Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ برابر با  ۲۶ فوريه ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹  برابر با ۲۶ فوريه ۲۰۱۱
آیران در آئینه آمار، برنامه رادیوئی از مریم امانی

آیران در آئینه آمار، برنامه رادیوئی از مریم امانی

 

ادامه فرار نخبگان، متخصصان و سرمایه های انسانی از کشور، صدر نشینی ایران در اعدام ها، انباشت زندان ها از زندانیان، گسترش سرقت و رواج بیماری هایی که نه فقط با فرهنگ نادرست مصرف که بیش از آن با فقر و تهیدستی روزافزون مردم، آلودگی هوا، و استرس دائمی ناشی از زندگی درآمیخته با ناکامی و فقر چشم انداز روشن از آینده؛ تصویری است که آمارهای روزهای اخبر بازتاب می دهند؛ تصویری که روز به روز تیره تر می شود و در بطن این تیرگی تنها مایه امیدی که اکنون می درخشد عروج دوباره جنبش ضد استبدادی مردم ایران است. همین جنبش است که اگر استمرار یابد می تواند با حل علت بلافصل بحران همه جانبه کنونی در کشور، یعنی برچیدن بساط نظام فقاهتی زمینه  حل سایر مشکلات اجتماعی را نیز فراهم آورد.

 

 

فرار مغزها از جمهوری سرکوب

ارزش سرمايه‌هاى انسانى منتقل شده از مهاجرت نخبگان از ایران به آمریکای شمالی سالانه حدود 250 ميليارد دلار است. براساس آمار معاون وزیر علوم تعداد نخبگان مهاجر ایرانی در آمریکای شمالی بیش از بيش از 250 هزار نفر است.

 

13 هزار زندانی جرائم مالی و مهریه در زندانهای کشور

رئیس سازمان زندانها گفت: در حال حاضر در حدود 13 هزار نفر زندانی جرائم غیرعمد، مالی و محکومان مهریه و نفقه در زندانهای سراسر کشور، زندانی هستند که چک و تصادفات و مهریه بیشترین تعداد زندانیان را تشکیل می دهند. براساس این آمار پس از چک، تصادفات، مسائل مهریه و نفقه در ردیف های بعدی به عنوان بیشترین علل زندانیان جرایم مالی قرار دارند.

 

سرقت در صدر پرونده های قضائی

بیشترین آمار پرونده های قضایی مربوط به سرقت است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت:52 درصد پرونده های ورودی به قوه قضائیه در ماه آبان امسال به 10 عنوان جرم به ترتیب شامل سرقت، ضرب وجرح عادی، صدمه بدنی غیرعمدی شامل تصادفات خودرو، توهین، اعتیاد به مواد مخدر، حمل و نقل مواد مخدر و نظایر این ها و 48 درصد این پرونده ها به بیش از یکهزار عنوان جرم دیگر مربوط بوده است.

 

68 درصد جرایم ریشه در مواد مخدر دارد

براساس آمارهای آسیب شناسان اجتماعی 68 درصد جرایمی مانند دله دزدی، زورگیری، کیف قاپی، سرقت های مسلحانه و گروگانگیری ریشه در مواد مخدر دارد. تعییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی باعث بالارفتن تولید مواد روانگردان  و در نتیجه افزایش تعداد معتادان به این مواد شده و برهمین اساس بزهکاران، تولید کنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان گروه اول مجرمان مواد مخدر را تشکیل می دهند.

 

بیماری خاموش در استخوانهای ایرانیان لانه کرده است

به گفته دکتر اسماعیل جلالی تبار، متخصص غدد  سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران دو برابر استاندارد کشورهای اروپایی است اما سرانه مصرف شیر یک سوم کشورهای پیشرفته است. سرانه مصرف نوشابه در ایران 24 لیتر و در جهان 12 لیتر است، در حالی که سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از 80 لیتر و در کشورهای توسعه یافته حدود 300 لیتر است. افزایش وزن، پوسیدگی دندانها و پوکی استخوان  از عوارض مصرف نوشابه های گازدار است. براساس داده های جدید تحقیقاتی شیوع بیماری خاموش "پوکی استخوان" به سراغ افراد میانسال جامعه رفته و سنین 40 تا 50 سال را تهدید می کند به طوری که 70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال کشور به این بیماری دچار شده اند. به اعتراف وزیر بهداشت حدود دو میلیون زن در معرض خطر شکستگی ناشی از استئوپروز در کشور هستند که نیاز به توجه جدی دارند.

 

اعدام ۴۳ نفر در بهمن ماه و ۳۱۳ نفر در طول ۱۱ ماه در سال ۱۳۸۹

اجرای حکم اعدام که در دی ماه گذشته به شدت در ايران افزايش يافته بود در ده روز اول ماه جاری نيز به همان شکل دنبال و ۲۳ نفر در ده روز اول دی ماه اعدام شدند. ۱۰ نفر در ۱۰ روز دوم و ۱۰ تن ديگر نيز در دهه‌ی سوم ماه جاری طناب دار بر گردن‌شان آويخته شد. از ابتدای سال جاری ۲۳۱ نفر به اتهام و جرائم مربوط به مواد مخدر، ۲۷ نفر به اتهام «تجاوز به عنف»، ۲۳ نفر به اتهام «محاربه»، ۱۴ تن به اتهام «قتل» ۱۱ نفر با داشتن اتهامات «سياسی» و ۷ نفر به اتهام آدم‌ربايی در ايران اعدام شده‌اند. ايران در طول ۱۱ ماه بر اساس گزارش‌های اعلام شده از «منابع رسمی و دولتی و قضايی» شاهد اعدام ۳۱۳ شهروند بوده است.

 

100 هزار نفر از فرهنگیان کشور دیپلم و زیر دیپلم هستند

براساس آخرین آمار مرکز فناوری، اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، 100 هزار نفر از فرهنگیان کشور مدرکشان دیپلم یا حتی زیر دیپلم است. براساس این آمار 27 هزار و 80 نفر از نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدرکشان زیر دیپلم است که سه درصد از کل فرهنگیان را تشکیل می دهد. همچنین 70 هزار و 842 نفر در بین فرهنگیان مدرک دیپلم دارند که 7.9 درصد از کل فرهنگیان هستند که این دو دسته مجموعا 10.9 درصد از جامعه فرهنگیان را شامل می شوند. فاطمه قربان ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این عنوان کرده بود که 30 درصد از معلمان دوره ابتدایی مدرک دیپلم دارند.

 

سرطان ریه ؛ ناقوس مرگ مردان سیگاری

دکتر علی یعقوبی، جراح عمومی با اشاره به شیوع بالای سرطان های دستگاه گوارش در مردان گفت: 50 درصد مبتلایان سرطان ریه در هنگام مراجعه به پزشک غیر قابل جراحی هستند، و از بین 25 درصد بیماران که جراحی می شوند فقط 5 درصد آنها برای مدت پنج سال زنده می مانند. ابتلا به سرطان ریه در ایران به دلایل بسیاری از جمله قلبی و عروقی و استعمال سیگار و قلیان نسبت به 5 سال گذشته 100درصد افزایش یافته است.

 

وضعیت بحرانی مصرف میوه و سبزیجات در کشور

سرانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد . دکتر جلیل کوهپایه زاده مسئول اداره مراقبت عوامل خطر غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به این بحران گفت: طبق آخرین آمار فقط حدود 11 درصد از مردم روزانه 5 واحد میوه و سبزی مصرف می کنند.افرادی که فعالیت جسمانی کمی دارند، سیگاریها و افرادی که فشار خون و افزایش وزن دارند و از میوه و سبزیجات کمتر استفاده می کنند افراد پرخطر جامعه محسوب می شوند و 52 درصد افراد در سنین 45 تا 60 سال در معرض خطر هستند.

 

95 درصد زنان و مردان 45 تا 65 سال ایرانی فشار خون دارند

براساس آمارهای سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت 59 درصد زنان و 36 درصد مردان 45 تا 65 سال کشور مبتلا به فشارخون بالا هستند؛ در کشور میزان مصرف سبزی و میوه روند کاهنده‌ای دارد، حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این میزان در حال افزایش است. براساس آمار جزایری حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال کشور قند خون بالا دارند و قند خون بالا زمینه را برای بروز بیماری دیابت فراهم می‌کند. کلسترول بالا در 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال کشور وجود دارد و کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.بر اساس این امار فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله در کشور روزانه 5 واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©