Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ برابر با  ۰۳ جولای ۲۰۲۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳  برابر با ۰۳ جولای ۲۰۲۴

 

معمای بیانیه های حمایت از انتخابات  در سیستان و بلوچستان

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی)

نتایج مشارکت در دور اول انتخابات در سیستان و بلوچستان ۳۰ و یا ۴۰ درصد اعلام شده بود، اما جزئیات نتایج بنا به گفته یک فرد مطلع کاملا سری  نگهداشته شده بود. ولی رقم مشارکت حتی به مراتب از ۳۰ درصد هم پایین تر بوده است.  اما برای انتخابات دور دوم،   حالا  بدنبال انتشار بیانیه هایی  از جانب مولوی عبدالحلیم قاضی و مولوی  عبدالله ریگی  بیانیه  دیگری از جانب مجمع مشورتی پخش شد  که علاوه بر دو مولوی ذکر شده، اسامی  مولوی بدری و حافظ اسمعیل هم پای  امضای آن آمده اند.

با توجه به اینکه این افراد  از نزدیکترین افراد به مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و از گردانندگان ارشد نهاد مکی هستند،  این بیانیه ها نشان دهنده تایید  مولوی نه تنها برای شرکت در انتخابات، بلکه در این دور حمایت از پزشکیان هست. هرچند مولوی عبدالحمید  و پسرشان حافظ محمد طیب ممکن است تا آخر بنا به  مصلحت تاکتیکی امضا هم نکنند و حتی بگویند از کسی حمایت نمی کنند، ولی نگویند انتخابات را تحریم می کنند و یا در رای گیری شرکت نمی کنند.

اگر این بیانیه ها واقعا جعلی است این مولوی ها باید صراحتا آنها را تکذیب کنند. اگر آنها از حمایت مولوی  عبدالحمید برخوردار نیستند، مولوی هم  اعلام کنند که از تصمیم این مولوی ها و مجمع مشورتی حمایت نمی کند و یا بگوید آنها هیچ مشورتی در این رابطه با مولوی نداشته اند.

بنظرم کمتر می توان تردید کرد که مولوی حتی اگر صریح خودش نامی هم نبرد  ولی تمایل به تایید پزشکیان داشته و دارد.

مشکل بعضی این است که تصور می کنند مولوی قهرمانی است که هرگز دست به تایید و حمایت کسی  نمیـزند و یا حتی می گویند  مولوی   انتخابات را مطلقا تحریم کرده است. حالا که این توهمات مقدس مابانه دست شان را در حنا گذاشته است سعی می کنند آنچه را رخ داده انکار و یا توجیه کنند.

مولوی از ابتدای حادٹه خونین و به صورت ناخواسته ای به حاشیه ای از سیستم پرتاب شد که را ه گریزی آز آن نداشت و  البته  بعد انتقادات خود را نسبت به حاکمیت  توسعه داد ولی همیشه در صدد یافتن راهی بوده که خود را در صف ساختار شکنان قرار ندهد.  بنظرم اکنون او فرصت  این را یافته که فاصله خود با سیستم را تا جائی که ممکن است کم کند. 

حال این مهم نیست که چند نفر یا گروه سیاسی   و چند مدیا  در خارج ( که جای نام بردن آنها در اینجا نیست)  سود شان در این است که  قسم یاد کنند که مولوی هرگز  دست از تحریم برنداشته و به حمایت کسی نرفته است و نخواهد رفت.

مسلما حمایت مولوی از انتخابات  و یا  کاندیدا های مشخص  او را  در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد.  از حالا بسیاری چنین کاری را  خیانت به قربانیان جنبش مهسا و قربانیان جمعه های  خونین زاهدان و خاش می دانند.  موضع مولوی به احتمال قوی شکاف های بیشتری را دامن می زند و احتمالا بخشی از نیروهای مذهبی طرفدارش را در استان  بسوی مولوی عبدالغفار، جیش العدل و و یا انصار الفرقان خواهد  راند.

با توجه به اینکه بعضی از مولوی های شورای هناهنگی مدارس اهل سنت،  همچون مولوی عبدالحکیم سیدزاده، مولوی کُرد و مولوی حسین زهی و کسان دیگری  قبلا به صورت قاطعی تحریم انتخابات را مطرح کرده بودند عملا توانائی توجیه موضع مکی را نداشته  و  در شرایط بحرانی و تضعیف مولوی عبدالحمید بشکلی با او در می افتند. هرچند.مولوی عبدالحکیم سیدزاده هم در یک پیام در  روز ۳ ژوئیه (امروز پخش شده) نوشته است که "اخبارحاکی از آن است که برخی ارداتمندان شیخ الاسلام تمایل دارند به پزشکیان رای دهند".  روشن است که در اینجا مولوی عبدالحکیم همه و یا بعضی بیانیه های ذکر شده را تایید و علیرغم موضع قبلی خود، با دید مثبتی  از شرکت در انتخابات  و حمایت از پزشکیان صحبت می کند. 

مولوی های قدرتمند  دیگری هم در استان هستند که تا کنون تلاش کرده اند به عنوان تکیه گاههای سیستم  محسوب شوند و اغلب با مولوی  زاویه داشته اند، مثل مولوی سلامی، مولوی ساداتی و مولوی عبدالرحمن چابهاری. 

مشکلی که نمی توان جدی گرفت این است که چنانچه مولوی های مجمع شورای مکی با حمایت مولوی عبدالحمید این کار را کرده باشند،  آنوقت انتظار دارند که مولوی عبدالحمید در شرایط بحرانی ( چون احتمال سرریز شدن انتقاد نسبت به آنها بسیار زیاد است)  هم ازنظر اخلاقی مورد حمایت قرار بدهد.

بر این اساس  است که من میـگویم مولوی اساسا از انتخابات حمایت کرده و بطور نسبتا روشنی اکنون حمایت از پزشکیان را هم تایید کرده است. چنین موضعی عملا نه تنها برای مولوی عبدالحمید بلکه تا حدودی برای مردم بلوچستان سنگین خواهد بود  چون رشد نیروهای مذهبی رادیکال را تسهیل و ارتباطی را که با مردم ایران ساخته شد، تضعیف می کند. از جهت دیگر  همانطور که قبلا نوشته ام  این یک  فرصت دیگر و بسیار مهم هم پیش روی مردم در بلوچستان می گذارد که در مقابل ساختار های وابسته دلالی مذهبی و سرطایفه ای بایستند و مستقلا در جهت تحریم این انتخابات و در همبستگی با اکثریت عظیم سایر مردم کشور و یا کردستان قدم بردارند.

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی) - لندن ـ سوم ژوئیه ۲۰۲۴

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©