Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
تبلیغات "مثبت" دولت اسلامی برای پوشاندن عواقب منفی‌ حذف یارانه ها

تبلیغات "مثبت" دولت اسلامی برای پوشاندن عواقب منفی‌ حذف یارانه ها

بهروز نظری

عواقب حذف یارانه ها، یک هفته پس از آغاز اجرای این طرح، در معرض دید همگان قرار گرفته است. کالاها  گرانتر میشوند و هر روز هزاران نفر به تعداد بیکاران اضافه میشود. هر چه بیشتر مردم ایران اثرات فاجعه بار سیاست‌های اقتصادی رژیم را با گوشت و پوست خود لمس میکنند، دروغ‌های رژیم در باره حذف یارانه ها، معیشت مردم و اقتصاد ایران بزرگ و بزرگتر میشوند. نظامی که مشخصه اصلی‌ آن انکار حق شهروندی و ابتدایی‌ترین حقوق مدنی، فرهنگی‌، سیاسی و اقتصادی مردم است، نمیتواند هر لحظه واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه را انکار نکند.

پیش از  اعلام اجرای طرح حذف یارانه‌ها بانک مرکزی جمهوری اسلامی به بانک‌های ایران هشدار میدهد تا آماده باشند و صف های طولانی مردم در برابر بانک‌های کشور از دلیل نگرانی‌ بانک مرکزی پرده بر میدارند. اما وزیر اقتصاد دولت با بیشرمی تمام اعلام میکند که مردم عجله ای‌ برای برداشت یارانه‌های ناچیز نقدی ندارند و همین دروغ را مبنا قرار میدهد تا از برنامه دولت برای جایگزین کردن یارانه‌های نقدی با  "سهام" خبر دهد. تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نه فقط رانندگان تاکسی و کامیون بلکه همه مردم ایران لمس میکنند، قیمت نان چندین برابر میشود و اجناس و خدمات مورد نیاز مردم از مرغ و میوه گرفته تا هزینه دکتر و دارو بطور محسوسی گرانتر میشود، اما خبرگزاری فارس وابسته به سپاه بیشرمانه گزارش میدهد که " بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها برخي نگران افزايش قيمت بودند اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نه تنها اين افزايش صورت نگرفته بلكه در بسياري از محصولات استراتژيك قيمت‌ها كاهش يافته است."

در کنار تداوم انکار اثرات حذف یارانه‌ها و واکش مردم به افزایش قیمت ها، دولت اسلامی همچنین تلاش می‌کند تا با انتشار و پخش اخبار به اصطلاح "مثبت"  به مقابله با اخبار و گزارشات مربوط به اثرات منفی‌ حذف یارانه‌ها بپردازد. بعنوان مثال عباس قبادی رئیس سازمان بازرگانی تهران ضمن اعلام اینکه قیمت مرغ  به "حالت عادی" برگشته گفته است که " به زودي فروش فوق‌العاده فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با تخفيف ۳ تا ۲۰ درصد در دي ماه آغاز مي‌شود كه اين طرح در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و تنظيم مناسب بازار است." در سخنان قبادی اشاره ای‌ به اینکه منظور از بازگشت قیمت مرغ به "حالت عادی" چیست نشده است. او نگفته که  این حراج "فوق العاده" فرشگاه‌های بزرگ شامل چه اجناسی خواهد بود، و از همه مهمتر چنین حراجی برای اکثریت جمعیت زحمتکش ایران که به فرشگاه‌های بزرگ تهران دسترسی‌ ندارند چه ربطی‌ دارد؟ بعلاوه، این تخفیف ۳ تا ۲۰ درصدی تا چه اندازه میتواند افزایش چند صد درصدی قیمت های حامل‌های انرژی در ایران را جبران کند؟

 ترفند دیگر دولت پخش فاتحانه اخبار مربوط به کاهش مصرف انرژی در ایران است. خبرگزاری‌های دولتی خبر داده اند که مصرف گازوییل در هفته گذشته نسبت به آذر ماه امسال ۲۹ درصد و نسبت به آذر ماه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است. محمد رضا فرزین معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت همچنین از کاهش مصرف بنزین، نفت، گاز و برق خبر داده و گفته که " اجرای این قانون مطابق برنامه ریزی از پیش تعیین شده پیش می رود و مشکل خاصی در این زمینه نیست."معاون وزیر نیرو با اعلام گرانتر شدن آب پیش بینی‌ کرده است که درآمد دولت از فروش آب بیش از دو برابر خواهد شد، و بدون تردید دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم بزودی خبر کاهش مصرف آب را نیز منتشر خواهند کرد. "اخبار مثبت" مربوط به حذف یارانه‌ها که در صدر گزارشات خبرگزاری‌های وابسته به دولت قرار گرفته اما از دو جهت قابل توجه هستند. اولا، در این موج جدید تبلیغاتی معلوم نیست که بر سر وعده‌های رژیم در باره افزایش تولید، خودکفایی و ریشه کن کردن فقر و بیکاری چه آمده است؟ ثانیا و از همه مهمتر، معلوم نیست که کاهش مصرف آب، برق، بنزین و گازوییل بخودی خود چه چیزی را ثابت میکنند؟ تردیدی نیست که با توجه به افزایش قیمت‌ها تعداد هر چه بیشتری از کارگران و زحمتکشان ایران قادر به پرداخت هزینه دارو و دکتر نخواهند بود. آیا کاهش مراجعه مردم به پزشکان نشانه ریشه کن شدن بیماری در ایران خواهد بود؟ آیا میتوان کاهش مصرف نان در ایران را سند  سیر بودن مردم و غلطیدن آنان در رفاه تلقی‌ کرد؟ و اما آموزش چطور؟ بر اساس کدام منطق کاهش تعداد دانش آموزان و دانشجویان نشانه ریشه کن شدن بیسوادی و رشد اقتصادی و اجتماعی است؟ در  جمهوری اسلامی  اتکا به چنین منطقی‌ تازگی ندارد، اما مقامات رژیم بیش از هر زمان دیگری نیازمند وارونه جلوه دادن واقعیت‌های اجتماعی ایران زیر چکمه‌های دستگاه ولایی هستند. مجید نامجو در اجلاس سه جانبه وزرای نیروی جمهوری اسلامی، افغانستان و تاجیکستان حتی ادعا کرده است که مصرف بالای برق در ایران نشانه  پیشرفت اقتصادی و افزایش رفاه است! اگر نامجو راست می‌گوید و مصرف بالای برق نشانه رشد اقتصادی و رفاه است پس دولت با چه منطقی در صدد کاهش مصرف برق، رفاه مردم و رشد اقتصاد ایران است؟

تبلیغات "مثبت" رژیم برای توجیه سلاخی اقتصادی که "هدفمند کردن یارانه ها" نام دارد، اما، قادر به پوشاندن ابعاد فاجعه اقتصادی در ایران نیست. رژیم ادعا میکرد که برای افزایش قدرت رقابت تولیدات ایران در بازار جهانی‌ قیمت انرژی در ایران باید با قیمت‌های جهانی‌ هماهنگی داشته باشد. اما اخبار منتشره حاکی است که قیمت ها در ایران از قیمت های جهانی‌ بمراتب بالا تر است.در کشور ایران که مالک یکی‌ از بزرگترین ذخایر نفت و گاز است، مردم ایران بیشتر از نرخ جهانی‌ این کالا ها  برای آن پرداخت میکنند. دولتی که وعده تقسیم پول نفت در سفره مردم ایران را میداد، سفره مردم ایران را با افزایش قیمت حامل‌های انرژی چپاول می‌کند. بعلاوه، ادعای مقامات رژیم در باره تاثیر مثبت حذف یارانه‌ها بر افزایش قدرت رقابت جمهوری اسلامی در بازار جهانی‌ هذیان گویی محض است. اولا، اقتصاد ایران در ۳۱ سال گذشته نه تنها خودکفا نشده بلکه بیش از پیش به بازار جهانی‌ وابسته شده است. در آمد جمهوری اسلامی از صادرات غیر نفتی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار است.بنا به گزارش مجله اکونومیست سهم ایران از صادرات جهانی‌ در سال ۲۰۱۰ تنها نیم درصد بوده و پیش بینی‌ میشود که این سهم در چند سال آینده از این هم کمتر شود.  ثانیا، افزایش جهشی قیمت‌ها و بویژه قیمت حامل‌های انرژی  در فلج کردن صادرات ناچیز غیر نفتی‌ ایران نقش غیر قابل انکاری ایفا خواهد کرد. پیش بینی‌ میشود که افزایش قیمت انرژی قیمت کالا‌های صادراتی را دست کم ۲۰ درصد بالا خواهد برد. آندسته از متخصصان و اقتصاد دانانی که که برای بنیاد گرایی بازار آزاد در ایران دست میزنند فراموش کرده اند که بدون حمایت مالی‌ و سوبسید‌های کلان دولت آمریکا به تولیدات داخلی‌ و مداخله قدرتمند سیاسی آن در عرصه جهانی‌، محصولات و شرکت‌های امریکایی قادر به"رقابت" در بازار جهانی‌ و خفه کردن رقبای خود  نخواهند بود. ثالثا، افزایش قیمت‌ها در مدت کوتاهی به تعطیلی واحد‌های تولیدی بسیاری و بیکاری هزاران نفر منجر شده است. باید انتظار داشت که واحد‌های تولیدی بیشتری که همچنان به تکنولوژی فرسوده تکیه میکنند و به همین دلیل مصرف انرژی بالایی‌ دارند ورشکست شوند. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از یکطرف و گسترش نفوذ مافیای نظامی در اقتصاد ایران از طرف دیگر شانس نوسازی این واحد‌ها را بیش از پیش کاهش داده اند. این عوامل به کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی‌ با کالا‌های صادراتی،  ورشکستگی هر چه بیشتر اقتصاد ایران و افزایش نرخ بیکاری منجر خواهد شد.

6 دی 1389 / 27 دسامبر 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©