Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۰۷ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۰۷ مارس ۲۰۱۷

 تظاهرات جهانی زنان در روز هشتم مارس امسال

یانا فریلینک هاوس

ترجمه آزاده ارفع

در روز هشت مارس امسال قرار است که در سراسر جهان اعتصاب و  تظاهرات  برگزار شود.بر اساس گزارش اکسفام (Oxfam)   زنان در بدترین انواع مشاغل و کارهای بی مزد کار می کنند.

اندیشه یک روز جهانی اعتصاب برای اولین بار در روز هشت مارس در اواخر سال گذشته در آرژانتین و لهستان مطرح شد. در تظاهرات عظیم  رم به مناسبت "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان " در 26 نوامبر از این پیشنهاد با شوروهیجان زیاد  استقبال شد.دلایل بسیار زیاد و کافی برای تظاهرات و اعتصابات  ها در چنین روزی وجود دارد. درآمریکای لاتین در پائیز سال گذشته صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند زیرا خشونت بی رحمانه علیه دختران  و زنان در این قاره ابعاد وحشتناکی به خود گرفته و متجاوزان به زنان و دختران اغلب ترسی از تعقیب قانونی و مجازات ندارند.بسیاری از زنان لهستانی  نیز همزمان علیه  تشدید قوانین این کشور علیه حق سقط جنین به اقدامات اعتراضی گسترده دست زدند.محدود کردن حق سقط جنین توسط دولت دست راستی لهستان درحالی صورت می گیرد که بر اساس قوانین جاری در اروپا حق سقط جنین با صراحت غیرقابل انکار برای زنان به رسمیت شناخته شده است و همین امر اعتراضات زنان لهستان برای محدود ساختن حق تعیین سرنوشت بر بدن شان را دامن زده است.

"سازمان جهانی کمک به توسعه" یا "آکسفام" گزارشی را در روز پنج شنبه منتشر ساخت که درآن وضعیت اقتصادی وخیم زنان در مرکز توجه قرار گرفته است. بر اساس این گزارش زنان در تولید نعمات مادی جهان نقش عظیمی دارند در حالی که خود  بهره قابل توجهی از آن ندارند.آکسفام می گوید تحلیلی که دراین گزارش تحت عنوان "اقتصادی که  به زنان خدمت کند" ارائه شده سندی رسوا کننده درباره حفره عظیم موجود در میان دو جنس درعرصه عدالت است.اکثر کارهای سخت و با دستمزد پائین بوسیله زنان انجام می گیرد. براساس این گزارش زنان در کارخانه های بافندگی در برمه و ویتنام تا هجده ساعت در روز کار می کنند ولی حقوقشان برای خورد و خوراک خود و خانواده اشان کفاف نمی دهد.سود ناشی از کار این زنان به جیب میلیادرهائی مانند"آمانیکو اورتگ"(Amancio Orteg) مالک انحصار چندملیتی "زارا" (Zara) و یا "استفان پرسون"(Stefan Persson  ) مالک انحصار پوشاک "ها و ام"(  H&M) که در شمار ثروتمندترین مردان جهان هستند، می رود.

گزارش آکسفام می گوید زنان بخش بزرگی از کار نگهداری و مراقبت بدون پرداخت دستمزد را انجام می دهند."سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه "(اُ.اِ.س.د) سود اقتصادی ناشی از کار نگهداری و مراقبت بی مزد زنان را بالغ بر ده تریلیون دلار آمریکا در سال برآورد کرده است.این مبلغ برابر است با تولید ناخالص داخلی چهار کشور آلمان ، بریتانیا ، فرانسه و کانادا. براساس این گزارش زنان به طور منظم درسازماندهی کار و مشارکت در تصمیم گیری ها مورد تبعیض قرار دارند. به خاطر فشار مضاعف ناشی از کار خانگی و کارهای اغلب ناپایدار و دشوار خارج از خانه، زنان برای تامین منافع خود، نیاز به تشکل هائی نیرومند دارند.

به مناسبت روز جهانی زن،سازمان آکسفام، در کنار مطالبه حقوق و شرایط  کار شایسته و انسانی برای زنان، خواهان سرمایه گذاری در عرصه بهداشت و "نظام نگهداری و مراقبت" است به "طوری که کار بدون مزد زنان در این عرصه کاهش یافته؛ مراقبت و نگهداری به عنوان وظیفه کل جامعه به رسمت شناخته شود؛ و وظائف مربوط به این عرصه بازتوزیع شود."علاوه برآن، باید از ابتکارات زنانی که برای برابری جنسیتی در سراسرجهان مبارزه می کنند حمایت شود.

در روز هشتم مارس در بسیاری از شهرهای آلمان تظاهراتی به مناسبت روز زن صورت خواهد گرفت. در برلین این روز برای چهارمین بار به عنوان روز مبارزه زنان شروع خواهد شد...

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©