Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۱۸ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹  برابر با ۱۸ اگوست ۲۰۱۰
بگیر یا بکش

بگیر یا بکش

درباره افشای اسناد محرمانه نظامی پنتا گون

یوسف لنگرودی

 

افشای نود و دو هزاراسناد محرمانه و طبقه بندی شده وزارت دفاع آمریکا درباره جنگ افغانستان، توسط وب سایت  "ویکی لیکس" و درج آن دردو هفته قبل درروزنا مه های پرتیراژ نیویورک تایمزآمریکا، گاردین انگلیس و اشپیگل آلمان، باعث بروز جنجالی بزرگ شد که همچنان ادامه دارد. اکثر این اسناد توسط سربازان و افسران امنیتی که به گزارش های رادیویی نیروهای مستقر درخط مقدم گوش می کردند جمع آوری شده است. کارشناسان، افشای این اسناد را پس از ماجرای علنی شدن رازهای نظامی پنتاگون دردوره جنگ ویتنام که توسط "دن استنبرگ" برملا شده بود، در ارتش آمریکا بی سابقه می دانند.

 انتشار این اسناد که مربوط به پنج سال اخیر می باشد، خشم مقامات واشنگتن را برانگیخت. هر چند که بعدا در یک تلاش هماهنگ سعی کردند اهمیت اسناد مذکوررا کم ارزش جلوه دهند. باراک اوباما ضمن نگرانی از افشای این اسناد تاکید کرد که این" اسناد حاوی اطلاعات تازه ای نیست." جیمزجونز" مشاور امنیت ملی آمریکا، با صدور بیانیه ای، علنی شدن این اسناد را که می تواند جان نیروهای ائتلاف را تهدید کند، قویا محکوم کرد. "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا نیز افشای این اسناد را شدیدا محکوم کرد و عواقب این کاررا برای نیروهای نظامی این کشور" بالقوه بسیار شدید و خطرناک توصیف نمود". وزارت دفاع، برای شناسایی فرد ویا افرادی که این مدارک را درز داده داده اند، از اف بی آی در خواست کمک کرد و جان مک کین، جنایت کار جنگی کهنه کار و کاندیدای شکست خورده حزب جمهوری خواه درآخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در جنگ ویتنام خلبان جنگنده بمب افکن بود و رها کردن دهها تن بمب و موشک واز جمله بمب های خوشه ای، آتش زا و فسفری بر روی مردم و مناطق روستایی را از به یاد مانده ترین و افتخار آمیزترین دوران زندگی اش می داند، وب سایت ویکی لیکس و مسئول آن را متهم کرده که خواهان شکست آمریکا در افغانستان هستند.  دریا دار "مایک مالی"رییس ستاد کل ارتش آمریکا، در نشستی خبری در پنتاگون" جولیان آسناج"، مدیر این وب سایت را مورد حمله قرار داد و گفت " نیت آقای جولیان آسانج صرف نظر از آن که هر چه باشد، با افشای اسناد محرمانه، هم اکنون وعملا دست او به خون نیروهای آمریکایی و متحدان ما در افغانستان آلوده است زیرا امنیت آنان با افشای این اسناد مورد تهدید قرارگرفته است."

جولیان آسانج، مدیر استرالیایی وب سایت ویکی لیکس، در پاسخ به همه این اتهام ها می گوید:" این ادعا که دست ما به خون نیروهای ارتش آمریکا آلوده است امری ثابت شده نیست اما آنچه که کاملا معلوم است حداقل بیست هزار انسان در افغانستان جان شان را از دست دادند." او همچنین گفته است " از قرار معلوم این اسناد نشان دهنده ارتکاب جرایم جنگی است اما داد گاه باید در این مورد تصمیم بگیرد."

وب سایت ویکی لیکس وابسته به یک نهاد غیر دولتی به نام "ساین شاین پرس" است و به انتشار اسناد محرمانه ای می پردازد که از مجرای رسمی امکان علنی کردن شان وجود ندارد. این وب سایت در حفظ امنیت منابع خبری خود تخصص دارد وهرکسی می تواند اطلاعات محرمانه را به طور ناشناس وارد این سایت کند، اما یک تیم متشکل از فعالین مطبوعاتی، خبرنگاران وکارکنان این سایت است که تصمیم می گیرند که چه مطالبی دردسترس عموم قرار گیرد. این سایت از انتشار هرنوع اطلاعاتی که در حد شایع باشد و ذره ای تردید درصحت آن وجود داشته باشد، خودداری می کند. بودجه این نهاد از سوی فعالین حقوق بشروخبرنگاران وفعالین مطبوعاتی تامین می شود. وب سایت ویکی لیکس هنگامی پر آوازه شد که  یک سند محرمانه ویدئویی را درآوریل سال در جاری در رابطه با عملیات هلیکوپترهای ارتش آمریکا درعراق که مربوط  به سال ۲۰۰۷ بود به نمایش عمومی در آورد. در این سند نشان داده می شود که چگونه سرنشینان هلیکوپترهای آپاچی از روی سرگرمی آدم کشی جنون آمیز، دوازده نفر وازجمله دوخبرنگار خبرگزاری رویتر را به گلوله بستند و کشتند. انتشار یک سند محرمانه دیگر در مورد دستورالعمل رفتاربا زندانیان بازداشت گاه گوانتانامو و این که چه بر سر آنان می گذرد، این سایت را هرچه بیشتر مشهور ساخت. فعالیت این وب سایت تنها محدود به آمریکا نبوده و جنبه بین المللی دارد و تاکنون اسناد محرمانه مختلفی درباره فساد، سانسورو بزه کاری  دولت ها، سیاست مداران و موسسات بزرگ مالی و بانکی را در کشورهای دیگر از جمله چین افشا کرده است.

این سایت به خاطر مضمون فعالیتش تا به حال مخالفان زیادی را علیه خود برانگیخته است و گفته می شود با صد نوع پرونده و دعوای حقوقی روبروست. در یک مورد یک بانک سویسی""ژولیوس بایر" که بخشی از مدارک محرمانه اش توسط این سایت به دلیل زدو بند های مالی اش در کشورهای دیگر، افشا شده بود، تلاش زیادی برای مسدود کردن آن به کاربست اما موفق نشد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت " ویکی لیکس یک رسانه بی طرف نیست بلکه سازمانی است که مخالف سیاست آمریکا در افغانستان است." وب سایت ویکی لیکس ادعا می کند برخی مقامات آمریکایی این سایت را تهدیدی علیه ارتش آمریکا می دانند. ادعادیی که از قرار معلوم مورد پذیرش قرار گرفته است. در برخی محافل حتی صحبت برسر زدن اتهام جاسوسی به جولیان آسانج در میان است.

با اینکه هنوز هیچ اقدام فیزیکی علیه جولیان آسانج و همکارانش صورت نگرفته، اما این وب سایت در یک اقدام احتیاطی و پیشگیرانه یک فایل جدید باز کرده و بسیاری ازاطلاعات را درآن قرار داده تا اگر اتفاقی برای این وب سایت ومدیر مسئولش رخ دهد و مورد تعرض قراربگیرند، اسناد محرمانه دراختیار عموم قرار بگیرد.

این وب سایت که تاکنون از انتشار اسناد فوق سری خودداری کرده است و ظاهرا تصمیم هم ندارد دست به چنین کاری بزند، هنوز هزاران سند را انتشار نداده است. وزارت دفاع آمریکا، از این وب سایت خواسته است تا از انتشار بقیه اسناد خودداری کند اما جولیان آسانج این درخواست را نپذیرفته و اعلام کرده درحال تدارک مقدمات انتشار اسناد باقی مانده است. جولیان آسانج تاکنون در برابرفشارهای مخالفان و مقامات وزارت دفاع آمریکا مقاومت کرده و می گوید "اصلاحات بزرگ با آگاهی مردم صورت می گیرد" و این را راه مبارزه با فساد و جنایت علیه بشریت می داند.

به قول روزنامه گاردین" این گزارش اگرچه ممکن است حاوی اطلاعات تازه ای نباشد اما دشواری های جنگ در افغانستان را نشان می دهد".

 این اسناد همچنین نشان می دهد مهم ترین متحد امریکا یعنی پاکستان، چگونه هم شریک دزد وهم یارغافله است. نشان می دهد چگونه جمهوری اسلامی مایل به ثبات در افغانستان نیست و ضمن حمایت از دولت این کشور، مایل نیست طالبان به طور کامل شکست بخورد. این گزارش همچنین نشان می دهد که نیروهای ائتلاف و آمریکایی به جای بازسازی زیرساخت های اقتصادی افغانستان، چگونه به همراه طالبان این کشور را به ورطه نابودی می کشانند. نیروهایی که قرار بود آن کشوررا نجات دهند و دمکراسی، آزادی و خوشبختی را برای مردم آن به ارمغان آورند، چگونه هر بار با عملیات های نظامی کورشان،  باعث کشته شدن تعدادی از مردم بی گناه افغانستان می شوند.

 همان طور که در گزارش آمده، نیروهای ائتلاف و مخصوصا نیروهای ارتش آمریکا بر اساس تفکر " بگیر یا بکش" دست به عملیات نظامی می زنند. معلوم است که این نوع عملیات جنگی که به عهد بربریت تعلق دارد و در دوره غرب وحشی کلمه رمز آدمکشی و جنایات آشکارو بی شمار بود، درعصرحاضر تنها موجب رسوایی و بی اخلاقی نیروهای " رهایی بخش " است. روزی نیست که در جریان این بگیر بکش ها، و به بهانه شکار افراد و رهبران طالبان، محله ای و روستایی در هم کوبیده نشود و تعدادی از مردم در افغانستان کشته نشوند.

 نیروهای ائتلاف نه تنها نتوانستند در دل مردم آن کشور جای بگیرند، بلکه هر چه می گذرد بی اعتمادی و مخالفت با حضورشان در میان مردم بیشتر می شود. بی جهت نیست که برخی از سیاستمداران ومقامات عالیرتبه نظامی ائتلاف ازآینده جنگ اظهارنگرانی می کنند وبرخی ازکشورها تنها تحت فشار شدید واشنگتن است که به حضور نیروهای خود در افغانستان ادامه می دهند.

 

۱۸اوت ۲۰۱۰

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©