Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ برابر با  ۰۳ جولای ۲۰۲۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳  برابر با ۰۳ جولای ۲۰۲۴

 

سیستان و بلوچستان:  "نه" در دور اول انتخابات

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی)

 نتایج دور اول این انتخابات علیرغم همه ترفندهای سازمان یافته و  پیچیده گزینشی  و احتمال رقم سازی و تقلب گسترده در کشور  بدون احتساب آرای باطله در کل کشور  ۴۰.درصد اعلام شد که پایین ترین رقمی است که در  ۱۴ دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت شده است. احتمالا این روند اعتراض در دوره دوم هم ادامه خواهد یافت.

در دوران جنبش مهسا/ژینا و پس از آن سیستان و بلوچستان به حساس ترین موضوع کنترل در سیستم حاکم در آمد. آنچه رژیم  قبلا عادی جلوه می داد، فروریخت و آنچه را که مردم هم بدیهی می دیدند زیر سؤال رفت.  اما  رژیم در تمام این دوران تبلیغ  کرده است که شرایطـ عادی شده است و  با همین  هدف  به ارقام سازی و دروغ بافی پرداخته است. 

مهندسی کردن انتخابات در این استان آز طریق دلالان مذهبی و طایفه ای در گذشته  چندان پیچیده هم نبوده است و بازهم توسل  به همان شیوه ها  کاملا از میان نرفته است ولی  امکان بکارگیری آنها  بسادگی گذشته وجود ندارد.

در مورد نتایج  دور اول  دوره چهاردهم در استان  سیستان و بلوچستان  در گزارش های رسانه ای داخل کشور  دو رقم ۳۰ و ۴۰ درصد مشارکت وسیعا پخش شده است. رقم ۴۰ درصد را  مقامات استانی وسپس  ایرنا،  تسنیم،  ایسنا و مهر و دیگران کپی پیست کرده و تبلیغ کرده اند.  رقم ۳۰ در صد.که در ابتدا مطرح می شد در سایت مشرق هنوز هست و این رقم  در کنار  ارقام دیگر  استانها  که  با هم انطباق دارند، وجود دارد.  در همان حال ارقام بسیار پراکنده حوزه ها ی سیستان و  بلو چستان کاملا امکان راست آزمائی و  ارزیابی از نرخ مشارکت را نمی دهد چون  که جمعیت های واجد شرایط در آن حوزه ها ذکر نشده اند.

در دور اول مولوی عبدالحمید  موضع مبهمی  گرفت که نه سیخ بسوزد و نه کباب. ولی سخنانش بنحو متناقضی قابل تعبیر بود  و نفی " یکدستی"  در سیستم اساسا موجب تعبیر مثبت طرفداران پزشکیان شد بطوری که  عده ای از افراد خیلی نزدیک به مولوی  مانند باقر کرد در راس ستاد انتخاباتی استانی  پزشکیان  از آن استفاده کردند. هر چند با همین  تعبیر  بعضی از نزدیکان دیگر مولوی که عمدتا نقش سرطوایف و یا تجار ثروتمند را داشتند ( مثلا حاجی الله نظر شه بخش )  بنفع قالی باف   ( و یا بعضی احتمالا بنفع جلیلی) عمل کردند.

اکنون که انتخابات به دور دوم کشیده شده است بعضی از جنب و جوش های حول نهادهای مکی نشان می دهد که حمایت از پزشکیان  از طرف نهاد مکی تایید شده است. مثلا مفتی عبدالحلیم قاضی،  استاد حدیث دارالعلوم زاهدان در کلاس درس ۱۲/تیر۱۴۰۳ گفته است که "دکتر پزشکیان کاندید اصلح است و به ایشان رای بدهید و دیگران را نیز مطلع سازید".  و چند ساعت بعد مجمع مشورتی مدرسه مکی که شامل همه نزدیکان مولوی است حمایت از پزشکیان را صریحا به این صورت اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى‌ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً؛

«همانا خداوند فرمانتان مى‌دهد که امانت­ها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه خداوند شما را بدان پند مى‌دهد. بى‌گمان خداوند شنواى بیناست.»

صدق الله العظیم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

با آرزوی سعادت برای مردم شریف و نجیب ایران سرفراز

با توجه به بررسی دیدگاه های مطرح شده توسط نامزد های انتخابات ریاست جمهوری ایران

از این رو تامین منافع و خواسته های به حق مردم سربلند ایران را در نگاه بلند و بدون تبعیض  جناب دکتر مسعود پزشکیان دیده و حمایت کامل خویش را از ایشان اعلام می داریم.

ومن الله التوفیق

مجمع مشورتی حوزه دارالعلوم مکی زاهدان (مولانا عبدالغنی بدری، مولانا عبدالله ریگی، مفتی عبدالحلیم قاضی و حافظ محمد اسماعیل ملازهی حفظهم الله)

بنظرم علیرغم این که اسم مولوی در اینجا نیست  ولی این بمعنی حمایت صریح مولوی عبدالحمید از پزشکیان هم هست.  حمایت صریح   برای او می تواند بهای سنگینی داشته باشد چون بخش وسیعی از مردم حوادث خونین زاهدان و خاش را فراموش نکرده اند.

این هم روشن است که پزشکیان در این دوران بحرانی  تجسم  ترس از جنبش مهسا و  مامور بسیج و   تلاش جدی برای به خاک سپاری آن جنبش انقلابی بوده و هست.  وقتی او  سخن از تداوم و  نجات  انقلاب   و یا  نجات ایران و سر بلند کردن و استقلال آن می کند و به زبان  رایج خامنه ای( در سنت خمینی)  بر  علیه انقلابی بپا می خیزد، که نام «زن، زندگی، آزادی» بخود گرفته است.  او   با لباس سپاه در مقابله با آن انفلاب  آماده میـشود و این در واقع یک موج دیگر ضد انقلاب است که به این شکل نرمتر در کنار خامنه ای می ایستد.

همانطور که اشاره کردم حمایت از پزشکیان برای مولوی بهای سنگینی خواهد.داشت چون پزشکیان امکان حل مسئله را ندارد.  چرا پزشکیان و یا دیگر کاندیداها به زاهدان  نرفتند؟ چون رفتن به زاهدان دیدار با مولوی را لازم می کرد ولی،  تا جائی که متوجه میـشویم، برای دستگاه امنیتی ( و مسلما خامنه ای) چنین دیداری  یک خط قرمز به حساب می آید.

بنابراین همانطور که بخش مهمی از جمعیت سیستان و بلوچستان با روشی عقلانی و در ادامه اعتراضات دوران جنبش انقلابی مهسا عمل کردند و به این انتخابات فرمایشی نه گفتند این بار نیز انتظار می رود که اعتراض خود را  همراه با مردم سراسر ایران،   با نه گفتن ادامه دهند و بدام دلالان مذ هبی و سرطایفه ای نیفتند. 

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی)- لندن ـ  دوم ژوئیه ۲۰۲۴

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©