Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱  برابر با ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۰۲)

ایران در آئینه آمار(۱۰۲)

۵ تیر ۱۳۹۱ـ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

برداشت ۳۵ هزار بشکه ايران در برابر ۴۵۰هزار بشکه قطر ار خوزه مشترک نفت پارس جنوبی

۲۰ واحد بزرگ صنعتی قزوين در آستانه تعطيلی

سال گذشته ۱۰۷۲ نفر غرق شدند

سرانه هر زندانی در ايران ۵ هزار تومان است" عليرغم اينکه با مازاد توليد شکر روبرو هستيم دولت مجوز واردات شکر می دهد

کاهش ۴۵سانتيمتری ارتفاع آب درياچه اورميه/شوری آب درياچه به حد فوق اشباع رسيد

ايران در آخرين رتبه‌های بازاريابی جهان

کارخانه های قند و شکر کشور در معرض نابودی/ رشد ۶۰۰ درصدى واردات شکر، دلالان مذاكره با دولت به منظور صفر كردن تعرفه واردات شكر، شكر ايرانى ارزان به كشورهاى همسايه صادر و نياز بازار داخل با شكر وارداتى گران‌تر تامين مي‌شود

ورشکستگی بسياری از شرکتهای حفاری ايرانی بعلت بستن قرارداد با شرکت چينی CNLC

خصوصي‌سازى باعث افزايش بيکاری كارگران گيلانى شده است

بازار سرشار از ميوه‌های وارداتی است/ تهديد ۴۰ هزار شغل مستقيم

حجم صادرات غير نفتی ايران در دو ماه اول سال کاهش يافت

به دنبال واردات بى رويه شكر به كشور؛ چغندر کاران، هندوانه مي‌كارند

اختصاص ۱۰۰ ميليون تومان به نمايندگان رژيم در مجلس براى رهن آپارتمان در تهران

 

۵تير: به دنبال واردات بى رويه شكر به كشور؛ چغندر کاران، هندوانه مي‌كارند

ايلنا: يک کار‌شناس ارشد بخش کشاورزی اعلام کرد: در پی واردات ۶۰۰ درصدی شکر به داخل کشور ۸۰ درصد از چغندر کاران در آستانه بيکاری قرار گرفتند.

بهزاد قرياضی در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن بيان مطلب فوق ياد آور شد: واردات بي‌رويه شکر موجب خواهد شد که چغندرکاران به مشاغلی از قبيل هندوانه کاری روی بياورند.

به گفته قرياضی صنعت قند و شکر کشور که در سال ۸۵ با زيرکشت بردن ۱۸۰ هزار هکتار و توليد ۶ ميليون و ۵۹۲ هزار تن چغندرقند در طول عمر ۱۱۲ ساله خود تجربه بي‌سابقه‌ای را پشت سر مي‌گذاشت و خودکفايی شکر را در چند قدمی مي‌ديد با واردات شکر در سال گذشته و امسال که در مجموع به بيش از ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تن رسيده است با بحران کمبود نقدينگی و ورشکستگی روبه‌رو شده است.

وی با بيان اينکه بيش از ۷۵ درصد از واردات شکر ايران از طريق دو کشور امارات و سوئيس انجام شد ياد آور شد: براساس آمار گمرک ايران، در دو ماه نخست امسال بيش از ۱۱۸. ۷ هزار تن قند و شکر از نيشکر تصفيه نشده بدون مواد خوشبو کننده يا رنگ کننده به ارزش بيش از ۹۹. ۱ ميليون دلار وارد کشور شد. اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتيب رشد ۴۰۱ و ۶۸۰ درصدی را نشان مي‌دهد.

گفتنی است افزايش واردات شکر به حدی بوده که اين کالا به نهمين کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبديل شده است. همچنين در اين مدت تنها حدود ۱۳ هزار تن شکر در کشور توليد شد. سال گذشته يک ميليون و ۲۳۴ هزار تن شکر وارد کشور شده بود و توليد داخلی شکر نيز بالغ بر يک ميليون و ۱۵۰ هزار تن شد.

 

۵تير: اختصاص ۱۰۰ ميليون تومان به نمايندگان رژيم در مجلس براى رهن آپارتمان در تهران

 

جرس: يك عضو هيات رييسه مجلس شوراى اسلامى از اختصاص 100 ميليون تومان به راهيافتگان براى رهن آپارتمان در تهران خبر داد و گفت: هيات رييسه به آنها توصيه كرده در مناطق بالاى شهر ساكن نشوند.

به گزارش ايسنا، سيدشريف حسينى اظهار داشت: با توجه به قيمت بالاى مسكن پيشنهاد مي‌كنيم راهيافتگان در جايى زندگى كنند كه مردم عادى حضور داشته باشند، در اين صورت هم دسترسى آنها به مجلس سريعتر است و هم هزينه اياب و ذهاب و سوخت كمترى را مصرف كنند و البته زمان كمترى را هم در ترافيك صرف كنند.

حسينى اضافه كرد: مجلس تا سقف 100 ميليون تومان براى رهن منزل براى نمايندگانى كه در تهران خانه ندارند در نظر گرفته كه اين پول خود مجلس است و به مجلس برمي‌گردد.

وى اضافه كرد: ما وظيفه داريم مثل خانه سازمانى يا مبلغى اجاره در اختيار نمايندگان بگذاريم و يا براى نمايندگان خانه رهن كنيم و در همين راستا مجلس براى نمايندگان قرارداد مي‌بندد و پول مستقيما در اختيار نماينده قرار نمي‌گيرد.

 

۵تير: معاون پژوهشگاه زلزله شناسى: زلزله احتمالى تهران، ۱۴ ميليون نفر را تهديد مى كند

به گزارش خبرنگار «علمى» خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهدى زارع كه به مناسبت سالروز زلزله 31 خرداد 1369 رودبار و منجيل در پرديس دانشكده هاى فنى دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، اظهار كرد: زلزله بزرگ منجيل باعث كشته شدن حدود 16 هزار نفر و مجروح شدن حدود 60 هزار نفر شده و سه شهر منجيل، رودبار و لوشان را به طور كامل ويران كرد. از مهم‌ترين شاخص‌هاى اين زلزله مي‌توان به لغزش‌هاى متعدد اشاره كرد كه يكى از اين زمين لغزش‌ها سبب حركت روستاى «فتلك» بر روى روستاى «فيشم» شده و باعث شد كه دو هزار نفر در زير خاك مدفون شوند.

وى افزود: اين زلزله نخستين زلزله‌اى بود كه در يك منطقه شهرى مدرن رخ داده و سبب آسيب رساندن به زير ساخت‌ها و تاسيسات شهرى متعددى شد.

دكتر مهدى زارع

وى با بيان اين كه بايد احتمال وقوع زلزله در شهرى مانند تهران با توجه به سابقه لرزه‌‌يى طولانى را جدى بگيريم، گفت: شهررى از 330 سال قبل از ميلاد تاكنون زلزله‌هاى متعددى را تجربه كرده و شهرهاى باستانى و تاريخى متعددى در اين منطقه به علت زلزله از بين رفته است. همچنين بوئين زهرا و حوالى آن از ديگر مناطقى است كه زلزله‌هاى متعددى را تجربه كرده كه مي‌توان به زلزله‌ بوئين زهرا در سال 1341 و «سگز آباد» در 15 كيلومترى بوئين زهرا با گسل مسبب «ايپك» اشاره كرد.

زارع ادامه داد: از مسائل مهمى كه مى توان به آن اشاره كرد اين است كه در حال حاضر مجموعه تهران و كرج 8.5 ميليون نفر جمعيت داشته و هر دهه با رشد جمعيت يك ميليون و 200 هزار نفرى روبه رو است در حالى كه كه در زلزله بوئين زهرا جمعيت اين محدوده حدود دو ميليون بود كه البته با احتساب جمعيت كلى اين دو استان مي‌توان گفت كه حدود 14 ميليون نفر در اين محدوده سكونت و تردد دارند كه تقريبا 20 درصد جمعيت كشور را شامل مي‌شود. در اين شهر زلزله‌هاى متعددى باعث ويرانى ‌تمدن‌ها و شهرهاى بسيارى شده اند كه به عنوان مثال مي‌توان به ويران شدن تمدن قيطريه اشاره كرد.

 

۴ تير: برداشت ۳۵ هزار بشکه ايران در برابر ۴۵۰هزار بشکه قطر ار خوزه مشترک نفت پارس جنوبی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، لايه نفتی پارس جنوبی با ذخيره‌ای بالغ بر 1.6 ميليارد بشکه نفت درجا، بين دو کشور ايران و قطر، مشترک مي‌باشد اين ميدان در سال 1367 کشف، ليکن اولين چاه اکتشافی آن در سال 1377 حفاری گرديده است.

متعاقبا پس از 6 سال مناقصه بي‌نتيجه برای جذب پيمانکاران خارجي، اجرای فاز اول طرح مذکور به صورت ترک تشريفات مناقصه در اسفندماه 1383 طی قراردادی برای مدت 19 ماه به صورت بيع متقابل به شرکت توسعه پترو ايران واگذار گرديد و طبق برنامه مي‌بايست از آذرماه سال 1385 از طرح مزبور بهره‌برداری به عمل مي‌آمد.

با وجود مشترک بودن لايه نفتی پارس جنوبی با ميدان الشاهين قطر و بهره‌برداری قريب به 450 هزار بشکه نفت در روز توسط طرف قطري، حيت برداشت روزانه 35 هزار بشکه در فاز اول اين طرح تاکنون محقق نشده است.

طبق بررسی انجام شده توسط سازمان بازرسي، صرفا چاه‌های مربوط به بلوک A در ميدان حفاری شده و در بلوک C که نزديک مرز است، هيچ چاه توليدی حفاری نگرديده و همچنين برای خريد يا ساخت TOP SLDE و تاسيسات سرچاهی و پالايشگاه و ساخت واحد فروش و ذخيره شناور (FPSO) نيز اقدام موثری انجام نشده است و پيشرفت طرح مجموعا کمتر از 50 درصد مي‌باشد.

برابر تحقيقات هيات بازرسي، شرکت شلمبره در سال 2005 با بررسی نقشه‌های موجود در آن زمان يک فرو رفتگی فيمابين نواحی A و B و C اعلام مي‌کند و احتمال مي‌دهد اين فرورفتگی ممکن است ناحيه A را از نواحی B و C جدا کرده باشد، ليکن در سال 2010 مديريت اکتشاف شرکت ملی نفت با بررسی نقشه‌های ژئوفيزيکی موجود، اين نظريه را رد مي‌نمايد، لذا تا زمانی که دلايل و مدارک کافی مبنی بر مستقل بودن بخشی از ميدان به تاييد کارشناسان ذي‌صلاح نرسد بايستی از بيان نظرات غيرکارشناسانه و انحراف خودداری گردد.

در آغاز طرح گزينه انتقال توليد نفت ميدان به صورت دو فازه (پس از آبگيری در دريا) و به صورت سه فازه از طريق خط لوله مورد بررسی واقع شده که نهايتا در اولينMDP، نصب سکوهای A و C برای آبگيری تاييد شده و پس از آن به استفاده از FPSO تغيير يافته است، در آن زمان انتقال نفت توليدی به جزيره لاوان نيز مورد بحث بوده است.

 

۴ تير:۲۰ واحد بزرگ صنعتی قزوين در آستانه تعطيلی

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر قزوين اعلام کرد: بيش از ۲۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوين به جهت تعهد شكنى دولت در پرداخت يارانه بخش توليد در پى اجراى قانون هدفمندى يارانه‌ها در آستانه تعطيلی قرار دارند.

عيد علی کريمی در اين زمينه با ذكر مثال‌هايى به ايلنا گفت: واحدهای توليدی فرنخ، ناز نخ، پوشينه باف، لامپ الوند و... به جهت افزايش قيمت حامل‌های انرژی و عدم حمايت‌های دولت دچار بحران شده‌اند و کارگران اين واحد‌ها در بلاتکليفی به سر مي‌برند.

كريمى با يادآورى تعهد دولت در خصوص پرداخت 30 درصد از مجموع درآمدهاى هدفمندى يارانه‌ها به بخش توليد، اظهار كرد: وعده‌های دولت در خصوص حل مشکلات واحدهای بحران‌زده که همراه با اولين سفر استانی هيئت دولت به استان قزوين مطرح شده بود هنوز به نتيجه‌ای نرسيده است.

۳تير: سال گذشته ۱۰۷۲ نفر غرق شدند

خبرگزاری ميراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ تابستان سال گذشته(1390)، 467 بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، در حالی که کل افراد فوت شده بر اثر غرق شدگی در سال 1390 درکشور يک‌هزار و 72 نفر بوده ‌است

با توجه به گرمای هوا و سفر به مناطق شمالی کشور در فصل تابستان، به طور معمول با افزايش ميزان غرق شدگی در اين فصل مواجه هستيم به نحوی که 43.6 درصد موارد مرگ ناشی از غرق شدگی در سال گذشته در فصل تابستان ثبت شده است.

بر اساس اين گزارش در سال گذشته به ترتيب بيشترين رقم غرق شدگی در ماه‌های مرداد با 177 نفر (158 مرد و 19 زن)، تير با 156 نفر (139 مرد و 17 زن) و شهريور با 134 نفر (112 مرد و 22 زن) گزارش شده‌ است.

همچنين در سال گذشته به ترتيب استان های خوزستان با 204، مازندران با 157 و گيلان با 91 فوتی بيشترين ميزان مرگ ناشی از غرق‌شدگی را به خود اختصاص دادند.

به گزارش CHN، در سه ماهه اول سال جاری در استان خوزستان 48 نفر (39 مرد و نه زن)، استان مازندارن 29 نفر (27 مرد و دو زن) و در استان گيلان 33 نفر ( 31 مرد و دو زن) بر اثر غرق شدگی جان باخته اند.

 

 

۳تير:"سرانه هر زندانی در ايران ۵ هزار تومان است"

صدای آلمان

غلامحسين اسماعيلي، رئيس سازمان زندان‌های ايران، اعلام کرد که ۴۳ درصد زندانيان را مجرمان مواد مخدر و ۲۸ درصد را سارقان تشکيل مي‌دهند. به گفته وی در حال حاضر سرانه هر زندانی حدود ۵ هزار تومان است.

اسماعيلی تصريح کرد که هزينه ساخت ۴ بازداشتگاه موقت در تهران تامين نشده است. وی افزود انتقال ۷ زندان بزرگ به خارج از شهر نيازمند ۵۰۰ ميليارد تومان است. اسماعيلی به خبرگزاری مهر گفت که بودجه زندان‌ها در سال ۹۰ بالغ بر ۵۰۰ ميليارد تومان بوده است، اما قرار است که در سال ۹۱ اين بودجه به ۷۰۰ ميليارد تومان افزايش يابد

 

۳تير: «عليرغم اينکه با مازاد توليد شکر روبرو هستيم دولت مجوز واردات شکر می دهد»

ايلنا: رييس هيات مديره انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر اعلام كرد: موجودى توليدات داخلي، با احتساب آنچه كه در فروردين و ارديبهشت ماه وارد كشور شده، شكر مورد نياز يك سال كشور تامين شده است.

عليرضا اشرف، در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: از مهرماه، محصول جديد نيز وارد مرحله توليد مى شود كه به تبع آن مى توان پيش بينى كرد براى سال 91 با مازاد توليد شكر روبرو باشيم. اين در حالى است كه با مجوز دولت واردات شكر انجام مى شود.

به گفته وي؛ وارداتى كه صورت مى گيرد، سال آينده اثرات منفى گسترده اى بر حوزه توليد به همراه خواهد داشت.

وى با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت شكر درب كارخانه يك هزار و 175 تومان در هر كيلوگرم است، در خصوص وضعيت قيمت شكر در ماه رمضان باتوجه به افزايش تقاضاى اين محصول گفت: در ماه رمضان محصول فعلى براى تزريق به بازار عرضه مى شود كه از محل درب كارخانه تغيير قيمتى نخواهد داشت. براين اساس، هرگونه افزايش قيمت شكر نسبت به ماه هاى اخير، ارتباطى به كارخانجات و صنايع فعال نداشته و ناشى از عملكرد بخش توزيع خواهد بود.

 

 

۳تير: کاهش ۴۵سانتيمتری ارتفاع آب درياچه اورميه/شوری آب درياچه به حد فوق اشباع رسيد

سلامت نيوز : مديرکل محيط زيست استان آذربايجان غربی درخصوص آخرين وضعيت درياچه اروميه گفت: در حال حاضر تراز درياچه اروميه 19/1271 است که نسبت به سال گذشته 45 سانتيمتر آب درياچه کمتر شده است.

عباس نژاد در گفت و گو با پانا، با بيان اينکه در حال حاضر درياچه اروميه فصل تبخير خود را سپری می کند، اظهار داشت: امسال در حدود يک ميليارد و 800 ميليون متر مکعب آب به درياچه اروميه سرازير شده است.وی ادامه داد: در سال گذشته يک ميليارد و 100 ميليون متر مکعب آب به درياچه اروميه سرازير شد که امسال اين ميزان بيشتر شد، و به نسبت وضعيت سال گذشته بهتر شده ايم.مدير کل محيط زيست استان آذربايجان غربی با بيان اينکه وضعيت درياچه اروميه به نسبت سال گذشته بهتر شده است، گفت: اين در حالی است که با توجه به اينکه يک ميليارد و 800 ميليون متر مکعب به آب درياچه افزوده شده است اما از 1/3 کمتر است و نسبت به آن ميزان هنوز عقب هستيم به اين معنی که يک ميليارد و 300 ميليون متر مکعب کمتر آب رسانی شده است.

عباس نژاد با اشاره به تراز درياچه اروميه نيز گفت: در حال حاضر تراز درياچه اروميه 19/1271 متر است که نسبت به سال گذشته 45 سانتيمتر آب درياچه کمتر شده است ضمن اينکه شوری آب درياچه نيز به حد فوق اشباع رسيده است.همچنين دکتر فاضل- معاون محيط طبيعی سازمان محيط زيست نيز پيش از اين در گفت و گو با خبرنگار پانا، درخصوص مطلوب بودن اقدامات صورت گرفته برای برون رفت درياچه اروميه از شرايط بحرانی خاطرنشان کرد: سطح تراز درياچه اروميه که تا به حال ثبت شده 1278 متر است اما بر اساس آنچه بصورت مشاوره اعلام شده است سطح تراز اکولوژيک درياچه اروميه 1274 کيلومتر است که به اين معنا است اگر سطح درياچه اروميه از هزار و 274 متر از سطح آزاد آب های جهان پايين تر آيد از لحاظ زيستی دچار مشکل می شود و در واقع اتفاقاتی روی می دهد که هم اکنون به اين شکل است.

معاون محيط طبيعی سازمان محيط زيست ادامه داد: در حال حاضر سطح درياچه اروميه 1271 متر از سطح آزاد آب های جهان است که با عددهايی که اخيرا گرفتيم سطح درياچه به عدد 1272 نزديک شده است، بنابراين برای اينکه از اين عدد به 1274 متر برسيم نياز به 3 ميليارد متر مکعب آب داريم که بتوانيم اين سطح را جبران کنيم.به گفته اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست، تمامی اقداماتی که در سطح کشور در حال انجام است برای اين است که سطح ورودی آب به درياچه اروميه جبران شود.وی با اشاره به اعتباراتی که برای نجات درياچه اروميه تخصيص داده شده است، گفت: اعتبارات متعددی برای نجات درياچه اروميه در نظر گرفته شده بود به طوری که در سال گذشته 25 ميليارد تومان برای نجات درياچه اروميه از بحران تخصيص داده شد.

فاضل با اشاره به اينکه در سال گذشته اعتبار ويژه ای توسط دولت به طور خاص برای موضوع درياچه اروميه تخصيص داده شده بود، اظهار داشت: از طرفی مبلغی نيز از محل اعتبارات حفظ و احيای تالاب های کشور به ميزان 100 ميليارد تومان برای حفظ و احيای درياچه ها و مقابله با بحران گرد غبار در کشور تخصيص داده شد که بخشی از اين به درياچه اروميه به عنوان يکی از اولويت های اصلی و فعاليت هايی که ذيل اين اعتبار در حال انجام است، ارئه می شود.

 

۱تير:ايران در آخرين رتبه‌های بازاريابی جهان

آفتاب

با وجود رشد روزافزون سرمايه‌گذارى براى صنعت تبليغات و بازاريابی در جهان، ايران از اين نظر همچنان در پايين‌ترين رتبه‌ها قرار دارد. آن طور که آمارهای جهانی نشان مي‌دهد، از ميان 69 کشور که در پايان سال 2010 ميلادی بررسی شده‌اند، ايران با سرمايه‌گذارى 22 ميليون دلار برای تبليغات بازاريابی در رتبه پنجاه و پنجم قرار دارد.

 

۲تير: کارخانه های قند و شکر کشور در معرض نابودی/ رشد ۶۰۰ درصدى واردات شکر، دلالان مذاكره با دولت به منظور صفر كردن تعرفه واردات شكر، شكر ايرانى ارزان به كشورهاى همسايه صادر و نياز بازار داخل با شكر وارداتى گران‌تر تامين مي‌شود

به گزارش خبرنگار ايسنا، براساس آمار گمرک ايران، در دو ماه نخست امسال بيش از 118.7 هزار تن قند و شکر از نيشکر تصفيه نشده بدون مواد خوشبو کننده يا رنگ کننده به ارزش بيش از 99.1 ميليون دلار وارد کشور شد. اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتيب رشد 401 و 680 درصدی را نشان می دهد.

بيش از 75 درصد از واردات شکر ايران از طريق دو کشور امارات و سوئيس انجام شد. همچنين از کشورهای برزيل، ترکيه و روسيه هم مقداری شکر وارد ايران شد.

افزايش واردات شکر به حدی بوده که اين کالا به نهمين کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبديل شده است. همچنين در اين مدت تنها حدود 13 هزار تن شکر در کشور توليد شد. سال گذشته يک ميليون و 234 هزار تن شکر وارد کشور شده بود و توليد داخلی شکر نيز بالغ بر يک ميليون و 150 هزار تن شد.

واردات گسترده شکر به کشور در حالی رخ داده که اواخر سال گذشته انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ايران درباره تلاش برخى دلالان و واسطه‌ها براى صفر كردن تعرفه واردات شكر به كشور هشدار داده و اين اقدام را خطری جدی برای کارخانه های قند و شکر کشور دانسته بود.

اين انجمن اعلام كرده بود كه برخى از دلالان و واسطه‌ها در حال مذاكره با دستگاههاى دولتى به منظور صفر كردن تعرفه واردات شكر هستند.

طبق اعلام اين انجمن قرار است امسال توليد داخلی شکر به حدود 1.5 ميليون تن برسد که اين رقم بايد 75 درصد نياز کشور را تامين کند.

براساس اعلام انجمن صنفی قند و شکر، موجودى شكر تا پايان سال گذشته بالغ بر 1.4 ميليون تن بوده و برآورد شده که همين حدود ذخيره به سال 1391 منتقل شود كه در اين صورت براى حداقل هشت ماه ذخيره وجود خواهد داشت. ضمن اين‌كه بهره‌بردارى از كارخانه‌ها مجددا از شهريور 1391 آغاز خواهد شد.

از سوی ديگر ايسنا اواخر ارديبهشت ماه امسال گزارش داده بود "در حالى كه قيمت هر کيلو شكر توليد داخل 1175 تومان مصوب شده، شكر وارداتى با نرخ آزاد و بر اساس هزينه تمام شده در بازار مصرف كيلويى حداقل 1500 تومان است. بر اين اساس شكر ايرانى ارزان به كشورهاى همسايه صادر شده و نياز بازار داخل با شكر وارداتى گران‌تر تامين مي‌شود!"

در اين گزارش توضيح داده شده بود "در اين بين توليدكنندگان مجبورند، با وجود افزايش هزينه‌ها و تامين نهاده‌هاى آزاد، محصول را با نرخ مصوب بفروشند و مصرف‌كنندگان هم شكر وارداتى را حداقل بايد 1500 تومان بخرند. سود بيش از 300 تومانى هر كيلو شكر از جيب مصرف‌كننده به واردكننده مي‌رسد و سودى كه توليدكنندگان بايد از محصولشان ببرند به جيب صادركننده مي‌رود."

 

۲تير: ورشکستگی بسياری از شرکتهای حفاری ايرانی بعلت بستن قرارداد با شرکت چينی CNLC

به گزارش خبرنگار مهر، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام "سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايرانی" نامگذاری شده است، آخرين مراحل اداری ترک تشريفات مناقصه يک قرارداد بزرگ حفاری چاه‌های نفت و گاز بين شرکت ملی نفت ايران و يک شرکت چينی در حال انجام است.

در صورت تصويب نهايی اين قرارداد ترک تشريفات مناقصه در دولت، نزديک به 700 ميليون يورو قراردادهای ارائه خدمات حفاری چاه‌های نفت و گاز به شرکت CNLC چين واگذار خواهد کرد.

قرار است مدت زمان اين قرارداد ارائه خدمات حفاری شامل سرويس‌های جانبی حفاری چاه‌های نفت و گاز همچون حفاری افقي، آزمايش چاه، نمودارگيري، چاه پيمايي، سيمان کاري، چاه پيمايی و ... به مدت پنج سال به اين شرکت آسيايی واگذار شود.

اين قرارداد بزرگ خدمات حفاری در حالی به اين شرکت چينی آخرين مراحل واگذاری خود را پشت سر می گذارد که در شرايط فعلی اکثر شرکتهای حفاری ايرانی در ارائه 17 خدمات جانبی حفاری چاه‌های نفت و گاز به خودکفايی کامل رسيده اند.

سرمايه‌گذارى دلارى اين شرکت آسيايی در اين منطقه حدود 7 ميليون دلار و ميزان سرمايه‌گذارى ريالى آن نيز حدود ‪ ۱۵ميليارد ريال بوده است و هزينه دانش فنى و ماشين آلات وارداتى اين شرکت به کيش حدود ‪ ۲۶ميليون دلار برآورد شده است.

شرکت نفتى‪ CNLC چين در سال ‪ ۱۹۹۵ميلادی در پکن تاسيس شده و در حال‌ حاضر در کشورهايی همچون ايران، سودان، مصر، تانزانيا، ونزوئلا، قزاقستان، ميانمار، پاکستان، بنگلادش و جمهورى آذربايجان فعاليت مي‌کند.

به گزارش مهر، در حال حاضر بيشترين تاخير در اجرای طرحهای نفت و گاز ايران و به‌ويژه در ميادين مشترک نفت و گاز توسط شرکتهای چينی به صنعت نفت تحميل شده است که تاخير 3 ساله در اجرای طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی و توسعه ميدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی از جمله اين قراردادها است.

 

۳۱خرداد : خصوصي‌سازى باعث افزايش بيکاری كارگران گيلانى شده است

ايلنا: يك فعال كارگرى در گيلان افزايش هزينه‌های توليد بعد از حذف يارانه‌های بخش توليد را نگران کننده دانست.

محمد يعقوبى در اين زمينه به خبرنگار ايلنا گفت: افزايش هزينه‌های توليد، فرسودگی ماشين آلات بخش توليد، واردات بي‌رويه کالا‌های خارجی که در داخل نيز توليد مي‌شوند نمونه‌ای از دغدغه‌ها و مشکلات صاحبان صنايع است که امکان رقابت محصولات‌شان را سلب مي‌كند و باعث مي‌شود توليدات آنها به جاى مصرف در انبارها ذخيره شوند.

دبير اجرايى خانه كارگر گيلان نرخ بيکاری در اين استان را ۲۸ تا ۳۰ درصد برآورد کرد و با ابراز نگرانى از افزايش جمعيت بيکار و جويای کار اين استان، اظهار داشت: با افزايش تعداد بيکاران، بسياری از جوانان تحصيل‌کرده جويای کار مجبور شده‌اند جهت تامين معاش زندگی تن به انجام کارهايی بدهند که تمايلی به آن ندارند.

 

۳۰خرداد: بازار سرشار از ميوه‌های وارداتی است/ تهديد ۴۰ هزار شغل مستقيم

ايلنا: قائم مقام خانه کشاورز اعلام کرد: به رغم ممنوعيت واردات ميوه هم اکنون شاهديم که بازار مملو از ميوه‌های وارداتی است.

عنايت الله بيابانی در اين زمينه به ايلنا گفت: در پی واردات ميوه کارگران فعال در بخش کشاورزی همچنان زيان مي‌بيند. اين در حاليست که روند واردات توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوز دولتی صورت مي‌گيرد.

قائم مقام خانه کشاورز ياد آور شد: در حال حاضر ۴۰ هزار شغل مستقيم در اين بخش وجود دارد که در صورت واردات مجدد مرکبات اشتغال ايجاد شده در اين بخش از بين مي‌رود.

 

۳۰خرداد :حجم صادرات غير نفتی ايران در دو ماه اول سال کاهش يافت

قانون: بر اساس آخرين آمار اعلام از سوی گمرک ايران ، ميزان صادرات دو ماهه فروردين و ارديبهشت امسال 10 هزار و 582 تن کالای غيرنفتی - بدون احتساب ميعانات گازی - به ارزش 4 ميليارد و 500 ميليون دلار برآورد شده است. در اين دوره زمانی هر چند ميزان وزنی کالاهای صادراتی افزايش يافته است اما قيمت ارزش صادرات کاهش يافته است . اين وضعيت نشان دهنده کاهش قيمت کالاهای صادراتی ايران در بازارهای جهانی سات . حجم اين ميزان صادرات در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 56/2 درصد افزايش و 03/6 کاهش نشان مي‌دهد. اما کل صادرات با احتساب ميعانات گازی حاکی از کاهش 91/4 درصدی در وزن و 82/15 درصدی از نظر ارزش دلاری بوده است. از سوی ديگر در همين مدت 6 هزار و 167 تن کالا به ارزش 8 ميليارد و 252 ميليون دلار کالا وارد کشور شده که از حيث وزن و ارزش به ترتيب نشانگر 2/14 درصد افزايش و 68/8 درصد کاهش است. در اين مدت ارزش واردات 71/64 درصد از ارزش کل مبادلات تجاری خارجی کشور را به خود اختصاص داده که اين نسبت در دوره مشابه سال گذشته 36/65 درصد برآورد شده بود. نکته ديگر اين است که تراز بازرگانی کشور با 81 کشور منفی و با 76 کشور مثبت ارزيابی شده است. همچنين کسری تجاری کشور در اين مدت 3 ميليارد و 751 ميليون دلار برآورد شده است.

کاهش ارزش صادرات در دو ماه اول سال در حالی رخ داده است که معاون بازاريابی و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت از هداف 75 ميليارد دلاری صادرات در سال‌جاری خبر مي‌دهد. رضا توفيقی البته بر اين نکته نيز تاکيد کرد که مشکلات نقدينگی همواره پيش روی صادرکنندگان کشور قرار دارد.

 

تغييرات متوسط قيمت هر تن کالا

در فروردين و ارديبهشت سال جاری متوسط قيمت يک تن کالای صادراتی 323 يورو (معادل 425 دلار) و متوسط قيمت يک تن کالای وارداتی 1.014 يورو (1.338) دلار بوده است که به اين ترتيب رابطه مبادله بازرگانی خارجی ايران رقم 32/0 درصد خواهد بود. اين ارقام حاکی از کاهش 41/8 درصدی متوسط قيمت هر تن کالای صادراتی و نيز کاهش 93/19 درصدی هر تن کالای وارداتی در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است.

 

شرکای اصلی تجاری ايران

در اين مدت عراق، چين، امارات متحده عربي، افغانستان و هند 5 مقصد اصلی صادرات ايران بوده‌اند. ارزش صادرات به اين کشورها به ترتيب 735،881، 560، 406، و 279 ميليون دلار برآورد شده است. در حالی که ارزش واردات از 5 شريک اصلی وارداتی يعنی امارات، چين، ترکيه، جمهوری کره و آلمان، به ترتيب 1.788، 974، 918، 773، و 481 ميليون دلار بوده است. در اين مدت امارات، جمهوری کره، ترکيه، آلمان و سوئيس نيز مهم‌ترين شرکای وارداتی با بيشترين تراز تجاری منفی محسوب مي‌شوند. از اين کشورها به ترتيب 1.788، 773، 918، 481 و 380 ميليون دلار کالا وارد شده است. مساله مهم اين است که ارزش صادرات غيرنفتی ايران به آلمان و سوئيس به عنوان دو کشور اروپايی که در کانون مناقشات سياسی هسته ای قرار دارند به ترتيب 34 و يک ميليون دلار بوده است.

در اين مدت بيش از 99/94 درصد از کل صادرات کشور روانه آسيا و اروپا شده و سهم سه قاره ديگر تنها 01/5 درصد بوده است.

 

گندم در صدر واردات، ميعانات گازی بر صدر صادرات

در اين مدت 417 ميليون دلار گندم سخت غير از گندم دامی وارد شده که در صدر فهرست ده قلم کالای اصلی وارداتی قرار دارد. شمش از آهن و فولاد غيرممزوج يا 349 ميليون دلار ارزش، دانه ذرت گندمی با 279 ميليون دلار ارزش، ورق گرم فولادی با 168 ميليون دلار، برنج با 138 ميليون دلار کنجاله و ساير آخال‌های جامد با 125 ميليون دلار، جو با 112 ميليون دلار، دانه‌های فاقد توليد داخلی با 105 ميليون دلار و قند و شکر با 99 ميليون دلار جزو اقلام اصلی وارداتی به کشور در مدت مذکور محسوب مي‌شوند.

در اين دوره زمانی يک ميليون و 162 هزار تن ميعانات گازی از کشور صادر شده است که ارزش صادراتی آن يک ميليارد و 178 ميليون دلار گزارش شده است . اين رقم رد مقايسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگيری را نشان می دهد . ارزش صادرات اين کالا 39.78 درصد و حجم صادراتی آن نيز 42.81 ردصد کاهش داشته است .

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©