Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۱۴ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۱۴ می ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

ایران در آئینه آمار(۹۵)

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ـ ۱۳ ماه مه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

تحصيل رايگان برای ايثارگران و حافظان قرآن/۱۷ استان تخت روانپزشکی و ۲۳ استان تخت روانی کودکان ندارند

آذربايجان غربی:۸۴۰۰ زندانی در زندان های مناطق مختلف استان

افزايش ۱۶۲ هزار تومانی هزينه های ماهانه يک خانوار ۴ نفره طی حدود ۱/۵ سال گذشته

تصادف هر ساعت جان ۲ ايرانی را مي‌گيرد

افزايش سرطان‌های کشنده در ميان زنان/سرطان‌ در زنان دو برابر زنان خارج از کشور است

يك سال گذشته ۲۵ درصد از كارگران صنف توليد گل و گياه بيكار شده‌اند

مرگ ۴۶۰ جوان بر اثر مسموميت با قرص برنج در يک سال

۸۵ درصد از كارگران با قراردادهاى سه ماهه فعاليت مي‌كنند

رقابت ۲۶ هزار داوطلب در کنکور حوزه‌های علميه

پوشاک ايرانی به دبی صادر و پس از وصل مارکهای خارجی مجدداً به کشور وارد مي‌شوند

شكر ارزان ايرانى براى همسايگان/سود شكر از جيب مصرف‌ كننده به واردكننده و سودی كه توليدكنندگان بايد از محصولشان ببرند به جيب صادركننده مي‌رود

گسترش قراردادهاى سفيد امضا در واحدهاى کوچک توليدى

کشف ذخاير عظيم نفت در درياي‌خزر

آمار بحرانی بيماران ام‌اس در کشور

افزايش ۲۰ درصدى مشاغل كاذب طى يك سال گذشته

افزايش مرگ ‌ومير ناشی از مصرف قرص برنج در کشور

کسری بودجه ۲۷۰۰ ميليارد تومانی وزارت بهداشت

كارخانه اسيد ساز تعطيل و ۵۰ كارگر بيكار شدند

ايران نيم ميليارد دلار طلا از ترکيه وارد کرد

جذب ۴ هزار معلم با پارتی بازی

۸۰ درصد جوانان بين ۱۶تا۲۵ ساله قليان می کشند؟

يوان" به جای دلار در مبادلات نفتی ايران و چين

تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها؛ سهم دختران ۲۶۳ و پسران ۸۷ کلاس درس

خطرورشکستگی کامل صنعت نساجی کاشان:۹۰ د رصد واحدها تعطيل شده يا در شرف تعطيلی اند

 

۲۴ارديبهشت : تحصيل رايگان برای ايثارگران و حافظان قرآن/۱۷ استان تخت روانپزشکی و ۲۳ استان تخت روانی کودکان ندارند

 

ايلنا

۱۷ استان تخت روانپزشکی و ۲۳ استان تخت روانی کودکان ندارند

وزير بهداشت با بيان اينکه مسئله بهداشت روان خيلی مهم است و بيماران روانپزشکی مظلوم واقع شده‌اند، گفت: در ۱۷ استان کشور تخت روانپزشکی و در ۲۳ استان تخت روانی کودکان نداريم.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مرضيه وحيد دستجردی با اعلام اينکه در ۹ استان نيز بيمارستان تک تخصصی روانپزشکی نداريم، افزود: در کل کشور فقط هزار تخت روانپزشکی داريم و پزشکان عمومی دوره ديده روانپزشکی ۲۰۰ نفر و پزشکان دوره ديده متخصص نيز ۲۳۰۰ نفر هستند.

وی ادامه داد: ۴۱ درصد از هزار تخت روانپزشکی نيز در تهران قرار دارد در حالی که در گزارشهای مربوط به بيماري‌های روانی فقط بار بيماری هاست که پررنگ مي‌شود.

 

 

۲۴ارديبهشت : آذربايجان غربی:۸۴۰۰ زندانی در زندان های مناطق مختلف استان

آژانس خبری موکريان

جمعيت کيفری يا به عبارت بهتر ميزان زندانيان آذربايجان غربی نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

به گزارش آژانس خبری موکريان، مدير کل زندان ها، اقدامات تامينی و تربيتی آذربايجان غربی ضمن اعلام اين مطلب اظهار داشت : جمعيت کيفری آذربايجان غربی از سال گذشته تاکنون يک هزار نفر افزايش يافته است با اين اوصاف افزايش آمار حاد قلمداد می شود.

جبار باقری افزود: هم اکنون در زندان های مناطق مختلف آذربايجان غربی 8 هزار و 400 نفر مددجو وجود دارد به طوری که اين آمار خيلی بزرگ بوده و در ظرف انتظار به هيچ عنوان نمی گنجد و به دنبال آن مشکلاتی برای نگهداری آنها ايجاد شده است.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد : در سال 85 تعداد زندانيان اين استان حدود 5 هزار و 500 نفر بود ولی هم اکنون (90) جمعيت زندانی استان حدود 8 هزار و 400 نفر هستند.

 

۲۴ارديبهشت :افزايش ۱۶۲ هزار تومانی هزينه های ماهانه يک خانوار ۴ نفره طی حدود ۱/۵ سال گذشته

گزارش خبرنگار فارس با مقايسه سطح قيمت 14 قلم کالای خوراکی شامل ماست، شير، پنير، تخم مرغ، مرغ، گوشت، قندو شکر، ميوه، چاي، گوجه و خيار، سبزيجات، حبوبات، برنج و روغن در دو مقطع تاريخی يعنی آذرماه سال 89 و ارديبهشت ماه سال 91 و با احتساب سرانه مصرف يک خانوار 4 نفره در ايران، افزايش هزينه ماهانه اين خانوار را در مصرف هر يک از اين اقلام خوراکی با توجه به رشد قيمت آن کالا محاسبه کرده است که نتيجه محاسبات نشان می دهد، رشد قيمت اين 14 قلم کالای خوراکی موجب افزايش 162 هزار تومانی هزينه های ماهانه يک خانوار 4 نفره طی حدود 1.5 سال گذشته شده است.

به گزارش فارس، منبع سطح قيمتها در اين گزارش آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران است.

قيمت ماست در آذر ماه سال 89 کيلويی 1100 تومان بوده که در ارديبهشت ماه امسال به کيلويی 1600 تومان افزايش يافته و نشاندهنده رشد 45 درصدی قيمت اين کالاست. مصرف سرانه ماست در ايران ماهانه چهار کيلو برای هر فرد است که برای خانوار 4 نفره 16 کيلو می شود. بنابراين هزينه مصرف ماست در يک خانوار 4 نفره از 17600 تومان در آذرماه 89 به 25600 تومان در ارديبهشت امسال افزايش يافت که رشد 8 هزار تومانی هزينه خانوار در خريد ماست را نشان می دهد.

قيمت پنير پاستوريزه بسته 450 گرمی در ارديبهشت امسال به 2300 تومان رسيده که در تاريخ 26 آذر 89 اين قيمت 1500 تومان بوده که اين کالا هم بيش از 50 درصد رشد قيمت داشته است. مصرف سرانه پنير در کشور حدود 4.5 کيلو گرم است. بنابراين يک خانوار چهار نفره در ارديبهشت ماه امسال 7 هزار تومان هزينه خريد پنير پرداخت کرد که اين رقم در آذر 89 حدود 4500 تومان بوده است و نشان از افزايش 2500 تومانی هزينه خريد پنير دارد.

 

براساس گزارش‌ها، هر ايرانی روزانه حدود نيم ليتر شير بايد مصرف کند. قيمت هر ليتر شير در آذر 89 هزار تومان بوده که در حال حاضر قيمت آن به 1580 تومان رسيده است. با توجه به اينکه هر فرد بايد در ماه 15 ليتر شير مصرف کند، يک خانوار چهار نفره بايد برای مصرف ماهانه 60 ليتر شير 94 هزار و 800 تومان بپردازد که در مقايسه هزينه 60 هزار تومانی در دوره گذشته افزايش 34 هزار تومانی هزينه خريد شير را شاهد هستيم.

مصرف سرانه تخم مرغ 10 کيلو در سال است بنابراين مصرف سرانه آن در ماه برای يک خانوار چهار نفره 3 کيلو و 300 گرم می شود. با توجه به قيمت 3360 تومانی هر کيلو تخم مرغ در آذر 89 و قيمت امسال شاهد افزايش 3500 هزار تومانی هزينه خريد تخم مرغ از 11 هزار تومان به 14 هزار و 400 تومان هستيم.

مصرف گوشت مرغ در سال 21.5 کليو برای هر نفر است که اين ميزان در هر ماه يک کيلو و 800 گرم و برای يک خانوار 4 نفره 7.2 کيلو می شود. قيمت مرغ از کيلويی 2900 تومان در آذرماه سال 89 به کيلويی 4800 تومان در ارديبهشت امسال افزايش يافت که نشان دهنده افزايش 14 هزار تومانی خريد مرغ در يک خانوار 4 نفره است.

مصرف سرانه گوشت در کشور حدود 12.5 کليلو گرم در سال است که مصرف ماهيانه آن بيش از يک کيلو گم در ماه مي‌شود. قيمت گوشت گوسفند در 26 آذر 89، 17 هزار و 320 تومان بوده و گوشت گاو و گوساله حدود 11 هزار و 550 تومان بوده است. در صورتی که استفاده از اين دو کالا به طور متوسط در هر ماه 50 درصد باشد و هر فرد نيم کيلو گوشت گوسفند و نيم کيلو گوشت گوساله مصرف کند، در آن تاريخ بايد حدود 14 هزار و 400 تومان برای هر فرد و 57 هزار و 600 تومان برای يک خانوار 4 نفره پرداخت می شد. در حالی که امروز با توجه به افزايش قيمت گوشت گوسفندی با استخوان به 23 هزار و 177 و گوشت گوساله بي‌استخوان به 17 هزار و 615 تومان بايد برای خريد اين اقلام در ماه 20 هزار و 400 تومان برای هر نفر و 81 هزار و 600 تومان در هر ماه برای يک خانوار 4 نفره هزينه شود که رشد 24 هزار تومانی هزينه خريد گوشت را نشان می دهد.

ميانگين قيمت قند در ارديبهشت امسال به کيلويی 1800 تومان و قيمت شکر هم به 1585 تومان رسيده است در حالی که در آذر 89 قيمت قند و شکر به ترتيب 1400 و 1200 تومان بوده است. مصرف سرانه شکر و قند در سال 30 کيلو گرم است که سرانه آن در ماه برای هر ايرانی 2.5 کيلو مي‌شود. اگر در نظر بگيريم که هر فرد 50 درصد قند و 50 درصد شکر استفاده مي‌کند، ماهانه يک کيلو و 250 گرم شکر و يک کيلو و 250 گرم قند در ماه مصرف مي‌کنند. با اين حساب هزينه يک خانوار 4 نفره در هر ماه برای مصرف قند و شکر در حال حاضر 16 هزار و 900 تومان است که اين رقم در آذر 89 کمتر از 13 هزار تومان بوده است. يعنی بايد حدود 4 هزار تومان هزينه بيشتر بابت مصرف قند و شکر بپردازد.

قيمت چای بسته 500 گرمی در ارديبهشت امسال حدود 7 هزار تومان است که قبل از هدفمندی يارانه‌ها 5 هزار و 280 تومان بوده است. با احتساب مصرف يک کيلويی هر خانوار در هر ماه هزينه خانوار از 10500 تومان به 14 هزار تومان افزايش يافته که 3500 تومان رشد هزينه در مصرف چای را نشان می دهد.

مصرف سرانه روغن در ايران حدود 19 کيلو در سال است که برای يک خانوار چهارتفره 6.3 کيلو در ماه محاسبه می شود. متوسط قيمت روغن در حال حاضر به 2750 تومان رسيده است در حالی که اين قيمت در آذر 89 حدود 1950 تومان بوده است. با اين حساب رشد 5 هزار تومانی هزينه خريد روغن در يک خانوار را شاهد هستيم.

مصرف سرانه برنج در سال حدود 40 کيلو است که به صورت تقريبی بيش از 75 درصد از برنج داخلی مصرف مي‌شود. در صورتی که نيمی از برنج مصرفی داخلی درجه دو و نيمی برنج درجه يک باشد، هزينه مصرف برنج درجه دو داخلی 15 هزار و 200 تومان و هزينه مصرف برنج داخلی درجه يک 22 هزار و 800 تومان مي‌شود که مجموع آن 37هزار و 700 تومان است. در صورتی که هزينه 8 هزار و 600 تومانی مصرف برنج خارجی را اضافه کنيم مجموع هزينه مصرف برنج 46 هزار و 400 تومان می شود که اين رقم در آذر سال گذشته حدود 31 هزار تومان بوده است بنابراين هزينه خريد برنح در يک خانوار 4 نفره بيش از 15 هزار تومان افزايش داشته است.

مصرف حبوبات به ازای هر نفر در سال 10 کيلوگرم است. بنابراين يک خانوار 4 نفره در سال 40 کيلو حبوبات مصرف مي‌کند. در صورتی که بخش عمده مصرف حبوبات را لپه، نخود، عدس و لوبيا قرمز در نظر بگيريم، يک خانوار 4 نفره در ماه بايد 15 هزار و 620 تومان هزينه کند که اين رقم در دوره قبل از هدفمندی يارانه‌ها 7 هزار و 700 تومان بود که رشد 8 هزار تومانی هزينه خريد حبوبات را نشان می دهد.

قيمت سبزی نيز در دوره قبل 600 تومان بوده که در حال حاضر اين رقم به 1520 تومان افزايش يافته است. با توجه به سرانه مصرف يک کيلو گرمی سبزی در ماه، يک خانوار چهار نفره در هر ماه بايد حدود 6 هزار و 100 تومان برای خريد سبزی هزينه کند در حالی که در دوره قبل بايد 2400 تومان مي‌پرداخت و به عبارتی هزينه خريد سبزی 3700 تومان افزايش داشته است.

در آذر 89 قيمت انواع ميوه شامل سيب قرمز لبنانی هزار و 700 تومان، سيب زرد لبنانی 1500 تومان، پرتقال درجه يک هزار و 600 تومان، درجه دو 1000 تومان، نارنگی 1200 تومان، ليمو شيرين هزار تومان، انار 2 هزار تومان و انگور 1500 تومان بوده است که متوسط قيمت انواع ميوه در طول 1.5 سال گذشته بيش از 1000 تومان افزايش داشته است. با فرض اينکه يک خانوار 4 نفره در طول يک ماه با احتساب مصرف خود و مهماني‌ها حداقل 30 کيلو انواع ميوه را مصرف کند، حداقل افزايش هزينه خانوار در مصرف ميوه جات 30 هزار تومان می شود.

همچنين اگر مصرف ديگر سبزيجات از جمله خيار، گوجه، کدو، کاهو، سيب زمينی و پياز را هم در نظر بگيريم و افزايش هزينه ها در تمام اين سبزيجات را در حداقل ممکن فرض کنيم، در کمترين برآوردها 7000 تومان هزينه خريد سبزيجات افزايش داشته است.

 

۲۳ارديبهشت : تصادف هر ساعت جان ۲ ايرانی را مي‌گيرد

ايلنا: رئيس اورژانس کشور گفت: سال گذشته حوادث ترافيکی عامل مرگ ۲۰ هزار و ۶۸ نفر و مجروح شدن ۸۰۰ هزار مجروح بود يعنی ۵۵ کشته و ۲۱۰۰ مجروح در روز و ۲ کشته و ۸۷ مجروح در هر ساعت.

وی افزود: بر اساس مطالعات پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه، مجموع هزينه تصادفات رانندگی در ايران در سال ۸۶، ۱۸ هزار ميليارد تومان يعنی حدود ۷ درصد توليد ناخالص ملی است و بر اساس اين مطالعه هزينه‌های مستقيم درمان مصدومان حوادث ترافيکی در سال ۸۶، ۱۱ درصد کل هزينه‌ها و هزينه فوت، معلوليت، کاهش کيفيت زندگی و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن ۵۰ درصد هزينه را تشکيل مي‌دهد.

معصومی در بخش ديگر از سخنان خود در خصوص حوادث ترافيکی به تفکيک جنس و نوع کاربری گفت: ۹۴/۴۱ درصد آسيب موتور سوار، ۴۳/۴۱ درصد آسيب خودرو سوار و ۶۳/۱۶ درصد آسيب عابر پياده بوده است.

وی با بيان اينکه استفاده از کمربند ايمنی ۴۰ تا ۶۵ درصد خطر مرگ را در سرنشين جلو و ۲۵ تا ۷۵ درصد در سرنشينان عقب کم مي‌کند، گفت: استفاده از کلاه ايمنی نيز ۴۰ درصد آسيب به سر و ۷۰ درصد مرگ موتورسوار را کاهش مي‌دهد.

معصومی اضافه کرد: استفاده از صندلی بچه در خودرو احتمال مرگ شيرخوار را ۷۰ درصد و کودکان را ۵۴ تا ۸۰ درصد کاهش مي‌دهد.

 

۲۳ارديبهشت : افزايش سرطان‌های کشنده در ميان زنان/سرطان‌ در زنان دو برابر زنان خارج از کشور است

سلامت نيوز: مراکز پزشکی مي‌گويند که انواع سرطان در بين زنان ايرانی داخل کشور نه تنها رو به افزايش است، بلکه نسبت ابتلاء به سرطان‌ در زنان زير ۳۰ سال دو برابر زنان خارج از کشور است.

 

سرطان زياد شده و مرگ و ميرش هم رو به افزايش است. در اينجا هم سهم ويژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شده است. زنان سرطان‌های خاص‌تری هم دارند که هيچ مردی به آنها مبتلا نمي‌شود. اين گزارش را بخوانيد تا اين سرطان‌ها را بشناسيد.

 

به گزارش سلامت نيوز به نقل از قانون، سالانه بيش از 30 هزار نفر از ايرانيان در اثر سرطان، جان خود را از دست مي‌دهند و تخمين زده مي‌شود ساليانه حدود 80 هزار موردِ جديد سرطان در کشور پيدا مي‌شود. پيش‌بينی مي‌‌شود تا حدود 10 سال آينده ميزان ابتلا به سرطان‌ها همچنان افزايش يابد. طبق آمار روزانه حدود 105 نفر در ايران به علت سرطان جان خود را از دست مي‌دهند. در اين ميان زنان سهم ويژه‌ای در ابتلاء به سرطان دارند.

 

سرطان رحم و سينه با چراغ خاموش مي‌تازند

سرطان‌های رحم، تخمدان،‌ سينه و دهانه‌ رحم از سرطان‌‌های زنانه معروف هستند. سرطان رحم معمولا در زنان 50 سال به بالا روی مي‌دهد و ميزان ابتلاء در زنانی که در دوران يائسگی هستند، بيشتر است. چاقي، بيماری قند، ناباروری و يائسگی ديررس از عوامل خطرساز و مؤثر بر سرطان رحم شناخته شده‌اند.

اما شايع‌ترين نوع سرطان در بين زنان ايرانی سرطان سينه است. از هر 100 هزار نفر 30 نفر در ايران به سرطان‌ سينه مبتلاست. بر اساس استانداردهای جهانی از هر هشت زن يک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان سينه مي‌شود. طبق آمار مراکز دانشگاهي، ايران يکی از بالاترين کشورها در رشد ابتلاء به سرطان سينه در جهان است. به گفته همين مراکز سالانه 10 هزار مورد جديد به تعداد مبتلايان به سرطان سينه در کشور افزوده مي‌شود، اما فقط 8 هزار و 500 مورد ثبت مي‌شود.

به گفته متخصصان سن بالا، سابقه فاميلی ابتلاء به سرطان، اولين حاملگی بالای 30 سال، قاعدگی زير 12 سال، يائسگی بالای 55 سال، عدم حاملگي، عدم شيردهی و هورمون‌درمانی بعد از يائسگی از عوامل خطر در ابتلاء به سرطان سينه هستند.

 

زنگ خطرِ سرطان دهانه رحم به صدا درآمد

 

سرطان زنانه ديگری که به قاتل خاموش معروف است، سرطان تخمدان است. نشانه‌ها و علائم اين سرطان وقتی ظاهر مي‌‌شود که بيماری به مراحل پيشرفته رسيده و غيرقابل درمان است. اگرچه اين سرطان شيوع کمتری نسبت به سرطا‌ن‌های ديگر زنان دارد، اما به دليل اينکه به موقع تشخيص داده نمي‌شود، مرگ و مير بالايی دارد.

رئيس انجمن سرطان‌های زنان در ايران گفته افزايش رفتارهای پرخطر جنسی آمار ابتلاء به سرطان دهانه رحم را افزايش مي‌دهد و پيشنهاد داده زنان بين سنين 14 تا 26 سال به ويژه قبل از ازدواج واکسن HPV تزريق کنند.

مهمترين عوامل خطرزا و مؤثر در ايجاد سرطان دهانه رحم، پايين بودن سن ازدواج (کمتر از 16 سالگی)، داشتن شريک‌های جنسی متعدد، داشتن شريک جنسي‌ که خود شرکای جنسی متعددی داشته باشد، پايين بودن سن در هنگام اولين بارداري، بالا بودن تعداد زايمان‌ها و ابتلاء به عفونت پاپيلومای ويروس انسانی است.

 

۲۳ارديبهشت : يك سال گذشته ۲۵ درصد از كارگران صنف توليد گل و گياه بيكار شده‌اند

ايلنا: نايب رئيس اتحاديه توليدكنندگان گل و گياه اعلام كرد: به دليل افزايش بى رويه واردات طى يك سال گذشته 25 درصد از كارگران فعال در اين بخش بيكار شده‌اند.

غلامحسين سلطان محمدي، در گفتگو با خبرنگار ايلنا در واكنش به اظهارات اخير احمدى نژاد در خصوص ايجاد فرصتهاى شغلى توسط چهار ميليون كشاورز تصريح كرد: واردات بى رويه محصولات كشاورزى با اظهارات رئيس جمهور در تناقض است.

او با تاكيد بر لزوم افزايش سياست هاى حمايتى دولت از توليد كنندگان گل و گياه ياد آور شد: با توجه به وجود ظرفيت صادراتى موجود در اين بخش ساليانه دولت در قبال 10 درصد صادرات 90 درصد واردات انجام مي‌دهد.

رئيس اتحاديه توليد كنندگان گل و گياه ميزان واردات صورت گرفته را طى يك سال گذشته 50 ميليون دلار اعلام كرد .

نايب رئيس اتحاديه توليدكنندگان گل و گياه ايران گفت: براى اينكه صادرات خود را قوى كنيم به جاى يك بشكه نفت، مي‌توانيم يك شاخه گل بفروشيم. هم اكنون هر شاخه گل را به قميت يك دلار مي‌فروشيم اگر روزى هزار شاخه گل عرضه كنيم، ارزآورى زيادى به دست مي‌آوريم. توليد انبوه و توليد صادراتى مي‌تواند مشكل توليد‌كنندگان گل و گياه را برطرف کرده و اشتغال‌زايى را رونق دهد.

 

۲۳ارديبهشت : مرگ ۴۶۰ جوان بر اثر مسموميت با قرص برنج در يک سال

مهر:در حالی که آمار خودکشی رو به افزايش است، مطالعات نشان از افزايش ۱۴ درصدی مرگ بر اثر مسموميت با قرص برنج دارد اما همچنان اين قرص مرگ‌آور به راحتی در عطاريها فروخته می شود و برخی افراد سودجو با فروش غيرقانونی آن بيش از ۴۶۰ نفر را در سال گذشته رقم زدند، افرادی که اغلب آنها زير ۳۰ سال سن داشتند.

 

مرگ ۴۶۳ نفر در يک سال

 

بر اساس گزارش پزشکی قانونی آمار مرگ بر اثر مسموميت طی سال های اخير روندی صعودی داشته به طوری که رقم ۲۱۴ مورد مرگ بر اثر مسموميت قرص برنج در سال ۸۷ به ۴۶۳ مورد در سال ۹۰ رسيده است. ۲۵۹ نفر از فوتي‌های مسموميت با قرص برنج در سال گذشته مرد و ۲۰۴ نفر زن بودند.

اين متخصص تاکيد کرد، در مسمويت با قرص های ديگر ۹۹ درصد بيماران زنده می مانند اما در مسموميت با قرص برنج ۹۹ درصد بيماران جان خود را از دست می دهند. اگر بشود قرص های برنج را از عطاری ها جمع آوری کرد و در فروش آن نظارت های لازم را داشت می توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.

 

مرگ در کمتر از ۲۴ ساعت

 

وی در مورد زمان مسموميت و مرگ بر اثر مصرف اين قرص گفت: معمولا افراد زير ۲۴ ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ايرانی يا خارجی بودن قرص، تاريخ مصرف، ميزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.

 

تهران رکورددار مسموميت با قرص برنج

 

دکتر شجاعی- رئيس پزشکی قانونی- با اشاره به آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج گفت: در سال گذشته بيشترين موارد مرگ ناشی از مسمويت با قرص برنج با ۲۰۵ فوتی در استان تهران ثبت شده است که تقريبا نيمی از کل فوتی های قرص برنج در کشور را شامل می شود.

وی افزود: پس از تهران استان های گيلان با ۹۹ فوتي، مازندران با ۴۱ فوتی و لرستان با ۳۲ فوتی در رتبه های بعدی مرگ ناشی از مسموميت با قرص برنج قرار می گيرند. اين در حالی است که آمار مرگ و مير ناشی از مسموميت با قرص برنج در ديگر استان‌ها زير ۲۰ نفر و عمدتا کمتر از ۱۰ نفر است، هر چند برخی استان ها هيچ مورد فوتی با قرص برنج ندارند.

دکتر شجاعی اظهار داشت: آمار مرگ و مير ناشی از مسموميت با قرص برنج در سال ۸۷، ۲۱۴ نفر ( ۱۰۵ زن و ۱۰۹ مرد) بود که با رشد ۶٫۵ درصدی به ۲۲۸ نفر (۱۲۴ مرد و ۱۰۴ زن) در سال ۸۸ رسيد. همچنين آمار مرگ ناشی از مسمويت با قرص برنج در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ با رشد قابل توجهی مواجه شد به نحوی که با ۷۸٫۱ درصد افزايش به ۴۰۶ نفر در سال ۸۹ رسيد.

 

۲۳ارديبهشت :ديابتي‌ها در ايران ۱۵ سال کمتر عمر مي‌کنند

فارس: رئيس انجمن ديابت ايران گفت: ۷۰ درصد افراد دچار ديابت از بيماری خود خبر ندارند و به علت بی توجهی وزارت بهداشت، بيمه‌ها و حتی خود مردم افراد ديابتی در ايران ۱۵ سال کمتر از بيماران ساير کشورها عمر مي‌کنند.

رجب بيان داشت: عوارض ديابت يکی از موارد بسيار مهمی است که هزينه‌های سنگينی را بر دوش ملت‌ها گذاشته و اين هزينه‌ها مهمترين دليل عدم توجه به مسئله ديابت و آموزش اين بيماران است.

وی ادامه داد: هنوز 70 درصد افراد جامعه از بيماری ديابت خود اطلاع کاملی نداشته و اين بيماری به صورت پنهان است و فرد تنها در صورت مشاهده عارضه به پزشک مراجعه مي‌کند و در آن صورت هم جدی گرفته نمي‌شود.

 

۲۲ارديبهشت:  ۸۵ درصد از كارگران با قراردادهاى سه ماهه فعاليت مي‌كنند

ايلنا: رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی کشور اعلام کرد: ۸۵ درصد از جامعه کارگری کشور با قراردادی سه ماهه در واحدهای توليدی فعاليت مي‌کنند.

فتح الله بيات رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن بيان مطلب فوق ياد آور شد: به دليل وضعيت بحرانی واحدهای توليدی کارگران مجبور هستند که با قراردادهای کوتاه مدت در واحدهای توليدی کشور فعاليت کنند.

رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی کشور در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد از اشتغال کشور ناپايدار است، ياد آور شد: نرخ اعلامی بيکاری مرکز آمار ايران منطبق با واقعيت‌های بازار ايران نيست.

رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور خواستار افزايش سياست‌های حمايتی دولت از کارگران شد و افزود: در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد از کارگران قراردادی حداقل دستمزد را دريافت مي‌کنند.

 

۲۲ارديبهشت : رقابت ۲۶ هزار داوطلب در کنکور حوزه‌های علميه

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين فرحاني، معاون آموزش حوزه‌های علميه، در حاشيه برگزاری اين آزمون گفت: مرحله کتبی آزمون ورودی حوزه‌های علميه برای سال تحصيلی 92-91 به صورت همزمان در 43 حوزه امتحانی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در سراسر کشور برگزار شد.

فرحانی خاطرنشان کرد: استعداد پذيرش در سراسر کشور، 12هزار نفر است که اين تعداد با اهتمام حوزه‌های علميه، نسبت به گذشته 2000 نفر افزايش يافته است؛ هرچند که اين تعداد نيز برای استقبال گسترده متقاضيان، کافی نيست.

وی به تعداد متقاضيان ورود به حوزه‌های علميه اشاره کرد و به حوزه نيوز گفت: از کل متقاضيان شرکت در حوزه‌های علميه، 14 هزار نفر دارای مدرک سيکل، 12هزار نفر با مدرک ديپلم و سه هزار نفر نيز دارای مدارک دانشگاهی هستند که متقاضيان دانشگاهي، از آزمون کتبی ورودی معاف هستند.

 

 

۲۲ارديبهشت : پوشاک ايرانی به دبی صادر و پس از وصل مارکهای خارجی مجدداً به کشور وارد مي‌شوند

محمد مروج رئيس انجمن صنايع نساجی در گفت‌وگوی با فارس در خصوص چالشهای صنعت نساجی و لزوم رفع آن به منظور حمايت از توليد ملی اظهار داشت: در بخش صنعت يک سری مشکلات کلی مانند تأمين نقدينگی و ارز وجود دارد و در کنار اين مسئله، صنعت نساجی نيز با مشکلات خاص خود روبرو است.

 

* هزينه ايجاد يک فرصت شغلی در صنعت خودرو، شش برابر نساجی

 

به گفته وي، برای اشتغال يک نفر در صنعت نساجی 35 ميليون تومان لازم است که اين مبلغ در صنعت خودروسازی به 150 تا 200 ميليون تومان مي‌رسد. به همين دليل مشاهده مي‌کنيم که در کشورهايی مانند کره جنوبي، ترکيه، چين و هندوستان رشد بخش صنعت با سرمايه‌گذاری در صنعت نساجی آغاز شده است و پس از آن، به سراغ صنايعی مانند خودروسازی رفته‌اند.

وی افزود: در کشوری مانند ترکيه با درآمد بالای 25 ميليارد دلاری از صنعت توريسم، صنعت نساجی نيز رشد مناسبی داشته است، اين در حالی است که در ايران با وجود جمعيت جوان، سرمايه‌گذاری انجام شده در صنعت نساجی رقم کوچکی بوده است اما مي‌توان با سرمايه‌گذاری در نساجی اشتغال‌زايی بيشتری را ايجاد کرد.

 

 

* نصب برچسبهای خارجی و واردات پوشاک ايرانی از دبی

 

رئيس انجمن نساجی درخصوص واردات پوشاک با برند خارجی و دوخته شده از پارچه‌های ايرانی نيز گفت: بسياری از واحدهای داخلي، پوشاکی را توليد می کنند که تعداد زيادی مارک و آرم مقوايی با عناوين خارجی به آنها وصل شده است.

وی افزود: حتی در مواردی نيز پوشاک ايرانی به امارات صادر مي‌شود و از آنجا به صورت قاچاق به ايران وارد مي‌شود که پيراهن، شلوار جين، پارچه‌های مانتويی و روسري‌های مشکی دوردوزی شده از جمله اين پوشاک هستند و معمولاً از بازار مرشد دبی خريداری و به ايران قاچاق مي‌شوند.

مروج با بيان اينکه سرانه جهانی مصرف پارچه برای هر نفر حدود 20 متر است، گفت: به اين ترتيب در کشور سالانه يک ميليارد و 500 ميليون متر پارچه نياز داريم که در بهترين شرايط حدود 800 ميليون متر در داخل توليد مي‌شود و 700 ميليون متر پارچه نيز به صورت رسمی يا غير رسمی به کشور وارد مي‌شود.

وی توضيح داد: هر سال حدود 2 ميليون مسافر وارد ايران می شود که دست‌کم هر کدام يک چمدان پوشاک بچه و يا پارچه چادر مشکی و پوشاک بزرگسال به همراه دارند.

مروج ادامه داد: در شرايط فعلی برخی واحدهای توليدی نيز مشمول جريمه‌های بالايی مي‌شوند که اين مسئله قابل قبول نيست، به عنوان مثال يک واحد که حدود 2 ميليارد تومان ارزش دارد حدود 37 ميليارد تومان جريمه شده است.

 

۲۲ارديبهشت : شكر ارزان ايرانى براى همسايگان/سود شكر از جيب مصرف‌ كننده به واردكننده و سودی كه توليدكنندگان بايد از محصولشان ببرند به جيب صادركننده مي‌رود

ايسنا

در حالى كه قيمت هركيلو شكر توليد داخل 1175 تومان مصوب شده، شكر وارداتى با نرخ آزاد و بر اساس هزينه تمام شده در بازار مصرف كيلويى حداقل 1500 تومان است بر اين اساس شكر ايرانى ارزان به كشورهاى همسايه صادر شده و نياز بازار داخل با شكر وارداتى گران‌تر تامين مي‌شود!

در اين ميان توليدكنندگان مجبورند، عليرغم افزايش هزينه‌ها و تامين نهاده‌هاى آزاد، محصول را با نرخ مصوب بفروشند و مصرف‌كنندگان هم شكر وارداتى را حداقل بايد 1500 تومان بخرند. سود بيش از 300 تومانى هر كيلو شكر از جيب مصرف‌كننده به واردكننده مي‌رسد و سودى كه توليدكنندگان بايد از محصولشان ببرند به جيب صادركننده مي‌رود.

اين درحالى است كه به دليل نرخ‌گذارى كالاى داخلي، كارخانه‌ها براى پايين نگه داشتن قيمت تمام شده، بيشترين فشار را به كشاورز وارد مي‌كنند و چغندر قند و نيشكر را كيلويى 100 تا 120 تومان از كشاورز مي‌خرند. همين امر باعث شده توليد اين محصولات براى كشاورزان صرفه اقتصادى نداشته باشد. از سوى ديگر با توجه به اينكه اين محصولات آب مصرفى بالايى دارند، هزينه تمام شده‌شان بالاست و وزارت كشاورزى نيز به عنوان متولى توليد حمايتى از اين محصول ندارد.

در اين ميان مديرعامل مركز صنايع قند به ايسنا گفت: قيمت شكر داخلى ارزان‌تر از شكر وارداتى است؛ به‌طورى كه شكر داخلى به دليل تعرفه‌گذارى كيلويى 1175 تومان بايد فروخته شود، اما شكر وارداتى براساس هزينه‌ تمام شده و اعمال سود، عرضه مي‌شود، لذا شكر داخلى به دليل ارزانى كشور‌هاى همسايه از جمله تاجيكستان صادر مي‌شود و با توجه به بالا‌بودن نرخ ارز براى صادر‌كنندگان سود‌آور است.

خليل بهزاد تصريح كرد: اين در حالى است كه باتوجه به افزايش هزينه‌هاى جهاني، افزايش بيمه و حمل‌ونقل هر كيلو شكر وارداتى حدود 1500 تومان است كه گران‌تر از توليد شكر داخلى بوده و با 10 درصد سود و بدون نرخ مصوب فروخته مي‌شود، لذا شكر وارداتى كه گران‌تر است در بازار مصرف عرضه مي‌شود و توليد داخلي‌ با قيمت ارزان‌تر وارد بازار‌هاى همسايه مي‌شود.

در صورتى كه كارخانه‌هاى داخلى ظرفيت توليد سالانه 2.5 ميليون تن شكر دارند و ميزان ضايعاتشان پايين بوده و قابل رقابت با ‌بازارهاى جهانى را دارا هستند اما به دليل كمبود چغندر و نيشكر به عنوان ماده اوليه با ظرفيت خالى توليد مي‌كنند.

اما در حالى كه هم اكنون واردات نيشكر و چغندر به عنوان ماده اوليه توليد به سختى صورت مي‌گيرد درهاى واردات به روى محصول نهايى به راحتى گشوده شده است به طورى كه تعرفه 20 درصدى واردات، يكباره به صفر تبديل و سه كشتى شكر وارد شد.

اين امر در شرايطى صورت گرفت كه شكر توليد داخل با قيمت مصوب كيلويى 875 تومان كه براى تامين نياز كشور توليد شده بود، عده‌اى سود‌جويان با اين قيمت صادرات شكر را در پيش گرفتند و هر كيلو شكر 875 تومانى را 1400 تومان به كشور‌هاى همسايه فروختند. از سوى ديگر شكر مصرفى در كشور از طريق واردات و با قيمت كيلويى 1250 تومان تامين شد. با احتساب مصرف سرانه 32 كيلوگرمى شكر، سالانه دو ميليون و 400 هزار تن نياز كشور است كه يك ميليون و 300 هزار تن آن در داخل توليد مي‌شود و تقريبا يك ميليون تن بايد از طريق واردات تامين شود.

 

۲۱ارديبهشت :گسترش قراردادهاى سفيد امضا در واحدهاى کوچک توليدى

ايلنا :نايب رئيس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ايران اعلام کرد: بيش از ۵۵ درصد کل قرارداد‌ها بين کارگران و کارفرمايان سفيد امضا منعقد مي‌شود.

علی دهقان کيا عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با ايلنا ضمن بيان اينکه بيش از ۸۰ درصد کل بنگاه‌های کشور خرد و کوچک هستند ياد آور شد: گسترش قراردادهای سفيد امضا در اين بنگاه‌هاى اقتصادى نشان از بي‌اعتبار شدن قراردادهاى كارى و فقدان امنيت شغلى كارگران دارد و از اهميت بالايی برخوردار است.

دهقان کيا با اشاره به افزايش تعداد کارگران قراردادی در بسيارى از بنگاه‌های توليدی كه فعاليت مستمر انجام مي‌دهند خواستار انعقاد قراردادهای رسمی کار با اين کارگران شد و خاطرنشان ساخت: با انعقاد قراردادهای رسمی کار، کارگران از امنيت شغلی بيشتری برخوردار مي‌شوند.

 

۲۱ارديبهشت : کشف ذخاير عظيم نفت در درياي‌خزر

به گزارش خبرنگار مهر، با تکميل بخشی از مطالعات اکتشافی در ميدان گازی سردار جنگل در آب‌های عميق دريای خزر، شرکت ملی نفت ايران موفق به کشف ذخاير عظيم نفت خام در اين منطقه شده است.

اين در حالی است که آذر ماه سال گذشته با گذشت يک دهه از آغاز ساخت فعاليتهای اکتشافی ايران و ساخت سکوی نيمه شناور اميرکبير، ايران در آبهای عميق دريای خزر يک مخزن با ذخيره 50 تريليون فوت مکعبی گاز طبيعی کشف کرد.

به طوري‌که در اين بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 ميليارد بشکه ذخاير نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعاليت‌های اکتشافی در مورد حجم دقيق ذخاير نفت اين بلوک در شرايط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

 

 

۲۰ارديبهشت : آمار بحرانی بيماران ام‌اس در کشور

کلمه

 

رئيس انجمن علوم اعصاب ايران گفت: طبق استانداردهای جهانی ميزان ابتلا به ام اس ۳ در يکصد هزار بايد باشد يعنی در کشورمان ۲ هزار نفر، در حالی که حدود ۵۰ هزار فرد مبتلا به ام اس داريم و استان تهران و سپس اصفهان بالاترين آمار مبتلايان به ام اس را دارند.

پاکدامن ادامه داد: حتی تحقيقاتی بر روی رابطه بين عفونت‌ها و کمبود D3 در ابتلا به اين بيماری انجام داديم که نتيجه‌ای نگرفتيم و تنها کمبود D3 در افرادی که ام اس دارد بر شدت بيماری مي‌افزايد.

رئيس نوزدهمين کنگره نورولوژی و الکتروفيزيولوژی ايران افزود: البته شيوع اين بيماری در منطقه با افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو است. استان تهران و سپس استان اصفهان بالاترين آمار مبتلايان به ام اس را دارند و ميانگين سن ابتلا به ام اس ۲۰ تا ۳۵ سال است و زنان بيشتر از مردان درگير آن مي‌شوند.

 

۲۰ارديبهشت : افزايش ۲۰ درصدى مشاغل كاذب طى يك سال گذشته

ايلنا: رئيس هيات مديره كانون عالى كارگرى كشور از افزايش 20 درصدى مشاغل كاذب در سال 90 و جارى خبر داد.

غلامرضا خادمي‌زاده رئيس هيات مديره كانون عالى كارگرى كشور در گفتگو با خبرنگار ايلنا ايجاد ركود در واحدهاى توليدى را عامل افزايش نرخ بيكارى دانست و خاطرنشان كرد: به دليل وضعيت بحرانى واحدهاى توليدى مشاغل كاذب در كلان شهرهاى كشور افزايش يافته‌اند.

او ميزان اشتغال ايجاد شده از سوى دولت را تكذيب كرد و گفت: به دليل وضعيت بحرانى واحدهاى توليدى روند اخراج كارگران در ايران همچنان رو به افزايش است.

 

۲۰ارديبهشت : افزايش مرگ ‌ومير ناشی از مصرف قرص برنج در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس :آمار مرگ ومير ناشی از مصرف قرص برنج از 214 مورد در 87 به 463 نفر در سال 90 رسيد.

رئيس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: بيشترين مرگ ومير ناشی از مصرف قرص برنج در تهران بود که تعداد آن 205 مورد بود و در استان‌های گيلان و مازندران نيز به ترتيب 99 و41 مورد گزارش شد.

شجاعی با بيان اينکه 204 نفری که در سال 87 با مصرف قرص برنج فوت کردند 105 مورد زن بود، بيان داشت: 109 نفر فوتی ناشی از مصرف قرص برنج در سال 87 را آقايان تشکيل مي‌دادند.

وی با اشاره به آمار مرگ‌ومير ناشی از مصرف قرص برنج در سال 90 که 463 مورد اعلام شد، ابراز داشت: 254 مرد در سال 90 بر اثر مصرف قرص برنج فوت کردند.

رئيس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه عنوان کرد: اين آمار نشان مي‌دهد که مصرف قرص برنج در سال 90 نسبت به سال 89 رشد 14 درصدی داشت.

اين مسئول در پايان اذعان داشت: ميزان مصرف قرص برنج در سال 87، 214 مورد، در سال 88 تعداد 228 نفر و در سال 89 نيز 406 مورد و در سال 90 ميزان مصرف به 463 مورد افزايش يافت.

 

۲۰ارديبهشت : کسری بودجه ۲۷۰۰ ميليارد تومانی وزارت بهداشت

سلامت نيوز : عضو کميسيون بهداشت و درمان از کسری بودجه ۲۷۰۰ ميليارد تومانی وزارت بهداشت در سال ۹۱ خبرداد.

"محمدرضا رضايی کوچی" در گفتگو با ايلنا با اشاره به رشد ۲۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۱ گفت: وزارت بهداشت درسال گذشته با ۲۷۰۰ميليارد تومان کسری بودجه روبه رو بود که پيش بينی مي‌شودبا توجه به حذف يارانه‌ها از حامل های انرژی و نرخ تورم اين کسری بودجه در سال ۹۱ نيزهمچنان وجود داشته باشد.

وی با بيان اينکه دولت بايد سه‌هزار ميليارد تومان از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها را به وزارت بهداشت پرداخت کند افزود: حدود ۲ هزار ميليارد تومان از اين مبلغ بايد به وزارت بهداشت پرداخت مي‌شد اما ۱۱۵۰ ميليارد تومان ازآن دراختيار وزارت راه و ترابری قرار گرفت. رضايی کوچی افزود: اين درحالی است که براساس بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه بايد سهم مردم از هزينه‌های سلامت کاهش يابد و به حدود ۳۰ درصد برسد.

عضو کميسيون بهداشت و درمان با تاکيدبراينکه اختصاص سه هزارميليارد تومان به حوزه سلامت نيزدرهمين راستا پيش بينی شده بودافزود: بايدتلاش کنيم هزينه‌های سلامت را كه بردوش مردم است کاهش دهيم زيرا۵۴درصدازاين هزينه‌ها رامردم مي‌دهند. وی تصريح کرد: ۱۱۵۰ ميليارد تومانی که ازسوی دولت به وزارت راه و ترابری داده شد بايد صرف کمک به مردم در مورد هزينه‌های سلامت مي‌شد از همين رو من اين جابه جايی را به نفع مردم نمي‌دانم.

 

۱۹ارديبهشت : كارخانه اسيد ساز تعطيل و ۵۰ كارگر بيكار شدند

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر ساوه اعلام کرد: ۵۰ کارگر کارخانه اسيد ساز واقع در شهرک صنعتی کاوه بيکار شدند.

محمد زمانی در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين خبر گفت: کارخانه اسيد ساز توليد کننده اسيدکلردريک و سولفات سديم به جهت آلاينده بودن مواد توليدی از سوی سازمان محيط زيست تعطيل و پلمپ شده است و۵۰ کارگر اين واحد توليدی نيز بيکار شده‌اند.

 

 

۱۹ارديبهشت : ايران نيم ميليارد دلار طلا از ترکيه وارد کرد

انتخاب

اداره آمار ترکيه اعلام کرد واردات طلای ايران از ترکيه در ماه مارس ۲۰۱۲ با رشد 37 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 480 ميليون دلار رسيد.

به گزارش انتخاب؛ فارس به نقل از بلومبرگ نوشت: اداره آمار ترکيه اعلام کرد ايران واردات طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها را از ترکيه افزايش داده است. اين صادرات از 13 ميليون دلار در مارس سال گذشته به ارزش 480 ميليون دلار در ماه مارس امسال رسيده است.

درحالی که ترکيه به آمريکا اطمينان داده است که خريدهای نفتی خود را تا 20 درصد در سال جاری کاهش خواهد داد، اما تجارت کلی اين کشور با جمهوری اسلامی ايران 47 درصد در 3 ماهه نخست2012 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته و به 4.8 ميليارد دلار رسيده است.

خريد طلا و فلزات گرانبهای ترکيه در خاورميانه از 282 ميليون دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 942 ميليون دلار در مدت مشابه سال جاری افزايش يافته است.

بر اساس آمار بلومبرگ، کسری تجاری ترکيه از 24.6 ميليارد دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 20.3 ميليارد دلار در مدت مشابه سال جاری رسيده است. کسری تراز حساب‌‌های جاری که شامل تجارت و جريان‌های مالی برای چهارمين ماه در ماه فوريه به 4.2 ميليارد دلار رسيد که در سال گذشته برابر با 6 ميليارد دلار بود.

درحالی که ترکيه با کاهش واردات نفت خود از ايران موافقت کرده‌ است، مقامات اين کشور اظهار داشتند که به تحريم‌های بيشتر اعمال شده توسط آمريکا و اتحاديه اروپا که سخت‌تر از تحريم‌های سازمان ملل است، متعهد نيستند.

ظفر چاغلايان وزير اقتصاد ترکيه در 17 آوريل گفت: هزينه‌های اقتصادی تحريم تنها توسط ايران تحمل نمي‌شود بلکه ترکيه نيز آنها را تحمل مي‌کند.

تانر ييلديز وزير انرژی اين کشور اخيرا گفته است: ترکيه تقريبا تمام انرژی خود را وارد مي‌کند و افزايش 10 دلاری در قيمت هر بشکه نفت حدود 4 ميليارد دلار بر هزينه‌های واردات اين کشور افزوده است.

وزارت انرژی ترکيه نيز اعلام کرد: ايران 40 درصد نفت اين کشور را تامين مي‌کند و تنها منبع بزرگ تامين سوخت ترکيه است.

بر اساس آمارهای رسمي، صادرات خالص طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها ترکيه در سال جاری تاکنون به بيش از يک ميليارد دلار رسيده که اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 411 ميليون دلار بوده است.

 

۱۹ارديبهشت : «جذب ۴ هزار معلم با پارتی بازی »

انتخاب

ثروتی گفت: آقای حاج بابايی وزير آموزش و پرورش در دو ماه اخير 4 هزار نيرو بدون امتحان و سابقه گرفته است که تمام اين جذب نيروها نيز با رابطه انجام شده است.

 

۱۹ارديبهشت : ۸۰ درصد جوانان بين ۱۶تا۲۵ ساله قليان می کشند؟

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر مجيد ابهری افزود: اين پژوهش از طريق پرسش حضوری از دختران و پسران ۱۶ تا ۲۵ سال در مناطق فرحزاد ، درکه و دربند انجام شده است.

اين آسيب شناس اجتماعی تاکيد کرد: با توجه به اينکه زيان يک قليان ۲۰ برابر يک بسته سيگار است و اسانس های مختلف موجود در ستون قليان ها باعث ايجاد بيماريهای ريوی و مشکلات تنفسی می شود، متاسفانه استفاده از اين وسيله تبديل به يک رفتار اجتماعی شده است.

ابهری افزود: ۸۰ درصد از دختران و پسران استفاده از قليان را فقط برای سرگرمی و تفريح می دانند و هفته ای دوبار تا ۵ بار قليان مصرف می کنند.

اين استاد دانشگاه گفت: فقط ۲۰ درصد از جوان هايی که قليان می کشند درخانه نيز قليان داشته و بطور مرتب از آن استفاده می کنند.

 

۱۹ارديبهشت : "يوان" به جای دلار در مبادلات نفتی ايران و چين

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فايننشال تايمز، در مواجه با تحريم آمريکا و مقابله با آن، ايران پذيرفته است که در مبادلات نفتی خود با چين از يوان استفاده کند و اين ارز را برای صادرات نفت و واردات کالاهای چينی به کار گيرد.

براساس اين گزارش، حجم تجارت ميان چين و ايران در حال حاضر 20 تا 30 ميليارد دلار است.

پيش از اين نيز ايران و هند توافق کردند به جای دلار در روابط تجاری خود از "روپيه" استفاده کنند.

 

۱۹ارديبهشت : تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها؛ سهم دختران ۲۶۳ و پسران ۸۷ کلاس درس

کلمه

در حال حاضر بيش از ۳۵۰ کلاس تفکيک شده در دانشگاه علامه طباطبايی تهران وجود دارد و سهم دختران ۲۶۳ و سهم پسران تنها ۸۷ کلاس درس است، به عبارت ديگر سهم دختران در کلاس‌های تفکيک شده سه برابر پسران است.

تنها دانشگاه علوم انسانی کشور طی سال‌های اخير همواره مجری طرح‌های بحث‌برانگيز وزارت علوم در دولت نهم و دهم بوده است و با در اختيار داشتن بيش از ۱۷۰۰ دانشجو در مقاطع تحصيلي، اولين دانشگاهی در کشور است که به شکل رسمی تفکيک جنسيتی کلاس‌های درسی را اجرا کرده است.

از سوی ديگر آمار تعداد استادان و اعضای هيات علمی اين دانشگاه نشان مي‌دهد تنها دانشگاه علوم انسانی کشور ۴۲۹ استاد و عضو هيات علمی دارد که در مقام مقايسه به نظر مي‌آيد ۹۰‌درصد از ظرفيت آموزشی استادان دانشگاه علامه طباطبايی تنها بايد صرف حضور در کلاس‌های درس تفکيک شده شود.

 

۱۸ارديبهشت : خطرورشکستگی کامل صنعت نساجی کاشان:۹۰ د رصد واحدها تعطيل شده يا در شرف تعطيلی اند

 

ايلنا:ماشاءالله زهتابی در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن اشاره به وضعيت نابسامان صنعت نساجی کاشان خاطر نشان کرد: بي‌توجهی به اين صنعت موجب شده است تا چرخ کارخانه‌های نساجی به تدريج از حرکت بايستد.

او افزود: ۹۰ درصد از واحدهای نساجی کاشان همانند ريسندگی و بافندگی کاشان، حرير و مخمل، کارخانه صنايع فرش ماشينی راوند و تعدادى ديگر از واحدهاى توليدى تعطيل و يا در شرف تعطيلی قرار دارند.

او در ادامه گفت: کارخانه حرير مخمل کاشان که زمانی چهار هزار و ۲۰۰ کارگر داشته با تخريب بخش شماره يک خود و تبديل وضعيت اين واحد توليدی به ساخت واحد‌های مسکونی به طور کلى تعطيل شده و بخش شماره دو (ابريشم) اين واحد توليدی درمحل جديد با ۲۹۶ کارگر مشغول به توليد است.

او در ادامه از مشکلات واحد توليدی راوند ياد کرد و افزود: صنايع نساجی راوند نيز که در گذشته با دو هزار کارگر فعال بود هم اکنون ۱۰درصد از کارگران بدون حضور در کارخانه حقوق خود را دريافت مي‌دارند وکارخانه به طور کل تعطيل شده است.

اوگفت: ريسندگی و بافندگی نساجی کاشان نيز از جمله واحد‌های نساجی است که با ۵ هزارو ۵۰۰ نيروی کاری که در گذشته داشت در حال حاضر با ۹۰۰ کارگر با حداقل ظرفيت خود فعال است.

زهتابی در ادامه با بيان مطلب فوق افزود: از ۹۰۰ کارگر بجای مانده در اين کارخانه حدود ۴۰۰ کارگر بيمه بيکاری دريافت مي‌كنند و کارخانه هم اکنون با ۵۰۰ کارگر مشغول به توليد است و اين درحاليست که ريسندگی شماره يک اين کارخانه بطور کلى تخريب شده است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©