Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
"ما باید اعتراض توده ای را سازمان دهیم"

"ما باید همایش توده ای تعیین کننده ای  را بنا کنیم  "

مصاحبه با فابیو گلفی

مسئول اتحادیه کارگری"س. گ. ای . ال" ایتالیا در منطقه لومباردی که در فوروم اجتماعی اروپا صورت گرفته است

ترجمه آزاده ارفع

 

در نتیجه بحران مالی در ایتالیا و در سایر کشورهای اروپایی  نیاز به شبکه بندی میان اتحادیه ها احساس می شود.

 

مصاحبه ولفگانگ پومرن با فابیو قلفی

 

س: بحران مالی کنونی درمنطقه شمال ایتالیا چه تاثیری گذاشته است؟

 

ج: لومباردی  منطقه  تعیین کننده صنعتی در کشور محسوب میشود. به همین دلیل هم ما اولین منطقه ایی بودیم که  تاثیرات بحران مالی را احساس کردیم. خیلی از شرکت ها بسته و تعداد زیادی از کارگران نیز اخراج شدند.

 خیلی از کارخانه ها تعداد کارکنان خود را کم کرده و شرایط کار برای کارگران را بسیار دشوار نمودند. در سال گذشته در تمام نقاط ایتالیا میزان حقوق بیکاری پرداخت شده به سه برابر رسیده و این شدت کاهش میزان کسب و کار در ایتالیا را نشان میدهد.

 

س: خوب خیلی قبل از بحران مالی فعلی وضعیت در لومباردی احتمالا خیلی هم ساده نبود؟

 

ج: صحیح است. در دهه 1990  تغییر بزرگی در ساختار اقتصادی ایجاد شد. تولید صنعتی به شکل قابل توجهی اهمیت خود را از دست . اشتغال در کارخانه های بزرگ در شهر میلان کاهش یافت در صورتی که بخش خدمات همچنان جایگاه مهمتری پیدا کرد.در بخش خدمات اکثر قرادادهای دسته جمعی رضایت بخش نیست و اشتغال نیز خصلت ناپایدار دارد. در بحران مالی کنونی مشکلات بیشتر شده است زیرا اکثر کارگرانی که در بخش خدمات کارشان خصلت ناپایدار دارد هنگامی که بیکار می شوند از پوشش تامین اجتماعی برخوردار نیستند. 

 

 

س: تفاوت بین کشورهای اتحادیه اروپا چه تاثیری برای شرایط کار و حقوق در شمال ایتالیا دارد؟

 

ج: رقابت قابل توجهی در عرصه اشتغال وجود ندارد، مهاجران از جنوب شرقی اروپا نقش چندانی در این وضعیت ندارند. اما برای مثال فیات نشان داد که درهم شکستن حقوق ها( دامپنگ حقوق ها) در شرایط کنونی در اتحادیه اروپا چگونه صورت می گیرد. فیات برای کاهش حقوق ها از مرکز تولیدی خود در لهستان علیه کارگران کارخانه اش در ایتالیا استفاده می کند.  فیات تلاش می کند در جنوب ایتالیا قرار داد کاری را به کارگران تحیمل کند که بسیاری از حقوق پایه ای کار را زیر پا قرار می دهد. فیات تهدید کرده است که چنانچه کارگران این قرارداد را قبول نکنند تولید مدل جدید ماشین را به مرکز تولیدی خود در لهستان منتقل خواهد کرد.

 

 

س: در آلمان در سال های اخیر حقوق واقعی سقوط کرده است . آیا این امر روی شرایط کار در ایتالیا تاثیراتی داشته است؟

 

ج: ارزیابی این مسئله آسان نیست. حقوق ما در سطح بسیار پایینی در بین کشورهای قدیمی اتحادیه  اروپا قرار دارد. فکر می کنم که بزرگترین مشکل ما این است که حقوق ها در ایتالیا از 20 سال گذشته تقریبا اصلا افزایش پیدا نکرده است. این امر بر اثر محدودیت های قانونی است که برای جلوگیری از تورم ایجاد کرده اند. قبل از بحران مالی خیلی از شاغلینی که کار منظم و دائمی داشتند پول کافی برای زندگی حداقل را نداشتند. وضع کسانی که کارهای ناپایدار دارند به مراتب خراب تر است. و در ضمن مشاغل غیر قانونی نیز زیاد شده است که شرایط اینها وحشتناکتر از وضعیت دیگران است.

 

سطح زندگی پائین کارگران در ایتالیا واقعا یک مشکل جدی است اما علت آن اساسا رقابت بین کشورهای اتحادیه اروپا نیست. طبیعتا دلیل دیگر نیز آن است که احکام صادر شده توسط اتحادیه اروپا هر از گاهی بهانه ای به دست می دهد که به سطح زندگی کارگران تعرض شود. برای  مثال هنگامی که  اتحادیه اروپا به بهانه های مختلف مخالف پرداخت پول به  کارکنان بخش دولتی می شود این امر بطور اتوماتیک موجب حذف اضافه حقوق کارکنان این بخش می شود.

 

س: آیا این به این معنی نیست که اتحادیه ها ی کارگری در اروپا با هم بیشتر هماهنگ عمل کنند؟

 

ج: بله مطمئنا. ما" کنفدراسیون اتحادیه های اروپا" را داریم ولی این کافی نیست. ما نیاز به یک جنبش اتحادیه ایی اروپایی داریم مانند اینجا، فوروم اجتماعی، که با هم نشسته وحول یک پروژه مشخص میان خودمان به بحث بپردازیم. ما اکنون به مدت 20 سال است که چنین همکاری هائی با کاتالون( در اسپانیا) ، بادن- ووتنمبرگ( در آلمان)  داریم.

 

 

ما مشکلات مشترکی داریم و باید دست در دست هم برای یافتن راه حل پیکار کنیم.من  ایده اتحادیه اروپا را دوست دارم اما ما باید برای خودمان روشن کنیم که اختلاف منافع وجود دارد. مبارزه طبقاتی اگر بخواهیم روشن تر بیان کنیم. در یک طرف صاحبان کار و انحصارات  بین المللی ایستاده اند و در طرف دیگر کارگران. برای ما مهم است که  همایشی از توده وسیع کارگران معترض در اروپا ایجاد شود.

برای مثال در 29 سپتامبر  تظاهرات وسیعی  به دعوت اتحادیه های کارگری در بروکسل و سایر نقاط اروپا صورت خواهد گرفت. این می تواند آغازی در این مسیر باشد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©