

۳۶

آبادان

۳۴٫۵

البرز

۳۲٫۱

اندیکا

۳۱٫۳

سنندج

۳۲٫۶

اندیمشک

۵۴٫۲

مریوان

۳۶٫۱

اهواز

۳۵٫۶

ارزوئیه

۳۱٫۹

ایذه

۳۵٫۶

بافت

۳۰٫۵

بهبهان

۳۲

بم

۳۷٫۱

باوی

۳۲٫۹

جیرفت

۳۸٫۹

خرمشهر

۴۰٫۳

سیرجان

۳۴٫۲

دزفول

۳۳

کهنوج

۳۷٫۱

رامهرمز

۳۲٫۶

نرماشیر

۳۴٫۷

شادگان

۳۰٫۱

اسلام آباد غرب

۳۹٫۵

شوشتر

۳۸٫۱

پاوه

۳۵٫۴

گتوند

۳۰٫۱

جوانرود

۴۷٫۴

مسجد سلیمان

۵۶٫۹

سرپل ذهاب

۴۶٫۳

هفتگل

۳۶

کرمانشاه

۴۱٫۷

ایرانشهر

۴۲٫۶

کنگاور

۳۴٫۱

زابل

۳۵٫۸

گیلان غرب

۳۵٫۵

بهمئی

۴۰٫۶

هرسین

۳۸٫۶

بویراحمد

۳۴٫۴

چرام

۳۶٫۴

گچساران

۵۰٫۱

صومعه سرا

۳۲٫۶

ازنا

۳۴٫۲

الیگودرز

۳۴٫۵

بروجرد

۳۲٫۴

خرم آباد

۴۶٫۴

دلفان

۳۱٫۹

دورود

۳۹٫۴

کوهدشت

۳۳

چالوس

۳۴٫۱

عباس آباد

۳۵٫۴

نوشهر

۳۱٫۶

اردکان

۵۱٫۹

طبس

۳۵٫۷

 

خراسان رضوی نیز چندان وضعیت بدی در بخش اشتغال زنان ندارد و از مجموع ۲۷ شهر این استان، ۶ شهر دارای نرخ بالای ۱۵ درصد و مابقی کمتر از آن هستند. بهترین وضعیت بیکاری در شهر تخت جلگه با ۲٫۷ و بدترین وضعیت نیز در شهر قوچان با ۲۲٫۴ درصد است. متوسط نرخ بیکاری این استان ۱۵٫۶ درصد است.

در خراسان شمالی بهترین نرخ بیکاری برای شهر مانه و سلمقان با ۶٫۸ درصد و بدترین بیکاری زنان نیز برای شهر شیروان با ۲۷٫۶ درصد است. خوزستان با ۲۴ شهر دارای نرخ بیکاری بسیار بالا برای کار زنان، بیکارترین استان کشور برای زنان و بدترین وضعیت ممکن برای کاریابی زنان محسوب می شود. در این استان حداقل نرخ بیکاری زنان ۱۳٫۲ درصد در هویزه و بدترین نرخ بیکاری برای زنان شهر اندیمشک با ۵۴٫۲ درصد است.

ماهنشان؛ شهری برای اشتغال زنان

زنجان ۴ شهر با بیکاری نامناسب برای زنان است ولی کمترین نرخ بیکاری زنان کشور با ۱٫۴ درصد مربوط به ماهنشان در این استان است. سمنان نیز در تمام ۵ شهر دارای نرخ بالای بیکاری زنان است و بدترین وضعیت در شهر دامغان با ۲۳٫۷ درصد است.

سیستان و بلوچستان نیز ۱۴ شهر دارد که غیر از کنارک با ۱۲٫۸ درصد، مابقی شهرها وضعیت نامناسبی از کار زنان را نشان می دهد. بدترین نرخ بیکاری این استان در شهر هیرمند با ۵۳٫۱ درصد است. در فارس از مجموع ۲۹ شهر، تنها دو شهر گراش و بوانات داری نرخ مناسبی از بیکاری زنان است و مابقی شهرها وضعیت خوبی ندارند. بدترین نرخ بیکاری این استان برای شهر کازرون با ۳۶٫۵ درصد می شود.

در استان قزوین نیز تنها شهر بویین زهرا دارای نرخ بیکاری خوبی است و البرز با ۳۲٫۱ درصد بدترین وضعیت بیکاری را نشان می دهد. قم با ۲۰٫۸ درصد، وضعیت خوبی برای اشتغال زنان نیست و مریوان در استان کردستان دارای ۳۶٫۱ درصد بیکاری در بخش زنان است. تنها ۴ شهر این استان دارای نرخ مطلوب است که می توان به سروآباد با ۷٫۸ درصد اشاره کرد.

کرمان با ۲۳ شهر از استان های نامناسب برای کار زنان محسوب می شود. بهترین نرخ بیکاری این استان در شهر انار با ۸٫۹ درصد و بدترین نرخ نیز برای جیرفت با ۳۸٫۹ درصد است. استان کرمانشاه نیز دارای وضعیت کرمان است و در این استان هم شهر جوانرود با ۴۷٫۷ درصد، بیکارترین شهر زنان محسوب می شود. کهکیلویه و بویراحمد نیز وضعیت خوبی ندارد و نرخ بیکاری در گچساران برای زنان ۵٫۱ درصد است.

شهرهایی که رکورددار بیکاری هستند

در گلستان وضعیت بهتر است و ۷ شهر از ۱۴ شهر این استان دارای بیکاری بالای ۱۵ درصد است. بهترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مراوه تپه با ۷٫۵ درصد می شود. استان شمالی دیگر گیلان است که از استان های نامطلوب در اشتغال زنان است به نحوی که تمام ۱۶ شهر این استان برای زنان هیچگونه فضای مناسبی جهت جستجوی کار ندارد و بدترین وضعیت نیز در شهر بندرانزلی با ۴۴٫۹ درصد بیکاری است.

لرستان نیز مانند گیلان است و بدترین نرخ بیکاری زنان این استان مربوط به شهر خرم آباد با ۴۶٫۴ درصد است. در مازندران از ۱۹ شهر، تنها ۳ شهر دارای وضعیت خوبی از اشتغال زنان است و بدترین نرخ بیکاری نیز برای زنان شهر عباس آباد با ۳۵٫۴ درصد است. زنان جویباری تنها ۸٫۷ درصد بیکاری را تجربه می کنند.

استان مرکزی در خنداب با ۳٫۱ درصد از بهترین نرخ های بیکاری زنان کشور را دارا است و در ۸ شهر دیگر وضعیت نامطلوبی دارد. بدترین وضعیت بیکاری این استان برای زنان ساکن در شهر اراک با ۲۹٫۳ درصد است. هرمزگان در شهر قشم با ۶٫۴ درصد بهترین و در شهر بندرعباس با ۲۲٫۹ درصد؛ بدترین نرخ بیکاری زنان را تجربه می کند.

در استان همدان نیز شهر همدان دارای ۲۶٫۴ رصد بیکاری برای زنان است و در استان یزد هم اردکان ۵۱٫۹ درصد بیکاری دارد. از مجموع کل ۳۹۲ شهر کشور، ۳۱ شهر در استان ها دارای بدترین اوضاع بیکاری برای زنان هستند که در بین این شهرها نیز هیرمند با ۵۳٫۱ درصد، گچساران ۵۰٫۱، مسجد سلیمان ۵۶٫۹ و اردکان با ۵۱٫۹ درصد بیکاری قرار دارند.

 

۲ آبان : پاسخ بانک مرکزی به بهمنی: نقدینگی ۵ برابر، بدهی بانک‌ها ۱۳ برابر

 دویچه وله.بانک مرکزی ایران در پاسخ به سخنان رئیس کل سابق این بانک که مدعی شده بود دولت احمدی نژاد خزانه را با ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی به دولت جدید تحویل داده است، آماری از وضعیت اقتصادی ایران منتشر کرد.محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در واکنش به انتقادها از وضعیت اقتصادی کشور روز سی‌ام مهرماه در مصاحبه با سایت تسنیم گفت:«خزانه کشور نه تنها خالی نیست بلکه با ذخیره‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد دلار به دولت جدید تحویل داده شده و بدهی‌های خارجی هم در دولت احمدی نژاد کاهش یافته‌اند

در پاسخ به این اظهارات روابط عمومی بانک مرکزی ایران گزارشی منتشر کرده است که آمارهای آن با اظهارات بهمنی مغایرت دارد.

خزانه دولت” و ” ذخایر ارزی بانک مرکزی” یکی نیست!

در پاسخ بانک مرکزی ایران از اینکه در دولت قبلی “خزانه دولت” و”ذخایر ارزی بانک مرکزی” را یکی دانسته‌اند اظهار تعجب شده است. در این پاسخ همچنین آمده که ذخایر ارزی جزء دارایی‌های بانک مرکزی است و نمی‌بایست در عملیات مالی دولت و تامین کسری‌های فراوان بودجه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در این نامه همچنین به عدم ارتباط “صندوق توسعه ملی” و وضعیت نامطلوب “صندوق‌های بازنشستگی و رفاهی” اشاره و تاکید شده که انتساب حجم بدهی‌های خارجی کشور به عدم گشایش اعتبار اسنادی ریالی پذیرفتنی نیست.

مسکن مهر” طرحی عظیم بدون پشتوانه مالی

در گزارش بانک مرکزی ایران از دولت احمدی نژاد به دلیل بی‌انضباطی مالی و اعمال فشار برای اجرایی شدن پروژه‌های عظیمی مانند مسکن مهر انتقاد شده است؛ پروژه‌هایی که تامین مالی آنها بر منابع مالی بانک مرکزی استوار شده بود و در نتیجه، افزایش شتابان پایه پولی کشور، بالارفتن حجم نقدینگی، تورم فزاینده و بی‌ثباتی بازارهای دارایی را به دنبال داشته است.

شاخص‌های رسمی اقتصادی نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۱۳۸۴-۱۳۹۱ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۶ /۱۳ برابر و بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۶ /۲ برابر شده است. علت این امر عدم توازن مالی دولت و عدم کفایت منابع خزانه اعلام شده است.

بانک مرکزی ایران نتیجه چنین رویکردی را ۴/۴ برابر شدن پایه پولی و پنج برابر شدن نقدینگی کشور می‌داند. تورم ۴۰ درصدی، ایجاد بی‌ثباتی از طریق به وجود آمدن رشد منفی سرمایه‌گذاری و تولید که امکان ایجاد فرصت‌های شغلی برای سیل عظیم جوانان جویای کار را از بین برده است نیز از دیگر نتایج این رویکرد غلط عنوان شده‌اند.

مشکلات گسترده دراقتصاد خرد و کلان

براساس گزارش‌های رسمی، بدهی‌های بجا مانده از دولت احمدی نژاد برای دولت روحانی حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

۲۷ مهر : موج جدید بیکاری جوانان/ بیکاری حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تحصیل کرده دانشگاهی

 به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین مسائل و موضوعاتی که در طول حداقل یک و نیم دهه اخیر برای خانواده ها به وجود آمده، بحران بیکاری جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است. دولت های گذشته با وجود انجام برخی تلاش ها و سرمایه گذاری ها در این باره به دلیل آنچه که از آن به عنوان اجرای برنامه های ناهماهنگ و بی هدف نام برده می شود، نتوانستند در زمینه مهار نرخ بیکاری جوانان به ویژه تحصیل کرده های دانشگاهی موفق باشند.

این موضوع در آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیز قابل مشاهده است، به نحوی که در دوره ۸ ساله فعالیت دولت های نهم و دهم فاصله نرخ بیکاری جوانان و نرخ عمومی بیکاری در کشور حداقل ۱۰ درصد بوده است که فاصله قابل تاملی محسوب می شود.

نرخ بیکاری جوانان ۲ برابر بیکاری عمومی

به عبارت ساده تر در حالی که به نظر می رسد کارجویان تحصیل کرده باید شرایط مناسب تری را برای ورود به بازار کار کشور داشته باشند، اما آمارها می گویند چنین نیست و هجوم دهه های اخیر جوانان به دانشگاه ها و دریافت مدارک گوناگون تحصیلی نتوانسته است کمک چندانی به آنها در ورود به عرصه بازار کار کشور داشته باشد که البته این مسئله مربوط به همه تحصیل کرده ها نیست و افراد بسیار زیادی نیز اگر وارد دانشگاه نمی شدند، امروز نمی توانستند در جایگاه های مناسب شغلی قرار بگیرند.

دلایل بیکار ماندن فارغ التحصیلان

طبق آمارهای موجود در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۱ از مجموع ۲٫۶ تا ۳ میلیون بیکار کشور، ۱٫۷ تا حدود ۲٫۲ میلیون نفر در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال قرار داشته اند. به عبارت دیگر، کشور در ۸ سال گذشته در پیک تقاضای کارجویان برای کار قرار داشته و طبق گفته کارشناسان، فشار تقاضا برای ورود به بازار کار تا حداقل نیمه دهه ۹۰ نیز ادامه خواهد یافت.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به تازگی اعلام کرده است ۴۳ درصد کل متقاضیان کار کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و کشور هم اکنون با بحران بیکاری فارغ التحصیلان مواجه است. به بیان دیگر، از حدود ۳ میلیون نفر بیکار اعلام شده در پایان سال ۹۱، چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر آن از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی تشکیل می شود که متاسفانه باید گفت این میزان دانشگاهی جامانده از بازار کار کشور، در واقع چیزی جز بحران بیکاری به معنای کامل نخواهد بود.

جدول ۸ ساله بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال

نرخ‌بیکاری‌عمومی

نرخ‌بیکاری‌جوانان

تعدادبیکاران‌جوان

سال

۱۱٫۵

۲۰٫۶

۱۹۲۶۸۹۶

۸۴

۱۱٫۳

۲۰٫۸

۱۹۱۳۶۱۷

۸۵

۱۰٫۵

۲۰

۱۸۰۳۹۸۲

۸۶

۱۰٫۴

۲۰٫۴

۱۷۴۷۳۳۶

۸۷

۱۱٫۹

۲۲٫۱

۱۹۲۲۹۸۰

۸۸

۱۳٫۵

۲۵٫۵

۲۱۹۶۲۳۳

۸۹

۱۲٫۳

۲۴

۱۹۱۰۰۷۲

۹۰

۱۲٫۲

۲۴٫۵

۱۹۷۳۸۱۷

۹۱

 

 

 

۲۷مهر : هنوز ۱۵۰ هزار کلاس درس کشور با بخاری نفتی یا گازی گرم می‌شوند

 ایلنا: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هنوز ۱۵۰گرمایش مورد نیاز  هزار کلاس درس از ۵۰۰ هزار کلاس درس کشور در فصل سرما با بخاری نفتی یا گازی تأمین می‌شود.

مرتضی رئیسی” در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت سیستم گرمایشی مدارس در آستانه فصل سرما گفت: برای مدارسی که حداکثر ۳ کلاس دارند و در مناطق سردسیر روستایی واقع شده‌اند ۴۵ هزار بخاری تابشی که منبع تأمین انرژی آن برق است، نصب کرده‌ایم.

رئیسی ادامه داد: ۱۵ هزار عدد از این بخاری‌ها را خریداری و در روستا‌ها توزیع کرده‌ایم ۳۰ هزار بخاری دیگر نیز خریداری شده و به زودی بین استان‌های کشور توزیع می‌شود.

وی راه‌حل اساسی را برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای در مدارس تأمین سامانه حرارت مرکزی یا پکیج‌های حرارتی درآن‌ها دانست و افزود: منتظریم براساس قولی که خزانه‌داری کل کشور داده است ۱۰۰ میلیارد تومان از عوارض فروش گاز درکشور -که ۵۰ درصد آن منبعی می‌شود که قانون گذار تصویب کرده است که به وزارت آموزش پرورش برای استانداردسازی گرمایشی مدارس در سال ۹۲ پرداخت شود- به حساب سازمان نوسازی واریز تا این اعتبار به استان‌ها ابلاغ شود.

رئیسی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از کلاس‌های درس در کشور هنوز با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند، افزود: این یک واقعیت است که هنوز ۱۵۰ هزار کلاس درس از ۵۰۰ هزار کلاس درس کشور چنین وضعیتی دارند و البته این از روی ناچاری است.

وی در پاسخ به سوالی دیگری در این باره که از این ۵۰۰ هزار کلاس چه تعداد ایمن هستند نیز اظهار داشت: همانطور که گفتم تنها آن ۱۵۰ هزار کلاس درس مشکل دارند.

وی خاطر نشان کرد: این ۱۵۰ هزار کلاس درس نیازمند سامانه گرمایشی هستند چرا که گرمایش مورد نیاز آن‌ها در فصل سرما با بخاری نفتی یا گازی تأمین می‌شود که برای تجهیز همه این کلاس‌ها به سامانه کاملاً استاندارد نظیر سیستم حرارتی مرکزی یا پیکج‌های حرارتی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

 

۲۵ مهر :  ۲۰۰میلیون هزینه درمان سرطان سینه / وزارت بهداشت حمایت نمی کند

 سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، هزینه یک دوره درمان سرطان سینه با داروی هرسپتین را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تا سال گذشته این هزینه ۵۰ میلیون تومان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر بهزاد رحماین روز چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در مرکز همایشهای رازی، افزود: این کنگره با هدف بررسی مسائل مربوط به درمان سرطانها و با تکیه بر شایعترین نوع سرطانها در کشور، برگزار می شود.

وی با عنوان این مطلب که درمان سرطانها علاوه بر اینکه عوارض جانبی دارد، دارای حواشی است که می توان به موضوع تحریمها اشاره کرد.

رحمانی با اعلام اینکه داروی هرسپتین برای درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است به طوریکه ۲۵ درصد زنان تا ۸۰ سالگی به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تاکید بر تشخیص زودهنگام بیماری که منجر به درمان قطعی می شود، تصریح کرد: هرسپتین دارویی است که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود که هزینه یک دوره درمان با این دارو تا سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود اما بعد از قضایای تحریمها، به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می‌کردند. هزینه انجام پت اسکن در این کشور ۵۰۰۰ دلار است، اما به تازگی یکی از بیمارانم را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردم و هزینه‌اش برای وی حدود پنج میلیون تومان تمام شد که در مقایسه با هزینه خارج از کشور بسیار ارزانتر است، اما تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

 

۲۳ مهر : کاهش ۴۴ درصدی تولید خودرو در شش ماهه نخست سال

 ایسنا

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شش ماهه نخست امسال ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش تولید خودرو داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری دومین جلسه شورای گفت‌وگو در دولت یازدهم اظهار کرد: در شش ماهه امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد کاهش تولید داشته‌ایم.

نعمت‌زاده یادآور شد: برنامه تولید خودروی سواری در سال جاری ۹۰۰ هزار دستگاه است که با وجود کاهش تولید در شش ماهه نخست، دستیابی به این میزان تولید کار سختی است و امیدواریم در سال‌های بعد به ظرفیت ۱٫۸ میلیون دستگاه خودروی سواری دست بیابیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اختصاص ۳۰ درصدی از درآمد حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها به تولید خاطرنشان کرد: این موضوع در حال بررسی است. ۳۰ درصد آنچه که از هدفمندی‌ یارانه‌ها حاصل می‌شود باید به صنعت بیاید آنچه از افزایش قیمت حامل‌های انرژی حاصل می‌شود جوابگوی یارانه‌های مردم نیست و با افزایش مبلغی به صد درصد این موضوع باز به مردم بازگردانده می‌شود.

نعمت زاده ادامه داد: خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی.سی در اولویت‌ ۱۰ قرار نداشتند که در پنج ماهه نخست سال ۱۷۰۰ خودرو به کشور وارد شده‌اند و خودروهایی که بیش از ۲۵۰۰ سی.سی حجم موتور آن‌ها بود، در اولویت ۱۰ قرار گرفتند و آن‌ها با آزادی اولویت ۱۰ با پرداخت تعرفه ۱۴۰ درصدی به کشور وارد می‌شوند.

وی در پایان در رابطه با طرح شبنم و ایران کد گفت: این دو طرح در حال حاضر تنها برای گروه ۱۰ در حال اجرا است و اولویت‌های دیگر به دلیل سرعت بخشی به واردات از این طرح خارج شده‌اند.

 

 

۲۱ مهر : تخمین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار مبتلا به HIV درکشور

 ایلنا: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:‌ پیش بینی می‌شود که ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماریشان خبر ندارند.

به گزارش ایلنا؛ محمود نبوی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی گفت: سالانه ۴۹۹ میلیون مورد، عفونت آمیزشی قابل درمان در جهان بروز می‌کند که اغلب در ابتدا بی‌علامت هستند.

وی ادامه داد: این بیماری‌ها در صورت درمان نشدن، خطر عقیم شدن مبتلایان را به دنبال دارد. همچنین شیوع بیماری‌های مقاربتی در منطقه ما ۴ تا ۷ درصد جمعیت است. در حالی که در کشورهای آفریقایی این رقم به ۱۱ تا ۳۵ درصد می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به سیر نزولی منحنی ایدز در کشور در عین حال نسبت به افزایش موارد انتقال ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی هشدار داد.

نبوی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه ۴ میلیون نوزاد به دلیل بیماری‌های عفونی و ۳. ۷ میلیون نوزاد نیز به صورت مرده به دنیا می‌آیند. بر این اساس ۳۰ درصد مرگ نوزادان به این علت است. همچنین ۲۵ درصد مرگ مادران به دلیل بیماری‌های عفونی است.

وی با اشاره به اینکه خطر شیوع این بیماری در زنان پرخطر حدود ۵ درصد و در معتادان پرخطر و تزریقی ۱۵ درصد است، افزود: اما نتایج مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۵ هزار مادر باردار در ۸ استان کشور نشان داد که تنها ۴ نفر به HIV مبتلا بودند. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در مادران باردار کشور زیر یک در هزار و نزدیک به صفر درصد است.

نبوی با هشدار نسبت به روند افزایشی انتقال HIV از طریق روابط جنسی در کشور افزود: در سال ۶۵ انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ۵ درصد بود اما این رقم در سال ۹۱ به ۳۳ درصد رسیده که خطرناک است. اگر ما نتوانیم این گروه را کنترل کنیم زنان به صورت ناخواسته به این ویروس آلوده می‌شوند و حتی این خطر ممکن است به کودکان هم منتقل شود.

وی همچنین گفت: شیوع ایدز در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد است و پیش بینی می‌شود که ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماریشان خبر ندارند؛ چرا که ۶ تا ۱۰ سال زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد مبتلا بروز کند

 

۲۱ مهر : آخرین وضعیت ایدز در زنان کشور / سرطان سینه شایعترین سرطان زنان

 مهر

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، کم تحرکی را علت بروز بسیاری را از بیماریها در زنان دانست و گفت: سرطان سینه شایعترین سرطان در زنان است.

 به گزارش خبرنگار مهر، امید به زندگی در زنان بیشتر ازمردان  است و به ۷۳ سال رسیده است. همچنین زنان از پوشش بیمه برخوردارند، به طوری که ۸۵ درصد زنان از پوشش بیمه‌ای و همچنین ۸۱ درصد مردان از پوشش بیمه‌ای برخوردارند.

وی با اشاره به عوامل خطر بیماریهای مختلف در زنان، گفت: فشار خون یکی از عوامل خطر بیماریهاست. طبق برآوردهای انجام شده، سالانه ۸۱ هزار مورد از وقوع مرگها در کشور با فشار خون در ارتباط است. فشار خون ایده‌آل آن است که ماکزیمم آن کمتر از ۱۴ و مینیمم آن کمتر از ۹ باشد. در مجموع ۳۳٫۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال کشور دچار فشار خون هستند. همچنین چربی خون بالا نیز از دیگر عوامل بروز خطر بیماری‌هاست که ۳۱ هزار مرگ سالانه کشور با چربی‌ خون بالا در ارتباط است.

 وی در توضیح چگونگی محاسبه وزن ایده‌آل برای افراد مختلف، گفت: به این منظور باید وزن (به کیلوگرم) را بر قد (به متر) تقسیم کرده و حاصل به دست آمده را به توان ۲ رساند. اگر عدد به دست آمده بین ۱۹ تا ۲۵ باشد، وزن فرد طبیعی است، عدد ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن، ۳۰ تا ۳۵ چاق خفیف، ۳۵ تا ۴۰ چاق متوسط و بالای ۴۰ چاقی شدید است که در این مورد حتما نیازمند جراحی است. سالانه ۳۳ هزار مرگ کشور به BMI بالا مرتبط می‌شود، چرا که این افراد در معرض سکته‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها قرار دارند. کم تحرکی سبب بروز چنین مسائلی می‌شود.

سیاری، قند خون را از دیگر عوامل مرتبط با بروز بیماریها عنوان کرد و گفت: کم تحرکی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. سالانه ۳۵ هزار مرگ کشور به افزایش قند خون نسبت داده شده است. از طرف دیگر سیگار و دخانیات از عوامل بروز بیماری‌ها به حساب می‌آیند. البته خوشبختانه مصرف دخانیات و سیگار میان زنان ایرانی زیاد نیست. اما در مجموع این موضوع می‌تواند به مرگ منجر شود به طوری که سالانه ۱۱ هزار مرگ در کشور را به سیگار و استعمال دخانیات نسبت می‌دهند.

وی همچنین بیماری ایدز در زنان کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه میزان بروز ایدز در زنان کمتر از مردان است. در مجموع اکنون ۲۶ هزار مورد ایدز در کشور داریم که البته میزان واقعی آن را چهار تا پنج برابر این رقم تخمین زده‌اند. اکنون ۶۸٫۴ درصد موارد ایدز در کشور به دلیل اعتیاد تزریقی است. البته نسبت به سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زمینه پیشگیری از این مبحث در کشور انجام شده است. اما باید گفت که ایدز هنوز هم خطر بزرگی است و وضع زندان‌ها هنوز بد است.

به گفته سیاری، ۱۲٫۳ درصد ابتلا به ایدز در کشور به دلیل موارد آمیزشی است که تقریبا ۶۰ درصد آن به زنان و ۴۰ درصد به مردان مربوط می‌شود.

 

۲۰ مهر :هر سال ۵۰۰۰ دانشجو برای تحصیل از ایران خارج می‌شوند

 

 آفتاب.مسئولان و نهادهای رسمی و دولتی ایران اصولا علاقه چندانی به اعلام آمار مربوط به مهاجرت دانشجویان از کشور ندارند. حالا حسن مسلمی نایینی، معاون  امور بورس و دانشجویان خارج سازمان دانشجویان با ارائه آماری تخمینی اعلام  کرده سالانه ۵هزار دانشجو از ایران خارج می‌شوند.

این آمار مربوط به دانشجویانی است که بدون استفاده از تسهیلات بورسیه و  با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل از ایران خارج می‌شوند. او براساس آمار  دانشجویانی که برای معافیت تحصیلی مراجعه می‌کنند، این آمار را ارائه کرده و گفته است: «در سال گذشته تعداد یک‌هزار و ۷۰۰ دانشجو برای گرفتن معافیت  تحصیلی (برای خروج از کشور و ادامه تحصیل) به وزارت علوم مراجعه کردند که  معمولا دو و نیم برابر این تعداد نیز بدون نیاز به گرفتن معافیت تحصیلی به  خارج کشور می‌روند. چهار کشور مالزی، آمریکا، کانادا و انگلیس به ترتیب  چهار کشوری هستند که بیشترین پذیرش را از دانشجویان ایرانی دارند

او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این‌که چه تعداد دانشجو به ایران  بازگشته‌اند، گفته از آمار مربوط به بازگشت دانشجویان اطلاعات دقیقی ندارد و این آمار در اختیار امور دانش‌آموختگان سازمان دانشجویان است. با این همه  به گفته او در سال ۹۱ بیش از ۳۰۰۰ مدرک در سازمان دانشجویان ارزشیابی شده  است؛ سه‌هزار نفری که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل افزایش ناگهانی و شدید  قیمت ارز در سال ۹۱ و پس از آن‌که که برای تامین هزینه‌های تحصیل دچار مشکل شدند، گزینه بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخلی را  انتخاب کرده‌اند.

او  گفت: «آمار افرادی که به قصد تحصیل از ایران می‌روند ایده‌آل است و  همه دنیا کوشش می‌کنند بخشی از نیروهایشان برای ادامه تحصیل از کشور خارج  شوند اصل مساله در ارتباط با برگشتن است. این‌که دانشجویانی که برای ادامه  تحصیل می‌روند و دیگر بر نمی‌گردند نگران کننده است

به گفته احمدی، یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانشجویان تحصیلکرده خارج از  کشور بر نمی‌گردند، فراهم نبودن زمینه اشتغال برای آن‌هاست. او ادامه داد:  «دانشجویان فکر می‌کنند در ایران امنیت شغلی ندارند و تا در وضعیت اشتغال  درست نشود همین شرایط ادامه خواهد داشت. چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرده  بود به‌زودی ۵‌میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها به جامعه بیکاران کشور اضافه می‌شوند چون ما به میزان دانشجویانی که وارد آموزش عالی می‌شوند اشتغال  نداریم. این امر موجب می‌شود دانشجویانی که به خارج از کشور می‌روند اگر  امکان زندگی و اشتغال در آنجا داشته باشند همان‌جا بمانند.

پیش از این کمیسیون حقوق‌بشر دفتر تحکیم وحدت، در گزارشی با عنوان «۸  سال نقض حق تحصیل شهروندان ایرانی در دانشگاه‌های کشور» اعلام کرده بود در  فاصله سال ۸۴ تا ۹۱ یعنی دوره هشت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، بیش از  ۱۰۰۰ دانشجو از تحصیل محروم شده‌اند؛ دانشجویانی که عمدتا در مقطع تحصیلات  تکمیلی فوق لیسانس و لیسانس به آن‌ها اجازه ثبت‌نام و حضور در دانشگاه‌ها  داده نشد یا این‌که حین تحصیل اخراج و تعلیق شدند؛ دانشجویانی که در  ماه‌های اخیر و پس از آن‌که توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد  شرایط تازه‌ای پیش رویشان قرار گرفته است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©