Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۱۹ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۱۹ می ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

ایران در آئینه آمار(۹۶)

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۱۷ ماه مه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

نرخ بيكارى فارغ‌التحصلان دانشگاهى ۱۰ برابر بيشتر از زير ديپلمه‌ها

: نرخ های عجيب اجاره و فروش مسکن در شمال تهران/ قيمت های نجومی برج «وکلا و وزرا»...

بيش از ۳۰ درصد از كارخانجات توليد چاى كشور تعطيل شده‌اند

كودكان زباله‌گرد 45 درصد بيشتر از ساير كودكان كار در معرض ايدز قرار دارند

تعطيلى ۳۲۵ واحد توليد كود شيميايى/بيكارى ۱۵ هزار كارگر

افزايش بهای آب

۲۷ درصد كودكان كشور خارج از چرخه تحصيل قرار دارند

در يک ماه اخير۲۰۰ كارگر زاگرس خودرو بيكار شدند

پزشکی قانونی دلايل مرگ ۲۸ هزار ايرانی را در سال  ۹۰اعلام کرد

رکوردگردوغبار در لرستان/آلودگی هوا ۲۳ برابر حد استاندارد

مجتمع گوشت زياران به طور كامل تعطيل شد:اين واحد توليدی ۷۰۰ کارگر داشت

بانک مرکزی:افزايش نرخ تورم به ۲۱/۸ درصد

در ۱۷ استان از ۳۱ استان ايران، تخت روانپزشکی وجود ندارد

مرگ ۷۰۶۰ نفر در تهران براثر بيماريهای قلبی در هشت ماه اخير

نرخ تورم ۳۰ درصد تخمين زده مي‌شود

آب و برق و گاز مجانی برای مساجد و حسينه ها/دو ميليون ونيم کودک کار مملو از محروميت هاى اجتماعى

جدول شايع‌ترين حوادث ساختمانی ۷۰درصد اتفاقات به مرگ مي‌انجامد

 

۲۸ارديبهشت :نرخ بيكارى فارغ‌التحصلان دانشگاهى ۱۰ برابر بيشتر از زير ديپلمه‌ها

ايلنا

رييس سازمان همياری اشتغال جهاد دانشگاهی كشور با اشاره به آمار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نرخ بيكاری زنان را بيشتر از بيكاری مردان عنوان كرد و گفت: ميزان جمعيت فعال زنان در كشور افزايش يافته است.

به گزارش ايلنا، علی احمدی در دهمين گردهمايی سراسری معاونان اشتغال جهاد دانشگاهی سراسر كشور در استانداری كردستان با اشاره به اينكه آمار دقيقی از دانش آموختگان دانشگاهی در دست نيست اظهار كرد: دارندگان مدرك تحصيلی كارشناسی در كشور 10 برابر زير ديپلمه‌ها هستند و اين آمار نشان دهنده مشكلات ساختاری در بازار كار است.

احمدی با بيان اينكه قاچاق كالا، تهديدی برای توليدات داخلی است تصريح كرد: تاكنون 10 ميليارد دلار قاچاق كالاهای مختلف، ( پارچه، چاي، محصولات بهداشتي، برنج، دخانيات) و ساير كالاها در كشور برآورد شده است

 

۲۸ارديبهشت : نرخ های عجيب اجاره و فروش مسکن در شمال تهران/ قيمت های نجومی برج «وکلا و وزرا»...

همه وکيل و وزيرا اينجا مي‌شينن، بخاطر اونا هر کسی رو تو برج راه نمي‌دن، الانم صاحب اين مورد داره مي‌ره اونور، آپارتمان رو مفت مي‌ده. يه آپارتمان نقلی ۲۵۰ متري، طبقه ۵، ۲ تا پارکينگ، خواب مستر، استخر و سونا و... 500 ميليون تومان وديعه، ۵ تومان اجاره

عصر ايران:موضوع اجاره مسکن برای اکثريت مردم امری مهم و نه چندان جديد است.

خبرنگار فردا به عنوان خريدار ملک به چند بنگاه معاملات ملکی در شمال تهران مراجعه کرد و به نتايج جالبی دست يافت.

در ذيل اين گزارش مسنتد از نظرتان می گذرد؛

اين بار برخلاف روال سابق به عنوان خريدار راهی معاملات ملکی شده و سراغ ويلاهای چند صد متری و پنت هاوس‌های فول آپشن را گرفتم.

- يه اکازيون دارم تو خيابون فرشته اصلا برای شما ساخته شده، ۲۳۵ متر، ۲۵۰ متر تراس، طبقه هفتم با کليه مشاعات و... ۱ ميليارد و ۳۳۵ ميليون تومان.

- مورد ديگه‌ای نداريد؟

- اين مورد مال يکی از آشناهای خودمونه، تو فرشته طبقه دهم، ۴ تا پارکينگ، نوساز، متری ۱۵ ميليون تومان.

- يکی ديگه هم هست، ۶۰۰ متر، ۷ خوابه، ۳۰۰ متر تراس مشجر، ديد چهار طرف. متری ۱۶ ميليون تومان.

* بنگاهی ديگر، اين بار به قصد اجاره

- زعفرانيه، انتهای خيابان... امکانات فول، تک واحدي، ۲۸۰ متر، ۳۶۰ ميليون رهن کامل!

- يه کم پايين‌تر هم يه مورد دارم ۳۳۰ متر، ۲۰۰ ميليون تومان وديعه، ۴ ميليون اجاره.

- مورد ديگه‌ای نداريد؟

- معلومه که خيلی سخت پسنديد، يه مورد دارم که برای هر کسی رو نمي‌کنم، تو خيابون... اهل اين محل باشی برج... رو مي‌‌شناسي، همه وکيل و وزيرا اينجا مي‌شينن، بخاطر اونا هر کسی رو تو برج راه نمي‌دن، الانم صاحب اين مورد داره مي‌ره اونور، آپارتمان رو مفت مي‌ده. يه آپارتمان نقلی ۲۵۰ متري، طبقه ۵، ۲ تا پارکينگ، خواب مستر، استخر و سونا و... 500 ميليون تومان وديعه، ۵ تومان اجاره.

سال ۸۴ احمدي‌نژاد تاکيد کرد که «بايد جامعه نمونه اسلامی عاری از فقر و تبعيض در کشور ايجاد کنيم»، اما به راستی شنيده‌ها و ديده‌های امروز تحقق اين مدعا را نشان می دهد؟

۲۸ارديبهشت: بيش از ۳۰ درصد از كارخانجات توليد چاى كشور تعطيل شده‌اند

ايلنا: نايب رئيس اتحاديه چايکاران اعلام کرد: به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی بيش از ۳۰ درصد از کارخانجات توليد چای در کشور تعطيل شده‌اند.

پرويز شعبانی نايب رئيس اتحاديه چايکاران در گفتگو با خبرنگار ايلنا از کاهش ميزان توليدات چای طی هفت سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی ميزان توليدات چای از سال ۷۶ با ۷۵ هزار تن، به ۳۰ هزار تن در سال گذشته رسيده است كه نشان‌دهنده كاهش 60 درصدى توليد است.

او با بيان اينکه قيمت خريد تضمينی برگ چای سبز متناسب با هزينه توليدات نيست تصريح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از کشاورزان باغ‌های چای سبز را‌ رها کرده‌اند و به مشاغل ديگر روی آورده‌اند.

نايب رئيس اتحاديه چايکاران در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به کاهش ميزان يارانه حمايتی دولت از چايکاران تصريح کرد: ميزان يارانه حمايتی دولت از ۳۵ ميليارد به ۲۲ ميليارد تومان کاهش يافته است. از اين رو پيش بينی مي‌شود امسال نيز به مانند سال گذشته تعداد زيادی از چايکاران بيکار شوند.

او با انتقاد از عدم ارائه کود به کشاورزان چايکار در سال جاری خاطرنشان ساخت: در صورت عدم اعمال سياست‌های حمايتی دولت در سال جاری ۷۰ درصد از آن‌ها به مشاغل کاذبی از جمله دستفروشی روی خواهند آورد.

 

۲۸ارديبهشت : كودكان زباله‌گرد 45 درصد بيشتر از ساير كودكان كار در معرض ايدز قرار دارند

ايلنا: يك فعال حقوق كودكان كار گفت: با اوج‌گيرى بحران‌هاى اقتصادى و افزايش تورم، روند جذب كودكان به ويژه كودكان مهاجر افغان به بازار كار سرعت گرفته است.

طيبه شريف پور، عضو هيئت مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان کار و خيابان در اين باره اظهار كرد: با تشديد برخوردها براى بازگشت مهاجرين افغان پس از دهه 70 با پديده بازگشت فرزندان مهاجرين افغان مواجه شديم.

او در تشريح اين پديده گفت: بسيارى از کودکان زير 18 سال که ممکن است يکی از بستگان آنها در ايران باشند به شکل غير قانونی وارد ايران مي‌شوند و به دور از خانواده به صورت گروهی در مناطق حاشيه‌ای تهران کار و زندگی کار مي‌کنند.

او به تغذيه و بهداشت نامناسب در محيط كار كودكان زباله‌گرد اشاره كرد و افزود: طبق ارزيابي‌هاى انجام شده سکونت غير بهداشتی و تماس با مواد آلوده باعث شده است كه اين كودكان 45 برابر بيشتر از ساير كودكان كار در معرض بيمارى ايدز و ساير بيماري‌هاى عفونى قرار داشته باشند.

 

۲۷ارديبهشت: تعطيلى ۳۲۵ واحد توليد كود شيميايى/بيكارى ۱۵ هزار كارگر

ايلنا: رئيس انجمن صنفى توليد كنندگان كود شميايى از بيكارى 15 هزار كارگر فعال در واحدهاى توليد كود شميايى به دليل عدم خريد كود توسط دولت خبر داد.

صياد فرهادى رئيس انجمن صنفى توليد كنندگان كود شيميايى در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن بيان مطلب فوق ياد آور شد: طى پنج سال گذشته تا كنون 325 واحد توليدى در كشور تعطيل شده‌اند.

فرهادى از عدم انجام تعهدات دولت طى يك سال گذشته در خصوص ارائه كود به كشاورزان خبر داد و گفت: با اجراى قانون هدفمندى يارانه‌ها دولت متعهد به ارائه يك ميليون و 800 هزار تن كود شيميايى به كشاورزان شد اما به دليل عدم اجراى تعهدات هم اكنون كشاورزان با كمبود شديد كود مواجه شده‌اند.

او با بيان اين كه كود شيميايى يكى از مهمترين نهاده هاى كشاورزى است كه نياز سالانه‌ى مزارع كشور به آن در سال حدود 4 ميليون تن است خاطرنشان ساخت: از اين ميزان حدود 60 درصد وارداتى و 40 درصد مابقى را توليدكنندگان داخلی  تامین میکنند.

 

۲۷اريبهشت : افزايش بهای آب

گزارش مهر؛

بسته جديد قيمت آب قطعی شد/ قبوض گرانی آب مي‌آيد

 

با تصميم قطعی دولت برای افزايش قيمت آب در فازدوم هدفمندی يارانه‌ها و اعلام مقامات وزارت نيرو، قيمت آب در بخش خانگی به زودی افزايش يافته و در صورت اجرای سناريوی 20درصدي، قيمت هر مترمکعب آب در بخش خانگی از 250 به 300 تومان خواهد رسيد.

بر پايه اين گزارش، پس از بررسی های مختلف بر روی قيمتهای آب در فاز اول هدفمندی يارانه ها؛ متوسط قيمت آب شرب در بخش خانگی 2500 ريال تعيين شد و از يکسال پيش تاکنون نيز اجرا می شود. با اين حال، قيمتی که قبل از اجرای فازاول هدفمندی يارانه ها از مردم دريافت می شد 1125 ريال بوده است.

همچنين در بخش غيرخانگی نيز بسته به نوع مصارف صنعتي، تجاری يا مراکز آموزش، عمومي، دولتی و مصارف آزاد قيمت‌های متنوعی در نظر گرفته شد. به صورت کلی ميانگين قيمت فروش آب در بخش خانگی وغيرخانگی قبل از اجرای قانون 1385 ريال بود که بعد از اجرای فاز اول هدفمندی به 2885 ريال افزايش يافت.

برای مصارف خانگی در فاز اول هدفمند کردن يارانه ها 10 پله مصرف مشخص و از صفر تا 50 مترمکعب پيش بينی شد که البته برای بيش از 50 مترمکعب نيز پيش بينی هايی صورت گرفت. به صورت کلی متوسط قيمت هر مترمکعب آب شرب برای کل کشور در منازل مسکونی در قالب فاز اول هدفمندی يارانه ها 2500 ريال و برای بخش صنعت 4120 ريال تعيين شد.

 

ارسال 4 سناريو به ستاد هدفمندی

 

آب روستايی در بخش خانگی نيز در فاز اول 950 ريال و بخش غيرخانگی 4000 ريال تعيين و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شد . با اين حال در بخش قيمت فاضلاب نيز تغييری ايجاد نشد. با اين حال مقامات وزارت نيرو در زمان آغاز اجرای فازاول هدفمندی يارانه ها اعلام کردند که قيمت آب بيش از 85 درصد شهروندان بيشتر از 3 هزار تومان افزايش نخواهد داشت.

جدول آب بهای يک واحد مسکونی شهر تهران در فازاول هدفمندی يارانه ها

 

پله های 9 گانه

مصرف آب يک ماهه يک واحد

مبلغ آب بهای يک ماهه هر واحد

 

پلکان اول

از 1 تا 5 مترمکعب

از 1415 تا 7075 ريال

 

پلکان دوم

از 6 تا 10 مترمکعب

از 9199 تا 17695ريال

 

پلکان سوم

از 11 تا 15 مترمکعب

از 20526 تا 31852 ريال

 

پلکان چهارم

از 16 تا 20 مترمکعب

از35391 تا 49546 ريال

 

پلکان پنجم

از 21 تا 25 مترمکعب

از 54501 تا 74323 ريال

 

پلکان ششم

از 26 تا 30 مترمکعب

از 82109 تا 113256ريال

 

پلکان هفتم

از 31 تا 35 مترمکعب

از 123873 تا 166340 ريال

 

پلکان هشتم

از 36 تا 40 مترمکعب

از 180497 تا 237125 ريال

 

پلکان نهم

از 41 تا 50مترمکعب

از265237 تا 520252ريال

اصلاح 6درصدی الگوی مصرف آب

به صورت کلی در قالب اجرای فازاول هدفمندی يارانه ها در بخش آب، صرفه جويی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف ميزان کاهش مصرف آب را بيش از 6 درصد افزايش نداد.

 

۲۷ارديبهشت :۲۷ درصد كودكان كشور خارج از چرخه تحصيل قرار دارند

ايسنا: يك فعال حقوق كودك با بيان اينكه 27 درصد كودكان كشور خارج از چرخه تحصيل قرار دارند، گفت: اين امر استمرار فرايند فقر در بزرگسالى را سبب مي‌شود.

فرشيد يزدانى با بيان اينكه بر اساس آمارهاى حاصل از آخرين سرشمارى رسمى كشور بيش از 3،5 ميليون كودك خارج از چرخه تحصيل قرار دارند،‌اظهار كرد: اين رقم با توجه به منابع موجود كشور رقم بسيار نامطلوبى است.

 

۱۲ارديبهشت : در يک ماه اخير۲۰۰ كارگر زاگرس خودرو بيكار شدند

ايلنا: يك فعال كارگرى در بروجرد اعلام کرد: ۲۰۰ کارگر کارخانه زاگرس خودرو واقع در بروجرد به دليل عدم تمديد قراردادهاي‌كاري‌شان، طی يک ماه اخير بيكار شده‌اند.

محمد گودرزی در گفتگو با ايلنا اظهار كرد: در اين کارخانه جمعا ۵۰۰ کارگر قرارداد موقت مشغول به كار هستند که ۲۰۰ نفر از آنان به جهت کمبود نقدينگی و نبود مواد اوليه توليد طى يك ماه اخير بيكار شده‌اند.

 

 

۲۸ارديبهشت :پزشکی قانونی دلايل مرگ ۲۸ هزار ايرانی را در سال  ۹۰اعلام کرد

عصر ايران: سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام اينکه در سال 90 توانسته است دلايل مرگ 28 هزار ايرانی را در آزمايشگاههای خود تشخيص دهد اينفوگرافی مرگ اين تعداد شهروند را تشريح کرد.

به گزارش مهر سازمان پزشکی قانونی کشور اينفوگرافی مرگ و ميرهای کشور در سال گذشته را به شرح ذيل تشريح کرد:

 

مرگ ناشی از تصادفات: ۲۰ هزار نفر

 

در سال گذشته 20 هزار و 68 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند در حاليکه تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در سال 89، 23 هزار و 249 نفر بود. به بيان ديگر تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته 13.7 درصد کاهش يافت. همچنين 15 هزار و 624 نفر از تلفات رانندگی در سال 90 مرد و چهار هزار و 444 نفر زن بودند.

 

مرگ ناشی از برق گرفتگی: ۷۲۷ نفر

 

در سال گذشته 727 نفر بر اثر برق گرفتگی در کشور جان باختند، اين رقم در مقايسه با سال 89 که تعدا فوتی های برق گرفتگی 750 نفر بود، 3.1 درصد کاهش يافته است. از فوت شدگان ناشی از برق گرفتگی در سال گذشته 646 نفر مرد و و 81 نفر زن بودند.

 

مرگ ناشی از مسموميت با گاز: ۹۶۵ نفر

 

مرگ ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن در سال گذشته، 23.4 درصد افزايش يافت و از 782 مرگ ثبت شده در سال 89 به 965 فوتی در سال 90 رسيد. از کل فوتی های ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن در سال گذشته 712 نفر مرد و 253 نفر زن بودند.

 

مرگ ناشی از سوختگی: ۲ هزار

 

در سال گذشته دو هزار و 63 نفر(يکهزار 23 زن و يکهزار و 40 مرد) بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با سال 89 که تعداد فوتی های ناشی از سوختگی دو هزار و 310 نفر بود، 10.7 درصد کاهش يافته است.

 

مرگ ناشی از غرق شدگی: ۱۰۰۰ نفر

 

در سال گذشته يکهزار و 72 نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با سال 89 که تعداد فوت شدگان ناشی از غرق شدگی يکهزار و 134 نفر بود، 5.5 درصد کاهش يافته است. از کل فوتی های غرق شدگی سال گذشته 902 نفر مرد و 170 نفر زن بودند. در تابستان سال 90 نيز 467 نفر بر اثر غرق شدگی جان باختندکه در مقايسه با تابستان سال 1389 کاهش 18.6درصدی را نشان می دهد.

 

مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر: ۳۵۰۰ نفر

 

در سال گذشته سه هزار و 593 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادندکه اين رقم در مقايسه با سال 89 که تعداد فوتی های مواد مخدر سه هزار و 656 نفر بود، 1.7 درصد کاهش يافته است. از کل فوتی های سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته، سه هزار و 394 نفر مرد و 199 نفر زن بودند.

 

۲۶ارديبهشت : رکوردگردوغبار در لرستان/آلودگی هوا ۲۳ برابر حد استاندارد

خرم آباد - به گزارش خبرنگار مهر، روزهای غبارگرفته سه سال اخير را که می شماری شايد در مجموع مردم لرستان يک سال را با غبار زندگی کرده اند، تصور که می کنی مردم 300 روز سه سال اخير را با گرد و غبار سپری کرده اند متوجه خواهی شد که اين پديده چه تبعاتی را به دنبال داشته است.

مسئول مرکز پايش محيط زيست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آلودگی فعلی هوای استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرين سنجشهای صورت گرفته ميزان ذرات معلق در هوای اين استان 2700 ميکروگرم بر مترمکعب است.

الهام برنا استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 ميکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای استان لرستان بيش از 18 برابر حد استاندارد است.

ريزگردها در يک دهه اخير بيش از 20 استان کشور را درگير خويش کرده اند تا بدين ترتيب سلامتی بيش از ميليونها ايرانی با تبعاتی چون بيماريهای حاد تنفسي، قلبی و عروقی دست به گريبان باشد.

استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده پشت سر گذاشت و در سال 89 نيز شاهد چندين موج ضعيف و شديد ريزگردهای عربی بود تا حاصل آن بيش از 100 روز آلوده و پرغبار باشد. اين در حاليست که در سال 90 نيز استان لرستان شاهد بيش از 83 روز آلوده و غبارآلود بود.

 

۲۵ارديبهشت : مجتمع گوشت زياران به طور كامل تعطيل شد:اين واحد توليدی ۷۰۰ کارگر داشت

آفتاب: دبير اجرايی خانه کارگر قزوين اعلام کرد: مجتمع گوشت زياران به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه کشتارگاهی و توليد گوشت قرمز کشور به دليل کمبود نقدينگی و سوء مديريت که در گذشته به صورت نيمه تعطيل درآمده بود هم اکنون به طور کامل تعطيل شده است.

عيدعلی کريمی در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه زمانی اين واحد توليدی ۷۰۰ کارگر داشت گفت: اين واحد بزرگ از اوايل مردادماه سال ۸۶ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد که از‌ همان زمان مشکلات توليد در اين واحد به تدريج خودنمايی کرد.

او با اظهار تاسف از تعطيلی اين واحد بزرگ توليدی گفت: سازمان خصوصی سازی برای پرداخت بدهی ۲۰ ماهه ۱۱۵ کارگر مجتمع گوشت زياران پنج ميليارد تومان پرداخت کرده است اين در حاليست که دولت مي‌توانست با اين مبلغ مجتمع گوشت زياران را احياء کند.

در حال حاضر ۲۰۰ هکتار از مزارع و چراه‌گاهای اين واحد بزرگ توليدی به گله‌داران محلی اجاره داده شده است.

کريمی خطاب به مسئولان گفت: جای سوال است که چرا دولت برای تسويه حساب کارگران ۵ ميلياردتومان پول پرداخت کرده است ولی برای احياء يك واحد بزرگ كه زمينه اشتغال صدها نفر را فراهم مي‌كند نمي‌تواند سرمايه‌گذارى كند.

 

 

۲۵ارديبهشت : بانک مرکزی:افزايش نرخ تورم به ۲۱/۸ درصد

مهر : بانک مرکزی از افزايش نرخ تورم به 21.8 درصد در دوازده ماهه منتهی به فروردين ماه امسال خبر داد.

بانک مرکزی براساس نتايج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران گزارش داد: نرخ تورم در دوازه ماه منتهی به فروردين ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردين ماه 1390 معادل 8/21 درصد است.

در اين گزارش بانک مرکزی هيچ اشاره ای به تورم نقطه به نقطه نکرده، اين در حالی است که براساس برآوردهای موجود، افزايش قيمتها در فروردين ماه فزاينده بود.

پيش از اين، نرخ تورم در سال 1390 نسبت به سال 1389 (دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1390 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1389) معادل 21.5 درصد گزارش شده بود.

 

۲۵ارديبهشت : در ۱۷ استان از ۳۱ استان ايران، تخت روانپزشکی وجود ندارد

دويچه وله :به گفته‌ی وزير بهداشت ۱۷ استان ايران فاقد تخت برای بستری کردن بيماران روانی هستند. اين در حالی است که مطابق قانون مصوب مجلس، ۱۰ درصد از تخت‌های بيمارستان‌های عمومی بايد به بيماران روانی اختصاص داده شود.

وزير بهداشت و درمان مي‌گويد در ۱۷ استان از ۳۱ استان ايران، تخت روانپزشکی وجود ندارد و ۲۳ استان نيز فاقد تخت روانی برای کودکان است.

بنا بر آمار ارائه‌شده توسط مرضيه وحيد دستجردي، در کل ايران تنها هزار تخت روانپزشکی وجود دارد که ۴۱ درصد آن نيز در تهران قرار دارد. همچنين ۲۳۰۰ پزشک متخصص روانپزشکی در کل سيستم پزشکی ايران فعاليت دارند و ۲۰۰ پزشک عمومی هم دوره روانپزشکی ديده‌اند.

 

افزايش ۶۰ درصدی بيماري‌های روانی در فاصله ۹ سال

 

همايش سالانه سلامت روان و رسانه، در اسفند ۱۳۹۰ در تهران برگزار شد. احمد نوربالا، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری اين همايش گفت: «دو مطالعه‌ای که در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ انجام شده نشان مي‌دهد که ميزان شيوع اختلال‌های روانی در ميان ايرانيان در فاصله‌ی ۹ سال ۶۰ درصد افزايش پيدا کرده و به اندکی بيش از ۳۴ درصد رسيده است».

وی همچنين با ارائه آماری در خصوص ميزان شيوع بيماري‌های روانی در سال ۱۳۹۰ اذعان داشت که اين ميزان به ۳۵ درصد رسيده است.

در مورد اختلالات روانی نيز مدير دفتر سلامت رواني، اجتماعی و اعتياد وزارت بهداشت در حاشيه همان همايش اعلام کرد که ۲۶ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان دچار اين اختلال‌ها هستند. يعنی تقريبا از هر چهار زن يک زن و از هر هفت مرد يکی دچار اختلال روانی است.

 

 

۲۵ارديبهشت : مرگ ۷۰۶۰ نفر در تهران براثر بيماريهای قلبی در هشت ماه اخير

سلامت نيوز: بيماري‌های قلبي، نخستين دليل مرگ تهراني‌هاست.

 

به گزارش سلامت نيوز به نقل از تهران‌امروز، مستندات سازمان بهشت زهرا(س) نشانگر اين واقعيت است كه در 6 ماهه دوم سال گذشته و از ابتدای سال جاری تا روز 23 ارديبهشت ماه 3‌هزار و 887 نفر در اثر ايست قلبی و 3 هزار 173 نفر به دليل سكته قلبی جان خود را در پايتخت از دست داده‌اند. اين در حالی است كه مرگ و مير در اثر ابتلای به انواع سرطان‌ها در رتبه سوم آمار سازمان بهشت زهرا (س) قرار دارد و در اين مدت 2 هزار و 402 شهروند تهرانی به دليل ابتلای به انواع سرطان فوت كرده‌اند.

 

اگر آمار سازمان بهشت زهرا (س)‌را بر اساس روز حساب كنيم،16 نفر در روز طی سال گذشته و 15 نفر در روز طی سال جاری به علت ايست قلبی فوت كرده‌اند. روزانه 14 نفر هم به علت سكته قلبی از دنيا رفته‌اند و به طور ميانگين 10نفر در روز طی سال گذشته و 9 نفر در روز طی سال‌جاری به علت ابتلای به انواع سرطان جان خود را از دست داده‌اند. با اين حساب، مجموع مرگ و ميرهای ناشی از بيماري‌های قلبی و سرطان‌ها در تهران از اول مهرماه 1390 تا روز 23 ارديبهشت امسال 9هزار و 462 نفر بوده است كه البته اين آمار شامل نارسايي‌های قلبي، تنفسی و ساير بيماري‌های قلبی و ريوی نمي‌شود. با مرور اين آمار نگران كننده، بايد گفت ابتلای به بيماري‌های قلبی و عروقی و سرطان زنگ خطر را در تهران به صدا در آورده و طی چند سال آينده بايد شاهد موج گسترده مرگ و ميرهايی باشيم كه ناشی از بيماري‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست.

 

رشد بيماري‌های قلبی در كشور

دكتر زارع زاده در خصوص رشد فزاينده بيماري‌های قلبی عروقی در كشورهای جهان سوم مي‌گويد: «اين بيماری در كشور ما و در دهه‌های 70 و 80 رشد صعودی داشته و اين روند تا 15 سال آينده ادامه خواهد داشت

بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا (س) علت فوت متوفيان در 6 ماهه دوم سال گذشته و 54 روز نخست امسال سرطان بدخيم معده بوده  كه جان 20 شهروند را گرفته است. سرطان خون نيز باعث فوت 170 شهروند در سال گذشته و 51 نفر در سال جاری شده است. اما نكته تامل بر انگيز جدای از فوت تاسف بر انگيز شهروندان، ميانگين سنی متوفيان است كه در دهه چهارم زندگی و با ميانگين سنی 48 سال فوت كرده‌اند.

 

۲۵ارديبهشت: نرخ تورم ۳۰ درصد تخمين زده مي‌شود

ايلنا: بر اساس آخرين آماری که منتشر شده است نرخ تورم ۲۱ تا ۲۲ درصد بوده است و اقتصاد دانان و کار‌شناسان اقتصادی نرخ تورم امروز را در شرايط فعلی تا ۳۰ درصد نيز تخمين زده‌اند.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: دولت در ابتدای آغاز اجرای فاز اول هدفمندی يارانه‌ها توانست قيمت‌ها را کنترل کند اما عاملی که سبب شد قيمت‌ها افزايش يابد و کشور مبتلا به تورم ۲۱ درصدی شود آن بود که سهم توليد از محل يارانه‌ها پرداخت نشد.

وی تاکيد کرد: در ابتدای هدفمندی يارانه‌ها توليد کنندگان با دولت همراهی کردند و مجلس از مبلغ ۵۴ هزار ميلياردی که به هدفمندی تخصيص داد كه ۱۰هزار ميليارد تومان آن سهم توليد است. اما متاسفانه دولت‌ همان را هم به توليد کنندگان پرداخت نكرد و توليد کننده به ناچار قيمت محصولات خود را افزايش داد.

 

۲۵ارديبهشت : آب و برق و گاز مجانی برای مساجد و حسينه ها/دو ميليون ونيم کودک کار مملو از محروميت هاى اجتماعى

ايلنا: با رای بالای نمايندگان مجلس شورای اسلامی بند الحاقی ۲۸ لايحه بودجه در رابطه با هزينه مصرفی و حق انشعاب برق،آب و گاز برای مساجد و حسينه‌ها و دارالقرآن‌ها رايگان مي‌باشد را به تصويب رساندند.

 

دو ميليون ونيم کودک کار مملو از محروميت هاى اجتماعى

 

در کشوری که رييس قوه مجريه اش مردم را تشويق به داشتن فرزند بيشتر می کند و برايش جايزه و مقرری می گذارد و سياست تنظيم خانواده را توطئه اجانب می خوانند، بيش از دو ميليون و نيم کودک کار وجود دارد که با آدامس فروشی و گل فروشی تا گدايی و زباله گردی و کار کردن در کارخانه ها و توليدی ها هر روز در اين شهرهای دود گرفته در برابر ديدگان شهروندان رژه می روند.

سعيد مدني، محقق علوم اجتماعی و فعال ملی مذهبی که اينک در زندان است، چندی پيش در پژوهشی عنوان کرده بود که بر اساس آمار رسمی يک ميليون و ۴۵۴ کودک ايرانی شاغل بوده اند اما با درنظر گرفتن بيش از سه ميليون کودک سنين مدرسه که در مدرسه‌ها حضور ندارند، مي‌شود گفت که اين آمار فقط نيمی از اينها را تحت پوشش قرار داده است.

بر اساس تحقيقى در جنوب تهران انجام شده است 66درصد کودکان خيابانى به بيمارى عفونت‌هاى انگلى روده، 10درصد به عفونت‌هاى ادراري، 96درصد به پوسيدگى دندان‌ها و بيمارى‌هاى لثه و 24درصد به عفونت‌هاى پوستى مبتلا هستند. کودکان خيابانى که در اين تحقيق بررسى شدند مبتلا به افسردگى بودند و در معرض سوءاستفاده جنسى قرار گرفته‌اند.

پژوهشی که بر روی ۵۸۵ کودک کار خيابانی در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال صورت گرفته، بيانگر اين است که بيش از ۵۰ درصد آنها توسط اعضای خانواده يا صاحبان کار خود مورد سوءاستفاده جنسی قرار مي‌گيرند. خطر آنجا خود را می نماياند که اين قربانيان، فردايی بدتر از امروز را رقم می زنند.

کودک آزاری

کارشناسان معتقدند که وجود فشارهای اجتماعی و اقتصادی از دلايل اصلی تثبيت شده در کودک‌آزاری نيز به حساب مي‌آيد که با افزايش فشار بر روی خانواده‌های فقير و آسيب‌پذير، درصد خشونت بر روی کودکان نيز اضافه مي‌شود.

پيش از اين رسانه ها خبر دادند که سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی که تنها در تهران و چند شهر بزرگ کشور فعال است، روزانه بيش از ۲۰ مورد کودک آزاري، را ثبت و رسيدگی می کند، اما بی شک ميزان واقعی کودک آزاريها بر اساس آمار غير رسمی ۲۰ برابر تعدادی است که اعلام می شود.

تنها در يک سال بيش از هفت هزار و ۴۰۰ مورد کودک‌آزاری پرونده کودک آزاری مورد بررسی قرار گرفته است.."

برخی از کارشناسان حقوق کودک، روند مهاجرت بی رويه از روستاها به شهرها و حاشيه نشينی و آسيب های ناشی از آن و بالارفتن آسيب های اجتماعی مثل مشکلات خانوادگی و طلاق و.... را از عوامل مهم بالارفتن آمار کودک آزاری در کشور می دانند.

تحقيقات نشان می دهد بيش از ۹۰ درصد کودک آزاری ها در محيط خانه اتفاق می افتد و اين در حالی است که پدران با ۵/۴۸ درصد، بالاترين و پس از آن مادران با ۸/۲۳ درصد در رديف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند.

 

۲۵ارديبهشت : جدول شايع‌ترين حوادث ساختمانی ۷۰درصد اتفاقات به مرگ مي‌انجامد!

خبرگزاری مهر

هم اکنون 46 درصد کل حوادث ناشی از کار در پروژه های ساختمانی اتفاق مي‌افتد که متاسفانه 70 درصد آن منجر به مرگ و مير نيروی کار مي‌شود. با اين حال، "گودبرداری"و"ريزش ساختمان" دو علت مهم در بروز حوادث اين بخش هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس استانداردهای بين المللی هر حادثه منجر به فوت باعث از بين رفتن 7500 روز کاری می شود و طبق آمارهای بين المللی هر ساله 60 هزار حادثه منجر به فوت در کارگاه های ساختمان سازی کشورها رخ می دهد.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي،46 درصد حوادث منجر به فوت کشور ما در کارگاه های ساختمان سازی اتفاق می افتد .به صورت کلی حوادث و بيماری های ناشی از کار 4 درصد از توليدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. با اين حال ساليانه 270 ميليون حادثه در محيط های کاری رخ می دهد و 160 ميليون بيماری شغلی گزارش می شود.

 

ثبت 60هزار مرگ در پروژه‌های ساختمانی

 

آمارها نشان می دهد 80 درصد حوادث شغلی ناشی از خطاها و رفتارهای انسانی است. تاکنون 23 درصد از حوادث ساختمانی هنگام عمليات گودبرداری و آماده سازی زمين به فوت کارگران منجر شده است.

هر ساله 17 درصد حادثه مرگبار در کارگاه های ساختمانی جهان اتفاق می افتد که در ايران اين ميزان بالغ بر 46 درصد است که بيانگر فاصله معنادار وقوع حوادث ناشی از کار ساختمانی در ايران نسبت به کشورهای ديگر است.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©