Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۱۷ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۱۷ آوريل ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۹۰)

ایران در آئینه آمار(۹۰)

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ـ ۱۶ آوریل ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

دولت ساليانه يك ميليون تن برنج وارد مي‌كند كه در بدترين شرايط نياز كشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن مي‌باشد

دليل سکوت سه ماهه مرکز آمار درباره نرخ تورم/ تورم بيش از نرخ اعلامی است

پروژه ۱۷۰ ميلياردی برای قرارگاه خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران

«تن»‌های کودکانه برای فروش

واگذاری ۱۷۰ ميليارد تومان پروژه جديد به سپاه پاسداران

آلودگی خليج‌فارس ۴۶ برابر حد مجاز است

يک پنجم خانواده‌های ايرانی شغل ندارند

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در زمینه وضعیت بیکاری

گرانی ۳۵ درصدی مواد غذايی در تهران طی فروردين ماه امسال نسبت به فروردين سال ۹۰

۷۰ درصد از كارگران بخش درمان قرارداد موقت هستند

۷ روز با اقتصاد ايران:مرغ، روغن، برنج و تخم‌مرغ گران شد/ خداحافظی هواپيماها با بنزين ارزان

آمار تجارت خارجى ايران (غير از نفت) در سال ۱۳۹۰ منتشر شد

 

۲۸فروردين : دولت ساليانه يك ميليون تن برنج وارد مي‌كند كه در بدترين شرايط نياز كشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن مي‌باشد

ايلنا: نايب رئيس انجمن برنج کشور از افزايش سه برابری هزينه شالي‌کاران در سال جاری خبر داد.

پرويز حسين نتاج در گفتگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينکه هزينه‌های کارگری در اين بخش بيش از ۷۰ درصد مجموع هزينه‌ها را شامل مي‌شود، تصريح کرد: به علت عدم حمايت دولت از کشاورزان در پی اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها هزينه کارگران افزايش يافته است.

او با اشاره به افزايش بيکاری کارگران در اين بخش تصريح کرد: به علت افزايش هزينه‌ها، کشاورزان قادر به تامين هزينه‌های کارگران نيستند و روند بيکاری کارگران در اين بخش افزايش يافته است، به گونه‌ای که پيش بينی مي‌شود در سال جاری نيز تعداد زيادی از کارگران در اين بخش بيکار شوند.

نتاج با انتقاد از سياست دولت در روند واردات برنج به داخل کشور ياد آور شد:  دولت ساليانه به طور ميانگين يک ميليون تن برنج داخل کشور مي‌کند که در بد‌ترين شرايط نياز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن مي‌باشد.

 

 

۲۸فروردين : دليل سکوت سه ماهه مرکز آمار درباره نرخ تورم/ تورم بيش از نرخ اعلامی است

 

مهر

رئيس کميسيون طرح تحول اقتصادی مجلس درباره دليل سکوت سه ماهه مرکز آمار درباره نرخ تورم توضيح داد: با اينکه بانک مرکزی نرخ تورم را در پاييز سال قبل 21.5 درصد اعلام کرد اما اخباری است که دليل عدم ارائه نرخ تورم از سوی مرکز آمار بالا بودن ميزان آن نسبت به بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، 28 اسفند 90 مبلغ 28 هزار تومان به عنوان مابه التفاوت يارانه نقدی مرحله اول و دوم به حساب برخی خانوارها واريز شده که ممکن است اين مبلغ ماهيانه يا به صورت دوماهه باشد.

 

 

۲۸فروردين : پروژه ۱۷۰ ميلياردی برای قرارگاه خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران

 

دانشجو نيوز

 

گزارش ها از ايران حاکی از آن است که پروژه‌ ۱۷۰ ميليارد تومانی سد هراز در شهرستان آمل با ترک تشريفات (مناقصه) به قرارگاه «خاتم‌الانبياء» سپاه پاسداران واگذار شد.

به گزارش دانشجونيوز به نقل از رسانه های دولتي، رمضان طهماسبي٬ مديرعامل آب منطقه‌ای مازندران روز گذشته گفته است که قرارداد اجرای اين پروژه پيش‌تر با يک شرکت چينی منعقد شده بود که در ‌نهايت به قرارگاه «خاتم‌الانبياء» واگذار شد.

رستم قاسمي، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء گفته است که تأمين مالی عمليات در فازهای ۱۵ و ۱۶ ميدان مشترک گازی پارس جنوبی در گرو برداشت يک ميليارد دلاری از حساب ذخيره ارزی است.

شرکت ملی گاز ايران در يک قرارداد ساخت خط لوله ۲۷۰ کيلومتری با ارزش حدود ۲۵۰ ميليون دلار را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبيا واگذار نمود. بخش اول اين خط لوله در سال ۱۳۸۵ به ارزش ۱ ميليارد ۳۰۰ ميليون دلار نيز به اين قرارگاه واگذار شده بود

بر اساس آمارهای موجود در ۴ سال اخير، لااقل ۱۵۰۰ مورد از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين پروژه‌های عمرانی کشور در حوزه‌های مختلف آب، گاز ، نفت و راه‌سازی به قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبيا واگذار شده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ کل مجموعه‌ی اين قرارگاه و چهار شرکت زيرمجموعه را به همراه ۴۰ شرکت و موسسه ايرانی را که به شکل غيرمستقيم با اين قرارگاه مربوط هستند تحريم کرد. تمامی مسئولان ارشد اين قرارگاه در اين دور تحريم‌ها، از حق مسافرت بين‌المللی محروم شدند.

شرکت‌های وابسته به اين نيرو مهر ماه سال ۱۳۸۸ در بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران، ۵۰ درصد شرکت مخابرات به ارزش حدود هشت ميليارد دلار را خريداری کردند.

۲۰ بهمن ماه سال گذشته نيز ضياءالدين حزني٬ فرمانده «قرارگاه سازندگی قرب کوثر» گفته بود سپاه طی دو سال گذشته ۱۱ هزار پروژه اجرا کرده است

 

۲۸فروردين : «تن»‌های کودکانه برای فروش

سلامت نيوز:

نتايج يک تحقيق ميدانی در شهر تهران نشان مي‌دهد، سهم روسپی شدن کودکان در بين نمونه‌های تن‌فروشان موردمطالعه سال‌های اخير در شهر تهران رو به افزايش است. مسئله‌ای که چند سالی است به منظور رفع تبعات تحميلی اين آسيب اجتماعی مورد توجه محققان قرار گرفته است. اين تحقيق که از سوی چند تن از اعضای هيات علمی و دانشجويان دانشکده علوم اجتماعی تهران، دانشگاه علامه طباطبايی و دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی انجام و ويژگي‌ها، رفتار‌ها، سواد، نگرش‌ها و باورهای کودکانی که در معرض تن‌فروشی قرار دارند را بررسی کرده؛ بيانگر اين حقيقت است که در مواردی شروع سن تن‌فروشی 8 سالگی بوده است.

توجه به کودکان روسپي‌شده (زنانی که تن‌فروشی را از سنين کمتر از 18 سالگی شروع کرده‌اند) از آنجايی حائز اهميت است که از يک سو کاهش ميانگين سن شروع مي‌تواند نشانه تغيير الگوی تن‌فروشی و احتمالا بيشتر شدن آمار آن باشد.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از قانون، ميانگين سن کسانی که در کودکی به تن‌فروشی روی آورده‌اند، در زمان تحقيق صورت‌گرفته 22 سال بوده است. در مطالعه صورت‌گرفته بيش از 15 درصد از کسانی که در کودکی به روسپي‌گری روی آورده بودند در زمان تحقيق (1390) در سن (زير 18 سال) قرار داشتند و ساير موارد موردمشاهده اين گروه در سنين 19 تا 44 قرار داشتند.

ميانگين سن شروع تن‌فروشی در ميان کودکان روسپي‌شده (که 25درصد زنان موردمطالعه در اين پژوهش را تشکيل مي‌دهند) نزديک به 17 سال و در بين افرادی که در سنين بالای 18 سال روسپی شده‌اند 24 سال بوده است و بيشترين فراوانی سن شروع روسپيگری در کودکان روسپي‌شده بين 15 تا 17 سال است.

 

40 درصد کودکان روسپي‌شده غيرتهرانی هستند

هم مسير شدن پديده‌های اجتماعی در اين رابطه با پديده مهاجرت و آسيب اجتماعی تن‌فروشی همراه شده است. بيش از 40 درصد از کودکان روسپي‌شده موردمطالعه در اين پژوهش در محلی غير از تهران متولد شده‌اند و احتمالا بعد‌ها به اين کلان‌شهر مهاجرت کرده‌اند. همچنين 25 درصد از آن‌ها در 5 سال اخير به اين شهر آمده‌اند. گسترده مبدا مهاجرت اين افراد از استان‌های مختلف کشور بوده است، اما استا‌ن‌های کرمانشاه، گيلان، مازندران و خراسان مبداء حدود 70 درصد از کسانی بوده که از خارج از تهران آمده‌اند و مجبور شده‌اند در خيابان‌های اين شهر، تن خود را در معرض فروش بگذارند.

همچنين به لحاظ وضعيت سکونت 40 درصد اين افراد به تنهايی يا با دوستانشان زندگی مي‌کنند و حدود 16 درصد آن‌ها با شريکی غير از همسر زندگی مي‌کنند. اين وضعيت در بين گروه زنانی که پس از 18 سالگی وارد روسپيگری شده‌اند تنها 5 درصد است.

 

راهنمايي؛ آخرين ايستگاه آموزش

يافته‌های حکايت از آن دارد 55 درصد از نمونه کودکان روسپي‌شده، حداکثر تا دوران راهنمايی يعنی 8 سال از تحصيلات بهره‌مند بوده‌اند. در ميان آن‌ها 13 درصد موفق به کسب ديپلم و تنها 7 درصد تحصيلاتی بالا‌تر از ديپلم را کسب کرده‌اند.

 

شغل‌های کم‌درآمد و ازدواج‌های بي‌آينده

نوع فعاليت اجتماعی زنان تن فروش به گواه بسياری از جامعه‌شناسان و متخصصان علوم رفتاری بر اقدام آن‌ها نيز موثر است. به طوريکه 21 درصد از زنانی که زير 18 سالگی به روسپيگری روی آورده‌اند علاوه بر تن‌فروشی مشاغلی با درآمدهای پايين داشته‌اند. مشاغلی مانند منشي‌گري، فروشندگي، آرايشگري، کارگري، مشاغل خدماتی و حتی شغل‌های کاذب و سياه که درآمدی زير 97 هزار تومان در ماه عايد آن‌ها مي‌کرده است.

بيش از 73 درصد کسانی که در کودکی روسپی شده‌اند مجرد باقی مي‌مانند و 15 درصد هم ازدواج‌های ناموفق داشته‌اند و تنها 4 درصد کودکان روسپي‌شده در حال حاضر متاهل هستند. 78 درصد شوهران آن‌هايی که ازدواج کرده‌اند دارای سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر بوده‌اند.

 

خانواده؛ ترکيبی از آشفتگی و ديگر آسيب‌ها

بيش از 67 درصد از زنانی که در سنين کودکی به روسپيگری روی آورده‌اند در هنگام شروع اين کار با والدين خود و حدود 30 درصد ديگر به تنهايی يا با دوستانشان زندگی مي‌کرده‌اند. 23 درصد از جمعيت مورداشاره قبل از روسپيگری خانواده‌ای آشفته داشته و تنها 25 درصد آن‌ها دارای خانواده‌های عادی بوده‌اند.

 

۲۸فروردين : واگذاری ۱۷۰ ميليارد تومان پروژه جديد به سپاه پاسداران

بی بی سی

پروژه‌ ۱۷۰ ميليارد تومانی سد هراز در شهرستان آمل به قرارگاه خاتم‌الانبيا وابسته به سپاه پاسداران ايران واگذار شد.

قرارداد اين پروژه، همچون بسياری از پروژه های بزرگ و ملی سال های اخير، بدون رعايت تشريفات مناقصه و به صورت غير رقابتی با قرارگاه خاتم الانبيا امضا شده است.

 

 

۲۷فروردين : آلودگی خليج‌فارس ۴۶ برابر حد مجاز است

کلمه

 

 

عضو هيات علمی موسسه تحقيقات جنگل و مرتع گفت: «ميزان آلودگی خليج‌فارس و دريای عمان ۴۶ برابر حد مجاز است که البته بيشتر آلودگي‌ها مربوط به خليج‌فارس است

به گزارش مهر، محمد درويش افزود: «در حال حاضر آلودگی آب‌های سطحی و زيرزمينی در اثر ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی يکی از مهم‌ترين مشکلات زمين در کشور است

درويش اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی خليج‌فارس و دريای عمان ۴۶ برابر حد مجاز است که البته بيشتر آلودگي‌ها مربوط به خليج‌فارس است. به اعتقاد درويش، دريای خزر نيز يکی از آلوده‌ترين آبگيرهای دنياست و دوگونه مهم ماهی خاويار و کيلکا در آن رو به نابودی و انقراض‌هستند.

 

۲۷فروردين : يک پنجم خانواده‌های ايرانی شغل ندارند

تابناک

بر پايه گزارش بانک مرکزي، در سال ۸۹ در ايران، ۲۲/۵ درصد خانوار‌ها «بدون فرد شاغل»، ۵۵/۴ درصد دارای «يک نفر شاغل»، ۲/۱۷ درصد دارای «دو نفر شاغل» و ۴/۹ درصد دارای «سه نفر شاغل و بيشتر» بوده‌اند.

به گزارش «تابناک»، از ميان رفتن هشتصد هزار فرصت شغلی در سال ۹۰ که معادل هجده ميليارد دلار توليد بوده است، در کنار کاهش جمعيت فعال به ميزان يک ميليون و هشتصد نفر در سال ۹۰، خطری را به اقتصاد ايران گوشزد مي‌کنند؛ خطر گسترش فعاليت‌های بخش غير رسمی و از دست دادن نيروی کار بيشتر.

بنا بر اين گزارش، هم‌اکنون وضعيت توليد به گونه‌ای شده است که اولا انگيزه‌ای برای متقاضی کار پديد نمي‌آورد و نتيجه آن مي‌شود که متقاضيان کار، وارد فعاليت‌های غير رسمی مي‌شوند. دوم آنکه، افزايش هزينه‌های توليد، سبب ايجاد رکود و اخراج نيروی کار شده و از دست دادن هشتصد هزار فرصت شغلی در سال ۹۰ مؤيد آن است.

در اين باره بايد گفت، اينکه ۲۲/۵درصد از خانوارهای ايرانی شغل ندارند، بسيار نگران کننده است. در شرايط تورمی که اقتصاد ايران با آن روبه‌روست، حتی کسانی که شغل دارند، در خطر فقر هستند. حال چگونه است که يک پنجم اقتصاد ايران درآمد ندارند؟!

آيا نبايد با وجود گرانی ۲۰ درصدی مسکن، گرانی ۴۲ درصدی سبد کالای مصرفی خانوار‌ها (بنا به گزارش بانک مرکزی)، افزايش درمان و دارو و... تکانی به خود داد و از خود پرسيد، چه اتفاقی در حال افتادن است؟!

آيا از ميان رفتن هشتصد هزار فرصت شغلی در سال ۹۰ و افزايش فعاليت‌های غير رسمی ـ که هم اکنون نزديک به ۵۰ درصد فعاليت‌های اقتصاد ايران را در بر گرفته است ـ به رکود غرب مرتبط است؟

و آيا مي‌توان سياست‌های زيانبار خود را نديد؟

 

 

۲۷ فروریدین : جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در زمینه وضعیت بیکاری

 

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در زمینه وضعیت بیکاری

مهر: بررسى جديدترين گزارش مركز آمار ايران در زمينه وضعيت نرخ بيكارى و نرخ مشاركت اقتصادى كشور در سال ۹۰ و مقايسه آن با سال ۸۹ نشان دهنده كاهش نرخ بيكارى به ميزان ۱.۲ درصد است، با اين حال نرخ مشاركت اقتصادى نيز ۱.۴ درصد كاهش يافته است.

نرخ مشاركت اقتصادى كشور در سال ۸۹ به ميزان ۳۸.۳ درصد اعلام شده بود كه اين نرخ در سال گذشته با كاهش به ۳۶.۹ درصد كاهش يافت، در صورتى كه به عقيده بيشتر كارشناسان اقتصادى و فعالان بازار كار، هرچقدر كه نرخ مشاركت اقتصادى در كشور بالاتر برود مى توان انتظار داشت كه نرخ بيكارى كاهش خواهد يافت؛ بنابراين از نظر اين دسته از كارشناسان كاهش نرخ مشاركت اقتصادى نمى تواند منجر به كاهش نرخ بيكارى از ۱۳.۵ درصد سال ۸۹ به ۱۲.۳ در ۹۰ شود و در اين بخش تناقضاتى وجود گفته مى شود كاهش و يا افزايش نرخ مشاركت اقتصادى مى تواند نشانه اى از اقبال جامعه و درصد اميدوارى آنها نسبت به تلاش در ورود به بازار كار تلقى شود. به عبارتى كاهش نرخ مشاركت اقتصادى به معناى كاهش سطح اميدوارى جوانان در ورود به بازار كار است و افزايش آن نيز نشانه پوياتر شدن بازار كار و اشتغال كشورهمچنين اعلام شده است كه سهم اشتغال ناقص در سال گذشته به ميزان ۹ درصد بوده است كه در اين بخش مردان و ساكنان شهرهاى كشور از زنان و ساكنان روستاها، سهم بيشترى داشته اند.خدمات مانند سال هاى اخير با ۴۸ درصد داراى بيشترين سهم در ايجاد فرصت هاى شغلى بوده است، پس از آن صنعت با ۳۳.۴ درصد و كشاورزى با ۱۸.۶ درصد قرار دارد.به عقيده كارشناسان بازاركار، افزايش سهم خدمات در بازار كار كشور نمى تواند نشانه خوبى از فرصت هاى شغلى پايدار و تقويت امنيت شغلى باشد و دولت بايد تلاش كند تا اين معادله را از خدمات به صنعت و كشاورزى براى ماندگارى مشاغل تغيير دهد.

جوانان در بالاى جدول بيكارى

وضعيت اشتغال در بين جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و همچنين ۱۵ تا ۲۹ ساله كشور به عنوان دو گروه اصلى متقاضى شغل در كشور و گروهى كه بالاترين درصد متقاضيان كار در اين بخش شكل مى گيرد، مانند سال هاى گذشته چندان رضايت بخش نيست و آمارها حاكى از ادامه روند بيكارى بالاى ۲۰ درصد در اين بخش است.دولت در دو سال گذشته مدعى ايجاد ميليون ها فرصت شغلى شده است و عنوان شد كه در سال ۸۹ به ميزان ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار فرصت جديد شغلى و در سال جارى نيز به همين ميزان در كشور ايجاد شده است. البته در برنامه ۹۰ دولت هدفگذارى ۲ ميليون و ۵۰۰ هزارنفرى را اعلام كرده بود.ارتباط بين نرخ بيكارى بالاى جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله با ادعاهاى دولت در اين است كه نه تنها نمودى از فرصت هاى ميليونى اشتغال در بازار كار و در بين خانواده ها مشاهده نمى شود، بلكه جوانان همچنان با اشتغال به عنوان چالش اول خود مواجه هستند؛ در صورتى كه اگر مشاغل مورد ادعاى دولت تاثير مثبتى در بازار كار كشور داشت بايد شاهد كاهش نرخ بيكارى به طرز چشمگير باشيم، كه چنين نيست . تثبيت بيكارى و جاى خالى مشاغل ميليونى در واقع ثابت ماندن آمارهاى بيكارى با كمى بالا و پايين در حداقل ۲ سال گذشته نمى تواند نشانه هاى خوبى از فعاليت هاى موفقيت آميز دولت در اين بخش داشته باشد. كاهش ۱.۲ درصدى نرخ بيكارى كه از سوى مركز آمار در فاصله دو سال ۸۹ و ۹۰ اعلام شده است، ردى از ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار فرصت جديد شغلى ندارد، با اين حال تعداد بيكاران كشور نيز با وجود ورود گروه هاى جديد، همچنان در حد ۳ ميليون نفر باقى مانده است.

 

۲۵فروردين :گرانی ۳۵ درصدی مواد غذايی در تهران طی فروردين ماه امسال نسبت به فروردين سال ۹۰

آفتاب: گزارش بانک مرکزی گويای رشد 35 درصدی قيمت مواد خوراکی در تهران طی فروردين ماه امسال نسبت به فروردين سال 90 است.

بيش از 30 درصد هزينه هر خانوار طی سال صرف تهيه مواد خوراکی می شود و به دليل مصرف مستمر ضروری مواد خوراکی هر نوع تغيير در قيمت اين اقلام برای تمامی دولتها از اهميت فوق العاده ای برخوردار است،

بر همين اساس دولت نيز در سال گذشته با تاکيد بر حفظ سطوح قيمتي، تلاش کرد از انتقال فشار به مصرف کنندگان نهای جلوگيری کند، ولی به نظر می رسد تورم نقطه ای حدود 35 درصد حداقل در پايتخت در سبد غذايی خانوارها خود را نشان داده است.

بنابر گزارش منتشر شده بانک مرکزی قيمت بخش عمده ای از مواد خوراکی رصد شده در اين سبد طی فروردين امسال در مقايسه با فروردين 90 بيش از 35 درصد رشد قيمت پيدا کرده اند که اين رقم بسيار فراتر از نرخ تورم 21.5 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است. هرچند در اين گزارش ها شاخص بهای قيمت مواد خوراکی نزديک به 26 درصد بوده ولی با 35 درصدی قيمت اين اقلام در شهر تهران فاصله زيادی دارد.

به هر شکل به نظر می رسد در يکی از حساس ترين بخش های سبد هزينه خانوار شاهد رشد بالايی هستيم، نکته قابل تامل مقايسه جمع ارزش اين سبد نمونه مواد خوراکی با يارانه نقدی 45500 تومان است.

به گزارش خبرآنلاين، در فروردين سال 89 با يارانه نقدی مورد نظر بيش از 64 درصد از اقلام ذکر شده در سبد مواد خوارکی توسط يک شهر وند تهرانی قابل خريداری بوده است در حالی که در فروردين ماه امسال تنها 40 درصد از اقلام قابل خريداری است؛ يعنی طی دوره مورد نظر ارزش يارانه نقدی بيش از 24 درصد افت کرده ، که گويای آب رفتن بسيار سريع يارانه نقدی است،يارانه ای که قرار بود به خانوارهای ايرانی کمک کند در مقابل رشد هزينه های ناشی از هدفمندی فشار کمتری تحمل کنند.

 

۲۶فروردين : ۷۰ درصد از كارگران بخش درمان قرارداد موقت هستند

ايلنا: رئيس انجمن صنفی کارگری پرستاران تهران گفت: طى سالهاى پس از تصويب قانون كار، الحاقات و تفاسير ماده هفت اين قانون باعث به خطر افتادن امنيت شغلى كارگران درمانى و پرستاران شده است.

نيازی در ادامه افزود: با وجود مستمر بودن ماهيت شغل كارگران بخش درمان و پرستاران، طی دو دهه گذشته کارگران رسمی در حوزه درمانی بخش خصوصی به تدريج کاهش يافته‌اند و در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد از مجموع كارگران بيمارستاني، با قرارداد دائم شاغل هستند.

نيازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دليل کمبود دستمزد پرستاران تازه فارغ التحصيل از بخش خصوصی استقبال نمي‌شود و جايگزين مناسبی برای بازنشستگان پرستاری بخش خصوصی وجود ندارد.

 

۲۵فروردين : واردات برنج نزديک به ۳۹ درصد افزايش يافت

به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای گمرک ايران حاکی از آن است که در سال گذشته يک ميليون و 513 هزار تن برنج به ارزش يک ميليارد و 253 ميليون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال 89 از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 38.75 درصد و 36.78 درصد رشد نشان مي‌دهد.

امارات متحده عربی ( 661 هزار تن برنج به ارزش 539 ميليون دلار)، هند (424 هزار تن برنج به ارزش 393 ميليون دلار) و پاکستان ( 229 هزار تن برنج به ارزش 181 هزار تن ) سه کشور عمده مبدا واردات برنج به ايران در سال 90 نام گرفتند.

 

۲۴فروردين :۷ روز با اقتصاد ايران:مرغ، روغن، برنج و تخم‌مرغ گران شد/ خداحافظی هواپيماها با بنزين ارزان

 

مهر:افزايش قيمت‌برنج، روغن، تخم‌مرغ، مرغ و بنزين هواپيما، سقوط قيمت سکه، توقف صادرات نفت به يونان، اسپانيا و آلمان، رونمايی از بسته 2.5ميليونی اشتغال،مخالفت دولت با استعفای بهمني،بازگشت قيمت دلار آزاد به تابلوی صرافي‌ها، راه‌اندازی ربات نفت ايران در خزر، امضای قرارداد فروش گاز به عراق و سناريوهای داغ بنزينی از مهمترين رويدادهای اقتصادی در 7 روز گذشته بوده است.

حسين مقدم نيا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دلايل گرانی مرغ اظهار داشت: به دليل کمبود نهاده ها (کنجاله سويا و ذرت) برای توليد کنندگان در اواخر بهمن و اسفندماه سال گذشته، قيمت مرغ ابتدا از کيلويی 2700 تومان به 3700 تومان رسيد و در ادامه اين روند ادامه يافت به طوري‌که هم اکنون در برخی مناطق قيمت مرغ به کيلويی 5000 تومان هم رسيده است.

 

برنج در پايتخت کيلويی 4500 تومان

دبير انجمن برنج ايران از افزايش قيمت برنج ايرانی در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه کيفيت برنج‌های عرضه شده  به‌ طور متوسط قيمت برنج درجه يک طارم محلی در تيرماه سال گذشته در شهرهای شمالی کشور در حدود 3300 تومان و در تهران در حدود 3600 تومان بود که اين رقم شب عيد در شهرهای کشور به حدود 3700 تومان و در پايتخت نيز به حدود 4300 تومان رسيد.

دبير انجمن برنج ايران تصريح کرد: امسال قيمت هر کيلوگرم برنج در شهرهای شمالی کشور به طور متوسط در حدود 4000 تومان و در تهران نيز به بيش از 4500 تومان رسيده است.

 

دلايل گرانی تخم مرغ در بازار

 

هدايت اصغری درباره گرانی تخم مرغ در بازار گفت: تخم مرغ درب مرغداری شانه ای 2700 تا 3000 تومان است اما متاسفانه وقتی به دست مصرف کننده می رسد، قيمت آن شانه‌ای 6000 تومان می شود و اين به دليل عملکرد شبکه توزيع و ساير واسطه هاست. رئيس اتحاديه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار ميهن با بيان اينکه قيمت واقعی تخم مرغ برای مصرف کننده هر دانه 200 تومان است،

وی افزود: متاسفانه تا امروز 20 هزارتن تخم مرغ در مرغداري‌ها دپو شده است و به دليل اينکه دولت برای کنترل بازار در اوايل سال 90 هفتاد درصد بر صادرات تخم مرغ عوارض وضع کرد، با مشکل صادرات هم روبرو هستيم.

 

سکه طلا در پايتخت سقوط کرد

 

در هفته جاری قيمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی با کاهش شديدی مواجه شد و براساس آن، نرخ سکه طرح قديم به 735 هزار تومان و طرح جديد به 720 هزار تومان رسيد.

بر اين اساس قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قديم امروز سه شنبه در بازار 735 هزار تومان، طرح جديد 720 هزار تومان، نيم سکه 365 هزار تومان و ربع سکه 192 هزار تومان است.

اين نرخها روز سه شنبه به ترتيب 750 هزار تومان، 744 هزار تومان، 374 هزار تومان و 195 هزار تومان بود که افت بسيار شديدی را نشان می دهد. قيمت هر قطعه سکه گرمی چهارشنبه در بازار نسبت به ديروز با کاهش مواجه شد و از 105 هزار تومان به 103 هزار تومان رسيد.

 

عراق مشتری گاز ايران شد

 

ايران و عراق به زودی قرارداد جديدی به منظور صادرات به طور متوسط روزانه 25 ميليون متر مکعب گاز طبيعی (معادل توليد گاز يک فاز پارس جنوبی) امضا می کنند.

 

بر اساس اين قرارداد مقرر شده است گاز توليدی يک فاز ميدان مشترک پارس جنوبی به منظور تامين سوخت مورد نياز چهار نيروگاه برق عراق اختصاص يابد.

از سوی ديگر در حال حاضر عمليات ساخت خط لوله مشترک گاز ايران  عراق آغاز شده است به طوريکه برای تکميل ساخت اين خط لوله گازی در خاک ايران بايد حدود 170 کيلومتر خط لوله 42 اينچی گاز به منظور انشعاب از خط لوله ششم سراسری ساخته شود.

 

بسته 2.5 ميليونی 90 روی ميز دولت

 

با اينکه هنوز جزئيات عملکرد 31 استان از بسته 2.5 ميليونی اشتغال سال 90، وضعيت تسهيلات‌دهی شبکه بانکی و گزارش جمع‌بندی آن ارائه نشده است، دولت در نظر دارد تا 2.5 ميليون فرصت جديد شغلی ديگر در سال 91 را برنامه‌ريزی کند.

رئيس جمهور نيز پايان سال گذشته اعلام کرده بود که بزودی گزارش عملکرد دولت برای ايجاد فرصت های جديد شغلی را به مردم ارائه می کند اما پيش از آن وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاييز سال گذشته اعلام کرده بود که بيش از 1 ميليون فرصت شغلی از برنامه 2.5 ميليون نفری دولت حدود 6 ماه قبل از پايان سال، نهايی شده است.

 

روغن با مجوز دولت گران شد

يک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که روغن با مجوز دولت، 15 تا 20 درصد گران شد، اين درحالی است که اين افزايش قيمت از روزهای آينده اعمال خواهد شد.وی افزود: البته پيشي‌گرفتن تقاضا بر عرضه يکی از دلايل افزايش قيمت روغن نباتی در بازار است.

 

تغيير قيمت مرغ روزانه شد!

 

بررسي‌های ميدانی نشانگر اين است که در حال حاضر، قيمت هر کيلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی شده 4450 تومان است که بر اساس ضوابط تعيين شده، کيسه محتوی لاشه بايد کاملا از هوا تخليه باشد و سپس درب بندی و يا کليپس زده شود، ضمن اينکه بسته ها نيز بايد سالم و به دور از پارگی باشد.

در عين حال هر کيلوگرم مرغ کامل منجمد بسته‌بندی شده نيز 3100 تومان است که بايد تامين شرايط نگهداری و بهداشتی و برودتی برای آن رعايت شده باشد.

قيمت هر کيلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی بشقابی در بسته سيني، بشقاب يکبار مصرف و روکش نيز مطابق با استاندارد سازمان دامپزشکی 4480 تومان در ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود. همچنين هر کيلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی پاک شده نيز به قيمت هر کيلوگرم 5100 تومان عرضه مي‌شود که البته مرغ‌های بسته بندی شده بايد فاقد گردن، نوک بال، خونابه و آب بوده و محتويات شکم و امعاء و احشاء به طور کامل تخليه شده باشد.

همچنين قيمت هر کيلوگرم تخم مرغ تازه فله غير بسته بندی شده نيز که به صورت غير سردخانه‌اي، سالم، بدون شکستگی و آلودگی ظاهری باشد نيز، 2490 تومان است. ضمن اينکه تخم مرغ شناسنامه دار غيربسته بندی که دارای نام تجاري، تاريخ توليد و تاريخ انقضا است نيز به ازای هر کيلوگرم، 2570 تومان عرضه مي‌شود. در عين حال تخم‌مرغ شناسنامه دار بسته‌بندی شده نيز که در هر بسته آن 25 تا 30 عدد باشد، به ازای هر کيلوگرم 2690 تومان عرضه مي‌شود.

 

راه اندازی ربات نفتی ايران در دريای خزر

 

مديرعامل حفاری شمال با اشاره به آغاز به کار نخستين ربات نفتی ايران در عمق 800 متری دريای خزر از ساخت 14دکل جديد خشکی و دريايی نفت و گاز خبر داد و گفت: کارفرمای اماراتی 1.2 ميليون دلار پاداش برای کاهش زمان حفاری چاههای نفت به ايران پرداخت کرد.

مدير عامل حفاری شمال با يادآوری اينکه در حال حاضر در آسيا پس هند و چين ايران سومين کشور دارنده تکنولوژی حفاری در آبهای عميق است، تاکيد کرد: تاکنون ايران نزديک به 10 حفره گازی در بلوکهای اکتشافی در دريای خزر توسط سکوی نيمه شناور حفاری اميرکبير حفر کرده است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه ايران نخستين کشوری در خاورميانه بوده که ربات نفتی در عمق 800 متری دريا فعال کرده است، يادآور شد: اين ربات به عنوان يک غواص در زير دريای خزر و کف بستر آب دريا مسئوليت باز و بسته کردن شيرهای فوران گير را بر عهده دارد.

بازگشت قيمت دلار آزاد به تابلوی صرافي‌ها

 

به گزارش مهر از ميدان فردوسی تهران، قيمت هر دلار در تابلوی صرافی ها هفته جاری 1880 تا 1885 تومان است و قيمت خريد آن بين 1863 تا 1870 تومان در نوسان است با اين حال قيمت دلار در بازار آزاد برای فروش 1870 تومان است که نشان دهنده پائين تر بودن قيمت فروش دلار در بازار آزاد نسبت به تابلوی صرافی ها است.

قيمت فروش هر يورو نيز در تابلوی صرافی ها 2450 تا 2455 تومان و قيمت فروش 2475 تومان است، قيمت خريد پوند هم 2965 تا 2970 تومان و قيمت خريد 3020 تومان اعلام شده است.

با اين حال قيمت فروش هر يورو در بازار آزاد بين 2450 تا 2460 تومان متناسب با قيمتهای جهانی در نوسان است. همچنين قيمت خريد دلار آزاد نيز توسط واسطه های بازار 1860 تومان است.

هر قطعه سکه طرح قديم نيز امروز از سوی صرافی ها 715 هزار تومان برای خريد اعلام قيمت می شود و برای فروش نيز قيمت 730 هزار تومانی را اعلام می کنند. نيم سکه امروز 355 هزار تومان خريداری و 367 تا 368 هزار تومان نيز فروخته می شود. ربع سکه 180 هزار تومان خريداری و بين 190 تا 192 هزار تومان نيز قيمت فروش دارد.

 

سوخت هواپيما ناگهان 743 تومان گران شد

 

دبير انجمن شرکتهای هواپيمايی از افزايش ناگهانی قيمت سوخت هواپيما در پروازهای خارجی برای ايرلاين‌های داخلی از 400 تومان به 1143 تومان خبرداد و گفت: در پی اين ابلاغيه، شرکت‌های هواپيمايی نامه انتقاد آميزی را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کردند.

جليل سالاری با اعلام اينکه افزايش 743 تومانی هر ليتر سوخت هواپيماها در پروازهای خارجی با مصوبه ستاد هدفمندی يارانه‌ها انجام گرفته است، تصريح کرد: بر اساس مصوبه جديد ستاد هدفمندی يارانه‌ها مقرر شده از ابتدای ارديبهشت ماه سالجاری فروش سوخت به شرکتهای هواپيمايی صرفا به صورت نقدی انجام شود.

 

 

۲۴فروردين : آمار تجارت خارجى ايران (غير از نفت) در سال ۱۳۹۰ منتشر شد

عصرايران ؛اميرهادی انواری :آمار تجارت خارجى كشور(غير از نفت) در سال 1390 منتشر شد. تداوم سقوط صادرات پسته و حضور غلات و محصولات كشاورزى و دامى در بين اقلام عمده وارداتى از جمله مهمترين نكات موجود در اين گزارش هستند، همچنين افزايش واردات قانونى سيگار از ديگر نكات مهم در بحث اقلام مورد مبادله است. در حالى كه تقريبا تركيب مقاصد عمده صادرات كشور نسبت به سال 89 در سال 90 نيز تثبيت شده است، شاهد كاهش قابل توجه واردات از المان، تركيه و امارات و در مقابل رشد واردات از كره و چين در سال 90 نسبت به سال 89 هستيم.

در سال 1390 مجموعا77 هزار و 754 تن كالا به ارزش 796/43(43مميز796) ميليارد دلار از ايران به جهان صادر شده كه نشان دهنده رشد 8/10(10مميز8) درصدى به لحاظ وزن و 08/29(29مميز08) درصدى به لحاظ ارزش است.

87/22(22مميز87) درصد از اين صادرات را ميعانات گازي، 33/34(34مميز33) درصد را محصولات پتروشيمى و 81/42(42مميز81) درصد را ساير اقلام به خود اختصاص دادند. در سال 1389 ميعنات گازى 74/21 درصد، محصولات پتروشيمى 51/28 درصد و ساير اقلام 74/49 درصد از مجموع صادرات غير نفتى كشور ا به خود اختصاص داده بودند كه گزارش تجارت خارجى در سال 90 نشان دهنده افزايش نزديك سهم صادرات ميعانات گازى و محصولات پتروشيمى از مجموع صادرات غير نفتى است؛ اين در حاليست كه در سال 89 سهم كالاهاى ديگر (به جز محصولات شبه نفتى) 74/49 درصد بوده كه در سال 1390 اين سهم به 81/42 درصد رسيده است.

 

با احتساب ميعانات گازى و محصولات پتروشيمى در صادرات غير نفتي، شاهد رشد 29 درصدى ارزش صادرات در سال 1390 نسبت به سال 1389 هستيم، اين در حاليست كه به صورت تفكيك شده، ميعانات گازى رشد 75/35 درصدي،محصولات پتروشيمى رشد 40/55 درصدى وصادرات ساير كالاها تنها 09/11 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

كسرى 18 ميليارد دلارى تراز بازرگانى

 

در سال 1390 مجموعا 38 ميليون و 307 هزار تن كالا به ارزش 8/61 ميليارد دلار به كشور وارد و در مقابل 77 ميليون و 754 هزار تن كالا به ارزش 8/43 ميليون دلار از كشور به جهان صادر شده است. صادرات در وزن 8/10 درصد رشد و در ارزش 08/29 درصد افزايش داشته و در مقابل واردات به لحاظ وزن 52/15 درصد و در ارزش 13/4 درصد كاهش داشته است.

تراز تجارى كشورمان در تجارت با جهان طى سال 1390 با در نظر گرفتن ميعانات گازى و محصولات پتروشيمى كه روى هم 25 ميليارد دلار از صادرات غير نفتى ما را به خود اختصاص دادند با كسرى 18 ميليارد دلارى روبروست. گفتنى آنكه با واردات64.4 ميليارد دلارى و صادرات33.9 ميليارد دلارى در سال 1389 اين كسرى نزديك به 30.5 ميليارد دلار بود.

 

رشد ميانگين نرخ ارز

 

ميانگين نرخ ارز مورد استفاده در مبادلات تجارى سال 1390 در يورو 10.74 درصد و در دلار 6.07 (6مميز07) درصد نسبت به سال 1389 رشد داشته است. بر اين اساس قيمت هر دلار به صورت ميانگين در مبادلات خارجى سال 1390 برابر 10962 ريال و قيمت هر يورو به صورت ميانگين 15120 ريال ثبت شده است، قيمت دلار و يورو در مبادلات تجارى سال 1389 به طور متوسط به ترتيب برابر 13653 و 10335 ريال بوده است.

 

بيشترين واردات

 

1 - ماشين آلات و وسايل مكانيكى و اجزاء و قطعات ان ها به ارزش 11.5 ميليارد دلار با سهم 18.55 درصدى از مجموع واردات

2 - چدن، آهن و فولاد به ارزش 7.6 ميليارد دلار و سهم 12.37 درصدى از مجموع واردات

3 - ماشين آلات و دستگاه هاى برقى و اجزاء و قطعات آنها به ارزش3.9 ميليارد دلار و سهم 6.32 درصدى از مجموع واردات

4 - سوخت ها و روغن هاى معدنى به ارزش3.9 ميليارد دلارب ا سهم 6.3 درصدى از مجموع واردات

5 - غلات به ارزش 3 ميليارد دلار و سهم 4.82 درصدى از مجموع واردات

پنج فصل عمده واردات در سال 1390 هستند.

 

برنج

در سال گذشته واردات برنج نسبت به سال قبل تر ، 36.83 درصد افزايش داشته است.

قند و شکر

 

قند و شكر كه در سال 1389 در رتبه 10 قرار داشتند، سال 1390 با دو پله صعود به رتبه هشتم واردات كشور رسيده و واردات آنها بيش از 7 درصد نسبت به سال 1389 رشد داشته است.

 

روغن

 

همچنين روغن خام سويا نيز ديگر محصوليست كه با رتبه دهم، در بين ده قلم عمده واردات امسال قرار گرفته اين در حاليست كه سال 89، اين محصول يازدهمين محصول وارداتى به كشور بوده و واردات آن امسال نسبت به سال قبل 7.45 درصد رشد داشته است.

 

واردات محصولات تخت و گرم نورد شده از آهن يا فولاد نيز با رشد 4/10 درصدى در سال 1390 مواجه بوده، همچنين واردات دارو نيز رشد 6/4 درصدى داشته است.

در سال 1390 همچنين شاهد كاهش 9/18 درصدى واردات شمش از آهن و فولاد، كاهش 14 درصدى واردات قطعات منفصله جهت ساخت خودروى سوارى كاهش 4/11 درصدى واردات كنجاله و آخال از دانه سويا و 5/8 درصدى واردات گوشت منجمد به كشور بوده ايم.

 

صادرات: سقوط پسته و صعود زيور آلات!

 

1 - اولين محصول عمده صادراتى كشور در سال گذشته پروپان مايع شده بوده، صادرات پروپان مايع شده به ارزش 2.06 ميليارد دلار بوده که سهم6.12 درصدى از مجموع صادرات را داراست.

2 - دومين محصول عمده صادراتى كشور در سال 90 گازهاى نفتى و هيدوكربورهاى گازى شكل مايع شده بوده اند كه به ارزش 2 ميليارد دلار سهمى برابر5.88 درصد از مجموع صادرات كشور را به خود اختصاص دادند و نسبت به سال گذشته صادرات آن 150.24 درصد رشد داشته است.

3 - ماتانول سومين محصول عمده صادراتى كشور در مدت ياد شده است كه با افزايش 30.12 درصدى نسبت به سال قبل ارزش صادرات آن به 1.4 ميليارد دلار رسيده و سهمى نزديك به 4 درصدى از مجموع صادرات 1390 را به خود اختصاص داده است.

4 - صادرات بوتان مايع شده كه در رده چهارمين محصول عمده صادراتى كشورمان قرار دارد، نسبت به سال 1389 خورشيدی ، 63.33 درصد رشد داشته تا ارزش صادرات آن را به 1.3ميليارد دلار برساند.

5 - ارزش صادرات پلى اتيلن گريد فيلم - پنجمين محصول عمده صادراتى كشورمان - در سال گذشته حدود 1.3 ميليارد دلار بوده و سهم آن از مجموع صادرات برابر 3.8 درصد ثبت شده و صادرات اين محصول نسبت به سال 1389 كاهشى برابر4.85 درصد داشته است.

6 - ششمين محصول صادراتى كشورمان كود اوره است كه ارزش آن برابر يك ميليارد دلار و سهم آن از مجموع صادرات 3 درصد است، صادرات اين محصول در سال 1390 نسبت به سال 89 با رشد142.11 درصدى مواجه بوده است.

7 - صادرات پسته در سال 90 نسبت به سال 89 متاسفانه نزديك 3.14 درصد كاهش داشته است ؛ مجموع ارزش صادرات آن در سال قبل 797 ميليون دلار بوده كه سهمى نزديك به 36/2 درصدى را حكايت ميكند. گفتنى آنكه سهم صادرات پسته از مجموع صادرات در سال 89 برابر 1/3 درصد بوده و در سال 89 پسته پنجمين محصول عمده صادراتى كشورمان به شمار مى رفت كه امسال جايگاه آن به هفتمين محصول سقوط كرده است!

8 - قير نفت هشتمين محصول عمده صادراتى است كه با رشدى 3.76 درصدى ارزش صادرات آن به 748 ميليون دلار رسيده است.

9 - نهمين كالاى عمده صادراتى كشورمان سنگ آهن و كنستانتره هاى آن است كه با كاهش 30.86 درصدى ارزش صادرات آن به 725 ميليون دلار رسيده است. درباره اين محصول نيز بايد گفت در سال 89 سومين محصول عمده صادراتى كشورمان بوده كه سهم آن از مجموع صادرات نزديك به 4 درصد ثبت شده است، اين در حاليست كه رتبه آن امسال به 9 و سهم آن از مجموع صادرات به 2.15 درصد كاهش يافته است.

10 - سر انجام زيور آلات و جواهرات از فلزات گرانبها دهمين محصول عمده صادراتى كشورمان در سال 90 هستند. اين محصولات در سال 89 رتبه 27 را در بين محصولات صادراتى كشور داشتند كه ارزش صادرات آنها با رشدى275.8 درصدى به 667 ميليون دلار رسيده و سهمى تقريبا دو درصدى را از مجموع صادرات كشور به خود اختصاص دادند. سهم دو درصدى اين محصولات از صادرات ايران در سال 90 در حاليست كه در سال 89 مجموع سهم اين اقلام از صادرات نزديك به0.67 درصد بوده است.

 

مشتريان عمده ايران

 

چين، عراق، امارات متحده عربي، هندوستان و افغانستان پنج مقصد اول صادرات كشور هستند كه ترتيب آنها نسبت به سال 1389 هيچ تغييرى نداشته است.

ارزش صادرات به اين پنج كشور به ترتيب 5.6 ، 5.1 ، 4.5 ، 2.7،2.2 ميليارد دلار بود.

ارزش صادرات به ساير كشورهاى جهان نيز برابر 13.53 ميليارد دلار بوده است.

 

فروشنده ها ؛ سقوط آلمان و صعود كره

 

امارات متحده عربي، چين، كره جنوبي، آلمان و تركيه پنج كشور اصلى مبدا واردات كشور در سال 90 به شمار مى روند كه به ترتيب 7/19، 4/7، 7/4،4/3،3/3 ميليارد دلار از اين كشورها كالا وارد كرده ايم. در اين بين واردات از امارات به ميزان نزديك به 7 درصد، از آلمان نزديك به 5/24 درصد و از تركيه نزديك به 17 درصد كاهش داشته است و در مقابل واردات از چين نزديك به 4/27 درصد، از كره 2/30 درصد رشد داشته است.

امارات متحده 31.9 درصد، چين 97.11 درصد، كره جنوبى 68.7 درصد، آلمان 6.5 درصد و تركيه36.5 درصد از مجموع بازار واردات ايران را به خود اختصاص دادند ساير كشورهاى جهان روى هم رفته تنها 48.37 درصد از بازار ايران در سال 90 سهم داشته اند.

 

رشد 89 درصدى واردات سيگار

در سال 1390 هفت هزار تن سيگار به ارزش 109 ميليون دلار به كشور به صورت قانونى وارد شده اين رقم سال 89 برابر 4 هزار تن به ارزش 57 ميليون دلار بوده كه نشان دهنده رشد 88.85 درصدى در ارزش و 81.87 درصدى در وزن واردات سيگار به كشور است، گفتنى آنكه اين آمار مربوط به واردات قانونى است و واردات قاچاق در اين آمار در نظر گرفته نشده است. از آنجا كه قاچاق سيگار سهم عمده اى در بازار داخلى دارد، اين آمار نميتواند معيار مناسبى براى مصرف اين كالا در كشور باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©