Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ برابر با  ۰۷ جولای ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲  برابر با ۰۷ جولای ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۳۷)

۱۵ تیر ۱۳۹۲ـ ۶ ژوئیه  ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

عدم حمایت دولت از کشاورزان، افزایش ۶۰ درصدی واردات گندم در سال جاری

تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان

تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان

پزشکی قانونی: تصادف جان ۳ هزار و ۲۷ را در دو ماه اول امسال گرفت

کارگران فصلی به همراه خانواده‌شان ۱۵ ساعت در روز کار می‌کنند / کارگران «تدبیر نیرو» در ۸ ماه گذشته مزد نگرفته‌اند

گرانی دارو از ۴۰ تا ۹۰ درصد

تورم بیش از ۵۰ درصد «خوراکی‌ها» در خرداد

افزایش هشت درصدی تورم در هشت ماه

بیکاری ۳ میلیون کارجوی جوان ایرانی

مصرف شیشه در بیش از ۸ درصد جمعیت جوان تهران

نرخ تورم در خرداد به ۳۲.6 درصد رسید/ ﺗﻮرم ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ 41.2 درﺻد شد

جدول مقایسه‌ای میزان حقوق در ۱۱ کشور/ هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟

 

۱۵ تیر : عدم حمایت دولت از کشاورزان، افزایش ۶۰ درصدی واردات گندم در سال جاری

ایلناـ مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۶۰ درصدی واردات گندم نسبت به سال گذشته خبر داد.

«دلاور حیدرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: امسال تا کنون ۳۸۰۰ هزارتن واردات گندم داشته‌ایم که ۲۳۰۰ هزار تن آن توسط مراکز خرید دولتی و مابقی توسط تعاونی‌های آرد، شرکت‌های تولید ماکارونی و… بوده است.

وی ادامه داد: این میزان واردات به جز ۶۰۰ هزار تن گندمی بوده است که توسط بخش صنعت و معدن  کشور وارد شده است.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نبات علوفه‌ای با اشاره به تولید ۸ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان، افزود: دولت می‌تواند با خرید گندم از کشاورزان داخلی تا حدود زیادی از واردات بی‌نیاز شود اما به دلیل قیمت خرید پایین پیشنهادی دولت، کشاورزان مایل به فروش گندم به دولت نیستند.

دلاورپور با اشاره به پیگیری‌های مستمر و درخواست تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی، اظهار داشت: علاوه بر تجدید نظر در قیمت خرید گندم، در خواست کمک هزینه‌ای ۴۰ تومانی برای هرکیلو گندم جهت تخلیه و بارگیری به دولت ارائه شده است که متاسفانه تا کنون از سوی دولت اقدامی صورت نگرفته است.

 

۱۰ تیر : تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان

مهر.معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حداقل ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان تعطیل هستند

به گزارش مهر، مسعود رضا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: همچنین حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان نیز نیمه فعال هستند.

وی ادامه داد:با بیان اینکه با استفاده از این روش کل واحدهای صنعتی و تولیدی لرستان بازنگری خواهند شد، افزود: نتیجه این اقدام تا پایان سالجاری مشخص خواهد شد.

 

۱۰ تیر : تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان

مهر.معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حداقل ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان تعطیل هستند

به گزارش مهر، مسعود رضا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: همچنین حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی لرستان نیز نیمه فعال هستند.

وی ادامه داد:با بیان اینکه با استفاده از این روش کل واحدهای صنعتی و تولیدی لرستان بازنگری خواهند شد، افزود: نتیجه این اقدام تا پایان سالجاری مشخص خواهد شد.

 

۱۰ تیر :  پزشکی قانونی: تصادف جان ۳ هزار و ۲۷ را در دو ماه اول امسال گرفت

عصر ایران ـ از کل تلفات حوادث رانندگی در دو ماهه اول سال گذشته هزار و ۹۵۳ مورد در جاده های برون شهری، ۸۰۵ مورد در مسیرهای درون شهری، ۲۵۷ در جاده های روستایی و ۱۲ مورد در مسیرهای نامعلوم ثبت شده است.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در دو ماه اول امسال ۳ هزار و ۲۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۳ هزار و ۷۷ نفر بود، ۱٫۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل تلفات حوادث رانندگی دو ماهه امسال ۲ هزار و ۲۷۲ نفر مرد و ۷۵۵ نفر دیگر زن بودند.

همچنین در این مدت استانهای فارس با ۲۹۴، خراسان رضوی با ۲۱۳ و تهران با ۲۱۰ مورد بیشترین و استانهای ایلام با ۲۱، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و خراسان جنوبی با ۴۱ مورد کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

بر اساس این گزارش در دو ماهه امسال آمار تلفات حوادث رانندگی در استان خراسان جنوبی بیشترین رشد را داشته به نحوی که تعداد فوتی های آن در تصادفات از ۲۴ نفر در دو ماهه سال گذشته به ۴۱ نفر در دو ماهه اول امسال رسیده است.

از کل تلفات حوادث رانندگی در دو ماهه اول سال گذشته هزار و ۹۵۳ مورد در جاده های برون شهری، ۸۰۵ مورد در مسیرهای درون شهری، ۲۵۷ در جاده های روستایی و ۱۲ مورد در مسیرهای نامعلوم ثبت شده است.

همچنین در دو ماهه امسال ۵۴ هزار و ۵۳۷ نفر در حوادث رانندگی مصدوم و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۵۰۲ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۳۵ نفر زن بودند. آمار مصدومان حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳٫۱ درصد بیشتر شده است.

بیش از ۱۴۰۰ فوتی، تلفات حوادث رانندگی در اردیبهشت امسال

در اردیبهشت امسال هزار و ۴۲۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد هزار و ۱۰۶ نفر مرد و ۳۲۰ نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث رانندگی اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷٫۳ درصد کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: در اردیبهشت امسال ۲۷ هزار و ۳۳۲ نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲٫۷ درصد افزایش یافته است.

 

۱۰ تیر : کارگران فصلی به همراه خانواده‌شان ۱۵ ساعت در روز کار می‌کنند

کارگران «تدبیر نیرو» در ۸ ماه گذشته مزد نگرفته‌اند

ایلنا ـ دبیر انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های استان تهران از ۱۵ ساعت کار روزانه‌ی کارگران فصلی کوره پزخانه‌ها به همراه خانواده‌شان خبر داد.

«علی حسینیان» در این باره به ایلنا گفت: کارگران قالب دار، قالب کش، گل ساز و بار جمع کن که از استان‌های خراسان، کردستان و… به تهران کوچ می‌کنند تا به عنوان کارگر فصلی در کوره پزخانه‌ها مشغول شوند روزانه بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به کارمزد بودن کارگران فصلی تصریح کرد: کارگران فصلی در ۴ الی ۵ ماهی که در کوره پزخانه‌ها مشغولند مجبورند به این شیوه کار کنند تا مخارج ماه‌های بیکاری شان تامین شود.

این فعال صنفی در پایان افزود: البته کارگران آتش کار که از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان به تهران کوچ می‌کنند تا به عنوان کارگر دائم در کوره پزخانه‌ها مشغول شوند شرایط کاری بهتری دارند.

 

۹ تیر : گرانی دارو از ۴۰ تا ۹۰ درصد

کلمه ـ معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو از اتمام قیمت‌گذاری داروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: داروهای تولید داخل به طور متوسط ۴۰ درصد و داروهای وارداتی به طور متوسط حدود ۹۰ درصد گران شدند.

شمس علی رضا زاده افزود: قیمت‌گذاری جدید داروها بر اساس درخواست شرکتهای دارویی در سازمان غذا و دارو با ارائه مدارک و اسناد مربوط به درخواست افزایش قیمت آنها بررسی و انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری قیمت گذاری‌حدود۲۲۰۰ داروی تولید داخل از مجموع ۳ هزار دارو انجام شده و با توجه به اینکه قیمت گذاری بقیه داروهای تولید داخل قبلاً انجام شده بود اکنون دیگر درخواستی برای افزایش قیمت داروهای تولید داخل نداریم و طی یکماه گذشته هر درخواستی که ارائه شده ظرف ۴۸ ساعت در کمیسیون قیمت گذاری دارو در مورد آن تصمیم گیری شده است.

وی گفت: اکنون کار قیمت گذاری داروهای تولید داخل تمام شده است و به طور متوسط داروهای تولید داخل بین ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند، کمترین رشد قیمت داروهای داخلی حدود ۱۹ درصد و بیشترین آن حدود ۷۵درصد افزایش قیمت داشته است.

معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: قیمت گذاری داروهای وارداتی هم تمام شده و به طور متوسط قیمت داروهای خارجی نیز در سال جاری حدود ۹۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش فارس، وی گفت: علت افزایش قیمت دارو، افزایش قیمت ارز برای واردات مواد موثره داروهای تولید داخل است که تا حدی بر قیمت تمام شده آنها تأثیر می‌گذارد اما در مورد داروهای خارجی افزایش دوبرابری قیمت ارز از ارز مرجع به ارز مبادلاتی به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده دارو تأثیر می ‌ذارد به همین علت شاهد افزایش قیمت حدود ۲ برابری این داروها هستیم.

 

۹ تیر : تورم بیش از ۵۰ درصد «خوراکی‌ها» در خرداد

به گزارش فارس گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خردادماه سال ۱۳۹۲ براساس سال پایه جدید (سال ۱۳۹۰) از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲۰۱٫۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۱۹۹٫۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش دارد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۹٫۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۵۰٫۶ درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱٫۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به خرداد ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۱٫۹ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۲٫۳ درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکیست: شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در خردادماه ۹۲ به رقم ۱۴۷٫۶ رسید که ۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳٫۴ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به خرداد سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۵٫۸ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت امسال، ۱٫۳ افزایش یافته است.

 

۹ تیر : افزایش هشت درصدی تورم در هشت ماه

ایسنا.بررسی شاخص کل قیمت شهری از ابتدای سال گذشته تاکنون بر شیب همواره صعودی سطح قیمت‌ها و افزایش بیش از شش درصدی نرخ تورم تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا در حالی شاخص کل قیمت‌ها بر پایه سال ۹۰ رشد بیش از ۵۰ رقمی را طی ۱۵ ماه گذشته پشت سر گذاشته که از ۱۱۱.۸ در فروردین ۹۱ به ۱۶۱.۴ در ماه پیش رسیده است.

شاخص قیمت‌ها از ابتدای بهار سال پیش تاکنون همواره روندی صعودی طی کرده است به طوری که در آخرین آمار در خرداد ماه سال جاری بالاترین شاخص برای سطح قیمت ها رقم خورده است.

در عین حال نگاهی به تورم قیمت‌ها در سبد کالای شهری از فروردین ۹۱ تا خرداد ۹۲ نیز حاکی از تغییر و نوسان درنرخ تورم است به طوری که تورم در شش ماهه اول سال گذشته با طی دوره‌ای نزولی در نیمه دوم سیر صعودی خود را آغاز می‌کند.

با در نظر گرفتن کمترین میزان تورم در دوره زمانی طی شده که با ۲۴.۸ در مهر ۹۱ اتفاق افتاده و بالاترین حد یعنی نرخ ۳۲.۶ درصدی در خرداد ماه سال جاری می توان گفت که سطح تورم در کشور در هشت ماه هشت درصد افزایش یافته است.

اما بر خلاف سال پیش که تورم با شیب نزولی کم کم صعودی شد در سال جاری تاکنون خلاف این روند اتفاق افتاده و از ابتدای سال تورم همواره با رشد مواجه بوده است به طوری که از ۲۹.۸ در فروردین به ۳۱ درصد در اردیبهشت و در نهایت به ۳۲.۶ درصد در خرداد رسید تا بهار ۹۲ رشد بیش از ۲.۵ درصدی را تجربه کرده باشد

 

۷ تیر : بیکاری ۳ میلیون کارجوی جوان ایرانی

مهر.با وجود ادعای دولت در ۸ سال گذشته مبنی بر ریشه کنی بیکاری، آمارها نشان می دهد نه تنها از تعداد بیکاران کم نشد بلکه در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۱ حدود ۲۷۰هزارنفر دیگر نیز به صف ۳ میلیون بیکار پیوسته اند و به دلیل پایین بودن سطح دستمزدها ۶ میلیون مشمول قانون کار امروز فقط حداقل دستمزدها را دریافت می کنند.

به گزارش مهر، براساس آمار منتشر شده در سال ۸۴ نرخ بیکاری ۱۱.۵ بوده که این نرخ در سال ۹۱ به ۱۲.۲ رسیده است. مهم ترین چالش های بازار کار کشور در سال های اخیر بیکاری ۳ میلیون کارجوی جوان ایرانی و عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

در حال حاضر طبق گفته کارشناسان و برآوردهای انجام شده حداقل ۵۰ درصد از حدود ۱۲ میلیون مشمول قانون کار دارای بیمه کشور تنها حداقل های مصوب شورای عالی کار را دریافت می کنند و این مسئله باعث به وجود آمدن شرایط نامطلوب زندگی برای طبقه کارگر شده است.

کارشناسان بازار کار تخمین می زنند در حال حاضر حداقل ۶ میلیون کارگر در کشور در پایان هر ماه تنها دستمزد مصوب شورای عالی کار (برای امسال ۴۸۷ هزارتومان) را دریافت می کنند و باید گفت این گروه از مشمولان قانون کار نیروهای ارزان قیمتی هستند که در دسترس بنگاه ها قرار دارند و با مشکلات فراوان معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

مرکز آمار ایران در گزارش های بیکاری خود در حالی وجود ۳ میلیون بیکار در کشور را تایید می کند که بر نحوه محاسبه بیکاران با شاغلان نیز بحث ها و نقدهای فراوانی وجود دارد. در حال حاضر، مرکز آمار ایران می گوید به استناد استانداردهای جهانی هر فردی که در هفته ۱ ساعت کار داشته باشد حتی اگر حقوقی نیز بابت آن دریافت نکند، شاغل محسوب می شود.

 

۶ تیر : مصرف شیشه در بیش از ۸ درصد جمعیت جوان تهران

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ مسئولان سازمان بهزیستی می‌گویند که از جمعیت قریب به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ساکن در تهران؛ بیش از ۸ درصد از آنها که ۱۵ تا ۴۵ سال سن دارند، حداقل یکبار شیشه مصرف کرده اند. این آمار آنجا نگران‌کننده است که سن مصرف مخدر شیشه رو به کاهش نیزهست.

   الکل، روانگردان فراگیر مصرفی در ایران

آن‌گونه که مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گزارش داده، «الکل» بیشترین ماده روانگردان مصرفی در ایران است. فریده براتی سده با اشاره به‌اینکه الکل نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورها به یک معضل تبدیل شده است، می‌گوید: قصد داریم به صورت منطقه‌ای مراکز ترک الکل را در کشور ایجاد کنیم؛ به این صورت که در مناطقی مانند غرب، جنوب و یا در تهران یک یا چند مرکز افتتاح شود، هر چند گروه الکلیک‌های ناشناس در خراسان رضوی هم‌اکنون نیز در حال فعالیت هستند و درخواست صدور مجوزی را در این زمینه داشته‌اند.وی با اشاره به اینکه در مورد مبارزه با مصرف الکل، کمیته مقابله با الکل (ذیل کمیسیون شورای اجتماعی وزارت کشور) وظیفه‌ای به سازمان بهزیستی محول کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی از این پس به افرادی که از مصرف الکل پاک شده‌اند و درخواست صدور مجوز برای ایجاد مرکز ترک الکل دارند، مجوز ارائه می‌کند.

   ۸٫۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله تهران حداقل یکبار شیشه مصرف کرده‌اند

براتی سده با اشاره به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه که در آذرماه سال گذشته در استان تهران آغاز شد، می‌افزاید: بنابر آمار ارائه شده ۸٫۲ درصد جمعیت ۱۵تا ۴۵ ساله شهر تهران حداقل یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند، هرچند این تعداد لزوما معتاد نیستند.مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتاد فردی است که به مصرف مواد مخدر وابسته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر وابستگی، فرد معتاد علائم کناره‌گیری دارد یعنی در صورت مصرف نکردن درد به سراغش می‌آید.آمار ارائه شده در مورد افرادی است که از یک مرتبه به بالا مصرف شیشه را تجربه کردند ولی لزوما معتاد نیستند.براتی سده با اشاره به اینکه از این جمعیت ۸٫۲ درصدی، ۱۳٫۴ درصد زن بوده‌اند، می‌افزاید: ۷۱٫۶ درصد از این جمعیت ۸٫۲ درصدی ۱۵ تا ۴۵ سال شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ سال سن داشته‌اند.

وی از راه‌اندازی خانه‌های میان‌راهی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران در سال جاری خبر داد و گفت: هرچند در تهران مشکلات بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما به طور کلی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده است.براتی سده در مورد خانه‌های میان‌راهی برای معتادان خاطرنشان می‌کند: این مراکز، معتاد را پس از پاکسازی تحت حمایت قرار می‌دهند و چنانچه فرد بهبود یافته توسط خانواده‌اش پذیرفته نشود یا خانواده‌ای نداشته باشد به این مراکز مراجعه کرده و در آنجا می‌ماند.

   مرگ روزانه ۱۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با استناد بر آمار پزشکی قانونی و ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: روزانه ۱۱ نفر بر اثراعتیاد در کشور فوت می‌کنند. در سال ۹۰ از میان ۹۹ هزار و ۹۰۰ نفری که از مراکز اقامتی میان‌مدت (کمپ‌ها) خدمت گرفته‌اند تنها ۴۰ نفر فوت کردند که علت اصلی آن هم بیماری‌های همراه معتاد بوده نه ترک اعتیاد.در سال ۹۱ تعداد ۱۵۸ هزار نفر به مراکز اقامتی میان مدت (کمپ‌های سازمان بهزیستی) مراجعه کردند که از این تعداد تنها ۳۳ نفر فوت کردند.براتی زاده خاطرنشان می‌کند: در سال ۹۰ تنها ۱۳۳ مرکز و در سال ۹۱ بیش از ۶۵۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت داشته‌اند.وی همچنین در مورد استانی که بیش‌ترین معتاد فوت شده را در مراکز اقامتی خود داشته‌ است، می‌گوید: البرز دارای بیشترین مراکز اقامتی ترک اعتیاد است و درسال گذشته ۶ نفر در این مراکز فوت کرده‌اند که احتمالا علت اصلی فوت نیز بیماری‌های همراه فرد معتاد بوده است.

در حال بررسی‌های لازم در زمینه علل فوت معتادان در مراکز ترک اعتیاد هستیم و به‌زودی علت این امر مشخص می‌شود.مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه به هزینه اعتبار سازمان بهزیستی در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد در سال ۹۱ اشاره کرده و می‌گوید: کل اعتبار سازمان در این زمینه ۱۷ میلیارد تومان بود که ۷٫۵ میلیارد آن از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان پرداخت شد. وی با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچگاه نتوانسته رقم در نظر گرفته شده را در بودجه دریافت کند، می‌افزاید: امیدواریم ستاد در دولت جدید رویکرد تخصصی و نیز غیروابسته به سایر دستگاه‌ها در این زمینه داشته باشد.قرار بود ستاد ۱۳٫۵ میلیارد تومان اعتبار به سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص دهد که تنها ۷٫۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

 

۵ تیر : نرخ تورم در خرداد به ۳۲.6 درصد رسید/ ﺗﻮرم ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ 41.2 درﺻد شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز آمار ایران ﮔﺰارش ﺷﺎﺧﺺ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﮐﺸﻮر در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۹۲ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺟﺪﯾﺪ ۱۳۹۰ منتشر کرد.

ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ (ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی =۱۳۹۰ ۱۰۰ ) در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۹۲ ﻋﺪد ۱۶۱٫۴ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ۳٫۰ درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ( ﺗﻮرم ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ) ۴۱٫۲ درﺻﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ (ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﺷﻬﺮی) در دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۹۲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۳۲٫۶ درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه ۱۳۹۲ ( ۳۱٫۰ درصد) اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

شاﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽﻫﺎ و دﺧﺎﻧﯿﺎت» در اﯾﻦ ﻣﺎه ﺑﻪ رﻗﻢ ۲۰۱٫۵ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ۳٫۰ درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ.  ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه اﺻﻠﯽ «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ» در ﻣﺎه ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻪ ﻋﺪد ۱۹۹٫۳ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ۳٫۰ درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.

ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه اﺻﻠﯽ «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ» ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۵۹٫۶ درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و ﻧﺮخ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ اﯾﻦ ﮔﺮوه ۵۱٫۹ درﺻﺪ اﺳﺖ. ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه “ﺧﻮراﮐﯽ ﻫﺎ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎ و دﺧﺎﻧﯿﺎت ” ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۶۱٫۳  درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﯾﻦ ﮔﺮوه در دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه ۹۲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۵۱٫۹ درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه ۱۳۹۲ ( ۴۹٫۶ درصد) اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه «ﮐﺎﻻﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﺧﻮراﮐﯽ و ﺧﺪﻣﺎت» درﺧﺮداد ﻣﺎه ۹۲ ﺑﻪ رﻗﻢ۱۴۷٫۶ درصد رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ۳٫۰ درﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ. ﻣﯿﺰان اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه ” ﮐﺎﻻﻫﺎی ﻏﯿﺮﺧﻮراﮐﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ” ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ۳۳٫۴ درﺻﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﺮخ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎه ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۹۲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ اﯾﻦ ﮔﺮوه ۲۵٫۸ درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرم دوازده ﻣﺎﻫﻪ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه ۱۳۹۲

۲۴,۵ در صد افرایش یافته است.

 

۵ تیر : جدول مقایسه‌ای میزان حقوق در ۱۱ کشور/ هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی سازمان جهانی کار گزارشی از وضعیت حقوق و دستمزد ماهیانه ۱۰ کشور جهان منتشر کرد که براساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است. در این گزارش وضعیت دستمزد ماهیانه شاغلان در برخی کشورها اعلام شده است.

بر اساس جدولی که سازمان جهانی کار برای وضعیت دستمزدهای ماهیانه کارگران در ۱۰ کشور دنیا ارائه کرده است، هر فرد اندونزیایی با وضعیت سال ۲۰۱۰ ماهیانه ۲۵۰ دلار درآمد دارد که با قیمت امروز دلار آزاد در بازار ایران این رقم معادل ۸۰۰ هزارتومان و با دلار سال ۸۸ به میزان ۲۵۰ هزار تومان بوده است.

هرچند میزان درآمد افراد در هر کشوری با میزان هزینه ها و قیمتها در آن کشورها دارای تطابق نسبی است و نمی توان چنین تصور کرد که افراد ساکن در کشورهای دیگر تنها درآمدهای به مراتب بالاتری از کارگران ایرانی دارند (با اینکه در مقایسه با ریال ایران ارقام درآمدی بالایی نیز در برخی کشورها دیده می شود) اما هزینه های آنها نیز با یک کارگر ایرانی متفاوت است، با این حال مقایسه ظاهری درآمدهای ماهیانه برخی کشورها مانند ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد با کارگران ایرانی قابل توجه است.

آیا درآمدها با هزینه متناسب است؟

طبق گزارش ILO در سال ۲۰۱۰ هر فرد ترکیه ای ماهیانه ۱۴۰۰ دلار درآمد داشته که با دلار ۳۲۰۰ تومانی امروز بازار ایران، این میزان معادل ۴ میلیون و ۴۸۰ هزارتومان در هر ماه و با دلار آن سال به میزان ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بوده است. همچنین میزان درآمد افراد در پرو و مکزیک نیز ماهیانه ۶۰۰ دلار معادل ۱ میلیون و ۹۲۰ هزارتومان در سال ۹۲ برآورد شده است.

یک فرد چینی طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ در هر ماه ۷۰۰ دلار درآمد داشته که به ریال امروز ایران ۲ میلیون و ۲۴۰ هزارتومان و با ریال آن روز نیز ۷۰۰ هزارتومان می شود. در این میان، در کشوری مانند آمریکا معادل ۳ هزار و ۴۰۰ دلار یا ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزارتومان است.

در ایران نرخ آزاد دلار در سال ۸۸ به میزان ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان بوده است که بر اساس حداقل دستمزدهای تعیین شده در سال های ۸۸ و ۸۹ رقمی بین ۲۳۹ تا ۳۰۳ دلار در ماه بوده است. البته این ارقام بر مبنای حداقل دستمزدها محاسبه شده و می تواند تا ۳ برابر و در مواردی خاص بیشتر نیز افزایش داشته باشد.

با این حال، به دنبال نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و به تبع آن سه برابر شدن نرخ دلار، هر کارگر ایرانی ماهیانه ۱۵۲ دلار (۴۸۷هزارتومان بر مبنای دلار ۳۲۰۰ تومانی بازار آزاد) حقوق دریافت می کند. کارشناسان بازار کار می گویند این رقم در بالاترین حد برای کارگران و مشمولان قانون کار می تواند تا ۳ برابر نیز افزایش داشته باشد.

افت درآمد ماهیانه کارگران بر مبنای دلار

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیشتر کارگران و مشمولان قانون کار در ایران به میزان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و یا ارقامی نزدیک به آن را دریافت می کنند، گفت: درصد شاغلانی که ارقام چند برابر حداقل دستمزد در ماه دریافت کنند پایین است و در برخی رشته ها و مشاغل خاص ممکن است اتفاق بیافتد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: هرچند در برخی کشورها ممکن است درآمدها بالا باشد اما افراد به همان نسبت نیز هزینه می کنند اما در مورد ایران مسئله مهم این است که کارگران تنها یک سوم دستمزدهای واقعی خود را دریافت می کنند.

مکانیسم ناکارآمد تعیین مزد

حاج اسماعیلی ادامه داد: این موضوع دلایل گوناگونی دارد که می توان به عدم تمکین کارفرمایان به پرداخت دستمزد بالاتر و عدم تناسب دستمزدها با بهره وری نیروی کار اشاره کرد. متاسفانه پرداخت دستمزدها در ایران مکانیسم ناکارآمدی دارد.

وی افزود: در برخی از کشورها مانند ژاپن به نیروی کار توجه بالایی صورت می گیرد و در کشوری مانند چین به دلیل بالا بودن تعداد نیروی کار، این کشور با نیروی ارزان قیمت مواجه است. در ایران به دلیل حضور دولت در همه بخش ها، امکان استفاده از توانمندی های افراد وجود ندارد و افراد از دستمزدها راضی نیستند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف گفت: در ایران با وجود اینکه نیروی کار بخش خصوصی ۲ برابر تعداد شاغلان در بخش های دولتی است، اما دولت نه تنها برای آنها برنامه ای ندارد و حمایت نمی کند بلکه چندان اهمیتی نیز قائل نیست.

جدول میانگین دستمزد ماهیانه ۱۰ کشور در ۲۰۱۰

(ارقام به دلار)

کشور   دستمزد ماهیانه

ایران   ۲۳۹ تا ۳۰۳

اندونزی         ۲۵۰

مکزیک         ۶۰۰

پرو     ۶۰۰

چین    ۷۰۰

مصر   ۷۰۰

ترکیه   ۱۴۰۰

پرتغال ۱۶۰۰

آفریقای جنوبی ۲۴۰۰

آلمان    ۲۸۰۰

آمریکا  ۳۴۰۰

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©