Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ برابر با  ۱۶ فوريه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱  برابر با ۱۶ فوريه ۲۰۲۳
در مدارس دخترانه‌ی قم چه می‌گذرد؟

در مدارس دخترانه‌ی قم چه می‌گذرد؟

 

 مذهبی‌های تندرو با دیدگاه‌های طالبانی متهم ردیف اول مسمومیت‌ سریالی دانش‌آموزان دختر در قم

 

 در حالیکه مسمومیت زنجیره‌ای دانش آموزان دختر در بیش از دوازده مدرسه در قم، با وجود گذشت بیش از ٧۵ روز همچنان ادامه دارد و نگرانی افکار عمومی را برانگیخته است، مداومت و تمرکز مسمومیت دانش آموزان در مدارس دخترانه احتمال برنامه‌ریزی هدفمند این تهدید تروریستی را افزایش داده است.

 

  سایت محلی قم‌نیوز با انتشار یادداشتی از  نفیسه مرادی پژوهشگر مطالعات اسلامی، که از این وب‌سایت حذف شده است، «نیروهای مذهبی تندرو با دیدگاه‌های طالبانی» را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده، اعلام کرده. همزمان والدین دانش آموزان مسموم شده، در برابر فرمانداری قم، دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان شدند

(https://t.me/kashowra/15117).

 

 نفیسه مرادی پژوهشگر مطالعات اسلامی، در این یادداشت به بررسی علل احتمالی مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در قم پرداخته و نوشته است: «اولین بار خبر مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان هنرستان دخترانه نور در نهم آذر ماه و همزمان با فراگیری شعار «زن_زندگی_آزادی» در دبیرستان‌ها منتشر شد». وی با اشاره به ادامه یافتن مسمومیت زنجیره‌ای چندین دبیرستان دخترانه در مناطق مختلف قم در هفته‌های اخیر، اظهار داشت که حتی اقدام آموزش و پرورش مبنی بر تعطیل اعلام کردن تمام مدارس در روزهای  سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، کارساز نبوده است و روز یکشنبه ٢٣ بهمن پس از پنج روز تعطیلی، دوباره مسمومیت دانش‌آموزان خبرساز شد. این پژوهشگر با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از ریشۀ این مسمومیت‌های سریالی، تأکید کرد که تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، «ظن خرابکاری ناشی از دیدگاه‌های طالبانی» را تقویت می‌کند.

 

 نفیسه مرادی، منع دختران از تحصیل در افغانستان با توجیهات دینی و علاقه برخی تندروهای مذهبی در ایران به منش طالبانی با استدلال اجرای اسلام واقعی را تقویت کنندۀ این ظن دانست که هدف از این مسمومیت‌ها، «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» باشد. این پژوهشگر تأکید کرد: «امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده و برهم‌زنندۀ امنیت ملی باید لحاظ کرد». نفیسه مرادی در ادامه، «تهاجم فرهنگی طالبانی در مواجهه با زنان» را خطر بزرگی دانست و گفت که اگر با آن مقابله نشود، به «تودۀ بدخیم سرطانی» منجر می شود. این پژوهشگر همچنین خواستار شناسایی عوامل مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در قم و برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی شد.

 

 گمانه‌زنی پیرامون دست داشتن گروه‌های مذهبی تندرو در مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در قم، در حالی مطرح شده است که استاندار قم به رغم گذشت بیش از ٧۵ روز، همچنان سکوت کرده و واکنشی به این موضوع نشان نداده است. تنها پس از اعتراض والدین مقابل فرمانداری قم، فرماندار قم به والدین دانش آموزان گفت: «درحال بررسی این موضوع هستیم و هنوز درخصوص علت مسمومیت دانش آموزان به نتیجه قطعی دست نیافته‌ایم». و مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز مشاهدۀ هرگونه علامتی دال بر مسمومیت با آمونیاک در دانش‌آموزان بستری در مراکز درمانی را رد کرده و گفته است که هنوز به عامل مشخصی در خصوص این حادثه دست نیافته است! و نوری، وزیر آ.پ نیز آن را «شایعات» خوانده!!

 

 نمایندگان قم در مجلس نیز موضوع را «مشکوک» و «امنیتی» دانسته و اظهارات ضد و نقیضی را درباره‌ی منشأ مسمومیت‌ها مطرح کرده‌اند. در یک اظهارنظر عجیب مهدی مصری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم در نامه‌ای به محسن اوروجی مدیر کل مدیریت بحران استان، خواستار «نمونه‌برداری از هوای تنفسی و بازدم دانش‌آموزان دچار مسمومیت در کیسه‌های نایلون فریزری» شده است.

 

 نهادهای متعدد امنیتی کشور و حراست آموزش و پرورش به جای تفتیش عقاید معلمان و وارسی مذبوحانه‌ی دفتر و مشق و کتاب‌های دانش‌آموزان و پیگیری عکس‌های صفحه‌ی اول یا تشکیل هیئت‌های تخلف‌یاب که در حال تفتیش عقیده و فشار بر معلمان و فعالان صنفی هستند، باید پاسخگوی سهل‌انگاری خود در پیگیری این عملیات تروریسی علیه فرزندان این سرزمین باشند.

 

 حذف گزارش نفیسه مرادی از سایت اخبار قم نشان‌دهنده‌ی اهتمام این نهادها بر سانسور واقعیات و سرپوش گذاشتن بر حقیقت است. در حالی‌که وظیفه نهادهای یاد شده روشن نمودن فوری ماهیت این تهدید مدارس، کشور است. علاوه بر این مسئولیت هر گونه آسیب غیر مترقبه دیگر در موضوع مسمومیت دانش آموزان در مدارس متوجه  وزیر آموزش و پرورش، سازمان اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی نیز می‌باشد.

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

......................................................................

مسمومیت سریالی دختران در مدارس قم

آیا نگاه‌های طالبانی پشت پرده ماجراست؟

 

نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در یادداشتی در سایت قم نیوز به مساله مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در این شهر پرداخت و وجود نگاه‌های طالبانی مخالف تحصیل دختران را در پشت این حوادث محتمل دانست.

 

آفتاب‌‌نیوز :

نفیسه مرادی نوشت: مدتی است مسمومیت دانش‌آموزان دختر مدارس قم باعث ایجاد نگرانی شده است. این در حالی است که اولین بار خبر مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان هنرستان دخترانه نور در نهم آذر ماه و هم‌زمان با فراگیری شعار «زن، زندگی، آزادی» در دبیرستان‌ها منتشر شد.

 

در هفته‌های اخیر روزانه چندین دبیرستان دخترانه در مناطق مختلف شهر درگیر این قضیه می‌شوند، به‌طوری که آموزش و پرورش قم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، تمام مدارس را تعطیل کرد؛ اما روز یکشنبه بعد از پنج روز تعطیلی دوباره مسمومیت دانش‌آموزان خبرساز شد.

 

آنچه امروز برای خانواده‌ها مهم است مشخص شدن ریشه این مسمومیت‌های سریالی و برقراری امنیت در مدارس است تا سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان حفظ شود.

 

فراتر از آن، تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.

 

منع دختران از تحصیل در کشور همسایه با توجیهات دینی و علاقه برخی - هر چند نادر- به منش طالبانی در داخل با این استدلال که آنان اسلام واقعی را اجرا می‌کنند، تقویت کننده این ظن است که هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد. (درگیر شدن یک دبستان پسرانه استثناء این قضیه است و شیفت مخالف آن دخترانه می‌باشد).

 

شاید تا پیش از این، ورود مواد مخدر و تسلیحات نظامی، قاچاق کالا، بمب‌گذاری و مواردی از این دست برهم زننده امنیت ملی در ابعاد گوناگون تلقی می‌شد، اما امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده باید لحاظ کرد.

 

امروزه باید علاوه بر تهاجم فرهنگی غرب با تمرکز بر اسلام‌زدایی از فرهنگ ایرانی، به تهاجم فرهنگی طالبانی نیز توجه ویژه داشت. قرائت طالبانی از اسلام در مواجهه با زنان بزرگترین خطری است که دینداری جوانان را تهدید می‌کند.

 

از آنجایی که تهاجم فرهنگی غرب رویکردی برون دینی دارد و هدف آن مشخص است، لذا راحت‌تر می‌توان با آن برخورد کرد؛ اما تهاجم فرهنگی طالبانی، امری درون دینی است و همانند تکثیر اشتباه سلولی از بدنه جهان اسلام و شکل‌گیری توده بدخیم سرطانی می‌باشد که مقابله با آن را پیچیده‌تر می‌کند.

 

با توجه به قدرت، دقت و سرعت عمل نهادهای امنیتی ایران در شناسایی هرگونه عوامل خرابکارانه و تروریستی و... ، طولانی، تکراری و بیشتر شدن مسمومیت‌ها در مدارس قم و عدم شناسایی عوامل آن، سطح توقع خانواده‌ها را از ایشان بیشتر می‌کند. لذا انتظار می‌رود تا آن زمان کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار شود تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان در آرامش به سر برند.

...........................................................................................

ادامه مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم؛ مذهبی‌های تندرو، متهم ردیف اول

 

در تازه‌ترین دور این مسمومیت‌ها، ۳۷ دانش‌آموز دختر روز یکشنبه ۲۳ بهمن مسموم شدند

 

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی حاضر نیستند درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم گزارش دقیقی ارائه کنندــ رسا‌نیوز

 

سایت محلی قم‌نیوز با انتشار یادداشتی، نیرو‌های مذهبی تندرو در قم را متهم ردیف اول مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در این شهر اعلام کرد.

 

این سایت یادداشتی از نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی، منتشر کرده که در آن آمده این مسمومیت‌ها «تقویت‌کننده ظن ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» است.

 

به نوشته مرادی، عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را باید «برهم‌زننده امنیت ملی» دانست و اگر با «تهاجم فرهنگی طالبانی» مقابله نشود، به شکل‌گیری «توده بدخیم سرطانی» منجر خواهد شد.

 

مسمومیت بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز بر اثر استنشاق گاز سمی در مدارس قم

نویسنده این یادداشت از مقام‌های مسئول خواسته است تا زمان شناسایی عوامل این مسمومیت‌ها، مدارس در قم غیرحضوری شوند.

 

این یادداشت در پی تقویت برخی گمانه‌ها مبنی بر تشکیل گروهی از تندرو‌های مذهبی در  قم با هدف ممانعت از تحصیل دختران و تشدید محدودیت‌ها علیه زنان منتشر شده است. سکوت معنادار استاندار قم و اظهار‌نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر «امنیتی» بودن مسمومیت‌ها، در کنار تداوم این بحران و شناسایی نشدن عوامل آن، این پرونده را با حدس و گمان‌هایی همراه کرده است.

 

مقام‌های بهداشتی و آموزشی و امنیتی می‌گویند نتوانسته‌اند عامل یا عاملان این مسمومیت‌ها را شناسایی کنند و دقیقا نمی‌دانند این مسمومیت‌ها از چه ماده‌ای ناشی شده‌اند.

 

از آذر ماه تاکنون در بیش از ۱۰ مدرسه دخترانه شهر قم دست‌کم ۱۵ بار مسمومیت رخ داده که به وخامت حال حدود ۱۴۰ دانش‌آموز منجر شده است. آخرین مورد این مسمومیت‌ها روز یکشنبه ۲۳ بهمن رخ داد که کار ۳۷ دانش‌آموز دختر را به مراکز درمانی کشاند.

 

اعلام ناتوانی نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در شناسایی یا بازداشت عوامل این مسمومیت‌ها و سکوت مطلق استاندار قم در این رابطه، این گمانه را در میان خانواده‌های دانش‌آموزان تقویت کرد که عامل این اقدام‌ها یک جریان مذهبی تندرو است که حاکمیت به برخورد یا معرفی آن‌ به افکار عمومی علاقه چندانی ندارد.

 

در این میان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در نامه‌ای، از مدیران مدارس خواست هوای ناحیه مسموم‌شده و دم و بازدم دانش‌آموزان را در کیسه فریزر نمونه‌برداری و ذخیره کنند.

.....................................................................

آرمان ملی ـ شماره 1495 - پنج شنبه ۲۷ بهمن۱۴۰۱

 

مشکل خاصی نیست؛ بیشتر شایعه است!

 

مشکل خاصی نیست؛ بیشتر شایعه است!

آرمان ملي: حال دانش‌آموزان مدارس دخترانه قم اين روزها خوب نيست؛ حال والدينشان هم همين‌طور. تکرار مسموميت‌هايي که مسئولان به گفته خودشان، هنوز دليل مشخصي براي آن پيدا نکرده‌اند، مسموميت‌هايي که از اوايل آذر و در ناحيه‌هاي آموزشي و مدارس متفاوت قم به وقوع پيوست، والدين را به مقابل فرمانداري هم کشاند. روز گذشته در حالي که يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران و پس از جلسه هيات دولت، به موضوع مسموميت‌ها اشاره کرد، آن را مشکل خاصي ندانست و گفت که بيشتر شايعه است، بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت هم به قم سفري داشت و سري هم به بيمارستاني که بچه‌هاي مسموم شده به آن منتقل شده بودند زد و گفت که مسموميت‌ها خفيف بوده‌اند و جاي نگراني نيست. حرفي که مجيد محبي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي قم که حالا سخنگوي کارگروه بررسي مسموميت در مدارس قم هم هست، تکرار کرد که «بحث شايعه را هم همين طور با اين مضمون که؛ هيچ عارضه دائم و ساختاري در دانش‌آموزان نداشتيم و تا به حال دانش‌آموزي فوت نشده، دچار فلج نشده، دچار خونريزي گوارشي و... نشده است؛ من قويا عرض مي‌کنم که هيچ مشکل و هيچ موردي از اين مواردي که در دنياي مجازي شايعه مي‌کنند، نداشته‌ايم. او از گروه‌هاي تخصصي و تشخيصي نيز ياد کرد که عمليات نمونه برداري از محيط، سطوح، هوا و… را انجام مي‌دهند هرچند که هنوز به هيچ عامل شناخته شده و مشخصي در رابطه با مسموميت‌ها نرسيده‌اند!بايد گفت مسئولان چه بخواهند چه نخواهند اينگونه موضع‌گيري‌هايشان در خصوص مسموميت دانش‌آموزان در مدارس دخترانه قم نه تنها مشکلي را حل نکرده که بر ابهامات نيز مي‌افزايد. در ميان گزارش‌هاي مسئولان، دو موردي که آن‌ها بيشتر مورد تاکيد قرار مي‌دهند يکي اين است که اين مسموميت‌ها براي دانش‌آموزان، عارضه پايدار ندارد و ديگري تاکيد بر داشتن بيماري زمينه‌اي در دانش‌آموزان است.

 

وزير بهداشت به قم رفت

 

روز 25 بهمن، 117 دانش‌آموز به علت مسموميت در مراکز درماني قم پذيرش شدند. خبري که مجيد محبي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي قم، اعلام کرد. بعد از اين مورد مسموميت و در حالي که بيش از دو ماه از اولين مسموميت که نهم آذر در هنرستان دخترانه نور، اتفاق افتاد و بعد از آن در نزديک به بيست مورد ديگر در مدارس دخترانه ديگر، تکرار شد، بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت به قم سفر کرد به اين منظور که مساله مسموميت دانش‌آموزان قمي در مدارس را بررسي کند. اما جمع بندي وزير بهداشت از اين سفر اين بود که مسموميت بسيار خفيف است و عارضه‌اي از شروع مسموميت تا امروز ايجاد نشده و نگراني در اين جهت وجود ندارد. عين‌اللهي روز گذشته، در بيمارستان شهيد بهشتي قم درباره مسموميت سريالي دانش‌آموزان قمي، ادامه داد که «امروز در قم در بيمارستان شهيد بهشتي حضور داريم و با تعدادي از افرادي که به دليل مسموميت از مدارس به اين بيمارستان منتقل شده بودند ديدار و با پزشکان صحبت و مذاکراتي داشتيم.» او اين‌طور ادامه داد: «اساتيد دانشگاه علوم پزشکي قم نهايت تلاش و درمان‌ها را انجام داده‌اند و چند تيم از تهران به قم اعزام شده و جمع‌بندي ما اين است که عامل مسموميت، عامل ميکروبي نيست. » وزير بهداشت گفت: «هيچ ميکروب و ويروسي در اين زمينه شناخته نشده و يک کميته ويژه از اساتيد برجسته دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با مسئوليت معاونت درمان مامور کرديم تا بررسي‌هاي ويژه انجام دهند و نتيجه آن را به مردم خواهيم گفت.

 

شايعات

 

اما در حاشيه جلسه هيات دولت درروز گذشته، وزير آموزش و پرورش هم به مشکل ايجاد شده براي برخي دانش‌آموزان استان قم اشاره کرد و به خبرنگارها، گفت: تا الان که من خدمت شما هستم و گزارش را از دکتر عين‌اللهي وزير بهداشت گرفتم، هيچ گونه آلودگي ميکروبي کشف نشده است. هيچ عارضه‌ ماندگاري براي دانش‌آموزاني که دچار اين مسمويت شدند يا احساس مسموميت را داشتند، وجود ندارد. او گفت که دکتر عين‌اللهي رفتند به سمت قم تا يک جلسه نهايي را داشته باشند. نوري به بحث شايعه اشاره کرد و با بيان اينکه «بيشتر دوستان ما فرمودند که شايد(افراد مسموم شده) دچار يک اختلالات ناشي از اين شايعاتي که مطرح مي‌شود شده باشند»، ادامه داد که «بررسي‌هاي ما در چندين جاي شهر قم و جلساتي که با آقاي استاندار و مسئولان محلي داشتيم نشان داد که تحت تاثير شايعات مدارس باز نشدند، البته آقاي استاندار فرمودند که از ديروز يا پريروز مدارس باز شدند. بخش اعظم اين مشکلات ناشي از همين شايعاتي بود که مردم و دانش‌آموزان را دچار يک ترس کرده است و الان از مراجع ذي‌صلاح گزارش گرفتيم که مشکلي براي بازگشايي مدارس نيست. اين وزير با مطرح کردن اين موضوع که «از مراجع ذي‌صلاح گزارش گرفتيم و گفتند مشکلي وجود ندارد»، توضيح داد که «در تعدادي از مدارس ما، اين بو احساس شده و بعد تعداد زيادي از دانش‌آموزان به بيمارستان‌ها رفتند، به‌طور طبيعي اين تعدادي که بيمارستان رفتند يک تعدادي‌شان بيماري زمينه‌اي دارند و پزشکان محترم به‌خاطر اينکه به آن بيماري‌هاي زمينه‌اي‌شان برسند بعضي‌ها را نگه مي‌دارند بعد دوباره شايعه مي‌شود که يکي فلج شد يا يکي چنان شد. او از رسانه‌ها خواست که کمک کنند اثر شايعات منفي را از بين ببرند تا دانش‌آموزان به مدارس بروند و درس بخوانند. نوري گفت: «دانش‌آموزان ما حدودا سه سال تحصيلي جا ماندند و حيف است.

 

تاکيد مي‌کنم؛ اين مسموميت‌ها عارضه پايدار ندارد

 

سخنگوي کارگروه بررسي مسموميت در مدارس قم هم با تاکيد بر تاثيرات استرس و اضطراب بر دانش‌آموزان و محيط‌هاي اضطرابي و فضاي مجازي که(در بحث شايعات)، به آن دامن مي‌زنند، گفته: اين اضطراب‌ها به نفع دانش‌آموزان نيست و باعث مي‌شود اگر علائم و اثراتي در دانش‌آموزي وجود داشته باشد، تشديد شود. نظر ما اين است که هرچه محيط مدارس و زندگي دانش‌آموزان آرام‌تر باشد، خيلي راحت‌تر مي‌توان مساله را مديريت کرد و بهبود براي دانش‌آموزان خيلي بهتر و سريع‌تر انجام مي‌شود. مجيد محبي با بيان اينکه در مجموع تا به حال تمام دانش‌آموزاني که دچار مسموميت شده‌اند حال عمومي خوبي دارند، افزوده: هيچ کدام از اين دانش‌آموزان پس از مسموميت دچار مشکل ساختاري يا پايدار در جسم‌شان نشده‌اند و بهبود يافته‌اند. البته برخي از آنها اظهار مي‌کنند که ضعف عضلاني دارند يا حالت سرگيجه در آن‌ها وجود دارد که اين موارد نيز قابل درمان و پيگيري است. بنابراين تا به حال با مشکل ساختاري که منجر به اشکالي در دانش‌آموزي شود، مواجه نبوده‌ايم. او در مورد انجام آزمايش روي دانش‌آموزاني که دچار مسموميت شده‌اند، عنوان کرد: تمام آزمايش‌هاي خون، نمونه‌هاي گوارشي، آزمايش ادرار، نوار عصب و عضله، سي تي اسکن مغزي،‌ام آر‌اي ريه و مغز و… همه به صورت کامل روي افراد مسموم انجام شده است، اما هيچ کدام مشکل حادي نداشتند. در برخي آزمايش‌ها به دليل مشکل زمينه‌اي مانند سوء تغذيه، شايد در موردي شاهد کمبود کلسيم يا منيزم و… بوديم، اما اين کمبودها هيچ ارتباط معنادار و علمي با موضوع مسموميت دانش‌آموز ندارد. سخنگوي کارگروه بررسي مسموميت دانش‌آموزان قمي در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال مسموميت دانش‌آموزان با گاز دي اکسيد کربن و آمونياک وجود دارد؟ جواب داده که «شاهدي هم مبني بر وجود اين موضوع نداريم. ما بيشتر عوامل استنشاقي را مدنظر قرار داده‌ايم البته اگر اصلا چيزي وجود داشته باشد. تا به حال بررسي‌ها روي همه عوامل احتمالي انجام شده و هيچ عامل مشخصي حتي گاز استنشاقي را براي موضوع مسموميت‌ها پيدا نکرده‌ايم. محبي که گفت‌وگويي با ايلنا انجام داده به اين نکته اشاره کرده که «از ابتدا که اعلام شد مدرسه‌اي دچار مسموميت شده است، بلافاصله گروه‌هاي امدادي و تشخيصي به مدرسه رفتند؛ گروه‌هاي امدادي که کار خودشان را انجام مي‌دهند و اعزام افرادي که مشکلي داشته باشند به بيمارستان‌ها را برعهده دارند. گروه‌هاي تخصصي و تشخيصي نيز عمليات نمونه برداري از محيط، سطوح، هوا و… را انجام مي‌دهند.

 

ارائه گزارش وزير اطلاعات درباره مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان قمي به هيات دولت

 

علي بهادري جهرمي در حاشيه جلسه روز گذشته هيات دولت در جمع خبرنگاران، گفت : با توجه به برخي مباحث درباره حوادثي که در تعدادي از دبيرستان‌هاي دخترانه استان قم پيش از اين ارائه شده بود و ماموريتي که به وزارت اطلاعات در اين زمينه داده شده بود، وزير اطلاعات گزارشي از بررسي‌هاي اوليه در اين زمينه ارائه کرد که البته فرضيه‌هاي مختلفي بود که در حوزه‌هاي پزشکي وجود داشت و براي بررسي آن به ويژه بر ظرفيت‌ پزشکي خود استان قم و همکاري آنان تکيه داشت. سخنگوي دولت يادآور شد: وزير بهداشت هم امروز(ديروز) به شکل ميداني و به عنوان نماينده دولت به قم رفت تا موضوع را مورد بررسي بهتر قرار دهد، البته خوشبختانه هيچ دانش‌آموزي در بيمارستان بستري باقي نمانده است. بهادري جهرمي ادامه داد: نمايندگاني از وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش هم در اين سفر با وزير بهداشت همکاري خواهند داشت.

..........................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©