Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ برابر با  ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲  برابر با ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۲)

۲ مهر ۱۳۹۲ـ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

هشدار متخصص پزشکی قانونی؛ افزایش میزان خودکشی در میان زنان و جوانان

کاهش ۴۰ درصدی تولید کیف و کفش چرم در کشور

ایران از رده سیزده به رده بیست و یکمین کشور خودروساز نزول کرد

سال ۱۴۵۰، شاید پایان عمر منابع آبی ایران

سه ‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم

کوچ اجباری ۳ میلیون نفر از مردم آذربایجان در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه

آمار معتادین در کشور۲۲درصد معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس هستند

کاهش ۳۴ درصدی آب سدهای تهران

۱۰ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند

واردات ۱۰۰ هزار تن چای قاچاق به کشور/ ۱۰۰ کارخانه چای تعطیل شدند

۵۱ سد در آستانه خشک شدن/ کرخه و زاینده‌رود ۳۰ درصد آب دارند!

 

۲ مهر : هشدار متخصص پزشکی قانونی؛ افزایش میزان خودکشی در میان زنان و جوانان

 کلمه ـ خودکشی های منجر به مرگ در ایران روز به روز بیشتر می شود. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، سال گذشته ۵۰۰ نفر در کشور با قرص برنج اقدام به خودکشی کرده اند و آمار خودکشی در بین زنان و جوانان بیشتر است.

دکتر بهنام بهنوشی، متخصص پزشکی قانونی و پزشک بیمارستان لقمان، در گفتگو با سایت شفقنا، اظهار داشت که طی ۱۰ سال گذشته روزانه ۸۰ نفر در پایتخت دست به خودکشی می زدند، اما این میزان اکنون به ۱۵۰ نفر در روز رسیده است.

وی مهم ترین عوامل افزایش روند خودکشی را بحران های روحی روانی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، دسترسی آسان به ابزار های خودکشی، افزایش خشونت های خانگی، محدودیت های خانوادگی و طلاق دانست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین تصریح کرد که خودکشی در بین زنان و جوانان بیشتر است و بر اساس آمار های اعلام شده در پزشکی قانونی میزان خودکشی ها با هدف مرگ در بین آقایان و خودکشی های ناموفق در بین خانم ها رواج بیشتری دارد و می توان گفت که تمامی خودکشی ها در بین آقایان منجر به مرگ آنان می شود.

خودسوزی هم یکی دیگر از راههای خودکشی در کشور عنوان شد که در برخی مناطق کشور به ویژه ایلام و گنبد مشاهده می شود، اما به دلیل خشن بودن این شیوه، شیوع چندانی ندارد.

 

۲مهر : کاهش ۴۰ درصدی تولید کیف و کفش چرم در کشور

 ایلنا ـ رییس اتحادیه کیف و کفش اصفهان از کاهش ۴۰ درصدی تولید این محصولات در کشور خبر داد.

اکبر زاهدی، رییس اتحادیه کیف و کفش چرم در این باره به ایلنا گفت: تولیدکنندگان کیف و کفش در کشور به دلیل کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و افزایش هزینه‌های انرژی و حمل و نقل تحت فشار قرار دارند.

او گفت: بر اثر این فشارها تولیدکنندگان برای جبران مشکل نقدینگی ناچار به پیش‌فروش محصولات خود هستند و آنان که تحمل این شرایط را نداشته باشند کارگاه‌های‌شان را تعطیل می‌کنند و از کار تولیدی خارج می‌شوند.

وی افزود: تا سال گذشته نرخ چرمی که برای تولید یک جفت کفش استفاده می‌شد ۹ هزار تومان بود اما امسال این نرخ به ۲۷ هزار تومان رسیده است و به همین دلیل میزان تولید کفش نیز کاسته شده است.

زاهدی خاطر نشان کرد: طی ۲ سال گذشته به هیچ تولید کننده‌ای در این صنف وام تعلق نگرفت و این در حالی است که ۵۰۰ هزار نفر در کشور به این حرفه مشغول هستند و اگر این حوزه تقویت شود می‌تواند تا ۲ برابر اکنون، اشتغال زایی داشته باشد.

 

۲ مهر : ایران از رده سیزده به رده بیست و یکمین کشور خودروساز نزول کرد

 فرارو ـ صنعت خودرو ایران در حالی طی سال‌های گذشته در جمع ۱۳ خودروساز بزرگ جهان قرار داشت که حالا طبق جدیدترین آمار ارائه شده، به رده بیست و یکم دنیا سقوط کرده است و این نشان از حال همچنان ناخوش لکوموتیو صنایع کشور دارد.

بنابر آماری که سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ارائه کرده، خودروسازان ایرانی در نیمه نخست(سال جاری میلادی) تنها ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲، افت ۵/۳۸ درصدی را به خود می‌بینند.

خودروهای تولیدی طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳، فقط شامل محصولات سواری نمی شود و انواع خودروهای تجاری مانند اتوبوس و کامیون و وانت را نیز در بر می‌گیرد. بر این اساس، از ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران در نیمه نخست ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه از نوع خودروهای سواری و ۴۹ هزار و ۷۰ دستگاه خودروی تجاری بوده است. ایران در میان تولیدکنندگان خودروهای سواری رتبه ۱۸ جهان را در این دوره به خود اختصاص داده است و از نظر تولید خودروهای تجاری رتبه ۲۰ را به دست آورده است، هر چند در مجموع بیست و یکمین خودروساز دنیا محسوب می‌شود، اما افت تولید خودرو در ایران تنها شامل نیمه نخست سال جاری میلادی نمی شود و این روند پایدار کاهش تولید، از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.

بنابر گزارش ارائه شده از سوی سازمان سازندگان وسائل نقلیه موتوری، خودروسازان ایرانی در سال ۲۰۱۲ و در مقایسه با سال قبل از آن، ۴۰ درصد افت تولید را تجربه کرده و آمار تولیدشان به زیر یک میلیون دستگاه رسید. این در حالی است که طی سال ۲۰۱۱، ایران به اوج تولید خود در صنعت خودرو رسید و توانست یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری را به تولید برساند.

این حجم تولید سبب شد تا ایران به سیزدهمین خودروساز دنیا در سال ۲۰۱۱ تبدیل شود، هرچند در سال بعد و به دلیل افت شدید تولید، تا رده هجدهم پایین آمد. اگرچه گمان می‌رفت با کمک دولت، روند کاهش تولید در صنعت خودرو ایران متوقف شود، اما مجموعه‌ای از تحریم‌های داخلی و خارجی، این صنعت را روز به روز ضعیف‌تر کرد و کارش را به جایی رساند که حالا دیگر جزو ۲۰ خودروساز اول دنیا هم نیست. سقوط صنعت خودرو ایران به رده بیست و یکم خودروسازان جهان نشان‌دهنده تداوم بحران تولید در این صنعت است، بحرانی که اگر فکری برای حل آن نشود، قطعا کاهش بیشتر و بیشتر تیراژ را به همراه خواهد داشت و شاید روزی برسد که خودروساز بزرگ خاورمیانه، نامش حتی در جمع ۳۰ خودروساز اول دنیا نیز نباشد.

در مورد اینکه چرا خودروسازی ایران از آن اوج در سال ۲۰۱۱ به این وضع در سال ۲۰۱۳ رسیده است، دلایل مختلفی بیان می‌شود و در بین آنها، «تحریم» و «بی‌پولی» بیشترین تاثیر را بر سقوط این صنعت داشته‌اند.

به غیر از تحریم‌ها صنعت خودرو در داخل نیز با محدودیت‌هایی از سوی بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی دست و پنجه نرم کرده‌اند. قفل شدن تسهیلات بانکی، وضع قوانینی ضد تولید (مانند افزایش هزینه گشایش اعتبار از ۱۰ به ۱۳۰ درصد) و همچنین عدم دسترسی شرکت‌های خودروساز به ارز مبادله‌ای و مرجع، از جمله تحریم‌های داخلی بودند که در کنار تحریم‌های خارجی، قفل به پای خودروسازان ایرانی بستند و اجازه حرکت به آنها را ندادند.

اقدام پژو خلاف قرارداد و تعهدی بود که به ایران خودرو داشت، اما این شرکت فرانسوی تحت تاثیر آمریکایی‌ها و به دلیل آنکه جنرال موتورز کمی از سهامش را خرید، شریک بیست و چند ساله‌اش را تنها گذاشت و رفت. رفتن پژو تاثیر زیادی بر کاهش تولید ایران خودرویی‌ها داشت، تا جایی که تولید پژو ۲۰۷ برای همیشه و پژو ۲۰۶ برای مدتی، متوقف شد و طول کشید تا ایران خودرو از گیجی ضربه‌ای که خورده، دربیاید. ایران خودرویی‌ها البته اقدام پژو را تلافی کرده و با داخلی‌سازی و همچنین تامین قطعات پژو ۲۰۶ از منابع خارجی، این محصول را دوباره به خط تولید بازگرداند، هرچند با تیراژی بسیار کمتر از قبل.

رشد جهانی تولید خودرو

اما نگاهی بیندازیم به جدول رده بندی خودروسازان دنیا در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی؛ جدولی که چینی‌ها در صدر آن جای دارند و هلندی‌ها قعرنشینش هستند. طبق گزارش اعلامی، در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی، ۴۳ میلیون و ۶۵۴ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری در دنیا به تولید رسیده که این آمار از رشد ۸/۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی حکایت می‌کند.

بر این اساس، چین با تولیدی حدود ۱۰ میلیون و ۷۵۲ هزار دستگاه، بزرگ‌ترین سازنده خودرو در دنیا طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳ به حساب می‌آید. چشم بادامی‌های چینی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی، ۸/۱۲ درصد رشد تولید داشته‌اند.

آمریکایی‌ها نیز که تقریبا نصف چینی‌ها خودرو تولید کرده‌اند و در رده دوم جدول جای دارند، ۴/۵ درصد رشد را به خود می‌بینند. همچنین خودروسازان ژاپنی نیز حدود چهار میلیون و ۶۷۵ هزار دستگاه طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳ تولید داشته‌اند که این آمار از عقبگرد ۹/۱۰ درصدی آنها حکایت داشته و رده سوم بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا را برایشان به ارمغان آورده است.

از آلمانی‌ها هم خبر می‌رسد که تیراژ حدودا دو میلیون و ۸۶۸ هزار دستگاهی شان سبب شده رده چهارم جدول به آنها اختصاص یابد. افت ۱/۳ درصدی تولید در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۱۲، حاصل کار آنها در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی بوده است. کره جنوبی نیز پنجمین خودروساز بزرگ دنیا لقب گرفته و حدودا ۵۰۰ هزار دستگاه نسبت به آلمان‌ها، کمتر تولید کرده و افتی ۱/۴ درصدی را به خود می‌بیند.

از کره که بگذریم، با هندی‌ها در رده ششم جدول روبه‌رو می‌شویم. هند که حالا جزو بازارهای نوظهور خودرو دنیا به شمار می‌رود، کمی بیش از دو میلیون دستگاه خودرو را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده، اما افتی ۷/۸ درصدی را نیز تجربه کرده است. پس از هند، این برزیل است که با تولیدی حدودا یک میلیون و ۸۵۷ هزار دستگاهی، هفتمین خودروساز دنیا به حساب می‌آید و ۱/۱۸ درصد نیز رشد تیراژ را دارا است. البته بیشترین رشد تولید متعلق به رومانی است که خودروسازان آن ۶/۳۶ درصد افزایش تیراژ داشته‌اند.

رومانی البته بیست و پنجمین خودروساز دنیا است و در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ تنها حدود ۲۲۵ هزار دستگاه تیراژ داشته است. از دیگر نکات قابل‌توجه جدول رده‌بندی خودروسازان دنیا، قرار گرفتن ترکیه در رده پانزدهم دنیا است، کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودرو محسوب می‌شود. همچنین فرانسوی‌ها در حالی سیزدهمین خودروساز دنیا شده و جای ایران را گرفته‌اند که نتوانسته‌اند تولید خود را حتی به یک میلیون دستگاه برسانند. این تیراژ سبب شده تولید خودرو در فرانسه نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۲ میلادی، ۲۰ درصد افت کند. فرانسوی‌ها اگرچه در صنعت خودرو اعتبار جهانی دارند، اما طبق جدول ارائه شده، آنها پایین‌تر از کشورهایی مانند تایلند، مکزیک، اسپانیا و حتی روسیه قرار گرفته‌اند.

 

۳۱ شهریور : سال ۱۴۵۰، شاید پایان عمر منابع آبی ایران

 خراسان.کارشناسان عمر منابع آبی ایران را تنها ۶۰ سال برآورد می کنند .آن ها معتقدند که سالانه ۴۳۲ میلیارد متر مکعب بارش در کشور انجام می شود که ۲۸۰ میلیارد متر مکعب آن به جو باز می گردد و در واقع از دسترس خارج می شود و فقط ۱۱۵ میلیارد متر مکعب آب برای مصرف باقی می ماند. کارشناسان حوزه  آب بر این عقیده اند که فقط برای یک چهارم آب های کشور برنامه ریزی می شود، در حالی که می توانیم با روش های مناسب استحصال آب، از ظرفیت موجود استفاده بهینه کنیم.

 

بحران آبی

وی می افزاید: وزارت نیرو، سازمان هواشناسی کشور و سازمان جنگل ها همه بر این موضوع توافق دارند که ۶۸٫۵ درصد آب کشور تبخیر می شود که همین مسئله اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری را دوچندان می کند.

وی می افزاید: حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد بارش ها تبخیر می شود که متوسط آن در کشور ۷۰ درصد و در خطه خراسان ۸۰ درصد است.

این کارشناس مهندسی آب متذکر می شود: سازمان های بین المللی اعلام می کنند که  نباید بیش از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر را مصرف کنیم، اگر این مسئله را رعایت نکنیم سلامت کیفی آب را به خطر می اندازیم.

وی می افزاید: تا سال ۱۳۷۲ در کشور ۳۵۹۶۰ چشمه با تخلیه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب، ۲۸۰۴۰ رشته قنات با تخلیه ۱۰ میلیارد متر مکعب ، چاه نیمه عمیق ۱۸۷ هزار حلقه با تخلیه ۱۱٫۵ میلیارد متر مکعب و چاه عمیق ۷۷ هزار حلقه با تخلیه ۲۵٫۵ میلیارد متر مکعب وجود داشته که در مجموع میزان آب دهی سالانه آن ها ۵۷ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی تاکید می کند: بااین حساب، منابع آب زیرزمینی ۵۷ میلیارد متر مکعب آب مصرفی کشور شامل مصارف عمده خانگی، صنعتی و کشاورزی را تامین کرده که این میزان آب تقریباً برابر میزان ریزش  بارانی است که هر ساله در ایران بیهوده روانه دریاها و کویر می شود.

این پژوهشگر توسعه پایدار آب یادآور می شود: بر اساس شاخص های جهانی، کشوری که بیش از ۴۰ درصد منابع آبی خود را مصرف کند، وارد تنش آبی شده است که متاسفانه تاکنون ۷۱ درصد از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب ذخایر آب تجدید شونده کشورمان مورد استفاده قرار گرفته واگر این مقادیر را با سطوح تعریف شده جهانی میزان مصرف مقایسه کنیم، مشاهده می شود که ایران وارد بحران آبی شده، بحرانی که پیامدهای مخرب آن در آینده ای نه چندان دور جبران ناپذیر خواهد بود.

 

 

به گفته کردوانی، حدود ۱۷۸ سد در کشور وجود دارد که همین سدها نیز ۳۵ تا ۴۰ سال دیگر بی آب خواهد شد، زیرا سدها عمر مفیدی دارند، رسوب سدها را نمی توان به راحتی گرفت و برای مواجه نشدن با این مشکل باید قبل از احداث سدها، سدهای بالادستی احداث کرد.

 

این پژوهشگر آب نیز به استحصال آب به شیوه قنات اشاره می کند و می گوید: قنات ها می توانند در این امر به یاری مردم بیایند و سال ها به مردم خدمت کنند، قنات گناباد که ۲۴۰۰ سال پیش احداث شده هنوز یک منبع  آبی معنادار است و با لای روبی به خوبی همان ۲۴۰۰ سال پیش کاربرد دارد و هیچ آبی را تبخیر نمی کند و این یک روش پایدار نگهداری آب است.

به هر حال کارشناسان عمر آبی کشور را برای ۶۰ سال دیگر  تخمین زده اند و بحران و تنش آبی را برای کشور مطرح می کنند، پس تا دیر نشده و مشکلات از این که هست بیشتر نشده، مدیریت بهینه آب را در دستور کار قرار دهیم و قوانین و آیین نامه ها را فقط در کاغذ محصور نکنیم.

 

 

۲۲ سپتامبر : سه ‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم

 

سه‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، آماری تکان‌دهنده از کودکان بازمانده از تحصیل منتشر کرد مبنی بر اینکه، هم‌اکنون سه‌میلیون‌و ۲۰۰‌هزار کودک شش تا ۱۷ساله در کشور وجود دارند که یا اصلا به مدرسه نرفته‌اند یا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند.

به نوشته شرق، کودکان و نوجوانانی که هیچ حامی و پشتیبانی ندارند که آنان را به حق اولیه‌شان یعنی تحصیل برگرداند و درس و مشقشان را پیگیر باشد. آنان بیرون از مدرسه و کلاس درس برای به دست آوردن یک لقمه نان مشغولند در حالی که میز و نیمکتشان خالی است و معلمی انتظارشان را نمی‌کشد.

البته تمام بازماندگان از تحصیل را کودکان کار تشکیل نمی‌دهند، بسیاری از آنان دانش‌آموزانی هستند که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف ترک تحصیل کرده‌اند و عطای مدرسه رفتن را به لقای آن بخشیده‌اند.

آموزش‌وپرورش مولد بی‌سوادی

طبق آخرین آماری که معاون سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرده بود، یک‌میلیون و ۸۰۰هزار کودک و نوجوان در کشور، به دلایل نامشخصی به مدرسه نمی‌روند و درس نمی‌خوانند. آماری که «حسن الحسینی» معاون اسبق حقوقی و امور مجلس و سرپرست موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش‌وپرورش آن را نزدیک به چهارمیلیون نفر در سال ۱۳۸۸ عنوان کرده و گفته بود: «براساس تحقیقاتی که در زمان حضور من در آموزش‌وپرورش انجام شد، بیش از سه‌میلیون و ۱۰‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود داشت.» البته به جز الحسینی، محمداحسان تقی‌زاده، رییس موسسه آموزش از راه دور نیز در اردیبهشت۸۸ در همایش موسسات از راه دور لرستان گفته بود: «بیش از سه‌میلیون‌بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند.» اما حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر پیشین آموزش‌وپرورش این آمار و حتی آنچه معاون سازمان نهضت سوادآموزی گفته بود را کاملا دروغ دانسته و گفته‌ بود: کسانی که این آمارها را اعلام می‌کنند اصلا نمی‌دانند عدد و رقم یعنی چه؟!

آمارهای متناقض مسوولان آموزشی

حاجی‌بابایی در حالی همه آمارهای مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل را تکذیب می‌کرد که همکاران وی در وزارت آموزش‌وپرورش قادر به تهیه آمار واقعی و صحیح از آن نبودند و حتی این پدیده برایشان چندان جدی نبود و سعی داشتند با ارایه آمارهای به‌اصطلاح دم‌دستی کنجکاوی خبرنگاران در این‌باره فروکش کند. به طوری که یک‌بار رییس مرکز آمار وزارت آموزش‌وپرورش در دی‌ماه سال ۹۱ اعلام کرد ۱۵۹‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند و بار دیگر معاون آموزش ابتدایی در شهریور ۹۲ آن را ۱۲۰‌هزار مورد عنوان می‌کرد. آمار متناقضی که از دفتر دو مدیر با فاصله فیزیکی کمتر از ۱۰متر بیرون می‌آید.

مرکز پژوهش‌ها: سه‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بازمانده از تحصیل داریم

اما بالاخره چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، آماری تکان‌دهنده از کودکان بازمانده از تحصیل منتشر کرد که آب پاکی را بر همه تناقض‌گویی‌های مسوولان آموزش‌وپرورش ریخت. طبق این آمار، هم‌اکنون سه‌میلیون‌و ۲۰۰‌هزار کودک شش تا ۱۷ساله در کشور وجود دارند که یا اصلا به مدرسه نرفته‌اند یا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند. این آمار منهای کودکان و نوجوانانی است که در سال‌های قبل از ۱۳۸۵، به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند و هم‌اکنون از چرخه نوجوانی وارد جوانی شده و پای در دهه دوم زندگی خود گذاشته‌اند. کسانی که از آمارهای مراکز پژوهشی خارج شده‌اند و دیگر از آنها به‌عنوان بازمانده از تحصیل یاد نمی‌شود. آنطور که علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در زمستان ۹۱ اعلام کرده است هم‌اکنون ۹‌میلیون‌و ۷۱۹‌هزار ایرانی بالای شش سال توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

 

۲۹ شهریور : کوچ اجباری ۳ میلیون نفر از مردم آذربایجان در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه

 ایلنا: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: به دنبال خشک شدن دریاچه ارومیه چندین هکتار از زمین‌های کشاورزی خشک می‌شود و در ‌‌نهایت کارخانه‌ها تعطیل می‌شود و همین مسئله منجر به کوچ اجباری ۳ میلیون نفر از مردم آذربایجان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادر قاضی پور در مناظره تلویزیونی بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و راهکارهای نجات آن با انتقاد از عدم حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این برنامه گفت: وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست هر دو به عنوان مسئول لزوما می‌بایست که در این مناظره حضور می‌یافتند چرا که طی ۲۰ سال گذشته مجوز‌ها در زمان این دو مسئول صادر شده است.

 

۲۸ شهریور : آمار معتادین در کشور/ ۲۲درصد معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس هستند

 

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس هستند، گفت: در همین رابطه، ۱۵ درصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و ۳۸ درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

 نگاه سنتی باید در امر مواد مخدر اصلاح شود

وی افزود: ریشه کنی مواد مخدر نیازمند یک نگاه درست است که در این راستا باید هم مسئولان و هم مردم نگاه سنتی خود را به فرد معتاد اصلاح کنند و به طور منطقی با معتاد فرد برخورد کنند.

این مقام مسوول در ستاد با اشاره به اینکه شیوه‌های تولید و توزیع مواد مخدر تغییر پیدا کرده است، گفت: همچنین امروزه گرایش جوانان به امر مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است.

دین‌پرست علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را کنجکاوی، تفریح و لذت یاد کرد و گفت: متاسفانه در این راستا آگاه‌سازی لازم انجام نشده است؛ چرا که آگاه‌سازی جوانان از مصرف مواد مخدر صنعتی مانع رفتن آنها به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر صنعتی می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: از این تعداد ۵۰ درصد معتادین در کشور شاغل و متاهل هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه، از وجود یک میلیون و ۳۲۵ نفر معتاد در ایران خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر زن هستند که معادل ۳,۲ درصد (سه و دو دهم درصد) است.

دین‌پرست یادآورشد: بازه سنی معتادین در کشور ۱۵ تا ۶۴ سال است که ۲,۶۵ درصد (دو و شصت و پنچ صدم درصد) جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: استان زنجان رتبه ۳۱ در امر مواد مخدر را دارد چرا که ۹۸ صدم درصد از معتادین در این استان هستند.

وی تصریح کرد: در راستای مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از این معضل تعداد دستگاه‌ها، از ۸ دستگاه به ۱۵ دستگاه اجرایی در سال‌جاری افزایش یافته و همچنین در سال گذشته برای اقدامات پیشگیرانه ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۸۰ درصد را خود ستاد و مابقی را دستگاه‌های ذی‌ربط تقبل کردند.

دین‌پرست افزود: در همین راستا مصوب شد استانداران ده درصد از اعتبارات بخش فرهنگی دستگاههای اجرایی را به اجرای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنند.

 

۲۱ شهریور : کاهش ۳۴ درصدی آب سدهای تهران

 خبرآنلاین

اقتصاد > انرژی – آب سدهای تهران ۳۴ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته و به ۵۶۸ میلیون مترمکعب رسیده است

آب سدهای تهران در زمان مشابه پارسال ۸۵۷ میلیون مترمکعب بود.

حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

سال آبی از مهر آغاز می شود.

آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، دو میلیارد و ۲۷۲ میلیون مترمکعب بوده است.

 

 

۲۰ شهریور :/ ۱۰ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند

 مهر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خسارت ناشی از اعتیاد در کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور است.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا نوشته نشده که در درمان روانگردان‌ها باید مثل اعتیاد سنتی عمل کرد و ما باید تمام تلاش خود را برای پژوهش در درمان روان‌گردان‌ها به کار گیریم.

خضری گفت: در دنیا ۲۰ نوع الگوی درمان اعتیاد داریم که ۸۰ درصد این الگوها مبتنی بر بر روان‌درمانی و حمایت اجتماعی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ هشت سال دفاع مقدس را دولت نمی‌توانست به تنهایی مدیریت کند در حوزه اعتیاد نیز نباید دولت را تنها گذاشت.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این که در حالی که قیمت‌ همه کالاها در کشور بالا رفته، قیمت «شیشه» به شدت کاهش یافته است، از مسوولانی که وقت کافی برای حضور در این قبیل همایش‌ها و جلسات دستگاه‌های مرتبط با اعتیاد نمی‌گذارند، گلایه کرد.

وی با بیان این که آمار اعتیاد زنان در کشور دو برابر شده و سن اعتیاد نیز کاهش یافته است، گفت: ۲۵ کشور در دنیا درگیر مواد مخدرند و بالاترین مقام اجرایی ستادهای مبارزه با مواد مخدر در دنیا در حد معاون رییس جمهور هستند.

خضری خاطرنشان کرد: اعتیاد حداقل ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرده که پیشگیری از اعتیاد کار تخصصی وزارت بهداشت است و باید به این نهاد واگذار شود.

 

۱۹ شهریور : واردات ۱۰۰ هزار تن چای قاچاق به کشور/ ۱۰۰ کارخانه چای تعطیل شدند

 ایلنا

۱۰۰ کارخانه چای از ۱۸۰ کارخانه چای شمال کشور تعطیل شده است و ۸۰ کارخانه باقی مانده هم به صورت نیمه تعطیل در آمده‌اند.

پروز شعبانی نایب رییس اتحادیه چایکاران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه عدم حمایت مسوولین و واردات بی‌رویه چای قاچاق باعث متضرر شدن کارخانه‌داران چای کشور شده است.

وی تصریح کرد: ۸۰کارخانجات داخلی به صورت نیمه تعطیل شده‌اند، به‌طوریکه کارخانه‌ها به جای تولید ۳۰ تن در روز، تنها ۱۰ تن چای تولید می‌کنند.

نایب رییس اتحادیه چایکاران افزود: استانداری ۵۰ هزار تن الی۶۰ هزار تن چای سنواتی را کیلویی ۳۸۴ تومان از سازمان تعاون روستایی خریده است و کیلویی ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

به گفته وی، تولید چای داخلی در حدود  ۱۰الی ۱۲ هزار تن است که به دلیل ورود چای خارجی و سنواتی ارزان قیمت کارخانه‌داران همین را هم نمی‌توانند به فروش به رسانند.

وی با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار تن چای که اغلب به صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمرکی است، ادامه داد: به رغم اینکه باغات چای کشور پتانسیل تولید نیاز داخل را دارند اما به دلیل بی‌توجه‌ای مسوولین و عدم پرداخت پول چایکاران تولید برگ سبز چای کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است

 

۱۸ شهریور : واردات ۱۰۰ هزار تن چای قاچاق به کشور/ ۱۰۰ کارخانه چای تعطیل شدند

 

 فارس

مجمع جهانی اقتصاد با بررسی نسبت بدهی‌‌های کلی دولت به تولید ناخالص داخلی در ۱۴۸ کشور جهان، این رقم را برای ایران ۱۰٫۷ درصد اعلام کرد و بر این اساس ایران در رتبه ۹ در میان این کشورها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود موسوم به «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» برای سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳، نسبت بدهی‌های دولت به تولید ناخالص داخلی در ایران نسبت بدهی‌های کشورها به تولید ناخالص داخلی آنها را در ۱۴۸ کشور جهان مورد بررسی قرار داده و رتبه این کشورها را در این زمینه اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران از نظر میزان بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۲۰۱۲ در رتبه ۹ این فهرست قرار گرفته است. این رقم برای ایران برابر با ۱۰٫۷ درصد اعلام شده است که بدین ترتیب ایران در رتبه ۹ جهان از این نظر قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، کشورهای لیبی و تیمور بدون هیچ بدهی دولتی در رتبه های نخست و دوم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

برونئی دارالسلام با ۲٫۴ درصد بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای عربستان با ۳٫۶، عمان با ۶٫۱، کویت با ۷٫۳، استونیا با ۸٫۵، الجزایر با ۹٫۹ درصد بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در رتبه‌های چهارم تا هشتم قرار دارند.

روسیه با نسبت ۱۰٫۹ درصد بدهی‌های دولتی پایین‌تر از ایران در رتبه دهم جهان قرار گرفته است.

در رتبه‌های نخست کشورهای بدهکار و دارای مشکل ژاپن، یونان، جامائیکا، لبنان،ایتالیا، پرتغال، ایرلند به چشم می‌خورد؛ ژاپن با ۲۳۷٫۹ درصد بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی بدهکارترین کشور جهان اعلام شده است.

همچنین آمریکا به عنوان بدهکارترین کشور جهان در رتبه ۱۴۰ قرار دارد؛ درصد بدهی‌های این کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی ۱۰۶٫۵ درصد تخمین زده شده است.

 

 

۱۸ شهریور :/ ۵۱ سد در آستانه خشک شدن/ کرخه و زاینده‌رود ۳۰ درصد آب دارند!

 مهر

به گزارش خبرنگار مهر، تا پایان هفته گذشته ۵۱ درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و ۴۶ درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور متعلق به سدهای استان خوزستان بود. حجم آب ۵۱ سد کشور از جمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، خداآفرین، کرخه، دانشمند، سیمره، سیوند، زاینده رود، ساوه، ۱۵ خرداد، ملاصدرا و کارده به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

در پایان هفته گذشته ۷ سد از جمله کوثر، دولت آباد و شهید عباسپور افزون بر ۹۰ درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند. همچنین ۳۷ سد کشور در زمان حاضر با کاهش ۲۰ درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، طالقان، ساوه، اکباتان، آبشینه، چاه نیمه ۴، دوستی و گاوشان از آن جمله محسوب می شوند.

۳۲ سد کشور در حال حاضر از افزایش بیش از ۲۰ درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای شهید قنبری، کرخه، دز، کارون ۴، کوثر، استقلال، پیشین، جگین، ۱۵ خرداد، گلپایگان و سیوند از آن جمله محسوب می شوند.

همچنین ۵۲ سد کشور در زمان حاضر با کاهش بیش از ۲۰ درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، شهید رجایی، بارزو، طالقان، تهم، گاوشان، قشلاق، بوکان، درودزن، ساوه، کرج، لتیان، اکباتان، چاه نیمه ها، دوستی، کارده و شهید دهقان از آن جمله هستند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©