Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
سخنان احمدی نژاد در مورد یارانه ها: کتمان حقایق با چاشنی تند ریاکاری

سخنان احمدی نژاد در مورد یارانه ها: کتمان حقایق با چاشنی تند ریاکاری

 

 

گزارش خبری/ سیاسی رادیو راه کارگر

مجموعه خبرها و گزارش هایی که در فاصله کمتر از 24 ساعت از مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد در باره طرح هدفمند کردن یارانه ها در خبرگزاری ها و منابع خبری رسمی حکومتی به طور عمده به نقل از مقامات و مسوولین رژیم انتشار یافته دروغ گویی های عامدانه و تناقضات ادعاهای احمدی نژاد را روشن کرده است. احمدی نژاد در سخنان خود تلاش کرد تصویری غیر واقعی از اوضاع اقتصادی به مردم ارائه کند. او چندین بار در سخنانش گفت:" براي قيمت كالاها با توجه به حمايتي كه دولت مي‌كند جايي براي افزايش آن‌چناني قيمت‌ها وجود ندارد." یا گفت:" تلاش کردیم تا حداقل میزان ممکن، در قیمت‌ها افزایش بوجود آید." و یا مدعی شد که با اجرای طرح برچیدن یارانه ها " اصلا قرار نیست که زندگی‌ها به هم بریزد." احمدی نژاد آگاهانه و عامدانه دروغ گفته است. سخنان او شب گذشته از تلویزیون پخش شد. صبح روز یکشنبه  بهبهانی وزیر راه و ترابری به خبرگزاری مهر گفت: "افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطارهای بخش خصوصی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ربطی ندارد". بهبانی با اشاره به این که افزایش 30 درصدی فعلی مربوط به بنزین ارزان است و بعد از برچیدن یارانه ها قیمت های حمل و نقل افزایش خواهد یافت گفت" امیدواریم با هدفمند کردن یارانه ها به جایی برسیم که بازار خود قیمتها را تعیین کند و خود مردم با توجه به نرخها انتخاب کننده باشند." به عبارت دیگر افزایش سی درصد قیمت بلیط ها هنوز قبل از هدفمند کردن یارانه ها صورت گرفته و آرزوی وزیر راه و ترابری که از ترس شورش مردم جرات نمی کند آن را در قالب آمار و اعداد دقیق بیان کند این است که عرضه و تقاضا در بازار آزاد قیمت بلیط را تعیین کند. آنچه در واقع احمدی نژاد می گوید این است که افزایش 30 درصدی بلیط ها هنوز"افزايش آن‌چناني قيمت‌ها" نیست؟ و تازه هنوز گرانی های بیشتر در راه است. علی آذروش دبير انجمن صنفي گوشت مرغ كشور صبح یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفته: "افزايش قيمت برق صنعتي، هزينه تمام شده واحد هاي مرغداري را افزايش داده و باعث مي‌شود كه قيمت هر كيلو گرم گوشت مرغ از يك هزار و950 تومان به 2 هزار و 200 تومان افزايش يابد." مجید نامجو وزیر نیرو صبح یکشنبه به همین خبرگزاری از گرانی قریب الوقوع قیمت آب خبر داده و گفته است: "خارج شدن آب از هدفمندي يارانه ها صحت ندارد و با نظر رییس جمهوری واقعی شدن قیمت آب همچنان مطرح است". نامجو با تاکید بر این که از زمان تثبيت قيمت‌ها، شركت‌هاي آب زيان بيشتري را متحمل شده‌اند بر لزوم جبران ورشکستکی شرکت های دولتی از جیب مردم از طریق گران کردن قیمت اب تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی کشور و نیز عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه و زیان‌ده بودن شرکت‌ها، بايد هرچه سریعتر قیمت واقعی آب مشخص شود." با این که نامجو "قیمت واقعی آب" را صریحا اعلام نکرده اما مدتی پیش محمد رضا عطارزاده معاون او در امور آب و آبفا تاکید کرده بود که قيمت واقعي ارزيابي شده براي آب  حداقل معادل سه‌برابر تا 7 برابر  قيمت‌هاي پرداختي فعلي براي آب است.

شاید برای احمدی نژاد و دارودسته امنیتی اش افزایش 250 تومانی قیمت یک کیلو گوشت مرغ "افزایش آنچنانی" نباشد اما برای مردمی که ماه به ماه توانایی خرید یک کیلو گوشت مرغ ندارند این افزایش قیمت تحمل ناپذیر است. وقتی قیمت گاز مصرفی صنایعی مثل مرغداری 5 برابر می شود محرومیت مردم در مصرف مرغ بیشتر می شود. وقتی قیمت اب سه تا 7 برابر می شود و  وزیر راه می گوید که افزایش 30 درصدی قیمت بلیط ها هنوز افزایش در چهارچوب قیمت بنزین ارزان است، معلوم است که مردم چاره دیگری جز صرفنظر کردن از سفر ندارند. وزیر راه و ترابری می گوید با آزاد شدن قیمت ها حق انتخاب به مردم منتقل می شود ولی نمی گوید که وقتی پولی در بساط مردم نمانده و آخرین ذرات آن را دولت با کشیدن بر قیمت مایجتاج اساسی از چنگ مردم بیرون می آورد جز محرومیت و ریاضت اقتصادی چه "انتخاب" دیگری برای اکثریت مردم باقی می ماند. اگر افزایش سی درصدی قیمت بلیط ها، افزایش 250 تومانی قیمت یک کیلو مرغ، پنج برابر شدن قیمت گاز، هفت برابر شدن قیمت آب، چهار تا هفت برابر شدن قیمت برق، رسیدن قیمت بنزین از 100 تومان به 400 تومان، و یک کیلو نان سنگک به هشتاد درصد نرخ آزاد فعلی یعنی حدود 533 تومان  به گفته احمدی نژاد "حداقل میزان ممکن" است،مردم می خواهند بدانند که حداکثر میزان آن چیست؟ اما احمدی نژاد در سخنان خود حاضر نشد قیمت های دقیق کالاهای اساسی را پس از حدف یارانه های هنوز باقی مانده اعلام کند. در مقابل او مدعی شد که میزان یارانه نقدی واریز شده به حساب مردم بیشتر از میزان افزایش قیمت ها خواهد بود. او با ذکر مثالی در این مورد گفت:" اگر هزینه مردم مثلا بیست هزار تومان افزایش پیدا کند؛ سعی می کنیم بیش از بیست هزار تومان به حساب ها ریحته شود  و حداقل براي شش دهك چنين برنامه‌اي داريم و براي دو دهك نيز آن‌طور كه پيش‌بيني كرده‌ايم سر به سر خواهد شد."

احمدی نژاد در حالی برای گمراه کردن مردم ادعای بیشتر بودن میزان پول نقدی واریز شده از گرانی های صورت گرفته و گرانی هایی که با برچیدن کامل یارانه ها در راه است را مطرح کرده که بر اساس بند هفت قانون هدفمند کردن یارانه ها میزان دریافتی از مردم از محل برچیدن یارانه ها دو برابر میزان بازپرداختی است. این بند می گوید: دولت مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد (50%) خالص وجوه حاصل از اجراء این قانون را در قالب بندهایی چون "پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوار"؛ اجراء نظام جامع تأمین اجتماعی... کمک به تامین هزینه مسکن، و توانمندسازی و اجراء برنامه‌های حمایت اجتماعی"پرداخت کند. معنای این بند قانونی این است که وجوه خالص درآمدی برای دولت از طریق برچیدن یارانه ها پیش بینی شده و حتی حوزه مصرف آن هم تعیین شده و پرداخت نقدی فقط یکی از سه حوزه ای است که بخشی از نصف درآمد خالص دولت از محل برچیدن یارانه ها باید در آن هزینه شود. از این رو ادعای افزایش میزان یارانه نقدی پرداختی برای شش دهک درآمدی پائین وسر به سر شدن برای بقیه دهک ها یک دروغ عامدانه دیگر برای گمراه کردن مردم است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©