Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۹ برابر با  ۲۶ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۹  برابر با ۲۶ اگوست ۲۰۱۰
تلاشی مجدد برای تثبیت چند همسری مردان و خانه نشین کردن زنان

تلاشی مجدد برای تثبیت چند همسری مردان  و خانه نشین کردن زنان

 

سیما ریاحی

 

مطرح شدن لایحه به اصطلاح حمایت از خانواده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، واکنش های گوناگونی را برانگیخته است.

لایحه حمایت ازخانواده سه سال پیش به پیشنهاد قوه قضائیه تهیه و در هیئت دولت نهم تصویب و به مجلس هفتم ارائه شد. مجلس هم کلیات این لایحه را در ۱۹ شهریور سال ۱۳۸۷ تصویب کرد اما پس از آن دو ماده ۲۳ و ۲۵ که توسط دولت به این لایحه اضافه شد ، با مخالفت‌ها ی بسیاری ، روبه‌رو شد.

در یک سال گذشته، دولت اسلامی تلاش گسترده ای بکار گرفته است تا تمامی فعالین جنبش زنان و تشکل ها و محافل مدافع حقوق زنان را درهم بشکند. بخش وسیعی از این فعالین، در زندان های جمهوری اسلامی اسیرند. بخش دیگری به مهاجرت اجباری کشانده شده اند. و آن ها که، نه در زندانند و نه در تبعید، در چنان شرایط سرکوبگرانه ای قرار گرفته اند که  امکان مبارزات گسترده، از آنها سلب شده است. طرح مجدد لایحه حمایت از خانواده در شرایط کنونی، تلاشی است از سوی محافظه کاران و مدافعان دین، تا از این  شرایط سیاسی ایجاد شده، بهره برداری کنند.

 

در چنین شرایط سرکوبگرانه ای ، دولتمردان جمهوری اسلامی فرصت را غنیمت شمرده اند تا بتوانند برنامه های دینی خود را به لباس قانون مزّین کنند.. سرکوبگران جمهوری اسلامی که دریک سال گذشته با جنبش پرتوان زنان روبرو بوده اند و ظرفیت های گستردۀ آن را دیده اند، به این نتیجه رسیده اند که باید به کمک قانون، دستآوردهای مبارزات زنان را باز پس بگیرند. کار به جائی رسیده است که آخوند احمد خاتمی در سخنانی، زنان را، حتی در خانه خودشان،  از دیدن مسابقات کشتی و شنا منع کرده و آن را حرام دانسته است. و بعید هم نیست که بخواهند در حریم خصوصی مردم هم دخالت کنند.

 

از سوی دیگر، حکام اسلامی و بویژه آنان که منتظر ظهور امام زمان هستند، بر این اعتقادند که باید قوانین شرع را آنطور که در اسلام آمده به اجرا در آورد. در قوانین اسلامی، زن، جنس دوم است. وظیفه زن خانه داری، شوهرداری، بچه داری و تامین آسایش همه جانبۀ مرد است. در همین رابطه زهره الهیان عضو فراکسیون زنان مجلس ضمن حمایت از تصویب لایحه حمایت از خانواده گفت: «زنان نبايد مجبور شوند براي كسب درآمد از محيط خانواده و فرزندان خود دور شوند و در محيط‌ هايي كه مناسب شأن آنها نيست حضور يابند.» او ادامه داد: « دولت و مجلس بايد به كار خانگي زنان توجه ويژه‌اي داشته باشند». بنابراین اجرای قوانین اسلامی در مورد خانواده، تلاشی است برای  خانه نشین کردن زنان.

 

خانه نشین کردن زنان، تنها هدف این لایحه قانونی نیست، بلکه بازتر کردن دست مردان برای چند همسری، انگیزۀ دیگر این لایحه هست. در فقه اسلامی، چند همسری امر پذیرفته شده ای است. پاسخ خمینی به سئوال  اوریانا فالاچی خبرنگار و نویسنده ایتالیایی در باره چندهمسری  در تاریخ دوم مهر  ۱۳۵۸ بسیار گویاست خمینی می گوید:«قانون اینکه یک مرد بتواند با چهار زن ازدواج کند، قانونی است خیلی مترقی و برای خوبی زن‌ها نوشته شده است. به خاطر اینکه تعداد زن‌ها از مردها خیلی بیشتر است. مونث بیشتر از مذکر متولد می‌شود. در جنگ‌ها، مردان بیشتر از زنان کشته می‌دهند. یک زن احتیاج به یک مرد دارد. پس باید چه کار کرد که در این دنیا زنان بیشتر از مردان هستند؟ آیا شما ترجیح می‌دهید که زنان اضافی بروند و فاحشه شوند؟ و یا اینکه با یک مرد که چند زن دارد، ازدواج کنند؟ به نظر من صحیح نیست که زن‌های تنها،  فاحشه شوند….»

 

تعرض همه جانبۀ رژیم اسلامی به شخصیت زن در جامعه، امری نیست که بتوان به راحتی پذیرفت. اگر در مقابل این تعرض، مقاومتی شکل نگیرد، تمامی قوانین شرع اسلامی مو به مو بر جامعه تحمیل می شوند. قوانینی که اساسأ بر تحقیر زن استوار است. تسلط دین بر جامعه، حاکمیت دین بر مراکز آموزشی و ادغام دین در دولت، اصلی ترین مشکل جامعه است. بدون جدائی  دین از دولت  و ایجاد دولتی سکولار که دین را امر شخصی شهروندان بداند،  نمی توان در هیچ عرصه ای دست به پیشروی با ثباتی زد.

سوم شهریور ۱۳۸۹ـ ۲۵ اگوست ۲۰۱۰

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©