Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱  برابر با ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۰۳)

۷ تیر ۱۳۹۱ـ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بدهی دولت به چايکاران باز هم پرداخت نشد

خوش‌خدمتی چيني‌ها به‌قطر در پارس‌جنوبی/ ايران ۱/۱ ميليارد دلار زيان کرد

آب معدنی ۴۰ درصد گران شد

۸ ميليون کودک در گير اعتياد

هجوم انواع متنوع فاضلابهاى بيمارستاني، صنعتي،

 خانگي، رسوبات و ساير موارد به تالاب صومعه سرا

کمبود کاغذ در کشور/ زنگ خطر برای مطبوعات مستقل از دولت

کاهش ۳۰ دلاری قيمت نفت ايران در ۸۰ روز

۴۰۰ کارگر حديد مبتکران بيكار شدند

در دنيا مردم تنها ۱۸ درصد هزينه‌های سلامت را می پردازند

 اما در ايران اين رقم بيشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد مي‌شود

دختران بيش از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور امسال را تشکيل می دهند

درياچه اروميه خشک تر شد

مرگ بيش از سه هزار نفر در حوادث رانندگى دو ماهه اول امسال

۱۰ ميليون ايرانی درگير معضلات موادمخدر هستند

واردات ۴ ميليون دلار ميخ از چين و نگرانی ۱۵ کارخانه توليدکننده ميخ در داخل

سهم ۴۰ درصدى قاچاق در بازار سيگار ايران

۶ ميليون مترمربع فضاي آموزشي غيرمقاوم نوسازي و بازسازي شده است

 

۷تير: واردات ۴ ميليون دلار ميخ از چين و نگرانی ۱۵ کارخانه توليدکننده ميخ در داخل

قدس

به گزارش قانون، از ابتدای سال 1384 تا پايان سال 1390 بيش از 4 ميليارد و 403 ميليون و 215 دلار انواع ميخ از کشور چين وارد ايران شده است . رقم واردات ميخ در اين دوره زمانی افزايشی محسوس را تجربه کرده است . حجم وزنی ميخ وارداتی در اين دوره زمانی 5 ميليون و 392 هزار و 361 کيلو اعلام شده است.

بر اساس اين گزارش در دو ماه اول سال جاری نيز در حدود 101 هزار و 728 دلار ميخ وارد ايران شده است . وزن ميخ‌های وارداتی دراين دو ماهه 62 هزار و 649 کيلو بود .

واردات ميخ در حالی صورت مي‌گيرد که 15 کارخانه توليدکننده ميخ در ايران فعاليت مي‌کنند و هر چند هنوز بخش عمده‌ای از بازار ميخ در اختيار ايران است اما فعالان اين صنعت معتقدند تداوم روند صعودی واردات ميخ به کشور مي‌تواند سبب بالا رفتن سهم صادرکنندگان ميخ به ايران شود . چين و ترکيه عمده‌ترين صادرکنندگان ميخ به ايران هستند .

سالانه 25 هزار تن انواع ميخ در ايران توليد مي‌شود .

 

ايران طی سال‌های اخير افزايش قابل توجهی را در بخش واردات کالاهای مصرفی تجربه کرده است .

انواع بند شلوار و شال و اشارپ و موی مصنوعی و ميخ و دسته بيل و سنگ قبر و ... کالاهايی است که در اين سال‌ها وارد ايران شده است .حجم واردات کالا در سال 1390 در مقايسه با سال 1384 افزايشی برابر 1.4 برابر را تجربه کرده و از حدود 39 ميليون دلار به 57.5 ميليون دلار رسيده است .

 

۷تير: سهم ۴۰ درصدى قاچاق در بازار سيگار ايران

آفتاب: براساس تازه‌ترين اطلاعات منتشر شده سهم قاچاق از بازار سيگار ايران در سال 1390 دستكم 40 درصد بوده است.

مديرعامل شركت دخانيات ايران به تازگى اعلام كرده كه در سال 1390 معادل 63 ميليارد و 800 ميليون نخ سيگار به ارزش 3000 ميليارد تومان در كشور مصرف شد.

به گفته كاظم معتمدى فر در سال قبل 20 ميليارد نخ سيگار ملى در شركت دخانيات توليد شد. همچنين توليد سيگارهاى مشاركتى به 12 ميليارد و 200 ميليون نخ و ميزان توليد سيگار توسط عامليتهاى صنعتى نيز به دو ميليارد و 900 ميليون نخ رسيد. به اين ترتيب مجموع توليد سيگار دركشور سال گذشته بالغ بر 35.6 ميليارد نخ شد.

مديرعامل شركت دخانيات ايران اگرچه به ميزان واردات رسمى و قاچاق سيگار به كشور طى سال قبل اشاره‌اى نكرده، اما مهدى ابويى - معاون پيشگيری ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، اين رقم را شش ميليارد و 600 ميليون نخ اعلام كرده است.

به گفته وى در سال گذشته 41 ميليارد نخ سيگار از طريق واردات قانوني، توليد ملی و مشاركتی تامين شد.

ابويى همچنين گفته كه سهم سيگار قاچاق در سال 1389 حدود 24 ميليارد نخ بود كه اين رقم در سال 1390 به حدود 18 ميليارد نخ رسيد. به اين ترتيب سهم سيگارهاى قاچاق از بازار داخلى طى سال گذشته به حدود 30 درصد رسيد.

آمار اعلام شده درباره سهم سيگار قاچاق در بازار مربوط به كشفيات سيگارهاى قاچاق بوده و بخش گسترده‌اى از اين نوع سيگارها نيز بدون مشكل وارد كشور مي‌شوند. بنابراين منطقى است كه به سهم 30 درصدى اعلام شده از سوى ستاد مبارزه با قاچاق دستكم 10 درصدى نيز بابت سيگارهاى كشف نشده اضافه شود. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه سهم سيگارهاى قاچاق در بازار داخلى طى سال قبل حدود 40 درصد بوده كه رقم بسيار بالايى محسوب مي‌شود.

در همين حال برخى فعالان بازار عنوان كرده‌اند كه شركت دخانيات ايران قصد دارد ظرف روزهاى آينده قيمت سيگارهاى توليد خود را بين 20 تا 25 درصد افزايش دهد. اقدامى كه مي‌تواند به افزايش قاچاق سيگار به كشور منجر شود.

به گزارش ايسنا،مديرعامل شركت دخانيات ايران همچنين برنامه امسال اين شركت را توليد 25 ميليارد نخ سيگار ملي، 16 ميليارد نخ سيگار مشاركتى و پنج ميليارد نخ توسط عامليتهاى صنعتى اعلام كرده است. به اين ترتيب امسال قرار است 46 ميليارد نخ سيگار در كشور به توليد برسد.

 

۷تیر:۶ ميليون مترمربع فضاي آموزشي غيرمقاوم نوسازي و بازسازي شده است

 

توانا - از مجموع ۱۳ ميليون مترمربع فضاهاي تخريبي و غيرمقاوم تاکنون ۶ ميليون مترمربع نوسازي و بازسازي شده است ۲ ميليون مترمربع در حال بازسازي است و ۵ ميليون مترمربع هنوز نيازمند نوسازي و بازسازي است. دکترمرتضي رئيسي، رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور با بيان اين مطلب، به خراسان گفت: مصوبه اختصاص ۴ ميليارد دلار براي نوسازي و بازسازي مدارس فرسوده و غيرمقاوم در سال ۸۵، تصويب شد. پس از تمديد اين قانون در قانون برنامه پنجم توسعه با توجه به قيمت دلار در سال ۸۹ بايد ۶ هزار ميليارد تومان براي نوسازي و بازسازي مدارس تخريبي پرداخت مي شد که از ابتداي تصويب قانون تا پايان سال ۹۰ در مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان پرداخت شده است. وي گفت: در قانون بودجه سال ۹۱ نيز هزار ميليارد تومان اختصاص يافته است که در مجموع مبلغ ۴ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان را تا پايان امسال شامل مي شود. رئيسي در پاسخ به اين که با اين اعتبارات در مجموع چه ميزان از فضاهاي آموزشي تخريبي، بازسازي و نوسازي شده است، گفت: در زمان تصويب قانون در مجموع ۱۳ ميليون مترمربع فضاي آموزشي تخريبي و غيرمقاوم در کشور وجود داشت که 6.1 ميليون مترمربع نوسازي و مقاوم سازي شده است و 2.3 ميليون مترمربع نيز در دست اجراست که حداکثر تا پايان آبان ماه تحويل آموزش و پرورش مي شود.

 

۷تير: بدهی دولت به چايکاران باز هم پرداخت نشد

ايلنا: نايب رئيس اتحاديه چايکاران اعلام کرد: بدهی دولت به چايکاران امسال نيز پرداخت نشد.

پرويز شعبانی در اين زمينه به ايلنا گفت: کشاورزان چايکار به علت انجام نشدن تعهدات دولت در شرايط سختی گذران معيشت مي‌کنند به گونه‌ای که توان خريد يک کيلو گوشت را در ماه ندارند.

او با اشاره به افزايش روند بيکاری کشاورزان چايکار ياد آور شد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۰ درصد از کشاورزان چايکار در کشور بيکار شده‌اند.

نايب‌رييس اتحاديه چايکاران اعلام کرد: به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی بيش از ۳۰‌درصد از کارخانه‌های توليد چای در کشور تعطيل شده‌اند.

شعبانی از کاهش ميزان توليدات چای طی هفت سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی ميزان توليدات چای از سال ۷۶ با ۷۵‌هزار تن، به ۳۰‌هزار تن در سال گذشته رسيده است که نشان‌دهنده کاهش ۶۰‌درصدی توليد است.

نايب رئيس اتحاديه چايکاران با بيان اينکه قيمت خريد تضمينی برگ چای سبز متناسب با هزينه توليدات نيست تصريح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰ درصد از کشاورزان باغ‌های چای سبز را‌ رها کرده‌اند و به مشاغل ديگر روی آورده‌اند.

 

۷تير: «خوش‌خدمتی چيني‌ها به‌قطر در پارس‌جنوبی/ ايران ۱/۱ ميليارد دلار زيان کرد»

به گزارش خبرنگار مهر، تاخير و وقت کشی شرکت CNPC چين در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی از مرز يکهزار و 100 روز گذشت و اين شرکت آسيايی با وجود شتاب در توسعه ميادين نفتی عراق اما در ايران هنوز عمليات اجرايی فاز 11 پارس جنوبی را آغاز نکرده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ايران با راه اندازی هر فاز استاندارد پارس جنوبی با ظرفيت توليد روزانه 50 ميليون مترمکعب گاز طبيعی و 70 هزار بشکه ميعانات گازی روزانه بيش از 10 ميليون دلار درآمد جديد به اقتصادی ملی تزريق خواهد کرد.

با اين وجود چيني‌ها پس از کنار زدن شرکتهای پتروناس مالزی و توتال فرانسه و امضای قرارداد پنج ميليارد دلاری برای توسعه فاز 11 پارس جنوبي، هنوز عمليات اجرايی اين مگا پروژه مشترک گازی در عسلويه را کليد نزده اند.

اين در حالی است که ضعيف ترين پيمانکاران ايرانی با آغاز توسعه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی در مدت 24 ماه گذشته به بيش از 40 درصد پيشرفت اجرايی دست يافته اند، اما پيشرفت ساخت فاز 11 پارس جنوبی توسط چيني‌ها پس از گذشت بيش از سه سال به 10 درصد هم نمی رسد.

به گزارش مهر، قرارداد اين فاز مشترک پارس جنوبی خردادماه سال 1388 با کنار گذاشتن شرکتهايی همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزي، برای شتاب در توسعه اين ميدان مشترک گازی با قطر به چين به ارزش تقريبی پنج ميليارد دلار واگذار شده بود.

 

۷تير : آب معدنی ۴۰ درصد گران شد

آفتاب: توليد ايرانی: قيمت انواع آب معدنی در بازار ايران در حال افزايش است و در نخستين گام، آب معدني‌های نيم ليتری با کاهش 40 درصدی حجم و به همان قيمت قبلی يعنی 250 تومان به فروش مي‌رسند.

براين اساس بطري‌های 0.3 ليتری آب معدنی به قيمت 250 تومان و بطري‌های نيم ليتری نيز با 350 تومان در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود.

هم‌زمان با اين اتفاق نيز خبری مبنی بر واردات آب معدنی از کشور گرجستان در محافل رسانه‌ای کشور چرخيد که دهان به دهان گشت و اما و اگرهای فراوانی را در پيش روی مردم قرار داد.

 

نگاه گرجي‌ها به بازار مصرف آب معدنی در ايران

 

گفته مي‌شود تعداد زيادی از شرکت‌های گرجستانی به زودی صادرات آب معدنی به ايران را آغاز می کنند و با توجه به جمعيت 73 ميليونی ايران، اين کشور بازار مناسبی برای صادرات آب‌های معدنی گرجی است.

 

خدای آب‌ها ايرانی است

 

بسته بندی آب معدنی چشمه بل ( بل در ادبيات اساطيری نام خدای آب‌ها است) که در هورامان (غرب کشور) واقع شده، چندين سال است که آغاز شده و بازار فروش خوبی هم در کشور و در بازارهای خارجی منطقه، اروپا و آسيای دور داشته است؛ آب چشمه بل به لحاظ غنای مواد معدني، طعم و خواص درمانی دومين آب مفيد در جهان شناخته شده است.

پرسش اينجاست که با وجود چشمه‌های جوشان و غنی آب در ايران و ظرفيت‌های بسيار چشمگير کشور در اين زمينه، چرا هنوز خبرهايی از واردات آب معدنی به کشور در رسانه‌ها و در ميان مناسبات اقتصادی ايران با ديگر کشورها منتشر مي‌شود.

بازار مصرف پربازده ايران در محصول آب معدنی به ويژه در تابستان، نبايد فرصتی برای کلنجار رفتن شرکت‌های خارجی باشد؛ علی القاعده بسته بندی کردن آب معدنی نه کار دشواری است و نه تکنولوژی پيچيده‌ای که خارج از توان ايران باشد را مي‌طلبد، از اينرو باز کردن مرزها به روی آب معدني‌های گرجی نه دليل دارد و نه حتی توجيهی!

ميزان صادرات ايران به گرجستان در سال 2011 به 85 ميليون دلار( اعم از کالا و خدمات) رسيد. اکثر کالاهای صادرشده به اين کشور را ذغال نفت(20 ميليون دلار) و ساير محصولات را نيز سراميک، اتومبيل و ساير محصولات نفتی تشکيل می داد. در چهارماهۀ اول سال 2012 نيز محصولات متنوع ديگری به ارزش 20 ميليون دلار به گرجستان صادر شد.

صادرات از گرجستان به ايران نيز در سال 2011 به مبلغ 16 ميليون دلار رسيد. بخش قابل توجهی از محصولات وارداتی از گرجستان به ايران را فلزات آهني، چوب و تعداد محدودی نيز اتومبيل تشکيل می داد. در چهارماهۀ اول سال 2012 نيز حجم صادرات از گرجستان به ايران نيز رقم 1.6 ميليون دلار را نشان داد.

 

 

۶  تیر :۸ ميليون کودک در گير اعتياد

صدای آلمان

 

شعار امسال وزارت بهداشت جمهوری اسلامی "نسل جوان سالم در برابر اعتياد" است، يعنی گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال که بيشترين مصرف‌کننده‌ی مواد در ايران هستند. آمارها اما حکايت از پايين آمدن سن اعتياد به ۱۲ سال و ۱۰ سال دارند.

۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷، ۶ تيرماه ۱۳۶۶ در کنفرانس بين‌المللی مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر در وين پس از يک هفته بحث و بررسی سندی امضا شد که بر اساس آن کشورهای امضاکننده متعهد به انجام ۳۵ اقدام عملی شدند.

ارزيابی ميزان مصرف مواد مخدر، پيشگيری از طريق آموزش، تقويت نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ريشه‌کنی مزارع غيرمجاز خشخاش و نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر از جمله مواردی بودند که کشورها متعهد به انجام آنها شدند.

مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت جمهوری اسلامی در مراسم اين روز اعلام کرد که شعار امسال وزارت بهداشت برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر "نسل جوان سالم در برابر اعتياد" است.

وی دليل انتخاب اين شعار را به طور تلويحی در سخنان بعدي‌اش آشکار کرد؛ سن شيوع اعتياد در ايران ۲۵ تا ۲۹ سال است.

خانم دستجردی البته اشاره‌ای به آماری که چندی پيش توسط مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد و بر اساس آن از پايين آمدن سن اعتياد به زير ۱۵ سال سخن رفته بود، نکرد.

دکتر مصطفی اقليما رئيس انجمن مددکاران ايران نيز چندی پيش در مصاحبه‌ای که با تارنمای سلامت ‌نيوز داشت از آمار معتادان ۱۰ تا ۱۲ ساله سخن گفت. او در گفتو‌گويی با دويچه‌وله نيز تصريح کرد که پايين آمدن سن اعتياد به ۱۰ تا ۱۲ سال را از آمار نيروی انتظامی گرفته است.

۸ ميليون کودک درگير با اعتياد

 

آقای اقليما به آماراعلام‌شده از سوی دولت اشاره مي‌کند که تعداد کل معتادان را دو ميليون نفر ذکر کرده است.

وی مي‌گويد که بر اساس روش پژوهش‌های اجتماعي، برای به دست آوردن آمار واقعی بايد آمار رسمی را دو برابر کرد. اين بدان معناست که تعداد واقعی معتادان در ايران ۴ ميليون نفر است.

دکتر اقليما سپس چنين نتيجه مي‌گيرد: «اگر مبنا را خانواده چهار نفره در نظر بگيريم يعنی يک مرد، يک زن و دو بچه، چهار ميليون معتاد را ضرب در ۴ کنيم مي‌شود ۱۶ ميليون يعنی ۱۶ ميليون نفر که هشت ميليون آن کودک هستند به نحوی با اعتياد درگيرند. اين يعنی ۸ ميليون بچه‌ی خانواده‌ی معتاد در مدارس هستند که اين‌ها به گونه‌ای آسيب ديده‌اند».

وی مي‌گويد که آموزش و پرورش هيچگاه اين آمار را تاييد نکرده و مسئولان آن همواره مي‌گويند ما در مدارس کودک ۱۰ يا ۱۲ ساله معتاد نداريم. البته دليل اين امر آن است که به محض اثبات اعتياد کودک، او از مدرسه اخراج مي‌شود.

بر اساس آمار رسمی نهادهای مربوط به مواد مخدر، الگوی مصرف اين مواد در ايران کاملا تغيير کرده است. درسال‌های قبل ترياک و سپس هروئين بيشترين مواد مصرفی در ايران بودند ولی هم اکنون مواد شيميايی مانند کراک و شيشه جای آنها را پر کرده‌اند.

 

مبارزه با مواد مخدر تنها پنج درصد مشکل را حل مي‌کند

دکتر مصطفی اقليما اما مي‌گويد ضبط مواد مخدر قاچاق شده و دستگيری قاچاقچيان کار مهمی نيست. به نظر او ما بايد علتها را برطرف کنيم و کاری کنيم که اصلا افراد به طرف مواد مخدر نروند.

 

فقر، بيکاري، فشارهای اجتماعي، نداشتن آزادي‌های اجتماعي، نبودن حق آزادی بيان از جمله عللی هستند که به نظر آقای اقليما باعث سوق دادن افراد به سمت اعتياد مي‌شوند.

 

اين کارشناس آسيب‌های اجتماعی همچنين نقش حمايتی دولت را نيز دراين مسئله مهم مي‌داند و مي‌گويد: «اگر سرپرست يک خانواد‌ه‌معتاد شد، دولت موظف‌است به آن خانواده کمک کند و سرپرستی بچه‌ها را به‌عهده گيرد، وضعيت زندگي‌شان را درست کند، تا آنها مجبور نشوند در خيابان به راه‌های خلاف و کارهايی که آسيب‌زاست پناه ببرند».

توزيع رايگان مواد سالم

 

مصطفی اقليما يکی از موثرترين راه‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر را توزيع رايگان مواد سالم در بين معتادان مي‌داند. او مي‌گويد اين کاری است که قبل از انقلاب هم انجام مي‌شد.

به گفته‌ی آقای اقليما: «وقتی دولت مواد مخدر سالم و رايگان دراختيار معتادان بگذارد، جنس فروش ديگر مشتری ندارد، برای فروشنده بايد صرف کند که جنس را بيآورد و بفروشد. وقتی رايگان باشد که ديگر کسی جنسی نمي‌خرد. به رايگان در اختيار است».

البته او مي‌گويد فعلا دولت جمهوری اسلامی نگاه مثبتی به اين راه حل ندارد و معتقد است توانسته جلوی قاچاق مواد مخدر را بگيرد.

مصطفی محمد نجار، وزير کشور جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۶ تيرماه، در مراسم "روز جهانی مواد مخدر" گفت: «بر اساس گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، ايران ۸۹ درصد کشفيات ترياک، ۶۸ درصد کشفيات مرفين و ۳۸ درصد کشفيات هروئين را داشته است».

اما مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند بيشترين مواد مصرفی در ايران به خصوص در ميان جوانان و نوجوانان کراک و شيشه هستند، مواد شيميايی خطرناکی که در آزمايشگاه‌های ساده خانگی هم مي‌توان آنها را توليد کرد.

 

۶تير :هجوم انواع متنوع فاضلابهاى بيمارستاني، صنعتي، خانگي، رسوبات و ساير موارد به تالاب صومعه سرا

ايرن:تالاب زيباى شهرستان صومعه سرا به دليل هجوم انواع متنوع فاضلابهاى بيمارستاني، صنعتي، خانگي، رسوبات و ساير موارد به " کما" رفته است که بايد با تدوين يک راهبرد اصولى اين پهنه آبى ارزشمند را از مرگ تدريجى نجات داد

 

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان صومعه سرا با وسعت 564 کيلومتر مربع در غرب گيلان قرار دارد و با قرار گرفتن در حاشيه تالاب بين المللى انزلى و با در اختيار داشتن بيش از 56 درصد از مساحت اين تالاب و وجود رود خانه هاى متعدد فصلى و دائمى يکى از مستعدترين مناطق دنيا تبديل شده ست.

نگين و شناسه تمام تالابها، تالاب صومعه سراست که اگر نگوئيم قلب اکوسيستم اقتصاد و اجتماع حاشيه نشينان است به راحتى مى توان گفت نقش کليه را براى آنها بازى مى کند.

در خبرنامه پژوهشى دانشگاه صنعتى شريف آمده است: " غنى ترين منبع تيتانيوم ( عناصر بسيار ارزنده کمياب طبيعت ) نيز در تالاب صومعه سرا کشف شده است در حاليکه جشن هاى هفته محيط زيست در کهن ديارمان برپا شده، در گوشه اى از گيلان، تالاب صومعه سرا در کماست و دقايق پايانى عمرش سپرى مى شود.

سيماى واقعى قسمتى از جلگه گيلان که در سرازيرى نابودى با سرعتى وحشتناک در حال حرکت است وآب از آب تکان نمى خورد در حاليکه 200 هزار هکتار از پهنه سبز - آبى اين ميهن مى توانست به مکانى مناسب براى جذب توريست از سراسر کشور و حتى جهان تبديل شود و آنان را به اين نقطه زيباى گيتى بکشاند و اقتصاد منطقه را متحول کند.

اصغر داوطلب افزود: روزگارى از تالابها علاوه بر استفاده اقتصادى با وجود صيادي، شکار و غيره مى توان از مناظر زيباى آن به ويژه لاله مرداب و نيلوفر براى جذب گردشگر استفاده اصولى داشت.

وى اظهارداشت: اين تالاب روزى 12 متر عمق داشت اما اکنون روز به روز از پهناى آن کاسته و عمق آن به اندازه يک کف دست شده است.

وى با بيان اينکه در دولت هشتم 90 ميليارد تومان براى لايروبى اين تالاب اعتبار گذاشته شد، افزود: در اين زمينه طرحهاى خنده دار و شکست خورده اى چون ايجاد تله رسوب گير در منطقه سياه کيشم به وسعت هفت هکتار و عمق هفت متر به چند پيمانکار واگذارکه پس از گذشت يک سال فقط چند متر حفر شد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزى گيلان با بيان اينکه تالاب انزلى از تالابهاى مهم و بين المللى دنياست، گفت: اين تالاب به عنوان زايشگاه مهم ماهيان استخوانى و همچنين مکانى امن براى مهاجرت و کوچ پرندگان است.

اردشير روحى ماسوله افزود: علاوه بر اين، تالاب مزبور تامين کننده آب کشاورزى و همچنين مزيتهاى زيادى براى گيلان و حتى کشور دارد که به دليل حجم زياد رسوب گذاريها در چند سال اخير و پيشروى آب تالاب به 30 هزار هکتار از اراضى کشاورزي، اين امر موجب از بين رفتن قابليت کشاورزى اين اراضى نيز شده است.

وى اظهارداشت: با هدف پيگيرى مستمر و خوب مسئولان و نمايندگان استان براى احياى اين تالاب 5.7 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

رئيس جهاد کشاورزى گيلان گفت: در مدت پنج سال با اعتبارى افزون بر 94 ميليارد تومان کار احياى تالاب انزلى به سرانجام خواهد رسيد.

 

۶تير :کمبود کاغذ در کشور/ زنگ خطر برای مطبوعات مستقل از دولت

جـــرس: به گزارش منابع خبري، نوسانات شديد بازار كاغذ، مشكلات بسيار زيادی را برای روزنامه‌ها ايجاد كرده است.

به گزارش ايلنا، اسرافيل عبادتی(مدير مسئول روزنامه كار و كارگر) ضمن اشاره به نوسانات شديد در بازار كاغذ و مشكلاتی كه برای روزنامه‌ها ايجاد كرده است گفت: يكی از مهمترين مشكلات كاغذ، كمبود شديد آن در بازار است كه اين مساله مشكلات زيادی را برای صاحبان نشريات و روزنامه‌ها ايجاد كرده است.

وی با بيان اينكه بيشترين بخش كاغذ مورد نياز روزنامه‌ها از خارج كشور تامين مي‌شود،گفت: تنها كارخانه توليد كاغذ در داخل، كارخانه چوب و كاغذ مازندران است كه درحال حاضر حالت نيمه تعطيل دارد.

مدير مسئول روزنامه كار و كارگر در ادامه به افزايش شديد قيمت كاغذ اشاره كرد و افزود: تا قبل از اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها، قيمت كاغذ روزنامه كيلويی ١۵۰ تومان بود. پس از اجرای اين طرح، قيمت كاغذ به كيلويی ١۷۰۰تومان رسيده است. اين درحالی است كه مبلغ بسيار ناچيزی به‌عنوان يارانه حذف شده به روزنامه‌ها پرداخت مي‌شود. با تمام اين مشكلات حتی همان كاغذ كيلويی ١۷۰۰ تومان را هم نمي‌شود به آسانی در بازار پيدا كرد. با اين شرايط مجبوريم روز به روز تيراژ روزنامه را پائين بياوريم. البته عوامل ديگری مثل بالا رفتن قيمت دلار و وجود جريان دلالی در اين بازار را هم مي‌شود در اين افزايش شديد قيمت موثر دانست.

 

 

۶تير: کاهش ۳۰ دلاری قيمت نفت ايران در ۸۰ روز

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سقوط آزاد طلای سياه در بازارهای آمريکا، اروپا و جنوب شرق آسيا، بهای نفت خام صادراتی ايران هم در هفته‌های اخير با کاهشی بيش از 30 دلاری همراه بوده است.

بر اين اساس پس از ثبت رکورد تاريخی 126 دلار به ازای فروش هر بشکه نفت خام صادراتی ايران به بازارهای آسيايی در فروردين ماه سالجاري، در شرايط فعلی بهای هر بشکه نفت خام سبک ايران برای عرضه به کشورهای آسيايی در محدوده 95 تا 96 دلار معامله می شود.

مديريت امور بين الملل شرکت ملی نفت هم در آخرين گزارشی رسمی خود درباره آخرين وضعيت قيمت فروش نفت خام سبک و سنگين صادراتی ايران، اعلام کرد: 25 ژوئن سالجاری ميلادی نفت خام سبک ايران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقای جنوبی به ترتيب به 93 دلار و 75 سنت، 92 دلار و يک سنت و 93 دلار و 61 سنت به مشتريان خارجی تحويل داده شده است.

اين در حالی است که هم اکنون قيمت هر بشکه نفت خام صادراتی ايران در بازارهای آسيايی بيش از 96 دلار و 44 سنت معامله می شود.

در همين حال، بهای نفت خام سنگين ايران هم در ادامه کاهش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان بار ديگر در معاملات 25 ژوئن افزايش يافت؛ به طوريکه نفت خام سنگين ايران با بهای 94 دلار و 72 سنت به مشتريان آسيايی فروخته شده است.

قيمت نفت خام سنگين ايران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقا به ترتيب به 92 دلار و پنج سنت، 90 دلار و 66 سنت و 91 دلار و 91 سنت معامله شده است.

با اين وجود کارشناسان اقتصادی از دوئل نفتی عربستان سعودی و روسيه که هريک به تنهايی حدود 10 ميليون بشکه نفت توليد و به بازار عرضه مي‌کنند به عنوان مهمترين عامل کاهش بهای جهانی نفت ياد مي‌کنند.

در بازار آی.سی.يی لندن نيز قيمت نفت خام برنت دريای شمال با 15 سنت کاهش، در سطح 90 دلار و 86 سنت برای هر بشکه تثبيت شد.

 

۶تير: ۴۰۰ کارگر حديد مبتکران بيكار شدند

ايلنا: کارخانه حديد مبتکران پاکدشت به جهت افزايش مشکلات مالی با ۴۰۰ کارگر خود قطع همكارى کرد.

عوض سلطاني، دبير اجرايی خانه کارگر پاکدشت با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: کارخانه حديد مبتکران توليد کننده انواع صندلی خودرو به جهت کاهش سفارشات از جانب كارخانه‌هاى خودرو سازى دچار مشكلات مالى شده‌ است.

اين فعال كارگرى با اشاره به مطالبات ۱۹ ميلياردی حديد مبتكران از کارخانه‌های بزرگ خودرو ساز افزود: مشكلات مالى به تبع اين طلب ميلياردى و كاهش سفارشات از عوامل اخراج اين كارگران بوده است.

سلطانى با انتقاد از عدم وجود امنيت شغلی بيش از ۱۰۰۰ کارگر حديد مبتکران اظهار داشت: اين کارخانه با افزايش مشکلاتش ناچار شده است از تمديد قرارداد با ۴۰۰ کارگر خود امتناع کند.

او گفت: قرارداد اكثر کارگران اين کارخانه يک ماهه و سه ماه بوده وکارگران بيكار شده از ارديبهشت ماه سال جاری حقوقی دريافت نکرده‌اند.

اين فعال كارگرى با بيان اينکه کارفرمايان اين کارخانه وعده پرداخت معوقات کارگران را داده است افزود: کارفرمای اين کارخانه همچنين قول داده است در صورت رفع مشکلات اين واحد توليدی همه کارگرانی که تمديد قراداد نشده‌اند را دوباره بر سر کار خود بازگرداند.

گفتنی است گروه صنعتی حديد مبتکران در سال ۱۳۶۵ در شرق تهران تاسيس شد و اكنون از بزرگ‌ترين شرکتهای توليدکننده صندلی خودروهای ساخت داخل بشمار مي‌رود.

۶تير: در دنيا مردم تنها ۱۸ درصد هزينه‌های سلامت را می پردازند اما در ايران اين رقم بيشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد مي‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع دريافتهای چند ميليونی در بيمارستانهای خصوصی بابت هزينه درمان برخی از بيماريها که نياز به جراحی دارد، مسئله تازه ای نيست اما آنچه در اين بين ناديده گرفته می شود، نبود يک دستورالعمل مشخص برای تمامی بيمارستانهای خصوصی است. به طوريکه هزينه يک عمل ساده و معمولی در يک بيمارستان خصوصی کمتر از يک ميليون است و همين جراحی ساده در بيمارستان ديگری شايد به 5 ميليون هم برسد.

گزارشها و بررسيها از روند هزينه های درمانی در بيمارستانهای خصوصی نقاط مختلف کشور، حاکی از اين واقعيت است که دريافت هزينه از بيماران به هيچ عنوان ضابطه مند نيست. به طوريکه هر بيمارستانی بر اساس معيارهايی که برای خودش تعريف کرده است نسبت به دريافت هزينه های درمانی از بيماران اقدام می کند.

بر اساس گزارشهای بين المللي، در دنيا مردم تنها 18 درصد هزينه‌های سلامت را می پردازند اما در ايران بيش از 54.8 درصد از هزينه‌های سلامت از جيب مردم پرداخت می شود که با احتساب منابع بيمه‌ای اين رقم بيشتر از 60 تا 70 درصد مي‌شود.

دکتر عليرضا زالی معاون سازمان نظام پزشکی معتقد است که در اعتبارات نظام سلامت در سال 91 بودجه‌ای برای ارتقای شاخصهای محروميت ‌زدايی در حوزه سلامت تعيين نشده و از سوی ديگر حدود 30 درصد رشد برای درآمدهای اختصاصی واحد بهداشتی و درمانی دولتی پيش‌بينی شده که اين بر خلاف جهت گيری قانون توسعه پنجم است. برای توسعه عدالت در سلامت بايد پرداخت هزينه‌ های درمان از طرف مردم را به 30 درصد تقليل دهيم در حالی که ميزان پرداخت از جيب مردم در حال حاضر 59 تا 62 درصد از هزينه‌های درمان است.

هزينه جراحی آپانديسيت در بيمارستان خصوصی غرب تهران 25 ميليون ريال برآورد می شود اما همين عمل در بيمارستان خصوصی يکی از مراکز استانها کمتر از 10 ميليون ريال است.

هزينه عمل قلب باز در يکی از بيمارستانهای خصوصی پايتخت بالغ بر 10 ميليون تومان است اما همين عمل در بيمارستان ديگری که آن هم خصوصی است، حدود 5 ميليون تومان تمام می شود.

هزينه عمل سزارين در يکی از بيمارستانهای خصوصی تهران که شهره عام و خاص شده است، هم اکنون در حدود 7 ميليون تومان است در حالی که اين عمل در بيمارستان خصوصی مرکز شهر حدود 3 ميليون تومان تمام می شود.

 

۶تير: دختران بيش از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور امسال را تشکيل می دهند

خبرآنلاين

کنکور سراسری 91 پنجشنبه 8 تيرماه با آزمون گروه رياضی و فنی آغاز می شود و صبح روز شنبه 10 تيرماه با برگزاری آزمون علوم انسانی پايان می يابد.

زهرا تالانی: يک ميليون و 66 هزار و 141 نفر متقاضی ثبت نام در کنکور سراسری 91 بودند که از اين ميان 639 هزار و 982 نفر زن هستند که 60.03 درصد شرکت کنندگان را تشکيل می دهند. همچنين 426 هزار و 159 نفر مرد هستند که 39.97 درصد کنکوری ها را شامل می شوند. اين آمار نسبت به داوطلبان آزمون سراسری سال 90 تعداد 66 هزار و 839 نفر کاهش داشته است.

پيرترين داوطلب 77 سال سن از تهران و جوانترين داوطلب با 14 سال سن از کرمانشاه هستند که هر دو در گروه علوم تجربی شرکت کرده اند.

 

۶تير :درياچه اروميه خشک تر شد

آفتاب: اميد کريمی - تابستان شده است؛ بهار پر بارشی در ايران گذشته، زمستان هم بد نبود. اما درياچه اروميه تشنه تر شده.

ديروز مديرعامل آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقی از کاهش ميزان حجم آب درياچه اروميه در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گفته رضا پور رجب، در سال جاری و تا امروز ميزان بارش در سطح استان آذربايجان شرقی 286 ميلی ليتر بوده است که اين آمار در مقايسه با ميزان بارش بلند مدت 13 درصد و در مقايسه با ميزان بارش کوتاه مدت 4.5 درصد افزايش داشته است.

او گفت: تراز آب درياچه تاکنون 1271.12 متر، وسعت آن 3570.65 کيلومتر مربع و حجم آن نيز 13.43 ميليارد متر مکعب است که نسبت به مشابه پارسال0.31 درصد سطح آب، 116.14 کيلومتر وسعت درياچه و 1.05 درصد حجم آب کاهش يافته است.

اين درحالی است که هفته گذشته حسن عباس نژاد مدير کل محيط زيست آذربايجان غربي، از کم شدن ميزان شوری آب درياچه اروميه خبر داده بود. به گفته او امسال ميزان آب ورودی به تالاب درياچه اروميه در حال حاضر به ۲ ميليارد متر مکعب رسيده که اين امر موجب زيست دوباره آرتميا البته در فصل بهار در اين درياچه شده است.

او گفت: "کاهش شوری درياچه اروميه از فوق اشباع به ۱۴۰ گرم در ليتر در سالجاری با افزايش ورودی آب امکان پذير شده است."

اين درحالی است که سرپرست معاونت‌ آب و‌ آبفای وزارت نيرو گفته احيای درياچه اروميه نيازمند 13 ميليارد متر مکعب آب است.

 

ابرها را بارور می کنيم

 

معاون محيط طبيعی و تنوع زيستی سازمان محيط زيست يک بحث قديمی را وسط کشيده است؛ باروری ابرها: "موضوع باروری ابرها يکی از پروژه‌های اولويت‌دار احيای درياچه اروميه است که به صورت جدی در حال پيگيری است و در اين خصوص چندين اقدامات صورت گرفته و همچنين در هفته گذشته نمونه‌هايی از باروری ابر در درياچه اروميه انجام شد که نتايج مثبتی داشته است."

به گفته او برای حمايت از تالاب‌ها و درياچه‌ها در کشور مبلغ 25 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، که درياچه اروميه در اين خصوص در اولويت قرار دارد: "قطعا نجات درياچه اروميه با اين اعتبارات چند ميلياردی و اقدامات کوتاه مدت محقق نخواهد شد، لذا موضوع درياچه اروميه نيازمند يک نگاه بلند مدت و ملی است و ما در اين قالب بسيار خوش‌بين هستيم که فعاليت‌هايی برای نجات آن داشته باشيم."

انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اروميه از ايده های پر سر و صدايی است که سپاه وعده داده آن را به سرانجام می رساند. علي‌اکبر پورجمشيديان، فرمانده سپاه عاشورا از آمادگی سپاه برای انتقال ارس به درياچه اروميه خبر داده است.

از سوی ديگر، يکی از نماينده های آذربايجان پيش از اين گفته است که برداشت از رودخانه ارس ارزان‌ترين راه برای انتقال آب به درياچه اروميه است.

همچنين نماينده تبريز خبرداده است که در لايحه بودجه سال جاری کشور 80 ميليارد تومان اعتبار برای انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه اختصاص يافت. به گفته عليرضا منادي، اجرا و تکميل طرح های در دست اجرای انتقال آب به درياچه اروميه ازجمله بهره برداری از طرح باروری ابرها و تکميل سد سيلوه و انتقال آب ارس، در مجموع افزون بر 5/2 ميليارد مترمکعب آب به درياچه اروميه انتقال می يابد که نقش اساسی در جلوگيری از نابودی اين درياچه دارد.

 

۵تير : مرگ بيش از سه هزار نفر در حوادث رانندگى دو ماهه اول امسال

ايلنا: در حالی که آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ارديبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود يک درصد افزايش يافته، ‌اما اين آمار در دو ماهه امسال نسبت به سال قبل ۸و 2دهم درصد کاهش يافته است.

 

به گزارش ايلنا، در ارديبهشت امسال يکهزار و ۵۳۸ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از اين تعداد يکهزار و ۲۲۴ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند.

 

افزايش مرگ در جاده‌های درون شهری

بر اساس اين گزارش از کل تلفات حوادث رانندگی در ارديبهشت امسال ۸۶۱ مورد در مسيرهای برون شهري، ۵۲۴ مورد در مسيرهای درون شهري، ۱۴۵ نفر در جاده‌های روستايی و هشت نفر در مسيرهای نامعلوم ثبت شده‌است. نکته شايان توجه در اين گزارش افزايش ۱۵و ۹ دهم درصدی مرگ در جاده‌های درون شهری است.

تلفات جاده‌های درون شهری در ارديبهشت سال گذشته ۴۵۲ نفر بود که با افزايشی چشمگير در ارديبهشت امسال به ۵۲۴ نفر رسيده است.

 

افزايش مصدومان

 

همچنين در اين ماه ۲۶ هزار و ۶۰۶ نفر در حوادث رانندگی مصدوم و به اين سازمان ارجاع شدند که اين آمار نسبت به ۲۴ هزار و ۲۰۴ نفر مدت مشابه سال قبل ۹. ۹ درصد افزايش يافته است.

همچنين طی دو ماهه فروردين و ارديبهشت امسال آمار مصدومان حوادث رانندگی ۹و ۴درصد افزايش يافت و از ۵۰ هزار و ۴۱۱ مصدوم حوادث رانندگی دو ماهه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۸۹۵ نفر در سال جاری رسيد.

 

۵تير : ۱۰ ميليون ايرانی درگير معضلات موادمخدر هستند

آفتاب: معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پوشش بيمه ای تمامی معتادان کشور خبر داد و گفت: بالغ بر 10 ميليون نفر در کشور درگير معضلات موادمخدر هستند.

سيد عبدالله عمادی در همايش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که روز دوشنبه در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: يکی از وظايفی که در اين معاونت تعريف شده است حمايت از درمان معتادان از جمله حمايت‌های جسمي، رواني، اجتماعی و حقوقی است.

وی گفت: با توجه به حمايت اجتماعی در کنار ساير ابعاد حمايت از زمان آغاز درمان اعتياد و پس از آن اهميت ويژه‌ای دارد و اين معاونت تأکيد بخصوصی به حمايت از زمان آغاز درمان دارد.

عمادی ادامه داد: با توجه به اينکه بر اساس آمارها 2 ميليون نفر معتاد در کشور وجود دارد و اگر هر فرد را در يک خانواده 5 نفره ضرب کنيم آماری بالغ بر 10 ميليون نفر درگير مواد مخدر هستند يعنی به طور غير مستقيم 8 ميليون نفر از جمعيت کشور دچار معضلات و مشکلات اعتياد هستند.

عمادی تصريح کرد: معتاد بايد در زمان درمان به نتيجه‌ای برسد که پس از درمان مطمئن باشد،خانواده و جامعه او را پس از بهبودی مي‌پذيرند که اين مسئله نقش بسيار مهمی در درمان معتاد مي‌تواند ايفا کند.

وی به برخی اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله آموزش پيشگيری از اعتياد به 6 ميليون و 110 هزار 825 نفر در سال 90 توسط بهزيستی در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در اين زمينه 28 هزار و 820 معتاد بهبود يافته نيز آموزش مهارت‌های شغلی را در سال 90 فرا گرفتند.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه درمان و کاهشهای آسيب نيز با بهره‌گيری از 1827 مرکز فعال بهزيستی که 70 درصد درمان معتادان را بر عهده دارند توانستيم 432 هزار و 900 نفر را تحت پوشش درمان اعتياد قرار دهيم.

به گزارش خبرآنلاين، عمادی خاطرنشان کرد: در اين زمينه برنامه‌ ريزيها برای ساخت 5 هزار واحد مسکن برای معتادان با ارائه تسهيلات اشتغال در طولانی مدت صورت خواهد پذيرفت و در اين زمينه يارانه درمان و پرداخت هزينه‌های معيشتی به خانواده‌های معتاد بي‌بضاعت پرداخت مي‌شود.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©