Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۰۱)

ایران در آئینه آمار(۱۰۱)

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ـ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

قيمت مرغ رکورد زد/ مرغ به مرز ۶ هزار تومان رسيد

۱۷  هزار راننده تاکسی در معرض بيکاری

سالانه يک ميليون هکتار به بيابانهای ايران افزوده مي‌شود

بدهی خارجی ۲۳ ميليارد دلاری ايران و تورم ۲۲/۳درصدی

قيمت برنج در تهران ۲ برابر شمال کشور

واحدهاى توليد كود شيميايى در پى واردات بى رويه كودهاى چينى تعطيل شدند

ازدواج ۷۵ دختر و پسر کمتر از ۱۰سال دراستان تهران

کتاب ۲۰ درصد گران شد

سهم ۸۷ درصدی دولت در اقتصاد ایران / مقایسه ارقام بودجه ۹۱ با تولید ملی

نرخ بيکاری در کرمانشاه ۱۵،۷درصد است/ ششمين استان بيکار کشور هستيم

۳۲ هزار مامای بيکار در کشور وجود دارد که از آنان استفاده نمی شود

بحران در ۷۰ درصد واحدهای صنعتی اصفهان

کارخانه های پنبه پاک کنی تعطيل و تبديل به پارکينگ شده اند

۵ ميليون بيمار كليه در كشور

کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفتی ايران

۷۰ كارگر تكنو پخت رفسنجان اخراج شدند

افزايش مصرف شيشه در ميان زنان

۲۲۰کارگر کارخانه کرمانيت بيکار مي‌شوند

بيش از ۵۰۰ هزار ايرانی سرطان دارند

هشدار در مورد بحران بيکاری درايران

۱۷کارخانه موليبدن تعطيل و۱۷۰۰ كارگر بيكار شدند

کاهش سن اعتياد به ۱۵ سال/ ۲ميليون معتاد قطعی در کشور

لوله سازی سديد ماهشهر در آستانه تعطيلی به علت واردات بی رويه لوله

حوادث ناشى از كار در گيلان طی يکسال ۴۷ قربانى گرفت

۲۹خرداد: قيمت مرغ رکورد زد/ مرغ به مرز ۶ هزار تومان رسيد

آفتاب: قيمت مرغ گرم در بجنورد به طور بي‌سابقه‌ای افزايش يافته و به مرز 60 هزار ريال افزايش يافت.

هم‌اکنون قيمت هر کيلوگرم مرغ در اين شهر 57 هزار و 500 ريال عرضه شده که نسبت به هفته گذشته 5 هزار ريال افزايش را نشان مي‌دهد.

برخی از فعالان مرغداری پيش‌بينی مي‌کنند به دلايل مختلف قيمت گوشت سفيد در روزهای آينده روند افزايش را داشته باشد.

نرخ مرغ در بجنورد که از دو ماه گذشته و در پی بيماری تب کريمه کنگو سير صعودی را در پيش گرفته است، ميزان مصرف گوشت مرغ را افزايش داده که در پی آن منجر به افزايش دست کم 10 درصد نسبت به قبل شده است.

ابوالفضل ياوری با بيان اينکه قيمت جوجه يک روزه و نهاده‌ها طی ماه‌های اخير به طور چشمگيری افزايش يافته است، افزود: هم‌اکنون قيمت سويا از 4 هزار و 500 به 7 هزار تومان و ذرت از 510 به 600 تومان رسيده است.

وی اظهار کرد: قيمت جوجه‌ يک روزه 750 تومان، قيمت مرغ زنده را 2 هزار و 400 تومان و مرغ آماده طبخ را 3 هزار و 800 تومان بوده که به تناسب افزايش قيمت توليد، افزايش بهای مرغ نيز در بازار ديده مي‌شود.

به گزارش فارس، بنا به آمار بخش زيادی از مرغ مصرفی خراسان شمالی از استان‌های هم‌جوار تأمين مي‌شود.

۲۹خرداد :۱۷  هزار راننده تاکسی در معرض بيکاری

آفتاب: رييس سازمان تاکسيرانی شهر تهران گفت: با اجرای قانون منع تردد خودر وهای فرسوده در 8 کلانشهر برای ناوگان تاکسيرانی به شدت مخالفيم زيرا 17 هزار راننده تاکسی را در معرض بلاتکليفی و گرفتاری قرار می دهيم.

محمد احمدی بافنده در گفتگو با مهر با بيان اينکه امسال 17 هزار تاکسی در طرح نوسازی قرار می گيرند که بخشی از آنها عمر خودرويشان بالای ده سال است ،گفت:ما اجرای منع تردد خوردروهای فرسوده در تهران را برای کاهش آلودگی هوا تاييد می کنيم اما اين قانون در حال حاضر نبايد شامل حال ناوگان تاکسيرانی شود .

 

۲۹خرداد : سالانه يک ميليون هکتار به بيابانهای ايران افزوده مي‌شود

سلامت نيوز : فرهاد رهبر، عصر روز شنبه در اولين همايش ملی بيابان علوم، فنون و توسعه پايدار که در تالار اجتماعات امام خمينی(ره) دانشکده منابع طبيعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار كرد: سالانه بيش از يک ميليون هکتار به بيابانهای کشور اضافه مي‌شود که نشان دهنده بي‌توجهی بالا در اين زمينه است.

وی افزود: وقتی بحث از ريزدانه‌های وارداتی از کشورهای عربی به ايران است، همه اين پديده را به چشم يک بلای فرامرزی مي‌بينند، در حالی که بخش قابل توجهی از اين مشکل از درون ايجاد شده است.رئيس دانشگاه تهران با اشاره به اينکه يک سوم دنيا سرزمين خشک و بيابانی است، خاطر نشان کرد: در کشور ما نيز دو سوم سرزمين خشک وجود دارد، بنابراين مشکلات ناشی از بيابان‌زايی در کشور ما بيشتر است.

 

 

۲۹خرداد: بدهی خارجی ۲۳ ميليارد دلاری ايران و تورم ۲۲/۳درصدی

اعتدال: در هفته پايانی خرداد ماه سال 91 بانک مرکزی شاخص‌های کلی اقتصاد ايران را طی فصل نخست سال 90 منتشر کرد. نرخ بيکاری 12.3 درصدي، رشد نقدينگی 2.6 درصدي، رشد 4.2 درصدی شبه پول، کسری 7هزار ميليارد تومانی دولت، بدهی خارجی 23 ميليارد دلاری ايران و تورم 22.3 درصدی خرداد ماه نسبت به خرداد سال 89 از جمله آمارهای قابل توجه اين گزارش است.

بر اين اساس در سه ماهه اول سال 90 جمعيت فعال کشور 24 ميليون و 400 هزار نفر و نرخ بيکاری 12.3 درصد گزارش شده است.

موضوع قابل توجه اين است که بانک مرکزی در مورد نرخ بيکاری آمار مرکز آمار را مدنظر قرار داده و خودش در اين مورد آماری منتشر نکرده است.

 

بدهی خارجی 23 ميليارد دلاری ايران

بر اين اساس، تراز حساب جاری سه ماه اول سال 90 به 18 ميليارد و 850 ميليون دلار و تراز بازرگانی به 20 ميليارد و 900 ميليون دلار رسيده است.

طی سه ماهه اول سال 90 ايران بيش از 38 ميليارد و 750 ميليون دلار صادرات و 17 ميليارد و 800 ميليون دلار واردات داشته است.

در اين گزارش کل بدهي‌های خارجی ايران 22 ميليارد و 900 ميليون دلار ذکر شده است.

بر اين اساس،‌ متوسط نرخ دلار در بازار بين بانکی نيز 1064 تومان اعلام شده است.

 

رشد 2.6 درصدی نقدينگی

طی سه ماهه نخست سال 90 متغير نقدينگی 2.6 درصد رشد داشته و متغير پول 2.1 درصد کاهش داشته است.

همچنين طی اين مدت نرخ رشد شبه پول و سپرده‌های بخش دولتی به طور يکسان و به ميزان 4.2 درصد افزايش داشته‌اند.

 

کسری 7هزار ميليارد تومانی دولت

بر اين اساس طی سه ماهه اول سال 90 دولت بيش از هفت هزار و 185ميليارد تومان درآمد و بيش از 14 هزار ميليارد و 780 ميليون تومان پرداخت‌های هزينه‌ای داشته است.

اين دو رقم حاکی از کسری بيش از هفت هزار ميليارد تومانی دولت در هزينه‌هايش در مقايسه با درآمدهايش است.

همچنين طی اين مدت واگذاری دارايي‌های سرمايه‌ای دولت هشت هزار و 900 ميليارد تومان و تملک دارايي‌های سرمايه‌ای دو هزار و 400 ميليارد تومان ذکر شده است.

بر اين اساس کسری تراز عملياتی و سرمايه‌ای طی اين مدت دو هزار و 800 ميليارد تومان محاسبه شده است.

 

توليد ناخالص داخلی ؛ 430 هزار ميليارد تومان

هر چند در اين گزارش بانک مرکزی به آمارهای سه ماه نخست سال 90 اشاره شده اما در بخش واقعي، عملکرد سال 89 مدنظر قرار گرفته است.

بر اين اساس رشد توليد ناخالص ايران طی سال 89 با احتساب نفت 5.8 درصد و بدون احتساب نفت 6.1 درصد اعلام شده است.

همچنين طی سال 89 توليد ناخالص داخلی ايران 430 هزار ميليارد تومان، هزينه‌های مصرفی بخش دولتی 48 هزار ميليارد تومان و هزينه‌های مصرفی بخش خصوصی 176 هزار ميليارد تومان ذکر شده است.

 

تورم

در مورد تغييرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی هم بانک مرکزی آمار داده است که در 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال 90 نسبت به دوره مشابه سال قبل نرخ تورم 15.4 درصد بوده است.

همچنين اين نرخ در خرداد ماه سال 90 نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.3 درصد بوده است.

ميزان رشد تورم خرداد ماه نسبت به ماه قبل از آن نيز 1.7 درصد بوده شده است.

 

بورس اوراق بهادارتهران

آخرين شاخص مدنظر بانک مرکزی بورس اوراق بهادار تهران بوده که طی سه ماهه اول سال 90 شاخص قيمت سهام در پايان اين دوره به 25 هزار و 181 رسيده است.

ارزش معاملات سهام شش هزار و 602 ميليارد تومان و تعداد سهام مورد معامله 19 ميليارد و 888 ميليون سهم اعلام شده است.

 

۲۹خرداد: قيمت برنج در تهران ۲ برابر شمال کشور

مهر: جميل عليزاده شايق در گفتگو با مهر درخصوص کاهش نرخ برنج در بازار اظهارداشت: درحال حاضر قيمت برنج در بازار شهرهای شمالی کشور در حدود ۱۰ درصد کاهش يافته است.

وی با بيان اينکه هم اکنون قيمت هرکيلوگرم برنج طارم درجه يک (با ۲ تا ۳ درصد خرده و بدون ناخالصی) در بازارهای شمال در حدود ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان به فروش مي‌رود، درعين حال گفت: اما متاسفانه وقتی اين برنج مرغوب به بازارهای تهران مي‌رسد باوجود اينکه برخی افراد به اين برنج ناخالصی و خرده اضافه مي‌کنند در حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان به فروش مي‌رسد!

وی اضافه کرد: با اين وجود، متاسفانه هنوز مسئولان اين وزارتخانه به صورت شفاف اعلام نکرده‌اند که به چه ميزان برنج در بازار توزيع کرده‌اند، چون وقتی به بازار مراجعه مي‌کنيم يکی مي‌گويد بيش از ۲ کيلوگرم به هرکسی نمي‌دهند و ديگری مي‌گويد برای تهيه اين برنج به بازار مراجعه کرديم اما گفتند اين نوع برنج تمام شده است!

شايق درخصوص ميزان توليد برنج در سال جاری عنوان کرد: با توجه به اينکه ابتدای فصل کمی از نظر سرما و بارندگی شاليزارهای ما دچار مشکل شدند اما تصور مي‌کنم ميزان توليد برنجمان همانند سال گذشته در حدود ۲ ميليون و ۳۰۰ هزارتن باشد.

 

۲۸خرداد :واحدهاى توليد كود شيميايى در پى واردات بى رويه كودهاى چينى تعطيل شدند

ايلنا: رئيس انجمن صنفى توليد كنندگان كود شيميايى مدعى تعطيلى واحدهاى توليد كود شيميايى به دليل عدم خريد كود توسط دولت شد.

صياد فرهادى در گفتگو با ايلنا باانتقاد از عدم اعمال سياست‌هاى حمايتى دولت از كشاورزان به خبرنگار ايلنا گفت: كود توليدى داخل ايران از مرغوبيت بالايى برخوردار است اما دولت با واردات بى رويه كودهاى چينى بى كيفيت روند تعطيلى واحدهاى توليدى كشور را در اين بخش تسريع كرد.

به گفته فرهادي، با اجراى قانون هدفمندى يارانه‌ها دولت متعهد به ارائه يك ميليون و 800 هزار تن كود شيميايى به كشاورزان شد اما به دليل عدم اجراى تعهدات هم اكنون كشاورزان با كمبود شديد كود مواجه شده‌اند. اين در حاليست كه وزير جهاد كشاورزى ادعا مى كند كه كود يارانه‌اى كشاورزان به طور كامل عرضه شده است.

فرهادى در ادامه نياز سالانه‌ى مزارع كشور به كود را در سال حدود 4 ميليون تن اعلام كرد و ياد آور شد: از اين ميزان حدود 60 درصد وارداتى و 40 درصد مابقى را توليدكنندگانى تشكيل مي‌دهند كه تمام كود توليدى خود را بايد به دولت بفروشند و به واقع از اين راه امرار معاش مى كنند.

 

۲۸خرداد : ازدواج ۷۵ دختر و پسر کمتر از ۱۰سال دراستان تهران

ندای سبز:احمد قشمي، مدير کل ثبت احوال استان تهران از ازدواج ۷۵ دختر يا پسر زير ۱۰ سال در سال گذشته خبر داد.

وی خاطرنشان کرد:جمعاً ۱۰۱۸۲۹ ازدواج در سال ۹۰ در استان تهران داشته ايم. در اين مدت ۷۵ دختر يا پسر که کمتر از ۱۰ سال داشته اند در استان تهران ازدواج کرده اند، ۳۹۲۹ دختر و پسر ۱۰ تا ۱۴ ساله پای سفره عقد نشسته اند، ۱۹۲۳۷ عروس و داماد ۱۵ تا ۱۹ ساله ها بودند، ۳۵۲۳۹ جوان ۲۰ تا ۲۴ ساله ازدواج کرده اند و بالاخره ۵۶۱ زن يا مرد ۵۰ تا ۵۴ ساله عقدکنان داشته اند، ۳۵۳ تن ۵۵ تا ۵۹ ساله ازدواج کرده اند و ۳۹۶ زن يا مرد ۶۰ تا ۶۴ ساله هم مراسم عقد و ازدواج داشته اند.

به گزارش روزنامه ايران احمد قشمی گفت: جمعيت استان تهران تا پايان ارديبهشت ماه امسال ۱۲ ميليون و ۳۴۰ هزار و ۷۹۶ تن بوده که براين اساس نزديک به ۱۶ درصد از جمعيت کشور در استان تهران سکونت دارند. همچنين در دو ماهه نخست امسال ۲۸ هزار و ۲۸۴ تن به دنيا آمده اند که نسبت به همين زمان در سال گذشته ۲ درصد رشد موات داشته ايم.

 

۲۷خرداد : کتاب ۲۰ درصد گران شد

آفتاب: بر اساس گزارش خانه کتاب در دو ماه نخست امسال و سال گذشته، قيمت کل کتاب‌ها در دو ماهه نخست سال جاری برابر با 000/605/019/959 ريال بوده که حکايت از رشد بيست درصدی قيمت کل کتاب‌ها نسبت به سال گذشته دارد.

اطلاعات موسسه خانه کتاب نشان مي‌هد که در دو ماهه نخست سال جاری تعداد 8170 کتاب منتشر شده که رشدی 4 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان مي‌هد.

در دو ماه نخست سال 1391 بيشترين تعداد کتاب‌ها به ترتيب در موضوع: علوم عملی (1358 عنوان)، دين (1314 عنوان)، کودک و نوجوان (1243 عنوان)، ادبيات (1046 عنوان )، علوم اجتماعی( 902 عنوان) و آموزشی و کمک درسی (561 عنوان) بوده است.

به گزارش فارس، بر اساس اين گزارش، بيشترين افزايش نسبت به سال گذشته در حوزه‌های کمک درسی 52% ، علوم اجتماعی 21% و علوم طبيعی و رياضيات 13% بوده است.

همچنين شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در دو ماهه نخست 340/635/22 نسخه بوده است که تنها يک درصد افزايش را نسبت مدت مشابه درسال گذشته نشان مي‌دهد.

در سال 1391 بيشترين شمارگان با 200/442/5 نسخه به موضوع کودک و نوجوان و پس از آن کتابهای دين با 300/699/4 نسخه اختصاص دارد و موضوع های علوم عملی با 130/653/2 نسخه و علوم اجتماعی با 550/020/2 نسخه و موضوع کمک درسی با 600/959/1 نسخه و ادبيات با 800/653/1 در مراحل بعدی قرار دارند.

با نگاهی يه اين اطلاعات مي‌توان مقايسه‌ای را درباره قيمت کتاب‌ها در دو ماه نخست امسال و سال گذشته داشت که بر اين اساس قيمت کل کتاب‌ها در دو ماهه نخست سال جاری برابر با 000/605/019/959 ريال بوده که حکايت از رشد بيست درصدی قيمت کل کتاب‌ها نسبت به سال گذشته دارد.

بررسی آمارهای نشر کتاب‌های تاليفی و ترجمه و چاپ اول و دوم نشان مي‌دهد که کتاب‌های تأليفی 8 درصد افزايش و کتاب‌های ترجمه شده 8 درصد کاهش داشته است.

کتاب‌های چاپ اول 15 درصد افزايش رشد داشته و کتاب‌های چاپ مجدد نيز 7 درصد کاهش رشد داشته است. بر اساس اين گزارش، در طی دو ماه نخست سال 1391تعداد 1747 ناشر در انتشار کتاب‌ها مشارکت داشته‌اند و در همين دوره زمانی 96 کتاب عنوان کتاب بيش از يکبار به چاپ رسيده‌اند

 

۲۶ خرداد : سهم ۸۷ درصدی دولت در اقتصاد ایران / مقایسه ارقام بودجه ۹۱ با تولید ملی 

اقتصاد کلان - طی سالهای 84 تا 91 سهم دولت در اقتصاد ایرانی به طور متوسط 87 درصد بوده است.

علی پاکزاد: سهم روز افزون دولت در اقتصاد ایران طی سالهای گذشته بر کسی پوشیده نیست. اقتصاد دولتی مبتنی بر نفت طی سالهای 87 تا 91 به طور متوسط سهم معادل 87 درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

در برخی از سالها شاهد سهم بیش از 94 درصدی دولت در اقتصاد نیز بوده ایم. اقتصاد مبتنی بر مدیریت دولتی که از شرکتهای دولت و نیمه دولتی تا تمامی اجزای بخش عمومی را در بر می گیرد در عمل به قدری رشد کرده است که دیگر فضای اقتصاد ملی فارغ از دولت مفهومی پیدا نمی کند.

روند این رشد اگر چه به نظر می رسد در لایحه بودجه سال 91 اندکی تعدیل شده و بر اساس لایحه بودجه سال 91 دولت قرار است سهم خود را از 96 درصد سال 90 به حدود 83 درصد در سال آتی کاهش دهد ولی این کاهش در شرایطی صورت می گیرد که طی سالهای اخیر گردش مالی اتفاق افتاده در بدنه دولتی اقتصاد کشور از حدود158 هزار میلیارد تومان به 510 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است یعنی رشدی بالغ بر 220 درصد؛ در حالیکه این رشد در شاخص رشد اقتصادی کشور نشان از متوسط رشدی معادل 4.3 درصد طی این سالها دارد.

مقایسه بودجه و تولید ناخالص ملی طی سالهای 84 تا 91

سال     1384  1385  1386  1387  1388  1389  1390* 1391*

تولید ناخالص ملی

صندوق بین المللی پول (به قیمت ثابت)         42,321         44,796         49,644         49,935         51,702         53,380         54,722         56,603

نرخ رشد اقتصادی      %4.7  %5.8  %10.8         %1    %3.5  %3.2  %3.0  %3.0

صندوق بین المللی پول (به قیمت جاری)        169,731       204,402       286,965       338,759       359,673         421,174       531,357       611,419

بانک مرکزی (به قیمت جاری) 185,471       226,053       289,035       345,118       352,430       396,682         458,525       -

حجم بودجه های سنواتی دولت

بودجه جاری    42,488         43,105         50,739         72,512         74,865         88,846         151,355         126,000

بودجه عمرانی 11,298         15,655         18,444         21,400         21,925         38,287         34,500         38,000

بودجه عمومی  53,786         58,760         69,183         93,912         96,790         127,133       154,000         145,000

بودجه شرکتهای دولتی 105,213       132,751       162,503       199,973       182,393       241,337         354,000       365,000

بودجه کل کشور         158,999       191,511       231,686       293,885       279,183       368,470         508,000       510,000

سهم بخش عمومی در تولید ناخالص    %32   %29   %24   %28   %27   %30   %32   %27

سهم شرکتهای دولتی در تولید ناخالص  %62   %65   %57   %59   %51   %57   %67   %60

سهم دولت در اقتصاد ایران     %94   %94   %81   %87   %78   %87   %96   %83

منبع: بانک مرکزی،مجلس شورای اسلامی    ارقام: میلیارد تومان      * تولید ناخالص ملی در این سالها برآورد است  

این عدم تناسب بین رشد بخش دولتی و رشد اقتصادی کشور در واقع گلوگاهی است که بخش خصوصی را از فضای شفاف اقتصاد ملی به سمت پرتگاه اقتصاد زیر زمینی سوق می دهد و مدیران و برنامه ریزان اقتصادی کشور باید توجه داشته باشند که مسیر طی شده دقیقا برخلاف مسیر چشم انداز بیست ساله کشور و حتی برنامه های پنج ساله ای است بدون اجرا رها شدند.

 

۲۶خرداد : نرخ بيکاری در کرمانشاه ۱۵،۷درصد است/ ششمين استان بيکار کشور هستيم

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه،وحيد احمدی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان که در سالن شهدای دولت برگزار شد، اظهار کرد: سرانه توليد ناخالص داخلی استان در سال ۹۰، سه هزار و ۳۴۰ هزار تومان بوده که بسيار پايين است.

احمدی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در کشور ۳۳٫۲ درصد است که استان ما دومين استان کشور بعد از سيستان و بلوچستان است.

وی با بيان اينکه براساس آمار ۲۰۰ هزار نفر از جمعيت استان از کرمانشاه مهاجرت کرده‌اند، گفت: بيکاري، اعتياد، پايين بودن سطح مهارت، بالا بودن نرخ سن ازدواج، توسعه‌نيافتگی استان و از معضلات استان است که بايد به‌طور جدی به آن پرداخته شود.

نماينده مردم کنگاور، صحنه، هرسين در مجلس شورای اسلامی گفت: با نرخ ۱۵٫۷ درصد، ششمين استان بيکار کشور هستيم.

 

۲۵خرداد ۳۲: هزار مامای بيکار در کشور وجود دارد که از آنان استفاده نمی شود

ايلنا: رئيس دانشکده پرستاری مامايی شهيد بهشتی رشت از وجود 32هزارنفر ماما بيکار در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: از اين فارغ التحصيلان دانشگاهی بيکاراستفاده نمی شود.

وی دليل عدم وجود مشکل اين گونه فارغ التحصيلان رشته های پزشکی را افزايش تعداد بيمارستانها و احداث همزمان 13بيمارستان در اين استان عنوان و از اين بابت اظهار خرسندی کرد.

اين مسئول از وجود 32هزار نفر ماما بيکار در کشور ابرازنگرانی کرد و گفت: از اين فارغ التحصيلان دانشگاهی بيکاراستفاده نمی شود و از 50هزار ماما فارغ التحصيل در کشور فقط 18هزار از نفر آنان مشغول به کار هستند.

رئيس دانشکده پرستاری مامايی شهيد بهشتی رشت با اعلام تاسيس اين دانشکده درسال 1344شمسي، اضافه کرد: تاکنون 9هزار و 500 نفر از اين دانشکده فارغ التحصيل شده اند که در مراسم امروز در مجموع 152نفرفارغ التحصيل داشته ايم که 51نفر در بخش پرستاري، 56 نفر در حوزه مامايی و مابقی اتاق عمل هستند.

 

۲۵خرداد: بحران در ۷۰ درصد واحدهای صنعتی اصفهان

ايلنا: آخرين آمار از وضعيت بنگاههای اقتصادی استان اصفهان، نشان مي‌دهد هدفمندی يارانه‌ها، بر فعاليت ۱۵ درصد توليدکنندگان تاثير چندانی نداشته، ۱۰ درصد کارخانه‌ها نيز موفق عمل مي‌کنند اما بيش از ۷۰ درصد واحدهای صنعتی با بحران دست و پنجه نرم مي‌کنند.

کسائيان با انتقاد از بحران بيکاری و تعطيلی کارخانجات در پى دو نرخی بودن ارز در کشور، گفت: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاههای توليدی در شهرک‌های صنعتی فعاليت مي‌کنند و اگر مشکلات توليد رفع نشود در آينده‌ای نزديک تعداد زيادی از کارخانه‌ها از توليد باز مي‌مانند و شاهد مسايلی همچون بيکاری در جامعه خواهيم بود.

عضو ديگر هئيت رييسه اتاق بازرگانی اصفهان  در ادامه اين نشست خبرى از رشد ۱۰۰ درصدی قيمت اجناس وابسته به ارز خبر داد و گفت: نامگذاری امسال به نام توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ملی از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده وجود مشکلات در توليد داخل است.

عضو هئيت رييسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سال گذشته با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها حدود ۳۱ درصد هزينه‌های نهاده‌های توليد در کشور رشد کرد، ولی ۲۰۰ بنگاه اقتصادی به طور ميانيگن ۱۸. ۷ رشد قيمت داشتند به اين معنی ۱۳ درصد از منافع توليد کشور سال گذشته کسر شد.

 

۲۵خرداد : کارخانه های پنبه پاک کنی تعطيل و تبديل به پارکينگ شده اند

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان، قطب طلای سفيد کشور روزگارانی کارخانجات فراوان پنبه پاکنی داشت که اکنون بسياری از اين کارخانه ها تعطيل و يا تبديل به انبار مصالح ساختمانی و پارکينگ خودرو شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمارها، تعطيلی 28 کارخانه در سالهای اخير در استان موجب از دست رفتن توليد و اشتغال استان شده است و وضعيت اين محصول را نامتناسب تر کرده است.

وی خواهان توجه مسئولان برای رفع مشکلات فراروی کشاروزی شد.

نماينده ولی فقيه در گلستان نيز چندی پيش خواهان رفع مسائل و مشکلات پنبه کاران شد و گفت: در سال 1353 مساحت زير کشت پنبه در استان گلستان 188 هزار هکتار بود که 50 درصد کشاورزی استان را در بر داشت و ميزان پنبه برداشت شده از استان گلستان 60 درصد پنبه کشور را تامين می کرد و به نوعی گلستان، قطب پنبه کشور و سرزمين طلای سفيد بود.

آيت الله سيد کاظم نورمفيدی افزود: اما امروز مساحت زير کشت پنبه کاهش چشمگيری يافته است و نسبت به گذشته افت شديدی را در اين زمينه شاهد بوديم.

اين وضعيت درحالی است که تشکيل کارگروه بررسی وضعيت مرکبات، زيتون، پنبه و ابريشم استانهای شمالی به رياست معاون اول رئيس جمهور در هشتم بهمن سال 88 و گذشت حدود سه سال برای احيای دوباره اين صنعت افاقه نکرده است.

کشت اول پنبه در گلستان از فروردين ماه آغاز می شود و کشت دوم نيز بعد از برداشت گندم شروع می شود و قيمت خريد هر کيلوگرم وش گنبه نيز امسال با رشد قابل توجه ای به 10 هزار و 500 رسيده است.

 

۲۵خرداد: ۵ ميليون بيمار كليه در كشور

سلامت نيوز : 'منصور گتميری' روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نارسايی مزمن كليوی ، بيماری شايعی در كشور است، افزود: اين بيماری در تمام جوامعی كه دارای شاخص بهداشتی بالا است به دليل افزايش طول عمر، شايع است.

وی ادامه داد: ميزان شيوع نارسايی مزمن كليوی در كشورهای غربی 15 درصد است و ما اگر اين ميزان را در كشور خودمان 10 درصد در نظر بگيريم، جمعيت بيمار كشور بيش از پنج ميليون نفر برآورد می شود.

دبير كنگره 'بيماری مزمن كليه و تازه های آن' در ادامه به آمار بيماران كليوی در كشور اشاره كرد و افزود: هم اكنون 17 هزار بيمار دياليزي، دو هزار بيمار دياليز صفاقی -نوع ديگر از روش درمانی نارسايی مزمن كليه- و 15 هزار بيمار پيوند كليوی در كشور وجود دارد.گتميری اظهار داشت: نارسايی مزمن كليه به پنج مرحله از نظر شدت بيماری تقسيم می شود كه عده زيادی از مردم در مراحل ابتدايی اين بيماری قرار دارند.وی افزود: مبتلايان به اين بيماری سه برابر بيش از ديگر افراد جامعه در بيمارستان بستری می شوند و طول مدت بستری آنان بيش از ديگران است.گتميری تاكيد كرد تشخيص بيماری در مراحل ابتدايي، علاوه بر حفظ كيفيت زندگی بيمار موجب كاهش هزينه های نظام سلامت نيز می شود.

 حداقل زمان انتظار دريافت كليه دو ماه است

دبير كنگره 'بيماری مزمن كليه و تازه های آن' گفت: در بهترين شرايط آماده بودن گيرنده و دهنده كليه ، بيمار بايد دو ماه در فهرست انتظار پيوند، منتظر بماند.گتميری ، علت اين امر را انجام آزمايش هايی مانند ارزيابی گوارشي، ريوي، قلبي، عروقي، عفونت های مختلف و ارزيابی رواني، ذكر كرد.وی با بيان اينكه نمی توان عمل پيوند كليه را برای همه 17 هزار بيمار نياز به پيوند انجام داد، گفت: تعدادی از اين بيماران در سنی قرار دارند كه نمی توانند خطر جراحی و بيهوشی طولانی آن را تحمل كنند.دبير كنگره 'بيماری مزمن كليه و تازه های آن' افزود: برای برخی ديگر از بيماران ، دهنده مناسب كليه ، پيدا نمی شود و برای برخی ديگر از بيماران ، رفت و آمد برای دسترسی به خدمات پيوند مشكل است.

گتميری خاطرنشان كرد همچنين برخی ديگر از افراد به دليل ساختار ايمونولوژی بدن ، انجام عمل پيوند كليه برای آنان خطرساز است؛ اينگونه افراد حداقل بايد يك سال دياليز شوند سپس مورد عمل جراحی پيوند قرار بگيرند.وی تاكيد كرد از سوی ديگر برای انجام عمل پيوند بايد متخصصان گوناگونی از جمله متخصصان نفرولوژي، بيماری های عفوني، بيهوشی و ايمونولوژی در يك مجموعه درمانی حاضر باشند.گتميری با اشاره به اينكه هزينه هر يك پيوند كليه در آمريكا بالغ بر 110 هزار دلار می شود، گفت: فهرست انتظار پيوند كليه در كشور نسبت به ديگر كشورهای جهان از وضعيت مطلوبی برخوردار است.

 

افزايش پيوند كليه از جسد در كشور

 

دبير كنگره 'بيماری مزمن كليه و تازه های آن' در ادامه به افزايش پيوند كليه از جسد در كشور اشاره كرد و گفت: سالانه دو هزار و 200 پيوند كليه در كشور انجام می شود كه يك هزار و 600 پيوند آن از دهنده زنده غيرفاميل و بقيه از جسد انجام می شود.گتميری افزود: برخی از بيماران می توانند قبل از انجام دياليز، مستقيما عمل پيوند را انجام دهند.

 

۲۵خرداد: کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفتی ايران

انتخاب

ديپلماسی ايرانی: در حالی که تنها 17 روز به اجرای تحريم های نفتی اتحاديه اروپا عليه ايران باقی مانده است، آژانس بين المللی انرژی از کاهش 40 درصدی صادرات نفت ايران از سال گذشته تا کنون خبر می دهد. بنابر اين گزارش صادرات نفت ايران در ماه های آوريل و می سال جاری به يک و نيم ميليون بشکه در روز رسيده است و اين در حالی است که در اواخر سال 2011 صادرات نفتی ايران دو ميليون و پانصد هزار بشکه گزارش شده است.

در گزارش آژانس بين المللی انرژی که روز چهارشنبه در اختيار رسانه ها قرار گرفته خاطرنشان شده در صورتی که در ماه های آتی شرايط بازار صادرات مانند حال حاضر باشد و ذخاير کافی نفت وجود داشته باشد، ايران بايد سطح توليد نفت خود را کاهش دهد. اين در حالی است که توليد نفتی ايران هم اکنون 3 ميليون و 300 هزار بشکه در روز است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 200 هزار بشکه کاهش داشته است. از سوی ديگر بخش قابل توجهی از نفت فروخته نشده ايران نيز در ذخاير شناور دريايی انباشته شده است.

 

۲۴خرداد :۷۰ كارگر تكنو پخت رفسنجان اخراج شدند

آفتاب: کارخانه تکنو پخت رفسنجان با ادعاى افزايش مشکلات مالی 70 کارگر رسمى و قرارداد موقت خود را با سوابق 10 تا 25 سال اخراج کرده است.

علی اکبر رواقي، رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کرمان با اعلام اين خبر، به ايلنا گفت: کارخانه تکنو پخت رفسنجان توليد کننده دستگاهای توليدنان ماشينی از دي‌ماه سال گذشته تا امروز به تدريج از مجموع 100 كارگر رسمى و قراردادى خود، 70 کارگر را اخراج کرده است.

اين فعال كارگرى با بيان اينكه از مجموع 70 كارگر اخراجي، 40 نفر داراى قرارداد مستمر و 30 نفر قرارداد موقت بوده‌اند، تصريح كرد: چهار ماه است حقوق تمامى كارگران کارخانه تکنو پخت به تعويق افتاده است.

رواقى با اشاره به سوابق 10 تا 25 ساله كارگران اين واحد توليدي، اظهار داشت: با توجه به سوابق بالای کاری کارگران تكنو پخت و نزديك شدن آنان به سن بازنشستگي، بيكارى آنان سابقه فعاليت آنان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و تبعات غير قابل جبرانى به همراه خواهد داشت.

 

۲۴خرداد: افزايش مصرف شيشه در ميان زنان

سلامت نيوز : كارشناسان حوزه اعتياد بر اين باورند كه 35 درصد زنان از طريق دوستان در مهمانی ها و 65 درصد نيز از طريق همسران معتاد خود به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

به گفته اين كارشناسان، بيشترين زنان معتاد در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند و شيشه و قرص های روان گردان از جمله اكستازی بيشترين مصرف را در بين زنان دارد.بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، بصورت رسمی 60 هزار زن معتاد در كشور وجود دارد.' آذرخش مكری ' معاون مركز مطالعات ملی اعتياد به خبرنگار ما می گويد: در سال های اخير زنان گرايش بيشتری به مصرف شيشه دارند كه ناشی از عوامل مختلفی است.وی ادامه می دهد: مواد مخدر سنتی مثل هرويين و ترياك از قديم انگ مردانه داشته ، ولی مواد افيونی مانند شيشه چون نوظهور است، انگ مردانه ندارد و زنان بيشتر به سمت مصرف اين مواد گرايش می يابند.

سرپرست سابق دفتر بازتوانی سازمان بهزيستی كشور نيز می گويد: زنان معتادی كه برای ترك اعتياد به مراكز ترك اعتياد وابسته به اين سازمان در كشور مراجعه می كنند، در گروه سنی 29 تا 35 سال قرار دارند.

 فرهاد اقطار' با بيان اينكه 15 مركز ترك اعتياد ويژه زنان در كشور وجود دارد، اظهار می دارد: زنان به علت اينكه از لحاظ فيزيولوژی مصرف مواد مخدر، تخريب بسياری بر جسم و روح آنان می گذارد و با توجه به نوع درگيری كه در خانواده دارند، بسيار سخت تر از مردان می توانند اعتياد را ترك كنند.ا

 

۲۴خرداد: ۲۲۰کارگر کارخانه کرمانيت بيکار مي‌شوند

ايلنا: کارخانه کرمانيت توليد کننده ورق‌های ايرانيتی در استان کرمان در آستانه تعطيلی قرار گرفته و220 کارگران آن در شرف بيکاری قرار دارند.

عضو شورای اسلامی کار کارخانه کرمانيت با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: اين كارخانه به دليل استفاده از مواد اوليه آزبست جهت توليد ورق‌هاى ايرانيتي، از سوی سازمان محيط زيست تهديد به تعطيلی شده است و بيش از ۲۲۰ کارگر آن در آستانه بيکاری قرار دارند.

او با اشاره به اشتغال ۲۲۰ کارگر در اين کارخانه، که تا پايان خرداد ماه سال جاری قرارداد دارند افزود: به دليل نزديكى به پايان مهلت تعيين شده توسط سازمان محيط زيست، مديريت كارخانه پس از پايان مدت قرارداد، قرارداد اين كارگران تمديد نخواهد شد و 220 كارگر بيكار خواهند شد.

 

۲۴خرداد: بيش از ۵۰۰ هزار ايرانی سرطان دارند

سرطان دستگاه گوارش و پستان شايع‌ترين سرطان‌ها در ايران

سلامت نيوز : مسئول کميته راهبردی انجمن سرطان ايران گفت: در سی سال گذشته سرطان در ايران با رشد وحشتناکی روبه رو بوده است به طوری که اکنون بيش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.

"پيام آزاده" در گفت‌و‌گو با ايلنا با اعلام اين خبر، گفت: آمارهای رسمی نشان مي‌دهد که سال گذشته ۹۰ هزار نفر به بيماری سرطان مبتلا شده‌اند که نسبت به سال قبل ازآن ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش داشته است،‌البته آمارهای غيررسمی بيش از اين را نشان مي‌دهد. وی ادامه داد: اين در حالی است که دو سال قبل ۷۰ هزار نفر به بيماری سرطان مبتلا شده‌اند البته اين آمارخيلی دقيقی نيست.

 

 

۲۴خرداد :هشدار در مورد بحران بيکاری درايران

دويچه وله :دولت محمود احمدي‌نژاد مدعی ايجاد ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار شغل در دو سال گذشته است. کارشناسان اين ادعا را نادرست مي‌دانند و يک فعال کارگری نسبت به هجوم لشکر بيکاران در تابستان هشدار مي‌دهد.

 

 

هشدار در مورد بحران بيکاری

علی دهقان‌کيا، عضو هيئت مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران مي‌گويد، در بهترين حالت دولت در سال ۹۰ حداکثر ۴۰۰ هزار و سال قبل از آن به همين ميزان فرصت شغلی پايدار ايجاد کرده است.

مطابق قانون موسوم به هدفمندی يارانه‌ها دولت موظف است دست‌کم ۲۰ در صد از درآمد حاصل از افزايش بهای حامل‌های انرژی را برای رونق توليد داخلی به اين بخش اختصاص دهد. در فاز اول نه تنها اين رقم پرداخت نشد که دولت مجبور شد برای تامين کسری بودجه از موجودی بانک‌ها نيز برداشت کند.

ايجاد شغل در کشورهای صادرکننده

 

احمد توکلي، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس مي‌گويد، ما در شاخص توسعه فضای كسب و كار در بين ۱۸۳ كشور در سال ۹۱، رتبه ۱۴۴ هستيم که سال قبل ۱۴۰ و سال قبل‌تر در رتبه ۱۳۲ بوديم ، و اين يعنی بدتر شدن وضعيت كارآفرينی در كشور.

کارخانه‌ها در آستانه تعطيلی

به گزارش ايسنا محمدرضا عزيزي، نماينده اردل در انتقاد از دولت مي‌گويد «صنعت و اقتصاد كشور از ناحيه واردات توليدات صنعتی بي‌كيفيت به ويژه محصولات چينی ضربات جبران‌ناپذيری ديده است.» محمود احمدي‌نژاد روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد در سفر به چين ابراز خوشحالی کرد که حجم مبادلات بازرگانی ميان دو کشور بيش از انتظار رشد کرده و در سال گذشته به ۴۵ ميليارد دلار رسيده است.

آمار بيکاران خلاف ادعای اشتغال‌زايی

بر اساس تازه‌ترين آمار اين مرکز ميزان بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۶ / ۱۴ درصد در بهار ۸۹ به بيش از ۲۶ درصد در پاييز ۹۰ افزايش يافته است.

به گزارش مرکز آمار ايران، ميزان بيکاری در ميان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نيز در پاييز سال ۹۰ نزديک به ۲۴ درصد بوده است. اين در حالی است که دولت با گذشته سه ماه از سال جاری و برخلاف وعده‌های قبلی هنوز طرح اشتغال‌زايی سال ۹۱ را ارائه نکرده است.

 

۲۴خرداد : ۱۷کارخانه موليبدن تعطيل و۱۷۰۰ كارگر بيكار شدند

ايلنا: در نامه اى از سوى رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان موليبدن به احمدی نژاد آمده است: باستحضار مي‌رساند توليد‌کنندگان مشتقات موليبدن از جمله توليد‌کنندگانی هستند که با توجه به طبيعت صادراتی محصولات خود که به بيش از 95 درصد توليد آنان مي‌رسد در معرض بيشترين آسيب از جانب تحريم‌های ناجوانمردانه و يک طرفه استعمار غرب بوده و با اين وجود با تمام توان و با پذيرفتن سختي‌های موجود تلاش خود را برای استمرار توليد و صادرات محصولات خود داشته‌اند.

بر اين اساس مطرح شده؛ مکاتبات صورت گرفته طی يک ماه گذشته و انعکاس موضوع به مراجع ذيربط و عدم پاسخگويی آنان که موجب تعطيلی کامل 17 کارخانه با اشتغال 1700 کارگر از اين صنعت گرديده است دليل ارسال اين نامه و تصديع جنابعالی مي‌باشد. در سالی که مزين به عنوان توليد داخلي، حمايت از کار و سرمايه ايرانی مي‌باشد و عدالت و مهر پروری شعار آن دولت محترم مي‌باشد شاهد هستيم که شرکتی با دسترسی به انفعال و استفاده از يارانه‌های دولتی در قالب انرژی و ... انتظار دارد ماده اوليه توليدی خود را در تهران به قيمت تعيين شده در اروپا و با نرخ ارز بازار آزاد و به صورت نقدی به فروش برساند و توليد‌کنندگان با قبول تمام ريسک‌های موجود در قالب تغييرات نرخ ارز آزاد، تغييرات قيمت جهانی موليبدن، تأخير در دريافت پول (حداقل 3 ماه) و ريسک جابجايی و ارز و ... با شرايط يک طرفه تعيين شده آنان اقدام به خريد ماده اوليه كنند.

 

 

۲۳خرداد: کاهش سن اعتياد به ۱۵ سال/ ۲ميليون معتاد قطعی در کشور

به گزارش مهر، حميد صارمی در همايش مددکاری اجتماعی ايران که روز سه شنبه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت: بر اساس آمار سالهای گذشته دو ميليون معتاد قطعی در کشور وجود دارد و از آنجايی که 60 درصد اين افراد متاهل هستند و هر کدام 5 تا 6 فرزند دارند بدين ترتيب پيش بينی می شود که 12 ميليون نفر از خانواده و افراد جامعه در معرض تهديدات اجتماعی هستند.

معاون فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتياد از 23 سال به 15 سال خبر داد و گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده سن اعتياد از 23 سال به 15 سال کاهش يافته و همچنين 92 درصد مردم آسيب های اجتماعی مواد مخدر را به عنوان مهمترين اولويت تهديدات اجتماعی ذکر کرده اند.

وی تصريح کرد: نسل امروز با انواع و اقسام مدگرايی ها و تنوع طلبی ها و همچنين بروز رفتارهای تکانشی روبرو شده است به همين دليل به راحتی آسيب های اجتماعی برور پيدا می کند و بايد بپذيريم سيستم هوشمند آسيبهای اجتماعی بيش از گذشته به دنبال جذب نيرو است و اين سيستم افراد را در سنين 7 تا 90 سال و با جنسيت مختلف و تحصيلات متفاوت با نگاه مشتری مدار به خود جذب می کند.

 

۲۳خرداد: لوله سازی سديد ماهشهر در آستانه تعطيلی به علت واردات بی رويه لوله

ايلنا: کارخانه لوله‌سازی سديد يکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور با ظرفيت توليد ۷۰۰ هزار تن لوله در ماه‌هاى پايانى سال گذشته قرارداد موقت 90 كارگر خود را تمديد نكرده است.

قربان درويشي، دبير اجرايى خانه كارگر بندر امام با اعلام اين خبر، در تشريح مشكلات 240 كارگر باقى مانده در اين واحد بزرگ توليدى به ايلنا گفت: کارخانه لوله سازی سديد به جهت افزايش مشکلات مالی توان پرداخت سه ماه حقوق کارگران خود را در سال جارى نداشته است و همچنين بدهی اين کارخانه به کارگران در ماه‌های فروردين و ارديبهشت سال 90 هنوز پرداخت نشده است.

اين فعال كارگرى با اشاره به اينكه يكى از مهم‌ترين خريداران محصولات اين واحد كه توليدكننده لوله‌های ۵۶ و ۳۲ اينچی مي‌باشد شركت گاز است، بيان كرد: ميزان طلب لوله‌سازى سديد از شرکت گاز ۲۴۰ ميليارد تومان است.

درويشى افزود: طبق مصوبه هيئت دولت در سال ۹۰ مبلغی در اختيار شرکت گاز قرار گرفت تا اين شرکت دولتى بتواند چند قسط از بدهي‌هاى خود به کارخانه لوله سازی سديد را پرداخت کند که ۸ ميليارد تومان به عنوان قسط اول به حساب کارخانه واريز شد اما به دليل عدم پرداخت باقى بدهی اين واحد توليدى دچار كمبود نقدينگى شده است.

دبير اجرايى خانه كارگر بندر امام روند سعودی واردات لوله به داخل کشور را از ديگر مشکلات اين واحد توليدی دانست و افزود: لوله‌های وارداتی با قيمتى کمتر از توليد داخلى توانسته‌اند بخش اعظمی از بازار فروش اين کارخانه را تصاحب کنند و به دليل ارزانی اين لوله‌هاى وارداتى بسياری از مشتريان اين کارخانه از خريد توليدات داخلى امتناع مي‌کنند.

اين فعال كارگرى هشدار داد: کارخانه لوله‌سازی سديد كه يکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور است در پى بحران‌ مالى هم اکنون در آستانه تعطيلی قرار گرفته و لازم است مسئولان در سال حمايت از توليد ملی برای خروج اين کارخانه از بحران چاره‌اى بيانديشند.

 

۲۳خرداد:حوادث ناشى از كار در گيلان طی يکسال ۴۷ قربانى گرفت

ايلنا: مدير کل پزشکی قانونی گيلان گفت: در سال ۹۰ تعداد كشته‌شدگان حوادث ناشی از کار ۴۷ نفر بوده است که اين آمار نسبت به آمار سال ۸۹ ده درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا در گيلان، فريبرز آيتی فيروز آبادی اضافه کرد: تعداد مصدومين ناشی از حوادث کار در سال گذشته در استان گيلان ۵۵۰ نفر بوده که ۲۱ نفر زن و ۵۲۹ نفر مرد بوده‌اند.

اين مقام مسئول متذکر شد: آمار مصدومين حوادث ناشی از کار در استان گيلان نسبت به سال ۸۹ شش درصد افزايش داشته است.

به گفته آيتی فيروز آبادی در سال ۸۹، گيلان از لحاظ متوفيات ناشی از حوادث کار در رتبه هفتم کشوری بعد از استانهای تهران، اصفهان، فارس، آذربايجان شرقي، هرمزگان و کرمان قرار داشته است.

مقايسه حوادث ناشی از کار در سال ۹۰ متعاقبا از سوی اداره پزشکی قانونی گيلان اعلام خواهد شد.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©