Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ برابر با  ۰۱ آوريل ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸  برابر با ۰۱ آوريل ۲۰۱۹
آیا سال جدید با - رونق تولیدی- همراه خواهد بود یا نه؟

مجله روزشمار کارگری هفته

جمعه ۲ فروردین تا جمعه ۹ فروردین

۱۳۹۸ برابر جمعه  ۲۹ مارس  ۲۰۱۹ 

شماره۱

آیا سال جدید با - رونق تولیدی- همراه خواهد بود؟

 

امیرجواهری لنگرودی

haftegi_kargari@yahoo.com

info@karegari.com

جمعه به جمعه ، نو به نو !

به سال ۱۳۹۸ ورود کرده ایم؛ با ادای احترام به تمامی کارگران،معلمان، بازنشستگان وفعالان زنان و دانشجویان وکنشگران زیست محیطی وهمه فعالین مدنی زندانی وادای احترام به خانواده هایشان، که درتمامی سال پشت سرگذاشته، اززندانی به زندانی دیگردرطلب آزادی عزیزانشان بودند. همچنین با اعلان همبستگی با کارگران اخراجی بدلیل مبارزه برای احقاق حقوق برحقشان ، با ابراز همدردی با کارگرانی که ماهها درطلب وصول حقوق های معوقه خود مبارزه کرده و بس هزینه پرداخته ومتقاضیان بازگشت به کارواشتغال، خانواده هایشان که با سفره های خالی سال را تازه می کنند.

 سال پیشروی (۱۳۹۸) ، با تمام شواهدی که ازهمه سو نشان اش می رود ، چه مصیبت هولناکی بر سر مردمان ستمدیده مان خواهد آمد، ازاینرو آنچه درسال گذشته برما گذشت وزندگی ما را بس هولناک ترساخت ، سال نو با ضربآهنگ ابعاد فاجعه بارش که ازقبلِ سیل از راه رسیده ، کامِ بخش وسیعی از مردمان رنج وکارجامعه مان را درآستانه سال جدید تلخ نمود؛ رخداد های اسفبارکنونی نشان می دهد، که انگارجای هیچگونه تبریک سال نویی درکارنیست ، شادی و شادمانی بر زبان مردم متبادر نمی گردد!

به ناگزیرتنها برای شما عزیزان رنج و کارجامعه و سفره های خالی مردمان بی چیز؛ خواستار توان تحمل و پایداری همراه با سلامتی، برای یکایک آنان دربرابرآنچه سال ۹۸، درانتظارمان است، امید به آرزوی سرافرازنه می نمایم! پیوسته برآنم فی النفسه امید وآرزوست که عیب نیست تا آدمی در سر بپروراند! 

ای خزان های خزنده در عروق سبز باغ

کاین چنین سرسبزی ما پایکوبان شماست

از تبار دیگریم و از بهار دیگریم

می شویم آغاز از آن جایی که پایان شماست !

محمد رضا شفیعی کدکنی   

باپشت سرگذاشتن تعطیلات نوروزی و سیزده سال، به استقبال روزجهانی کارگر، اول ماه مه ، خیز بر می داریم . باشد که ۱۱ اردیبهشت روزجهانی کارگر، وسعت همگرایی، وهم پوشانی ، اتحاد عمل پایدار و همبسته بین اردوی میلیونی توده رنج و کار جامعه ما تنها و تنها با اتحاد معنی یابد و به هرسطح ازافتراق ، پشت کرده و با افق اتحاد عمل وسیع برای اول ماه مه امسال گام برداریم.

 

یادداشت کارگری هفته از: امیر جواهری لنگرودی

پیرامون : خامنه ای سال نو را "رونق تولیدی " نام گذاشت؛ آیا سال جدید با - رونق تولیدی- همراه خواهد بود یا نه؟

 

  

چه نیگ گفته اند: سالی که نکوست ازبهارش پیداشت.سال بس سخت وپُرتعبی دربرابرتوده کارگران ایران قد کشیده است.!هم اکنون بخش های وسیع زمین های شمالی مازندران تا پائین پای آن گیلان ، خطه وسیع آذربایجان ، شهرهای مختلف استان مرکزی، شهرستان قم، استان بزرگ لرستان و مناطق عشایری استان خرم آباد و فارس، الیگودرز، خود شیراز، سیل به طرف جنوب راه افتاد وبه شهرمقاوم شوش نیزورود نمود. روزهای آغازین سال ۱۳۹۸، سیل درطول مسیر، هرچه که بُود با خود بُرد، آنجا که خواست! کمتر انسان شرافتمندی است ، آنگاه که تصاویروفیلم های شبکه مجازی را می بیند، دربرابروسعت رخداد ازدرون نگرید !

   برپایه خبررئیس سازمان مدیریت بحران کشورطی چند سال گذشته ،حضرات باامضای تفاهم نامه با حوزه برای کاهش بلایای طبیعی ، می خواستند سلامی جامعه را تضمین کنند! درخبرمربوطه آمده است :« معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ازامضای تفاهم نامه باحوزه علمیه برای کاهش بلایای طبیعی خبر داد و خاطرنشان کرد:« در مرحله اول با حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و شیراز تفاهمنامه همکاری امضا کردیم تا از حوزه‌های علمیه برای به کارگیری نقش معنویت در کاهش بلایای طبیعی استفاده شود.»، بدین ترتیب حکومتی که مردم را به مصیبت گرفتارساخته با این تفاهم نامه، عوض جلوگیری ازهر رخداد طبیعی ، مردمانش را دربرابر مصیبت بیش ازپیش رها می سازد !

چند سالی است که خامنه ای با نام گذاری سال در مضمون شعار: " اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال" برای سال ١٣۹۶ و سال بعد ۱۳۹۷ سرفصل جدیدی را با عنوان سال " حمایت از کالای ایرانی "  معنی کرد . ما شاهد این بودیم که در دولت روحانی،  نه اشتغال کافی و وافی و درخوری تراشیده شد ، نه تولیدی افزایش یافت و اقتصاد مقاومتی در اساس محلی از اعراب نیافت. در سال ۹۷ نیز نه چرخشی در گشایش روند به تزاید تولید داخلی دیده شده ، نه وسعت توسعه اقتصاد کالای داخلی و حمایت کالای ایرانی رو به رواج افتاد. آنچه وسعت یافت امر واگذاری ها از دولت به بخش خصوصی و پُربار ساختن خصولت پروری صنایع و دستبرد به اموال عمومی بوده است. آنچه را که  طی سال های ۹۶و۹۷؛ شدهدش بودیم؛ سال هایی بودند که در حوزه اقتصاد ، سیاست و در حوزه معیشستی خاصه امنیت شغلی و دیگر عرصه های زندگی مزد بگیران  ؛ هیچکدام از وعده هایی که دولت روحانی داده بود، عملی نشد که هیچ ، بلکه در عوض به اردوی میلیونی کارگران همه جا تعرض و فشار وارد گردید که هردو سال، بسان  ویران سرایی بیش نبوده است . حال با این شمای پشت سر گذاشته وارد سال "رونق تولیدی" می شویم .

از روز دوم عید شاهد شدیم که با دریافت این شعار تولید انواع بنرها و بروشورهای تبلیغاتی دستگاههای حکومتی حداقل درآغازین روزهای سال آنچنان "رونق" گرفت که رنگ و پارچه و پرده نویس برایش کم آوردند. شاهد این هستیم که بازار مجیزگویان و کاسه لیسان عوامفریب هم با گشاد دستی هرچه تمامتروسعت گرفت و خبرگزاری های رسمی رژیم ایلنا ، ایسنا، مهر ، تسنیم ، روزنامه های اقتصادی کشور، مقاله پشت مقاله به شکل کیلویی چند تومان ، نوشته می شود . اما رونق تولید واقعی درکشور محال است که طی سال ۹۸ شکل و شمایل رو به رونقی بر خود گیرد.

 چرا که اساسا "رونق تولید" با وجود محاصره گسترده اقتصادی و تحریم وسیع شبکه های بانکی، قاچاق گسترده کالاها توسط عوامل خانه خراب کن سپاه پاسداران ، واردات محور بودن کل اقتصاد دولتی و خصوصی، وابستگی به صادرات نفت و مواد خام، و آن بلایی که بر سر فروش نفت وارد ساختند، نرخ بالای بهره بانکی، خصوصی وخصولتی سازی های بی مهار،ادامه سرکوب وحشتناک مزدی کارگران و مزدبگیران وانبوهی ازفاکتورهای منفی تاثیرگذاردیگر بر وضع اقتصاد بحران زده کشور، در سال جدید " رونق تولید" ی درعرصه اقتصادی کشورما، امکان پذیر نیست.

این گونه نام گذاری آدم را به یاد ابلاغیه  "سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی " خامنه ای می اندازد که ۲۲ خرداد ۹۷ ، برای پنجاه (۵۰) سال آینده، از سوی ایشان منتشر شد. خامنه ای در آن تاریخ از همگان خواستند :" تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقاءیافته‌ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید." خامنه ای همه " دستگاه‌ها، مراکزعلمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ی نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند" خبرفوق اعلام می دارد :" اجرای این سند قرار است از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی (سال۱۴۰۰)، با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد". در این سند آمده است: " تا سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش‌بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار، و دارای یکی از ده اقتصاد بزرگ دنیا است. تا آن زمان، سلامت محیط زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم شده؛ کشف منابع، خلق مزیت‌ها و فرصت‌های جدید و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بین نسلی حاصل شده است. فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه‌کن گردیده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه تأمین شده است." بعبارتی  درسند رهبر فرموده آمده است : " در سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است."( ۱) البته خامنه ای چگونگی رسیدن به این " برتر" ی را توضیح نمی دهد ولی بودجه کلانی دراختیار دستمال بدستان ریز و درشت خود گذارده یعنی همه آن " دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران " کاسه لیسی که با ادعای شفاف سازی تا به امروز همه و همه دست اندر کارند و مجموعه کارهایشان هیچ ضمانت اجرایی هم نداشته و ندارد.

این پرسش همواره بر تارک پرسش ها نقش می بندد: رهبری که توان باز پرداختن و متحقق کردن دو شعار ابتدای سال خویش مبنی برجاری نمودن  " اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال"  سرفصل ادعایی سال بعدی اش یعنی " حمایت ازکالای ایرانی " تا به امروزنداشته و ندارد. چگونه و برچه پایه ای به سمت شعار "رونق تولید" میرود؟  دولت کارگذار ایشان با همه حشم وعمله واکره ریز و درشتش تا به امروز نتوانستند درعمل اجتماعی این شعار ها را معنی کنند بلکه به اتفاق هم ، جامعه را به گند کشیدند. حالا هم " رونق تولید"ی را پیاده نکرده ، دارند برای پنجاه سال آینده مملکت نقشه میریزید و همه دستگاه مملکت را پشت خود به خط می نمایند که جامعه ایران را درسال ۱۴۴۴ازنظرسطح کلی پیشرفت وعدالت، "در شمار چهارکشور برتر آسیا " و " هفت کشور برتر دنیا " به جهانیان بشناسانند؟ جاهل های ما می گویند: خواب دیدید خیر باشد. مردم ما از دست یکایک شما و وعده و عید هایتان به تنگ آمدند و حاضرند که جامعه به همان سطح اول انقلاب بر گردد تا از شر وجودی شما ها راحت گردند.

دربازخوانی سند یادشده، شاید بد نباشد بپرسم : آیا می توان تفاوت معنایی بین الگوی راهنمای خامنه ای که مدعی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است با ادعاهای محمدرضا پهلوی را که مدعی حرکت به سوی یک تمدن بزرگ بود، جست؟ شاه هم گفته بود : " من بخوبی دورنمای روشنی از مملکت می بینم که درآن ملتی آزاده ، مرفه ، خوشبخت و ثروتمند زندگی می کند . من مردمی را می بینم که پیشرفت سریع آنها سایر ملل را به تعجب انداخته است." (۲) و یا اینکه محمدرضا شاه بعد تر اعلام می دارد: " نقش ایرانیان در گسترش تمدن بزرگ اسلامی نقشی است که اختصاصأ شایان ذکر است. از همان هنگامی که پیامبر بزرگ اسلام به دانش دوستی ایرانیان به صورتی بسیار تجلیل آمیز اشاره فرمود، در واقع ایفای این رسالت در جهان اسلام برای مردم ایران نوعی فریضه مذهبی به شمار آمد. این وظیفه پر افتخار را نبوغ ایرانی در تمام طول تاریخ اسلام تا به امروز با حد اعلای علاقه و ایمان انجام داده، چنان که میراث تمدنی ایرانی مسلمان به صورت جزء تجزیه ناپذیری از میراث تمدن اسلامی در آمده است." (۳) در پاسخ به پرسش فوق باید واقعبینانه گفت : چنانچه آرزوهای تمدنی محمدرضا پهلوی پیش روی گذاشته شود، تفاوت افق تمدنی برآمده از سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، هیچ  تفاوت مضمونی با هم ندارند. این سخن گزاف نیست،آنانی که سودای تدوین کلان‌برنامه‌ پیشرفت دارند باید ناگزیر تاریخ بدانند و تاریخ  بخوانند و از ظرفیت بالا و قدرناشناخته دانش‌آموختگان رشته تاریخ در این مسیر بهره ببرند. نه اینکه خود را عقل کل بشناسند و سند خود را الگوی راهواری بپندارند که می تواند ازامروز برای پنجاه سال آینده مملکت جاده باز نماید. یک نمونه از "گزارش جهانی سعادت"منتشره روز سه شنبه، ۲۸اسفند، برای سال میلادی جاری منتشر شد که بنا بر رتبه بندیهای آن، فنلاندی ها در صدر جدول مردمان "باسعادت" قرار دارند و اهالی سودان جنوبی در قعر جدول.  ده کشور نخست "باسعادت" در این رتبه بندی عبارتند از: فنلاند، دانمارک، نروژ، ایسلند، هلند، سوئیس، سوئد، نیوزیلند، کانادا و اتریش. ایالات متحده در رتبه یازدهم قراردارد وازسال گذشته یک پله تنزل داشته است. پایین ترین رتبه مربوط به سودان جنوبی(رتبه ۱۵۶) است. یک پله بالاتراز سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و در رتبه بالاتر افغانستان(۱۵۴) و بعد از آن چندین کشور آفریقایی قرار گرفته اند. ایران در جدول شاخص سعادت کشورهای جهان، امسال در رتبه ۱۱۷ جای گرفته است. این شاخص برای ایران درسال گذشته میلادی، ۱۰۶بود که درنتیجه یازده پله سقوط کرده است. ایران درسال ۲۰۱۶،در جایگاه ۱۰۵ قرارداشت. موسسه تهیه کننده این گزارش، زمینه هایی چون ثروت، امید به زندگی، فساد، آزادی و شاخص های دیگر مهم کیفیت زندگی را در۱۵۶کشور بررسی کرده است.  وقتی ما امروز اینیم با این حکومت و با این ضریب بیخردی که دررهبری اش سراغ داریم ، پنجاه سال دیگر به قعر جدول سقوط خواهیم کرد!

در برابروضعیت نامناسب اقتصادی کشوراسحاق جهانگیری که هم‌ زمان "فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی" است، چندی پیش طی سخنانی  گفت: « رئیس جمهوری دستور داده است که تا پایان سال آینده بنگاه‌های اقتصادی واگذار شوند و در حال حاضر نکته منفی اداره بنگاه‌ها این است که میلیاردها تومان منابع کشور با بازده اندک اداره می‌شوند

جهانگیری با یادآوری واگذاری زیرمجموعه بزرگی از بنگاه‌های اقتصادی زیر نظر وزارت کار تا پایان سال ۹۸ به بخش خصوصی تصریح کرد: « امروز هزاران میلیارد تومان از منابع کشور در اختیار این بنگاه‌ها قرار دارد، اما بازدهی آنها بسیار پایین است.» معاون اول حسن روحانی با بیان اینکه "بنگاه‌های کشور بد اداره می‌شوند و این در بنیادها، آستان‌ها و شرکت‌های دولتی هم مشهود است"، افزود: «با وجود سرمایه کشور در این بنگاه‌ها که توقع داریم از چند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌ای که در آنها وجود دارد دولت از سود آن بهره ببرد، در آخر دیده می‌شود که کمک دولتی نباشد از پرداخت حقوق خود عاجز هستند.»( ۴) جدا از این ما شاهد این هستیم که بحران های فزاینده ازقبیل: بحران مسائل زیست محیطی- ورشکستگی صندوق بازنشستگی- بودجه دولت- سقوط نظام بانکی و بیکاری فزاینده وتحریم ها و... بعنوان ابرچالش ها کشور ما را فرا گرفته است و همچنان فزونی می یابد.

جمعبندی:

همین الگوی پنجاه سال آینده که ازخرداد ۹۷، ازاندیشه داهیانه آقا تراوش کرد. عده زیادی کارشناس درسایه نشسته اند و دارند از الگوی راهنمای حضرت آقا، نشخوار می کنند .ازامروز هم همه برادران قاچاقچی برای دریافت تسهیلات بانکی و وام بدون بهره ، صف ‌کشیده اند و اعلام می دارند که سال سالِ رونق تولید است. هم اینان با سهم خواهی خود از بانکها و ارز دولتی ،چه رکوردها که در اختلاس به مانند سال گذشته جابجا نگردانند.

برای چرخش تولید و رونق آن بلایی که طی سال های گذشته عملا سَرِ نیشکر هفت‌تپه وفولاد اهواز، هپکو ، ماشین سازی تبریزو... و سفره یکایک کارگرانش آورده اند،هیچ بعید نیست با شعارسالِ رونق تولید، با وسعت یافتن بخش خصوصی و خصولتی ، سراسرکشورما را فرا نگیرد؟

دربرابر سال " رونق تولید"ی، مورد ادعای خامنه ای، این بیشمارپرسش ها مطرح است : تولید با کدوم مواد اولیه، باید فراهم آید ؟ سال ۹۷ بیش از نیم میلیون نفر در بخش قطعه سازی بدلیل نداشتن مواد اولیه کار خود را از دست دادند و امنیت شغلی آنان به خطر افتاد و به ارتش میلیونی بیکاران کشور افزوده شدند. در شرایطی که بیش از هزاران کارخانه از گردش تولید بازماندند، با کدام کارخانه و واحد تولیدی باید رونق تولید معنی پیدا کند ؟ وقتی میزان بیکاران جامعه به مرز سونامی دو رقمی بالای یازده میلیون نفر رسیده اند. جدا ازاین مخالفان یا منتقدان دولت از آمار "واقعی" تا ۱۵ میلیون "بیکارپنهان" درایران خبر می‌دهند. مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده بود که نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ در "سناریوی خوش‌بینانه" به حدود ۱۶ درصد و در "سناریوی بدبینانه" به حدود ۲۶ درصد خواهد رسید. قرار گرفتن صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی، ناتوانی دولت بدهکار در پرداخت مخارج جاری، وجود ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر و ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر زیر "خط نسبی فقر"، ازجمله جلوه‌های ابرچالش‌ها در ایران هستند. چگونه رونق تولید را شاهد می گردیم ؟

فرض کنیم که تولید کافی و وافی به حول قوه جد آقا هم سازکردیم ، وقتی در سطح بازار جهانی در تحریم هستیم ،میخواهیم کجا و در کدام بازارو با کدام رابطه تجاری آنرا بفروش برسانیم؟ حالا بفرض اینکه  کالای تولید شده مان را فروختیم ،چگونه می خواهیم ، پولش را به ایران برگردانیم ؟

یک شعاع العمل خامنه ای وعرضه سیاست گذاری هایش ازمدتها قبل برای زمینه چینی سال رونق تولید مشخص بود  و آن اینکه ایشان با انتصاب رئیسی قاضی قتل عام ها به ریاست قوه قضایئه و با درآغوش کشیدن بشاراسد،قاتل هزاران هزار سوریه ای و با واگذاری نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی و با افزایش بودجه سپاه و دهها بنیاد و ابنیه و با فربه کردن ائمه جماعات، پیشاپیش سال رونق سرکوب را جایگزین سال رونق تولید نمود و کشور را به فنا برد و من در نطقه آغازین این یادداشتم آورده ام : چه نیک گفته اند : سالی که نکوست از بهارش پیداست!

 

منابع :

 

 (۱) (خبرگزاری مهر،فراخوان رهبرانقلاب برای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ، یکشنبه۲۲  مهر۱۳۹۷)

https://www.mehrnews.com/news/4429738

(۲) - (گزیده سخنان شاه ، ص ۱۷، ۳ آبان ۱۳۳۸)

(۳) - (به سوی تمدن بزرگ، صص ۲۳۳ـ۲۳۴)

( ۴)- ( خبرگزاری دویچه وله فارسی،جهانگیری: بیکاری و کاهش خرید کشو را تهدید می کند ، ۲۱ آبان۱۳۹۷)

https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-46260315

 

آنچه در پی می آید ، ادامه روند انتشار روزشمارکارگری  است که من آن را از سال ها پیش به شکل مستمر پی گرفته ام . اینک برای تسریع دردریافت خبرهای کارگری خاصه از روند فعل و انفعالات ، روزمره گی اخبار کارگری و مبارزات کارگران ، آنرا به شکل هفتگی انتشار خواهم داد.

توجه : برای ارسال اخبارتان با ایمیل زیر، شماره دستی  ام در کانال تلگرام و به آدرس فیس بوکم  می توانید مربوط گردید.

علاقه مندان به مباحث کارگری برای دست یابی به آرشیو روزشمار کارگری هفته ، می توانند به آرشیو های زیر مراجعه نمایند:

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال۱٣۹۷

https://drive.google.com/drive/my-drive

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال ۱٣۹۶

https://drive.google.com/drive/folders/0B6juDF5UZKNMMFRvdEZVMFpOQUk

*******

haftegi_kargari@yahoo.com/ info@karegari.com /

تلفن تماس 0046:736778815

روزشمار کارگری هفته :

*- ازسوی خامنه ای سال ۹۸، سال «رونق تولید» نام گرفت

https://www.isna.ir/news/98010100004

به گزارش خبرگزاری ایسنا در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است : خامنه ای در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند.....

سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد....

*- سال ۹۷برای مزدبگیران بسیار سخت بود:

 

به نوشته خبرگزاری ایلنا در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است :   غلامرضا رحمانی گفت: جامعه کارگری در سال ۹۷ روزهای سخت و پرمشقتی را پشت سر گذاشت. بسیاری از کارگران به دلیل کاهش ارزش پول ملی که واحد‌های تولیدی را با مشکل کمبود منابع مالی مواجه کرد، از کار بیکار شدند.او افزود: کسادی بازار کار، بی‌رونق شدن تولیدات داخلی، محقق نشدن خواسته‌های کارگران بویژه در بخش دستمزد و حقوق جانبی همه از جمله مواردی هستند که در سال ۹۷ به زیان جامعه کارگری رخ داده است.این فعال کارگری در تاکستان ادامه داد: دولت می‌توانست با انجام وظیفه‌اش از بخش‌های اقتصادی و تولیدی حمایت کند اما در سایه بی‌توجهی و عدم حمایت دولت از بخش تولید، با تعطیلی واحدهای تولیدی، بسیاری از کارگران در سراسر ایران بیکار شدند.رحمانی افزود: وادات بی‌رویه کالاهای چینی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کمبود منابع مالی از عواملی بودند که توان رقابت واحد‌های تولیدی را در بازار گرفتند و کارفرمایان علاوه بر ناتوانی در تامین موارد اولیه تولید، در پرداخت حقوق کارگران خود نیز دچار مشکل شدند.دبیر خانه کارگر تاکستان با اشاره به سال سختی که پیش روی کارگران است، گفت: تعداد زیادی از کارگران در حالی سال ۹۸ را آغاز کردند که ما‌ه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند و بسیاری نیز به دلیل تمدید نشدن قرارداد کاریشان سال جدید را در «بیکاری» آغاز کردند.

*- مرکزآمارایران:افزایش ٤٧,٥ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده دراسفند ماه١٣٩٧ نسبت به اسفند ١٣٩٦

https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1397/tavarom%20esf.pdf

به گزارش اول فروردین ماه ۱۳۹۸ مرکز آمار ایران آمده است : در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است.نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٧٤.٤ و ٣٦.٩ درصد می­باشد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٦ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤١,٥ درصد) ٥.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٧٠,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٦,٧ درصد) ٦.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در ماه جاری اکثر بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (شکر، قند و نبات)، گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ)، گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، سیب زمینی، لوبیا سبز و کدو سبز)، گروه «دخانیات» و گروه «انواع نوشیدنی‌ها» (چای خارجی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، گروه «تفریح و فرهنگ» (انواع تلویزیون، مانیتور و لوازم و تجهیزات رایانه» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٢٥,٩ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٩ درصد برای دهک دهم است.

*- وزیر راه و شهرسازی:سال ۹۸ را به سال رونق ساخت و تولید مسکن تبدیل می‌کنیم:

https://www.isna.ir/news/98010100224

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است : با حضور قوی‌تر همه دست اندرکاران، اعم از مشاوران، سازندگان و سرمایه‌گذاران حوزه مسکن به سال رونق ساخت و تولید مسکن تبدیل شود.عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه ضمن تبریک سال نو به تمامی راهداران، رانندگان، لوکوموتیو، خلبانان، مهمانداران، تمامی کارکنان شاغل در بخش هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر و همچنین مسکن و شهرسازی، اعلام کرد: امیدوارم با تلاش مضاعف و همبستگی بتوانیم سال ۱۳۹۸ را سالی شکوفا، سرآمد در خدمت رسانی برای خدمت رسانی به مردم شریف ایران قرار دهیم....عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در بخش دیگری از پیام نوروزی خود، در حوزه مسکن و شهرسازی نیز نکاتی را ارائه کرد و گفت: به سازندگان طرح‌های مسکن خداقوت عرض می‌کنم. امیدوارم سال ۱۳۹۸ با حضور قوی‌تر همه عزیزان، اعم از مشاوران، سازندگان و سرمایه گذاران بتوانیم سال ۱۳۹۸ را به سال رونق ساخت و تولید مسکن تبدیل کنیم....

*- نامه سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز:

 

 

به همراه نقاشی که کشیده و به بیرون از زندان فرستاده

دلم از مشعل‌های نور فروزان شد

شماره‌ام را به دیوار‌ها نوشتند

دیوارها به چمنزارهای سبز بدل شد

سلام،

حس می‌کنم یک لایه از قلبم را برداشته‌ام. امروز آفتاب به صورت عمود به چشمانم تابید و یک آن همه چیز سیاه شد. من از دنیای صداها به سپیدار آمدم

صدای تق تق دمپایی و باز شدن در سلول و کسی که می‌گوید: «ببین! کُلمنت رو به حال خودش نذار. دو سه روزی یه بار بشورش …»

حالا تمام این صداها جای خودشان را به تصاویر داده‌اند. دلتنگ می‌شوم اما به هیچ عنوان اندوهگین نیستم؛ البته نه به این معنی که شادمانم. بیش از هر چیز واهمه دارم. ترسی عین بختک به جانم افتاده است که مبادا به واسطه اتهام یا مسائلی از این دست خود را تافته‌ای جدا بافته بدانم و مرزی بین خود و خواهران گرفتار در بندم ایجاد کنم. تمام تلاشم این است که در رنج‌شان سهیم باشم و برای همین نه دیگر آزادی به قید وثیقه برایم اهمیت دارد نه اصلا به این مسئله فکر می‌کنم.

فرصت گریستن ندارم. با تمام توانم سعی می‌کنم برخیزم. البته که در این مدت ننشسته‌ام اما انتظارم از خودم بیشتر از این حرف‌هاست. حالا دیگر یقین دارم که زندگی ابدا در دل خانه و دانشگاه جریان ندارد. زندگی همین سفره‌ی شام با سه متهمی است که برای هیچ‌کداممان اهمیت ندارد به چه جرم و اتهامی در سپیدار شب را به صبح می‌رسانیم. زندگی دقیقا در راهروی زندانی جاری‌ست که زنی با شکم برآمده از آن خندان و آرام عبور می‌کند (مبادا لیز بخورد) یکهو قهقهه‌اش بلند می‌شود و زیر لب می‌گوید: «لگد می‌زند …»

من درست در قلب زندگی در بندی که نامش نرگس است شعری از محمود درویش را برای هم‌بندی‌ام می‌خوانم. سپس برای نوزادی لالایی می‌خوانم که چند ماه پیش همین جا به دنیا آمده است.

‌ای بهترین رنگ در سیاهی ممتد، این‌ها را نوشتم تا بدانی حالم بد نیست. به زودی بهار از راه می‌رسد. همه‌تان را به طبیعت و گل‌های لاله و بنفشه می‌سپارم.

سپیده از سپیدار

۲۰/۱۲/۹۷ بند گل نرگس

*- اعتراض خانواده سپیده قلیان در مقابل دادسرای شعر شوش :

 

امروز پنجشنبه اول فروردین ۱۳۹۸، خانواده سپیده قلیان در مقابل دادسرای شهر شوش دست به تحصن زده و خواستار آزادی وی شدند.

#سپیده_قلیان

@Sarkhatism

*- مرکز آمار اعلام کرد؛ تورم سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد:

ttps://www.ihsna.ir/news/98010100106

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است : نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ۲۶.۹ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.به گزارش ایسنا، در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۶۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۷.۵ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۴۲.۳ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٧٤.٤ و ٣٦.٩ درصد می‌باشد....

*- زرتشت احمدی زاغب، در اعتراض به اخراج از کار ، دست به تحصن زد:

 

به گزارش کانال تلگرامی رادیو فرهنگ آمده است : زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت‌های مدنی و منتقدانه از کار خود اخراج شده، در ادامه تلاش‌های خود برای بازگشت به کار، در اولین ساعت تحویل سال نو، همراه با خانواده‌اش، در مقابل ساختمان شهرداری فردوسیه در شهرستان شهریار دست به تحصن اعتراض آمیز زد                                                                                                                                                                     . @raadiofarhang

*-  پیام شاد باش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به مناسبت فرار رسیدن بهار:

 

... بهاران خجسته باد

و این بند بندگی،

و این بار فقر و جهل

به سرتاسر جهان،

به هر صورتی که هست

نگون و گسسته باد...

 

" از پشت میله های زندان به طبقه کارگر ، دانشجویان، دادفران و همه عدالت طلبان و برابری خواهان درود می فرستم. نوروز را شاد باش می گویم "__از پیام نوروزی اسماعیل بخشی_

کارگران و هم سرنوشتان؛

پیام اسماعیل بخشی از پشت میله های زندان همراه با فرا رسیدن فصل بهار و سال نو ،نوید مقاومت و ایستادگی در مقابل درد و رنج و زندان را یاد آور شده است.

اسماعیل پیام داده " بنگر که دگر گونی، تغییر و ساختن فردای بهتر سرفصل روشن سال است"

هم سرنوشتان؛

باید در هر شرایطی امیدوار بود، چرا که بدون امیدواری، ما توان مبارزه در راه رهایی و دست یابی به مطالبات به حق را، از دست خواهیم داد.

زمستان با تمام سختی هایش توان مقابله با بهار را نداشته و تاریکی در مقابل روشنایی همیشه زبون و ناتوان بوده است.

فرا رسیدن بهاران را با این امید، شاد باش می گوئیم که زندگی بدور از رنج و محنت ،بدور از تحقیر و تبعیض، بدور از ستم و استثمار و نابرابری را شاهد باشیم.

در اینجا جا دارد درود بفرستیم به اسماعیل بخشی کارگر زندانی ، نماینده کارگران هفت تپه و عضو سندیکای کارگران هفت تپه، که همچنان در راه حق خواهی مطالبات کارگران استوار و محکم ایستادگی میکند.

کارگران هفت تپه، اسماعیل بخشی ، را نباید تنها گذاشت .

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۱۳۹۸

*- پیام اسماعیل بخشی از زندان مرکزی اهواز به مناسبت نوروز و سال جدید:

 

 

"راز زندگی در سعادت است

راز سعادت در شادی

راز شادی در سلامت است

پس شاد باشید و سلامت....

 

زندگی چیزی جز رنج نیست

معنای زیستن را در رنج می یابیم

پس بیائید در رنج ها ،بر رنج ها بخندیم....."

سبزی ات پایدار هفت تپه،سبز بمان و آن روز که دیگر سبز نباشی ،روز مرگ من است.

همکاران عزیزم،هفته تپه,سرزمین سبزم

طبیعت در فصلی می میرد و در فصلی دیگر دوباره شقایق ها ،گل ها و سرسبزی ها قد می کشند بنگر که دگرگونی ،تغییر و ساختن فردای بهتر سرفصل روشن سال است.

از پشت میله های زندان به طبقه کارگر ،دانشجویان ،دادفران و همه عدالت طلبان و برابری خواهان درود می فرستم، نو روز را شادباش می گویم .چه بگویم که واژه ها برای قدردانی از حمایت مردم عزیز،خواهران و برادرانم، بی وزن هستند.

به امید آزادی ،برابری و عدالت

دوستدار مهرتان/اسماعیل بخشی ؛کارگر هفت تپه از زندان مرکزی شهرستان اهواز

syndica.hafttape@gmail.com

*- صدای  اسماعیل بخشی و  سپیده قلیان باشیم:

صدای مستقل خودمان را با همصدایی هر چه وسیع تر رسانه های همسو رساتر کنیم.

 ما به شبکه رسانه های همسو نیاز داریم...

رضا سپیدرودی

 

پیش از هر چیز فرا رسیدن نوروز را به مردم عزیز ایران، به کارگران و زحمتکشان، و به یاران و همسنگران تبریک می گویم و با همه دشواری ها، امیدوارم سال 98 سال رهایی از مشکلات و رنج هایی باشد که طبقه بزرگ ما با آن دست به گریبان است. گوشه ای از این رنج ها در وضعیتی نهفته است که برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پیش آورده اند.  اسماعیل بخشی را گروگان گرفته اند و رهایش نمی کنند.  سپیده قلیان را شکنجه می دهند و دست از سر خودش و یارانش در زندان برنمی دارند؛ 60 روز گذشته و آنها هنوز در زندانند. شکنجه گران نمی توانند جسارت آنان را در اعتراض به شکنجه خودشان ببخشند. آنان عادت کرده بودند که افراد و چهره ها و شخصیت ها را برای «حفظ نظام» نابود کنند و پویش بزرگ اعتراض به شکنجه در برابر خویش نیابند. آنها کاردآجین کردن، خفه کردن با طناب، سوزاندن در ماشین، قتل از طریق شیاف پتاسیم، سربه نیست کردن با آدم ربایی، ، دار زدن های دسته جمعی زندانیان سیاسی در اوج جنون ایدئولوژیک و وحشت سقوط خویش و حتی خفه کردن در استخر را گذرانده اند، ولی خشم و مقاومت و اعتراضی از آن نوع که دادخواهی اسماعیل بخشی در جامعه برانگیخت را شاهد نبوده اند. علت این است که این بار شکنجه، توجه توده های اعماق را به میانجی کنشگران جنبش های مطالباتی برانگیخته و پایه اجتماعی گسترده ای را حساس کرده است، بدون آن که به تناسب درجه برانگیختگی و حساسیت از اهرم های نیرومند رسانه ای و سازمانگری برخوردار باشد.

اسماعیل بخشی گروگان آنان است زیرا نماینده مطالبات برحق مزد و حقوق بگیران کشور ماست. او را در اسارت نگاه داشته اند تا اسارت طبقه کارگر و مزدبگیر کشور را در شرایطی که به ناگزیر به سوی رویارویی های گسترده تر مطالباتی با آنان می رویم به ما یادآوری کنند.

بی صدایی تحمیل شده به اسماعیل بخشی محصول درآمیزی دو چگونگی است:

 اول آن که طبقات بالا از صداهای مستقل در پائین فقط تا جایی و زمانی حمایت می کنند که خودشان بتوانند آن را مصادره کنند و بر گرده ما بنشینند. آنان نفی خصوصی سازی و اصرار بر استقلال طبقاتی و طرح اداره شورایی را برنمی تابند و سکوت کنونی در باره زندان و شکنجه اسماعیل بخشی ها و سپیده قلیان ها بخشی از این برنتابیدن است. این البته ریاکاری آنان را در برابر حقوق انسانی و هم سرشتی شان را با خودکامگانی نشان می دهد که حقوق انسانی را  اهرم فشار سیاسی و ابزار تامین منافع نامشروع خود می خواهند.

 آنها که صدا دارند و مدعی مبارزه با «فرقه منحط» حاکم هستند خودشان به شیوه منحط فرقه ای و با هدف مصادره جویی به مبارزات صنفی و سندیکایی و جنبش مطالباتی مزدبگیران کشور نگاه می کنند. آنان در جنبش کارگری دنبال «لخ والسا»ی ایرانی می گردند و چون این خمیر آب می برد، بدشان نمی آید که کسانی چون اسماعیل بخشی در دهان گرگ ها معنای شعار «اداره شورایی» و «لغو خصوصی سازی» را مزه مزه کند.

دوم این که، بی صدایی اسماعیل بخشی محصول بی صدایی طبقه ما و خود ما هم هست. بی صدایی طبقه ما ریشه های عمیقی  در سرکوب شده گی دارد. فراهم نبودن ظرفیت های بلافصل برای بهره برداری از برانگیختگی وسیع پائینی ها علیه شکنجه و برای دادخواهی شکنجه شده گانی چون اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، حقیقت بزرگ و دردناکی را در برابر ما قرار می دهد. آن حقیقت این است که فقط نمی توانیم برخیزیم و اعتراض کنیم! ناچاریم پا به پای اعتراض مان، مفصل بندی مطالبات مان، تنظیم روابط و رویکردمان با قشرها و لایه های دیگر، صدای مستقل خودمان را هم با همصدایی هر چه وسیع تر رسانه های همسو رساتر کنیم. ما به شبکه رسانه های همسو نیاز داریم تا صدای ما بدون فیلترهای طبقات بالا و کوته نگری ها، حسابرسی ها و محدودیت های خاص طبقاتی آنان هر چه وسیع تر منتشر شود وگرنه «طبقات بالا» در اپوزیسیون و «طبقه سیاسی» در حاکمیت ما را گروگان خواهند گرفت و اگر نتوانند از تار و پود خشم برحق طبقاتی کارگران و زحمتکشان و جنبش مطالباتی ما بساط قدرت و خودکامگی خویش را بیافند، پرپر هم بزنیم، قطره اشکی برای مصائب بی پایان ما نخواهند ریخت.

پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۸ برابر با ۲۱ مارس ۲۰۱۹

 

*- ۳.۵ میلیون مسکن نیاز به بازسازی دارد:

https://www.isna.ir/news/98010100046

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است : بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۳.۵ میلیون مسکن در کشور نیاز به بازسازی دارد که جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.دولت در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد شهری نوسازی کند. با این حال گفته می‌شود تخصیص نیافتن یارانه دولتی بافت فرسوده، مشکل تأمین زمین، حجم قابل توجه مالکان بافت‌های فرسوده که سند ندارند تا از تسهیلات بانکی استفاده کنند و توجیه اقتصادی نداشتن نوسازی واحدهای مسکونی در برخی از مناطق کم برخوردار بخشی از مشکلاتی است که وجود دارد و باید برای آنها راهکارهایی اندیشیده شود....سیدمحمد پژمان، از دیگر مشکلات در بافت‌های فرسوده را عدم پوشش‌دهی مجموعه دستگاه‌های خدمات‌رسانهمچون آب، برق و گاز و زیرساخت‌ها در آن بافت‌های برشمرد و افزود: حدود ۳.۵ میلیون مسکن نیاز به بازسازی، بهسازی و نوسازی دارد که جمعیتی در حدود ۲۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین با توجه به مشکلاتی که ما در ساخت مسکن داریم و فرسودگی زودهنگامی که اتفاق می‌افتاد هرساله در بافت‌های فرسوده به تعداد این میزان افزوده می‌شود و برای این مورد نیز باید راهکاری اندیشه کنیم.

 

*- جاوید رحمان بار دیگر گزارشگر امر ایران شد :

 

به گزارش کانال تلگرامی رادیو فرهنگ آمده است : ماموریت «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، با ۲۲ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برای یک سال دیگر تمدید شد.

@raadiofrhaang

 

*- سال 97 سال اعدام و نقض گسترده حقوق بشر:

 

براساس جمع بندی خبرها و گزارش ها سالی که گذشت سال نقض گسترده حقوق بشر در ایران بود که از جمله در اعدام ها بازتاب یافت. به گزارش منابع حقوق بشری در سال ۹۷ دست کم ۲۴۴ شهروند اعدام شدند و ۱۷۰ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۳ کودک - مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۷ حکم اعدام که در ملاعام بوده است.

*- سال جدید :سال تقویت تشکل یابی :

 

پیامهای تبریک دوستان چون باران بهاری از هر سو می بارد.

و من خار در گلو توان پاسخ گفتن ندارم در حالی که بهترین ها برای همه ی انسانها آرزو می کنم .

دنیایی لبریز از آزادی و برابری برای  کودکان زنان و کارگران.

با تمام وجود جهت تحقق انسانی ترین ارزوها تلاش خواهم کرد

لیک نمی توانم آرزوهایم برای شما بر زبان بیاورم

چون دلم در کنج زندان جا گذاشته ام .

همانجا که یارانم در سکوت تبریک سال نو را به سیاهی شب و ستاره های ناپیدای آسمان زندان سپرده تا به خانواده و یارانشان برساند.

ما بعد از یکسال تلاش نتوانستیم یک فرصت حداقلی مرخصی برای انها فراهم کنیم.

 زندانبان یاران من اسیر تو و تو اسیر اندیشه هایی هستی که از آن انسانیت نیست.

کاش میتوانستم تو هم (زندانبان) از اسارت نجات دهم.

دلم میخواهد بر تو خشم بگیرم اما ....

ما روزی همین نزدیک روزها آزادی یارانمان جشن خواهیم گرفت.

روزی که دیگر هیچ کودکی از تحصیل باز نماند ، روزی که هیچ کارگری برده سرمایه دار نباشد.

روزی که هیچ زنی جنس دوم شناخته نشود.

همکاران گرامی برای تحقق آرزوهایمان برای کودکان این سرزمین باید در کانونهای_صنفی_مستقل_پویا_ودموکراتیک متشکل شویم.

سال جدید را با اولویت تقویت تشکل یابی آغاز می کنیم.

درود بر بهشتی_عبدی_حبیبی_قنبری_مردانی

محسن عمرانی فعال صنفی

عضو کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر

1398/01/01

شادباش های نوروزی سندیکاها، تشکل های مستقل صنفی معلمان و فعالان

 

*- پیام شاد باش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

به مناسبت فرار رسیدن بهار

 

... بهاران خجسته باد

و این بند بندگی،

و این بار فقر و جهل

به سرتاسر جهان،

به هر صورتی که هست

نگون و گسسته باد...

" از پشت میله های زندان به طبقه کارگر ، دانشجویان، دادفران و همه عدالت طلبان و برابری خواهان درود می فرستم. نوروز  را شاد باش می گویم "__از پیام نوروزی اسماعیل بخشی_

 

کارگران و هم سرنوشتان؛

پیام اسماعیل بخشی از پشت میله های زندان همراه با فرا رسیدن فصل بهار و سال نو ،نوید مقاومت و ایستادگی در مقابل درد و رنج و زندان  را یاد آور شده است.

 اسماعیل  پیام داده  " بنگر که دگر گونی، تغییر و ساختن فردای بهتر سرفصل روشن سال است"

هم سرنوشتان؛

باید در هر شرایطی امیدوار بود، چرا که بدون امیدواری، ما توان مبارزه در راه رهایی و دست یابی به مطالبات به حق را، از دست خواهیم داد.

زمستان با تمام سختی هایش توان مقابله با بهار را نداشته  و تاریکی در مقابل روشنایی همیشه زبون و ناتوان بوده است.

فرا رسیدن بهاران را با این امید،  شاد باش می گوئیم که زندگی بدور از رنج و محنت ،بدور از تحقیر و تبعیض، بدور از ستم و استثمار و نابرابری را شاهد باشیم.

در اینجا جا دارد درود بفرستیم  به اسماعیل بخشی کارگر زندانی ، نماینده کارگران هفت تپه و عضو سندیکای کارگران هفت تپه، که همچنان در راه حق خواهی مطالبات کارگران استوار و محکم  ایستادگی میکند.

کارگران هفت تپه، اسماعیل بخشی ، را نباید تنها گذاشت .

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۱۳۹۸

*- بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد

به مناسبت آغاز سال نو

 

کارگران و سایر مزدبگیران در ایران سالی بسیار پر مشقت را به لحاظ عدم برخورداری حتی از معیشتی حداقلی پشت سر گذاشتند. هر چند طی سالیان گذشته همواره به دلیل حمایت دولت از سرمایه، دستمزدی ناچیز برای کارگران و مزدبگیران تعیین شده است و خانواده های کارگری به لحاظ خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش، بهداشت، درمان، تفریح، ورزش و .... در پایین سطح جامعه قرار داشته اند اما سالی که سپری شد سالی بسیار دردناک برای کارگران و مزدبگیران بود تاجائیکه درآمد اندک و گرانی های کمر شکن، مصرف خوراکی ضروری نظیر گوشت، لبنیات و حتی میوه و تره بار برای مردم فرودست، نسبت به گذشته تا چند برابر کاهش داشت.

متاسفانه در تعیین دستمزد سال ۹۸ نمایش رسوای خیمه شب بازی سه جانبه گرایی در کشور تکرار شد و افرادی که در قالب تشکل های دولت ساخته (شورای اسلامی کار، انجمن صنفی، نماینده کارگر) از فیلترهای متعدد دولتی عبور کرده اند باصطلاح بعنوان نماینده کارگر در جلسات تعیین مزد شرکت کردند. این نمایندگان به دلیل اینکه برابر طراحی از پیش تعیین شده دولتی برایشان، هیچگاه بر نیرو و قدرت اعتراضی کارگران متکی نبوده اند امسال نیز برابر همان طراحی و بدون اتکا بر قدرت اتحاد و اعتراض کارگران، مزد بیش از سه برابر زیر خط فقر را برای کارگران، با دولت و کارفرمایان توافق کردند.

در سالی که گذشت به رغم گرانی های چند برابری مایحتاج زندگی برابر آنچه رسما انتشار یافته حقوق چند صد هزار کارگر دائما تا چند ماه به تعویق افتاد و اعتراضات کارگران برای دریافت حقوق حداقلی تعیین شده سرکوب شد اما در مقابل اراده ای برای برخورد با افرادی که بواسطه ارتباطات شان با شبکه رانتی و اختلاس در کشور این سیه روزی را بر کارگران تحمیل کردند، دیده نمی شود.

هر چند تشکیل سندیکای کارگران در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و مبارزات، اعتراضات و اعتصاباب شکوه مند کارگران در مقطع زمانی سال ۸۴ و تداوم حق خواهی های سندیکا تا به امروز، کارگران شرکت واحد را در وضعیت مناسب تری از نظر سطح درآمد قرار داده است اما در سالی که سپری شد به دلیل گرانی های مایحتاج زندگی، فشار معیشتی بر همکارانمان را افزود. همکارانمان مجبور شدند به دلیل گرانی ها و تورم افسار گسیخته تن به اضافه کاری بیشتری بدهند و از اوقاتی که میبایستی در کنار خانواده به آموزش و تربیت فرزندان بپزدازند، کاسته شد. اما اضافه کاری بیشتر نیز نتوانست جبران تورم و گرانی افسار گسیخته را برای آنان پر کند. در سال گذشته سندیکا تهاجم شدید برای سندیکاسازی دولتی در شرکت واحد را با اتکا بر کارگران خنثی کرد. علاوه بر آن سندیکا با جمع آوری امضا از کارگران و پیگیری های متعاقب آن گام هایی را در جهت افزایش حقوق کارگران برداشت همچنین تجمعاتی اعتراضی در رابطه با مسکن کارگران و در نیمه دوم اسفند تجمع اعتراضی با خواست افزایش حقوق کارگران، حداقل به میزان خط فقر را برگزار کرد. یاد می کنیم از بسیاری از کارگران که در جریان حق خواهی های صورت گرفته در شرکت واحد بازداشت، زندان و اخراج از کار شدند و همچنان در راه حق خواهی به زندان می روند و اخراج از کار هستند و به تجربه تاکید می کنیم که برای رسیدن به حق تنها گزینه ایجاد سندیکا و تشکل مستقل کارگری و سازمان یابی کارگران برای دفاع از حق خودشان است.

در سال ۹۷ همچون گذشته برخورد پلیسی، امنیتی و قضایی با کارگران، معلمان، فعالان صنفی، دانشجویی و فعالان مدنی مدنی ادامه داشت و تعداد زیادی از آنان بازداشت و با احکام ناعادلانه برای سال ها روانه زندان شدند. برخودهای امنیتی با افرادی که در جریان اعتراضات صنفی همچنین اعتراضات مردمی در دی ماه ۹۶ در اعتراض به گرانی و تورم صورت گرفته بسیار چشمگیر می باشد و ضروری است این زندانیان فوری و  بدون قید و شرط آزاد گردند و تعقیب و مراقبت فعالان کارگری و دیگر فعالان صنفی متوقف گردد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نوروز باستانی سال ۱۳۹۸ را به همه کارگران تبریک عرض می نماید و با توجه به اینکه ایجاد سندیکا و تشکل مستقل کارگری، تکیه بر نیروی جمعی کارگران و سازمان یابی اعتراضات کارگری راه برون رفت کارگران از وضعیت مشقت بار فعلی می باشد، سالی همراه با موفقت و سعادت مندی را برای همکاران خود در شرکت واحد و عموم کارگران و مردم فرودست آرزو دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

 

*- شادباش نوروزی کانون صنفی معلمان تهران

 نرم نرمک می رسد اینک بهار ...

 

 سالی پر از دغدغه را – چونان همیشه این سال ها - پشت سر گذاشتیم. تشدید مشکلات خردکننده اقتصادی، تداوم بی توجهی به آموزش به عنوان محرک اصلی توسعه کشور، تداوم کینه توزی ها با احضار و بازجویی همکاران حق طلب مان بخاطر  پیگیری مطالبات صنفی، تداوم دربند نگاه داشتن معلمانی آگاه در شرایطی سخت تر و غیرانسانی و مخالفت با  آزادی یا   مرخصی معلمان زندانی . . .

در این میان هرچند دلمان خوش نیست، اما با رویی گشاده و امّیدوارتر از قبل، به پیشواز بهار می رویم چرا که نیک می دانیم؛

 

این چند برگ پیر

  وقتی گسست از شاخ

       آندم جوانه های جوان

                        باز می شود

                            بیداری بهار

                              آغاز می شود ...

در کنار معصومیت دخترک عبدی و دلتنگی های همسرش، صلابت همسر بهشتی، صبوری و تنهایی همسر حبیبی و استواری همسر قنبری می ایستیم و به احترامشان سر تعظیم فرود می آوریم. باشد که درایتی چشم تنگ قدرت پرستان را بگشاید یا . . . آنان که تاریخ خود را نمی خوانند، لاجرم آن را زندگی خواهند کرد.                           

. . . و میان این همه غوغا،

جای خالی تو

با هیچ سین سرخی

پر نخواهد شد.

ایستاده ام تا بیایی با سپیده فردا،

 همراه یک بغل شقایق وحشی . . .🕊

کانون صنفی معلمان تهران

1397/12/29

 

*- پیام تبریک نوروز " کانون صنفی فرهنگیان اليگودرز "

 

می رسد اینک بهار،

فصل رویش فصل کار،

رستن از بند وحصار،

از به هم پیوستن هر قطره ای

 می شودجاری چه زیبا جویبار،

هر خس وخاشاک و هر آلودگی

می برد تا رود و دریا،

 پر خروش و بی قرار،

به ...چه زیبا می شود

 چون قطره ها وجویبار،

رودگونه بشکنی سد وحصار،

این چنین فصل بهار می شود فرخنده و روینده از خاک سیاه لاله ها در دشت ها و کوهسار.

     یاران وهمراهان گرامی، همکاران فرهیخته و اندیشمند ، از ره رسیدن بهار روینده و زندگی بخش را به دلهای زنده و اندیشه های پویایتان  شادباش می گوییم ، در کنار خانواده وعزیزانتان همیشه تندرست و پویا بمانید.

هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

 

*- ﭘﻴﺎﻡ ﺗﺑﺮﻳﻚ کانون صنفی فرهنگیان گیلان:

 

اگر چه هیچ گُل مُرده، دوباره زنده نشد

 اما

بهار در گُل شیپوری، مُدام گرم دمیدن بود /

 بهاری دیگر از راه رسید و کنشگران صنفی همچنان پیگیر مطالبات محقق ناشده ی خویش دست از کوشش های بیشتر بر نخواهند داشت.بهاری دیگر رسید و معلمانی همچنان به خاطر آموزه های صنفی و مدنی و قانونی برای چندمین سال پیاپی نه کنار خانواده که از پشت میله های زندان در آمدن بهار را به نظاره ایستادند.

 

امیدواریم سال پیش رو فرجامش تحقق آرزوهای لحظه های آغازین سال باشد که معلمان این ملک برای تحققش کوشش های بسیار می ورزند.امید که در  سال جدید معلمان کشور شاهد آزادی آقایان محمود بهشتی لنگرودی،اسماعیل عبدی،محمد حبیبی،عبدالرضا قنبری و روح ا...مردانی باشند.

جامعه ای که حرمت معلمانش را پاس می دارد،بی گمان جامعه ای زنده تر و پویاتر خواهد بود.امید که سال جدید پایان غمبارگی های مدام و مغمومی های فربهی باشد که جامعه ی معلمان کشور را این سالها سخت آزرده است.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان

*- دوستانی دارم بهتر از جان و زلال تر از آب روان از :  محمدرضا رمضانزاده

 

عصر های

اسفند

زودتر می گذرد.

بهار پشت پنجره ی

اتاقم آرایشِ رُخ می کند

حس آمدنش

لرز

بر جانم می اندازد،

مبادا....

 تو همراهش نباشی!

دوستانی دارم بهتر از جان و زلال تر از آب روان .

جان به لرزه میافتد آنگاه که بر افکارم نامشان و در دل یادشان گذر میکند چرا که شوق دیدارشان مرا به دوردستها پرواز میدهد اما حصاری بلند مانعی است سترگ بر سر راه این وصال.

 محمودبهشتی،  اسماعیل عبدی،  محمد حبیبی نیک معلمانی هستند که برای سردادن سرود عدالتخواهی خود اسیر بیعدالتی گشته اند. گویی قرارست این بیعدالتی حتی برای چند روز مرخصی نوروزی نیز در حقشان جاری شود.

در خبرها از رافت و گذشت و رعایت حقوق شهروندی از طرف مسوولین قضایی، در حق محکومانی میشنویم که غالبا بخاطر بزه و خطایی انسانی با اشکال گوناگون به زندان افتاده اند.

در آستانه ی سال نو آنها به مرخصی میروند تا آرامش در خانواده های آنها جاری شود و شاید  فرصت بهسازی نیز برایشان فراهم.

آیا معلمان صنفی زندانی حقوق شهروندی ندارند؟

آیا خانواده ی آنها نیازی به آرامش و آسایش ندارند؟

به احکام سنگین ناعادلانه ای به بند کشیده شده اند،  این همه سختگیری و تضییع حقوق زندانی در حقشان چه معنایی دارد؟

اسماعیل_عبدی بیش از یکسال است که از مرخصی محروم است!

محمودبهشتی از مرخصی  نوروز ۹۶ تا نوروز ۹۷ از مرخصی محروم شده است!

محمد_حبیبی  نزدیک یک سال هست که اسیر زندان شده و هیچ مرخصی ای به او داده نشده است!

مسئولین قضایی به استناد کدام قانون و با چه هدفی چنین ظلمی را در حق این معلمان آزاده روا می دارند!؟

مرخصی دادن به این عزیزان در کدام تنگنای بودجه ای و اقتصادی کشور گیر کرده است و به کدام مصوبه هیآت دولت و مجلس نیازمندست که چون مطالبه ی حقوق و بودجه ی عادلانه برای فرهنگیان و آموزش و پرورش از طرف کنشگران صنفی، در هزار توی بهانه جویی مسئولان سردرگم مانده است!؟

نوروز ادامه دارد و خانواده و بستگان و  همکاران این معلمان زندانی گوش به اخبار خوش مرخصی و چشم به انتظار دیدن این عزیزان لحظه‌ها را می شمارند.

مرخصی حقی بدیهی برای زندانی

بویژه اگر زندانی  معلم بیگناه باشد .

(می دهم خودرا / نویدِ سالِ بهتر،/ سالهاست ...  / مهدی اخوان ثالث)

                     ۲۹ اسفند ۹۷

نوروزتان خجسته باد

 

*- سال جدید  سال تقویت تشکل یابی از : محسن عمرانی فعال صنفی

 

پیامهای تبریک دوستان چون باران بهاری از هر سو می بارد.

و من خار در گلو توان پاسخ گفتن ندارم در حالی که بهترین ها برای همه ی انسانها آرزو می کنم .

دنیایی لبریز از آزادی و برابری برای #کودکان_زنان_و_کارگران.

با تمام وجود جهت تحقق انسانی ترین ارزوها تلاش خواهم کرد

 لیک نمی توانم آرزوهایم برای شما بر زبان بیاورم

چون دلم در کنج زندان جا گذاشته ام .

همانجا که یارانم در سکوت تبریک سال نو را به سیاهی شب و ستاره های ناپیدای آسمان زندان سپرده تا به خانواده و یارانشان برساند.

ما بعد از یکسال تلاش نتوانستیم یک فرصت حداقلی مرخصی برای انها فراهم کنیم.

#زندانبان یاران من اسیر تو و تو اسیر اندیشه هایی هستی که از آن انسانیت نیست.

کاش میتوانستم تو هم (زندانبان) از اسارت نجات دهم.

 دلم میخواهد بر تو خشم بگیرم اما ....

ما روزی همین نزدیک روزها آزادی یارانمان جشن خواهیم گرفت.

روزی که دیگر هیچ کودکی از تحصیل باز نماند ، روزی که هیچ کارگری برده سرمایه دار نباشد.

روزی که هیچ زنی جنس دوم شناخته نشود.

 

 همکاران گرامی برای تحقق آرزوهایمان برای کودکان این سرزمین باید در 

کانونهای صنفی مستقل پویا و دموکراتیک متشکل شویم.

سال جدید را با  اولویت تقویت تشکل یابی آغاز می کنیم.

درود بر بهشتی - عبدی - حبیبی - قنبری -  مردانی

محسن عمرانی فعال صنفی

عضو کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر

1398/01/01

 

*- نوید بهار از :  علی حاجی / معلم

 

 در سرزمین من روشنایی آفتاب ممنوع است . اینجا  خورشید را  دربند می کنند تا به جوانه ها نتابد و  خفتگان بهار، آزادي را تاب نمياورند. طناب دار تیغی ست بر گردن گل یاسمن.. اما نمیدانند که نطفه  ی بهار در قلب درختان ایستاده بسته می شود.  زندانی که ماه را در آن کُشتند خورشید تسخیرش کرد! و رودخانه‌ای که نوشید جویبار کوچک را سرانجام در کام دریا فرو بنشست.

 بیداری  بهار با  جوانه ها آغاز می شود  و خاکِ سرد از نفس گرم جوانه ها جان تازه می گیرد .  نوروز ماندگار است تا یک جوانه باقی ست  و آزادی سر باز خواهد کرد چرا که جوانه ها زنده اند ..

 در آستانه ی نو شدن سال ، مگر می شود دل آزرده و غمگین نباشیم؛ چرا که  انسان‌های آزاده‌ای هستند که بخاطر آزادگی، شرافت و عقیده‌شان در زندان به سر می‌برند، و خانواده‌هایشان در غم دوری عزیزانشان  سالهاست که سال برایشان نو نمی‌شود. چه تلخ است جای کسانی سر سفره عید خالی باشد که #صدای_فرهنگ_جامعه اند! مردانی که دردشان اجحافی ست که در حق فرزندان این سرزمین شده و دادشان ازین دردها آنها را به بند کشیده است . سلول های سرد از آنِ  معلمانی است که از گرمای برابری گفته اند. اینجا جایی ست که اختلاسگران آزاد راه می روند اما معلمان که برای  تحصیل رایگان فرزندان این سرزمین تلاش می کنند در زندان اند و دریغ از مرخصی نوروزی ...بی عدالتی بالاتر از این که معلمی برای عدالت و برابری در #زندان باشد و اختلاسگران سر سفره ی نوروزی؟!

در چنین سرزمینی ما عید نداریم ....

عید من روزی ست که فرزندان این سرزمین از حق برخورداری از تحصیل، #آموزش_رایگان و برابر و باکیفیت را داشته باشند.

هرگاه کودکان سرزمینم به جای سطل آشغال، در یخچال به دنبال خوراک گشتند، آن روز #عید من است.

عید من آن روز است که  معلمانی که برای حق خواهی آینده ی فرزندان این سرزمین با آموزش حقوق شهروندی و انسانی تلاش می کنند، در بند نباشند .

عید من آن روزی ست که وکلایی که وجودشان را وقف کاستن از رنج خلق و احقاق عدالت و دفاع از حقوق شهروندی کرده اند دربند نباشند .

تا زمانی که دانشجو و کارگر برای ایستادگی و مطالبه گری در بازداشت و حصر و زندان هستند بوی عید در اینجا به مشام نخواهد رسید.

با همه ی این تلخیها بدون شک اگر تمام گلها را هم از شاخه بچينند نمى توانند جلوى آمدن بهار را بگيرند چرا که نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست حتی اگر تمام شبهایش یلدا باشد  و آمدن بهار نوید شکوفه دادن و شکوفا شدن می دهد . این روزهای سرد هم تمام میشود، جامعه از حضور انسانهای آزادیخواه بهره مند خواهد شد و کلاسهای #درس از حضور همکارانمان گرم خواهد شد .

دل چو غنچه ی من نشکفد به بوی بهار

بهار من آن بُود آنگه که یار می آید

 

*- سالی که گذشت!! از :  محمدرضارمضانزاده

 

ﺍﺯ ﻣﻦ ﺭﻣﻘﯽ ﺑﻪ ﺳﻌﯽ ﺳﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ

ﻭﺯ ﺻﺤﺒﺖ ﺧﻠﻖ ﺑﯽ ﻭﻓﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ

ﺍﺯ ﺑﺎﺩﻩ ﯼ ﺩﻭﺷﯿﻦ ﻗــﺪﺣﯽ ﺑﯿﺶ ﻧﻤﺎﻧﺪ

ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ است

خیام

پیش از هرکلام پیام  شادباش نوروزی تقدیم تک تک شما خوبان

سال ۱۳۹۷ خورشیدی گذشت، سالی پر از فشار برای بسیاری از اقشار.

فشار مالی و فشار روحی، و مرهمی برایش پیدا نشد جز شعارهای همیشگی اکثر مسوولان بر گل و بلبل نشان دادن اوضاع و احوال.

فرهنگیان از اقشار آسیب پذیر جامعه همچنان مورد بی مهری های گوناگون قرار گرفتند و با وجود مطالبات گوناگون بویژه ترمیم حقوق و رفاهیات و بودجه آموزش و پرورش کمترین توجهی به آنها نشد.

با وجود مصوبه ی مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق، فرهنگیان بطور متوسط کمتر از ۱۰ درصد افزایش، آنهم با تاخیر ۴ ماهه را شاهد بودند.

با وجود اعتراض بسیار به وضعیت بیمه ی طلایی و راه اندازی چالش چند ده هزار نفری معترضین و ناکارآمدی شرکت مقابل، همچنان قرارداد با این شرکت با خدمات کمتر بسته شد.

طرح معلم تمام وقت را با وجود اعتراضات بسیار به مدارس فرستادند تا با تحقیر معلمان زحمت کش و زیر سوال بردن سختی کار آموزش بدون توجه به کارایی و بهره وری کارکنان آموزشی در خلال چنین فشاری، نشان دهند که مطالبه ی فرهنگیان و حرمت آنها در نگاه مسوولین وزارتی جایگاهی ندارد.

با وجود اعتراضات بسیار به عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر آموزش رایگان، پیشنهاد افزایش برون سپاری مدارس و خرید خدمات آموزشی ( حرکت بسوی خصوصی سازی بی کیفیت آموزش ) را به مجلس فرستادند.

 

در سال ۹۷ باوجود افزایش هزینه های زندگی تا چند برابر، مسوولین آموزش و پرورش و ...، هیچ برنامه ای حتی برای پرداخت به موقع معوقات و طلبکاریهای کارکنان نداشتند و برای بهبود و ترمیم دستمزد در سال ۹۸ حتی کمترین معیارها را نیز در نظر نگرفته اند.

با توجه به فشارهای مالی و تضییع حقوق دانش آموزی صدای اعتراض معلمان در جای جای ایران عزیز بصورت گسترده ای بلندست و متاسفانه وزارت آموزش بجای شنیدن و چاره اندیشی در جهت ارتقای خواسته ها،  با باز گذاشتن دست دوایر_حراستی و گشودن پرونده های تخلفات ساختگی سعی در سرکوب و ایجاد خفقان در مطالبه گری صنفی نمود.

اعتراضات گوناگون برای مطالبات شکل گرفت. (تجمع صنفی ۲۰ اردیبهشت،  تحصن های صنفی معلمان در مهر و آبان و اسفند ۹۷ ) در کنار این اعتراضات چالشهای و کمپینهای گوناگون مطالبه محور نیزاجرا شد و البته جلسات گوناگون و چندین باره با معاونت ریاست جمهوری، وزارت آموزش پرورش، وزارت کشور، کمیسیونهای مختلف مجلس (قضایی، آموزش، اصل ۹۰، نواب مجلس) و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نیز برگزار شد، در سطح کشوری و استانی بارها و بارها تشکلهای صنفی به دیدار مسوولین در رده های مختلف رفتند و در صد در صد مجالس و دیدارها، واکنش طرفهای مقابل بر حقانیت اعتراضات و مطالبات فرهنگیان را دیدندو شنیدند ولی در حوزه ی عمل و رفع کمبودها، کوچکترین امیدی را شاهد نبودیم.

هرچند حقانیت مطالبات فرهنگیان را هیچ مسوولی در هیچ دستگاهی رد نمیکند ولی #برخوردهای_امنیتی_قهری_قضایی مدام خاطر معلمان را آزرده است و در سال ۹۷ نیز با باز داشت گسترده معلمان صنفی در تهران، خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، فارس، بوشهر، مرکزی، زنجان، خراسان رضوی و فراخواندن تعداد زیادی از کنشگران صنفی پیگیر و اعضای تشکلهای صنفی فرهنگیان به دستگاههای اطلاعاتی، حراستی و.... و تهدید آنها به برخوردهای قهری، بدخاطره‌هایی را برای جامعه ی فرهنگی بجای گذاشت.

باوجود آزاد شدن معلمان بازداشتی و دستور رفع توقیف اموال ضبط شده‌ی آنها متاسفانه وسایلشان از قبیل گوشی موبایل، تبلت و....تحویلشان نشد تا در عین فشار مالی آنها ناچار به هزینه هایی اضافه گردند.

به هر روی سال ۹۷ گذشت و چشمهای منتظر و دلهای امیدوار همچنان نومید مانده اند. با وجود اعطای مرخصی نوروزی به اکثر زندانیان، #معلمان_زندانی ( محمود بهشتی، اسماعیل عبدی، محمدحبیبی  و عبدالرضا قنبری و روح اله مردانی) از این حق محروم میشوند تا شوق دیداری موقت نیز از خانواده و دوستان فرهنگی این معلمان عزیز گرفته شود.

و اما زندگی به تلاش پویا، و انسان به امید، زنده است. آرزومندیم که مسئولین در سال ۱۳۹۸ انگیزه و برنامه‌ای برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش داشته باشندو بجای سرکوب و ارعاب معلمان، که بی اغراق صد در صد از وضعیت موجود نالانند، با اولویت قرار دادن آموزش و پرورش قدمی مثبت در جهت ارتقا و بهبود حال معلمان و دانش آموزان بردارند.

اخلاق و اعتماد در جامعه نیاز به بازسازی دارند، با همدلی میتوان ترمیمشان کرد.

بامید این بهبود.

محمدرضا رمضانزاده

مسئول   انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی

یکم فروردین ۱۳۹۸

 

*- احسان جان سال نو مبارک!

 

نامه سرگشاده عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان

 خطاب به احسان قنبری فرزند عبدالرضا قنبری به مناسبت حلول سال نو!

می دانم سخت ترین لحظه های عاطفی را اکنون کنار مادر اسوه و رنجور و ساحل معصوم و مغموم سر می کنی.اما تو باید بتوانی مردانه در غیاب پدر اندوه نشسته بر دل مادر و ضمیر خواهر را بزدایی ما به  همان اندازه که با مردسالاری مخالفیم،با حضور مردان برای تلطیف عاطفه ها در اندرون خانه ها موافقیم و تو امروز در غیاب آن پدر دوست داشتنی که در ارتفاع عظیم دانایی،خانه عظیم فروتنی را در هفت گنبد افلاک بنا کرده،مسئولیتی سخت تاریخ ساز بر دوشت گذاشته شده است.

احسان نازنین!

می دانم نوجوانیت و جوانیت ناجوانمردانه به تاراج عاطفی غارتگران سرزمینمان، چه وحشتناک طی شد اما تو در دل آن شکنجه ها و بدکرداری ها سری از سرها در آوردی که تو را از هم سن و سالانت چند سر و گردن بالاتر قرار داده است و از همین رو چشمان نگران دوستان پدر به تو است.تو اکنون مرد آن خانه ای. باید این احساس مبارک را چنان پاسداری کنی که مادر اسوه و بی نظیرت خستگی سالها اضطراب و نگرانی ،را از تن بزداید و پدر معصوم و بی گناهت که نمی دانم به کدامین گناه تا این اندازه سخت ترین ناملایمات را تاب آورده،احساس سبکباری کند و آن هنگام که تو اطمینان قلب آرام اهل خانه باشی،جهان نهان پدر چه مسرور و مشعوف می شود و چه غرور مبارکی در اندرون او چشمه ای زاینده ای  می شود برای دولت پاینده ای که او به نام خود رقم زده است.

احسان جان!اندکی صبر سحر نزدیک است. ایمان داشته باش به زودی پدر به خانه باز می گردد و تو باید تا بازگشت پدر صبورانه و شکیبانه،غیابش را «حضور قاطع اعجاز» کنی.

با احترام: عزیز قاسم زاده

 

*- دغدغه های من از : عبدالرضا قنبری

دوم فروردین ۱۳۹۸

 

همواره بر این باور بوده‌ام که دانش آموزانم فراتر از کلاس درس، انسان‌هایی هستند که برای خودشان شخصیّت و نطراتی دارند که بسیار ارزشمند و در بسیاری از بُرش‌های زمانی بی نظیرند. در آغاز سال تحصیلی نیز تلاش می‌نمودم تا از علایق‌شان آگاه شوم. به چه فیلم‌ها، کتاب‌ها و یا موسیقی و هنری علاقه دارند؟ فراتر از کلاس درس و کتاب‌های درسی، چه حرف‌هایی برای گفتن دارند. آن را بفهمم و این که در ذهن آنها چه می‌گذرد. از تجربیات انسانی و زندگانی سخن می‌گفتیم و سعی می‌کردیم تا برای کاربرد آن تجربیات به نتیجه‌ای درخور برسیم. نام کوچکشان را به خاطر می‌سپردم. آنگاه که نامشان را بر زبان می‌آوردم، برق نگاهشان نشان از ذوق و شوق درونی‌شان، مرا به وجد می‌آورد.خصوصیات فردی‌شان را اندک اندک درمی‌یافتم. برای من در کلاس درس هیچ تفاوتی نداشت که فلان دانش‌اموز فرزند چه کسی است و یا شغل پدرش چیست! دانسته‌هایم در این موارد تنها برای مواقعی بوده است که بخواهم کمکی به آن‌ها بکنم.به خاطر دلرم که روزی برای پرسش درسی از دانش‌آموزی، او را به پای تخته فراخواندم و طبق عادت همیشگی وقتی به پای تخته آمد با او دست دادم. زبری کف دستانش را در دستان خود حس کردم، کف دستانش را نگاه کردم. ترک‌های عمیق و زخمی آن و دانستن این موضوع که او بعد از مدرسه برای کمک به پدرش در میان نخاله‌های ساختمانی و جدا کردن آجر ساعت‌ها کار می‌کند، مرا غمگین کرد و اشک از چشمانم سرازیر شد. چه کاری از دست من ساخته بود، جز غصه خوردن و یا دست و پا زدن برای کمکی ناچیز از جایی یا کسی!! در کلاس درس (ادبیات) با علاقه به درد ودل‌هایشان و گِله‌ها و غم‌هایشان گوش می‌دادم و با بحث‌های آزاد، آن‌ها را به بازگو کردن آزادانه‌ی آنچه از درس دریافته‌اند، وا می‌داشتم؛ آن‌ها نیز در فرصت های اندک پس از درس آنچه در درون‌شان بوده را بیرون می‌ریختند و از این راه یاد می‌گرفتند که به راحتی نظر خود را بیان کنند و حتی گاهی با انتقاداتی به من حمله کنند و من از این جسارت و شجاعتشان لذّت می‌بردم. پیش می‌آمد که مشکلات و دغدغه‌های زندگی خصوصی و خانوادگی خود را به راحتی و حتی بدون رعایت خط قرمزهای معمول و ساختگی، مطرح می‌کردند و تلاش می‌شد کرامت انسانی آن‌ها نیز حفظ بماند. لحظه لحظه زندگی به آن‌ها می‌اندیشیدم و آنقدر به آن‌ها نزدیک می‌شدم که دد هوای آن‌ها نفس می‌کشیدم و گام برمی‌داشتم.

اکنون پس از سال‌ها وقتی به آن روزها میاندیشم، انبوهی از یادها و خاطرات به سویم بال می‌گشایند و همه‌ی وجودم را پر از شور و شوق می‌کنند. چه روزهای خوش و تکرار نشدنی!! نمی‌دانم با وجود مشکلات متعدّد و تغییرات پیاپی کتاب‌های درسی و نظام آموزشی و تمرکز صرف بر داده‌های خشک و خنک منابع درسی، آیا آن شور و شوق برای کلاس درس و دانش‌آموزان، امکان تکرار هست یا نه؟!

آیا با کالایی شدن آموزش رمقی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آ‌ن‌ها مانده است؟!

هنوز بر این باورم که دانش‌آموزان فراتر از کلاس، انسان‌هایی هستند که برای خود شخصیت و نظراتی دارند. باید به مسایل آن‌ها جدّی اندیشید. هنوز به دانش‌آموزانم و کتاب‌هایشان می‌اندیشم.این همه تنها دغدغه یک معلّم پس از سال‌هاست.

 

*- اعلان تحصن مادر و پدر سپیده قلیان در برابر دادسرای شوش :

 

پدر و مادر سپیده_قلیان، از صبح امروز در مقابل دادسرای شوش دست به تحصن زده و اعلام کرده اند که تا آزادی دخترشان به تحصن خود ادامه خواهند داد

*- کارگران تامین باشند؛ سال ۹۸ تحول اقتصادی صورت می‌گیرد:

 

به نوشته خبرگزاری ایلنا در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است :هادی رضازاده  با بیان اینکه سال ۹۸  سال حماسه اقتصادی است به خبرنگار ایلنا گفت: امسال کارگران از دولت انتظار دارند تا به منظور وحدت و انسجام در امور اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های مدون‌تر و عملی‌تری را اجرایی کند.او با انتقاد از اینکه در سال قبل دولت نتوانست از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی حمایت‌های لازم را بکند، گفت: در سال ۹۸ دولت باید در عرصه اقتصاد زمینه حماسه‌آفرینی را فراهم کند.دبیر خانه کارگر شهرستان آمل گفت: دلیل اصلی ناکام ماندن حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی وجود قوانین دست و پاگیر در عرصه‌های تولید وصنعت بود.این فعال کارگری با تاکید بر ضرورت اصلاح این قوانین دست و پاگیر افزود: مردم باید طعم شیرین تحقق نامگذاری سال حماسه اقتصادی را با عملی شدن آن بچشند و کاملا دریابند که از واحد‌های تولیدی، تولید، اشتغال و اقتصاد حمایت شده است.رضازاده همچنین درباره نقش کارگران در ایجاد حماسه اقتصادی گفت: اگر مسئولان بخواهند تحولی در اقتصاد انجام شود، باید وضعیت کارگران را اصلاح کنند زیرا اقتصاد ما در دست کارگران است.رضازاده افزود: وظیفه دولت و مسئولان کشور، برطرف کردن مشکلات و موانع سر راه کارآفرینان و کارگران است.

*- قرار بازداشت یکماهه ی  آقای اسماعیل  بخشی فردا یکم فروردین به پایان رسید:

برپایه خبر مندرج در کانال تلگرامی هفت تپه آمده است : فرزانه زیلابی وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بتاریخ 29اسفند ماه گفت:قرار بازداشت یکماهه ی  آقای اسماعیل  بخشی فردا یکم فروردین به پایان می رسد .این در حالی است که بنا به درخواست دادستان کل کشور و تجویز دیوان عالی کشور ،پرونده  از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد.با توجه به این که در آستانه تحویل سال نو و نوروز هستیم وکلای پرونده و خانواده   بازداشتی ها (آقا اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان) به امید آزادی، پیگیری هایی در دادگستری  شهرستان های اهواز و شوش،دیوان عالی کشور و دادسرای اوین  انجام داده اند ومراجع قضایی ذیربط اعلام نموده اند  با وجود ارسال پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شوش، متأسفانه نه پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران واصل شده و نه تعیین شعبه شده و نه به دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان شوش نیابت داده شده است .واضح و آشکار است که نگهداری موکل، ولو به مدت چند دقیقه پس از اتمام قرار بازداشت بدون تعیین تکلیف ،بازداشت غیر قانونی محسوب می شود.و مقامات قضایی ذیربط در دادسراها ، رؤسای زندان مرکزی   و  زندان سپیدار شهرستان اهواز  باید پاسخگو باشند و حق در زندان نگه داشتن آنها را ندارند...

*- مرگ ۳کارگر در چاه:  

برپایه خبر مندرج در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : سخنگوی سازمان اورژانس کشور از سقوط ۴ کارگر در چاه خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: حوالی ساعت ۱۱ امروز یک مورد حادثه سقوط در چاه به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن عوامل امدادی به محل حادثه واقع در شهرستان پیربخش استان زاهدان اعزام شدند.

وی با اشاره به حضور عوامل امدادی اورژانس در محل حادثه گفت: در این حادثه ۴کارگر به داخل چاه سقوط کرده بودند، امدادگران با نجات این افراد از داخل چاه آن را به عومل اورژانس تحویل دادند.

خالدی در پایان افزود: بعد از بررسی علائم حیاتی این ۴نفر، مشخص شد که سه نفر از این کارگران جان خود را در این حادثه از دست داده اند، نفر چهارم نیز بعد از انجام عملیات پیش بیمارستانی، برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شدند.

 

*- در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛سدهای بافت و رابر آبی برای کشاورزان جیرفتی باقی نمی‌گذارد/ جازموریان خشک شود شرق کرمان و جنوب غرب سیستان و بلوچستان را ریزگرد فرامی‌گیرد:

 

 به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز پنجشنبه ۱ فروردين ۱٣۹٨آمده است :   به دنبال انتشار فیلمی از اعتراض کشاورزان و حقآبه‌داران هلیل‌رود جیرفتی به انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان که به ادعای کشاورزان مشکلات بسیار زیادی را در پی داشته است، قاسم سالاری (عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و عضو هیات رییسه بنیاد ملی گندم کشور) تاکید کرد: سد جیرفت که در ابتدای دهه ۷۰ روی هلیل‌رود احداث و آغاز به کار کرد نه فقط به کشاورزان آن منطقه آبرسانی می‌کند بلکه شرق تالاب جازموریان را نیز مشروب می‌سازد.وی ادامه داد: سالها بعد در ۱۵۰ کیلومتری سد جیرفت و در بالادست آن، سد دیگری برای تامین آب شهرستان بافت (روی شاخه شرقی هلیل‌رود) ایجاد شد. اکنون نیز سدی (در محل شاخه غربی هلیل‌رود واقع در شهرستان رابر) برای انتقال آب به کرمان در دست احداث قرار گرفته که ساخت تونل‌های آن نیز به پایان رسیده است. ...مسئول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان اشاره کرد: البته تمام ادله و نقطه نظرات منتقدانه‌ای که از سوی کشاورزان جیرفتی در دیدار با وزیر نیرو مطرح شد، درست نیست. با این حال، نکته‌ای که باید لحاظ شود این است که مشکلات متعددی که از خشکسالی و عدم برنامه‌ریزی درست بخش کشاورزی طی این سال‌ها ایجاد شده، موجب استیصال و رنج بسیار برای کشاورزان شده است. ...عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به این نکته که شمال کرمان قطب پسته‌کاری کشور محسوب می‌شود، گفت: بیشترین باغ پسته کشور در این منطقه (زرند، شهربابک، سیرجان، رفسنجان) است اما به خاطر مشکلات اقتصادی و مسائل ناشی از خشکسالی، امسال عملا تولید پسته‌ای صورت نگرفته است....خشک شدن جازموریان منجر به پخش ریزگردهای کشنده در شرق استان کرمان و جنوب غرب سیستان و بلوچستان خواهد شد و زندگی مردمان این مناطق را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

*- نفت به بالاترین رکورد ۲۰۱۹ صعود کرد:

https://www.isna.ir/news/98010100081

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در اول فروردین ۱٣٩۸آمده است : قیمت نفت روز پنج شنبه تحت تأثیر محدود شدن عرضه در بازار جهانی به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، به بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۹ صعود کرد.بهای معاملات آتی نفتبرنت با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۸.۶۴ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز سه‌شنبه به مرز ۶۸.۲۰ دلار صعود کرده بود که بالاترین حد از ۱۶ نوامبر بود.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت نیز به ۶۰.۲۷ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین حد از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک از رکورد ۳۲.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۳۰.۷ میلیون بشکه در روز در فوریه افت کرده است.در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده که بزرگترین کاهش از ژوئیه بوده است و به دلیل صادرات و تقاضای پالایش بالاتر روی داده است. ذخایر نفت آمریکا با ۹.۶ میلیون بشکه کاهش، به ۴۳۹.۵ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین حد از ژانویه به شمار می‌رود.

*- معاون آب و آبفای وزیر نیرو:کم آبی باید به موضوع مشترک ملی تبدیل شود/ رونق تولید بدون نگاه خردمندانه به آب بدست نمی‌آید:

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز پنجشنبه ۱ فروردين ۱٣۹٨آمده است :   قاسم تقی‌زاده خامسی در شخصی اینستاگرام خود به مناسبت روز جهانی آب نوشت: دوم فروردین‌ماه به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است تا با گرامیداشت آن به همه انسان‌ها یادآوری شود که سهولت دسترسی به مایه حیات در همه جای زمین یکسان نیست و ساکنین برخی از نقاط کره خاکی هر روز تشنه تر می‌شوند....در ایران خشک و نیمه خشک امروز که کمبود آب  بیشتر از پیش به واقعیت نزدیک می‌شود، این مسئله به ویژه در کشاورزی و صنعت که به طور عمده به آب وابسته هستند بیشتر نمایان است و تأکید بر این اصل که “رونق تولید “ ملی بر مصرف صحیح آب استوار است اغراق آمیز نیست. امر " رونق تولید" ملی بدون نگاه خردمندانه به آب بدست نمی‌آید که آن نیز از طریق حفاظت و استفاده بهینه از منابع محدود متعارف و فعالیت برای تولید آب غیر متعارف بدست می‌آید. خدا را شاکریم که سال جدید را با بارندگی‌های کم سابقه شروع کردیم و فرصت خوبی فراهم است که نقاط ضعف را در سال‌های ترسالی برای روزهای خشک شناسائی کنیم. شکوائیه اما از آن‌هایی است که درختان جنگل را به یغما بردند و با نابودی مراتع و خانه سازی در اراضی کشاورزی مسبب اصلی تخریب و ویرانی کاشانه و زراعت کشاورزان بر اثر سیلاب‌ها هستند....کم آبی باید به موضوع مشترک ملی تبدیل شود و نگاه به آب به عنوان کالای ارزشمند ملی نهادینه شود. روز جهانی آب بهانه ایست برای اطلاع رسانی و استفاده بهینه از رسانه جهت مشارکت مردم، تا در مورد فقر آبی بیشتر بدانند، نقش آفرینی کنند و اثر بخش باشند.

*- سقوط تاریخی دستمزد کارگران در سال ۹۷؛ نمودار مقایسه سال‌ها:

 

برپایه خبر منتشره آمده است : شورای عالی کار در آخرین روزهای سال ۹۷ میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال ۹۸ را ۳۶ درصد تصویب کرد. افزایش سایر حقوق دستمزدی کارگران هم ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار تومان تصویب شده است. با این حال به نظر می‌رسد با کاهش شدید قدرت خرید کارگران در سال ۹۷، افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ هم نتواند جبران این سقوط باشد.بر اساس آمار بانک مرکزی، سال ۹۷ از لحاظ ارزش برابری حداقل حقوق کارگران نسبت به نرخ دلار در بازار آزاد، بدترین سال برای کارگران بود. محاسبه ارزش حداقل حقوق کارگران بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد، گویای آن است که بدترین وضعیت قدرت خرید کارگران از 1357تاکنون مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است.در سال ۹۷ حداقل حقوق کارگران یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بود که با لحاظ نرخ ارز ۱۳ هزار تومانی در بازار آزاد، حداقل حقوق کارگران معادل کمتر از ۸۶ دلار بوده است.رقم ۸۶ دلاری حداقل حقوق کارگران در سال ۹۷ پایین‌ترین رقم از سال ۱۳۸۰ بدین سو بوده است.بر اساس آمار بانک مرکزی از سال ۱۳۵۷ تاکنون بهترین سال حقوق کارگران سال ۱۳۸۹ بود به طوری که حداقل حقوق کارگران معادل ۲۸۶ دلار بوده است.نکته مهم دیگر آنکه از لحاظ تغییرات ارزش دلاری حقوق کارگران، سال ۹۷ بدترین سال برای کارگران از سال1357تاکنون بوده است.در سال ۱۳۹۷ ارزش دلاری حداقل حقوق کارگران نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین سقوط از سال ۱۳۵۷ به بعد بوده است.این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ که التهابات ارزی و تحریم‌ها رخ داد میزان سقوط ارزش دلاری حقوق کارگران ۳۹ درصد بود.

*- ماجرای تعیین محدوده شهری اندیمشک و دزفول چند کشته وزخمی برجاگذاشت:

  

برپایه خبرمندرج در سطح شبکه مجازی آمده است : شبانگاه چهارشنبه بیست ونهم اسفند ماه1397، درجریان درگیری تعیین محدوده شهری اندیمشک و دزفول ودخالت نیروهای انتظامی تعدادی زخمی ودست کم سه نفرازجمله یک کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه ویک خبرنگار رسانه ای محلی کشته شدند.روز چهارشنبه بیست ونهم اسفند ماه، از یکطرف فراخوانی برای نصب تابلوي ورودی شهر دزفول و انديمشک وازطرف دیگرفراخوانی برای جلوگیری از این اقدام در شبکه هاي اجتماعي منتشر شد.این فراخوان ها موجب تجمع حدود1500نفر از اهالی این دوشهرودرگیری بینشان در محل نصب تابلو شد ودخالت نیروهای انتظامی را بهمراه داشت.بنابه گزارشات رسانه ای شده،درجریان این درگیری ها ودخالت نیروهای انتظامی تعدادی زخمی ودست کم سه نفرازجمله یک کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه ویک خبرنگار رسانه ای محلی کشته شدند.همچنین درجریان درگیری ها خسارات شدیدی به ساختمان دانشگاه صنعتی جندی شاپور وارد شد.

*- اخبار سیل،برف وکولاک :

با آغاز سال نو بر آمد سیل زندگی و شادی نوروزی را به اندوه و ماتم برد . درخبرها آمده است؛ استان ‌های آذربایجان شرقی و غربی، یزد، همدان، مرکزی، مازندران، لرستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کرمان، کردستان، قزوین، فارس، زنجان، خوزستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، ایلام، اردبیل، درگیر حوادث جوی (سیل،برف وکولاک)شدند.

*- نیروهای ادارە اطلاعات یک فعال کارگری را در شهر سنندج بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند:

بر پایه خبرمندرج درتاریخ روز جمعە ٢ فروردین ٩٨ ، آمده است : نیروهای ادارە اطلاعات شهر سنندج  رضا امجدی، از فعالین کارگری اهل حسن آباد این شهر را بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند.بە گفتە یک منبع مطلع، نیروهای امنیتی در حین بازداشت رضا امجدی اقدام بە ضرب و شتم این شهروند سالخردە نمودەاند.با گذشت دو روز از بازداشت رضا امجدی، هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نمی باشد.رضا امجدی در سال ٩٤ پس از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر بازداشت و بە تحمل ٣ ماه حبس محکوم شدە بود و در ١٩ شهریور ماه همان سال پس از اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شدە بود.

کشته وزخمی شدن 7کارگردر روز اول سال نو براثر حوادث کاری:

1- جان باختن 3کرگرمقنی در زاهدان

سخنگوی سازمان اورژانس كشور از جان باختن 3کارگر مقنی در اولین روز سال سال1398 خبرداد.مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشوردر گفت‌وگو با خبرنگاررسانه ای گفت:این حادثه حدود ساعت 11روز پنجشنبه اول فروردین ماه  در خیابان پیر بخش زاهدان رخ داد.وی افزود:در این حادثه3کارگرچاه کن جان باختند و یک کارگر مصدوم شد که بعد از اقدامات اولیه توسط تکنسین های اورژانس به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال یافت.

2- مصدومیت 3کارگر درحادثه ریزش دیوار در رامهرمز- وخامت حال 2نفر ازمصدومین:

دراولین روز سال نو،ریزش دیوار در رامهرمز موجب مصدومیت 3کارگر شد. که حال دونفرشان وخیم است.برپایه گزارش رسانه ای شده،سرپرست فرمانداری رامهرمز با اشاره به اینکه ریزش دیوار بر روی سه کارگر در فلکه ادهم این شهر، گفت: با اقدامات امدادی صورت گرفته این افراد زنده از زیر آوار خارج شدند.وی با تشریح جزییات این حادثه عنوان کرد: این حادثه که عصر امروز رخ داد به دلیل ساخت یک دیوار بلوکی به ارتفاع سه متر در یکی از مغازه های مجاور این خیابان انجام شد.وی افزود: نیروهای امدادی ، پزشکی و انتظامی در اولین دقایق این حادثه در محل حضور پیدا کردند و در نهایت با تلاش های صورت گرفته هر سه این کارگران زنده از زیر آوار خارج شدند.رئیس شورای تامین شهرستان رامهرمز با اشاره به اینکه این افراد برای ادامه مراحل درمانی به بیمارستان مادر این شهرستان منتقل شدند، گفت: از همشهریان درخواست می شود تا در زمان بروز حوادث این چنین از حضور در محل حادثه خود داری کنند تا نیروهای امدادی بتوانند در زمان لازم به حادثه دیدگان کمک کنند.ممبینی حال 2 نفر از این مصدومین را وخیم توصیف کرد و ادامه داد: در صورتی که امکانات شهرستان پاسخگوی انجام مراحل درمانی آنها نباید حادثه دیدگان به بیمارستان های مرکز استان منتقل می شوند.وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ریزش آور به دلیل گودبرداری غیر اصولی صورت گرفته است، بیان داشت: گودبرداری صورت نگرفته اما ساخت دیوار بلوکی آن هم به ارتفاع سه متر توسط یکی از واحدهای صنفی بازار با توجه به ایام تعطیلات جای سوال دارد که بررسی ها در این خصوص آغاز شده است.

*- نوده فراهانی: آموزش، کلید رونق تولید است:

https://www.isna.ir/news/98010200307

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز جمعە ٢ فروردین ٩٨ آمده است: قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه رونق تولید باید با هدف افزایش حجم صادرات باشد، گفت: رونق تولید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی مبنی بر بیکاری را رفع خواهد کرد و برای دستیابی به این مهم باید برنامه آموزشی در دستور کار قرار بگیرد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تحقق شعار سال مبنی بر "رونق تولید" اظهار کرد: در سخنرانی ابتدای سال مقام معظم رهبری ایشان به نکته اساسی و سرنوشت سازی با عنوان " تولید" اشاره کردند که اگر به این موضوع کلیدی توجه ویژه‌ای شود مشکلات اساسی اقتصاد همچون ایجاد اشتغال رفع خواهد شد. او تأکید کرد: در زمینه رونق تولید باید دولت، مسئولین، دست‌اندرکاران و مردم در کنار یکدیگر قرارگرفته تا رونق تولید محقق شود که این مهم حرکت صنایع و رفع بیکاری را به همراه خواهد داشت.... وی گفت: دولت برای رونق تولید با کیفیت و دستیابی به محصول صادرات محور در کنار رفع قوانین دست و پاگیر باید برنامه‌های تشویقی برای افزایش حجم صادرات در نظر بگیرد که در نهایت میزان تولید محصول با کیفیت صادرات محور در کشور به شدت افزایش می‌یابد.

*- گزارشی درباره چرایی اعتراضات کارکنان جهاد کشاورزی سراسر کشور :

برپایه خبر منتشره آمده است :یکی از کارکنان معترض جهاد کشاورزی: تبعیض بسیار افزایش یافته و علی رغم اینکه حقوق کارکنان بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، کسانی هستند که چندین برابر آنها حقوق دریافت می‌کنند. آقازاده‌ها عرصه را بر دیگران تنگ کرده‌اند.یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی که نخواست نامش فاش نشود در مورد اعتراض کارمندان جهاد کشاورزی وتجمعات نمایندگان 40هزارنفر از کارکنان این وزارتخانه درتهران، به خبرنگار رسانه ای درتاریخ3فروردین گفت: دلیل اصلی این اعتراض عقب افتادگی حقوق که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است نبوده، بلکه اعتراض کارمندان وزارت جهادکشاورزی  به  اجرای نظام پرداخت هماهنگی کارکنان دولت است .وی ادامه داد: طبق قوانین ما باید از افزایش امتیاز 50درصدی در برخی امتیازات کارمندی بهره مند شویم اما این مورد برای کارمندان وزارت جهادکشاورزی اتفاق نیافتاده است، به عنوان نمونه ما باید افزایش حقوقی طبق قانون و مانند همه کارمندان داشته باشیم اما این مورد برای کارمندان وزارت جهادکشاورزی اتفاق نیافتاده است....وی ادامه داد: حالا هم بحث اجرای نظام پرداخت هماهنگی کارکنان دولت را داریم که آن هم دولت برای جهاد کشاورزی اجرایی نکرده است....وی گفت: ما هرچه انتظار کشیدیم، هیچ اتفاقی نیفتاد و مجبور شدیم درخواست خودمان را از طریق راه اندازی کمپین «خانواده جهاد کشاورزی» پیگیری کنیم که اکنون ۴۰ هزار عضو دارد. در تاریخ ۵ اسفند ۹۶ با ۵ نفر از مدیران کل حوزه منابع انسانی در این مورد و اعمال همسان‌سازی حقوق جلسه گذاشتیم و قول‌هایی داده شد، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است....وی در ادامه همچنین گفت:  متأسفانه تبعیض بسیار افزایش یافته و علی رغم اینکه حقوق کارکنان بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، کسانی هستند که چندین برابر آنها حقوق دریافت می‌کنند. آقازاده‌ها عرصه را بر دیگران تنگ کرده‌اند.

*- کمالی پور: نگاه مثبت مردم موجب توجه بیشتر به شعار «رونق تولید» خواهد شد:

https://www.isna.ir/news/98010200275

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، در تاریخ روزجمعه ٢ فروردین ٩٨ آمده است: یحیی کمالی پور،  نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال ٩٨ «رونق تولید» تاکید کرد: مطمئنا نگاه همه مسئولین، قوای سه‌گانه و در کنار آن نگاه مثبت مردم می‌تواند موجب شود ما به شعار سال توجه بیشتری داشته باشیم و شاهد توفیقات بیشتری در رونق تولید در عرصه‌های مختلف باشیم....وی افزود: امسال هم همانگونه که از قبل پیش بینی  می‌شد مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال باری دیگر به موضوع اقتصاد و معیشت مردم پرداختند. در شرایطی که استکبار تمام توان خود را به کار بسته تا کشور ما را در مسائل اقتصادی فلج و تلاش می کند که نهایتا یک نارضایتی و بدبینی در کشور ما ایجاد کند قطعا راه برون رفت از این چالش مستلزم یک نگاه داخلی و یک اقدام مثبت و مستلزم ایجاد شرایط و بسترهایی است که به موجب آن موقعیتی ایجاد شود تا دست ما کمتر به سوی خارج از کشور دراز شود.کمالی پور ادامه داد: این مهم میسر نمی‌شود مگر با توجه به کالای داخلی، صنعت داخلی و کمک به رونق تولید، رونق تولید به ما کمک می‌کند که دست ما به خارج از کشور دراز نشود تا بتوانیم با خوداتکایی و خودباوری بیشتری مسیر پیش رو را ادامه دهیم.نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان تاکید کرد: مطمئنا نگاه همه مسئولین، قوای سه گانه و در کنار آن نگاه مثبت مردم می‌تواند موجب شود ما به این شعار سال توجه بیشتری داشته باشیم و شاهد توفیقات بیشتری در خصوص رونق تولید در عرصه‌های مختلف باشیم.

*- اعتصاب غذای خشک روح الله مردانی دانشجو- معلم زندانی دراوین :

برپایه خبر منتشره آمده است: روح الله مردانی دانشجو/ معلم زندانی که به خاطر فعالیت های دانشجویی در دانشگاه تهران توسط دادگاه انقلاب به 2 سال زندان محکوم شده است، پس از 14 ماه زندان ، از تاریخ 22 اسفند 1397در اعتراض به مشکلات زندان و رعایت نشدن حقوق زندانیان از جمله ندادن حق آزادی مشروط ،مرخصی و.... در اعتصاب غذای خشک به سر می برد.نیروهای امنیتی علیرغم تجویز پزشک فوق تخصص کبد و دستگاه گوارش بیمارستان طالقانی تهران ، از فرستادن وی به بیمارستان های بیرون از زندان خودداری می کنند.این کنشگر دانشجویی- معلمی به خاطر دوری از خانواده و نداشتن ملاقاتی با مشکلات فراوانی در زندان روبرو است.روح الله مردانی به خاطر وخامت وضع جسمی در بیمارستان زندان اوین بستری است، اما این بیمارستان از کمترین امکانات پزشکی بی نصیب است.

*- در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛مهمترین مطالبه کارگران در سال ۹۸ رونق اقتصادی و اشتغال است:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز شنبه ٣  فروردين ۱٣۹٨آمده است :  «چنگیز اصلانی» با اشاره به اینکه راه کار رونق اقتصادی، درآمدزایی و رفع مشکل بیکاری حمایت از تولید داخلی است، به خبرنگار ایلنا گفت: از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی کشور به بقای واحدهای تولیدی گره خورده است، باید به تأمین مالی بخش  تولید وصنعت کشور سرعت بدهیم و حمایت‌های لازم از آن انجام شود.به گفته وی؛ دولت برای محقق کردن آن چاره‌ای جز تامین امنیت شغلی کارگران در کنار تامین معاش و ارتقای توانمندی‌های کارگران ندارد.اوگفت: مهمترین دغدغه حال حاضر جامعه کارگری، امنیت شغلی، معیشت و اشتغال است با این حال جامعه کارگری انتظار دارد دولت به فکر رونق اقتصادی باشد تا مطالبات از دست رفته کارگران را به آنان بازگردد. به گفته وی؛ وضعیتی که کارگران در سال گذشته به دلیل سقوط ارزش پول ملی و بی‌اثر شدن دستمزدها تجربه کردند بسیار سخت بود. کارگران حتی در تهیه امکانات اولیه زندگی برای خانواده‌هایشان دچار مشکل شدند. او افزود: در صورت محقق نشدن وعده‌های دولت در زمینه بازگرداندن آرامش به بازارهای داخلی و جلوگیری از افزایش غیرواقعی نرخ کالا‌های اساسی، کاملا قابل پیش‌بینی است که اقشار ضعیف، به ویژه کارگران حداقل‌بگیر، در سال جدید در تامین معاش خانواده خود با مشکل روبرو شوند....افزود: سال حمایت از کالای ایرانی در حالی به پایان رسید که تولیدکنندگان در شرایط سختی به سر می‌بردند و بی‌ثباتی اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های خطرناکی روبرو کرده بود....اصلانی در خاتمه  تاکید کرد: مسئولان تصمیمات و اقدامات جهادی را جهت بهبود وضعیت زندگی کارگران مدنظر قرار دهند تا حداقل معیشت معمول آنها فراهم شود.

*- باز هم صادرات مایحتاج مردم ، صادرات، پیاز را کم‌یاب و گران کرد!

https://www.isna.ir/news/98010300535

 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایسنا ، در تاریخ شنبه٣  فروردين ۱٣۹٨آمده است : اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ضمن تایید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن دانست و تصریح کرد: چغندر، کاهو و گوجه‌فرنگی هم شامل صادرات و گرانی شدند در صورتیکه تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادر شود که مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند.طی روزهای اخیر عرضه پیاز به عنوان یکی از اقلام پر مصرف در سبد خانوار در مغازه‌های سطح شهر کاهش یافته و قیمت آن به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده است که اسدالله کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید این موضوع، علت افزایش قیمت این محصول را صادرات آن عنوان کرد و گفت: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند.وی افزود: جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار سطح شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدأ این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست.... رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه اعضای اتحادیه به سود منطقی محصولات قانع هستند، گفت: مردم وقتی خرید می‌کنند با اعضای ما برخورد بد و نارضایتی دارند، به همین دلیل برخی فروشندگان وقتی می‌بینند عرضه محصولی موجب جنگ اعصاب است، اصلاً آن را به مغازه‌هایشان نمی‌آورند. برخی دیگر هم برای اینکه مغازه‌شان خالی نباشد، با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌فروشند، در حالی که اجازه دارند تا ۳۵ درصد روی محصول سود ببرند....

*- مصدومیت 2کارگرکارخانه فولاد دامغان در حادثه آتش سوزی:

برپایه خبر مندرج در روز دوم فروردین،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان گفت: نشست فولاد مذاب از کوره و آتش سوزی آن سبب مصدومیت دو کارگر در مجتمع فولاد کویر دامغان شد.وی ضمن بیان اینکه حادثه در کارخانه فولاد دامغان به مصدومیت دو کارگر انجامیده است، بیان کرد: این حادثه به دلیل نشست کوره مذاب رخ داده که در آن دو کارگر مصدوم شده‌اند و خوشبختانه کسی جان نباخته است.وی افزود: این دو کارگر پس از بروز حادثه به بیمارستان ولایت دامغان اعزام شدند که یکی از آن‌ها که کارگری 32ساله است به دلیل شدت جراحات به بیمارستان زارع ساری اعزام شده است.

*- علیرغم وعده و وعیدها مطالبات معلمان پرداخت نشد؟!

برپایه خبر منتشره بتاریخ 3فروردین 1398آمده است: در حالیکه پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس شاغلان تا پایان سال 97 خبر داده بودند اما تا به امروزاین وعده متحقق نشده است.بخشی از معلمان خرید خدمات آموزشی از مهر سال 97 تا به امروز ریالی حقوق دریافت نکرده‌اند، معلمان رسمی هم که ساعات حق‌التدریس برای آنها به عنوان اضافه کار محسوب می‌شود از ابتدای مهر تا‌کنون ریالی از این اضافه کار را دریافت نکرده‌اند.البته این شیوه مرسوم آموزش و پرورش است و فقط به سال 97 اختصاص نداشته است، شیوه‌ای که با ماه‌ها تأخیر برای پرداخت مطالبات معلمان همراه است.معلمان خرید خدمات آموزشی که بیش از 7 ماه است ریالی حقوق نگرفته‌اند برای گذران زندگی مجبور هستند تا پس از ساعات مدرسه به شغل دیگری مشغول شوند این درحالی است که آموزش و پرورش از این افراد برای اداره کلاس‌های درس در مناطق محروم و روستایی بهره می‌برد.پیش از این مسئولان آموزش و پرورش از شخص وزیر تا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفته بودند، بخشی از مطالبات تا پایان سال 97 واریز خواهد شد.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته بود، 4 ماه خرید خدمات آموزشی، 3 ماه حق‌التدریس شاغلان رسمی، 3 ماه اضافه کار پرسنل و تمام مطالبات سال 96 تا پایان سال 97 پرداخت می‌شود.

*- معاون وزیر صنایع در جریان بازدید از استان‌های سیل‌زده خبر داد:واحدهای صنفی و صنعتی مازندران بر اثر سیل ۳۵۰ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند:

 

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ روز شنبه ٣  فروردين ۱٣۹٨آمده است : فرشاد مقیمی،  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آمار واحدهای صنفی و صنعتی آسیب‌دیده از سیل در استان مازندران را ۳۸۰ واحد اعلام کرد که به گفته‌ی او سیل در این استان ۳۵۰ میلیارد ریال خسارت به همراه داشته است. وی که پس از نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رؤسای سازمان‌های ۴ استان شمالی، به مازندران و گلستان سفر کرده است، در گفت‌وگو با شاتا گفت: سیل در استان مازندران به ۳۸۰ واحد صنفی و صنعتی آسیب رسانده که بر اساس برآوردها، میزان خسارات ۳۵۰ میلیارد ریال است.او با بیان این‌که تلفات جانی در استان مازندران نداشتیم، افزود: پل ارتباطی که مسیر دسترسی به شهرک صنعتی در شهرستان سیمرغ بود، در جریان سیل از بین رفته است که این مسائل فردا (یکشنبه، چهار فروردین) در جلسه‌ای با حضور مسؤولان استانی و کشوری بررسی و برای جبران خسارات وارده تصمیم‌گیری می‌شود....به گفته‌ی مقیمی، شهرک صنعتی آق‌قلا در استان گلستان با خسارت نسبتاً سنگینی مواجه شده است، اما با این حال برآورد میزان خسارت در این استان پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.....

*- یک روستا، یک هفت سین، یک نوروز:

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=92288

 

برپایه گزارش سایت اخبار روز در تاریخ روز شنبه ٣  فروردين ۱٣۹٨آمده است :  در رشته کوههای زاگرس، در دامنه پر برف دنا اهالی روستای بیاره از توابع شهرستان سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد، برای اولین بار با تشکیل کمیته برگزاری نوروز، روز پنجشنبه از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۵ بعدازظهر هفت سین امسال را در میدان جمع آوری خرمن گسترده و با ساز و دهل این سنت باستانی را گرامی داشتند. این نوآوری را به دو منظور انجام دادند، اول اینکه اوضاع خراب اقتصادی امکان پذیرایی را برای بسیاری از اهالی مشکل و رفت و آمدهای نوروزی را تا حدودی غیرممکن نموده و دوم اینکه گسترش جمعیت این روستا از ۳۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۱۳۰۰ نفر در بهار ۹۸ از جمله عواملی بوده که جوانان این روستا اقدام به برگزاری چنین جشن باشکوهی کردند.

جالب اینکه هزینه های این جشن با در نظر گرفتن درآمد اهالی و پرداخت داوطلبانه آنان جمع آوری شده اما پذیرایی برای همگی بطور مساوی صورت گرفت.

*- استاندار گلستان برکنار شد :

 

 

به نوشته خبرگزاری ها در تاریخ شنبه  ٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : در جلسه ستاد مدیریت بحران گلستان که با حضور معاون اول روحانی رییس جمهوری برگزار شد، وزیر کشور مناف هاشمی را از سمت استانداری گلستان برکنار کرد.

در این جلسه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با حفظ سمت به عنوان سرپرست این استان منصوب شد.

در جریان سیل اخیر گلستان؛ غیبت استاندار که در سفر خارج از کشور به سر می برد، و نیز عدم رسیدگی حکومت به مسایل مناطق سیل زده، انتقادهای گسترده مردمی را به دنبال داشت.

مناف هاشمی در مهرماه سال ۹۶ به عنوان استاندار گلستان معرفی شده بود. گفته شده هاشمی برای درمان خود به سفر خارج کشور رفته بود. غراوی که تجربه مدیریت در رده های مختلف وزارت کشور شامل استاندار، معاون استاندار و شهردار را دارد، حدود ۱۵ ماه پیش به عنوان معاون عمرانی استاندار گلستان منصوب شده بود.

*- در ماجرای هواپیمایی "ماهان"، فرانسه هم به آلمان پیوست؟

https://www.isna.ir/news/98010300656

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در تاریخ شنبه  ٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : هرچند بلومبرگ خبری مبنی بر تحریم شرکت هواپیمایی ماهان از سفر به فرانسه منتشر کرده است، اما مسئولان مربوطه در این رابطه حاضر به اظهار نظر نشدند.خبرها حاکی از این است که فرانسوی‌ها نیز به جمع دولت‌هایی پیوسته‌اند که پروازهای خطوط هواییماهان‌ایر ایران را طبق تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند. با این حال هیچ یک از مسئولان ذی‌ربط اعم از شرکت هواپیمایی ماهان و سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه حاضر به پاسخگویی نیستند.

این در حالی است که ماهان هفته‌ای چهار پرواز به فرودگاه چارلز دوگل فرانسه در پاریس داشت.گفتنی است؛ در گزارشی که نخستین بار توسط روزنامه بیلد آلمان و برخی دیگر از رسانه‌های محلی در ابتدای دی ماه سال گذشته منتشر، اعلام شد که دولت آلمان در راستای تحریم‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر را از پرواز و رفت و آمد از فرودگاه‌های این کشور باز داشته است.بر اساس گزارش اسپوتنیک نیوز، این تصمیم از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز و اعمال شد....

*- رییس سازمان خصوصی‌سازی به دادسرای اردبیل به اتهام بدهی 140میلیارد ریالی مجتمع گوشت اردبیل ، احضار شد:

برپایه گزارش منتشره در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : رییس سازمان خصوصی‌سازی به اتهام بدهی 140میلیارد ریالی مجتمع گوشت اردبیل به دادسرای اردبیل احضارشد.دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به احضار رییس سازمان خصوصی‌سازی به دادسرای اردبیل، گفت: براساس نتیجه کارشناسی مشخص شد که بیش از 140میلیارد ریال بدهی در رابطه با مجتمع گوشت اردبیل وجود دارد که تاکید شده ظرف یک ماه آتی کل پرداخت‌ها انجام شود.وی افزود: بنابر پیگیری‌ها و نظرات کارشناسی، رقم بدهی از بابت خرید مجتمع گوشت اردبیل به بانک ملی استان اثبات شد.او از دستور قضایی برای واریز فوری این رقم بدهی به بانک ملی استان اردبیل خبر داد و گفت: تاکید شده که ظرف یک ماه آتی کل پرداخت‌ها انجام شود که اولین قسط نزدیک که به یک میلیارد تومان بود روز گذشته، واریز شد.

*- گزارشی از وضعیت بحرانی شرکت سیمان کارون ارسالی توسط کارگران آن مجموعه:

برپایه گزارش منتشره در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : سیمان کارون مدت 5 سال است در وضعیت بحرانی به سر میبرد.این شرکت در دهه 70  کلنگ زنی شد ودر تیر ماه سال 1379 راه اندازی شد.سهام دار آن وزارت نیرو بود و  بعد بدلیل بدهی وزارت نیرو به سهام دار فعلی ،بخشی از بدهی در قالب سهام به  محمد تقی علاقمندیان داده شد و در سالها بعد سهام دار فعلی اقدام به خرید مابقی سهام ها کرد...سهام عمده این شرکت متعلق به محمد تقی علاقمندیان،  بدهکار بزرگ بانکی، که در دو سال قبل  به هنگام بازداشت از دنیا رفت و سهام دار بعدی بنیاد مستضعفان است....در طول یک سال و نیم قبل ، پس از فوت سهام دار اصلی،  فرزند باجناق سهام دار بعنوان مدیر عامل سوری شرکت تعیین و در مسند کار قرار گرفت.اکنون وی با تحصیلات کم در کسوت مدیر عاملی این شرکت فعالیت میکند . نامبرده  متعهد شد تمام معوقات  پرسنل را بعد مرگ مدیرعامل قبلی( علاقبندیان) پرداخت کند....در حال حاضر شرکت با تنظیم قراردادهایی با کشورهای حوزه خلیج فارس  تا شهریور ماه سال آینده اقدام به پیش فروش محصول، در قالب کلینکر نموده است....شرکتهای ذیل از مجموع شرکتهای آقای "علاقبندیان" است .فرش پارس ، پتروشیمی هگمتانه ، سیمان لارستان ، بسته بندی مشهد ، از شرکتهای فعال این سرمایه دار میباشد .متاسفانه عدم نظارت و پرسش سایر سهام داران از سهام دار عمده جای تاسف دارد ....نکته دیگر اینکه که کارگران روزمزد این شرکت در اختیار یک فرد که فاقد شرکت خدماتی ثبت شده است قرار دارند....گزارش  این مشکل به اداره کار استان و شهرستان  اهواز و مسجد سلیمان داده شده ، اما هیچگونه عکس العمل و  اقدامی صورت نگرفته است. این شرکت در استان خوزستان ، شهرستان مسجد سلیمان، روستای گلگیر واقع است.

*- مرگ  یک کارگر در شهر کوشک  بر اثر سقوط درچاه150متری:

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : یک کارگر 45ساله در شهر کوشک ،استان اصفهان، بر اثر سقوط درچاه150متری حین کار،جانش را ازدست داد.فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر گفت:یک کارگر45ساله  در حال حفرچاه در یکی از مناطق شهر کوشک به داخل چاه 150متری سقوط کرده و جان خود را از دست داده است.

*- سال رونق تولید/ گردش چرخ‌های صنعت در سایه رونق تولید:

https://www.isna.ir/news/98010400767

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : خامنه ای در سال‌های اخیر با رویکرد عمدتاً اقتصادی و توجه به معیشت مردم، شعارهای سال را انتخاب فرمودند؛ این شعارها توصیه‌ای است به مردم برای تفکر و نهادینه کردن آنها و تلنگری است به مسئولان قوا و دولتمردان که چشم‌انداز اهداف کلان و بلند کشور را در سایه آن ترسیم و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن را اجرایی کنند.به گزارش ایسنا، رکن استقلال اقتصادی، خودکفایی در تأمین مواد غذایی است و کشوری که بتواند مواد غذایی مورد نیازش را به تنهایی و بدون وابستگی به اجانب تأمین کند، قادر است خود را از زیر فشارها برهاند و در برابر مشکلات و مشقات ایستادگی کند؛ از این رو می‌توان گفت که داشتن زندگی شرافتمندانه و دستیابی به استقلال اقتصادی مستلزم تحمل مشکلات و ایستادگی مردم در برابر تنگناها و بحران‌های اقتصادی است. استقلال یک کشور زمانی موجودیت می‌یابد که از وابستگی به نفت و بیگانگان رها شویم و در مبارزه با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا عزم جدی داشته باشیم.به اعتقاد کارشناسان، اشتغال و امنیت شغلی در سایه تولید به وجود می‌آید و تولید ملی مقدمه‌ای بر اشتغالزایی، کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در تمامی عرصه‌ها به شمار می‌رود که بهبود وضعیت اجتماعی، رفاه زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصاد کشور را موجب می‌شود.تولید زمانی رونق می‌گیرد که چرخ‌های صنعت و اقتصاد کشور به گردش درآید، نیروهای کار با انگیزه و پویا مشغول کار باشند و مشکلات تولیدکنندگان از تهیه و تأمین مواد اولیه تا نقدینگی و تأمین مالی برطرف شده باشد. در کنار آن کیفیت تولید و رقابت پذیری آن نیز اهمیت دارد؛ محصول تولیدی باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد تا مصرف کننده برای خرید آن رغبت پیدا کند و این کیفیت به قدری باشد که قدرت رقابت با دیگر رقبا و کالاهای مشابه در بازار را داشته باشد. اما کارخانه‌های تولیدی برای دوام و بقا در این آشفته بازار نیازمند حمایت دولت و مردم هستند. از یک‌سو دولت باید از واردات بی رویه که به زیان تولید داخلی است، جلوگیری کند و از سوی دیگر مردم انگیزه مشارکت در فعالیت‌های تولیدی را به دست آورند....

*- گزارشی درباره شرکت سیمان کارون:

برپایه گزارش منتشره در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : کارگران شاغل در این شرکت  به صورت رسمی و پیمانی و روز مزد مشغول کار میباشند.حدود 45 نفر پرسنل دفتر مرکزی تهران ، حدود 170 نفر پرسنل روزمزد و 320 نفر پرسنل رسمی و قراردادی هستند.کارگران شرکت حقوق ماههای آذر و دی و بهمن و اسفند را طلب دارند و کارکنان دفترمرکزی شرکت واقع در تهران از مهر ماه سال ۹۷  تا کنون دستمزد نگرفته اند و عیدی و پاداش و سنوات سال گذشته آنان پرداخت نشده است .حق بیمه کارگران و کارکنان ،تمامی ماه ها با تاخیر به سازمان تامین اجتماعی واریز میشود.... بعضی  از کارگران بازنشسته بناچار قبول کردند و در این حین خود عوامل کارفرما سیمان تحویل داده شده به کارگران بازنشسته را از انان زیر قیمت بازار  خریداری میکردند و الباقی کارگران بازنشسته که این طرح را نپذیرفتند کماکان طلبشان باقی است

*- یک هفته اعتصاب کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله:

برپایه گزارش منتشره در تاریخ ۴فروردین ۹۸ آمده است : یک هفته است که کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در اعتصاب بسر میبرند و از جمع آوری زباله ها خود داری می کنند.یکی از اهالی کوت عبدالله گفت: حدود یک هفته است که هیچ پاکبان و کارگر شهرداری برای نظافت به خیابان های شهر نیامده است و وضعیت بهداشتی این منطقه مطلوب نیست.وی افزود: بسیاری از خیابان های این منطقه با سرازیر شدن فاضلاب دچار آبگرفتگی شده است و بوی متعفنی از فاضلاب و زباله منطقه را فرا گرفته است و حشرات و حیوانات موذی در این منطقه به دلیل جمع آوری نشدن زباله جولان می دهند.همین منبع بنقل ازفرماندار شهرستان کارون نوشت: «حدود یک هفته است که برخی کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله به دلیل دریافت نکردن حقوق خود اعتصاب کرده بودند و اقدام به نظافت و جمع آوری زباله ها نکرده اند و مانع از فعالیت سایر کارگران شهرداری و پاکبان ها در این منطقه نیز می شدند.این موضوع از مراجع قضایی پیگیری شد که یکی از عواملی که تحریک کننده کارگران در انجام این اعتصاب و اختلال در فعالیت شهرداری شده بود دستگیر شد و یک نفر دیگر نیز متواری شده است.

*- سیل، خانه خرابی مردم، ناکارآمدی حکومت و استفاده های انتخاباتی :

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=92302

    

برپایه گزارش سایت اخبار روز به نقل از گزارش روزنامه انتخاب در تاریخ روز ، يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨آمده است :  در حالی که مسئولان حکومتی می کوشند سیل های ویرانگر در استان های گلستان و مازندران را به «بلایای طبیعی» مربوط کنند و بگویند که همه ی پیش بینی های لازم صورت گرفته بوده و همه ی امکانات موجود برای کمک به مردم بسیج شده است، یک کارشناس محیط زیست که سایت انتخاب او را «کارشناس برجسته» خوانده است، می گوید چنین حوادثی قبل از همه نتیجه ی ناکارآمدی حکومت و بی توجهی به وضعیت محیط زیست است.

به گزارش انتخاب، اسماعیل کهرم کارشناس برجسته حوزه محیط زیست استفاده از افراد غیرمتخصص را از عوامل عدم پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل توصیف کرد.

کهرم با ابزار تأسف از حادثه سیل در استان گلستان گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم. با اینکه به راحتی می شد از وقوع سیل جلوگیری شود، هموطنان ما در ایام عید گرفتار شده اند.

وی افزود: عجیب این است که مسوولین انگار نه انگار که باید درباره مدیریت ناکارآمد خود پاسخگو باشند. الان باید چند کارشناس بروند و از آقایان بپرسند چرا ۴برابر ظرفیت موجود گوسفند، بز و گاو را در مراتع رها کردید تا منابع طبیعی از بین بروند. دفعه اول نیست که با چنین حادثه ای روبرو می‌شویم. سیل گرگان و سیل پارک ملی گلستان هم باعث نشد تا آقایان به ‌خود بیایند و پیشگیری کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: حالا میدانید چرا این مشکلات پی در پی اتفاق می‌افتند؟ برای اینکه غیرمتخصص ها را روی کار می گذاریم. یکی از مسوولین محیط زیست چند ‌روز پیش در مصاحبه ای گفت «۴۰۰ هکتار جنگل که چیزی نیست و جبران می‌شود» ببینید! ۴۰۰هکتار جنگل از بین رفته است و ایشان بدون اینکه بداند، جنگل چه ارزشی دارد و ۴۰۰ هکتار یعنی چه، به راحتی از از بین رفتن ۴۰۰ هکتار جنگل حرف می‌زند. انگار ‌نه‌ انگار که یک فاجعه محیط زیستی اتفاق افتاده است که این عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

کهرم در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه «هر کاری متخصص خودش را می‌خواهد» ادامه داد: وقتی یک نفر را از وزارتخانه‌ آموزش و پرورش می‌آورند و در بخش محیط زیست به او حکم می‌دهند، طبیعی است که از ساز و کار لازم برای پیشگیری از سیل ‌بی اطلاع باشد‌. مدیر نابلد با تصمیم هایش شرایط را برای از بین رفتن مرتع و درختان فراهم می‌کند و این باعث می‌شود، تا آب ‌سرازیر شده و سیل بیاید. عجیب این است که سیل های خسارت بار هم باعث نمی شود تا مدیران فقط برای یکبار به این تشخیص برسند که امور باید توسط متخصصین پیگیری شوند تا هر چند وقت یکبار شاهد بلایی که قابل جلوگیری هستند، نباشیم.

این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: وقتی یک مدیری برای یک مسوولیت مشخصی انتخاب می‌شود، کارشناسان و روزنامه نگاران باید او را به لحاظ دانش و آگاهی از حیطه مسوولیتی که بر عهده گرفته است، مورد ارزیابی قرار دهند تا در صورت عدم صلاحیت، قبل از اینکه فاجعه عظیمی رخ بدهد، چاره اندیشی شود تا دیگر ‌شاهد این نباشیم که مردم کشورمان خانه و زندگی شان را در یک چشم بر هم زدن از دست بدهند.

 

سیل و انتخابات!

حضور کمرنگ نیروهای حکومتی برای کمک به سیل زدگان

یکی از اهالی محله رسالت گنبدکاووس به خبرنگاران گفته است: متاسفانه هر زمان که مسوولی برای بازدید از تهران می‌آید مسوولان گنبدی نیز در این محله دیده می‌شوند و بعد از رفتن وی نیز دیگر آنها را پیدا نمی‌کنیم.

امان محمد با بیان اینکه تنها هلال احمر در روزهای ابتدایی به داد ما رسید و برخی از اهالی گرفتار در آب را نجات داد، گفت: بعد از آن دیگر خبری از شهرداری و نیروهای امدادی نیست و فقط این نیروهای مردمی هستند که برای پاکسازی محل و منازل ما آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما برای تمیز کردن محله و خروج لجن و گل از منازل نیازمند تجهیزات و آب وسیع هستیم، ادامه داد: نیروهای مردمی حاضر در محله هم بدون تجهیزات مکانیکی با سرعت زیادی نمی‌توانند اقدام کنند.

یکی دیگر از اهالی محله سیدآباد گنبدکاووس با انتقاد شدید از مسوولان شهرستان گنبدکاووس به ویژه نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه از روز نخست حادثه فقط فرماندار به همراه معاون سیاسی و امنیتی به ما سر زدند و نماینده و سایر مسوولان حتی یک بار هم سراغ ما نیامدند.

وی با اشاره به اینکه نماینده گنبدکاووس چون افراد محلات مدرسی، کمینه، ساحل و رسالت به او رای داده‌اند و می‌خواهد مجددا هم از آنها رای بگیرد هم خودش مدام به این مناطق رفته و هم تمامی مسوولان از جمله وزیر اقتصاد، نماینده رهبری، معاونین استاندار و .. را به آن محلات برده و سمت ما نیاورده است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما توجه یکسان به همه محدوده شهری برای امدادرسانی و کمک است، گفت: هرچند با کمک هلال احمر، و نیروهای مردمی به ویژه همسایگان محلات مجاور بخش عمده‌ای مشکلات اولیه را رفع کرده‌ایم اما انتظار ما از شهرداری و شورای شهر نیز کمک به مردم آسیب‌دیده در سیل بدون توجه به نگاه‌های انتخاباتی بود.

یکی از اهالی محله کوی پلیس نیز گفته است: مردم محله ما دیرتر از سایر نقاط شهر از سیلاب رهایی پیدا کردند، ماندگاری آب در این منطقه بیش از همه مناطق بود و به همین علت، به نظر ما مشکلات در منازل مسکونی و خیابان‌های این منطقه بسیار فراتر از سایر نقاط بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم همچنان منتظر حضور مسوولان کشوری در این منطقه برای گفت و گو هستند، اضافه کرد: شاید حضور برخی مسوولان کشوری در برخی محلات از جمله مدرسی با هدف دریافت بیشتر خسارات و ... با دیدن چهره خانه‌های قدیمی و تخریب شده در سیل باشد ولی ما نیز انتظار حضور این مسوولان را می‌کشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و با تخلیه آب منازل و کوچه‌ها باید از گل پاکسازی شده و برخی لوازم قابل استفاده پس از شست و شو مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: امیدواریم با هماهنگی و همت مسوولان هرچه زودتر روند پرداخت خسارات وارد شده به منازل و واحدهای تجاری مردم پرداخت شود.

استانداری گلستان: دو سوم «آق قلا» زیر آب رفته است

سرپرست استانداری گلستان گفت: شاهد آب‌گرفتگی شدید در برخی از مناطق شهر و روستاهای آق قلا بودیم و اکنون دو سوم شهر زیر آب رفته و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

میرمحمد غراوی شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت استان در سیل اخیر اظهارداشت: بر اثر ۴ روز بارش مداوم در سراسر استان، سیلابی جاری شد که با دبی ۷۰ مترمکعب برثانیه آب در گرگانرود حرکت کرد که گنبدکاووس را تحت تأثیر قرار داد. سپس این سیلاب با حجم آب رودخانه‌های چلچای و زرین گل همراه شد و به سد وشمگیر رسید و با دبی ٣۴۰ مترمکعب آب وارد آق‌قلا شد.

وی افزود: با عبور سیلاب از گرگانرود، بخشی از معابر شهر گنبد دچار آبگرفتگی شد اما آسیب جدی به منازل مسکونی وارد نشد. اکنون که سیلاب فروکش کرده معابر در حال پاکسازی است.

سرپرست استانداری گلستان بیان داشت: سیلاب در ادامه به سد وشمگیر با دبی ٣۲۰ مترمکعب برثانیه رسید و به آق قلا رسید. ظرفیت نهایی گرگانرود ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه بود که باید برای حجم اضافه آن فکری می‌کردیم. اگر سیلاب وارد آق قلا و روستاها می‌شد فاجعه به بار می آورد، برای همین در بالادست و پایین دست دو شکاف از رودخانه ایجاد کردیم و ۱۵۰ مترمکعب از دبی سیلاب را به دشت هدایت کردیم و دبی سیلاب را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: با این‌حال شاهد آب‌گرفتگی شدید در برخی از مناطق شهر و روستاها بودیم؛ اکنون دو سوم شهر زیر آب رفته است و جاده‌های این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند.

غراوی بیان داشت: در ادامه سیلاب باید به سمت گمیشان هدایت می‌شد تا از طریق گرگانرود به دریا برود. پیک سیلاب حدود ساعت ۲ بامداد امروز بدون اینکه آسیبی به بندرترکمن و گمیشان وارد شود، به سمت دریا هدایت شده است.

خسارت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در گلستان براثر طوفان و سیل

مدیرکل بنیادمسکن استان گلستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی بر اثر طوفان و سیل دچار خسارت شده‌ که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شد و هفت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز نیازمند تعمیر هستند.

مدیرکل بنیادمسکن استان با اشاره به حضور گروه‌های ارزیاب به مناطق سیل‌زده استان، گفت: با توجه به آب‌گرفتگی بخش زیادی از شهرها و روستاها اماکن حضور در همه مناطق وجود نداشت با این‌حال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی بر اثر طوفان و سیل دچار خسارت شده‌اند.

وی بیان داشت: از این تعداد ۲ هزار و ٣۰۰ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد و هفت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز نیازمند تعمیر هستند.

سیلاب حدود ۳۰ درصد گنبدکاووس را در برگرفت

فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: سیلاب حدود ۳۰ درصد شهر گنبدکاووس را با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در برگرفته است.

عبدالقدیر کریمی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: از عصر ۲۹ اسفند با سرریز سد گلستان و بارش‌های مداومی در گنبدکاووس شاهد وقوع سیلاب بودیم.

فرماندار ویژه گنبدکاووس ادامه داد: سیلاب حدود ٣۰ درصد شهر گنبدکاووس را با جمعیتی بیش از ٣۰ هزار نفر در برگرفته است.

وی گفت: بیل‌های مکانیکی در همان ساعت‌های نخست دو طرف پل‌ها مستقر شدند تا جلوی تخریب آنها گرفته شود.

 

*- کشته وزخمی شدن دو کارگرارومیه ای در اقلیم کردستان براثر گازگرفتگی:

پنج شنبه شب(1فروردین)،دوکارگر(پدر وپسر)اهل ارومیه حین استراحت در چادری نزدیک شهر اربیل دچار گاز گرفتگی شدند و پوریا عبدی پسر 15ساله جانش را ازدست داد وپدر وی بهروز عبدی، بدلیل مسمومیت دریک بیمارستان اربیل بستری شد.براساس گزارش یک منبع خبری محالی،این پدر و فرزند از حدود یکسال پیش در اقلیم کردستان عراق کارگری می کردند.

*- در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛ مشکلات و کاستی‌های اشتغال در سال ۹۸ باید مرتفع شود:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  «عوض سلطانی»، دبیر خانه کارگر با اشاره به اینکه باید مشکلات و کاستی‌های اشتغال در سال ۹۸ مرتفع شود، گفت: دولت اگر قصد بهبود وضعیت اشتغال را دارد باید به جای شعار دادن گام عملی بردارد.این فعال کارگری گفت: از دولت انتظار داریم زمینه اشتغال نیروی کار را با راه‌اندازی واحدهای تولیدی که  طی سالهای گذشته تعطیل شده‌اند، فراهم کند. وی با اشاره به میزان بیکاری جوانان در کشور ادامه داد: ضرورت دارد در شرایط کنونی توجه به موضوع اشتغال در اولویت برنامه‌های دولت باشد تا با پرورش نیروهای کارآمد بتوانیم مشکلات اساسی کشور را برطرف کنیم....سلطانی در پایان خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان کشور به جامعه کارگری شد و گفت: یکی از بهترین میانبر‌ها برای رونق اقتصادی، توجه به کارگران و معیشت این قشر زحمتکش است، چراکه اگر معیشت حداقلی کارگران و خانواده‌های آنان تأمین شود، رونق اقتصادی نیز محقق نمی‌شود.

*- سال رونق تولید/رونق تولید به داد اشتغال برسد:

https://www.isna.ir/news/98010400795

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :   فتح الله بیات ، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی نامگذاری سال ۹۸ به نام سال رونق تولید را در راستای جلوگیری از ریزش بنگاه‌های اقتصادی و حفظ اشتغال موجود دانست. وی اظهار کرد: تاکید رهبر انقلاب بر شعار رونق تولید تاکید بر مقوله بسیار مهمی است و دولت باید در این زمینه ورود کند و بنگاه‌هایی که به لحاظ نقدینگی به مشکل برخوردند یا به دلیل بدهی بانکی و مالیاتی در حال بسته شدن هستند را مورد حمایت قرار دهد.وی گفت: رونق تولید مانع تعدیل شدن نیروهای کار و تعطیلی بنگاه‌ها می‌شود و از این جهت گام مؤثری در جلوگیری از ریزش نیروهای کار و حفظ اشتغال موجود به شمار می‌رود.... بیات بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار را موقتی دانست و گفت: با تصویب این آئین‌نامه وضع بخشی از نیروهای کار به لحاظ امنیت شغلی و قراردادهای کار به ثبات می‌رسد.... بیات در پایان اختصاص بن کالا در کنار افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد را خواستار شد و گفت: هر چند که در شورای عالی کار به رقم بن خواربار کارگران افزوده شده است ولی با توجه به آنکه هنوز بازار به ثبات نرسیده و قیمت اقلام خوراکی و پروتئینی کاهش نیافته، لازم است برای تقویت معیشت کارگران بسته‌های حمایتی در سال جاری کماکان توزیع شود...

*- ماهمدیگر را داریم، اگر دولت را نداریم!

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=92311

 

برپایه خبر مندرج در سایت اخبار روز ، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : علی حاجی - فعال صنفی: راستش را بخواهید آب از سر همه ی ما گذشته است. سیل در مازندران و گلستان، به معنای واقعی کلمه فاجعه آفریده است. امدادرسانی به کندی انجام شده و رسانه‌ها، مُهر سکوت بر لب زده‌اند. شاید گلستان را هم فروخته اند ما خبر نداریم!! برای پوشش اخبار سیل گلستان مازندران توسط صدا و سیما باید تابلوی ترکمن صحرا را با تابلوی یکی ازمناطق سوریه مانند ادلب، حمص، و کرکوک عراق عوض کنیم!!! از سلبریتی‌ها هم خبری نیست! شاید در سیل نمی توان سلفی گرفت!

عمق فاجعه زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که نماینده گرگان و ‌آق قلا می‌گوید شهر را سیل برده ولی استاندار گوشی تلفن‌اش را جواب نمی‌دهد و از آنطرف وزیر کشور در مصاحبه با صدا و سیمای میلی در اوج بی شرمی اظهار می کند که استاندار یک ماه قبل از عید بعلت مشکلات خانوادگی و سفر خارجی تقاضای مرخصی کرده است.

شاید ایران تنها کشوری در جهان باشد که مشکلات خانوادگی مقامات بلندپایه‌اش، در خارج از کشور حل‌وفصل می‌شود. از سوی دیگر رئیس دولت هم در تهران و قشم مشغول نوروز علوی است!! درد اینجاست که حضور مسئولان در این مناطق هم چندان موثر نخواهد بود چرا که اوج وقاحت آنها را میتوان از پاسخ رئیس مجلس در بازدید از سیل زدگان دید که به پیرزن سیل‌زده که از نبود امکانات گلایه می‌کرد، گفت «فعلا که سالمید!».

سیل گلستان بار دیگر این پرسشی تکراری را تازه کرد که:

ستاد بحران چه نسبتی با "پیش‌بینی"، "آمادگی"، "برنامه‌ریزی" و "تدبیر" دارد؟! اگر قرار باشد ستاد بحران هم مانند دیگران "غافلگیر" شود فایده ی بودنش چیست؟

اگرچه دلمان پیش مردم گلستان است که نصیبشان از نوروز، سیل بود. اما باید گفت که بلایای طبیعی در ایران محصول فساد و سوءمدیریت هاست چرا که اینجا سرزمین بی تدبیری ها و اختلاس هاست. مردم در زلزله کرمانشاه و سیل گلستان قربانی سوءمدیریت ساخت و ساز و فساد جنگل خواری شدند. از بد حادثه، این فجایع را دیگر نمی شود به گردن کشور دیگری انداخت. البته میتوان با وقاحت تمام اظهار کرد که ما در ایران اصلاً سیل نداریم!!! یا اینکه گفت ما خودمان انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم!!!

تجربهٔ دردناک زلزلهٔ کرمانشاه پیشتر نشان داد که در بین مسئولین این سرزمین وجدان بیدار وجود ندارد چرا که دغدغه دردها و آلام مردم را ندارند اما مردم هم رنج اند، پشتیبان هم در مصائب و دردها هستند؛ ما همدیگر را داریم اگر دولت را نداریم...

*- ماجرای کارخانه نخ پارسیلون ختم به خیر شد:

https://www.isna.ir/news/98010400793

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : جعفر بدری،  رئیس کل دادگستری لرستان می‌گوید: با تلاش دستگاه قضایی مالکیت یک کارخانه مهم استان به حالت قبل بازگشته است. ...وی در رابطه با این کارخانه و مشکل آن و نیز اقدامات انجام شده توسط دستگاه قضایی برای حل مشکلات آن گفت: کارخانه پارسیلون یکی از واحدهای تولیدی بود که در استان مشکلات زیادی داشت و دستگاه‌هایی اجرایی هم برای رفع مشکلات آن هیچ اقدام مناسبی نکرده بودند.بدری یادآور شد: کارخانه نخ پارسیلون در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون تومان به یک فرد فروخته شد. البته زمانی که ما این خرید را بررسی کردیم متوجه شدیم که آورده این فرد فقط حدود ۱۵۰ میلیون تومان بوده و با تسهیلات و وام و... توانسته است مابقی پول را تهیه و کارخانه را خریداری کند....بدری تصریح کرد: در این بررسی‌ها مشخص شد که به عنوان مثال در دورانی که دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسیده بود این فرد از تسهیلات بانکی استفاده کرده تا مواد اولیه کارخانه را برای تولید تهیه کند، اما مواد اولیه را به جای وارد خط تولید کردن در بازار آزاد فروخته است....وی یادآور شد: البته شرکتی که این کارخانه را به فروش رسانده است شرکتی با نام آتیه دماوند بود که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صنعت و معدن است. ناگفته نماند این شرکت معتقد بود که اگر بخواهد فسخ قرارداد کند بدهی کارخانه گردن آن‌ها می‌افتد و لذا تاکید داشت که باید بانک‌ها و یا سازمان تامین اجتماعی و دیگر نهادهای ذی‌ربط به میدان بیایند تا مشکل کاملا برطرف شود. نهایتاً بانک‌ها و نهادهای طلبکار و دخیل در پرونده با هم همکاری داشتند تا کار پیگیری شود...بدری گفت: خوشبختانه با تلاش دستگاه قضایی مالکیت آن که یک کارخانه مهم و البته قدیمی هم بوده به حالت قبل بازگشته است. یعنی به نوعی از چنگال یک بدهکار بانکی درآمده و اکنون مدیران آن طرح‌هایی دارند که سیستم و روش تولید در شرکت را به شیوه‌ها و طرح‌هایی جدید تغییر دهند تا به خدمت تولید و اقتصاد جامعه درآید.

*- فتح الله بیات مطرح کرد؛دستمزد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شوک زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کرد/ ضرورت ورود دولت برای تامین سبد معیشت کارگران:

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : فتح الله بیات (دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران)در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه اعضای شورای عالی کار تلاش کردند تا با دلیل و مدرک دولت و نمایندگان کارفرما در شورای عالی کار را مجاب کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز هم حداقل دستمزد تعیین شده که معادل یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است با سبد معیشت خانوار کارگری فاصله زیادی دارد، اما در شرایط کنونی اقتصاد ایران دستمزد نسبتاً مناسبی مقرر شده است....وی افزود: جهت پوشش سبد معیشت، دولت باید ورود کند و بتواند ماهیانه به صورت غیدنقدی کالاهای اساسی را بین کارگران توزیع کند. بیات با بیان اینکه شورای عالی کار نمی‌توانست حداقل دستمزد را به ۳ میلیون و ۸۰۰ برساند و این شوک زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کرد، تصریح کرد: در این صورت قطعا کارفرمایان اعتراض می‌کردند و ممکن بود  این مساله تبعات دیگری را در پی خود آورد....بیات تصریح کرد: نقش دولت در تامین معیشت کارگران به عنوان بخش مهم جامعه باید پررنگ‌تر شود. افزایش فقر و محرومیت در جامعه صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت.

*- کارگران کمباین‌سازی تبریز خواستار رسیدگی به مشکلات خود هستند:

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=92315

برپایه خبر مندرج در سایت اخبار روز ، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : حبیب بنده رئیس شورای شرکت گسترش و توسعه آذربایجان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریز هم‌اکنون تحت نام شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان فعالیت دارد، گفت: این واحد تولیدی در زمانی نه چندان دور با حدود ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و هزاران نفر اشتغال غیرمستقیم در امر تولید و اشتغال فعالیت مستمر و موثری داشت اما اکنون به علت بی‌توجهی صاحبان و سهامداران خود اکنون تعداد کارگران آن به ۳۵ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت کمباین‌سازی از زمان واگذاری به بخش خصوصی سیر نزولی در فعالیت‌هایش آغاز شده است، گفت: معلوم نیست محصولات تولیدی این واحد صنعتی که کاملا از بازار فروش خود بی‌بهره است چرا در برابر چشم مسئولان رو به انحلال و تعطیلی قرار گرفته است.

بنده با اشاره به اینکه پیگیری‌های صورت گرفته برای فعال کردن این واحد تولیدی به نتیجه‌ای نرسیده است، همچنین گفت: هیچ گونه حمایت عملی از این مجموعه به عمل نمی‌آید و جواب نهایی مسئولان این است که این شرکت خصوصی است و ما توان و اجازه دخالت در امور آن را نداریم.

رییس شورای شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان در عین حال تصریح کرد: تأسف‌بارتر اینکه وقتی برای راه‌اندازی دوباره این کارخانه تلاش و پیگیری می‌کنیم برخی مسئولان بر تسویه حساب تعدادی از کارگران کارخانه تاکید دارند حال آنکه هدف ما فعال نگاه داشتن این واحد تولیدی برای صنعت استان و کشور است.

این عضو شورای کارگری کارخانه کمباین‌سازی با تشریح وضعیت کنونی شرکت اضافه کرد: واقعیت موجود این کارخانه در حال حاضر چیز دیگری است. در حقیقت این واحد تولیدی عملا مال کسی نیست چراکه سهامداران و سرمایه‌گذاران این شرکت حق خود را گرفته‌اند. آنها در قبال هر ریالی که به این مجموعه آورده‌اند، برداشت خود را کرده‌اند اما صاحبان حقیقی کارخانه که کارگران هستند هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی یادآور شد: البته دارایی، بیمه و بانک‌ها که نیز میلیاردها ریال از این شرکت طلبکارند، صاحبان بعدی این مجموعه هستند.

بنده با اشاره به اینکه اخیرا وزیر صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی مبنی بر حمایت از تولید و واحدهای تولیدی بیان داشته‌اند که اجازه نخواهیم داد حتی یک واحد تولیدی نیز به تعطیلی کشیده شود، افزود: از رئیس جمهور گرفته تا تمام مدیران و دیگر مسئولان از تولید و حمایت از صنعت داخلی حرف می‌زنند اما هنوز هستند کارخانه‌هایی که در مقابل چشم مسئولان به تعطیلی کشیده می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این مجموعه‌ها شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان یا همان کمباین‌سازی سهند تبریز است.

*- زیباترین و انسانی ترین عکس روز :

 

*- در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛ کارگران کمباین‌سازی تبریز خواستار رسیدگی به مشکلات خود در سال ۹۸ هستند:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، در تاریخ روز يکشنبه  ۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : حبیب بنده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریز هم‌اکنون تحت نام شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان فعالیت دارد، اظهار داشت: این واحد تولیدی در زمانی نه چندان دور با حدود ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و هزاران نفر اشتغال غیرمستقیم در امر تولید و اشتغال فعالیت مستمر و موثری داشت اما اکنون به علت بی‌توجهی صاحبان و سهامداران خود اکنون تعداد کارگران آن به ۳۵ نفر رسیده است.وی با اشاره به اینکه شرکت کمباین‌سازی از زمان واگذاری به بخش خصوصی سیر نزولی در فعالیت‌هایش آغاز شده است، گفت: معلوم نیست محصولات تولیدی این واحد صنعتی که کاملا از بازار فروش خود بی‌بهره است چرا در برابر چشم مسئولان رو به انحلال و تعطیلی قرار گرفته است....این عضو شورای کارگری کارخانه کمباین‌سازی با تشریح وضعیت کنونی شرکت اضافه کرد: واقعیت موجود این کارخانه در حال حاضر چیز دیگری است. در حقیقت این واحد تولیدی عملا مال کسی نیست چراکه سهامداران و سرمایه‌گذاران این شرکت حق خود را گرفته‌اند. آنها در قبال هر ریالی که به این مجموعه آورده‌اند، برداشت خود را کرده‌اند اما صاحبان حقیقی کارخانه که کارگران هستند هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.... وی در پایان با درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت معدن و تجارت، استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان استانی برای بازدید از محل این کارخانه و آشنایی با پتانسیل و امکانات موجود آن و صدور دستورات لازم برای رفع مشکلات و راه‌اندازی مجدد این کارخانه بزرگ، تصریح کرد: چشمان ما کارگران خدوم این مجموعه منتظر پذیرایی از قدوم مبارک مسئولان برای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی در سال آینده است.

*- افشاگری استاندار برکنار شده گلستان:

 

بعد از برکناری مناف هاشمی به وسیله جهانگیری معاون روحانی وی دست به افشاگری ازده و گفته:

الان بیست استاندار و ۱۰۰ نماینده و ۹۰ فرماندار در خارج از کشور تعطیلاتشان را در کنار بچه هایشان می گذرانند!!

من خیلی بد شانس بودم که سیل امد وفهمیدند که من نیستم راست میگویند بیایندحضور و غیاب کنید ببینیند کی سر کارشه که یقه منو گرفتند.

@ordoyekar

*- مدیرعامل سد و نیروگاه دز اعلام کرد: 700 میلیون مترمکعب مخزن سد دز خالی است/ آمادگی کامل سد برای مهار سیلاب‌های رودخانه دز :

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز دوشنبه فروردین ۹۸ آمده است :  از وزارت نیرو، سعید رئوفی ‌نسب با اشاره به آمادگی کامل سد دز برای مهار سیلاب‌‌های رودخانه دز، گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی‌های سنگین در روزهای آینده، با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان آب و برق خوزستان به تدریج نسبت به رهاسازی آب دریاچه اقدام شده است تا فضای کافی برای مهار سیلاب‌های رود دز وجود داشته باشد...رئوفی نسب با تاکید بر اینکه به لحاظ مقاومت سازه سد و کنترل سیلاب هیجگونه نگرانی وجود ندارد، گفت: مجموع خروجی نیروگاه دز هم اکنون 850 مترمکعب در ثانیه است که شامل 250 متر مکعب خروجی نیروگاه و 600 متر مکعب سرریز می‌باشد که با توجه به وضعیت آب بندها و رعایت حال مردم پایین دست میزان خروجی کنترل شده است....گفتی است سد و نیروگاه دز نخستین نیروگاه برقابی کشور می‌باشد که بمنظور مهار سیلاب، تولید انرژی و ذخیره آب برای مصارف کشاورزی و شرب احداث و در 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک واقع شده است.

*- سلطان نابودی جنگل استان گلستان :

 

*- سال رونق تولید/افزایش دستمزدها بر تولیدکنندگان فشار جدید وارد می‌کند:

https://www.isna.ir/news/98010501282

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، در تاریخ روز دوشنبه  ۵ فروردین ۹۸ آمده است : سید رضی حاجی آقامیری ،عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است هرچند نمی‌توان انتظار داشت در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دستمزدها ثابت بماند اما باید این تغییرات را از منظر تولیدکنندگان مشاهده کرد زیرا بسیاری از آنها در معرض فشاری جدید قرار می‌گیرند. وی اظهار داشت: سالی که گذشت از زاویه‌های مختلف برای اقتصاد ایران، سالی سختی بود و نمی‌توان توقع داشت سال آینده ناگهان شرایط مثبت شده و همه چیز بهبود یابد... آقامیری ادامه داد: هرچند در نگاه اول این طرح مثبت است اما اگر بخواهیم از منظر حمایت از تولیدکنندگان به موضوع نگاه کنیم، به نظر می‌رسد باید رویکردی جدید را نیز به کار اضافه کرد. تولیدکننده‌ای که در ماه‌های اخیر با تورم، افزایش قیمت ارز و بالا رفتن بهای تمام شده مواد اولیه مواجه بوده، قطعاً در تأمین افزایش حقوق نیز با مشکل رو به رو می‌شود.وی با بیان اینکه افزایش حقوق، تورم را نیز بالا خواهد برد، توضیح داد: اگر به افزایش نقدینگی کشور سرعت بیشتری بدهیم باید در آینده چشم انتظار اثرات منفی آن نیز باشیم. البته این در صورتی است که تولیدکنندگان بتوانند از پس هزینه‌ها برآیند. وی خاطرنشان کرد: برای عبور از این شرایط اقتصاد ایران به یک تحول بنیادیین احتیاج دارد که بخشی از آن در حمایت از بخش خصوصی واقعی و بخش دیگر در تلاش برای بهبود سیاست خارجی و افزایش تعامل با دنیا تعریف می‌شود....

*- مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران: اولویت گروه ملی در سال ۹۸ رونق تولید وتامین معیشت کارگران است:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز دوشنبه  ۵ فروردین ۹۸ آمده است : «کسری غفوری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه اشتغال و تولید در گروه ملی جاری و پویا است، ادامه داد: این مجتمع بزرگ صنعتی پس از سالها چالش کارگری امروز از آرامش نسبی  برخوردار است و طبق برنامه بدنبال افزایش تولید در سال آینده هستیم....وی افزود: از خرداد ماه سال گذشته که به سمت مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران منصوب شدم، حدود دو هزار و ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم و حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی شاغل در گروه ملی فولاد ایران؛ حدود ۸ ماه مطالبات  مزدی عقب افتاده داشتند که با تامین منابع مالی این مطالبات به مرور تقلیل یافت به طوری که هم اکنون دستمزد کارگران به‌روز پرداخت می‌شود.... به گفته وی؛ مهمترین موضوع در گروه ملی تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران در سال ۹۷ بود. غفوری گفت: این تاخیر چند ماهه که مربوط به گذشته می‌شد؛ منجر شده بود تا زندگی این افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.وی بیان کرد: از خرداد ماه سال جاری تاکنون در زمینه رونق تولید و به‌روز شدن حقوق کارگران اقدامات جدی صورت گرفته است که یکی از این اقدامات راه‌اندازی دو کارخانه «میلگرد» و «لوله‌سازی»  بود که به مرور منابع مالی کافی برای پرداخت مابقی مطالبات کارگران شاغل فراهم کرد...

*- کانون نویسندگان ایران: سیل؛ فاجعه تا سقف خانه :

 

 

به نوشته کانون نویسندگان ایران در تاریخ روز دوشنبه  ۵ فروردین ۹۸ آمده است : مردم چند استان‌ شمالی همچنان درگیر مشقات سیل هستند و معاون استان‌دار گلستان، میرمحمد غراوی، در گفتگو با رسانه‌ها هشدار داد که شهرستان گمیشان با خطر موج دوم سیلاب روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری‌ها مردم شهرهای سیل‌زده در استان‌های گنبد و گلستان همچنان درگیر سیل ویران‌گر چند روز اخیر هستند و از سوی مسئولان کمک چندانی به آنها نشده است. تاکنون مرگ یازده نفر، خرابی و زیر آب رفتن صدها خانه، آب‌گرفتگی چندین شهر و هزاران محل مسکونی و بی‌خانمانی ده‌ها هزار نفر گزارش شده است.

معاون استاندار گلستان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر «دوسوم آق‌قلا و حدود ۱۰ روستای این شهرستان را ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر آب فرا گرفته» گفت رفت و آمد در این مناطق فقط با قایق امکان پذیر است.

در یکی از گزارش‌های محلی گفته شده است که ساکنین ۲۰ روستای حاشیه گرگانرود در شهرستان گمیشان و سیمین‌شهر آماده خروج از خانه‌ها هستند.

معاون استاندار گلستان، روز جمعه دوم فروردین با اشاره به اینکه بیش از نیمی از شهر آق‌قلا و ۱۰ روستای این شهرستان را آب فراگرفته، هشدار داد که شهرستان گمیشان با خطر موج دوم سیلاب روبه‌روست.

 

***

از جاری شدن سیل در استان‌های شمالی کشور چند روز می‌گذرد اما آسیب‌هایش همجنان ادامه دارد؛ جان مردم را می‌گیرد و خانه‌خرابشان می‌کند. بیش از ده کشته و خرابی هزاران خانه و بر آب شدن هستی ده‌ها هزار انسان از نتایج آغازین سیل است و بی‌گمان چنان‌که به تجربه دریافته‌ایم تا پایان کار – متاسفانه - باز هم بر میزان آن افزوده خواهد شد. سبب چیست؟ چرا سیل چنین ویران‌گر چهره نمود؟ روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌های حکومتی "بارش شدید باران"، "بی‌سابقه بودن بارش"، "سرریز شدن آب سدها" و "طغیان رودها" را سبب سیل و خسارت‌های آن اعلام می‌کنند و چنین می‌نمایانند که "بلایی طبیعی" نازل شده است؛ اما این فقط عکس مار است و به درد فریب دادن ساده‌لوحان می‌خورد وگرنه هر انسان اندک عاقلی نیز می‌داند که در قرن ۲۱ و با این درجه از پیشرفت تکنولوژی و قدرت تولید و پیش‌بینی و پیش‌گیری، دیگر بروز هیچ "بلای طبیعی"، طبیعی نیست بلکه پدیده‌ای اجتماعی است و دلایل اجتماعی دارد و برای از میان بردن یا بی‌اثر کردنش باید دست به ریشه‌های عوامل اجتماعی آن برد.

اگر در جامعه‌ای جان انسان و آسایش و امنیت و آزادی‌اش اهمیت داشته باشد، اگر مردم از اختیار تعیین سرنوشتشان برخوردار باشند آن‌گاه اتفاق‌های نادر و غیرقابل پیش‌بینی هم به مصیبتی بزرگ نمی‌انجامد. چرا در این کشور حادثه پشت حادثه به فاجعه پشت فاجعه منجر می‌شود؟ چرا مکررات تکرار می‌شود؟ اتفاق‌های تکراری و واکنش‌های تکراری "مقامات" و "مسئولان" و باز و باز و باز... در این تکرارها اما یک چیز همجنان تازه است: آوار شدن فاجعه بر سر مردم.

برای نشان دادن مسبب این فاجعه‌ها انگشت اتهام به سوی طبیعت گرفتن زیادی کهنه است و حتی با وصله‌ی "ضعف مدیریت" هم نمی‌توان آن را نوسازی کرد. نکته این‌جاست که بیشتر این حادثه‌ها قابل پیش‌بینی و مهم‌تر این‌که قابل پیش‌گیری است. با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و تمهیدات لازم که وظیفه‌ی حکومت‌ها و دولت‌هایشان است، می‌توان جلوی بروزشان را گرفت، یا خسارت‌هایشان را به حداقل رساند و به سرعت جبران کرد. این، با سطح پیشرفت علم و تکنولوژی کنونی کاملا ممکن است. پس کدام منفعت جلوی این کار را می‌گیرد؟ سود چه کسانی در نادیده گرفتن حقوق مردم و آسیب رساندن به آنها تامین می‌شود؟ وقتی بارش باران به سیلاب و سیلاب به فاجعه منجر می‌شود صحیح‌تر این است که به جای اندازه گرفتن میزان باران میزان ثروت‌هایی را اندازه بگیریم که از زیرپا گذاردن حقوق شهروندی و انسانی مردم نصیب عده‌ای قلیل می‌شود.

باز هم یاری مردم!

مستقل از دلایل اتفاق و ریشه‌های آن اکنون با خود اتفاق روبرو هستیم؛ با هستی بر آب شده‌ی بخشی از مردم این سرزمین. فوری‌ترین و لازم ترین اقدام کمک رساندن به آن‌هاست. "مقامات" و "مسئولان" از پشت تریبون‌ها و در مصاحبه‌ها از "کمک فوری" و "حل سریع مشکلات" و "حمایت از مردم سیل‌زده" دم می‌زنند (و در کدام حادثه دم نزده‌اند؟! نتیجه؟). به تجربه اما می‌دانیم باز هم خود مردم هستند که ناچار باید به داد مردم سیل‌زده برسند و دست یاری به آنها بدهند. همان‌طور که به کمک مردم زلزله‌زده‌ی بم و آذربایجان و کرمانشاه و... برخاستند. این کار هم‌زمان به دو سطح مختلف اشاره دارد: سطح بالای انسانیت مردم، و سطح پایین حقوق انسانی و مدنی آنها.

کانون نویسندگان ایران

*- مرگ کارگر چاه‌کن در عمق ۱۵۰ متری چاه:

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : روز گذشته (۴ فروردین ماه ) یک کارگر مقنی حین انجام کار بر اثر سقوط در چاهی به عمق ۱۵۰ متر در یکی از مناطق شهر کوشک شهرستان خمینی‌شهر اصفهان جان خود را از دست داد.بر اساس گزارش سرهنگ علی جعفری نژاد (فرمانده انتظامی شهرستان خمینی‌شهر)، این کارگر چاه‌کن  ۴۵ سال سن داشت وعلت سقوط وی نیز بی‌احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی  بوده است.

*- علت وقوع سیل در شیراز چه بود؟

https://www.isna.ir/news/98010501247

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، در تاریخ روز دوشنبه  ۵ فروردین ۹۸ آمده است : داریوش مختاری، کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی ضمن انتقاد از سوء مدیریت دستگاه‌ شهرداری شیراز در پی سیلاب امروز گفت: مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سوء مدیریت و سهل انگاری‌هایشان باشند. وی اظهار داشت: در دهه ۶۰، تنگ الله اکبر در ابتدای شیراز و همجوار آثار باستانی دروازه قرآن، امکان هدایت سیلاب‌های بزرگ را فراهم می‌کرد. در دهه ۷۰، همزمان با طرح توسعه آرامگاه خواجوی کرمانی، این آبراهه بزرگ از آوارهای ساختمانی پر شد و این وضعیت امروز، خروجی همان اقدامات نسنجیده دستگاه شهرداری شیراز بوده است.وی با تاکید به اینکه در سال ۱۳۸۶ نیز چنین سیلابی البته با شدت کمتر در این استان تجربه شد، ابراز کرد: چنین رویه‌های نادرستی با توسعه شهرک‌سازی‌های غرب شیراز توسط دستگاه شهرداری شیراز در دستور کار است.مختاری تصریح کرد: وجه درآمدزایی و جذابیت مالی غیرمستقیم ناشی از پروژه‌های عمرانی شهری همراه با درآمدزایی ناشی از عوارض و سهم خدمات ساخت و سازهای مجتمع‌های تجاری، خدماتی و مسکونی چنان دستگاه شهرداری را قبضه کرده است که عملاً مدیریت درست شهری را فراموش کرده‌اند....

*- سیل به شیراز رسید، مسئولین در دسترس نیستند!

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=92321

 

به نوشته سایت اخبار روز ، در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : بارندگی شدید به همراه تگرگ و سیل شهروندان شیرازی و صدها هزار مسافر این شهر تاریخی را دچار مشکل کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، باران که از حوالی ساعت ٨ صبح دوشنبه پنجم فروردین ماه ۹٨ شروع به باریدن کرد، به یکباره ریتمی تند و شدید به همراه بارش تگرگ به خود گرفت و پس از حدود یکساعت و نیم بارش مداوم شهر را سیل در برگرفت.

ساعتی پس از شروع بارندگی شدید امروز، در شیب ورودی شهر شیراز از سمت دروازه قرآن خودروهایی مشاهده می شد که سیل با خود به داخل شهر می آورد و از کنار طاووس می گذراند.

سیل که در سراشیبی هم افتاده و ویرانگر شده بود خودروها را واژگون می کرد و به قطاری از خودروهای انباشته دیگر پیوند می داد.

در سمت دیگر و مرکز شهر نیز وضعیت بهتری حاکم نبود بگونه ای که بسیاری از کوچه های مرکز شهر شیراز نظیر چهارراه پارامونت، بلوار امیرکبیر، بلوار زند، بولوار هفت تنان و ... دچار آبگرفتگی شد و رفته رفته این آبگرفتگی دامان خانه و خانواده های ساکن این مناطق را گرفت.

یکی از شهروندان ساکن حوالی چهارراه پارامونت به خبرنگار ایرنا گفت: ساعاتی پیش و پس از شدت گرفتن بارندگی منزل ما نیز زیر آب رفت و آب به داخل خانه ما آمد.

قادری اضافه کرد: به هر شماره امدادی هم که تماس گرفتیم برای امدادرسانی جوابی دریافت نکردیم.

او ادامه داد: به هر شماره تماس امدادرسانی که زنگ زدم به شماره ای دیگر ارجاع دادند و هیچکس پاسخگو نیست.

این شهروند شیرازی عنوان کرد: تمام وسایل منزل ما زیر آب رفت.

شهروند دیگری که کارمند بانک بود با ارسال فیلمی از محل کار خود در بلوار امیرکبیر به ایرنا اعلام کرد تمام محوطه بانک را آب گرفته و ما مشغول نجات پرونده ها و تجهیزات هستیم.

پاساژ شهر شب که یکی از مراکز تجاری اصل در خیابان زند است دچار آبگرفتگی شد و مغازه داران را به تلاطم انداخت.

سایر نقاط شیراز نیز وضعیت مشابه و نابسامانی دارند به گونه ای که ترافیک شدید در تمام نقاط شیراز وجود دارد و زیرگذرها نیز مملو از آب شده و بعضی خودرو ها نیز در آن غوطه ور دیده می شوند.

در این شرایط تنها نیروهای امدادرسانی که در سطح شهر شیراز دیده می شود نیروهای آتش نشانی است.

خبرنگار ایرنا تا لحظه انتشار این گزارش بارها اقدام به تماس با مسئولان و مدیران شهری شیراز نظیر معاون خدمات شهری و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ،شهردار و فرماندار شیراز کرد که از اقدامات این دستگاه ها مطلع شود اما پاسخی از سوی این افراد داده نشد.

بارش شدید باران از اوایل دوشنبه پنجم فروردین ۹٨ در شیراز موجب بسته شدن کنارگذرهای رودخانه خشک و آبگرفتگی معبر در دروازه قرآن شد که این دروازه، محل ورود به شمال این شهر است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز نیز با انتشار اطلاعیه ای گفت: کنارگذرهای رودخانه خشک به علت بارندگی بسته شده و شهروندان و مسافران می توانند برای تردد از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

محمدرضا دهقانی با توجه به هشدار مدیریت بحران مبنی بر بارندگی شدید در این کلانشهر توصیه های ایمنی را به شهروندان و مسافران داد و افزود: شهروندان و مسافران به منظور افزایش ایمنی حتی المقدور از خودرو شخصی استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون خط یک مترو و ناوگان اتوبوسرانی آماده خدمت رسانی به شهروندان و مسافران است، اضافه کرد: شهروندان و مسافران نوروزی از ایستادن در حاشیه رودخانه خشک و پل های آن خودداری کنند.

دهقانی اضافه کرد: مسافران نوروزی برای اسکان از سالن های سرپوشیده مشخص شده توسط شهرداری شیراز و به ویژه نمایشگاه بین المللی شیراز واقع در شهرک گلستان استفاده کنند.

کنارگذرهایی چسبیده به خیابان ساحلی و رودخانه خشک شیراز برای تردد خودروها ساخته شده است که هنگام بارندگی های شدید، این کنار گذرها بسته می شوند.

رودخانه خشک در واقع محل عبور سیل (مسیل) است که شیراز را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند.

این رودخانه غربی - شرقی نهایتا به دریاچه مهارلو یا نمک در شرق شیراز می ریزد.

 

*- مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو در گفت‌وگو با ایلنا:بسته شدن راه‌های مواصلاتی امدادرسانی به لرستان را مشکل کرده است/ آماده باش تیم‌های عملیاتی در کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خوزستان:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت استان‌های درگیر سیل به لحاظ تامین آب و برق اظهار داشت: در حال حاضر 170 روستا در لرستان به علت آب گرفتگی و سیلاب شدید بدون برق هستند و مجتمع های آبرسانی 60 روستا هم از مدار خارج شده که با موجودی ذخایر و بطری‌های آب آشامیدنی تامین آب صورت می‌گیرد....مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با بیان اینکه بعد از سیل گلستان و مازندران به استانهای غربی و جنوبی معطوف شده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر عمده مشکل لرستان است و در بقیه استان‌ها مثل کهگیلویه و بویراحمد ، ایلام  و خوزستان هم آماده باش اعلام کرده‌ایم....جعفرزاده با بیان اینکه تا آخر شب گذشته کلیه روستاهای گلستان و مازندران شرایط پایداری پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در حلال حاضر در مازندران و گلستان مشکل بی برقی نداریم، فقط شاید برخی نقاط به صورت پراکنده و برای ایمنی برق قطع شده باشد تا کار عمرانی انجام شود زیرا اگر برقدار شوند قطعا برق گرفتگی اتفاق می‌افتد.

سازمان هواشناسی هشدار داد: وقوع سیل در خوزستان و ۸ استان دیگر :

https://www.isna.ir/news/98010501210

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : سازمان هواشناسی کشور ضمن صدور اخطاریه‌ای از وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس و اصفهان خبر داد.

به گزارش ایسنا، در اخطاریه سازمان هواشناسی کشور آمده است: سامانه بارشی فعال در نیمه غربی کشور از بعدازظهر امروز ( ۵ فروردین) و طی روز سه‌شنبه (۶ فروردین) به مناطق مرکزی و شمال شرق کشور کشیده خواهد شد و در روز چهارشنبه (۷ فروردین) با گذر این سامانه از مناطق غرب و مرکز کشور، عمده فعالیت آن در شمال شرق و پاره‌ای از مناطق شرق و جنوب شرق کشور خواهد بود.

سازمان هواشناسی پیش بینی کرد که امروز (۵ فروردین)، رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد شدید، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، بارش برف و لغزندگی جاده‌های کوهستانی در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان، غرب یزد و جنوب قم رخ دهد.

همچنین امروز بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می شود که بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و بارش برف و لغزندگی در جاده‌های کوهستانی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود.

بر اساس متن اخطاریه سازمان هواشناسی، فردا (۶ فروردین) بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس و اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، قزوین، البرز و شرق تهران همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز خواهیم داشت.

افزون بر اینها، در روز چهارشنبه (۷ فروردین) بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خراسان شمالی، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

*- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران هشدار داد:اتراق در حاشیه رودخانه‌ها؛ممنوع!

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : سید حسن رضوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه های استان در روزهای پیش رو هشدار داد. وی گفت: بر پایه اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل های سطح استان وجود خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل های استان تهران دور از ذهن نیست.رضوی با بیان اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای تهران جهت پایش رودخانه‌هاوسیلاب های احتمالی حضور میدانی دارند، ادامه داد: عدم توقف و نصب چادرهای مسافرتی در اطراف و بستر رودخانه‌ها حتی رودخانه‌ها و مسیل های خشک، عبور نکردن از عرض جریان‌های سیلابی و توقف در کنار جریان سیلاب برای مشاهده و یا تصویربرداری و توجه جدی به هشدارهای مسؤولان و مأموران در هنگام وقوع سیل، باید مورد توجه جدی گردشگران قرار داشته باشد.

*- معاون آبفار گلستان خبر داد:خسارت 262 میلیارد ریالی سیل گلستان به تاسیسات آبرسانی روستاها:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است :  از وزارت نیرو، عاشورمحمد مرگان‌پور با اعلام خبر فوق افزود: تاکنون 29.2 کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، 17 دهنه چشمه، 74.5 کیلومتر شبکه توزیع، 12 هزار و 500 انشعاب و 46 دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.وی به آبرسانی سیار با رعایت الزامات کیفی تاکید کرد و گفت: تاکنون 14هزار و 415 شل آب بسته بندی از آبفای تهران، مشهد و خراسان رضوی برای توزیع در مناطق سیل زده روستایی به استان ارسال شده و تعداد 25 دستگاه تانکر آبرسانی سیار در حال خدمت رسانی به روستاهای استان است ضمن اینکه دو دستگاه تانکر از آبفار خراسان رضوی نیز به کمک ناوگان‌های آبرسانی استان آمده است....مرگان‌پور اضافه کرد: علاوه بر این اکیپ‌های کنترل کیفیت با برپایی چادرهایی مشترک با شبکه بهداشت شهرستان‌های آسیب دیده برای رصد کیفیت آب توزیعی توسط تانکرهای سیار، برابر الزامات کیفی و بارنامه‌های بهداشتی در ‌ها مستقر هستند.

*- سرزیر شدن سد «کبار» قم خبر از ایسنا ۵ فروردین ۱۳۹۸ /

https://www.isna.ir/photo/98010501408

برپایه خبر مندرج در خبرگزاری دولتی ایسنا ، در تاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : سد قوسی، وزنی «کبار» قم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سد قوسی جهان شناخته می‌شود که در پی بارندگی‌های اخیر و خصوصاً بارندگی شدید شب گذشته، ظرفیت نیم میلیون مترمربعی آن کاملاً پر شده و از مسیر سرریز کناری، آب اضافی در حال خروج است. همچنین این سد با ارتفاع ۲۶ متر و طول ۵۵ متر دارای یک برج آبگیر است که هم اکنون کاملاً زیر آب رفته و از این طریق آب پشت سد در حال تخلیه است. گفتنی است در سال‌های اخیر این نخستین بار است که ظرفیت نیم میلیون متر مربعی ذخیره سازی این سد تکمیل شده و سرریز کرده است.

بودجهٔ سال۹۷ "دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم" معادل ۱۳۴ میلیـارد تومن بوده و بودجهٔ "سازمان مدیریت بحران" معادل ۱۰٫۸ میلیـارد تومن! با اینحال سیل به قم رسید. شاید عکس قم قدیمی باشد!؟

دریک کلمه سرنج نمام مصیبت ها ، ویرانگری ها و خانه خرابی ها در ایران حاکمان دزد و دغل و ایت الله های جنگل خوار - زمین خوار - چایی خوار - شکر خوار - ماهی خوار و همه چیز خوارند ، ژن های برتر و آقا زاده هایند و گردنکشان آنها سپاهی و مشتی بسیجی زنجیر بدست و قمه کش و سایر عمله و اکره شان و لاغیر !!

*- سیل استان‌های کشور را در نوردید/یک کودک در میان ۱۷ قربانی سیل شیراز:

 

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : در پنجمین روز از سال جدید، علاوه بر جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت شماری از رودخانه‌های جنوبی و مرکزی کشور هستیم. در حالی که همه افکار عمومی درگیر و پیگیر اخبار سیل شمال کشور و استان‌های گلستان، مازندران و.. هستند، بررسی اخبار ایسنا نشان می‌دهد که این بار سیل در نیمه جنوبی کشور خبر ساز شد.

*- مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو مطرح کرد؛قطع آب ۶۰روستای لرستان بر اثر وقوع سیلاب/ برق ۱۷۰ روستاقطع شد:

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، درتاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: وقوع سیلاب شدید در لرستان موجب قطعی آب ۶۰ روستای استان شده است. وی با بیان این مطلب افزود: در اثر وقوع سیلاب در استان لرستان، آب ۶۰ روستا در قالب دو مجتمع آبرسانی قطع شده است.وی با اشاره به اینکه در ۴۸ روستا توزیع آب تانکری صورت می‌گیرد، ادامه داد: در ۱۲ روستا نیز به دلیل قطع راه‌های دسترسی امکان توزیع آب تانکری وجود ندارد و در حال تأمین آب بسته‌بندی برای توزیع می‌باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با تاکید بر اینکه خط انتقال آب شهر معمولان نیز دچار شکستگی شده است، عنوان کرد: به علت سیل و طغیان رودخانه امکان فعالیت تیم‌های تعمیراتی نمی‌باشد. در حال حاضر مخزن ذخیره آب شهر نیز پر بوده و مدیریت فشار در شبکه اعمال می‌گردد.جعفرزاده با تاکید اشاره به اینکه تعداد روستاهای بی‌برق در استان لرستان به ۱۷۰ مورد رسیده است، گفت: در حال حاضر تمامی تیم‌های عملیاتی در منطقه در حال آماده باشبوده و در حال رفع مشکلات ایجاد شده هستند.

*- مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز؛خروجی پست برق دروازه قرآن به طور موقت قطع شد/ مشکلی در شبکه نیست:

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، درتاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است : جلال زراعت پیشه،  مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به وقوع سیل در ورودی شهر شیراز، گفت: از حدود نیم ساعت پیش تمامی خروجی‌های ایستگاه برق ۶۶ کیلوولت دروازه قرآن به دلیل رعایت ایمنی موقتا قطع شد. وی با بیان این مطلب افزود: به احتمال زیاد تا نیم ساعت دیگر برق این منطقه مجدداً وصل خواهد شد.او با تاکید بر اینکه عمده مشکل ایجاد شده بر اثر وقوع این سیلاب مربوط به بخش ورودی شهر و دروازه قرآن است، ادامه داد: در حال حاضر هیچ مشکلی در شبکه برق سایر نواحی شهر شیراز وجود ندارد.

 

*- واکنش ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی به نتخاب مجدد جاوید رحمان :

 

به نوشته کانال تلگرامی اخبار سوئد آمده است : انتقاد ستاد حقوق بشر ایران پیشنهاد سوئد مبنی بر تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه (چهارم فروردین) منتشر کرده به مصوبه هفته پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته پیش در چهلمین نشست خود ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران را تمدید کرد.

اعضای این شورا با تصویب قطعنامه‌ای به آقای رحمان ماموریت دادند یک سال دیگر وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی کند؛ سوئد این قطعنامه را برای رای‌گیری به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد داده بود.

*- در نتیجه گشت تعزیرات انجام شد؛کشف ۷ تن مرغ گرم و توزیع آن میان مردم تهران:

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، درتاریخ روز دوشنبه ۵  فروردین ۹۸ آمده است :  طالبیان، رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران،  با حضور گشت تعزیرات استان تهران، ۷ تن مرغ گرم دو فروشگاه در محدوده میدان امام حسین (ع) کشف و با دستور قضایی به قیمت دولتی در بازار عرضه شد.

گشت تعزیرات حکومتی استان تهران امروز با حضور در خیابان ناطقی تهران، این دو فروشگاه را بازرسی کرد که پس از بررسی فاکتورها، مشخص شد، این مرغ‌ها باید به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود که بلافاصله هماهنگی‌های لازم برای عرضه مرغ‌ها به قیمت دولتی انجام شد....روز گذشته نیز با تلاش گشت تعزیرات تهران، بیش از ۵ تن مرغ اختفا شده کشف و سپس به قیمت تنظیم بازار در میان مردم توزیع شد.

فیضی می‌توانیم گوشت را کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مردم برسانیم

https://www.isna.ir/news/98010601481

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است :  یاسر فیضی، رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران مدعی شد که اگر دولت به آنها ارز رسمی بدهد، گوشت را با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان وارد و در نهایت کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. وی اظهار کرد: دلیل رسیدن قیمت گوشت قرمز در تهران به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و در شهرستانها ۸۰ هزار تومان، عرضه کم و تقاضای زیاد است و تعاونی‌های مرزنشینان به دلیل ارتباطی که با همسایگان شرقی دارند، می‌توانند این خلأ را جبران کنند و از افغانستان، تاجیکستان و گرجستان که تولیدکننده دام هستند، گوشت وارد کنند.وی افزود: در بحث واردات درخواست دادیم که به ما اجازه واردات دام زنده بدهند و توانستیم برای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان این اجازه را بگیریم.رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: مدتی قبل یکی از تجار گرجستان به ما اعلام کرد که گوسفندان زیادی دارد و می‌تواند با قیمت مناسب به ما بفروشد و از طریق گمرک مقصد در تهران یا مشهد به ما تحویل دهد. اگر دولت به ما ارز رسمی بدهد، گوشت را با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان وارد و در نهایتاً ۴۰ هزار تومان ترخیص می‌کنیم. سود مرزنشینان هم اگر ۱۰ هزار تومان شود، قیمت گوشت وارداتی به جای ۹۰ هزار تومان، کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌شود که مصرف کننده قادر به خرید آن خواهد بود.

*- یک مقام مسئول: بارش‌های کشور ربطی به بارورسازی ابرها ندارد:

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، آمده است : احد وظیفه ، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی شایعات ارتباط بارش‌های اخیر کشور را با طرح‌های بارورسازی ابرها رد کرد.  وی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به برخی شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه بارش‌های شدید باران در کشور ناشی از بارورسازی ابرهاست، گفت: این شایعات را رد می‌کنم و تاکید دارم که چنین ادعاهایی درست نیست.

وی تصریح کرد: بارش‌های اخیر کشور به هیچ وجه ربطی به بارورسازی ابرها ندارد.

 

*- پیام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به مردم سیلزده ؛تسلیت به خانواده بازمانده گان :

در طی چند روز گذشته بعضی از مناطق در ایران با سیل ویرانگر روبرو شده و تا کنون خسارات جانی و مالی زیادی را به جای گذاشته است.

در قرون گذشته اگر به دلیل عدم شناخت علمی از پدیده های طبیعی ،مردم خود را تسلیم بدون چون و چرای این فجایع می دیدند ،برای مردم آن دوران شاید قابل درک بوده باشد.

اما در قرن ۲۱ و با وجود شناخت علمی بسیار گسترده که می شود پدیده های جوی را پیش بینی کرد، دیگر دلیلی ندارد که مردم، ساده لوحانه باور داشته باشند و اینگونه شاهد خسارات سنگین مالی و جانی شوند.

در کشوری که کارگر معترض برای داشتن و دریافت حقوق ماهانه بازداشت و زندانی می شود و‌تن او مورد ضربات شلاق قرار می گیرد، باور کردن آن غیر ممکن است که تمام مشکلات پیش آمده از سیل روز های اخیر را تنها به پدیده های طبیعی نسبت داد.

از آنچه تا کنون در بعضی از ّشبکه های اجتماعی انتشار یافته است مشخص شده که تخریب محیط زیست در راستای منفعت های بعضی از افراد صاحب قدرت و همچنین ایجاد پروژه هایی برای کسب سود های کلان و.... از دلایل عمد ه این خانه خرابی گسترده می باشد.

اما باور داریم که پدیده های طبیعی قابل کنترل هستند به آن شرط که صاحبان قدرت در راستای منافع خود، منافع عمومی را حیف و میل نکنند.

اما دوباره این مردم‌ با شعور و درد کشیده بودند که به یاری همنوعان خود شتافته و با حداقل ها، یاری رسان و کمک حال سیل زده گان شدند، درود بر شما مردم با شعور که دوباره نشان دادید که ما باید به فکر خود باشیم چرا که "جنگل خواران "و "زمین خواران" و "رانت خواران" و "ژن های فساد و تباهی" نه تنها به فکر ما نیستند بلکه خود از عاملان این مصیبت ها بوده و هستند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از صمیم قلب به تمام کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده اند تسلیت گفته و همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه را دارد.

امید واریم که به اینگونه فجایع که قابل پیشگیری هستند پایان داده شود و سایه مرگ از جامعه ما رخت بربندد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

  syndica.hafttape@gmail.com

*- بخشنامه دستمزد ۹۸ ابلاغ شد:

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است : پس از مصوبه جلسه ۲۸۲ شورای عالی کار ، بخشنامه دستمزد ۹۸ توسط محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) برای اجرا ابلاغ شد.به این ترتیب، همه واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی باید از فروردین ماه حقوق کارگران خود را براساس مندرجات این بخشنامه که مبتنی بر مصوبات شورای عالی کار است، پرداخت کنند.متن بخشنامه مزدی ۹۸  که به امضای وزیر کار رسیده، است.  شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت ،کارفرمایان و کارگران ) در جلسه مورخ ۱۳۹۷.۱۲.۲۷پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۸، در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و هم چنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد....این بخشنامه شامل ؛ شامل شش بند و سه تبصره است.

*- مادران پارک لاله: فاجعه پشت فاجعه برای مردم بی پناه ایران!

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=92356

«موج موج ِ خزر، از سوگ سیه پوشان اند

بیشه دلگیر و گیاهان همه خاموشان اند.

 

بنگر آن جامه کبودان افق، صبح دمان

روح ِ باغ اند کزین گونه سیه پوشان اند.

 

چه بهاری است، خدا را! که درین دشت ملال

لاله ها آینه ی خون ِ سیاووشان اند.

 

آن فرو ریخته گل های پریشان در باد

کز می ِ جام شهادت همه مدهوشان اند.

 

نام شان زمزمه ی نیمه شب مستان باد

تا نگویند که از یاد فراموشان اند.

 

گرچه زین زهر سمومی که گذشت از سر ِ باغ

سرخ گل های بهاری همه مدهوشان اند،

 

باز در مقدم ِ خونین ِ تو ای روح بهار !

بیشه در بیشه،درختان،همه ،آغوشان اند.» از شفیعی کدکنی

 

با دردی عمیق و اندوهی فراوان این فاجعه ی تلخ را دنبال می‌کنیم و برای وجود نازک آرای تن تک تک شما عزیزان که باچنین فاجعه‌ای دردناک روبرو شده اید، بسیار متاسفیم. آن هم در روزهایی که قرار بود، شکوفه های زیبای بهاری و طراوتنم نم باران را با دست‌های خالی به خانه‌های تان ببرید کنار خانواده و دوستان چند روزی فارغ از تمام تلخی ها، شادی کنیدو بخندید. ما نیز در این شرایط نفس گیر و جان فرسا، سخت به شما می اندیشیم، ولی نمی‌دانیم چه بگوییم و چه کنیم.

تنها این را به جد می‌دانیم که این حکومت بیدادگر بویی از انسانیت و مسئولیت نبرده است و تنها و تنها به فکر حفظ قدرت وجیب و شادی خودش است و چون سیلی بنیان کن، ریشه ی تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها را کنده و نابود کرده‌است و برایهمین هر اتفاق طبیعی در کشور ما، تبدیل به فاجعه‌ای تلخ برای مردم می‌شود و جان انسان‌ها را می‌گیرد و تمام هست ونیست شان را زیر و رو می کند.

در حالی که در برخی کشورها، مدام باران های سیل آسا می آید، ولی چنین فجایعی اتفاق نمی‌افتد و آب مسیر خودش رادارد و می‌رود و حتی مورد استفاده بهینه قرار می گیرد، ولی در ایران تمام مسیرهای منتهی به زندگی مردم مسدود استو به بحران منجر می‌شود و چند روزی مدیران کشور با بی‌شرمی تمام غافلگیر می‌شوند و به تکاپو می‌افتند و پس از چندروز، دوباره آش همان است و کاسه همان و تمام برنامه‌ریزی های نمایشی متوقف می شود. چون درگیر حل بحران هایساختاری برای حفظ قدرت و مکنت خودشان هستند و ذره‌ای، واقعاً ذره ای به فکر جان انسان‌ها و آسایش و رفاه و تأمینحداقل های امنیت زندگی برای مردم ایران نیستند.

سیل در مناطق شمالی تا جنوبی کشور از گلستان تا خوزستان و خراسان و لرستان و شیراز و یزد ادامه یافته است و درخبرها آمده است که احتمال طغیان رودخانه کرج نیز وجود دارد و در تهران و لواسان و البرز و استان مرکزی آماده باش کاملداده اند. در شهرها و روستاهای سیل زده، آسیب های جانی و مالی زیادی به مردم وارد شده است و تالم و اندوهی عمیق تمام کشور را فراگرفته است. رئیس پزشکی قانونی ایران امروز اعلام کرده است که تا کنون ۲۵ نفر در سیل جانباخته اند که ۱۸ نفر در شیراز، ۲ نفر در استان گلستان و ۵ نفر در استان مازندران بوده اند. تعداد مصدومان تنها در شیراز ۹۴نفر است و حداقل ۲۰۰ خودرو در شیراز و ۴۰۰ خودرو در اصفهان گرفتار سیل شده‌اند و به ۳۵۰ واحد مسکونی در اصفهانآسیب رسیده است. ساکنان ۵۰ روستای پل دختر ارتباط شان قطع شده و روستاها زیر آب رفته است. در سر پل ذهابکانکس های مردم زلزله زده زیر آب رفته است و نیاز به کمک فوری دارند و در بسیاری نقاط کشور هنوز خطر گرفتار شدن درسیل و پیامدهای آن در کمین مردم بی پناه ایران است.      

ما مادران پارک لاله ایران، از صمیم قلب با شما مردم سیل زده و آسیب دیده ی ایران در تمامی نقاط کشور، همدردیم و بهخانواده‌های جان باخته تسلیت می‌گوییم و شریک غم و رنج و دردهای بی پایان تان هستیم.

ما به مردم شریف و آزاده ایران که همواره یاری رسان مردم آسیب دیده بوده‌اند، درود می فرستیم. هرچند می‌دانیم که تمامامکانات و قدرت و پول در اختیار مسئولان دولتی است و امکان پیشگیری بحران ها از ما ساخته نیست و باید به شدتمسئولان را به چالش جدی بکشانیم، ولی همین که می‌دانیم همدیگر را داریم، برای مردم خسارت دیده مرهمی است. امید با دستان پرتوان همدیگر بتوانیم مدیریت این بحران ها را در اختیار گیریم و دنیایی نو و شاد و آزاد و آباد برای مردم خوبسرزمین مان ایران بسازیم.

مادران پارک لاله ایران

۶ فروردین ۱۳۹۸

 

*- وزارت کشاورزی اعلام کرد : ۲۰ درصد کشاورزان سیل‌زده گلستانی و مازندرانی بیمه دارند:

https://www.isna.ir/news/98010601617

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است :  سیدمحمد موسوی ، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی اعلام کرد که تنها ۲۰ درصد از کشاورزان آسیب دیده از سیل در استان‌های گلستان و مازندران بیمه دارند و خسارت این بلای طبیعی در دیگر استان‌ها و مناطق کشور در حال ارزیابی و برآورد است.وی اظهار کرد: وقوع سیل در استان گلستان برای کشاورزان و بهره‌برداران در بخش کشاورزی ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به وجود آورده است که ۷۶۰ میلیارد تومان به بخش زراعت، ۱۲۰ میلیارد تومان به بخش باغبانی، ۱۷۰ میلیارد تومان به بخش دام، طیور و آبزیان و ۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به بخش‌های آب و خاک و حوزه‌های زیربنایی بوده است.وی ادامه داد: برآورد خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران نیز ۵۵۵ میلیارد تومان ارزیابی شده است که ۱۰۷ میلیارد تومان به بخش زراعت، ۲۶۶ میلیارد تومان به بخش باغبانی، ۶۷ میلیارد تومان به حوزه دامداری، طیور و آبزیان و ۱۱۵ میلیارد تومان مربوط به حوزه آب و خاک و زیربنایی بوده است....به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته بارندگی شدید در استان‌های شمالی سبب وقوع سیل و بروز خسارت در این مناطق شد که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی، حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت برای کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداران و دیگر بهره‌برداران دربر داشته است. البته سیل به مرور در دیگر مناطق کشور نیز بروز پیدا کرده و خساراتی بر جای گذاشت که به گفته این مقام مسئول، خسارت سیل در این مناطق در حال برآورد و ارزیابی است.

*- علت مرگ جان باختگان سیل شیراز اعلام شد:

https://www.mehrnews.com/news/4575743

  

به گزارش خبرگزاری مهر / شیراز، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است : دکتر سعید غلامزاده،  مدیر کل پزشکی قانونی فارس علت فوت تمام قربانیان سیل روز گذشته شیراز را غرق شدگی اعلام کرد.وی  گفت: با وجود اینکه برخی علت مرگ برخی از این قربانیان را ضربه به سر اعلام می‌کردند پس از بررسی دقیق پزشکی قانونی علت فوت غرق شدگی است.در سیلاب روز گذشته شیراز ١٩ نفر جان خود را از دست دادند.

برق ۷۸ روستا هنوز وصل نشده است

*- تهران در 24 ساعت نفس گیر ؛ در نگرانی آخرین خبرها از ابرگودال منطقه ۱٨ تهران :

 

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا آمده است : معاون عمرانی فرماندار تهران اطمینان می دهد که نظارت بر ابرگودال موجود در منطقه ۱٨ پایتخت که به دنبال تشدید بارش ها نگرانی از وضعیت آن نیز خبری شده بود، به نحو احسن انجام می شود و تلاش ها برای پیشگیری از بروز مشکلات در این بخش نیز جریان دارد.

منظور از ابرگودال، محدوده ای دارای عمق حدود ۱۰۰ متری است که رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران امروز در جریان نگرانی هایی که از جاری شدن سیلاب در تهران وجود داشت به آن اشاره و تاکید کرد که متولیان مراقب آن باشند.حافظی امروز توئیت کرد: «در منطقه ۱٨ تهران یک ابر گودال ۴۰۰ هکتاری به عمق بیش از ۱۰۰ متر قراردارد که رودخانه کن از قسمت شمال شرقی عبور می کند، اگر سیل رودخانه این دیواره ۴۰۰ متری را تخریب کند، فاجعه دیگری رقم خواهد خورد».

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران اما می گوید: مساحت این ابرگودال به ۴۰۰ هکتار نمی رسد و فقط ۱٨۰ هکتار است.وی عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: محدوده ای در رود-دره کن به مساحت ۱٨۰ هکتار وجود دارد که از آن معدنکاران شن و ماسه برداشت می کردند.

به گفته وی، معدنکاران این محدوده مکلف شده اند که دیواره های اطراف این ابرگودال را تثبیت کنند.

آرام اظهارداشت: اکنون عوامل شهرداری در این محل حضور دارند و لحظه به لحظه این محدوده را رصد می کنند تا در صورت وقوع سیلاب احتمالی به سرعت وارد عمل شوند.

معاون عمرانی فرماندار تهران گفت: این محدوده محل سه معدن متروکه شن و ماسه است که از سه سال قبل از فعالیت آن جلوگیری شده است و اکنون هیچ فعالیتی آنجا انجام نمی شود.

این نگرانی ها به دنبال چندروز تداوم بارش ها در تهران شکل گرفت و آمادگی هایی نیز برای مقابله با سیلاب احتمالی ایجاد شد که از عصر امروز بارش ها در پایتخت پایان یافت.

 

*- اطلاعیه کانون صنفی معلمان استان تهران/ به نام خداوند جان و خرد:

 

رویداد ناگوار روان شدن سیل در شهرهای مختلف ایران که با کشته و مصدوم شدن ده ها تن از هموطنان در شمال و جنوب کشور عزیزمان همراه بود و ویرانی های بسیاری به همراه داشت، قلب همگان را به درد آورد.

هرچند که در کنار این رویداد ناگوار چهره ی بشر دوستی ایرانیان نیز به نمایش گذاشته شد، و مرهمی بود ،بر دل زخم خورده ی مردم ایران.

کانون صنفی معلمان تهران این پیش آمد ناگوار را به خانواده های آسیب دیده و تمامی هموطنان تسلیت عرض می نماید. توجه تمامی برنامه‌ریزان و مدیران سیاسی و اقتصادی را به پیامدهای تصمیمات نادرست پیشین که خسارت های جانی و مالی کنونی نتیجه آن است، جلب می نماید. ما خواهان تغییر رویکرد بنیادین نسبت به نوع بهره برداری از محیط زیست می باشیم.

کانون تهران آمادگی خود را برای هرنوع کمک به هموطنان خسارت دیده، همراه با شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان کشور اعلام می نماید.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

1398/1/6

کانال کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

 @kanoonetehran

 

*- بیمانندبودن همبستگی مردم و تماشاگر بودن مسئولین:

 

*- دست اندازی به مسیل رودخانه موجب سیل شیراز شد :

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=92347

 

 

به گزارش سایت اخبار روز در روز سه شنبه ۶ فروردین ۹۸ آمده است :  مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو وضعیت قطعی آب و برق در استان های سیلزده را تشریح کرد و گفت: اتفاق رخ داده در شیراز، سیلاب از منظر طغیان رودخانه نبود؛ بلکه به سبب دست اندازی و مسدودسازی یکی از مسیل‌های قدیمی شهر ایجاد شد.

به گزارش عصر سه شنبه تارنمای وزارت نیرو، میثم جعفرزاده تصریح کرد: سال‌هاست وزارت نیرو تاکید دارد نباید به حریم رودخانه‌ها تجاوز شود اما گاهی به سبب خشکسالی‌های پیوسته، آن مسیل تبدیل به پارکینگ یا بلوار شده است؛ با وجود این، سیلاب مسیر خود را پیدا می‌کند.

جعفرزاده ادامه داد: همه تلاش ما این بود که تلفات جانی نداشته باشیم؛ با این حال، در شرایطی که توجه ما به سیلاب شدید در استان‌های گلستان، مازندران و کنترل آن در خوزستان معطوف بود، اتفاقی ناگوار در زمینه سیلاب رخ داد که متاسفانه تلفات بالایی داشت.

** لرستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: از میان ۱٨۰ روستای لرستان که با وقوع سیلاب دچار قطعی برق شده بودند، تاکنون مشکل ۱۲۲ روستا رفع شده است.

وی افزود: اکنون برق‌رسانی به ۵٨ روستا در استان لرستان باقی مانده است که به سبب فقدان دسترسی امکان فعالیت در این مناطق وجود ندارد.

به گفته وی، آبرسانی به این ۵٨ روستا با تانکر و توزیع آب بسته بندی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در استان لرستان، آبرسانی به شهر«معمولان» با استفاده از مخازن این شهر انجام می‌شود؛ این امر تا زمان رفع عیب خطوط انتقال ادامه دارد؛ البته از آنجا که پیش‌بینی می‌شود آب مخازن این شهر به اتمام برسد، تانکرهایی برای آبرسانی به مردم این شهر آماده شده است.

** چهارمحال و بختیاری

جعفرزاده در مورد استان چهارمحال و بختیاری گفت: امروز شبکه برق «منج» در شهرستان لردگان دچار آب بردگی شد که به این دلیل برق ٣٠ روستا قطع شد.

به گفته وی، با تلاش تیم‌های عملیاتی تا ساعتی دیگر برق این روستاها وصل می شود.

وی گفت: بعد از ظهر امروز در این استان یک سقوط دکل فلزی اتفاق افتاد که به دنبال آن، برق ۶۹ روستا در منطقه «بازفت» قطع شد که تیم‌های عملیاتی مشغول رفع آن مشکل هستند.

** تهران

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد: در تهران احتمال آب‌گرفتگی وجود دارد و با توجه به اینکه باید آمادگی کامل بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد، از دیروز به مدت ۴٨ ساعت همه تیم‌های عملیاتی در شرکت‌های آب و برق در آمادگی کامل قرار گرفتند.

به گفته وی، آمادگی خوبی میان تیم‌های عملیاتی تهران وجود دارد، وضعیت سدها استان تهران نیز مناسب است و هنوز این سازه‌ها سرریز نشده است.

وی گفت: این آمادگی وجود دارد که در کمترین زمان ممکن پایداری شبکه را در تهران داشته باشیم. تا امشب نیز باید حالت آماده‌باش را در تهران حفظ کنیم و از فردا بارش‌ها کمتر می شود.

** خوزستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره وضعیت استان خوزستان گفت: برنامه ریزی‌ها از یک ماه پیش برای مدیریت سدهای این استان آغاز شده است و سعی کرده‌ایم برای مدیریت سیلاب‌ها، سدهای دز، کرخه و گتوند ذخایر خالی داشته باشند.

جعفرزاده ادامه داد: در استان خوزستان ۱٣ مگاوات خاموشی پراکنده در شهرستان‌های دزفول، شوش، ایذه و رامهرمز اعمال شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت خوزستان تا ۲۴ ساعت آینده تحت رصد قرار دارد تا آمادگی خود را در این استان داشته باشیم؛ معاون آب وزیر نیز در خوزستان حضور دارد.

به گفته وی، اکنون برق ۷٨ روستا در «سپیدار» استان کهگیلویه و بویراحمد نیز قطع است.

** گلستان و مازندران

جعفرزاده در مورد تامین آب و برق استان های گلستان و مازندران گفت: آبرسانی و برق رسانی در این استان‌ها در شرایط نرمال قرار دارد و به طور تقریبی پایدار است؛ مگر اینکه در شرایطی به دلایل ایمنی، به برخی مناطق به صورت دستی قطعی برق داده باشیم.

وی ادامه داد: اکنون آب ۱۵ روستای خالی از سکنه در استان گلستان قطع است؛ در شبکه برق نیز بجز مواردی که به دلیل ایمنی، برق را قطع کرده ایم، وضعیت پایدار است.

به گزارش ایرنا، بارش های ثبت شده از آغاز سال آبی ۹٨- ۹۷ تا یکشنبه در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پیش از آن (۹۷.۴ میلیمتر) رشد ۱٣۶ درصدی، در مقایسه با میانگین ۱۱ سال اخیر رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با میانگین ۵۰ ساله رشد ۲٨ درصدی نشان می دهد.

بارش های سنگین باعث وقوع سیل در برخی نقاط کشور مانند استان های گلستان، مازندران، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد شده است.

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه ای از هموطنان خواست با توجه به سیلابی شدن مسیل ها در مناطق غربی و جنوب کشور از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز (سه شنبه) شمار فوتی‌های سیل در ۲ روز گذشته را ٢٣ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۹ نفر در شیراز، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در لرستان، یک نفر در کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر نیز خوزستان جان خود را از دست داده‌اند.

 

*- ایجاد 3 هزار شغل در مناطق سیل‌زده‌ گلستان/ اهدا 4 هزار راس دام به خانواده‌های روستایی:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است :  دکتر محمد مخبر در جریان سفر به استان گلستان و بازدید از مناطق سیل‌زده‌ این استان، به‌ویژه آق‌قلا، گمیشان و روستاهای این شهرها، با بیان این مطلب افزود: از زمان وقوع سیل تاکنون طبق دستور رهبر معظم انقلاب کمک‌های گسترده‌ای از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مردم شریف مناطق سیل‌زده ارایه شده است، که از جمله تاکنون 100 هزار وعده غذای گرم، 10 هزار بطری آب، چندین هزار تخته پتو، چند تن برنج، مقدار زیادی قند، چای، تجهیزات درمانی و اقلام دارویی بین مردم توزیع شده است. وی خاطرنشان کرد: مردم مناطق سیل‌زده با معضل‌های مهمی مواجه هستند. نخست، تمام لوازم منزل خود را در این حادثه از دست داده‌اند و دوم، با توجه به اینکه اکثراً دام‌دار هستند تعدادی دام در این سیل تلف شده است.  دکتر مخبر تصریح کرد: در همین راستا، 4 هزار رأس دام به خانواده‌ها‌ی روستایی سیل‌زده اهدا خواهد کرد.رئیس ستاد اجرایی گفت: مقرر شده بنیاد برکت از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز 3 هزار شغل برای مردم این مناطق ایجاد کند.... 

*- سیل‌های اخیر ۱۷ میلیارد تومان به شبکه برق آسیب زد:

https://www.isna.ir/news/98010601589/

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است : محمودرضا حقی‌فام،  سخنگوی صنعت برق گفت: براساس برآوردهای اولیه صورت گرفته، میزان خسارت در استان گلستان بسیار زیاد بوده و برآورد می‌شود که حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به شبکه برق کشور آسیب رسیده باشد. در استان مازندران نیز طبق برآوردهای صورت گرفته، دو میلیارد تومان و در استان لرستان نیز پیش‌بینی می‌شود که حداقل پنج میلیارد تومان خسارت به شبکه برق کشور وارد شده باشد . وی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برآورد خسارت اولیه سیل اظهار کرد: همچنان بررسی‌ها برای میزان خسارت ادامه دارد، اما شرکت توانیر در همان ساعات اولیه سیل در استان‌های گلستان و مازندران اعتباری را اختصاص داد تا تأمین برق مشترکان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.وی همچنین درباره وضعیت تأمین برق مناطق سیل‌زده تاکید کرد: در حال حاضر تنها در منطقه کوهرنگ و چگینی در استان لرستان که یک منطقه کوهستانی است و حدود ۷۸ روستا در آن وجود دارد، با مشکل بی‌برقی مواجه هستیم....فرهام کرکانی، مدیر دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب نیز پیش از این به ایسنا گفته بود که بر اساس برآوردهای اولیه صورت گرفته، میزان خسارت در استان گلستان به تأسیسات آبی ۲۶ میلیارد تومان و در استان مازندران در بخش شهری ۳۰ میلیارد تومان و در بخش روستایی ۹ میلیارد تومان بوده است....

*- له شدن سه انگشت کودک کار12ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت:

برپایه  گزارش منتشره در تاریخ روز سه شنبه  ۶ فروردین ۹۸ آمده است : سه انگشت یک کودک کار 12ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت له شد. پایگاه خبری 125،عباس قاسمی افسر اماده منطقه 6 عملیات آتش نشانی در این باره اظهار داشت: کارگر 12 ساله ای در داخل یک مغازه ساندویچی با دستگاه چرخ گوشت بزرگ و غیر استاندارد سرگرم کار و درست کردن فلافل بود که ناگهان دست راست درون این چرخ گوشت گیر کرد و انگشتان دستش به شدت آسیب دید.وی اضافه کرد: آتش نشانان بلافاصله در حضور پزشکان در اتاق عمل با استفاده از تجهیزات امداد و نجات قسمتی از بدنه چرخ گوشت را برش داده و دست کارگر مصدوم را از داخل چرخ گوشت آزاد کرده و وی را تحویل پزشکان دادند. این افسرآتش نشانی تصریح کرد: در این حادثه سه انگشت دست راست این کارگرنوجوان افغانستانی دچار آسیب دیدگی و له شدگی شد که بلافاصله از سوی پزشکان متخصص بیمارستان تحت درمان قرار گرفت.

*- بخشی از بیانیه شورای بازنشستگان ایران:

...مردمی که درحقیقت ارگانها، نهاد ها ، تجهیزات ، کارشناس ، پرسنل و بودجه از درآمدهای عمومی را دراختیار دولتی با امکانات وسیع فنی و تکنیکی و مادی قرار داده اند، نمیتوانند هیچ قصوری در حفاظت از جان و مالشان را تحمل کنند.

دولت و همه ارگانهای ذیربط هم به دلیل وقوع این ابعاد از ویرانگری قبل از حادثه و هم برای اقدامات سریع و بموقع برای حفظ جان و مال مردم حین وقوع بحران و هم جبران خسارت به آسیب دیدگان پس از بحران ، مسؤلیت دارند.

بخشی از بیانیه شورای بازنشستگان ایران

۷ فروردین ۱۳۹۸

@Shbazneshasteganir

*- صدها اهالی جاورده دراعتراض به بی‌توجهی راهداری:مدیرکل نیاید جاده را مسدود می‌کنیم:

برپایه گزارش منتشره، درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است : صدهااهالی جاورده طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز اعلام کردند در صورتی که مدیرکل راهداری مشکلات جاده ای منطقه را از نزدیک بررسی نکند جاده را مسدود خواهیم کرد. تعداد 500 نفر ازاهالی دهستان جاورده از توابع چاروسا طی نامه‌ای سرگشاده از بی‌توجهی اداره‌کل راهداری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جاده‌های این منطقه انتقاد کردند.بخشی ازاین نامه بشرح زیراست:ظاهرا منطقه طیبی سرحدی شرقی به مرکزیت جاورده چندان اهمیتی برای مدیر کل راهداری ندارد که شخصا میان مردم حضور یابند و پاسخگوی مطالبات و شنونده انتقادات آنان باشد.گویا در یک مسیر یک کیلومتری جان دادن پنج نفر طی 6 سال یک امر طبیعی از جانب راهداری قلمداد می‌شود و معلوم نیست چند نفر دیگر باید دفتر عمرشان در این جاده غیر استاندارد بسته شود تا راهداری دفتر خدمت رسانی خود به این منطقه را بگشاید.آنچه بسیار درد آور است اینکه که همیشه رانندگان مقصر تصادفات شناخته می‌شوند و هرگز اشاره‌ای به جاده‌های غیر استاندارد نمی‌شود و اگر هم می‌شود تلاشی درخور توجه ملاحظه نیست.تضییع بیت‌المال اگر مصداقی شفاف داشته باشد جاده‌های زیر سازی شدهگوراب، ده انار، فاریاب توت و کوه پنبه است که آن چنان در تکمیلشان تعلل شد که اکنون چیزی برای تکمیل شدن باقی نمانده است....گویا میان تقسیمات بودجه استان همچنان مسایل سیاسی در اولویت است و گویا مناطق این استان به رسم قبل از انقلاب یکی همانند گچساران  عروس خان و یکی چون کهگیلویه و جاورده عروس رعیت‌اند....لذا بر خلاف میل و خواسته اهالی این منطقه از بلویری تا پاتاوه تصمیم بر این داریم در صورت عدم حضور مدیر کل راهداری در این منطقه  تا یازدهم فروردین ماه تجمع و جاده را مسدود نماییم و تا زمانی که مدیر کل راهداری شخصا میان مردم حضور نیابد تجمع و مسدود کردن جاده ادامه خواهد داشت.

*- اختصاص وام بلاعوض به کشاورزان مناطق سیل‌زده:

https://www.isna.ir/news/98010702066

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۹۸آمده است : محمود حجتی ، وزیر جهاد کشاورزی از مصوبه دولت برای پرداخت وام بلاعوض و تسهیلات بدون بهره برای جبران خسارت بخش کشاورزی در مناطق آسیب دیده از سیل خبر داد.

به گزارش ایسنا، از روزهای پایانی سال گذشته تا کنون بارش شدید باران و وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران سبب شد تا به گفته محمد موسوی، مدیر کل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۱,۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌ها و زیر بخش‌های مختلف کشاورزی در این دو استان شمالی وارد شده است که البته سیل به همین جا ختم نشد و استان‌هایی مانند شیراز و لرستان را هم درگیر کرد و در همین راستا وزیر کشور در همه استان‌ها اعلام آماده باش در راستای هشدار وقوع سیل کرد.محمود حجتی امروز در حاشیه نخستین جلسه هیأت دولت در سال جاری در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: دولت مصوب کرد که به ازای هر دام سبک ۵۰۰ هزار تومان وام بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان نیز تسهیلات بدهد؛ تسهیلاتی که دولت کارمزد و سود آن را تقبل می‌کند و در واقع تسهیلات بدون بهره است.وی ادامه داد: برای دام‌های سنگین هم به ازای هر دام سه میلیون تومان وام بلاعوض و سه میلیون تومان تسهیلات بدون بهره در نظر گرفته شده است.

*- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تسلیت به خانواده  بازمانده گان:

در طی چند روز گذشته بعضی از مناطق در ایران با سیل ویرانگر روبرو شده و تا کنون خسارات جانی و مالی  زیادی را به جای گذاشته است.در قرون گذشته اگر به دلیل عدم شناخت علمی از پدیده های طبیعی ،مردم خود را تسلیم بدون چون و چرای  این فجایع می دیدند ،برای مردم  آن دوران شاید قابل درک بوده باشد....در کشوری که کارگر معترض برای داشتن و دریافت حقوق ماهانه بازداشت و زندانی می شود و‌تن او مورد ضربات شلاق قرار  می گیرد، باور کردن آن غیر ممکن است که تمام مشکلات پیش آمده از سیل روز های اخیر را تنها به پدیده های طبیعی نسبت داد.از آنچه تا کنون در بعضی از ّشبکه های اجتماعی انتشار یافته است مشخص شده که تخریب محیط زیست در راستای منفعت های بعضی از افراد  صاحب قدرت و همچنین ایجاد پروژه هایی برای کسب سود های کلان و.... از دلایل عمد ه  این خانه خرابی گسترده می باشد. ...اما دوباره این مردم‌ با شعور و درد کشیده بودند که به یاری همنوعان خود شتافته و با حداقل ها،  یاری رسان و کمک حال سیل زده گان شدند، درود بر شما مردم با شعور که دوباره نشان دادید که ما باید به فکر خود باشیم  چرا که "جنگل خواران "و "زمین خواران" و "رانت خواران" و "ژن های فساد و تباهی" نه تنها به فکر ما نیستند بلکه خود از عاملان این مصیبت ها بوده و هستند.سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از صمیم  قلب به تمام کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده اند  تسلیت گفته و  همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه را دارد.امید واریم که به اینگونه فجایع که قابل پیشگیری هستند پایان داده شود و سایه مرگ از جامعه ما رخت بربندد.                                                                       سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

*- رئیس اتحادیه پیراهن‌فروشان:گرانی پوشاک به بهانه سیل گلستان توجیه پذیر نخواهد بود:

https://www.isna.ir/news/98010701837

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است : استان گلستان یکی از مراکز اصلی تولید پنبه در کشور است که با سیل اخیر این سوال ایجاد شده که تولید پنبه تا چه حد تحت تأثیر سیل قرار خواهد گرفت. به گفته برخی کارشناسان، به دلیل واردات پنبه در کنار تولید نباید محصولات تولیدی از پنبه با افزایش قیمت مواجه شود.استان گلستان که از حدود هفت روز پیش درگیر سیل است، یکی از مراکز تولید پنبه کشور محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان فرآورده‌های دیگری همچون نخ و پارچه تولید کرد. حال با این شرایط این سوال در اذهان ایجاد شده که با وقوع سیل در این منطقه و از بین رفتن بخشی از مراکز تولید پنبه آیا قیمت فرآورده‌های تولیدی از جمله پوشاک و البسه در بازار پوشاک در پی کاهش تولید آن افزایش خواهد یافت؟در این رابطه مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان به ایسنا گفت: با وجود آنکه مزارع پنبه در استان گلستان به میزان قابل توجهی وجود دارد، اما تولیدات این استان و به طور کلی تولید داخلی جوابگوی نیاز ایران نیست و حجم اعظم نیاز کشور در زمینه پنبه و تولید فرآورده‌های این محصول از کشورهای دیگر به ویژه ازبکستان تأمین می‌شود و از سایرکشورهای زیر فراهم می اید :  امارات، اندونزی، ایتالیا، تاجیکستان، ترکیه، چین، روسیه، لیختن اشتاین و هند انجام شده است....به گزارش ایسنا، طی یک سال اخیر به واسطه رشد قیمت دلار، تأمین پنبه از طریق واردات آنچنان صرفه اقتصادی به همراه نداشته و تأمین نیاز این حوزه از طریق تولید داخلی نسبت به واردات پیشی گرفته بود. بر اساس آمار گمرک، در سال ۱۳۹۶ حجم واردات پنبه ۶۸ هزار و ۹ تن به ارزش ریالی ۴۸۴ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۳۵۴ تومان و به ارزش ارزی ۱۴۲ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۹۳۸ دلار بوده است. این در حالی است که در ۱۱ ماهه منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ حجم واردات پنبه ۵۷ هزار و ۳۹۳ تن به ارزش ریالی ۵۱۹ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۴۵۴ تومان و به ارزش ارزی ۱۲۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۹۶ دلار بوده است.

*- کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:رونق تولید در عمل است نه نشستن در تهران:

برپایه گزارش منتشره، در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۹۸آمده است : یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز دکتر غفوری طی نامه ای گفت: رونق تولید در عمل است نه نشستن در تهران . بخشی از نامه حسن جاویدی حمودی بقرارزیراست: با عرض تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از  هموطنانمان در حادثه سیل و دعای سلامتی برای مجروحان و طلب صبر و بردباری برای بازماندگان از خداوند متعال، جهت شفاف سازی به اطلاع می رسانم بعد از واگذاری شرکت گروه ملی صنعتی فولاد به بانک ملی مشکلات شرکت آغاز شد و بی تدبیری و بی تفاوتی مدیرانی که از سوی بانک ملی بعنوان مدیریت عامل فرستاده می شدند باعث توقف خطوط تولیدی و خاموشی کوره های تولید در بخش هایی که تا قبل از واگذاری به بانک ملی سالانه نزدیک به یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار تن محصولات فولادی و چهارصد و سی هزار تن شمش فولادی در شرکت گروه ملی تولید می کردند متوقف گردید و حیات و زندگی حدوداً سه هزار کارگر که بطور مستقیم در شرکت مشغول به کار بودند وارد بحران شد، اما متاسفانه با بودن مدیران پروازی همچون پاینده، محمودی و هم اکنون مدیرعامل جوان دکتر غفوری که بیشتر اوقات از تهران مدیریت شرکت را کنترل می کند و نداشتن برنامه ی  راهبردی و برون رفت دایمی از مشکلاتی که قابل حل است کاملا مشهود است و باعث تلنبار شدن مشکلات خواهد شد.(به روز شدن حقوقها یکی از مشکلات شرکت بود که به همت کارگران و  مسئولین استان با پافشاری بر مدیریت بانک ملی و اختصاص بودجه اندکی از سوی بانک ملی برای خرید مواد اولیه و با ورود مواد اولیه و روشن شدن بعضی خطوط حل شد.) اما کماکان مشکلاتی چون متوقف شدن خطوط تولیدی بخش های ذوب و بخش یک، متوقف بودن بخش خط تولید 650 تیرآهن، دو شیفت کار کردن بخش کوثر و متوقف بودن یک شیفت کاری، نبود قطعات یدکی برای بخش ها، استفاده از برخی مدیران نالایق و ناپاک در بخش ها، عدم نوسازی  خطوط تولیدی، استفاده از افراد بازنشسته در شرکت، نبود اراده برای مبارزه با فساد اداری و شفافیت در ساز و کار سازمان و نداشتن برنامه ای  برای شادابی و نشاط کارگران و خانواده محترمشان تنها گوشه هایی از مشکلات شرکت گروه ملی است که می شد با نشست و فکر کردن و برنامه ریزی و با  تمرکز بر چند استراتژی در زمینه های فروش، بازاریابی، تولید، منابع انسانی و ... مشکلات را حل نمود.

*- عدم پرداخت حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و3ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه:

برپایه گزارش منتشره در کانال تلگرامی هفت تپه آمده است : حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و3ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت نشده است.منابع کارگری از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و بخش از عیدی بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ کارگر دائمی مجتمع نی شکر هفت‌تپه خبر می‌دهند.کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گفتند:به جز تعویق حقوق  اسفند و بخشی از عیدی، حق بیمه آنان نیز از دی ماه پارسال پرداخت نشده است....به گفته این کارگران،درحالی مطالبات مربوط به اسفند  و بخش از عیدی خود را از کارفرما دریافت نکرده‌ایم که طبق برنامه ریزی‌های انجام  شده از سوی کارفرما قرار بود همه مطالبات مزدی و عیدی کارگران قبل از پایان سال  به صورت کامل پرداخت شود. این درحالی است که به دلیل تامین نشدن منابع مالی کارفرما  در روز های پایانی سال گذشته با پرداخت بخشی از معوقات مزدی وعیدی، پرداخت مابقی مطالبات معوقه را به سال آینده (به روز پنجم وششم فروردین) موکول کرد.طبق اظهارات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، در حال حاضر  همه کارگران دائمی فقط یک میلیون ۳۲۰ هزار تومان بابت عیدی دریافت کرده اند و هر کارگر  مبلغی حدودا دو میلیون تومان دیگر بر اساس میزان دریافتی از کارفرما بابت عیدی طلبکار است.به گفته آنها، پرداخت نشدن ۲ ماه ازمطالبات اجرای طرح طبقه بندی مشاغل  در سال ۹۳ به همراه ۸ ماه  مزایای حق بن برای کارگران روزمزدی و همچنین پرداخت برخی مزایای عرفی از دیگر مطالبات  کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در سال ۹۸ است.آنها همچنین تاکید می‌کنند: بیش از دو سال است که مالکیت مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت برخی مطالبات عرفی و قانونی کارگران را همانند سبد کالای ماه رمضان و حق لباس کار، لوازم تحریر مدرسه و غیره .. را کم یا متوقف کرده است.

 

*- بیانیه شورای بازنشستگان ایران  / صدای آسیب دیدگان باشیم!

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : با تاثرعمیق از درد و رنجی که مردم بر اثر سیلی ویرانگر در پهنه وسیعی ازجامعه متحمل شده و تعدادی نیز جان خودرا ازدست داده اند وهمچنین با درک و احترام به حس همدردی و انساندوستی که در این موارد سراسر جامعه را فرا میگیرد، باید گفت که کمک رسانی و امداد حضوری ، همچنین جمع آوری اقلام مورد نیاز از طرف مردم گرچه نشانه عمق نوعدوستی و همبستگی درجامعه است اما براستی وظیفه مردم نیست.

در جوامع امروزی آمادگی قبل از وقوع و واکنش سریع در کمک و امدادرسانی از طریق بکارگیری همه امکانات و ظرفیت ها و جبران مناسب خسارتها ، وظیفه دولت هاست.

اما در ایران برای چندمین بار طی سالهای اخیر مسؤلین دولتهای مختلف، بی کفایتی ، لاقیدی وعدم پاسخگویی خودرا در واکنش بموقع و مناسب ، با مدیریتی ناکارآمد و آشفته، نشان داده و هر بار با سوء استفاده ازفضای اشتیاق برای مشارکت عمومی ، دست به سوی مردم دراز کرده اند.

مزدبگیران جامعه با کار و دسترنج خود و با دادن مالیات ها وعوارض و هزینه از منابع عمومی، امکانات و زیرساخت های مادی و لجستیکی فراوانی را دراختیار دولت برای چنین روزهایی قرار داده اند. مردم با دادن بودجه و امکانات و اختیارات کامل به مسؤلین ، پیشاپیش مشارکت و همیاری خودشان را عملی کردند.

بنابراین بعداز وقوع اینگونه حوادث، بهره بردن از فضای شور و اشتیاق عمومی در یاری رساندن به آسیب دیدگان با فراخوان به حضور یا گشایش حساب های بانکی یا جمع آوری اقلام از زندگی مردم از طرف حکومت یا اشخاص و فعالان اجتماعی انتقال هزینه و تبعات بحران بر دوش مردم است.

مردمی که درحقیقت ارگانها، نهاد ها ، تجهیزات ، کارشناس ، پرسنل و بودجه از درآمدهای عمومی را دراختیار دولتی با امکانات وسیع فنی و تکنیکی و مادی قرار داده اند، نمیتوانند هیچ قصوری در حفاظت از جان و مالشان را تحمل کنند.

دولت و همه ارگانهای ذیربط هم به دلیل وقوع این ابعاد از ویرانگری قبل از حادثه و هم برای اقدامات سریع و بموقع برای حفظ جان و مال مردم حین وقوع بحران و هم جبران خسارت به آسیب دیدگان پس از بحران ، مسؤلیت دارند.

واقعیت این است که اعمال اراده مستقیم مردم در صورتی میتوانند جایگزین مناسب بجای وظایف دولت باشد که خود مردم مرجع تصمیم گیری باشند و امکانات و ظرفیت ها و بودجه و منابع جامعه را دراختیار بگیرند. در غیر اینصورت به جمعیتی بزرگ تبدیل خواهند شد که حکومت هم برای رهانیدن خود از زیر فشارهای تعرضی و هم برای حل بحران هایش از آنان بهره برداری خواهد نمود.

بجای توسل به منابع مردم، باید دولتی را که با امکانات و بودجه و ستادهای بحرانش،‌ وظیفه صیانت از جان و مال آسیب دیدگان را بعهده دارد برای انجام وظایفش تحت نظارت وفشار قرار داد.

حضور و ارسال کمک‌ها ، نه وظیفه مردم ، بلکه نشان دهنده قصورو کم کاری مسؤلین است.

شورای بازنشستگان ایران

۷ فروردین ۱۳۹۸

@Shbazneshasteganir

*- برخورد قانونی پلیس با شایعه‌سازان فضای مجازی در خصوص سیل:

 

به گزارش  خبرگزاری ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است :  سرهنگ رامین پاشایی اظهار داشت: از چند روز گذشته تصاویری در خصوص سیل و حوادث جانبی آن در فضای مجازی دست به دست در حال انتشار است و در آنها از خسارات مالی و جانی گفته می‌شود که با کمی تعمق و دقت می‌توان پی برد این تصاویر متعلق به خسارات سیلاب در خارج از کشور یا مربوط به حوادث گذشته است....وی افزود: از شهروندان عزیز می‌خواهیم به خبرهایی که از قول منابع ناشناس در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنند؛ چراکه بسیاری از این افراد، سودجویانی هستند که می‌خواهند با سوءاستفاده از سیل اخیر، مخاطبان و دنبال‌کننده‌های صفحات و کانال‌های خود را افزایش دهند.این مقام انتظامی در پایان خاطر نشان کرد: به تمامی رده‌های استانی اعلام شده با رصد فضای مجازی در صورت مشاهده هرگونه شایعه یا محتوایی که باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش جامعه شود، سریعا اقدام لازم صورت گرفته و با شناسایی منتشرکنندگان این تصاویر و محتویات، برخورد لازم با آنان صورت ‌گیرد.

*- تجمعات اعتراضی کشاورزان میناب نسبت به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری

برپایه گزارش منتشره ، درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است :  کشاورزان مینابدراعتراض به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی دست به تجمع مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری زدند.بدنبال این تجمعات اعتراضی قرار شد فرماندار این مشکل را از مرکز استان پیگیری و فردا نتیجه را به کشاورزان اعلام کند.

*- چالش آب بازی مسئولان دولتی و نظامی!

 

بعد از دخالتگری مستقیم مسئولان در ایجاد سیل؛ بعد از سهل انگاری معمول در اطلاع رسانی و نجات جان و اموال مردم گرفتار در سیل؛ حال چشممان به حضور خندان!!! مهره های در قدرت به همراه بادیگاردهایشان در منطقه روشن شد که چالش آب بازی راه انداخته اند!!

خسته نباشند.

اما مردم راه حل مصائبشان را پیدا خواهند کرد.

#مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

*- در پی سیل اخیر کشور؛بیش از چهار هزار راس دام تلف شدند:

 

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است :  «علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: چهار هزار و ۶۳۶ راس دام سبک و سنگین در پی حادثه سیل اخیر در استان‌‌های مازندران، گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی تلف شدند. از این تعداد، چهار هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۱۳۶ راس دام سنگین بوده است. وی اظهار داشت: همچنین تعداد پنج هزار و ۹۷۵ کندوی زنبور عسل خسارت دیده که از این تعداد پنج هزار و ۶۸۰ کندو مربوط به استان مازندران و ۲۹۵ کندو مربوط به استان گلستان بوده است.رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در مجموع ۸۴۱ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور اعم از نیمچه گوشتی، مادر و تخمگذار نیز در پی سیل اخیر تلف شدند.رفیعی پور ادامه داد: علاوه بر این، در حادثه مذکور تعداد ۹۴ مزرعه پرورش ماهیان سردابی و ۵۰۰ هکتار مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد خسارت دیده اند.

*- راهکارهای خروج از وضعیت اقتصاد فعلی ؛ وقتی ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر داریم، واردات انبوه کالاهای لوکس یعنی چه؟

https://www.isna.ir/news/98010701849

به گزارش خبرگزاری دولتی ایسنا، درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است : ‌بهمن قدمی‌دمابی ، یک کارشناس اقتصادی راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد را تشریح کرد و گفت: در اقتصادی که حدود ۱۰ میلیون نفر زیرخط فقر زندگی می‌کنند، عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که از واردات حجم انبوه کالاهای لوکس جلوگیری شود. وی اظهار داشت: عمده‌ترین دلیلی که اقتصاد ایران را وارد جوی ناآرام کرده، موضوع انتظارات شهروندان و جو روانی است که بنابر دلایل مختلفی شکل گرفته است؛ لذا بایستی دولت این انتظارات را به نوعی مدیریت و کنترل کند و به آنان پاسخ مناسب دهد تا از افزایش هزینه‌های اقتصادی از قبیل تورم و صف‌های طولانی برای یک کالای خاص جلوگیری کند.وی افزود: گام بعدی، قیمت‌گذاری منطقی برای ارز است تا بازار ارز و موج‌های سینوسی موجود در این بازار ساماندهی شود که البته دولت تاکنون کارهای مطلوبی انجام داده که امید است در سال جاری نیز تداوم داشته باشد تا بتواند از این جنگ اقتصادی عبور کند....وی تصریح کرد: عدم تخصیص ارز به کالاهای لوکس یا جلوگیری از واردات این کالاها مهم است، زیرا در این شرایط جنگ اقتصادی ورود حجم انبوهی از کالاهای لوکس و غیرضروری به کشور مانند خودروهای گران قیمت، عموماً توجیه اقتصادی ندارد....این کارشناس مسائل اقتصادی، تقویت بازار سرمایه‌ای برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید، مرزبندی میان فعالیت‌های دولت و بخش خصوصی، در دستور کار قرار دادن مدیریت مؤسسات پولی مالی و اصلاح نظام مالیاتی کشور را از دیگر راهکارهای خروج از اقتصاد فعلی عنوان کرد.

*- روحانی به جای دروغ پراکنی های متداولش باید به مردم جواب دهد:

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : چرا فعالین محیط زیست را زندانی کرده‌اند ؟؟

چرا مشتی دزد و کلاه بردار و اختلاسچی را استاندار و فرماندار کرده اند؟چرابساز و بندازها و دلالان که همگی ازاقوام و فک و فامیل‌ها و وابستگان به مافیاهای حاکمیت‌اند به همه ی منابع دست درازی کرده اند؟

چرا همه امکانات کمک رسانی در اختیار هلال احمر و دیگر نهادهای مربوطه است ولی فقط اخبار دزدیها نصیب مردم آسیب دیده میشود؟

مردم مصرانه پاسخ می خواهند                                                                                         ! @Shbazneshasteganir

*- عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فروش تراکم در سال ۹۸ /نگرانیم شهرداری گرفتار شهرفروشی شود:

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز چهار شنبه ۷ فروردین ۹۸ آمده است :  محمدجواد حق‌شناس (رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بودجه سال ۹۸ با یک بحث جدی روبروست و آن تامین منابع است. از ۱۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد بودجه سال ۹۷ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق شده و این یک سوال جدی است که وقتی با عدم تحقق منابع درآمدی مواجه هستیم، آیا می‌توانیم نسبت به افزایش سقف بودجه سال ۹۸ عمل کنیم یا خیر؟رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۸ رویکردهای متفاوتی مطرح شد، گفت: برخی می‌گفتند بودجه سال ۹۸ را در همان سقف بودجه ۹۷ نگاه داریم و برخی می‌گفتند سقف بودجه را کاهش دهیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که سقف فعلی را با ضریب افزایش حقوق و دستمزد در نظر بگیریم.وی تاکید کرد: همچنان یکی از نگرانی‌های جدی ما عدم تحقق منابع برای سال آینده است. یکی از نگرانی‌ها این است که شهرداری برای تحقق منابع خود به سمت راه‌ها و روند خلافی که در دهه پیش مطرح بود، برود و گرفتار شهرفروشی شود. یکی از مشکلات جدی که در شهر داشتیم، فروش تراکم بود که به هیچ وجه با معیارهای اداره یک

*- شهر به شکل سلامت همخوان نبود....در سیل مقصر باران نیست:

 

در سیل گلستان دو عامل اصلی را میتوان نشانه گرفت:

اول :بیش از 20 کارخانه چوب بری که متعلق به اعوان و انصاردر قدرت هستند و رمقی برای جنگلها نگذاشته اند!

دوم: سد گلستان که دریچه هایش به موقع باز نشد به طمع اینکه آب پشت سدرا به بهای خون کشاورزان به انان بفروشند.

قطعا در همه موارد دیگر میتوان دست پلید مافیای چوب و صنایع وابسته به آب را دید.

عاملی که باعث تداوم این شرایط فاجعه آمیز میگردد به نبود تشکلهای قدرتمند منطقه ای وابسته است.تشکلهایی که هدفشان حفظ محیط زیست و همپوشانی منافع مردم با روند پویایی طبیعت است.

باران با کوه و جنگل و رودخانه و انسان چرخه ی مفیدی داشت اگر سودجویان دخالت نمیکردند.

@shbazneshasteganir

*- سیل فروکش کرد، عکس‌های يادگاری گرفته شد و حالا وقتْ وقت بیزنس با فاجعه است:

رئيس بانک مرکزی: اعطای وام جدید به دامداران، کشاورزان و مرغداران.

جهانگیری:

اعطای وام ۴۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی با سود ۵درصد.

رئيس سازمان بازنشستگی:

وام ۵میلیونی به بازنشتگان سیل‌زده با سود مناسب‌.

رئيس سازمان عشايری کشور: پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی به عشایر سیل‌زده.

الی برکت الله به "سرمایه‌داری فاجعه".

*- نوبخت :تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان مازندران ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد باقر نوبخت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش سقف کمک های بلاعوض به سیل زدگان مازندران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان خبر داد. وی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران با تشریح کمک‌های دولت به سیل‌زدگان از افزایش سقف تسهیلات خبر داد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سقف تسهیلات بلاعوض سیل زدگان ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد، گفت: به هر خانوار شهری سیل‌زده در مازندران تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.وی افزود: برای هر واحد مسکونی تعمیراتی نیز تا سقف ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت داده می‌شود.نوبخت یادآور شد: برای کمک به کشاورزانی که مزارعشان دچار خسارت شد تا سقف ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای هر هکتار در نظر گرفته شده و برای هر هکتار باغ خسارت دیده هم ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.به گفته معاون رئیس جمهور، کمک بلاعوض برای هر رأس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و دام سنگین ۳ میلیون تومان خواهد بود.

*- یکی از دلایل سیل‌های ویرانگر اخیر در شهرهای شمالی، نابودی روزانه ۱۲۳ هکتار از جنگل‌هاست.:

 

سال ۹۵لایحه تنفس جنگل و توقف برداشت از جنگلها به مجلس ارائه شد.

روحانیون بزرگی چون نورمفیدی، طبرسی و قربانی ،امام جمعه‌های گلستان، مازندران و گیلان از مخالفان اصلی این طرح بودند. قطعا منافع هنگفتی در بریدن درختها و شهرک سازیها وجود داشته است!

#مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

*- این هم آیت الله مفید سلطان جنگل و پسر جنگل خوارش:

 

 

*- هم روحانی هم سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه هر دو امروز در خوزستان در حال «بازدید» هستند!

 

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : هم زمانی رقابت آمیز «کاسبان فاجعه» در خوزستان.دولت و سپاه در خفه کردن ابتکارات مردمی، جلوگیری از امدادرسانی خودجوش مردم، بستن حساب های کمک مالی، تهدید به برخورد امنیتی، مصادره کاروان های کمک و مقابله با سوگواری مردم برای جانباختگان سیل متحد عمل می کنند، اما در عوامفریبی جلوی رسانه ها، فریب مردم و تظاهر به اقدام برای سیل زده گان رقابت می کنند.

. *- روستای غیزانیه در شرق اهوازدر خطر زیر اب رفتن :

   

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : شیخ کریم عبدالرضا فرزند شیخ أسحاق از روستای غیزانیه در شرق اهوازمی گوید : دور و بر ما دهها چاه نفت هست . آنها حق دارند چاه ۷۰ متری آب کنار دکل حفر کنند امّا ما که صدها سال اینجا هستیم حق نداریم ، و به کنایه ادامه داد : « احتمالاً آنها می ترسند ما هم به نفت برسیم . آخه نفت مال آنهاست .

این روستا به همراه 70 روستای دیگر در خطر زیر آب رفتن است!

سهمشان از نفت و گاز و همه ثروتها و منابع ، خانه خرابی بر اثر سیلی است که زمین خواران و جنگل خواران برایشان رقم زدند.

فقر_سیل

مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

*- در بیانیه بیش از هشتاد تشکل کارگران ساختمانی مطرح شد؛چرا برای کارگران ساختمانی دستمزد مشخص تعیین نمی‌شود؟/ پرداخت حق بیمه برای ساختمانی‌ها دشوار است:

 

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸ آمده است : تعداد ۸۴ انجمن صنفی کارگران ساختمانی در بیانیه‌ای مشترک بر مطالبات اصلی خود تاکید کردند و خواستار بهبود معیشت خود شدند.در این بیانیه آمده است: آیا کارگران ساختمانی در این کشور جز کارگران محسوب نمی‌شوند؟ یا خرج و مخارج زندگی اینها کمتر از سایر کارگران شاغل است؟ اصلا تعیین دستمزد در سرنوشت کارگران ساختمانی تاثیرگذار است یا نه؟ چرا هیچوقت هیچ تلاشی نشده است که برای کارگران ساختمانی نیز به‌سان سایر کارگران یک قیمت قانونی مصوب کنند تا کارفرمایان نیز از آن تبعیت کنند؟ هیچ می‌دانید برخی کارگران ساختمانی در برخی ماه‌های سال به ندرت ۵ روز کار می‌کنند؟ بی‌شک کارگران ساختمانی مظلومترین و فقیرترین قشر از کارگران  هستند که هیچ مقام رسمی در حمایت از معیشت آنها هیچ جلسه‌ای را برگزار نمی‌کند؛ گاها برخی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مستقل در کشور در این باب تلاش نموده‌اند که تاثیر بسزایی در سرنوشت‌شان ایجاد نکرده است. در ادامه خواسته‌های کارگران ساختمانی به شرح زیر بیان شده است:

  ۱- تعیین دستمزد برای تمامی رسته‌های ساختمانی بصورت منطقه‌ای.

 

  ۲- کاهش سن بازنشستگی از ۶۰ سال به حداقل ۵۵ سال.

 

  ۳- گماردن کارهای ساختمانی در زمره کارهای سخت و زیان آور.

 

  ۴- پرداخت غرامت بیماری چه ناشی از کار چه غیر ناشی از کار بدون هیچ پیش شرطی.

 

  ۵ - اجرای قانون واریزی حق بیمه کارگران ساختمانی با ۷ درصد حداقل حقوق قانون کار.

 *- سیل بیاید بازار آزاد وسودورزان را با تمام دم و دستگاهایشان ببرد!

می‌توانیم گوشت را کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مردم برسانیم.

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : رئیس کمیسیون مرزنشینان یاسر فیضی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دلیل .رسیدن قیمت گوشت قرمز در تهران به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و در شهرستانها ۸۰ هزار تومان، عرضه کم و تقاضای زیاد است و تعاونی‌های مرزنشینان به دلیل ارتباطی که با همسایگان شرقی دارند، می‌توانند این خلأ را جبران کنند و از افغانستان، تاجیکستان و گرجستان که تولیدکننده دام هستند، گوشت وارد کنند.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: مدتی قبل یکی از تجار گرجستان به ما اعلام کرد که گوسفندان زیادی دارد و می‌تواند با قیمت مناسب به ما بفروشد و از طریق گمرک مقصد در تهران یا مشهد به ما تحویل دهد. اگر دولت به ما ارز رسمی بدهد، گوشت را با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان وارد و در نهایتاً ۴۰ هزار تومان ترخیص می‌کنیم. سود مرزنشینان هم اگر ۱۰ هزار تومان شود، قیمت گوشت وارداتی به جای ۹۰ هزار تومان، کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌شود که مصرف کننده قادر به خرید آن خواهد بود.

واردات مرزنشیان ۴۸ قلم است که مقرون به صرفه‌ترین کالای آن برنج است ولی متأسفانه به ما مرزنشینان که هم تعاونی هستیم و هم اعضای زیادی داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی داده نمی‌شود، در حالی که سایر بخشهای دولتی و خصوصی ارز دولتی می‌گیرند.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت: از دولتمردان می‌خواهیم یکی از فروشگاه‌هایی که کالای اساسی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی آوردند و با همان قیمت هم به مردم فروختند به ما معرفی کنند تا ما هم از آنجا خرید کنیم! متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی در این زمینه وجود ندارد؛ در صورتی که وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و خیلی از دستگاه‌ها نظارت مستقیم دارند. /ایسنا

پ.ن.

چرا باید دامداری ما را به نیستی بکشانند؟؟

@Shbazneshasteganir

*- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ابراز تاسف کرد؛سازمان تامین اجتماعی، حیات خلوت فرصت‌طلبان شده است:                                                                                                                                                                به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸ آمده است :  حسن لطفی از نبود شفافیت در بیمه‌ها از جمله بیمه تامین اجتماعی انتقاد کرد و به خبرنگار ایلنا گفت: وقتی قرار است حق بیمه را بپردازیم به سادگی شماره حساب می‌دهند و حق بیمه را دریافت می‌کنند اما هنگامی که قرار است خدماتی در قبال حق بیمه‌های دریافتی بپردازند، جان آدم را به لب می‌آورند. وی گفت: تا زمانی که نسبت به بسیاری از بده بستان‌های تامین اجتماعی شفافیت وجود ندارد و معلوم نیست بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی و شرکت شستا چه کار می‌کنند، هیچ امیدی به بهبود حال و روز تامین اجتماعی وجود ندارد....لطفی با اعلام اینکه بیلان تامین اجتماعی به صورت شفاف در دید عموم قرار ندارد، گفت: دریافت‌ها و پرداخت‌های تامین اجتماعی در همه زمینه‌ها باید در معرض دید عموم باشد تا مدیران این سازمان بدانند پاسخگو خواهند بود اما می‌بینیم که وقتی مدیرعاملی برکنار می‌شود و مهمتر اینکه دولت‌ها کنار می‌روند و دولت بعدی می‌آید تازه اول افشاگری است و باید بررسی شود که اموال و دارایی و درآمدهای تامین  اجتماعی کجا رفته است. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از فرصت‌طلبان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند، گفت: سودجویان و فرصت‌طلبان در شرکت‌های شستا و بخش‌های مختلف تامین اجتماعی رخنه کرده‌اند و به هیچ وجه دوست ندارند شفافیت بر سازمان حاکم باشد به همین دلیل هم می‌بینیم هر از چند گاهی اسامی آقازاده‌هایی که بدون داشتن سواد و توانایی در تامین اجتماعی مشغول بکار هستند و حقوق‌های کلانی هم می‌گیرند، رسانه‌ای می‌شود.

*- بخشهایی از گمیشان دوباره زیر آب رفت :

 

 

برپایه خبر رادیو زمانه آمده است : سد دست‌ساز مردم تاب نیاورد. آب به داخل شهر گمیشان نفوذ کرد. بخش‌های وسیعی از شهر زیر آب رفت. مرکز بهداشت شهرستان گمیشان هشدار داد که احتمال آلودگی آب آشامیدنی وجود دارد.

*- سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛ اینکه خصوصی‌سازی به اخراج کارگران، تجمع و بحران تبدیل شده به دلیل عملکرد سازمان خصوصی‌سازی است:

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است :  سیدکاظم دلخوش با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی اجرا شده اما کامل نه، گفت: بی‌شک روند فعلی خصوصی‌سازی با مشکلات بسیاری رو به رو شده است. بنگاه‌های دولتی در بخش‌هایی که باید واگذار می‌شدند، واگذار نشدند و در بخش‌هایی که باید اهلیت خریدار را درنظر می‌گرفتند، متاسفانه رعایت نشد درنهایت بسیاری از بنگاه‌های دولتی به افرادی واگذار شد که هیچ شناخت و آگاهی نسبت به این مهم نداشتند. وی گفت: متاسفانه آن دسته از افرادی که شناخت و توانایی نسبت به بنگاه اقتصادی داشتند، توان لازم را نداشتند و آنهایی هم که پول داشتند توان اداره آن بنگاه اقتصادی نداشتند که هر دو این روند موجب شد که خصوصی‌سازی به بیراهه برود.... دلخوش گفت: بررسی و تصویب قانون با دقت صورت گرفت و هرگز هدف قانونگذار اخراج کارگران نبوده است. به همین دلیل در قانون تاکید کردیم که تا 5 سال اول به هیچ عنوان حق تعدیل نیرو وجود ندارد اما با کمال تاسف این اتفاق به کرات افتاده است.... عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هدف از تصویب قانون خصوصی‌سازی، اخراج کارگران نبوده است، گفت: تقویت تولید و کوتاه کردن دست دولت از بنگاه اقتصادی و سپردن بنگاه به دست بخش خصوصی با رویکرد کاهش تصدی‌گری دولت؛ هدف قانونگذار بود و محدودیت‌های آن را نیز تعریف کرد اما در اجرا بیراهه رفتند و نتیجه این حرکت اشتباه، نارضایتی کارگران بود.

*- اعتراض مردم سیل زده آق قلا:

 

برپایه خبر یاد شده در تاریخ روز جمعه ۹فروردین۹۸ آمده است : تجمع مردم روبروی فرمانداری در اعتراض به وضع آشفته شهرستان و نارضایتی از مسئولینی که هیچ کمکی نمیکنند

https://t.me/edalatxah

*- سپاه طرد امدادگران مستقل از منطقه سیل زده آق قلا را پیگیری می کند:

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار ،  به گزارش امدادگران مستقل در منطقه،آمده است : پس از مسدود کردن حساب‌های کمک به #سیل‌زدگان و در برخی موارد مصادرهٔ اقلام جمع‌آوری شدهٔ مردمی، برای زیر سوال نرفتن نهادهای دولتی، امروز #سپاه تراکتورهای شخصی را که همدلانه، کمک‌های مردمی و مردم #آق‌قلا را جابه‌جا می‌کردند در اختیار گرفت تا کمک‌ها انحصاری شود و دیگران حذف شوند

*- معاون وزیر صنعت اعلام کرد؛علت گرانی پیاز در یک هفته اخیر/ احتمال ممنوعیت صادرات:

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است : عباس قبادی،  معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت پیاز، احتمالاً صادرات پیاز ممنوع می‌شود. وی درباره علت گرانی پیاز در یک هفته اخیر اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت پیاز، بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی بود که برداشت و حمل آن به وقفه افتاد.معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بازارهای کشورهای اطراف از جمله عراق به دلیل کیفیت مناسب پیاز کشور ما، طالب این محصول هستند و با قیمت مناسب خریداری می‌کنند و این امر باعث شد تا صادرات پیاز افزایش یابد و بازار داخل نیز با کمبود پیاز روبرو شود. قبادی بیان کرد: با توجه به این مشکل، هفته آینده یا ممنوعیت صادرات این محصول را به گمرک اعلام خواهیم کرد و یا اینکه هر کس که پیاز صادر می‌کند باید عوارض پرداخت کند تا از صادرات آن جلوگیری شود

 

*-  تصویری از روستایی در خوزستان در روزهای سیل و ویرانی  :

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : این تصویری از روستایی در خوزستان است. روستایی که احتمالا الان زیر آب رفته و اهالی هم دربدری بیشتری را باید تحمل کنند. 70 روستا چون این ، در خطر نابودی سیل قرار دارند.

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مقصر اصلی وقوع سیلاب در خوزستان می داند. این نماینده مجلس به خبرگزاری تسنیم می گوید: «مقصر اصلی سیلاب مسئولان وزارت نیرو بودند چرا که باید دریچه‌های سد دز زودتر گشایش می‌یافت."

قطعا این فرافکنیها نوشدارویی بعد از مرگ سهراب است.دعواهای جناحی دیگر مردم را نمی فریبد!

همگان میدانند که چه #مافیاهایی برای #سودآوری و ثروت اندوزی پشت تخریب #محیط زیست بوده است.

#مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

 

*- دوربین به مثابه قلمبه مثابه فریاد. . .:

 

این عکس نماد اعتراضات دی ماه ۹۶ شد و بالاخره امروز یلدا معیری در اختتامیه نشان عکس سال ایران؛ جایزه بهترین عکس خبری رو از آن خودش کرد.

 

*- عضو کمیسیون عمران در مجلس مطرح کرد؛ نباید در مجلس قوانینی تصویب شود که تبعات نامناسبی برای کارگران داشته باشد/ تشکل‌های کارگری ارتباط خود را با نمایندگان افزایش دهند:

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است :  سیداحسن علوی در پاسخ به اینکه کارگران اعتقاد دارند مصوبات مجلس شورای اسلامی در بسیاری موارد به زیان کارگران و سازمان تامین اجتماعی بوده است، به خبرنگار ایلنا گفت: این تفکر کم‌لطفی در حق نمایندگان مجلس است. وی گفت: نمایندگان نسبت به تورم انتقاد داشتند و سعی کردند بخشی از تورم با افزایش مناسب حقوق تامین شود که پس از مصوبه افزایش 400 هزار تومانی به علاوه 10 درصد، با اعتراض دولت رو به رو شدیم اما بازهم بر حمایت از اقشار حقوق بگیر تاکید کردیم.... وی با اشاره به فاصله دستمزد از سبد معیشت و شرایط فعلی کارگران در محاسبات خط فقر، گفت: در هر صورت دستمزد کارگران به اندازه‌ای ناچیز است که با افزایش‌های صورت گرفته همچنان این گروه زیر خط فقر باقی می‌مانند.... علوی در پاسخ به اینکه بسیاری از مصوبات مجلس تنها نفع کارفرمایان را مدنظر دارد و تصویب 26 مصوبه در مجلس بار سنگینی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرد، گفت: این مصوبات برای حفظ اشتغال بود و اکنون نیز شاهد هستیم که اجرا نکردن سهم دولت باعث شده تا دولت حدود 180 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار باشد....

 

*- نگرانی خانواده های زندانیان، با توجه به وقوع سیل در اهواز

وضعیت نامعلوم زندانیان شیبان و سپیدار در صورت وقوع سیل

 

با توجه به خطر وقوع سیل در اهواز، خانواده های زندانیانی که در این دو زندان نگهداری می‌شوند نسبت به تامین سلامت زندانیان در صورت وقوع سیل ابراز نگرانی کرده اند.

همانطور که همگان اطلاع دارند تا کنون بر اثر وقوع سیل در بعضی از مناطق ایران، تعداد زیادی از مردم جان باخته اند.

بی تدبیری و عدم احساس مسئولیت کسانی که امروز در مسند قدرت هستند برای همه آشکار شده است و همه می دانند که حاکمان بر جامعه، هیچ ارزشی برای جان و مال افراد قائل نبوده و همیشه کارگران و زحمتکشان اولین قربانیان این گونه فجایع بوده اند.

همزمان با نداشتن معیشت مناسب و فقر روز افزون، که زندگی ما کارگران و زحمتکشان را تهدید می کند، فاجعه سیل و بلایای طبیعی - که بی شک قابل کنترل می باشد_ زندگی ما را مورد تهدید قرار داده است و در این میان هزاران زندانی که به دلائل گوناگون در زندان های محبوس شده اند بیش از دیگران در معرض این خطر مرگ قرار دارند.

لازم به ذکر است که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در این دو زندان نگهداری می‌شوند و ادامه بازداشت این عزیزان جای نگرانی دارد .بنابر این ما خواهان آزادی فوری سپیده قلیان و اسماعیل بخشی و دیگر عزیزان در بند هستیم .

بدون شک امنیت جانی تمام زندانیان بعهده کسانی است که آزادی ، آسایش و امنیت افراد جامعه را سلب کرده و برای ادامه حیات خود، این عزیزان را زندانی کرده اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه مقامات امنیتی و قضایی را مسئول حفظ سلامت تمامی زندانیان می داند

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸.

 

*- مرگ مشکوک یک زندانی در زندان رجایی شهر ایران ؛ مسئولان زندان میگویند او خودکشی کرده است:

 

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه ۹ فروردین (۲۹ مارس) گزارش داد که یک زندانی به نام بهمن میرزایی، که از بیماری اعصاب و روان رنج می‌برد و تحت نظر متخصص بود، پس از ضرب و شتم نگهبانان زندان رجایی شهر ایران جان خود را از دست داد.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده است که بهمن میرزایی شامگاه دوشنبه ۵ فروردین "با چوب و باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و صبح روز بعد جسد وی را از سلولش خارج کردند".

مسئولان زندان می‌گویند که او خودکشی کرده است. سازمان حقوق بشر ایران با استناد به اظهارات دست کم سه زندانی و یکی از بستگان درجه یک بهمن میرزایی که این سازمان با آن‌ها صحبت کرده است، مرگ این زندانی را قتل می‌داند

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©