Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
برنامه ی رادیوئی

برنامه ی رادیوئی

ایران در آئینه ی آمار

 

برنامه ای از مریم امانی

 

سرزمین گسترش زندان های جهنمی، رونق چک های برگشتی، سوتغذیه کودکان، آسم، ایدز، آلودگی مرگبار هوا، سکته قلبی و تورمی که سرباز ایستادن ندارد. درست در شرایطی که مافیاهای حکومتی برای تقسیم قدرت در بالا به جان هم افتاده اند؛ و جنبش دانشجویی در پائین شروع فصل تازه ای از پیکار ضد دیکتاتوری را با فراخوان به اعتراض سراسری در دانشگاهها تدارک می بیند، اینها عناوین بخشی از آمارهای روزهای اخیر است. برای خلاص شدن از شر این آمارهای سیاه، برای رهایی اکثریت عظیم مردم ایران از گرداب مخوف بحران اقتصادی و اجتماعی ای جاری که روز به روز قربانیان بیشتری می گیرد  هیچ چاره ای جز خالی کردن زیر پای دیکتاتوری و برچیدن بساط نظام ولایت فقیه باقی نمانده است.

 

در استان یزد هر ۷۵ دقیقه یک نفر وارد زندان‌ می‌شود

مدیرکل زندان‌های یزد از حضور ‌٢ هزار و ‌٧٩١ زندانی شامل یک هزار و ‌٨٠۵ محکوم و ‌٩٨۶ متهم در سه زندان، یک کانون اصلاح و تربیت و دو زندان باز استان یزد خبر داد. براساس آمار حشمت‌الله حیات‌الغیب از مجموع زندانیان زندان‌های استان یزد ‌٢/٣۶ درصد معادل هزار و ‌١٩ نفر بومی و ‌٨/۶٣ درصد معادل یک هزار و ‌٨١٠ نفر غیربومی هستند. ورودی زندان‌های استان در سال ‌١٣٨٨، پنج هزار و ‌٢٩٠ نفر و در سال ‌١٣٨٩، شش هزار و ‌۵۵١ نفر بوده که با رشد ‌٣٠ درصدی در تعداد ورودی زندانیان همراه بوده است. حیات‌الغیب میانگین سنی زندانیان استان را ‌٣٩ ـ ‌٣٠ سال اعلام کرد. وی ورودی روزانه و ماهیانه زندان‌های استان را به ترتیب ‌١٩ و ‌۵٧۶ نفر اعلام کرد و ادامه داد: به ازای هر ‌٧۵ دقیقه یک زندانی وارد زندان‌های استان یزد می‌شود.

 

برگشت روزانه 18 هزار چک

برگشت خوردن روزانه 18 هزار چک امروز دیگر برای برگه‌های چک آن هم با مهر و امضا اعتباری باقی نگذاشته است.این در حالی است که به اعتراف کارشناسان اجتماعی و قضائی زندانی شدن به خاطر چک بی محل از شایعترین جرمهای محکومان زندانهاست. براساس آمار مجید ابهری مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در سال 84  تعداد چکهای برگشتی 5/3 میلیون بود. این تعداد در سال 88 به 5 میلیون رسید. در سال جاری آمارچکهای برگشتی به 5/5 میلیون افزایش یافته است. وی افزود: ارزش ریالی چکهای برگشتی در سال 89 به بیش از 25 هزار میلیارد تومان می رسد و این  در حالی است  که به علت اطاله دادرسی بسیاری از مال باختگان از پیگیری پرونده مالی خود صرف نظر می کنند.

 

یک سوم کودکان ایران سوءتغذیه دارند

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران  تصریح کرد: حدود یک سوم کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند. وی با اشاره به اینکه سوءتغذیه در نقاط مختلف کشور متفاوت است، گفت: ممکن است در یک استان فقط 5 تا 6 درصد کودکان دچار کمبود وزن باشند اما در برخی از استانهای دیگر کشور این عدد به 20 درصد هم می رسد.وی همچنین افزود: سوءتغذیه شامل لاغری، کمبود وزن و قد و همچنین چاقی می شود. درضمن وی عفونت‌هاي تنفسي را شايع‌ترين بيماري‌هاي كودكان در كشور عنوان كرد. غلامرضا خاتمي، فوق‌ تخصص گوارش اطفال شايع‌ترين بيماري‌هاي كودكان در كشور را به ترتيب اسهال و عفونت‌هاي تنفسي عنوان كرد و گفت: در حال حاضر به دليل افزايش اطلاعات خانواده‌ها اسهال كاهش يافته است ،اما اكنون عفونت‌هاي تنفسي به عنوان قاتل نخست كودكان در كشور مطرح است.

 

آمار شیوع علائم آسم در کلانشهرهای ایران رو به افزایش است

یک فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: در ایران میانگین شیوع علائم آسم 48/7 درصد و در افراد زیر 18 سال 14/13 درصد است که این آمار در کلانشهرها در حال افزایش است به طوریکه این بیماری سالیانه موجب مرگ بیش از سیصد هزار انسان در جهان می شود. نشانه های بالینی آسم عبارتند از سرفه ، خس خس مکرر، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه که ممکن است در برخی دیگر از بیماری های ریوی نیز مشاهده شوند و اغلب در هنگام شب بدتر می شود، این علائم به ویژه در هنگام ورزش، برخورد با مواد حساسیت زا ، دود سیگار، هوای سرد، عفونت های ویروسی دستگاه تنفس و نیز هیجان تشدید می شود.

هواي تهران 5 برابر شهرهاي پاک آزبست دارد

آزبست موجود در هواي شهر تهران 30 تا 50 برابر آزبست موجود در شهرهاي پاک دنيا است. خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران با اشاره به خطرات آزبست براي سلامت افراد و به ويژه سالمندان و کودکان گفت: اين محصول در لنت ترمز و صفحه کلاج مورد استفاده قرار مي گيرد که سلامت شهروندان را به خطر مي اندازد. يوسف رشيدي، مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران  گفت: بعد از ممنوعيت استفاده از آزبست در سال 79 ديگر پايشي در خصوص آزبست موجود در هواي شهر صورت نگرفت اما در سال 88 در 30 نقطه شهر 30 نمونه برداشت شد که در آن 500 هزار ليف آزبست مشاهده شد که اين مقدار 30 تا 50 برابر آزبست موجود در شهرهاي پاک است. وي ادامه داد: اين پايش ها از سال 88 ادامه يافت و متوجه شديم که به دليل سايش لنت ترمز و صفحه کلاچ در محيط هاي پرترافيک آزبست موجود افزايش مي يابد. مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران خواستار لزوم نظارت مصوبه سال 79 شوراي عالي محيط زيست شد و افزود: اگر مي خواهيم که ميزان آزبست موجود در هواي شهر تهران کاهش يابد بايد قطعه سازان را وادار سازيم که در محصولات خود از آزبست استفاده نکنند تا ميزان آن به 5/1 کاهش يابد.

 

مرگهای قلبی در ایران بالاتر از آمارهای جهانی است

نوحی، از انجمن قلب و عروق ايران، با اظهار نگرانى از شيوع بيماريهاى قلبى و عروقى در كشور، گفت: در ايران درصد بالاترى از شيوع مرگ و ميرهاى ناشى از بيمارهاى قلب و عروق كه در دنيا ديده مى شود وجود دارد كه اين مى تواند نگران كننده باشد. آمارها نشان مى‌دهد كه متأسفانه ۳۳ تا ۳۸ درصد مرگ‌ها در كشور به علت بيمارى‌هاى قلب و عروق اتفاق مى‌افتد كه اين موضوع يك اشكال جدى است لذا بايد پيشگيرى از بيمارى‌هاى قلبى و عروقى را از زمان جنينى فرد آغاز كرد.

نرخ رسمی تورم پايان فروردين به 13.2 درصد افزايش پيدا کرد

بانک مرکزی نرخ تورم منتهی به 12 ماهه منتهی به فروردين ماه امسال را به نسبت مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد اعلام کرد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در فروردين ماه1390 نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزايش يافت به نحوی که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 19.7درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردين ماه1390نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردين ماه 1389 معادل 13.2درصد است. بانک مرکزی، پیش از این نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفندماه 89 را معادل 12.4 درصد اعلام کرده بود.

 

 ۱۲ درصد از زنان زندانی ايران به ايدز مبتلا هستند

مديرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های ايران اعلام کرد که هم‌اکنون ۱۲.۱ درصد از زندانيان زن ايران مبتلا به ويروس اچ‌آي‌وی هستند. زنان چهار درصد زندانيان کشور را تشکيل مي‌دهند. تزريق با وسايل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، رابطه جنسي، دريافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال ويروس از مادر به کودک از جمله راه‌های انتقال ويروس اچ‌آي‌وی است. طبق آمار رسمی ،مبتلايان به ايدز در ايران تا فرودين سال گذشته در مجموع ۲۰ هزار و ۹۷۵ نفر بوده‌اند كه ۹۲.۶ درصد آنان را مردان و ۷.۴ درصد را زنان تشكيل مي‌دادند. اين آمار نسبت به سال ۸۸ رشد داشته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا مهر ماه سال ۸۸، آمار افراد مبتلا به ايدز را در کشور  ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر اعلام کرده بود.این بیماری چهارمین بیماری کشنده در جهان است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©