Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۰۰)

 

ایران در آئینه آمار(۱۰۰)

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ـ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

فهرست كالاهاى وارداتى از كشور چين که از گمرک ايران دريافت شده

جزئيات قيمت سرسام آور ۴۱ ميوه در تهران

كارگران توان تحمل افزايش ۳۰درصدى نان را ندارند /

موج جديد بيکاری کارگران نانوايي‌ها در راه است

واردات ايران از آمريکا ۳ برابر شد

: بروز فاجعه اجتماعی و زيست محيطی/ آوارگی ۴۰ هزار روستايی زير سايه گتوند

گزارشی از وضع بحرانی دارو و صنعت داروسازی در ايران

بيکاری پنهان رشد ۷۰ درصدی دارد

مردم بيش از ۵۴/۸درصد از هزينه‌های سلامت خود را می پردازند: ۱۶/۸ درصد از جمعيت کشور تحت پوشش هيچگونه بيمه ‌پايه‌ای نيستند

نرخ بيكارى ۳۰ درصدى جوانان ۱۷ تا ۳۰ سال

رشد ۲۰ ميليارد دلاری قاچاق

موج‌ فزاينده بيکاری مردم را فقير کرده است

اين همه پول نفت کجا رفته است؟

هر سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به شمار بيماران مبتلا به سرطانی در ايران افزوده مي‌شود

در ادامه گرانی های زنجيره اي، قيمت انواع نان در گيلان افزايش يافت.

درياچه اروميه سرخ شد

در ايران ۵۰ درصد بيماران ديابتي‌، قطع عضو مي‌شوند

گزارشی از کودکان کار و خيابانی:۱۰ ساعت کار روزانه، نان آورخانواده،نقش قانون کار در تداوم فلاکت کودک کار،محروميت از تحصيل، اشتغال پنهان

تشديد روند بيكارى شاليكاران/ شالیز‌ارها تبديل به ويلا مي‌شوند

آمار غير رسمی از وجود ۱۲۰ هزار ناقل HIV در كشور خبر مي‌دهد

 

۲۲خرداد : فهرست كالاهاى وارداتى از كشور چين که از گمرک ايران دريافت شده

انتخاب : جام جم نوشت: نگاهى به فهرست كالاهاى وارداتى از كشور چين که از گمرک ايران دريافت شده ، نشان مي‌دهد در كنار اقلام ضرورى و كالاهاى واسطه‌‌اى و سرمايه‌اي، برخى كالاها نيز به كشور وارد شده كه به قول معروف در قوطى هيچ عطارى نمونه آن پيدا نمي‌شود.

كالاهايى كه برخى از آنها در زمان ورود سر و صداى زيادى به پاكرده و برخى هم در عين عجيب و غريب بودن خيلى بي‌سروصدا وارد كشور شده است.

جالب اينجاست كه برخى از اين كالاها به دستور كارگروه حمايت از توليدكنندگان دولت با نرخ ارز دولتى وارد ايران مي‌شوند. به عنوان مثال مي‌توان از چيپس، زيپ، ميز بيليارد و مانكن نام برد.

بد نيست نگاهى به اين كالاها داشته باشيم.

 

ابزار آلات

 

قلاب ماهيگيرى

ايران در سال 87 چيزى بالغ بر 90 هزار دلار قلاب ماهى وارد كرده است و دوباره در سال 89 به نوشته گمرك ايران 151 هزار دلار اقدام به واردات كرده است.

 

چكش و پتك

اين دو قلم با ورودشان به بازار ابزارآلات ايران در سال 87 حدود 218 هزار دلار درآمد براى چين به ارمغان برده‌اند. اين روند در سال 89 ادامه داشت و 200 هزار دلار را از ايران خارج كرد.

 

سيم خاردار، پيچ و پونز

سه مصنوع فلزى كه البته هيچ نيازى به تكنولوژى پيچيده‌اى جهت توليد ندارد و با فناورى بسيار ساده‌اى داخل ايران توليد مي‌شود جزو آمار كالاهاى وارداتى از كشور چين است. اين در حالى است كه مواد اوليه و تكنولوژى ساخت آنها بخوبى در كشور مهياست.

 

حجم واردات اين قلم كالاها در سال 87 توسط اداره گمرك ايران 471 هزار دلار بوده است، اما اين رقم در سال 89 به 719 هزار دلار رسيده است.

 

تراز بنايى

ساختمان‌سازى و علوم مربوطه اگرچه نيازمند به ابزار دقيق است، اما به واقع برخى از اين گونه وسايل نيازمند حساسيت بالايى نيستند و امكان توليد آنها در داخل مرزهاى كشورمان بوده و هست كه از جمله اينها مي‌توان به تراز بنايى اشاره كرد.

اما ايران براى واردات اين وسيله از چين سال 87، 929 هزار دلار هزينه كرده است. اين ترازهاى چينى توانستند بسيارى از ساختمان‌هاى ايرانى را صاف و قائم بسازند، ولى حجم زيادى از دلارهاى نفتى ايران را سرازير اقتصاد كشور چين كرد.

روند اين گونه واردات بي‌رويه در سال 89 نيز ادامه داشت تا جايى كه در اين سال، 378 هزار دلار دوباره از ايران به سمت چين ارسال شده و در واقع اين وسيله توانسته تراز تجارى ايران را از قاعده خود خارج كند، نه اين‌كه باعث ترازشدن آن شده باشد.

 

شبرنگ

اين ماده يا وسيله هميشه براى اخطار دادن به كار رفته است، اما اين بار شبرنگ‌هاى چينى نتوانستند به مسوولان مربوطه ايران اخطار بدهند كه واقعا اقتصاد ايران توسط كشور سازنده آنها تهديد شده است.

شبرنگ‌هاى چينى كه امروزه شايد در گوشه و كنار ايران مصرف شده‌اند در سال 87 با مبلغ 180 هزار دلار و سال 89 در جديدترين آمار گمرك ايران با مبلغ 268 هزار دلار وارد بازار ايران شدند و هرگز نتوانستند به وظيفه اصلى خود يعنى اخطاردادن عمل كنند.

 

تيغه برف پاك‌كن

 

اگرچه در سال‌هاى 86 تا 88 ايران شاهد كمترين ميزان بارش و درگيرمسائل خشكسالى بوده، اما اين خشكسالى هم نتوانست جلوى واردات 211 هزار دلارى تيغه برف‌پاك‌كن اتومبيل را از چين بگيرد.

اين قلم كالا براى واردكنندگان‌شان آنقدر سودآور بوده است كه سال 89 هم روند افزايشى را شاهد بوده‌ايم به‌گونه‌اى كه اين تيغه‌ها به جاى پاك‌كردن قطرات باران از شيشه اتومبيل‌هاى ايرانى حجم زيادى از دلارهاى نفتى ايران را براى توليدكنندگان چينى جمع‌آورى كرده‌اند. در اين سال 726 هزار دلار هزينه اين واردات شده است.

 

بهداشتى و آرايشى

 

تيغ سلمانى

تيغ سلماني، نامى ديگر در فهرست ورودي‌هاى چينى به ايران است، اگرچه در اين زمينه توليداتى دارد، اما اين تيغ‌هاى چينى بود كه توانست حصار مرزهاى ايران را بشكافد و راه به داخل ايران داشته باشد.

بازرگانان ايرانى در سال 87 براى واردات اين كالاى چينى تنها 3522 دلار هزينه كرده بودند، اما همين تيغ‌هاى چينى سال 89 با رشدى تقريبا 10 برابر راهى ايران شد و 37 هزار دلار را از سرمايه‌هاى ايرانى كاست و به تجار چينى داد.

 

سنجاق‌سر و سنجاق فردهنده مو

اين كالا اگرچه ساده و بدون نياز به تكنولوژى بالا توليد مي‌شود، اما در سال 87 با هزينه‌شدن يك ميليون دلار به كشور وارد شده است. جالب‌تر اين‌كه همين روند ادامه داشته و با افزايشى چشمگير در سال 89 طبق آمار منتشرشده و با هزينه‌اى معادل 6/3 ميليون دلار بازهم به سمت بازار داخلى ايران سرازير شده است.

نساجى

 

دكمه

با توجه به اعداد و ارقام مربوط به واردات دكمه كه به عنوان ابتدايي‌ترين وسيله در منزل و جعبه خياطى اكثر منازل موجود است، متوجه خواهيم شد كه اين وسيله هرگز بي‌ارزش نبوده و در مجموع رقم بسيار زيادى از دلارهاى نفتى ايران را براى واردات آن از دست داده‌ايم.

ايران در سال 87 براى وارد كردن اين وسيله كوچك و به‌ظاهر بي‌ارزش از دومين شريك تجارى خود يعنى چين مبلغ 337 هزار دلار هزينه كرده است كه اين روند در سال 89 نيز ادامه داشته و به مبلغ 348 هزار دلار رسيده است.

 

كراوات و پاپيون

2 كالاى ذكر شده اگر چه زياد با قوانين و عرف جامعه ايران سازگار نيست، اما اعداد و ارقام اختصاص يافته براى واردات آنها شايد كمى متفاوت بوده ، به طورى كه تنها در سال 87 چيزى حدود 15 هزار دلار براى واردات اين كالاها هزينه شده است، اما بررسى بيشتر در آمار‌هاى سال 89 شايد نشان‌دهنده كاهش ارزش دلارى كالاهاى مذكور باشد، اما به دليل نوسانات قيمت دلار باعث شده كه ارزش ريالى آن تقريبا معادل ارزش ريالى سال 87 باقى بماند.

 

انواع زيپ

 

صنايع نساجى و زيرمجموعه‌هاى اين صنعت در ايران دوران بسيار سختى را سپرى مي‌كند، به طورى كه طبق آمار ارگان‌ها و سازمان‌هاى دولتى و خصوصى بسيارى از واحدهاى توليدى پوشاك ايران به دليل واردات بي‌رويه پوشاك از چين و تركيه در خطر ورشكستگى است، اما درست در همين شرايط در سال 87، 175 هزار دلار انواع زيپ را وارد مرزهاى ايران كرده است، شايد اين زيپ‌ها قرار بوده پوشاك ايرانى را كامل و تن‌پوش مناسبى براى هموطنان ما و ديگر كشورها باشد، اما سال 89 دوباره 485 هزار دلار زيپ وارد بازار مصرفى ايران شده است.

 

مانكن خياطى

چندى پيش استفاده از مانكن‌هاى خياطى در ويترين بسيارى از بوتيك‌هاى ايران مشكل‌ساز شده بود، اما بد نيست كه بدانيم مانكن‌هاى چينى داخل اين مغازه‌ها در سال 87 با 124 هزار دلار وارد كشور شده است تا با لباس‌هاى تن‌شان توجه خريداران ايرانى را جلب كنند، البته بيشتر اين لباس‌ها هم مانند صاحبان مصنوعى آنها وارداتى بودند از خارج مرزهاى ايران به مغازه‌ها رسيد، ولى اين تجارت آنچنان پرسود بوده كه تجار ايرانى 2 سال بعد يعنى سال 89 حدود 500 هزار دلار براى خريد آنها هزينه كرده و از كشور خارج کرده اند.

 

مواد غذايى

 

كچاپ و انواع سس گوجه‌فرنگى

اگرچه كشتزارها و مزارع ما توان توليد انبوهى از گوجه‌فرنگى را دارند، اما متاسفانه صنايع جانبى و تبديلى در ايران مناسب نيست بنابراين بسيارى از تجار از اين فرصت استفاده كردند و انواع كچاپ و سس گوجه چينى را روانه بازار ايران كردند.

با كمى توجه به آمار و ارقام ارائه‌شده از طرف گمرك جمهورى اسلامى ايران درمي‌يابيم كه اين محصولات پيشينه واردات مستقيم از چين را به ايران نداشت، اما در سال 89 انواع سس گوجه‌فرنگى چينى مبلغ 13038 دلار نفتى ايران را راهى چين كرد.

 

پرتقال

اين ميوه همه‌پسند كه در بخش‌هاى گسترده‌اى از ايران توليد مي‌شود و هرساله نزديك به تعطيلات سال نو خبرساز است، توانسته از كشور چين نيز خود را به بازار داخلى ايران برساند به طورى كه طى سال مالى 87 ايراني‌ها براى پرتقال‌هاى چينى حدود شش ميليون دلار هزينه كرده‌اند، اما بازهم به گفته دولتي‌ها براى تعادل بازار اين ميوه در سال 89، 637 هزار دلار هزينه شد و اين سوال را بي‌پاسخ گذاشت كه آيا واقعا باغداران ايرانى هرگز نمي‌توانند نياز مصرف داخلى را تامين كنند؟

 

لوبيا قرمز، گريپ فروت، سير و نخود فرنگى غلافدار

اما واقعا سوال اصلى بسيارى از ايرانيان اين است كه اقلامى چون سير و گريپ‌فروت و لوبيا در ايران نيست كه بايد از چين وارد كشور شود و بدون توجه به آينده صنعت كشاورزى داخل و از همه مهم‌تر سلامتى هموطنان ميلياردها ريال از كشور خارج شود؟، در صورتى كه بهترين شرايط رشد و گسترش كشاورزى داخل مرزهاى كشور مهياست.

 

كالاى نامتعارف

پيپ و چوب سيگار

در سال 87، ايران 150 هزار دلار پيپ و چوب سيگار چينى وارد كرده است. قوانين منع واردات و تبليغات عليه مصرف سيگار و دخانيات نتوانسته در مورد اين حجم از واردات از چين كارساز باشد، به‌طورى كه بازرگانان ايرانى تنها 2 سال بعد از آمار ارائه‌شده يعنى در سال 89 حدود 500 هزار دلار از اين دو كالا وارد كرده‌اند.

 

عصا، شلاق و تازيانه تعليم

سوال اصلى در مورد اين سه قلم كالا اين است كه آيا واقعا اين سه كالا از مرزهاى ايران وارد شده است و چيزى حدود 113 هزار دلار به خود اختصاص داده؟ اگر با كمى دقت به جداول و آمارهاى منتشرشده توسط گمرك ايران توجه كنيم، خواهيم ديد كه جواب سوال مثبت بوده، به طورى كه حتى اين روند ادامه داشته و در سال 89 به چيزى نزديك به 142 هزار دلار رسيده است بنابراين رشد قابل ملاحظه‌اى نيز داشته است، اما معلوم نيست كه آيا تعليم با اين تازيانه‌ها تفاوتى در يادگيرى ايجاد كرده است؟

 

مرجان، كاسه لاك‌پشت و استخوان

اين سه قلم كالا شايد از جالب‌ترين اجناس وارداتى ايران باشد كه همگى از كشور چين به داخل مرزهاى ايران راه يافت. اگرچه گوشت لاك‌پشت در چين به عنوان غذايى لذيذ شناخته شده، اما كاسه آن كه در واقع مورد مصرفى براى آنها نيست با ارزهاى دولتى وارد ايران و به سمت بازار صنايع دستى ايران سرازير شد.

در كنار اين، مرجان‌هاى زيباى درياى چين نيز سر از بازار ايران درآورد و تنها در سال 87، 12 هزار و 810 دلار را از صندوق ايران خارج كرد، اما ارزش واردات اين كالاها در سال 89 به 11 هزار و 500 دلار رسيد.

 

ماهي‌هاى تزئينى آب شيرين و حيوانات زنده

اين شايد از زيباترين كالاهاى وارداتى از چين به ايران بوده است، اما با كمى دقت در‌مي‌يابيم كه اين زيبايى براى ايران بسيار پرهزينه بوده، البته افتتاح مراكز فروش ماهي‌ها و برخى حيوانات زنده در تهران كه روز به روز شاهد رشد بيش از حد آنها هستيم حاكى از رونق بسيار بالاى اين حرفه و سودآورى آن براى صاحبان و واردكنندگان‌شان است.

 

سنگ قبر

شايد اين كالا زياد نام خوشايندى براى خوانندگان نباشد، اما واقعا اين كالا از چين وارد كشور ‌شده و به عنوان يادبود و نشان مزار بستگان ما استفاده مي‌شود.

اين در حالى است كه ايران خود يكى از صادركنندگان عمده سنگ‌هاى تزئينى و گرانيتى به اروپاست. اگرچه اطلاعات كاملى از واردات اين كالا در سال 89 در دست نيست يا حداقل با اين نام وارد ايران نشده، اما اين كالا با همين نام در سال 87 وارد بازار داخلى ايران شده و با مبلغى معادل 868 هزار دلار در دسترس ما قرار گرفته است، اما ظاهرا بنا به دلايل مختلفى اين كالا به نام سنگ‌هاى تزئينى حكاكى شده با كدهاى مختلف از گمركات ديگر كشور وارد ايران شده است.

 

بامبو

بامبو نامى آشنا در كشور چين است و شايد بتوان گفت كه فقط در اين قاره مي‌رويد، بنابراين گياه بامبو و مصنوعات توليدى از آن طرفداران زيادى در اين منطقه دارد، اما ديگر كشورها نيز علاقه‌مند به استفاده از گياه بامبو بودند كه ايرانيان هم جزو آنها قرار گرفتند، بنابراين در سال 87 حدود 65 هزار دلار براى آن هزينه كردند و پس از دو سال علاقه مردم ايران به اين گياه آنچنان بالا رفت كه مبلغ پرداختى براى واردات آن تقريبا 2.5 برابر و بالغ بر 155 هزار دلار شده بود.

 

محصولات چاپى

تقويم

تقويم و سررسيد جزو هدايايى است كه اكثر ما نزديك سال جديد از دوستان يا همكاران خود دريافت مي‌كنيم، ولى چند سالى است كه چيني‌ها تقويم شمسى را هم به چاپ مي‌رسانند و به ايران صادر مي‌كنند. ايران براى واردات تقويم شمسى در سال 89 مبلغى بالغ بر 21588 دلار هزينه كرده است.

 

محصولات چاپى و كاتالوگ

به طور كلى چاپخانه و موسسه‌هاى چاپى در ايران با آخرين تكنولوژى موجود است و گاهى به صورت شهرك‌هايى نيز در دسترس ناشران قرار گرفته، اما با تمام اين امكانات ايران از كشور چين طى سال مالى 87، 9.5 ميليون دلار كاتالوگ و بروشورهاى چاپى وارد كرده است، حالا با توجه به اين حجم عظيم واردات محصولات چاپى چگونه مي‌توان در انتظار شكوفاشدن صنعت چاپ در ايران باشيم؟

 

كتاب

حالا كه صحبت از چاپ و نشر شده است بد نيست بدانيم ايران كتاب چاپ شده هم از كشور چين وارد كرده است. بله، درست خوانديد كتاب‌هاى فارسى چاپ چين وارد بازار ايران شده است. ناشران ايرانى براى اين واردات سال 87، 238 هزار دلار هزينه كرده‌اند، اين روند واردات در سال 89 نيز توانسته 187 هزار دلار از اقتصاد ايران خارج كند.

 

وسايل ورزشى

 

توپ بدمينتون

اگرچه زادگاه اين ورزش خارج از مرزهاى كشور است و ايران براى رشد اين ورزش به ناچار بايد لوازم آن را از بيرون تهيه كند، اما عدد و ارقام اختصاص يافته به واردات توپ بدمينتون واقعا تعجب هر خواننده‌اى را برمي‌انگيزد و از خود مي‌پرسد واقعا ايران اينقدر از طلاى سياه خود را تبديل به توپ بدمينتون كرده است.

بازرگانان ايران در سال 87 حدود 119 هزار دلار را از كشور خارج و به تجار چينى پرداخته‌اند. واردات اين قلم كالا در سال مالى 89 به 250 هزار دلار رسيد.

 

توپ رنگى پينت‌بال

ورزش مفرح پينت‌بال چندى است كه جاى خود را در دل جوانان ايرانى باز كرده است، اما شايد بسيارى از اين علاقه‌مندان با خواندن اعداد و ارقامى كه صرفا براى واردات توپ مخصوص اين بازى توسط ايران هزينه شده است، سعى در حفظ ثروت ملى يعنى نفت كنند.

ايران سال 87، 21 هزار دلار براى واردات اين وسيله به چين پرداخته است و با رشد حدود هشت هزار دلارى درسال 89 حدود 30 هزار دلار براى اين امر هزينه شده است.

 

ميز اسنوكر و بيليارد

يكى از ورزش‌هايى كه بتازگى وارد جامعه ورزشى ايران شده بيليارد و اسنوكر است. ايران در سال 87، 73 هزار و 249 دلار به چين پرداخت تا تنها ميز بازى اين ورزش را وارد كشور كند با توجه به اين‌كه تنها چين صادركننده اين وسيله به ايران نيست و ديگر كشورها هم ميزهايشان را راهى ايران كرده‌اند، شاهد رشد واردات اين وسيله از چين طى سال مالى 89 بوده‌ايم به صورتى كه 230 هزار دلار از سيستم بانكى ايران خارج و به بازارهاى تجارى چين حواله شده است، بنابراين تنها برنده اين بازى تازه وارد به ايران چشم بادامي‌ها بوده‌اند نه تيم اسنوكر ايران!

 

اشياى تزئينى - هنرى

 

مجسمه‌هاى كوچك و اشياى تزئينى

با كمى دقت متوجه مي‌شويم كه وجود اين اجناس در فهرست واردات كشور كمى نگران‌كننده است. همگى به آثار هنرى و صنايع دستى ايران اعتقاد داريم و بسيارى از ما حداقل يكى از آنها را در منزل نگهدارى مي‌كنيم، اما با مطالعه اين گزارش شايد دچار شك و ترديد شويد كه آيا واقعا اين ساخته دست هنرمندان ايرانى است يا چشم بادامي‌ها آن را براى ما فرستاده‌اند؟ به هر حال مجسمه‌هاى چينى با ورودشان به ايران سال 87 حدود 228 هزار دلار را از كشورمان خارج كردند، اما با بي‌توجهى مسوولان امر اين روند در سال 89 نيز ادامه داشت و به رقمى بالغ بر 342 هزار دلار رسيد.

 

مصنوعات سبد و حصير

ساخت مصنوعات حصيرى تقريبا از گذشته دور به عنوان يكى از حرفه‌هاى سنتى در ايران مشهور بوده است، اما ظاهرا بتازگى حصيرهاى چينى طرفداران زيادى را به خود جلب كرده‌ است. بنابراين امروزه كمتر نسيم خنك حصيرهاى ايرانى را تجربه مي‌كنيم. اين موضوع باعث شده تا در سال 89 شاهد 50 درصد افزايش واردات اينگونه محصولات چينى به ايران باشيم.

 

تابلوى نقاشى

اگرچه به قول معروف هنر نزد ايرانيان است و بس، اما ظاهرا اين هنرمندان چشم‌بادامى بوده‌اند كه توانستند اين ضرب‌المثل را تغيير دهند و به جاى كلمه ايرانيان نام كشورشان را جايگزين كنند. بله، درست خوانديد، تابلوى نقاشي‌هاى چينى در سال 87 حدود 40 هزار دلار را از ايران خارج كرد.

اين موضوع اگرچه زياد پرسر و صدا نبود، اما ظاهرا هنرمندان چينى نتوانستند دل مردم ايران را به دست آورند و به همين دليل ورود اين كالا در سال 89 با كاهشى حدود 10 هزار دلارى مواجه شد و در اين سال بازرگانان هنردوست تنها 27 هزار دلار براى واردات تابلوهاى نقاشى چينى پرداختند.

 

اجناس تزئين درخت كريسمس

طى سال مالى 87 ايران براى واردات اين كالاها حدود 800 هزار دلار هزينه كرده است، اما اگر در آمارهايى كه در سال مالى 89 توسط گمرك جمهورى اسلامى ايران منتشر شده كمى دقت كنيم شاهد رشد اين واردات خواهيم بود، به گونه‌اى كه طى اين سال مالى ايران 2 برابر رقم قبلى را به اين امر اختصاص داده است.

 

قاب عكس

ايران براى قاب‌گرفتن عكس‌هاى يادگارى شهروندانش در سال 87 مبلغ 186 هزار دلار به چين پرداخت و همين روند باعث شده تا در سال 89 نيز هموطنان‌مان مبلغ 294 هزار دلار را براى قاب‌گرفتن خاطراتشان به چين بپردازند.

۲۲خرداد: جزئيات قيمت سرسام آور ۴۱ ميوه در تهران

فارس

تقريبا ديگر هيچ کالايی نيست که در سبد کالايی مردم وجود داشته باشد و افزايش قيمت 20 تا 30 درصدی را تجربه نکرده باشد. به نظر می رسد تلاش‌های مهدی غضنفری و تيمش جواب نداد و آخرين تاکتيک آنها در جابجايی مديران و معاونان و تغيير مسئولان تنظيم بازار کشور هم نويد اين را نمي‌دهد که اين تغييرات منجر به کاهش قيمت‌ها شود.

افزايش انواع قيمت ميوه و تره‌بار در سطح شهر تهران علي‌رغم کاهش قدرت خريد مردم مي‌تواند به سلامت خانواده‌ها نيز لطمه بزند.

امروز ديگر با يک اسکناس آبی 2 هزار تومانی در يک ميوه‌فروشی هيچ ميوه‌ای نمي‌توان خريد و حتی در خصوص برخی اقلام سبزی و تره‌بار هم اين موضوع صدق مي‌کند.

 

گوجه‌فرنگی 1300 تومان

خيار درختی 2 هزار تومان

نخود‌فرنگی 3250 تومان

 

باقالی 1950 تومان

هندوانه 650 تومان

غوره عسگری 4500 تومان

باميه 9800 تومان

پياز 900 تومان

سيب‌زمينی 900 تومان

گوجه‌سبز 6800 تومان

زرد‌آلو 6000 هزار تومان

سيب گلاب 9800 تومان

پرتقال والنسيا 2180 تومان

گيلاس تک‌دانه 9800 تومان

شليل 11800 تومان

هلو 4800 تومان

گريپ‌فروت تو سرخ 4950 تومان

سيب سبز 7500 تومان

ليمو‌ترش 6950 تومان

بلال 1500 تومان

خربزه مشهدی 2250 تومان

طالبی تو سبز 2200 تومان

توت‌فرنگی 8500 تومان

موز 1780 تومان

آلبالو 5400 تومان

انبه 8500 تومان

توت سفيد 3500 تومان

انگو ياقوتی 5500 تومان

قارچ 4800 تومان

فلفل‌رنگی 4950 تومان

فلفل دلمه 2980 تومان

فلفل ريز 5500 تومان

لوبيا‌ سبز 1980 تومان

بادمجان 1950 تومان

کدو سبز 1280 تومان

هويج 1050 تومان

سيرتازه 5500 تومان

تره‌فرنگی 3500 تومان

برگ مو 7000 تومان

بادمجان گلخانه‌ای 3300 تومان

بادمجان دلمه 3300 تومان

شايد با ديدن اين قيمت‌ها اولين تصوری که به ذهن مخاطب برسد که اين قيمت‌ها از بالاترين نقطه شهر و لوکس‌ترين ميوه‌فروشی تهيه شده است اما واقعيت اين است که اين قيمت‌ها از مرکز شهر تهران و از خيابان وزرا و خيابان فاطمی تهران تهيه شده است.

البته واقعيت اين است که خيلی از واقعيت‌ها برای تنظيم هزينه‌های خود معمولا ميوه‌و تره‌بار را از ميادن ميوه‌و تره‌بار تهيه مي‌کند لذا به همين منظور قيمت‌های ميادين ميوه و تره‌بار را نيز در زير آورده‌ايم.

آلبالو 2900 تومان

آلو 1700 تومان

انگور ياقوتی 3000 تومان

به 2400 تومان

پرتقال والنسيا 1700 تومان

توت‌فرنگی 3700 تومان

 

خربزه 900 تومان

خيار گلخانه‌ای 990 تومان

زرد‌آلو 3650 تومان

سيب سبز 3000 تومان

سيب گلاب 2600 تومان

طالبی تو سبز 950 تومان

گوجه‌سبز 3150 تومان

گيلاس تکدانه 4500 تومان

موز 1880 تومان

هلو 2270 تومان

هندوانه 750 تومان

بادمجان 900 تومان

برگ مو 2300 تومان

بلال 730 تومان

پياز 440 تومان

تره‌فرنگی 790 تومان

خيار 920 تومان

سيب‌زمينی 500 تومان

سيب‌زمينی استانبولی 950 تومان

سير بدون برگ 2000 تومان

سير خشک 2900 تومان

غوره 1800 تومان

فلفل دلمه رنگی 1400

۲۲ خرداد: كارگران توان تحمل افزايش ۳۰درصدى نان را ندارند / موج جديد بيکاری کارگران نانوايي‌ها در راه است

ايلنا: رئيس انجمن صنفی کارگران، افزايش بي‌رويه قيمت نان را يکی از تاثيرگذاري‌ترين عوامل در سخت شدن زندگی کارگران و خانواده‌های آن‌ها عنوان کرد.

غلامرضا خادمي‌زاده با بيان اينكه كارگران با 18 درصد افزايش حقوق نمي‌توانند افزايش 30 درصدى نان را تحمل كنند، به ايلنا گفت:  افزايش ۳۰ درصدی قميت نان، با توجه به افزايش تنها ۱۸ درصدی حقوق کارگران، بار زيادی بر زندگی آن‌ها وارد مي‌کند که جبران آن برای کارگران امری سخت و دشوار است.

وی افزود:  در ۲ سال اخير و بعد از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها، زندگی بسياری از کارگران ايران فلج شده است، و اين قشر از جامعه توان رونق بخشيدن به زندگی خود را به دلايل افزايش بي‌رويه قميت‌ها از دست داده‌اند.

رئيس انجمن صنفی کارگران افزايش ۱۸ درصدی دستمزد‌ها در سال جاری را، امری غيرقانونی ارزيابی و خاطرنشان کرد: افزايش ۱۸ درصدی ميزان دستمزد کارگران مورد تاييد نهادهای کارگری نيست و از سوی ديگر اين مقدار افزايش، سهمی در تامين زندگی کارگران با توجه به افزايش قيمت‌ها را ندارد.

خادمي‌زاده روال افزايش قيمت‌ها را، روندی غير منطقی عنوان و تاکيد کرد: ۴۳ درصد کارگران ايران از افزايش ۱۸ درصدی حقوق محروم هستند و حتی اين تعداد از کارگران دستمزدهايی کمتر از حداقل‌های تعيين شده دريافت مي‌کند که نمي‌تواند تاثيری در زندگی و آينده آن‌ها داشته باشد.

به گفته او يارانه‌های بخش توليد به بنگاهای اقتصادی که قرار بود بين ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد حاصل از اجراى قانون به آن‌ اختصاص يابد، هنوز پرداخت نشده است.

 

۲۲خرداد: « واردات ايران از آمريکا ۳ برابر شد »

فارس: دفتر آمار آمريکا اعلام کرد صادرات اين کشور به ايران در آوريل ۲۰۱۲ با رشد ۳۱۵ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 43.8 ميليون دلار رسيد که بالاترين رقم صادرات ماهانه آمريکا به ايران طی ۳۶ ماه گذشته است.

دفتر آمار آمريکا در جديدترين گزارش خود اعلام کرد صادرات اين کشور به ايران طی آوريل 2012 با رشد 315 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است. اين بالاترين رقم صادرات ماهانه آمريکا به ايران طی 36 ماه گذشته می باشد.

بر اساس اين گزارش آمريکا که کشورهای ديگر را به شدت تحت فشار قرار داده تا از حجم مبادلات تجاری خود با ايران بکاهند در آوريل 2012 حدود 43.8 ميليون دلار کالا به ايران صادر کرده است که اين رقم نسبت به ماه قبل از آن افزايش 315 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 200 درصدی داشته است.

آمريکا در مارس 2012 حدود 13.9 ميليون دلار و در آوريل 2011 حدود 21.4 کالا به ايران صادر کرده است.

بر اين اساس واردات آمريکا از ايران در آوريل امسال نيز بالغ بر 100 هزار دلار اعلام شده است. واردات آمريکا از ايران طی ماه های قبل صفر بوده است.

در چهار ماهه نخست 2012 نيز حجم صادرات آمريکا به ايران بالغ بر 84.9 ميليون دلار برآورد شده است که اين رقم نسبت به رقم 67.5 ميليون دلاری مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزايش داشته است. در عين حال واردات آمريکا از ايران در اين مدت 100 هزار دلار بوده است که يک پنجم واردات آمريکا از ايران در چهار ماهه نخست 2011 می باشد.

 

 

۲۲خرداد: بروز فاجعه اجتماعی و زيست محيطی/ آوارگی ۴۰ هزار روستايی زير سايه گتوند

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: مسئولان در حالی خود را آماده بريدن روبان قرمز افتتاح سد گتوند می کنند که محصول اين سد زيرآب رفتن 35 روستا همراه با آوارگی و بی خانمانی و بيکاری 40 هزار روستايی و از بين رفتن تمدن چند صد ساله ايران است.

 

آوارگی 40 هزار روستايی محصول سد گتوند

 

سئوال کردم با آبگيری اين سد چند روستا زيرآب می رود؟ گفت: حدود 35 روستا. از مسئولان چند روستا سئوال کردم تعداد خانوارها در اين روستاها حدودا چند نفر است که گفتند به طور ميانگين هر روستا 700 خانوار دارد و با آبگيری مرحله سوم سد حدود 40 هزار روستايی آواره می شوند!

اين روستا تا چند روز ديگر زير آب می رود

خانه مان را 4 ميليون می خرند .سئوال کردم: خوب بر اساس قانون تملک اراضی بايد در ازای اين خانه و شغلی که از دست می دهيد به شما هم خانه بدهند و هم شغل که مرد روستايی در پاسخ گفت: شما سر از قانون در می آوريد من که نمی دانم. به ما گفتند خانه شما را 4 ميليون تومان می خريم. من با اين 4 ميليون چکار کنم. (وزارت نيرو بابت هر خانه روستايی متری 30 هزار تومان می دهد) من زندگی ام در اين روستا است دام دارم، گاو دارم، گوسفند دارم. هم خانه دارم و هم شغل. ولی به بهانه سد سازی و بالا آمدن آب می گويند بايد خانه ات را ترک کنی. خب آقای مسئول خانه مان را می گيری به ما خانه بده، شغلم را می گيری بهم شغل بده...

به گزارش خبرنگار مهر، طی گفتگو با مسئولان و روستاييان مطلع شديم که ساخت اين سد 2500 ميليارد تومان هزينه داشته و مسئولان گفته بودند هزاران نفر اشتغالزايی می شوند ولی عملا هم اکنون تنها 150 نفر کار می کنند و هزاران روستايی هم بيکار و آواره شدند.

 

۲۲خرداد :گزارشی از وضع بحرانی دارو و صنعت داروسازی در ايران

ندای سبز: مريم مدنی: پدران کودکان هموفيلی يا بيماران صعب‌العلاج داروهای فرزندانشان را در ناصرخسرو مي‌فروشند.

بيماران ايرانی داروهاي‌شان را به جای مصرف، در بازار سياه به قيمت بالا مي‌فروشند تا هزينه‌های ديگر زندگي‌شان تامين شود. خبر تکان دهنده و مهيب است.

دکتر رهبر مژدهی آذر خبر داد که ما مشاهده مي‌کنيم سرپرست خانواده‌ای که فرزند هموفيلی دارد پس از دريافت دارو مثلا از داروخانه 13 آبان به جای اينکه اين دارو را برای فرزندش استفاده کند، برای سير کردن شکم خانواده به دلالانی که در کنار اين داروخانه‌ها نيز به وفور وجود دارند، مي‌فروشد.

 

بي‌توجهی دولت به بيماران سرطانی

 

اما در اين بين شايد وضعيت بيماران سرطانی نسبت به ديگر بيماران خطيرتر باشد. با وجود آنکه سرطان سالانه 70 هزار نفر را در ايران مبتلا مي‌کند و هزينه يک دوره درمان بيمار سرطانی از 5 تا 50 ميليون تومان تخمين زده مي‌شود اما متاسفانه سرطان جزو بيماري‌های خاص در ايران طبقه‌بندی نشده و به همين دليل داروهای آن که اغلب خارجی هستند زير پوشش بيمه قرار نمي‌گيرد.

داروهايی که روزبروز با افزايش نرخ ارز قيمت آنها نيز افزايش مي‌يابد. به عنوان مثال برخی داروها از جمله متيرا كه شش عدد آن اوايل بهمن ماه سال گذشته به قيمت يك ميليون خريده مي‌شد اكنون به يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است.

هرچند مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت چندی پيش با اشاره به لزوم تحت پوشش بيمه قرار گرفتن داروهای گرانقيمت گفت: "سهم بيمه‌ها در تأمين هزينه‌هاى سلامت مردم فقط ۱۸ درصد است، لذا سازمان‌های بيمه‌گر بايد بيش از پيش درباره تقبل هزينه‌های سلامت مردم مسئوليت‌پذير باشند و هزينه‌های داروهای گرانقيمت را بپذيرند."

وى با بيان اينكه ۳۰ درصد هزينه‌های سلامت مردم مربوط به هزينه‌های دارو است، افزود که داروهای گران قيمت ممكن است ظرف يک ماه فرد را مجبور به پرداخت ميليون‌ها تومان پول كند كه اين هزينه‌ها با درآمدهايی كه مردم دارند اصلا امكانپذير نيست."

اما در عمل نه تنها اين مشکل حل نشده بلکه به گواه بيماران و مراجعه‌كنندگان به داروخانه، قيمت برخی داروهای بيماران سرطانی در مدت زمان بسيار كوتاه، ۱۰ تا ۲۵ درصد افزايش يافته است.

 

دولت يارانه دارو را نمي‌پردازد

 

پاييز سال گذشته يک عضو کميسيون درمان مجلس از ديرکرد دولت در پرداخت يارانه‌های داروهای سخت درمان و تاثير آن بر سلامت مردم خبر داده بود.

به گفته وی براساس گزارش‌های کميسيون درمان کل اعتبار اختصاص يافته به داروهای يارانه‌ای در سال 89 ، 370 ميليارد تومان بوده که حدود 200 ميليارد آن تا آن زمان يعنی نيمه دوم سال 90 هنوز محقق نشده بود.

همچنين بر اساس اخبار و آمار منتشر شده سالانه بيش از ۱۵۰۰ نوزاد ناشنوا در کشور متولد می شوند که با کاشت حلزون درمان می شوند، اکنون سالی فقط ۵۰۰ پروتز حلزون شنوايی توسط دولت خريداری می شود اما رئيس دولت دهم پارسال قول خريد ۱۵۰۰ دستگاه آن را داد که هنوز عملی نشده است.

همچنين يک عضو هيات رئيسه مجلس سال گذشته اعلام کرده بود:" در صورتی که دولت، 3 هزار ميليارد تومان از بودجه وزارت بهداشت را نپردازد، سهم مردم در پرداخت‌های هزينه‌های درمانی افزايش مي‌يابد."

رضائی با اشاره به اينکه طبق قانون بودجه سال 90، دولت موظف شده هر زمان نفت را بشکه ای بالاتر از 81 دلار فروخت، يک و نيم دلار از فروش مازاد را به وزارت بهداشت بدهد، اظهار کرد: " هنوز پس از گذشت نزديک به هشت ماه، دولت به اين تکليف قانونی عمل نکرده و 3 هزار ميليارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار است."

پيش از آن نيز يک عضو هيات رييسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس، گفته بود:" در خوشبينانه‌ترين حالت مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزينه‌های درمانی را خودشان مي‌پردازند."

 

داروی گران را آزاد بخريد

 

وضعيت دارو اکنون مدت‌هاست به بحران رسيده است. خطر ورشکستگی صنعت داروی کشور را تهديد مي‌کند. آهنگ رشد متوسط 25 درصدی دارو در يک دهه گذشته ناگهان به 14 درصد در سال 90 کاهش يافته است. به گفته کارشناسان هرچند آمريکا در تحريم ايران غذا و دارو را از ليست تحريم‌ها خارج کرده بود اما وجود تحريم‌ها به طور غير مستقيم بر اين امر تاثير گذار بوده است. همچنين از عوامل موثر بايد به سياست حذف يارانه‌ها نيز اشاره کرد.

 

 

۲۲خرداد.بيکاری پنهان رشد ۷۰ درصدی دارد

ايلنا: نماينده مردم اسفراين در بهارستان گفت: مهم‌ترين معضل بيکاری ما بيکاری پنهان است که ۷۰ درصد رشد داشته است و پيامدهايی اين بيکاری پنهان داشته که وارونه جلوه دادن واقعيت‌ها يکی از آن پيامد‌ها مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، هادی قوامی نماينده مردم اسفراين در مجلس شورای اسلامی در نطق ميان دستور در نشست علنی در حضور نمايندگان بهارستان گفت: نرخ بيکاری مي‌بايست در کشور تک رقمی شود، ولی ما شاهد هستيم که نرخ بيکاری همچنان دو رقمی باقی مانده است.

وی گفت: نرخ بيکاری خانم‌های بين ۱۹ تا ۲۵ سال ۴۵ درصد است و نرخ بيکاری آقايان در اين رده سنی ۲۳ درصد است که اين امر هزينه‌های اجتماعی سياسی برای اقتصادی کشور دارد.

وی در ادامه بيان کرد: ۷۰ درصد از بيکاری جوانان ما بيکاری پنهان است که مهم‌تر از بيکاری آشکار مي‌باشد و مجلس شورای اسلامی در دوره نهم هدف والايش بايد رسيدگی به اين امر باشد.

 

 

۲۱خرداد :مردم بيش از ۵۴/۸درصد از هزينه‌های سلامت خود را می پردازند: ۱۶/۸ درصد از جمعيت کشور تحت پوشش هيچگونه بيمه ‌پايه‌ای نيستند

مهر: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس درصد سهم مردم در پرداخت هزينه سلامت در دنيا و کشور ايران را مقايسه کرده و گفت: در دنيا مردم تنها 18 درصد هزينه‌های سلامت خود را می پردازند اما در ايران مردم بيش از 54.8 درصد از هزينه‌های سلامت خود را می پردازند که با احتساب منابع بيمه‌ای اين رقم بيش تر از 60 تا 70 درصد مي‌شود.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه روز يکشنبه مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت برای برسی وضعيت سلامت و بهداشت در کشور در صحن علنی مجلس حضور يافت.

وی در ابتدا به شرح وظايفی پرداخت به قانون برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت بهداشت و درمان قرار داده است.

دستجردی در اين خصوص گفت: ‌تشکيل شورای عالی سلامت و امنيت غذايي، سامانه خدمات جامع با محوريت پزشک خانواده برای دسترسی عادلانه مردم به سلامت، برنامه نظام درمانی کشور، دستورالعمل تمام وقتی پزشکان، اداره دانشگاه های علوم پزشکی به صورت هيات امنايي، تدوين سند آمايش سرزمينی آموزش علوم پزشکي، توسعه و گسترش خدمات اورژانس، بازنگری در ارزش نسبی خدمات، اجرای پرونده الکترونيک سلامت، ارتقاء پزشکان خانواده، تاسيس سازمان بيمه سلامت ايرانيان از جمله تکاليفی هستند که برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت بهداشت قرار داده است.

وی با اشاره به تدوين نقشه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان گفت: براساس مصوبه هيات دولت و شورای عالی سلامت 52 شاخص عدالت در سلامت تدوين شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

وزير بهداشت در قسمتی از سخنان خود وضعيت سلامت در کشور را تحليل کرد و گفت: براساس آمار موجود حرکت جمعيت کشور به سمت سالمندی است و بر همين اساس وزارت بهداشت برنامه ريزي‌هايی را برای حمايت از سالمندان انجام داده است.

دستجردی ادامه داد: 45 درصد علل مرگ در کشور بيماری های قلبی و عروقي، 12 درصد سرطان و 18.7 درصد حوادث است.

وی با بيان اين که سرانه هزينه سلامت در جمهوری اسلامی رو به رشد است، به مقايسه سهم دولت و مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت در دنيا و جمهوری اسلامی پرداخت و گفت:‌در دنيا مردم 18 درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت خود نقش دارند و دولت 34 درصد، بيمه‌های اجماعی 25 درصد و بيمه‌ای خصوصی 19 درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت مردم نقش دارند.

وی ادامه داد: اما در جمهوری اسلامی مردم بايد 54.8 درصد از هزينه‌های سلامت خود را بپردازد و در اين ميان بيمه‌های دولتی تنها 18.6 درصد، منابع دولتی 20 درصد و بيمه‌های خصوصی 7.3 درصد از اين هزينه‌ها را پرداخت مي‌کنند که اگر منابع بيمه‌ای را هم که مردم در تامين آن نقش دارند اضافه کنيم مشخص مي‌شود مردم بيشتر از 60 تا 70 درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت خود نقش دارند.

دستجردی تصريح کرد: روند بودجه وزارت بهداشت و هزينه‌های جاری اين وزارتخانه عليرغم هزينه‌های رو به رشد ساير دستگاه‌های اجرايی در طول چند سال اخير ثابت بوده است.

وزير بهداشت با ابراز تاسف از روند موجود گفت: تنها کشوری که مردم آن بيشتر از مردم ما هزينه‌های سلامتشان را از جيب خود پرداخت مي‌کنند پاکستان است.

وی با بيان اينکه 16.8 درصد از جمعيت کشور تحت پوشش هيچگونه بيمه پايه‌ای نيستند، گفت: از رياست مجلس، کميسيون تلفيق و بهداشت به خاطر طرحی برای رايگان شدن بستری مردم در بيمارستان‌ها در لايحه بودجه تشکر مي‌کنيم.

وی ادامه داد: هر ساله حدود 7.5 درصد مردم به دليل ابتلا به بيماری های صعب‌العلاج زير خط فقر قرار مي‌گيرند که اميدواريم با اجرای اين قانون بيماران زمانی که از کانال پزشک خانواده وارد بيمارستان‌ها می شود نگرانی برای پرداخت هزينه‌های خود نداشته باشند تا با اين کار رابطه مالی پزشک و بيماری قطع شده و با پديده زشت زير ميزی برخورد کنيم.

 

۲۰خرداد :نرخ بيكارى ۳۰ درصدى جوانان ۱۷ تا ۳۰ سال

ايلنا: يک کار‌شناس اقتصادی اعلام کرد: نرخ بيکاری جوانان در گروه سنی ۱۷ تا ۳۰ سال هم اکنون ۳۰ درصد برآورد مي‌شود.

دکتر محمود جام ساز، ارائه آمار دولتی ايجاد يک ميليون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی طی يک سال گذشته را متناقض با نرخ رشد اقتصادی دانست و به ايلنا گفت: با نرخ رشد اقتصادی يک درصد مي‌توان گفت که بلحاظ اقتصادی نه تنها نرخ بيکاری کاهش نداشته بلکه افزايش يافته است.

اين کار‌شناس اقتصادی رانت موجود در سيستم بانکی را موجب ناکارآمدی سياست‌های اشتغال‌زايی دولت اعلام کرد و گفت: هم اکنون اعتبارات مولد نيست و غالب بانک‌ها در جهت عقود مشارکتی فعاليت مي‌کنند و همين امر موجب شده است که ما بيش از پيش شاهد افزايش نرخ بيکاری در کشور باشيم.

جام ساز با بيان اينکه از بين پنج خانوار سه خانوار دارای افراد بيکار هستند تصريح کرد: طی يک سال گذشته به دليل عدم پرداخت يارانه واحدهای توليدی کشور تعداد زيادی از کارگران از واحدهای توليد کشور اخراج شدند و روند نرخ رشد اشتغال مسير منفی را طی کرد. از اين رو دولت نمي‌تواند ادعای ايجاد يک ميليون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را بکند.

او از عدم تحقق سياست‌های برنامه پنجم توسعه در زمينه ايجاد اشتغال خبر داد و افزود: به منظور ايجاد اشتغال پايدار نرخ رشد اقتصادی کشور بايد به هشت درصد برسد اما ما هم اکنون شاهديم که به خاطر اعمال سياست‌های غلط اقتصادی نرخ رشد اقتصادی همچنان با کاهش مواجه است.

 

۲۰خرداد : رشد ۲۰ ميليارد دلاری قاچاق

کلمه

يحيی آل‌اسحاق، رئيس اتاق تهران در رابطه با قاچاق و حضور اين موضوع در اقتصاد ايران با تأکيد به اين مطلب که جنس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقتصادی است و نه امنيتي، توضيح داد: «آمار قاچاق در ۳۰ سال گذشته به‌طور مرتب در حال رشد بوده است. به گونه‌ای که براساس آخرين اعلام بانک مرکزي، آمار قاچاق در کشور ۲۰ ميليارد دلار است

آل اسحاق نبود توان کارشناسی صحيح در برخی برخوردها را عامل برای گسترش مصاديق فساد عنوان کرد و يادآور شد: «آيا در کشوری با ۱۵ همسايه و ۲ هزار کيلومتر مرز آبی و در شرايطی که کشورهای همسايه از نظر اقتصادی و روابط تعرفه‌اي، تعرفه صفر و يا ۳۶ درصد دارند، مي‌توان با برخورد امنيتی جلوی قاچاق را گرفت؟»

رئيس اتاق تهران ادامه داد: «قاچاق کالاهای اساسی يک کشور مانند روغن، برنج و شکر، نشان‌دهنده وجود يک نوع عدم بالانس در تنظيم کليات و سياست‌های کشور است

 

۱۹خرداد : موج‌ فزاينده بيکاری مردم را فقير کرده است

فرارو: طبق آمار رسمی مرکز آمار ايران نرخ بيکاری در سال های اخير افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش در سال‌های اخير بالاترين نرخ بيکاری در گروه سنی 15 تا 29 سال بوده که بين 20 تا 46 درصد برای مردان و زنان در نوسان است. اين در حالی است که دولت در فاصله سال های اخير به ويژه پس از سال 89 مدعی ايجاد 3 ميليون و 200 هزار فرصت جديد شغلی در کشور شده است که اين موضوع با آمارهای ارائه شده همخوانی ندارد.

«راهکار کاهش نرخ بيکاری اين است که اقتصاد بايد رشد کند. رشد اقتصاد نيز با رشد کشاورزی و رشد توليد ايجاد می شود. اين در حالی است که واردات بی رويه موجب از کار افتادن بخش کشاورزی شده و اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها بخش توليد را فلج کرده است

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با بيان مطلب بالا در گفتگو با فرارو مي‌گويد؛ ما اکنون به علت اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها با مسئله رکود تورمی مواجه هستيم. يعنی با افزايش قيمت حامل های انرژی و ساير کالاها دولت قرار بود 30 درصد درآمد حاصل از اين افزايش قيمت را به بخش توليد اختصاص دهد که اين امر محقق نشد و بدين ترتيب منحنی هزينه نهايی به سمت چپ و بالا و منحنی عرضه اقتصاد به سمت بالا و چپ کشيده شد.

 من نمی دانم دولت چطور حساب می کند که بيش از سه ميليون و دويست هزار فرصت شغلی در سال های اخير ايجاد کرده است. اگر ملاک تعريف افراد شاغل همان تعريف مرکز آمار ايران يعنی يک ساعت در هفته باشد، هرکس در خيابان يک ساعت ماشين بشورد شاغل محسوب می شود. اما حتی با اين تعريف نيز آمار ايجاد فرصت شغلی با آمار نرخ بيکاری که توسط مرکز آمار ايران ارائه شده است همخوانی ندارد.

 

 

۱۸خرداد : اين همه پول نفت کجا رفته است؟

بخوانيد: « مصرف سرانه ارز به قيمت های ثابت در دوران جنگ به ازای هر ايرانی ۶۰۸ دلار بود و اين رقم در زمان دولت بعدی به ۳۸۴ دلار به ازای هر ايرانی به طور سالانه رسيد؛ در دولت قبل از دولت احمدی نژاد به ازای هر ايرانی ۳۶۴ دلار سالانه اختصاص يافت و در دولت احمدی نژاد اين ميزان ارز به ازای هر ايرانی ۸۲۴ دلار شد.

آفتاب: "اين همه پول نفت کجا رفته است؟"؛ اين سوالی است که مردم در هنگام مواجهه با رکود اقتصادی و گرانی ها و مشکلات معيشتی روزافزون ، مدام مطرح می کنند و گاه درآمدهای ارزی کشورمان را با برخی کشورهای عربی مقايسه می کنند که "آنها چگونه اين درآمدها را مديريت می کنند و ما چگونه؟!"

عصر ايران نوشت: هر چند برخی سوء استفاده ها و اختلاس های کلان، مشخص کننده تکليف بخشی از درآمدهای کشور است اما امروز ، احمد توکلی با آمار تکان دهنده ای که در صحن علنی مجلس ارائه کرد ، خواسته يا ناخواسته ، به اين سوال جواب داد که "اين همه پول نفت کجا رفته است؟"

بخوانيد: « مصرف سرانه ارز به قيمت های ثابت در دوران جنگ به ازای هر ايرانی ۶۰۸ دلار بود و اين رقم در زمان دولت بعدی به ۳۸۴ دلار به ازای هر ايرانی به طور سالانه رسيد؛ در دولت قبل از دولت احمدی نژاد به ازای هر ايرانی ۳۶۴ دلار سالانه اختصاص يافت و در دولت احمدی نژاد اين ميزان ارز به ازای هر ايرانی ۸۲۴ دلار شد.

اعداد را يک بار ديگر بخوانيد:

- در دوران دفاع مقدس ، به ازای هر ايرانی ، 608 دلار در سال ارز از کشور خارج می شد. وضعيت جنگی کشور و نياز به خريدهای تسليحاتی و نيز واردات اقلام عمومی اين رقم را توجيه می کرد.

- در دوران سازندگی که هاشمی رفسنجانی رياست جمهوری را عهده دار بود ، برغم آن همه ساخت و ساز و بازسازی مناطق جنگی و ايجاد کارخانه و سد و نيروگاه و ...، ميزان خروج ارز به نحو قابل ملاحظه ای مديريت شد و کاهش يافت به گونه ای که از 608 دلار سرانه به 384 دلار رسيد.

- در زمان رياست جمهوری خاتمی نيز روند مديريت خروج ارز از کشور همچنان ادامه يافت و به ازای هر ايرانی در سال ، 364 دلار ارز از کشور خارج و صرف واردات شد تا بقيه در آمدهای ارزی ، در حساب ذخيره ارزی پس انداز و صرف امور زيربنايی شود.

- اما روند کاهشی مصرف ارزی کشور ، در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد ، ناگهان منفجر شد و مصرف سرانه ارز ، حتی از شرايط جنگی هم بيشتر شد و به عدد بی سابقه 824 دلار به ازای هر نفر رسيد!

معنی کاهش خروج ارز از کشور ، اين است که چرخه اقتصاد ملی ، قادر به تأمين عرضه و تقاضا در داخل است و نياز کمتری به واردات وجود دارد.

اما هر گاه مديريت کلان اقتصادی کشور دچار ضعف شود ، نظام توليد و توزيع در داخل آسيب می بيند و نمی تواند نيازهای معيشتی مردم را برآورده کند.

در چنين شرايطی ، دولت برای حفظ آبروی خود و کتمان سوء مديريتش ، به ذخاير ارزی کشور دست درازی می کند و با فروش سرمايه ای به نام نفت ، "سيل" واردات را به سمت کشور هدايت می کند و البته در مقابل "سونامی" خروج ارز از کشور را رقم می زند!

نکته تلخ ماجرا اين است که برغم اين همه خروج ارز از کشور و اين همه واردات ، اوضاع اقتصادی کشور به حدی نامناسب است که معيشت مردم ، در مقايسه با دوره های قبل ، نه تنها بهبود نيافته ، بلکه قدرت خريد نيز همچنان سير نزولی به خود گرفته است.

به بيان ديگر ، اگر با اين همه ولخرجی ارزی ، وضع مردم بهتر می شد ، باز می شد موضوع را توجيه کرد ولی قضيه اين است که هم پول مملکت ار دست رفته و هم اوضاع اقتصادی مردم درست نشده است!

"اين همه پول نفت کجا رفته است؟" ؛ جواب مشخص است: به چاه بی تدبيری مسوول دولتی ريخته شده است ؛ چاهی که اگر برای ملت ايران آب نداشته ، برای مافيای واردات و البته برای چينی ها و اماراتی ها و ديگران ، عجب نان های خوش خوراکی داشته است!

 

۱۸خرداد : هر سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به شمار بيماران مبتلا به سرطانی در ايران افزوده مي‌شود

جـــرس: هر سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به شمار بيماران مبتلا به سرطانی در ايران افزوده مي‌شود و بر اساس تحقيقات، اين بيماری سومين عامل مرگ و مير در کشور به شمار مي‌رود. اما گزارش ها حاکی از آن است که وضعيت نابسامان درمانی و قيمت های سرسام آور داروهای ضروری و ناياب برای درمان اين بيماري، همچنان سبب افزايش تلفات جانی در کشور می شود. از طرفی طی ماههای گذشته، همين کمبودها، سبب بروز "دارو قاپی" از مقابل داروخانه ها و وقوع تقلب های تکان دهنده شده است.

ذکر نمونه ها

در هوای گرم و آلوده، ترافيک شهر را تا داروخانه ۱۳ آبان تحمل مي‌کند. با زحمت فراوان از ميان صف طولانی و مردم مضطرب، بالاخره موفق مي‌شود داروهای شيمی درمانی را به مبلغ سه ميليون تومان خريداری کند.

بيرون در مردی که شباهت جندانی به دلال‌ها ندارد، انتظارش را مي‌کشد. نزديک مي‌آيد و آهسته مي‌گويد: "بروشور و جعبه‌های خالی داروهايت را پانصد هزار تومان مي‌خرم. داروها رو خالی کن، جعبه‌هايش را بده." پاسخ مرد را با عصبانيت مي‌دهد و راهش را مي‌گيرد تا برود. اما اين فکر رهايش نمي‌کند: "آيا کسی مجبور مي‌شود به خاطر تأمين بخشی از هزينه‌های درمان، جعبه‌هايش را بفروشد؟ آن وقت در اين جعبه‌های خالی چه دارويی و با چه قيمتی دست مردم مي‌رسد؟ آن وقت ... آن وقت... آن وقت"

 

 

۱۸خرداد : در ادامه گرانی های زنجيره اي، قيمت انواع نان در گيلان افزايش يافت.

کلمه:

مهندس رمضان کامران‌پي، مدير عامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشور در گفت‌و‌گو با ايسنا، در خصوص افزايش قيمت نان در گيلان اظهار داشت: اين تصميم توسط کميته نان استانداری گيلان اتخاذ و به نانواييها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اينکه اين افزايش قيمت همگام با افزايش قيمت گندم رخ داده است، افزود: قيمت گندم از کيلويی ۳۶۰ تومان به ۴۶۵ تومان افزايش يافت و به طبع آن قيمت انواع نان در استان نيز افزايش پيدا کرد.

مدير عامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشورخاطر نشان کرد: افزايش قيمت گندم ۲۹ درصد بوده است و قيمت نان نيز بيش از۳۰ درصد افزايش يافت.

به گزارش ايسنا، طبق اطلاعيه جديد کميته نان استان گيلان؛ از اين پس نان سنگک با قيمت ۵۰۰ تومان، نان بربری ۴۰۰ تومان و نان لواش به قيمت ۱۳۰ تومان به فروش مي‌رسد.

۱۷خرداد :درياچه اروميه سرخ شد

آفتاب: افزايش دماى هوا و نزديك شدن فصل تابستان امسال نيز آغاز كابوسى دوباره براى دومين درياچه شور جهان است؛ به طورى كه از هم‌اكنون مانند 2 سال گذشته با كاهش سطح آب، افزايش ميزان غلظت نمك و برخى عوامل زيست محيطى رنگ درياچه اروميه سرخ شده است.

دبير شوراى منطقه‌اى حوزه آبخيز درياچه اروميه در گفت‌وگو با مهر ضمن بيان اين كه يك ميليون تن نمك در سال جارى از درياچه اروميه برداشت مي‌شود، گفت: هم‌اكنون 5 ميليارد تن نمك محلول در آب درياچه اروميه موجود بوده كه مجوز برداشت نمك در 20 هكتار از اين درياچه اول تير سال جارى براى مردم محلى جهت مصارف صنعتى يا صادراتى نيز صادر مي‌شود.

حجت جبارى با اشاره به اين كه كاهش 4 تا 5 مترى آب درياچه موجب افزايش نمكزارها در اطراف اين درياچه شده است، افزود: املاحى كه هر ساله وارد درياچه اروميه شده و با توجه به اين كه خروجى مطلوبى ندارد و تبخير، تنها خروجى اين درياچه است، موجب افزايش نمك موجود در اين درياچه شده؛ به طورى كه هم‌اكنون شورى آب درياچه اروميه به 300 گرم در ليتر رسيده است.

دبير شوراى منطقه‌اى حوزه آبخيز درياچه اروميه اضافه كرد: اين در حالى است كه در حالت عادى شورى درياچه براى زيست آرتميا و تشكيل لجن 180 تا220 گرم در ليتر بوده و افزايش شورى موجب از بين رفتن آرتميا به عنوان تنها موجود زنده و لجن درياچه شده است.

مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب منطقه‌اى آذربايجان غربى نيز گفت: براساس آخرين آمار در پى بارش‌هاى اخير و افزايش ميزان ورودى آب رودخانه‌ها به درياچه سطح آب درياچه اروميه نسبت به آغاز دوره سال آبى 91 ـ‌ 90 يعنى تا پايان شهريور سال گذشته 28 سانتي‌متر افزايش يافته است.

مهرنگ دوستى رضايى افزود: تراز آبى درياچه اروميه در 31شهريور سال گذشته 01/1271 متر بود كه اين ميزان در 20 ارديبهشت ماه سال جارى به 29/1271 متر افزايش يافته است.

وى ادامه داد: تا 20 ارديبهشت امسال از رودخانه‌هاى بخش غربى درياچه اروميه نزديك به 5/1 ميليارد مترمكعب آب وارد درياچه اروميه شده آب است كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزايش دارد.

 

بنا بر تحقيقات انجام شده از 12 سال پيش تاكنون نمودار تراز آب پارك ملى درياچه اروميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه كه با همكارى بانك جهانى به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا كمتر از 20 سال آينده با بحران شديدى مواجه خواهد شد.

پارك ملى درياچه اروميه با ويژگي‌هاى خاص خود بعد از درياچه شور بحرالميت در دنيا به عنوان دومين درياچه شور و بزرگ در جهان به شمار مي‌رود، اين درياچه به عنوان بزرگ‌ترين تالاب دائمى با دارا بودن 102 جزيره بزرگ و كوچك در استان قابليت‌هاى زيادى را در دل خود جاى داده است.

۱۷خرداد : در ايران ۵۰ درصد بيماران ديابتي‌، قطع عضو مي‌شوند

ايلنا: رئيس انجمن ديابت ايران گفت: در۵۰ درصد از تخت‌های بخش غدد بيمارستان‌ها ديابتي‌هايی بستری هستند که قرار است قطع عضو شوند.

"اسدالله رجب" در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا نقض عضو ناشی از بيماری ديابت را در کشور شايع دانست و گفت: وجود چنين مشکلی برای بيماران ديابتی به اين بر مي‌گردد که کنترل مصدوم نداريم.

وی خاطرنشان کرد: تقريبا حدود 2/5 درصد از بيماران ديابتی كشور، در سنين ۴۵ تا ۵۵ به قطع عضو دچار مي‌شوند.

رئيس انجمن ديابت ايران شيوع ديابت در کشور‌های اروپايی را بين ۵۵ تا ۶۵ سال عنوان کرد و افزود: اين درحالی است که در ايران شيوع ديابت بين ۴۵ تا ۵۵ سال است.

به گفته وی هر ساله نزديک به ۲۰۰ هزار نفر به جمعيت ديابتی کشور اضافه مي‌شود.

رجب با بيان اينکه بيشترين تعداد ديابتي‌ها در شهرهای يزد و بوشهر است افزود: البته دليل قانع کننده‌ای وجود ندارد که چرا در اين دو شهر بيشترين ديابتي‌ها وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از اينکه بيمه بيماران خاص هنوز به مبتلايان ديابت تعلق نگرفته است، افزود: البته برخی از بيمه‌ها همچون ارتش، بانک‌ها و صدا و سيما هزينه‌هايی را مي‌پردازند اما بيمه‌های تامين اجتماعی و خدمات درمانی اين طور نيستند.

 

۱۷خرداد : گزارشی از کودکان کار و خيابانی:۱۰ ساعت کار روزانه، نان آورخانواده،نقش قانون کار در تداوم فلاکت کودک کار،محروميت از تحصيل، اشتغال پنهان

ايلنا:

کودکانى كه هر روز قربانی می شوند

گرماى هوا، آفتاب سوزاننده، شدت ذرات گردو غبار، همه و همه، هيچ كدام از حضور كودكان كارو خيابان در چهار راه‌ها، كارگاه‌هاى روزميني، زير زميني، گاراژها و هزاران هزار جاى ديگر كم نكرده، انگار كار و نان درآوردن حرف اول و آخر اين كودكان شده؛ كارى كه در قبالش پول ناچيزى در مي‌آورند.

به گزارش ايلنا، كودكى كار مي‌كند تا خرج تحصيلش را براى ماه مهر، تامين كند، كيف و كتاب تهيه كرده يا خرج شهريه و ثبت نام بدهد، كودك ديگرى حتى فراموش كرده كه مهر ماه فصل درس و مدرسه بوده و براى درآوردن خرج تحصيل خواهر برادرش شب و روز دست فروشى مي‌كند، پسر بچه ديگرى هم حاضر است، 10 ساعت در روز كار كرده تا هزينه دوا و درمان مادر پير و مريضش را به دست آورد. اين كودكان همان‌هايى هستند كه از همين سن كم، طعم سختى روزگار را به اجبار تجربه كرده و به سوى هدف نامعلومي‌ حركت مي‌كنند.

سوژه كودكان كار و خيابان هميشه داغ است

وجود دست كم سه ميليون و 200 هزار كودك محروم از تحصيل در كشور آمار كمى ‌نيست، اين آمار اگر به صورت تابلوى بزرگى بر سر در اتاق مسئولان مربوطه آويزان شود، اما و اگر‌هايى داشته و عذاب وجدان بزرگى را ايجاد مي‌كند.

طبق ماده ۷۹ قانون كار، به كار گماردن افراد كمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع بوده و طبق ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامي، هر كس كودكى را وسيله تكدى قرار دهد، به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد كليه مواردى كه از طريق مذكور به دست آورده است، محكوم مي‌شود، ممكن است كه كودكان كار ۱۵ سال به بالا مورد نظارت و حمايت قرار گيرد اما چون وزارت كار، نان آورى كودكان زير ۱۵ سال را مجاز ندانسته در نتيجه نظارتى هم بر روند اجراى اين قوانين نمي‌كند؛ در عين حال وزارت كار بر كارگاه‌هايى كه تعداد كارگرهاى شاغل در آن كمتر از ۱۰ نفر بوده نيز نظارت نكرده آن را از شمول قانون كار خارج مي‌دانند و به‌اين بهانه كه تعداد نيروهاى نظارتى كم است، از اين امر مهم سر باز مي‌زند.

 

او در ادامه‌اين گفت و گوبا اشاره به كودكان كار اضافه مي‌كند: 80 درصد از كودكان خياباني، كودكانى هستند كه بنا به شرايط خود، مجبور به كار در خيابان يا كارگاه‌ها هستند.

چرخه هميشه ناقص ساماندهى كودكان كار و خيابان

"على اكبر اسماعيل پور" عضوهيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايلنا مي‌افزايد: بر اساس آمار سرشمارى سال 1385، از سه ميليون و 600 هزار كودك خارج از تحصيل، بين يك ميليون و 600 هزار تا يك ميليون و 800 هزار كودك ايرانى به كار اشتغال دارند.

 

۱۷خرداد: تشديد روند بيكارى شاليكاران/ شالیز‌ارها تبديل به ويلا مي‌شوند

ايلنا: امسال ميزان توليدات با ۵۰ هزار تن کاهش از يک ميليون و ۲۵۰ هزار تن به دو ميليون و ۲۰۰ هزار تن کاهش خواهد يافت.

«پرويز حسين نتاج» نايب رئيس انجمن برنج کشور، نرخ خريد تضمينی برنج را موجب زيان کشاورزان اعلام کرد و به ايلنا گفت: امسال به دليل عدم تامين هزينه‌های توليد شاليکاران زيادی در کشور بيکار مي‌شوند.

نايب رئيس انجمن برنج کشور در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به کاهش سطح زير کشت برنج در سال جاری تصريح کرد: امسال ميزان توليدات با ۵۰ هزار تن کاهش از يک ميليون و ۲۵۰ هزار تن به دو ميليون و ۲۰۰ هزار تن کاهش خواهد يافت.

او عدم اعمال سياست‌های حمايتی دولت را از شاليکاران را موجب گستردگی نرخ بيکاری در بين آن‌ها اعلام کرد و گفت: امسال به مانند سال گذشته اراضی برنج کاری بيشتری تبديل به باغ و ويلا خواهند شد.

نتاج با انتقاد از سياست دولت در روند واردات برنج به داخل کشور ياد آور شد:  دولت ساليانه به طور ميانگين يک ميليون تن برنج وارد کشور مي‌کند که در بد‌ترين شرايط نياز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن مي‌باشد. اين در حاليست که کشاورزان مجبور به پرداخت خساراتی هستند که در ايجاد آن هيچ نقشی ندارند.

نايب رئيس انجمن برنج کشور با بيان اينکه هزينه‌های کارگری در اين بخش بيش از ۷۰ درصد مجموع هزينه‌ها را شامل مي‌شود، خاطرنشان ساخت: به علت عدم حمايت دولت از کشاورزان در پی اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها هزينه کارگران افزايش يافته است.

 

۱۷خرداد: آمار غير رسمی از وجود ۱۲۰ هزار ناقل HIV در كشور خبر مي‌دهد

سلامت نيوز :دكتر رضازاده مي‌گويد:«اما فرمولی جهانی وجود دارد كه ما مي‌توانيم بر اساس داده‌هايی چون تعداد معتادان تزريقی و تعداد افرادی كه رفتارهای پرخطر جنسی از خود بروز مي‌دهند، مبتلايان به ايدز را در كشور تخمين بزنيم. بر اساس اين فرمول هم اكنون حدود 80 هزار HIV مثبت در كشور داريم اما حدود 24 هزار نفر به طور رسمی در بانك اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده‌اند

 

تزريق معتادان يا رابطه جنسي؟

به گزارش سلامت نيوز به نقل از روزنامه تهران امروز بر اساس آخرين آمار کشوری ايدز كه همين چند روز پيش توسط اداره کنترل ايدز مرکز مديريت بيماري‌های واگير وزارت بهداشت، اعلام شد، از ميان 23 هزار و 902 نفر مبتلا به ايدز در كشور، 91 درصد مرد و 9 درصد زن هستند. حدود 50 درصد مبتلايان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند. براساس اين گزارش در ميان علل ابتلا به HIV، تزريق با وسايل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد، رتبه نخست و ابتلا از طريق رابطه جنسی رتبه دوم را كسب كرده است.

اين در حالی است كه مينو محرز رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت مي‌گويد:«از بين بيماران بنده ۹۹ درصد موارد جديد از طريق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.» مينو محرز درباره آخرين آمار مبتلايان به ايدز که از سوی وزارت بهداشت تا آخر پاييز سال 90 اعلام شده است، مي‌گويد: «اولا وزارت بهداشت بايد آمار تا آخر زمستان را اعلام مي‌کرد و به زودی بايد منتظر اعلام آمار تعداد موارد شناسايی شده اين بيماری تا آخر بهار 91 باشيم و اين آمار دير اعلام شده است.

مسئله ديگر اين است که آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسايی شده عفونت HIV/AIDS را نشان مي‌دهد و به علت آگاهی کم مردم درباره اين بيماری و روش‌های پيشگيری و درمان آن و با توجه به اينکه سيستم شناسايی فعال اين بيماری بخصوص در بين روسپي‌هارا نداريم آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بيانگر وضعيت واقعی اين بيماری در کشور نيست

 

به اعتقاد او «مهم‌ترين مسئله‌ای که از اين آمار مي‌توان استنباط کرد،‌ افزايش شيوع جنسی بيماری ايدز است که در اين آمار 10.3 درصد ذکر شده که البته واقعيت موجود در مراکز درمانی بسيار بيش از اين است

محرز تاكيد مي‌كند:«از بين بيمارانی که به بنده مراجعه مي‌کنند، اگر نگويم 100درصد، 99 درصد از طريق رابطه جنسی به اين بيماری مبتلا شده‌اند.» پيش از اين و در موج دوم ايدز، مسئولان در ستاد مبارزه با مخدر از طرح‌هايی برای مقابله با موج دوم و پيشگيری از موج سوم سخن گفتند كه البته با مخالفت ساير وزارتخانه‌ها روبه رو شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©