Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۲۰ می ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱  برابر با ۲۰ می ۲۰۲۲
#بیانیه کانون صنفی فرهنگیان #گیلان در محکومیت صدا و سیما و کیهان در طرح سناریو سازی و اتهامات واهی علیه آقایان اسکندر لطفی، شع

بیانیه های اعتراضی در رد سناریوسازی های رذیلانه نهادهای امنیتی

 

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

در پاسخ به سناریوسازی‌‌ مضحکِ صدا و سیما علیه فعالان صنفی معلمان

 

گمان مبر که به پایان رسیده کارِ مغان

هزار باده‌ی ناخورده در رگِ تاک است

 

به‌نام خداوند جان و خرد

 

همکاران محترم، فرهنگیان شریف ایران!

 

همان‌گونه که اطلاع دارید شورای‌هماهنگی با سابقه‌ی بیست‌ساله، مجموعه‌ای است که از دل کانون‌ها و انجمن‌ها صنفی فرهنگیان در سراسر کشور، برآمده است و تمامی‌ تشکل‌های عضو این مجموعه، با مجوز وزارت کشور فعالیت می‌کنند. این شورا براساس آرای نمایندگان تشکل‌های عضو اداره می‌شود و به‌هیچ وجه قائم به‌ فرد نیست.

 

هم‌چنین این شورا، از ابتدای تاسیس، عضو رسمی سازمان جهانی معلمان (آموزش بین‌الملل ei) بوده و با این‌نهاد بین‌المللی ارتباط داشته و دارد.

این شورا، از ابتدای تاسیس مطالبات معلمان و دانش آموزان را مدنظر داشته و از طُرق مختلف (نامه‌نگاری، جلسه با دولت، مجلس، وزارت‌خانه، نوشتن طومار و نهایتاً تجمعات اعتراضی) صدای خود را به‌ گوش مسئولان رسانده‌است.

 

در مدت بیست سال، فرهنگیان ایران به مسالمت آمیزترین و مدنی‌ترین شکل ممکن و بر اساس اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند. فقط در سال گذشته یازده کنش مدنی و موفق برگزار شده که به معلمانه‌ترین شکلِ ممکن، انجام شده‌است.

 

تاکید می‌شود که تصمیمات این‌ شورا از طریق نمایندگان تشکل‌ها اتخاذ و با نام شورای هماهنگی منتشر می‌شود.

 

لازم به‌ذکر است که جنبش اعتراضی معلمان، جنبشی اصیل، مستقل و صنفی بوده و به هیچ فرد، جناح، گروه و یا نهادی وابسته نبوده و نیست. معلمان ایران نجیب‌تر از آنند که به ناجوانمردانه و نانجیبانه‌ترین شکل، به نهادها، گروه‌ها یا اشخاص داخل یا خارج از کشور منتسب شوند.

 

اخیرا وزارت اطلاعات پس از دستگیری چند نفر از خوشنام‌ترین و با سابقه‌دارترین کنشگران صنفی، ابتدا در سناریویی مضحک آنان و شورای هماهنگی را مرتبط با دستگیری دو نفر از اتباع فرانسوی (خانم سیسیل کوهلر معلم و عضو اتحادیه معلمان فرانسه و همسرش آقای ژاک پاریس معلم مقطع ابتدایی) جلوه داد که در پی ایجاد آشوب در ایران از طریق کنشگران صنفی بوده‌اند، و اصلاً از خود نپرسیده‌اند که اگر معلمان در پی ایجاد آشوب بوده‌اند، چرا در بیست‌سال گذشته، به مسالمت‌آمیزترین شکل اعتراض کرده‌اند.

 

در اقدام مذبوحانه‌ای دیگر، صدا و سیما با پخش گزارشی و نام بردن از چند تن از معلمان شریف ایران (رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه) پروژه‌ی سناریوسازی کمیکِ خود را علیه معلمان شریف ایران که رزومه‌ی فعالیت‌ِ آن‌ها بسیار شفاف است، ادامه داد.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن این رفتار نیروهای امنیتی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چند نکته را به استحضار فرهنگیانِ عزیز و ملت شریف ایران می رساند:

 

۱- طبق قوانین جمهوری اسلامی، پیش از تشکیل دادگاه علنی و با حضور متهم و رعایت ضوابط حقوقی کامل، نمی توان از طریق رسانه‌ای که قید ملی را یدک می‌کشد، با آبرو و حیثیت افراد بازی کرد. هرچند صدا و سیمای ایران ید طولایی در این امر دارد، به شکلی که خبرنگار، عملاً نقش بازجوها را بازی می‌کند و چه بسا کاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شود.

اما نکته‌ی ظریف این‌جاست که ملت شریف ایران، با این روش‌ به‌خوبی آشنا است؛ احتمالاً در چند روزِ آینده و برای تکمیل‌شدنِ این سناریو، این دو تبعه فرانسوی مجبور شوند که در تلویزیون حاضر شوند و اعتراف‌ کنند که: هدفشان از مسافرت به ایران به آشوب کشیدن تجمعات معلمان بوده‌است!

 

۲- نیم‌نگاهی به رزومه افراد دستگیر شده‌ی فرانسوی نشان می‌دهد که آن‌ها در فرانسه، فعال صنفیِ مستقل از حکومت بوده و با سیاست‌های دولت فرانسه در حیطه آموزشی و کارگری اساساً مخالفند. بسیار مضحک است که شهروندان مستقل از نهادهای قدرتِ یک کشور را گروگان گرفته و دستاویز سرکوبِ کنشگران صادقِ ایران‌زمین قرار دهند و انتقام مطالبه‌گری را به غیر اخلاقی‌ترین شکل ممکن، از معلمان ایران بگیرند.

 

۳- طی بیست‌سالِ گذشته، این فعالان صنفی خوشنام (بداقی، لطفی، نیک‌خواه، محمدی) پیگیر مطالبات صنفی جامعه معلمان و از جمله تعطیل‌شدن اصل سی‌ام قانون اساسی بوده‌اند. صدا و سیما گزارشش را طوری تنظیم کرده که این افراد، تازه به جمع معلمان پیوسته‌اند و قصد آشوب از طریق خارجی‌ها را دارند. حال آن‌که معلمان دستگیر شده، سابقه‌ای بیست‌ساله در پیگیری مطالبات صنفی دارند و فعالیتِ آن‌ها بر اساس اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی انجام شده‌است.

برهمگان روشن است که تجمعات معلمان، معطوف به مطالبه‌گری صنفی بوده و این نکته در شعارها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های تجمع کنندگان موجود است و با مرور آن‌ها، می‌توان دستِ پوشالیِ سناریوسازان را رو کرد.

 

۴- به‌نظر می‌رسد وزارت اطلاعات برای تدوین این‌پروژه یا سناریو، با یک تیر، سه نشانه را مد نظر داشته‌است:

 نخست، تاثیرگذارترین کنشگران صنفی و در عین حال خوشنام‌ترین و محبوب‌ترین‌ها را نشانه بگیرد و برایشان پرونده سازی کند.

 دوم، شورای هماهنگی را که تنها مرجع اعتراضات جنبش معلمان بوده و هست را به آشوب و خط‌گیری از خارج متهم سازد.

 سوم، این‌که به وقت مناسب با توجه به خالی‌شدن خزانه کشور ناشی از غارتگری‌های افسار گسیخته، از طریق این دو تبعه دستگیر شده، بتواند سهم‌خواهی‌های خود را از دولت فرانسه داشته‌باشد.

 

در این میان اما، برای عملیاتی شدنِ این پروژه غیر اخلاقی، قرعه به‌نام معلمانی افتاده است که همه زندگی خود را طی سال‌ها کنشگری برای سرافرازی آموزش در ایران و احقاق حقوق معلمان و دانش‌آموزان وقف کرده‌اند.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن حمایت قاطع از تمامی معلمان دستگیر شده و رد اتهامات نخ‌نما، انتظار دارد که تمامیِ آن‌ها در اسرع وقت و بی‌قیدوشراط آزاد شوند و یا طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی، دادگاهِ آن‌ها به صورت علنی برگزار شود، تا ملت شریف ایران خود قضاوت کنند:

تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد

 

علی‌رغمِ منشِ معلم ستیزیِ برخی از تصمیم‌سازان، امیدواریم به‌خاطر شرایط حاکم بر کشور، زعمای باقی‌مانده با تجدید نظر در نگاه خود، به‌جای خط سرکوب، به پاسخگویی مطالبات جامعه معلمی بپردازند و از پروژه سازی‌های نمایشی علیه معلمان دست بکشند و خیال باطلِ سرکوب فعالیت‌های صنفی را از سر بیرون کنند و بدانند که:

 

گیرم که بر سر این‌باغ بنشسته در کمین پرنده‌اید

پرواز را علامت ممنوع می‌زنید

با جوجه‌های نشسته در آشیانه چه می‌کنید؟

 گیرم که می‌کشید

 گیرم که می‌برید

 گیرم که می‌زنید

با رویش ناگزیر جوانه‌ها چه می‌کنید؟!...

 

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

 ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

...................................................................

کنفرانس  معلمان ایران

همبستگی سندیکاهای کارگری سوئد با معلمان ایران

 

روز پنجشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

سندیکاهای کارگری سوئد در روزهای نهم و دهم ماه مه  ٢٠٢٢ میزبان کنفرانسی با هدف آشنایی با مبارزات و مشکلات معلمان ایران و در همبستگی با این مبارزات بودند. در این کنفرانس لارش میکاثیلسون منشی هیئت مدیره سندیکای کارگران ترانسپورت سوئد، لیف ایساکسون منشی بین المللی سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال.او)، روبرت گوستاوسون منشی بین المللی اتحادیه معلمان سوئد، شیرین سلیک، محقق مسائل کارگری و مارتین هورنرن مسئول ارتباطات سندیکای کارگری ترانسپورت سوئد، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با ایران، سعید تقوی و مجید تمجیدی از طرف پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ایران، ستار رحمانی کارشناس مسائل معلمان ایران و تعدادی از معلمان از ایران به طور مجازی شرکت داشتند.

بخش مهمی از این کنفرانس به گزارشهای مستقیم تعدادی از معلمان ایران اختصاص یافت. در این گزارشها به شرح اعتراضات وسیع معلمان در شهرهای مختلف طی سال گذشته و تداوم آنها در سال جدید شمسی، تداوم سیاست سرکوبگرایانه رژیم ایران بجای پاسخگویی به مطالبات برحق معلمان، دستگیری دهها نفر از معلمان و بطور مشخص تر به نحوه دستگیری آقایان  رسول بداقی،  جعفر ابراهیمی،  محمد حبیبی،  علی‌اکبر باغانی،  اسکندر لطفی،  مسعود نیکخواه،  شعبان محمدی و … و پرونده سازی علیه معلمان از جمله آقای  اسماعیل عبدی و  اعتصاب غذا ایشان و تعدادی از معلمان و زندانیان در همبستگی با ایشان پرداخته شد. شرکت کنندگان در این کنفرانس بشدت تحت تاثیر نحوه باورنکردنی سرکوب های حکومت در مقابله با این خواستهای بحق و ابتدایی و شجاعت و ایستادگی کم نظیر معلمان مبارز ایران قرار گرفتند.

 

شرکت کنندگان در این کنفرانس تاکید داشتند که خواستهای معلمان جزو ابتدایی ترین حقوق کار و بشر است، حق آزادی بیان، تشکل و جلب همبستگی بین المللی حق مسلم و خدشه ناپذیر معلمان ایران بوده و به اتخاذ سیاست سیستماتیک سرکوب از جانب رژیم ایران  در برخورد با این خواستها بشدت معترض بوده و بر سر واکنشهای بین المللی در همبستگی با معلمان ایران به تبادل و نظر پرداختند.

 

از نظر شرکت کنندگان در این کنفرانس طرح مطالبات بهبود کیفیت آموزش و پرورش، همسان سازی و بهبود شرایط کار و معیشت معلمان، تلاش برای عملی شدن قانون آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان و تشکل یابی آزاد و مستقل حول این مطالبات نه تنها جرم نیست بلکه شایسته بهترین تقدیرها است.

 

در روز دوم کنفرانس هیئتی به همراه  جاوید رحمان بطور جداگانه با فرد دوم وزارت خارجه سوئد مگنوس نیلسون و عفو بین الملل دیدار داشته و برگزاری کنفرانس “معلمان ایران” را به اطلاع آنان رسانده و خواستار واکنش عملی در محکوم کردن سیاست سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، به ویژه در تداوم سیاست اعدام در ایران شدند.

 

  شرکت کنندگان در این کنفرانس شورای هماهنگی کانون های صنفی فرهنگیان ایران را به عنوان نماینده معلمان ایران برسمیت شناخته و با تلاش های رژیم جمهوری اسلامی برای جایگزین کردن تشکل های بدیل و وابسته به دولت به عنوان تشکل های معلمان مقابله مینمایند.

 

ما با جدیت خواهان موارد زیر هستیم :

 

آزادی فوری همه  معلمان زندانی،  فعالان کارگری مدنی زندانی

 

تصویب و اجرای مقاوله نامه های حقوق بشر سازمان ملل، مقاوله نامه۲٣ و مقاوله نامه های ٨٧ و ٩٨ سازمان جهانی کار

 

سازمانهای کارگری سندیکایی و نمایندگان منتخب و اعضای آنها بدون ترس از خشونت، تهدید زندان و اخراج از کار اجازه فعالیت داشته باشند.

 

١٨ مه ٢٠٢٢

 

پلاتفرم  سندیکاهای کارگری سوئد

...............................................

بیانیه کانون صنفی معلمان  اسلامشهر

در خصوص پرونده سازی و سناریو سازی کیهان

و ۲۰:۳۰ علیه اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران

 

  هردم از باغ بری می رسد

تازه تر از تازه تری می رسد.

 

مردم عزیز ایران و همکاران گرامی

 

طی سه چهار روز گذشته ویدئوی از صدا و سیمای ملی( بخوانید میلی) بخصوص در اخبار ۲۰:۳۰ که آغاز به کار آن دقیقا با اهداف سیاسی طراحی شده است، پخش شد که در آن کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی و چهارتن از اعضای آن را متهم به جاسوسی کردند. آقایان  رسول بداقی از انجمن صنفی معلمان اسلامشهر،  مسعود نیکخواه از اعضای کانون صنفی معلمان مریوان،  اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان - مریوان و  شعبان محمدی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان مورد اتهام حاکمیت جمهوری اسلامی قرار گرفتند. استدلال رژیم جمهوری اسلامی این است که این چهارتن و چهار فعال صنفی دیداری با دو تن از اعضای سندیکاهای کارگری و انجمن آموزش و فرهنگ فرانسه داشته اند. بنابراین گناهکار محسوب می شوند.

 

  ظاهراً دیدار و ملاقات با خارجی ها جرم تلقی می شود.

این سناریو کاملا مضحک از تلویزیون ایران پخش شد و موجبات تاسف بسیاری از ما معلمان و دیگر هم وطنان شد.

 

  رسول بداقی و دیگر دوستان که مورد اتهام قرار گرفتند را همه می شناسیم. این دوستان و در کل جنبش معلمان ایران از زمان شکل گیری تا کنون هدفی جز ارتقای جایگاه آموزش و علم و معلم را نداشتند. آنها، بارها و بارها در سخنرانی و فعالیت خود هموار کانون ها فعالان صنفی را از ورود به سیاست بر حذر داشتند و تاکید می کردند که مهمترین آسیب کانون ها کار سیاسی کردن است.

 

  ما صد در صد معتقد هستیم و می دانیم که اگر این دیدار صورت گرفته باشد فقط در جهت تقویت جنبش معلمان بوده که سابقه بیست ساله دارد و این سناریو جز برای متوقف کردن حرکت های ما معلمان نبوده و نیست.

 

  کانون صنفی معلمان اسلامشهر این حرکت زشت و دور از انصاف را بشدت محکوم کرده و خواستار محاکمه و عذر خواهی عوامل ساخت این ویدئو است و اعلام می کند که با این حرکت های توهم آمیز جز بدنامی برای خود چیزی باقی نمیگذارید. دست از این روشهای غیر متعارف و نخ نما و بی اساس بردارید و هرچه سریعتر نسبت به آزادی این عزیزان اقدام کنید.

 

  ما تاکید و یادآوری می کنیم که جنبش معلمان زنده است و قائم به فرد نیست و به کار خود با قوت ادامه می دهد.

 

کانون صنفی معلمان اسلامشهر

۱۴۰۱/۲/۲۹

...............................................

بیانیه کانون صنفی معلمان  خوزستان

در محکومیت  سناریو سازی علیه فعالان فرهنگی و شورای هماهنگی تشکلها

 

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران به عنوان یک مرجع معتبر و قابل استناد برای معلمان سراسر ایران می باشد که از سال ۱۳۸۰ تا کنون پیگیر مطالبات معلمان از همه راههای قانونی از قبیل  رایزنی و  مذاکره و  تجمع و  تحصن بوده و در این مسیر با همه دشواری ها برای احقاق حقوق حقه معلمان و دانش‌آموزان این مرز و بوم از هیچ تلاشی دست بر نداشته است.

 

اعضای شورای هماهنگی متشکل از نمایندگان کانون های صنفی و فعالین صنفی سراسر ایران است که تمامی برنامه ها و فعالیت ها از موضع گیری، صدور بیانیه تا اعلام تحصن و تجمع و ....با همفکری و مشورت کلیه اعضا صورت می گیرد و ارتباطش با بدنه معلمان از طریق نمایندگان آن ها در شورا میسر می گردد.

لازم به ذکر است که هر تشکل در شورا فقط یک حق رای دارد بنابر این تصمیمات گرفته شده نتیجه خرد جمعی و نظر همه تشکلها میباشد در نتیجه اینگونه سناریوهای نخ نما به هیچ عنوان نه در شان شورا و نه در شان همکاران دلسوز و آزاد اندیشی می باشد که با اتهامات واهی در بازداشت به سر می برند.

 

سازمان جهانی آموزش یا فدراسیون آموزش بین المللی به نام ( Education International ) یا EI که شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران از سال ۱۳۹۰ به عنوان عضو ناظر در آن عضویت داشته است و خانم سیسیل کوهلر و همسر ایشان آقای ژاک پاریس هم آموزگار و هم از اعضای این نهاد هستند.

 

"پیگیری اصلاحات آموزشی و رصد شرایط آموزش و پرورش کشورها و به خصوص وضع معلمان از مهم ترین وظایف این نهاد بین المللی است"

 

بنابر این ارتباط شورای هماهنگی با این نهاد و ارتباط اعضا با یکدیگر در این بستر کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

 

اتحاد و همبستگی معلمان و مرجع قرار دادن شورا در راه مطالبه گری عرصه را بر چپاولگران تنگ کرده است.

ایستادگی و برحق بودن معلمانی همچون  رسول بداقی،  مسعود نیکخواه،  اسکندر لطفی و  شعبان محمدی تاب و طاقت از مسئولین و مجلس و دولت ناکارآمد و بی مسئولیت ربوده است 

و با تهدید و بازداشت و زندانی کردن معلمان سعی در پاک کردن صورت مسئله را داشته اند. با تمام تلاش هایی که در جهت لگدمال کردن حقوق معلمان و عقب راندن جنبش حق طلبانه آن‌ ها که تا به حال انجام شده ولی ناتوان از در هم شکستن اتحاد معلمان، سرانجام آخرین حربه‌ی یا بازی نخ نما شده و تکراری از آستین نیروهای امنیتی بیرون آمد تا با تحت فشار قرار دادن فعالین زندانی از آن‌ها اعتراف بگیرند و با خدشه به جنبش عدالتخواهی معلمان، آن‌ها را از حضور در خیابان و طرح خواسته هایشان برحذر داشته و بترسانند و با کارت بازداشت دو معلم خارجی که سابقه ‌ای بسیار شفاف دارند در سیاست خارجی بازی کند.

 

موضوع قابل اهمیت بازی صدا و سیما و روزنامه کیهان است که با حیثیت این فعالین صنفی و فقط با طرح یک اتهام، بدون برگزاری دادگاه و اثبات جرم اقدام به انتشار تصویر و نام آنها نمود.

این یک بام و دو هوا زمانی بیشتر نمایان میشود که در خصوص اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و فسادهای کلان تنها به استفاده از حروف اختصار نام متهمین و تار کردن تصویر آنها خبر آن اعلام می شد.

 ماهیت رسانه میلی و روزنامه کیهان برای همه مردم ایران مشخص است به گونه ای که اگر اعلام کنند آب از کوه پایین می آید ملت می گویند دروغ است و احتمالا آب از کوه بالا می رود.

 

📌کانون صنفی معلمان خوزستان هر گونه اتهام زنی علیه فعالان خوشنام فرهنگی و بازداشت آنها را به شدت محکوم مینماید و اعلام می دارد از همه توان خود در رفع ظلم وارد شده به این عزیزان بهره خواهد برد.

 

کانون صنفی معلمان خوزستان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

.........................................

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان  گیلان

در محکومیت صدا و سیما و کیهان در طرح سناریو سازی

و اتهامات واهی علیه آقایان اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و رسول بداقی

 

متاسفانه در هفته های اخیر خط سرکوب دوباره سمت و سوی کنشگران صنفی نشانه رفت. از یک سو در گوشه و کنار کشور تجمعات آرام معلمان با حمله و هجوم معلم ستیزان مواجه شد و از سوی دیگر دستگیری معلمان تجمع کننده و پرونده سازی علیه آنها شدت و حدت بیشتری یافت.

در این میان آنچه بیش از همه موجب حیرت، تاثر و شگفتی است، سناریو سازی تکراری، ناجوانمردانه و غیر قانونی صدا و سیما و کیهان علیه چهار نفر از شناخته شده ترین کنشگران صنفی معلمی یعنی آقایان  رسول بداقی ( تشکل اسلامشهر و ریاست دوره ای شورای هماهنگی )  اسکندر_لطفی ( سخنگوی شورای هماهنگی )  شعبان محمدی و  مسعود نیکخواه ( اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان ) است که طی دو دهه فعالیت های چشمگیر آنها و تلاش های خستگی ناپذیرشان در راستای آموزش با کیفیت و رایگان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز‌‍ مطالبه گرایانه، بر کسی پوشیده نیست. اما سناریو سازان در اقدامی ناشیانه انجام دیدار این چهار معلم با خانم سیسیل کوهلر معلم و عضو اتحادیه معلمان فرانسه و همسرش آقای ژاک پاریس را که او هم یک معلم است، بهانه ای برای اتهام افکنی ها ناروا علیه همکاران صنفی ما قرار دادند. در حالی که این دیدارها امری عادی، متعارف و معمول است و بیش از همه این موضوع بر خود دستگاه های نظارتی و امنیتی محرز است، اما عجیب تر آنجاست که بدانیم این دو از نمایندگان سندیکایی هستند که در کشور فرانسه با سیاست های آموزشی دولت فرانسه همواره مخالفت ورزیده اند و در این بین چه مضحک است که این دو را جاسوسان دولت فرانسه بدانیم که به دنبال خط آشوب در ایران بودند و از سوی دیگر معلمانی که دو دهه کنشگری صنفی در سطح کشور را با شفافیت انجام داده اند، آن قدر ساده و مطیع بدانیم که این اتهامات ناروا را به آنها منتسب سازیم که نه با پیشینه ی هیچ کدامشان هم خوانی دارد و نه در برنامه کانون ها و کارنامه ی این کنشگران کوچکترین نشانه ای از آن طی این سالها به چشم می خورد. آنچه که همواره در کارنامه ی کنشگران صنفی کشور، نمود بر جسته و عینی داشته، مطالبه گری صنفی در چارچوب قانون اساسی بوده که این معلمان دلسوز بازداشتی، پیوسته بر آن پای فشرده اند.

 

📌کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن محکوم کردن این اقدام ناجوانمردانه و غیر قانونی، انتظار دارد مدعی العموم در وهله اول با شکایت از صدا و سیما به جهت طرح اتهامات واهی علیه این معلمان پیش از تشکیل دادگاه و انتخاب وکیل و سلب فرصت دفاع از آنها و تشویش ذهن میلیون ها بیننده، به این رویه های غیر اخلاقی و غیر قانونی در این رسانه پایان دهد و در وهله ی دوم شرایط برگزاری دادگاه آنها را مطابق اصل ۱۶۵ قانون اساسی به صورت  علنی و با حضور هیئت منصفه در پیشگاه ملت فراهم آورد تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

با توجه به شرایط بحرانی کشور و انباشت  نارضایتی های عمومی، تکرار چنین سناریویی بی گمان هیچ دستاوردی برای سناریو سازان نخواهد داشت. راه درست و منطقی، بازگشت به قانون و تمکین همه در برابر آن است. خواسته ای که کنشگران صنفی سالها بر آن تاکید می ورزند، اعتراض به تعطیلی اصل ۳۰ قانون اساسی و دعوت به احیای آن است که به همین دلیل از سوی مجریان و دست اندرکان اجرای قوانین، که در تعطیلی این اصل اساسی، توانسته اند به حیات سیاسی خود ادامه دهند،همواره با تهدید، توبیخ و زندان مواجه شده اند.

 کانون صنفی فرهنگیان گیلان امیدوار است دستگاه قضایی نصایح آموزگارانه و آموزه های معلمانه را راهکاری برای خروج از بحران های فزاینده کنونی بیابد و راهی را برای خروج از بن بست موجود بگشاید.

 

کانون صنفی فرهنگیان گیلان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

......................................

بیانیه‌ی انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

در محکومیت بازداشت فرهنگیان مطالبه گر به خاطر  سناریو سازی مضحکِ صدا و سیما.

 

دکتر روحانی چه زیبا صدا و سیما را برای مردم ایران معرفی کرد :

 

" صدا و سیمای میلی"

صدا و سیمایی که هر دقیقه اش برای مردم میلیاردها تومان خرج بر می دارد، به جای انعکاس دردها و آمال مردم، نقش قوه ی قضاییه را برعهده گرفته و حکم صادر می کند!

اگر صدا و سیما دادگاه عمومی و رسيدگي کننده به دعواست، پس بهتر است مجلس شورای اسلامی، قوه ی قضاییه را منحل کند و صدا و سیما را جایگزین آن قوه نماید.

اگر صدا و سیما، ملی است، پس چرا غارتگران بیت المال را با نام واقعی منتشر نمی کند و با اسامی :

«ب - ز» ، « ه - ر» ، «م- ش» و ... نام می برد؟

در کجای دنیا کسی را بدون محاکمه عادلانه، اینچنین در تلویزیون ملی به عنوان مجرم نشان می دهند؟

 

اما اهم خواسته های بازداشت شدگان (رسول بداقی،  اسکندر لطفی،  شعبان محمدی،  مسعود نیکخواه ) موارد زير است :

 

۱- آموزش رایگان بنا بر اصل ۳۰ قانون اساسی.

۲- افزایش شأن و منزلت اجتماعی معلم و توجه به معیشت او.

۳- همسان سازی حقوق بازنشستگان بر اساس لایحه  دولت و مصوبه مجلس.

۴- اجرای کامل و بدون نقص طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

۵- افزایش حقوق سالیانه بر مبنای تورم بر اساس ق م خ ک.

 

حال کدام یک از موارد بالا، غیرقانونی و برخلاف مصالح کشور و خواسته شخصی افراد بازداشت شده است؟

اگر بنا باشد کسی به جرم خائن بودن به وطن محاکمه شود، این مسئولان بی کفایت و منفعت طلب هستند که وظایف قانونی خود را در برابر مردم انجام نمی دهند و با عدم توانایی در کنترل تورم روزافزون ( و حتی چند برابر کردن قیمت کالاهای اساسی و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی )، موجب دلسرد کردن مردم از انقلاب و سوء استفاده بیگانگان شده اند.

معلم به کدام اسرار نظامی و امنیتی دسترسی دارد که آن را در اختیار بیگانگان قرار دهد؟

اگر شما این قدر اشراف اطلاعاتی دارید، چرا کاترین شکدم از دست تان در رفت؟

چرا در پایتخت دانشمندان هسته ای که با انواع سلاح های پیشرفته ترور شدند، نتوانستید حتی یک نفر از عاملان را هم بازداشت کنید؟

اگر این کشورهای بیگانه، دشمن دولتمردان هستند، فرزندان تان در آن جا چکار می کنند؟

این افراد خوشنام مطالبه گر، اگر چنانچه با فعالان فرهنگی کشورهای دیگر هم ارتباطی داشته اند، بی شک موضوع گفتگوی شان سری و امنیتی نبوده است. اگر چنین می بود، بی شک شماها مثل بقیه ی موارد، از آن باخبر نمی شدید!

در هیچ کجای جهان، نه تنها طلایه داران فرهنگ کشور را به خاطر حق خواهی و مطالبه گری، محاکمه و زندانی نمی کنند، بلکه آن ها را الگوی فرزندان شان قرار می دهند.

لذا از قوای سه گانه می خواهیم مانع فرافکنی و آزار معلمان این سرزمین، توسط اشخاص رسانه های معلوم الحال و منفعت طلب شود. بعلاوه با توجه به وظایف قانونی خود، به خواسته های بر حق اقشار جامعه به ویژه فرهنگیان توجه ویژه ای داشته باشد .

سخن فراوان است، گوش شنوا کم!

 

  در پایان انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه خواستار پایان پرونده سازی و آزادی هر چه زودتر تمامی بازداشت شدگان فرهنگی به ویژه آقایان ( رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه ) می باشد.

 

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

........................................................................

بیانیه فعالان صنفی شهرستان تربت حیدریه و مناطق اطراف

 

به نام خداوند جان وخرد

 

 

مردم شریف ایران

 

 بیش از بیست سال است فرزندان فرهیخته این سرزمین در مقام وکسوت معلم، نا کا‌رآمدی آموزش وپرورش، که ناشی از خطای شاید عمدی مدیران ناکارآمداست. را فریاد می زنند و خواهان رفع تبعيض و ناعدالتی آموزشی برای دانش آموزان وبهبود وضعیت معیشتی معلمان می باشند و بطور مسالمت آمیز و به روش‌های کاملا مدنی و قانونی در محل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده تا پیام به حق خود را به گوش مسئولان برسانند. اما مسئولان ذیربط به جای توجه به وضعیت نابسامان آموزش وپرورش اقدام به پرونده سازی، اخراج و زندان معلمان دلسوز وفداکار کرده اند.!؟

 و اخیرا قریب به دوهفته است، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - آقای  محمدرضا شریعتی نیا دبیر زبان انگلیسی منطقه زاوه را که یکی از فعالان دلسوز و فداکار عرصه مطالبه گری آموزش و پرورش مطلوب است، مانند دیگر فعالان صنفی موثر سراسر کشور بازداشت کرده‌اند، و بطور غیر قانونی به هتک حرمت ایشان و جامعه معلمان پرداخته اند. جامعه فعالان صنفی فرهنگیان این رفتار غیر اخلاقی را به شدت محکوم کرده خواستار آزادی سریع ایشان می باشند.

 

 بدیهی است در صورت ادامه بازداشت نامبرده با  تجمع در محل ادارات ذیربط (فرمانداری و دادگستری ) خواسته به حق خود را که همان آزادی معلمان و توجه به آموزش و پرورش است، به گوش مردم ایران و جهانیان می رسانیم.

 

فعالان صنفی شهرستان تربت حیدریه و مناطق اطراف

.........................................................................

سناریو سازی و اتهامات رسانه ملی و روزنامه کیهان

علیه فعالین صنفی معلمان خلاف نص صریح قانون اساسی و سایر قوانین"

رضا غلامی / سقز

بر همگان واضح است که در تمامی نظام های حقوقی و قواعد دادگاهی دنیا، در امور حقوقی اصل بر عدم و در امور کیفری اصل بر برائت است که این امر مهم در نظام حقوقی ایران (اصول و موادی مانند:

اصل 37 قانون اساسی و ماده4و 96 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 120قانون مجازات اسلامی و...)  گنجانده شده است.

 از آنجا که قانون اساسی ام القوانین یا مادر قوانین هر کشوری است و تعیین کننده ساختار سیاسی کشور است و در راس سلسله مراتب قوانین قرار دارد لذا هیچ نهاد امنیتی، دولتی یا حاکمیتی و مقررات دولتی و... تاب برتری یا یارای مخالفت با آن را ندارد.

از این منظر از آنجا کە رسانه ملی (پخش خبر 20:30) و روزنامه کیهان در چند روز گذشته با درج و پخش سناریوی مبنی بر دیدار چند نفر از فعالین صنفی معلمان ایران با دو توریست فرانسوی به نام های خانم سیسیل کوهلر معلم و عضو اتحادیه معلمان فرانسه و عضو سازمان آموزش جهانی(El) و آقای ژاک پاریس آموزگار بازنشسته، کانون و انجمن های صنفی و شورای هماهنگی تشکل های صنفی  فرهنگیان ایران و تعدادی از اعضای آن را متهم به جاسوسی کردند لذا جهت تنویر افکار عمومی و جامعە فرهنگیان، دانش آموزان و اولیای محترم ذکر نکات و موارد ذیل ضروری است:

 

 اولا: از آنجا کە استقرار و تحکیم نظم و قانون به عنوان بخشی از مسولیت و رسالت رسانه هاست که تقریبا همگان بر سر این امر اتفاق نظر دارند لذا پخش چنین سناریو و تصویر و سایر مشخصات مربوط به چند تن از فرهنگیان خوشنام و دلسوز این مرز و بوم که اتهام و جرمشان در دادگاه صالحه اثبات نشده است هتک حرمت و دامن زدن به بی قانونی و هنجارشکنی توسط رسانه ملی و روزنامه کیهان  است.

 

 ثانیا: بە فرض اینکه ملاقات و دیدار با دو نفر توریست که با مجوز و پاسپورت قانونی وارد کشور شده اند انجام شده باشد حال تشخیص اینکه این عمل جرم تلقی میشود یا خیر؟ در چه حدی است؟ و تعیین مجازات برای هر یک از عاملین بر عهده قوه قضاییه است نه ضابطین دادگستری (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران وبسیج) فلذا تا زمانی که حکم قطعی درباره نامبردگان صادر نشده است باید حقوق آنان در تمامی مراحل دادرسی رعایت گردد و هرگونه سناریو سازی در رسانه ها خلاف قانون است.

 

 ثالثا: از آنجا کە فرهنگیان شریف هتک حرمت شده در سناریوی رسانه ملی و روزنامه کیهان  دارای سابقە سو سیاسی نبوده و بە عنوان معلم فاقد هرگونە نقشە، اسرار یا اسناد وتصمیمات امنیتی  راجع به سیاست داخلی یا خارجی هستند  و اگر ملاقات و دیداری انجام شده صرفا بر اساس و با انگیزه کارصنفی و سندیکایی و تبادل تجربه در این زمینە  بوده و عمل ایشان با هیچ کدام از مواد مندرج در فصل اول قانون مجازات اسلامی (جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی مواد 498الی 512 ) مطابقت ندارد.

لذا استدلال رسانه ملی و روزنامه کیهان در سناریوی طراحی شده نقض صریح و آشکار موازین شرع و قانون میباشد و باید پاسخگو باشند.

 

  و در پایان: به عنوان عضوی از جامعه فرهنگیان ایران و انجمن صنفی معلمان کردستان از اعضای شواری هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران و تیم حقوقی ایشان، خانواده های محترم افراد هتک حرمت شده در سناریوی ساخته شده تقاضا دارم به عنوان کنشی مدنی در ادامه کنش های قبلی در اسرع وقت فارغ از نتیجه، نسبت به تدوین و تنظیم شکواییه علیه رسانه ملی و مدیر مسئول روزنامه کیهان در دادگاه صالحه اقدام نموده تا بار دیگر ثابت شود که فرهنگیان مروجان قانون و قانونمداری و اخلاق در جامعه هستند.

 

🖊 رضا غلامی / سقز

.........................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©