Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ برابر با  ۲۱ ژانويه ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰  برابر با ۲۱ ژانويه ۲۰۲۲
#بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به بازداشت محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان استان تهران

 

بیانیه های اعتراضی پیرامون بازداشت محمد تقی فلاحی

 

جای معلم زندان نیست!

......................................................

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

در اعتراض به بازداشت محمدتقی فلاحی،

دبیرکل کانون صنفی معلمان استان تهران

 

بار دیگر نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به‌جای توجه به مطالبات بر حق معلمان، معلمی را به بند کشیدند تا نشان دهند این حاکمیت است که قصد دارد مطالبات را امنیتی نموده و معلمان را سرکوب نماید.

 بازداشت دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران آقای محمد تقی فلاحی یک پیام بیشتر ندارد و آن پیام این است که معلمان در نظر حاکمان در ایران جایگاهی ندارند و مطالبه گری و عدالت‌طلبی ازنظر حاکمیت معنا ندارد و جواب حق‌طلبی مشت آهنین است.

برای ما واضح و روشن است که این بگیروببندها برای مقهور کردن کانون‌ها و انجمن‌های صنفی و فعالان است و می‌خواهند این شور و شوق مطالبه گری که متکی به یک شعور و آگاهی صنفی بی‌نظیر در طول این دو دهه است را سرکوب نمایند اما زهی خیال باطل.

جنبش پیشرو و عدالت‌خواه معلمان ایران تا رسیدن به مطالبات بر حق معلمان و دانش آموزان، با حبس و اخراج و تعلیق به محاق نخواهد رفت زیرا که این جنبش هرگز به فرد قائم نیست اگرچه از کنشگران صادق قویاً حمایت می‌کند.

در حالی این فعال صنفی شریف به بند کشیده می‌شود و برای فعالان صنفی پرونده‌سازی می‌شود که دزدان و اختلاسگران آزادند و اقلیتی بر مسند نشسته چنان مست قدرت‌اند که خود و قدرتشان را ابدی می‌پندارند اما درس‌های تاریخ چیز دیگری می‌گوید.

ما در آستانه بهمن‌ماه هستیم و این ماه درس‌های عبرت فراوانی برای کسانی دارد که قدرت و ثروت و اقتدار خود را ابدی می‌پندارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن ارعاب و سرکوب، خواهان آزادی بی‌قیدوشرط محمدتقی فلاحی و تمام معلمان دربند است و از تمام معلمان می‌خواهد اتحاد و همبستگی خود را برای آزادی معلمان دربند و تحقق سایر مطالبات چون گذشته حفظ نمایند.

 

حاکمیت باید بداند که شورای هماهنگی در برابر این‌همه بی‌احترامی و هتک حرمت از حمله به تجمعات تا دستگیری فعالان ساکت نخواهند نشست ما از پرداخت هزینه در راه اعتلای معیشت و منزلت معلمان و بهبود کیفیت آموزشی و آینده بهتر برای کودکان باکی نداریم ما خواهان کشوری مستقل، دموکراتیک و صلح‌جو هستیم و جنبش معلمان را در ادامه مسیر جنبش مطالبه گری ملت ایران برای تحقق استقلال، آزادی، برابری، رفاه و صلح و شادی می‌دانیم. پرچم مطالبه گری ما هرگز بر زمین نخواهد افتاد حتی اگر همه ما را زندانی کنید شاگردان ما پرچم ما را به اهتزاز درخواهند آورد این سنت تاریخ است.

 

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۳۰ دی ۱۴۰۰

.........................

سندیکای کارگران شرکت واحد

بازداشت محمد تقی فلاحی

دبیر کانون صنفی معلمان تهران را محکوم می‌کند

محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران صبح روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ برای اجرای حکم شش ماه زندان توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.

فلاحی عضو کانون صنفی معلمان تهران که بهمن ماه سال ۹۸ بخاطر فعالیت‌های صنفی بازداشت شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود. نهایتا در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن هر گونه بازداشت ، زندان و صدور احکام قضایی علیه فعالین صنفی  معلمان و کارگران، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران است.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و

........................................................................

 بیانیه کانون صنفی معلمان تهران

 

 

 

در محکومیت بازداشت دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران،محمدتقی فلاحی

 

صبح روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه نیروهای امنیتی دبیرکل کانون صنفی معلمان را بازداشت و برای اجرای حکم  به زندان اوین منتقل نمودند. این تعرض در حالی صورت می‌گیرد که جنبش معلمان ایران در اوج مطالبه‌گری خود است و طی ماه‌های گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تجمعات باشکوهی را برگزار نموده و معلمان و دانش‌آموزان و والدین از این مطالبه‌گری حمایت نمودند. بی‌شک بازداشت آقای فلاحی برای سرکوب جنبش معلمان و به محاق بردن مطالبات صنفی است و نشان می‌دهد که حاکمیت قصد دارد به جای پاسخگویی ، مشت آهنین نشان دهد اما غافل از آنکه این سرکوب‌ها هرگز نمی‌تواند مطالبه‌گری فرهنگیان را متوقف نماید.

 

محمد تقی فلاحی چون سایر معلمان دربند در گذشته و حال، انسانی شریف و آزاده و نماد ایستادگی بر سر آرمان‌های انسانی و صنفی است. بی‌شک سطح خشونت و سرکوب حاکمیت می‌تواند گسترش پیدا کند و ممکن است پرونده‌های جدید تشکیل شود و احکام جدید اجرا گردد اما هرگز پرچم مطالبه‌گری بر زمین نخواهد افتاد. جنبش سرفراز معلمان ایران ضمن احترام به نمادها و افراد شاخص خود به عقبه تاریخی خود و پشتوانه معلمان متکی است و هرگز با زندان رفتن فعالان صنفی مطالبات به محاق نخواهد رفت.

 

کانون صنفی معلمان تهران ضمن محکوم نمودن بازداشت دبیرکل این تشکل، خواهان آزادی بی‌قید و شرط ایشان و سایر معلمان دربند است و هشدار می دهد ، در صورتی که این روند سرکوب و ارعاب ادامه یابد حاکمیت با اعتراضات گسترده تشکل‌های صنفی و معلمان روبرو خواهد شد.

 

ما به تمام تشکل‌های مدنی و صنفی و فعالان اجتماعی فراخوان می‌دهیم در برابر این خط سرکوب معلمان سکوت نکنند تعرض به فعالان صنفی معلمان تعرض به جنبش معلمان و تعرض به کلیت جامعه است.

 

کانون صنفی معلمان تهران

۲۹ دی ۱۴۰۰

.....................................

بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس

در محکومیت بازداشت محمد تقی فلاحی

 

امروز چهارشنبه ۲۹ دیماه ۱۴۰۰ محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران در منزل خود بازداشت و برای تحمل ۶ ماه حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد.

 

در شرایطی که لایحه رتبه بندی به صورت ناقص و غیر قابل قبول فرهنگیان در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان حتی حاضر به تایید این لایحه نیم بند هم نشد و قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون همسان سازی همچنان مورد بی توجهی قانون‌گذاران قرار گرفته و تجمعات قانونی معلمان در اعتراض به همین شرایط اسفبار مورد هجوم نیروهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد، در چنین شرایطی ضابطان قضایی با دستگیری قانونمندترین و آرام ترین فعال صنفی کشور در منزل ایشان قصد دارند تا پازل فشار بر فعالان و دهن کجی به جامعه معلمین را کامل کنند.

 

بازداشت محمد تقی فلاحی به این شکل نه تنها برای چندمین بار نشان داد که هیچ اراده ای در ارکان حاکمیت برای حل مشکلات معلمان وجود ندارد بلکه حاکمیت با پافشاری بر راه حل فشار و تهدید، قصد سرکوب فعالان صنفی و ایجاد رعب و وحشت در بدنه جامعه معلمین را دارد؛ راه حل تکراری و بی نتیجه ای که بارها آزموده شده است.

 

انجمن صنفی معلمان فارس ضمن محکومیت بازداشت محمد تقی فلاحی اعلام می دارد که این بازداشت ها نمی تواند کمترین خدشه ای به اراده فعالان در پیگیری خواسته های قانونی آنها وارد کند. بنابراین حاکمیت راهی جز بازگشت به مسیر قانونی و پاسخگویی به مطالبات معلمان ندارد.

انجمن صنفی معلمان فارس

................................

بیانیه انجمن صنفی معلمان هرسین

در محکومیت فشار بر فعالین صنفی و بازداشت

محمدتقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران

 

زندانی کردن معلم یک پیام دارد:

 

« عدم مشروعیت فرهنگی حاکمیت».

 

جنبش معلمان ایران ریشه در حق طلبی و برابری خواهی دارد ، خشکاندن این ریشه ی سترگ عقلانی، امری است محال‌، به این سبب است که سرکوب اولین و آخرین گزینه ای است‌که قدرت ، نه به اختیار که به اجبار و از روی استیصال به کار می گیرد.

 

زندانی کردن معلمان از نظرگاه خرد ، عقیم است و چیزی جز نفرت در جامعه به بار نخواهد آورد.

 

انجمن معلمان هرسین ، ضمن تاکید بر خواسته های صنفی خود، برخورد امنیتی با فعالین صنفی معلمان از جمله  بازداشت و زندانی کردن آقای محمد تقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران را محکوم و بیان می نماییم ، این گونه فشارها و برخوردها نه تنها مانع از جنبش عدالتخواهانه معلمان نخواهد شد بلکه آنها را در رسیدن به حقوق حقه خود مصمم تر می نماید .

 

انجمن  صنفی معلمان هرسین

..................................

بیانیه ‌

"اعلام حمایت فعالین صنفی شهرستان  سنندج

از آقای محمد تقی فلاحی عضو کانون صنفی معلمان تهران"

 

   در آستانه شروع دهه‌ی سوم از جنبش سراسری معلمان کشور هستیم و حاکمیت همچنان در تکرار تاکتیک پوشالی و بی‌اثر دستگیری و زندان فعالان صنفی دست و پا می زند. این برخوردهای ددمنشانه با کنشگران برای تضعیف جنبش اعتراضی معلمان توهمی بیش نیست‌. اگر این پروسه بی‌اساس بگیر و ببندها موفق بود حاکمیت در حل مسئله تا این حد مستأصل و ناتوان نبود.

 

   ما فعالین‌ صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان) حمایت خود از همکار فرهنگی و فعال صنفی آقای "محمد تقی فلاحی" عضو کانون صنفی معلمان تهران را اعلام می‌داریم و خواهان توقف این نوع برخوردهای غیرقانونی و خلاف حقوق اولیه انسانی و آزادی از سوی حاکمیت می‌باشیم.

   ما بر این باوریم که مسئولان به جای این‌گونه رفتارهای ظالمانه بهتر است به فکر برداشتن گام‌های اصولی برای حل مسائل و مشکلات آموزشی و معیشتی نظام آموزشی کشور باشند و این را بدانند که احضار، تهدید، بازداشت و زندان نه تنها نمی‌تواند کوچکترین خللی در جریان حق‌طلبی و مطالبه‌گری معلمان ایجاد کند بلکه به پختگی و بالندگی بیش از پیش آن می‌انجامد.

   اراده ما برای پیمودن راه مقدس مطالبه‌گری به اندازه رشته‌کوههای زاگرس رفیع و استوار است و در برابر هیچ مانع و باد مخالفی سر فرود نخواهد آورد.

 

جمعی از معلمان و فعالین صنفی کردستان- سنندج و کلاترزان

۱۴۰۰/۱۰/۳۰

...................................

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسلام آباد غرب

 

چهارشنبه 29 دی ماه ۱۴۰۰ نیرو های امنیتی محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران را برای اجرای حکم غیر قانونی و ظالمانه به زندان منتقل کردند.

این در حالی است که بر بنا بر اصل 165 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محاکمه‌ها باید علنی برگزار شود و در اصل 168 قانون اساسی رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی و با حضور هیات منصفه است.

در حالی که حکم آقای فلاحی و دیگر معلمان دربند هیچکدام بر اساس این اصول قانون اساسی که حاصل خون هزاران شهید می باشد صادر نشده است .

لذا ما ضمن اعتراض به این‌ بازداشت ظالمانه توسط حاکمیت ، هر گونه برخورد غیر قانونی با فرهنگیان را محکوم کرده و از قوه ی قضاییه و دولت می خواهیم سایه ی قضایی و امنیتی را از روی فعالان صنفی بر داشته و فریاد حق طلبانه فرهنگیان که‌نزدیک دو دهه است بلند شده و در سال ۱۴۰۰ با توجه به مشکلات معيشتي و آموزشی به اوج رسیده ، بردارند تا فرهنگیان با بینش و دانش خود روحیه ی آزادگی و آزاداندیشی را به کالبد جامعه بدمند !

 

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته اسلام آباد غرب

.............................................................................

جای  محمد تقی فلاحی زندان نیست

 

محمدرضا نیک نژاد،

 30 دی 1400

 

 کار کردن در نهادهای صنفی- مدنی در ایران دشواری‌های خودش را دارد. از جمله فشارهای بیرونی، که مهمترین نمودش برخوردهای امنیتی و قضایی است و فشارهای درونی مانند نداشتن بنیان‌های نظری نیرومند، نداشتن راهبرد‌های میان‌مدت و بلند‌مدت، ناتوانی در پی‌ریزی پیوندهای سازمانی و تشکیلاتی بنیادین و گسترده، آلودگی تشکل و فعالیت‌های آن به خصلت‌های فردی و محوریت یافتن فرد بجای جمع در آن‌ها، ناتوانی در جذب کوشندگانِ مدنی توانمند، نداشتن چارچوب‌های تعریف شده برای تعیین اولویت‌های صنفی و گاه آمیختگی شدید مرزِ میان صنف و سیاست ... تنها بخش‌هایی از آن‌هاست. اما تشکل، از اعضا شکل می‌گیرد و اعضا می‌بایست در آن ها آموزش بینند و برای آمادگی در پیگیری خواسته‌های صنفی خود پرورش ‌یابند. گمانی نیست که عامل‌های بروز دشواری‌های بیرونی و درونی در یک میانکنش همیشگی، نهادهای صنفی- مدنی در ایران را تا اندازه‌ای زمین‌گیر کرده و دست‌کم در میان‌مدت راهِ دشواری برای بهبود شرایط در پیش است.

 

 البته در همین فضای ناامید کننده کسانی هستند که حتی در بحرانی‌ترین شرایط درست تر می‌اندیشند و درست تر رفتار می‌کنند و در فشارها از کوره در نمی‌روند و کمر خم نمی کنند و در هر جایگاهِ تشکیلاتی که قرار بگیرند با آرامش برای بالندگی آن و برآورده کردن خواسته‌های صنفی به اندازه توش و توان خود می‌کوشند و بدون آن که هزینه‌ای به ساختار وارد کنند، خود هزینه می‌دهند. احتمالا هستند نهادهای مدنی که دارای چنین افرادی هستند؛ همچنان که کانون صنفی معلمان در تهران محمدتقی فلاحی را دارد. فلاحی انسانی آرام، اندیشمند، اهل مطالعه و با سواد، اهل فرهنگ و انگیزه‌مند برای پیگیری رویدادهای فرهنگی، دارای دلنگرانی‌های پر رنگ محیط زیستی، با شخصیت، متواضع و بدور از خودبزرگ‌بینی‌ها و خودشیفتگی‌های معمول در چنین نهادهایی، است؛ کنشگری که براستی اهلِ کار جمعی است و چندان نیاز و ضرورتی برای قرار گرفتن در ویترین‌های تشکیلاتی نمی‌بیند و ارزشِ کنش‌های صنفی را در چارچوبِ کوشش در گستره اندیشه و عملِ صنفی تعریف کرده است.

 

 اگر کسی فلاحی را نشناسد شاید سخنان نگارنده را زیاده‌روی در توصیفِ او بداند و احتمالا مانند چرب‌زبانی‌های معمول آن را رد کند اما برداشت نگارنده نتیجه سال‌ها هم‌سخنی و هم‌نشینی و هم‌اندیشی در کانون صنفی معلمان تهران با فلاحی و همراهی و همکاری در بخش‌های گوناگون در این تشکل با او و البته بیرون از تشکل است. فلاحی انسانی کم ادعا و تاثیر گذار، با اندیشه‌ای منسجم و برنامه-محور در گستره‌ی پر دست‌اندازِ کنش‌های صنفی- مدنی در ایران است. فلاحی بی‌گمان یکی از صنفی‌ترین کنشگران کنونی در همه تشکل‌های معلمی در این کشور است. و اما این روزها خبر بازداشت او برای گذراندن دوران محکومیت این دبیر بازنشسته و باسوادِ جامعه‌شناسی دست به دست می شود.

 

 گرفتن یا دور کردنِ افرادی مانند فلاحی از تشکل‌های صنفی معلمان آسیبِ خطرخیزی است که دودش بیش از کانون به چشم کسانی می‌رود که همچنان برای فرستادن معلمان به زندان پافشاری می‌کنند! فلاحی چهره فکری- فرهنگی کنش‌های صنفی معلمان است، چهره‌ای آرام، با وقار، با شخصیت، دارای اصولِ مشخص و میانه رو.

 

  پرسش این‌جاست که فرستادن او به زندان چه گره‌ای از کارِ آموزش و پرورش کشور باز می‌کند؟ آیا رفتن فلاحی به زندان و ماندن  اسماعیل عبدی‌ و چندین فرهنگی کنشگر دیگر در زندان توانسته گشایشی در کار آموزش کشور پدید آورد؟  

آن هم معلمانی که یکی از مهمترین خواسته‌ها و دغدغه‌های‌شان عدالت آموزشی و در نتیجه عدالت اجتماعی است. آیا زندانی شدن آنان و ماندن شان در زندان توانسته خواسته های چندین دهه و اعتراض های چندین ساله آنان را خاموش کند!؟ براستی چرا برخی در حاکمیت بر شاخ نشسته و بن می برند!؟ اگر همچنان کسانی در میان دست‌اندرکاران هستند که نگران آموزش و پرورش کشورند مطمئن باشند که وجود کسانی مانند فلاحی کورسوی امیدی برای بهبود آموزش را روشن نگه می‌دارد؛ پس به هوش باشید که جای او و دیگر معلمان زندان نیست.

.......................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©