Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ برابر با  ۰۴ اکتبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲  برابر با ۰۴ اکتبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۳)

۱۱ مهر ۱۳۹۲ـ ۳ اکتبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بدون استفاده ماندن ۱۸ هزار تخت بیمارستانی به دلیل کمبود نیرو به ویژه در بخش پرستاری

ایران، صد و دومین کشور دنیا از لحاظ سطح رفاه

اوضاع نامناسب اقتصادی و سایه بی سوادی بر سر ۱۴ درصد از کودکان زیر ۱۰ سال

آخرین آمار خروج نخبگان از کشور اعلام شد

مرکز آمار تورم شهریورماه را ۳۶درصد اعلام کرد

فارغ‌التحصیلی ۷۵ هزار طلبه زن در سراسر ایران

مرگ روزانه ۵ کارگر براثر حوادث کار

افزایش ایدز در میان کودکان کار و زباله گرد/

کودکان کار در معرض سوء استفاده های جنسی

جاده های ناایمن،حرکت روی خط مرگ:

سال ۹۱ هزینه تصادفات، ۱۳ درصد بودجه عمومی کشور را بلعیده است

ابتلا به ایدز؛ در دنیا کاهشی و در ایران افزایشی!

هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰ تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند

تعطیلی ۸۰ درصد واحد‌های تولیدی چهار محال و بختیاری ظرف ۸ سال

 

۱۱ مهر : بدون استفاده ماندن ۱۸ هزار تخت بیمارستانی به دلیل کمبود نیرو به ویژه در بخش پرستاری

 ایسنا.معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر بهداشت، کمبود نیروی انسانی به ویژه در بخش پرستاری و کادر فنی وزارت بهداشت را جدی خواند و از بدون نیروماندن ۱۸هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده در ۲سال اخیر خبر داد.دکتر ایرج حریرچی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به کمبود نیروی انسانی در وزارت بهداشت، گفت: واقعیت آن است که در دو سال اخیر ۱۸ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده است که بدون تشکیلات و نیرو باقی مانده و این کمبود بسیار شدید است.وی هم چنین از ۱۲ هزار تخت بیمارستانی آماده افتتاح خبر داد و گفت: پیشنهاد افتتاح این تخت ها داده شده اما نیروی انسانی برای بهره برداری از این تخت ها پیش بینی نشده است.

 

۱۰ مهر : ایران، صد و دومین کشور دنیا از لحاظ سطح رفاه

 

سلامت نیوز : سطح رفاه، یکی از شاخص‌های ارزشی در هر جامعه ای محسوب می‌شود که جامعه ایرانی با توجه به ویژگی‌ها و شرایط منحصر به فرد خود چندان جایگاه مناسبی در میان سایر کشور‌ها ندارد. این را گفته‌های رئیس انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران و بر مبنای آمار موسسه معتبر و جهانی لگاتوم می‌گوید که بر اساس ۸ معیار اقتصاد، کارآفرینی، فرصت‌های شغلی، حکومت‌داری، آموزش بهداشت، امنیت- آسایش،آزادی فردی و سرمایه اجتماعی ووضعیت اقتصادی مالی و روانی، سطح رفاه مردم دنیا را بررسی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ به گفته صفاری، در این تحقیق که به تازگی از سوی این موسسه صورت گرفته و روزنامه قانون برای نخستین بار آن را منتشر می‌کند، ایران از بین ۱۴۲ کشور مورد مطالعه جایگاه ۱۰۲ را به دست آورده است. صفاری نیا یادآور می‌شود: در آمار شاخص لگاتوم کشورهای نروژ، دانمارک، سوئد، استرالیا، نیوزلند و کانادا رتبه ۱ تا ۶ را به دست آورده و آخرین رتبه متعلق به کشورهای آفریقای مرکزی و افعانستان است.

ایران با سطح رفاه زیر متوسط

«بر طبق بررسی این موسسه رتبه ۱ تا ۳۰ متعلق به کشورهایی است که سطح رفاه آن‌ها بالاست و شرایط مطلوبی دارند. رتبه‌های ۳۱ تا ۷۱ را کشورهایی با سطح رفاه متوسط کسب کرده‌اند. رتبه های۷۲ تا ۱۱۲ که ایران نیز جزو این گروه است دارای سطح رفاه زیر متوسط و ۱۱۳ تا ۱۴۲متعلق به کشورهایی باسطح رفاه پایینی است.» این استاد دانشگاه اشاره ای به وجود بحران‌های مالی که کشورهای دنیا با آن مواجهند می‌کند و می‌افزاید:شاخص‌های رفاه در تمام مناطق افزایش داشته است. این در حالی است که کشور ما از سطح رفاهی زیر متوسط برخوردار است به همین دلیل آمار مهاجرت بالاست. وی تاکید می‌کند: وزارتخانه‌های بهداشت و ارشاد، سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید شرایطی را فراهم آورند که میزان سلامت اجتماعی افزایش یابد. که این موضوع باعث می‌شود آسیب‌های اجتماعی کم و شکوفایی اجتماعی زیاد شود.

 

۱۰ مهر : اوضاع نامناسب اقتصادی و سایه بی سوادی بر سر ۱۴ درصد از کودکان زیر ۱۰ سال

 خراسان .به سرویس سبز رنگ مدرسه زل زده که پشت چراغ قرمز ایستاده و داخل آن بیش از ۱۰ پسر بچه هم سن و سال خودش است. فضای خیابان از سر و صدا و شیطنت های بچه ها پر شده، حسین در افکار خود غرق است که «من کجا و آن ها کجا!» سرویس مدرسه حرکت می کند و از او دور می شود اما هنوز حسین با نگاهش آن ها را بدرقه می کند، از او می پرسم، مگر تو مدرسه نمی روی؟ بغض گلویش را گرفته و با سر اشاره می کند «نه» و دور می شود به راستی مگر در تخته سیاه زندگی او نوشته نشده است «بابا نان داد.» آمار کودکان بازمانده از تحصیل بر اساس اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش بیش از ۱۲۰ هزار کودک است و بر اساس سرشماری سال ۹۰ هم فقط ۱۴ درصد از کودکان زیر ۱۰ سال هیچ سواد خواندن و نوشتنی ندارند. از طرفی آمار متفاوت و حتی متناقضی از این کودکان ارائه شده است اما سوال این است که دلیل اصلی بازماندن کودکان از تحصیل چیست و آموزش و پرورش چه وظیفه ای در قبال این تعداد کودک بازمانده از تحصیل دارد؟

اوضاع نامناسب اقتصادی

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دلیل اصلی بازماندن کودکان از تحصیل را چنین توصیف می کند: بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل که افراد بی سواد جامعه را شامل می شوند به دلیل اوضاع نامناسب خانوادگی و اقتصادی مجبور به ترک تحصیل و کار کردن هستند که باید با حمایت های لازم زمینه تحصیل را برای آن ها فراهم کرد.

او می گوید: مهم ترین اقدام برای ریشه کنی بی سوادی، توسعه سطح تحصیلات عمومی است، پس باید تلاش ها بر این موضوع متمرکز شود که هیچ کودکی از رفتن به مدرسه محروم نباشد چرا که در غیر این صورت ریشه کنی بی سوادی دشوار می شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به تعداد بی سوادان کشور اشاره می کند و می گوید: هم اکنون بین افراد ۱۰ تا ۴۹ سال بیش از ۳ میلیون بی سواد در کشور وجود دارد که سازمان نهضت سواد آموزی تلاش می کند برای تحت پوشش قرار دادن این افراد به روش هایی همچون برون سپاری متوسل شود.

وی متذکر شد: حدود ۳۰۰ دلیل برای ترک تحصیل استخراج شده است اما اصلی ترین دلیل این معضل وضعیت خانوادگی کودکان و وجود والدین بی سواد است.

یک کارشناس آموزش ابتدایی نیز در این باره می گوید: منظور از کودکان بازمانده از تحصیل دانش آموزانی هستند که در سن مدرسه رفتن یعنی ۶ تا ۱۸ سال هستند اما در کلاس درس حضور ندارند، این کودکان یا وارد چرخه آموزشی نشده اند یا پس از مدتی چرخه آموزشی را ترک کرده اند و همیشه در مورد آمار دقیق از این کودکان تناقض های آشکار وجود دارد و تعداد آن ها هنوز مشخص نیست.

محمدی اظهار می دارد: سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد که بیش از ۳٫۵ میلیون کودک بین ۶ تا ۱۷ ساله از تحصیل بازمانده اند که یا اصلاً به مدرسه نرفته اند یا در طول سال های تحصیلی به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده اند.

۹۸ درصد پوشش تحصیلی

«در ۴ سال گذشته برنامه راهبردی آموزش و پرورش تدوین شد که اولویت های این برنامه شناسایی و آموزش بود که در این برنامه به موفقیت های خوبی نایل شدیم.» فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان این مطلب به ما می گوید: در ۳ سال گذشته ۱۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در آمار ما جای گرفت که بر اساس برنامه ریزی سالانه توانستیم برای سال اول برنامه راهبردی تقریباً ۱۴ هزار کودک را شناسایی کنیم و در سال دوم هم همین تعداد شناسایی شدند اما در سال تحصیلی جاری ۳۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم.

اما یوسف نوری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش چندی پیش از وجود ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال در کشور به تسنیم خبر داد و گفت: مبنای آمار ما برای استخراج تعداد افراد بازمانده از تحصیل قانون آموزش و پرورش است که شورای عالی آموزش و پرورش آن را تعیین می کند.وی اظهار داشت: بر اساس این قانون افرادی که در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال تمام به مدرسه نمی روند، جزو گروه بازماندگان از تحصیل به حساب می آیند.

نرخ جذب کودکان

این مقام مسئول یادآور شد: سالانه ۲۲ هزار کودک به موقع وارد مدرسه نمی شوند و ۸۰ هزار دانش آموز اول تا چهارم دبستان نیز با ترک تحصیل در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند.

اما محمدی کارشناس آموزش ابتدایی به گزارش مرکز آمار کشور استناد می کند و می گوید: سرشماری سال ۹۰ نشان می دهد که ۱۴ درصد افراد بالای ۶ سال و ۷درصد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور بی سوادند و طبق این آمار ۲۵درصد بزرگسالان کشور تنها تحصیلات دوران ابتدایی را به پایان رسانده اند.

وی اظهار می دارد: براساس آن چه از سرشماری سال ۹۰ اعلام شده است ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر در کشور خود را در گروه سنی بالای ۶ سال، بی سواد مطلق اعلام کردند که حدود ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر از این تعداد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

همچنین براساس گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۰ نرخ با سوادی بزرگ سالان بالای ۱۵ سال در ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر عربستان، قطر، بحرین و ترکیه پایین تر است و برنامه توسعه سازمان ملل، ایران را از نظر نرخ باسوادی در میان ۱۷۸ کشور دنیا در جایگاه ۱۲۰ قرار داده است.

سبحانی عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز در این باره می گوید: بیش از ۱۳۲ میلیون کودک در جهان از حق تحصیل محروم هستند در حالی که در ماده ۲۸ پیمان نامه حقوق کودک آمده است، کشورهای عضو باید حق کودک را برای برخورداری از آموزش به رسمیت بشناسند.

بی سوادی و آسیب های اجتماعی

کارشناسان اجتماعی یکی از مهم ترین علل بروز آسیب های اجتماعی را بی سوادی افراد می دانند به طوری که باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره می گوید: بی سوادی در دنیا با ۳ ویژگی آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان شناخته می شود و به همین دلیل باید به امر سوادآموزی توجه و برای حل آن برنامه ریزی کنیم.

باقرزاده اظهار می دارد: بیش از ۹۰ درصد مردم کشور ما باسواد هستند اما با آمارگیری از زندان ها متوجه می شویم که زندان جای بی سوادهاست، همچنین اکثر معتادان در گروه بی سوادان و کم سوادان قرار دارند.

این جامعه شناس متذکر می شود: آمار بی سوادی و کم سوادی در بین زنان بزهکار و معتاد زیاد است به طوری که بیش از ۷۰ درصد آنان یا اصلا سواد ندارند یا فقط سواد ابتدایی دارند از این رو گرایش آن ها به بزهکاری و جرم می تواند بیشتر باشد.

 

۹ مهر :آخرین آمار خروج نخبگان از کشور اعلام شد

 مهر

معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان تعداد افراد تحت پوشش بنیاد را ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها ۷۱۲ نفراز دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی و۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از کشور خارج شدند.

به گفته وی تاکنون ۵ نفر از مشمولان از طرح سربازی نخبگان بهره مند شدند.

آخرین آمار نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان

حسینی با تاکید بر اینکه در سال جاری افراد جدیدتری به خانواده بزرگ بنیاد ملی نخبگان پیوستند، ادامه داد: تعداد نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان به ۱۳ هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته وی آخرین آمار نخبگان و استعدادهای برتر مورد حمایت بنیاد ملی تا سال گذشته به شرح ذیل است:

ردیف  عنوان افتخار   تغداد

۱       اساتید برجسته دانشگاه های کشور      ۷۲

۲       نخبگان برجسته هنری ۸

۳       برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی       ۵۵۰۸

۴       برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی ۶۸۹

۵       نفرات برتر آزمون های سراسری ورود به دانشگاه ها ۶۸۹

۶       برگزیدگان آزمون جامع علوم پایه رشته های علوم پزشکی      ۱۹۷

۷       دانش آموختگان برتر آمورشی، پژوهشی و نوآوری    ۴۳۴

۸       استعدادهای برتر هنری          ۳۵

۹       برترین های مسابقات قرآنی    ۲۹۴

۱۰     دانشجویان نمونه کشوری        ۵۴

۱۱     نفرات برگزیده جشنواره های معتبر     ۱۸۱۲

۱۲     برگزیدگان مسابقات ملی و بین المبللی مهارت  ۳۴۸

۱۳     اختراعات برتر          ۲۰۹۶

۱۴     جمع کل         ۱۲۳۱۹

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به استعدادهای برتر

حسینی به بیان جزئیات تسهیلات اعطایی بنیاد به استعدادهای برتر اشاره کرد و یادآور شد: تسهیلات اعطایی به رتبه‌های برتر کنکور سراسری و مدال آوران المپیادهای دانش آموزی به شرط معدل بالای ۱۷ و پویایی در حوزه آموزشی و پژوهشی اعطا خواهد شد.

وی کمک هزینه ماهیانه تحصیلی، انجام پروژه تحقیقاتی به جای خدمت سربازی پس از اتمام اولین مقطع تحصیلی، تسهیلات ساخت و خرید مسکن کمک هزینه مسافرت‌های علمی، خروج از کشور بدون سپردن وثیقه، سفر حج عمره و پژوهانه ویژه استادیاران جوان را از جمله تسهیلات این بنیاد نام برد.

جامعه آماری استعدادهای برتر جدید خانواده بنیاد ملی نخبگان

معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ترکیب استعدادهای برتری که امسال به خانواده بنیاد ملی نخبگان اضافه شده است، یادآور شد: در سال جاری ۳۹۲ نفر از برترین‌های آزمون سراسری تحت پوشش بنیاد قرار گرفتند که از این تعداد ۱۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری ریاضی فیزیک، ۱۰۰ نفر اول آزمون علوم تجربی، ۱۰۲ نفر اول آزمون علوم انسانی و ۴۰ نفر اول آزمون هنر بودند.

وی به دلیل انتخاب ۱۰۲ نفر اول آزمون علوم انسانی اشاره کرد و توضیح داد: در آزمون سال جاری ۳ نفر رتبه ۱۰۰ کسب کردند که دو نفر از آنها برای دریافت حمایت های بنیاد انتخاب شدند.

وی تعداد مدال آوران المپیاد دانش آموزی که تحت پوشش این بنیاد قرار گرفته اند را ۲۶۴ نفر ذکر کرد و ادامه داد: تعداد ۲۶ نفر از مدال آوران المپیاد سال ۹۱ در آزمون سراسری سال ۹۲ موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند که امتیاز آنها در المپیاد تنها برای یک بار در کنکور محاسبه شد که ترکیب این افراد به شرخ ذیل است:

شیمی دارای بیشترین آمار مدال طلا

رشته   طلا     نقره     برنز    مجموع

ریاضی ۱۳     ۱۸     ۹       ۴۰

فیزیک ۱۰     ۱۴     ۱۱     ۳۵

شیمی   ۸       ۲۲     ۱۱     ۴۱

کامپیوتر         ۹       ۱۷     ۱۳     ۳۹

زیست شناسی  ۸       ۱۴     ۱۶     ۳۸

ادبی    ۱۷     ۸       ۷       ۳۲

نجوم    ۱۰     ۱۷     ۱۲     ۳۹

مجموع ۷۵     ۱۱۰   ۷۹     ۲۶۴

ترکیب برترین‌های آزمون سراسری ۹۲

حسینی به بیان تفکیک جنسیتی برترین های آزمون سراسرس پرداخت و اظهار داشت: در این آزمون ۳۹۲ نفر به عنوان برترین تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند که از این تعداد ۱۷۴ نفر دختر و ۲۱۸ نفر پسر بودند.

رشته   دختر   پسر     مجموع

ریاضی فیزیک ۲۵     ۱۲۵   ۱۵۰

علوم تجربی    ۷۳     ۲۹     ۱۰۰

علوم انسانی    ۴۰     ۶۰     ۱۰۲

هنر     ۳۶     ۴       ۴۰

مجموع ۱۷۴   ۲۱۸   ۳۹۲

تهران و خراسان رضوی دارنده بیشترین آمار کنکوریهای برتر

وی با بیان اینکه استان تهران بیشترین برترین‌ها را جذب کرده است، گفت: ۵۴۱ نفر (۹۲ درصد) از برترین‌های آزمون سراسری دانشگاه‌های تهران را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردند و پس از آن خراسان رضوی با ۱۴٫۳ درصد، استان فارس با ۱۴٫۲ درصد و اصفهان ۷٫۱ در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند.

وضعیت خروج نخبگان از دید آمار

حسینی در خصوص آمار خروج نخبگان از کشور یاداور شد: از تعداد ۱۰۲۰ نفر از دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی از سال ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۷۱۲  نفر (۷۰ درصد) در داخل کشور و ۳۰۸ نفر (۳۰ درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی در طی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۱۴۰۳ نفر از برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۳۵۰ نفر از کشور خارج شدند.

میزان حمایت بنیاد ملی نخبگان از مراکز نخبه پرور

معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیادد ملی نخبگان با بیان اینکه تاکنون ۲۴۱ دانشگاه و ۲۵۱ مرکز و موسسه نخبه پرور حمایت شده است، خاطر نشان کرد: از این مراکز و موسسات به میزان ۲۱۶ میلیارد تومان حمایت شده است.

شگفتی‌هایی که از سوی برترین‌ها آفریده شد

حسینی با اشاره به بیان اینکه مسن ترین رتبه برتر آزمون سراسری هاله خوانساری متولد ۱۳۵۸ حائز رتبه ۳۳ در گروه هنر است، افزود: جوان‌ترین آنها فرزام گیلانی متولد ۷۶ است که رتبه ۳۳ در گروه ریاضی کسب کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از برترین‌ها رشته دبیری تاریخ دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است، ادامه داد: رتبه ۲۸ کنکور انسانی رشته دبیری ادبیات عرب پردیس الزهرا ساری را انتخاب کرده است.

حسینی با بیان اینکه رتبه ۱۰۰ گروه علوم انسانی در رشته روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه تهران پذیرش شده است، اضافه کرد: در سال جاری در گروه علوم انسانی ۳ نفر رتبه ۱۰۰ را کسب کردند.

 

۸ مهر : مرکز آمار تورم شهریورماه را ۳۶درصد اعلام کرد

 مرکز آمار ایران نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل را ۳۶ درصد و تورم نقطه به نقطه را با ۱٫۴ درصد کاهش ۳۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری کشور در شهریورماه سال ۱۳۹۲ را بر اساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰) اعلام کرد.

۱- شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در شهریورماه سال ۱۳۹۲ عدد ۱۷۰٫۱ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۱٫۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۷ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ( ۳۸٫۴) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه ۱۳۹۲ ( ۳۵٫۱) افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲۱۱٫۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۰٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۲- شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۲۰۸٫۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۰٫۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده‌ ماهه این گروه ۵۲٫۱ درصد است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱٫۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۳٫۹ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۲ (۵۳٫۳) افزایش یافته است.

۳- شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در شهریورماه ۹۲ به رقم ۱۵۶٫۱ رسید که ۱٫۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱٫۱ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۹٫۴ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۲ (۲۸٫۳) افزایش یافته است

 

۸ مهر : فارغ‌التحصیلی ۷۵ هزار طلبه زن در سراسر ایران

 به گزارش ایسنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی  مدیر حوزه‌های علمیه خواهران    در دیدار با دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش افزود: حوزه‌های علمیه خواهران اکنون ۳۹۴ واحد آموزشی، ۷۵ هزار فارغ‌التحصیل و ۶۰ هزار طلبه مشغول به تحصیل دارد.

وی از بانوان طلبه به عنوان سپاهی عظیم در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی یاد کرد و ادامه داد: در این بخش‌ها فعالیت‌های زیادی از سوی حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «اکنون فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی حرکت صورت گرفته در تعامل حوزه‌های علمیه خواهران و آموزش و پرورش فراهم آمده است» یادآور شد: ما به دنبال آن هستیم که بخشی از فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در مدارس زیرمجموعه آموزش و پرورش حضور داشته باشند.

 

۷ مهر : مرگ روزانه ۵ کارگر براثر حوادث کار

 ایلنا

رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان قم گفت: آمار بالای حوادث شغلی به ضعف فرهنگ ایمنی در کشور باز می‌گردد.

«محمد گلوردی» با اشاره به مرگ روزانه ۵ کارگر در حوادث شغلی به ایلنا گفت: اگر عدد ۵ را در تعداد روزهای یکسال ضرب کنیم آمار بسیار بالایی بدست می‌آید که بیانگر عمق فاجعه است.

وی بابیان اینکه عمده حوادث شغلی برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد تصریح کرد: به دلیل فعالیت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های صنعتی، آمار حوادث شغلی در این بخش پایین‌تر است. همچنین خطر و آسیب حوادث شغلی در صنایع نسبت به بخش ساختمان کمتر است.

به گفتهٔ آقای گلوردی، بخش عمده حوادث شغلی در کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر و بخش ساختمان رخ می‌دهد زیرا به استناد ماده ۹۳ قانون کار، در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید کمیته فنی و حفاظت بهداشت کار تشکیل شود.

وی افزود: از الزامات این کمیته، حضور مسئول حفاظت فنی و مسئول بهداشت حرفه‌ای است که صلاحیت داشته باشند. همچنین نماینده کارفرما، نماینده کارگران و مدیر فنی یا سراستاد کار از دیگر اعضای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار هستند.

رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان قم در پایان اظهار داشت: در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر، فرهنگ ایمنی بهتر جا افتاده و به همین دلیل، الزام رعایت مسائل ایمنی بیشتر و آمار حوادث شغلی کمتر است.

 

۶ مهر : افزایش ایدز در میان کودکان کار و زباله گرد/ کودکان کار در معرض سوء استفاده های جنسی

 سلامت نیوز: یک عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با هشدار نسبت به افزایش اچ آی وی/ایدز در میان کودکان کار و خیابان به دلیل زباله گردی و یا سوء استفاده های جنسی از آنها، ضمن ابراز تاسف از بازماندن این کودکان از تحصیل، تاکید کرد:« در قوانین ما تاکید بر این شده است که کودک حق تحصیل دارد جای سئوال دارد که چرا این قوانین در عمل اجرایی نمی شود؟ و کودکان کار و خیابان در سال هایی که باید در مدرسه تحصیل کند مشغول به کار هستند

 

لیلا ارشد در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز درباره دلیل افزایش ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی و کودکان کار، گفت:« یکی از دلایل ابتلا به اچ آی وی/ایدز در میان کودکان خیابانی، زباله گردی است این کودکان در خانواده ای زندگی می کنند که مجبور به کار هستند و وقتی که قرار است زباله گردی کنند به شدت در معرض ابتلا به ایدز از طریق سرنگ های آلوده ای که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته اند، هستند. »

۶ مهر : جاده های ناایمن،حرکت روی خط مرگ:سال ۹۱ هزینه تصادفات، ۱۳ درصد بودجه عمومی کشور را بلعیده است

 خراسان.در کشور ما ۹۰درصد سفرها به صورت زمینی انجام می شود، وجود ۲ هزار نقطه حادثه خیز و خطرآفرین در جاده های کشور، تأثیر راه بر تصادفات که سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر را به کام مرگ می کشد به اثبات می رساند. بر اساس آمار، تصادفات جاده ای در ایران ۱٫۵ برابر میزان میانگین جهانی است و در واقع بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی کشورمان را، جاده های ناایمن و غیراستاندارد رقم می زند. هزینه تصادفات رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد، به طوری که سال گذشته ۱۳ درصد بودجه عمومی، صرف هزینه تصادفات در کشور شده است.

وقتی چنین بودجه قابل توجهی از درآمد کشور صرف هزینه های تصادفات می شود چرا مسئولان چنین بودجه ای را صرف ایمن سازی و استاندارد کردن راه ها و جاده ها نمی کنند؟

 نبود اولویت برای مسئولان

دکتر مسعود خوانساری رئیس پیشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این باره به ما می گوید: اگر به بودجه جاری و عمرانی کشور نگاهی داشته باشیم درصد قابل توجهی از این بودجه، صرف هزینه تصادفات می شود. به طوری که سال ۹۱ هزینه تصادفات، ۱۳ درصد بودجه عمومی کشور را بلعیده است.

 

۵ مهر : جاده های ناایمن،حرکت روی خط مرگ:سال ۹۱ هزینه تصادفات، ۱۳ درصد بودجه عمومی کشور را بلعیده است

 مهر

یک کارشناس امور جوانان با اعتقاد بر اینکه جوانان برای خانه دار شدن باید یک قرن در انتظار باشند، گفت: دولت یازدهم باید با تقویت وحمایت از بخشهای تعاونی و همچنین تامین مسکن و ممانعت از سرمایه گذاری در بخش مسکن، زمینه های ازدواج جوانان را افزایش داده و مانع از افزایش سن ازدواج در میان جوانان شود.

غلامرضا علیزاده با بیان این مطلب گفت: عوامل موثری مانع از شکل گیری طبیعی ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان به ویژه در کلانشهرها می شود. سه عنصر مسکن، اشتغال و عوامل فرهنگی و اجتماعی در شهرهای بزرگ مانع از ازدواج جوانان می شود. در حوزه اشتغال بیشترین جوانان بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که این امر ناشی از آن است که آموزشهای دانشگاهی تامین کنده نیازهای واقعی موجود در جامعه نیست. بالا بودن نرخ بیکاری به برنامه ریزان و سیاست گذاران امور آموزشی این پیام را می رساند که در کاربردی کردن و انطباق معیارهای آموزشی با نیازهای جامعه بیش از پیش باید توجه شود.

وی با بیان اینکه زوج ها برای خانه دار شدن در کلانشهری همچون تهران نیازمند ۱۰۰ سال زمان هستند، ادامه داد: شاخص خانه دار شدن جوانان تازه ازدواج کرده در کشورهای پیشرفته ۸ سال است اما در ایران به ویژه در کلانشهرها با فرض اشتغال زوج و ثابت ماندن قیمت خانه ها، یک زوج باید ۱۰۰ سال انتظار بکشد تا صاحب خانه شود.

علیزاده تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه جوانان ۳۰ تا ۳۵ درصد حقوق ماهانه خود را صرف هزینه مسکن می کنند، اما در تهران زوج ها بیش از ۱۰۰ درصد حقوق دریافتی خود را باید برای اجاره بها و یا پول پیش پرداخت کنند.

 

۴ مهر : ابتلا به ایدز؛ در دنیا کاهشی و در ایران افزایشی!

 انتخاب

مقامات سازمان‌ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۰۱ میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان ۳۳درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است.

همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «۷۰هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند

هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ایدز طی سه‌ماه هزارو۴۰۰ نفر بیشتر شده است و در مجموع ۲۶ هزارو۱۲۵نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند.

با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان ۲/۳ میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۰۱ میلادی، ۳۳درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز گفت: در سال ۲۰۱۲ میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا ۲۶۰هزار مورد کاهش یافت که از سال ۲۰۰۱ میلادی، ۵۲درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، ۳۰درصد کمتر شده است.

در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳/۳۵میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود ۲/۳ میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین ۱/۶میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است. به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۸/۶درصد)، رابطه‌جنسی (۱۲درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های‌خونی (یک‌درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱/۱درصد) بوده است.

راه انتقال در ۱۷/۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است. بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هم تا اول فروردین‌ماه سال ۹۲، مجموعا ۲۶هزارو۱۲۵نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که ۸۹/۸درصد آنان را مردان و ۱۰/۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد ۲۴هزارو۷۳۵نفر ذکر شده بود.

هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰ تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند

دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال ۱۳۸۸ تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند.

آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ۲۰هزارو۹۷۵نفر در سال ۱۳۸۸به ۲۶هزارو۱۲۵نفر تا ابتدای فروردین۱۳۹۲ رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.

تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط‌ جنسی

افزایش موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: ۹۹درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط‌جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود ۴۰درصد است. در عین‌حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است.

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود ۳۰درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا ۲۱درصد از مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و ۱۰درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط‌جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

 

۳ مهر :  تعطیلی ۸۰ درصد واحد‌های تولیدی چهار محال و بختیاری ظرف ۸ سال

 ایلنا

یک فعال کارگری در شهر کرد با اعلام تعطیلی ۸۰ درصدی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی این شهرستان طی هشت سال اخیر، خواستار احیاء صنایع استان چهار محال بختیاری در دولت یازدهم شد.

«عبدالله رئیسی» با اشاره به تعطیلی بیش از دو سوم از واحدهای تولیدی استان به سبب سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته، با ذکر چند نمونه‌ به ایلنا گفت: کارخانه چینی همگام، شادکام، دریش، جنات، چینی سحر، پیچ مهره و… از جمله واحدهای بزرگ در حال توسعه‌ بودند که طی هشت سال گذشته به سبب سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند.

دبیر خانه کارگر شهر کرد افزود: دلیل تعطیل شدن این واحد‌ها، کمبود نقدینگی، عدم فروش محصولات و گران بودن مواد اولیه و در ‌‌‌نهایت سوء مدیریت است که باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران شاغل در این استان محروم شده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه آمارسازی‌های دولتی صحت نرخ اشتغال را زیر سئوال برده است، اظهار کرد: صرف نظر از آمار، آنچه مشهود است، علاوه بر بیکاری کارگران شاغل، ایجاد اشتغال در واحد‌های صنعتی نیز با کاهش روبرو بوده بطوری که هم اکنون واحد‌های صنعتی با کمترین ظرفیت نیروی کار فعال‌اند.

وی مهم‌ترین عامل بالا رفتن نرخ بیکاری در این شهر را بازگشت مهاجران فعال در کشور‌های عربی حوزه خلیج خلیج فارس عنوان کرد و افزود: حدود ۴۰ درصد از نیروی کار صنعتی و خدماتی این استان قبل و بعد از انقلاب با هدف کسب درآمد بیشتر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده بودند که به دلیل رکود اقتصاد این کشورها اکنون به شهرشان بازگشته‌اند و به جمعیت جویای کار استان افزوده شده‌اند.

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به جمعیت ۶۰ درصدی روستائیان استان چهار محال و بختیاری اشاره کرد و گفت: حدود ۳۵ درصد از این جمعیت در بخش دامداری فعالیت دارند اما توجهی به مشکلات دامداران نمی‌شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©