Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ برابر با  ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳  برابر با ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴

اعلامیه مشترک

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

حزب کمونیست ایران

 

در محکومیت آزادی حمید نوری

"حقوق بشر"، ابزاری برای حفظ منافع دولت های غربی

 

 امروز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ برابر با  ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴، بار دیگر یک مجرم محکوم شده در دادگاه یک کشور اروپائی با گروگان های اروپائی در تهران مبادله شد. اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرده حمید نوری  که در دادگاه عالی سوئد به حبس ابد محکوم شده ، با با دو زندانی پیشین سوئد در تهران مبادله شده است. او سپس افزود : «می‌توانم اعلام کنم که یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو زندانی پیشین سوئد در ایران در هواپیما به مقصد سوئد هستند.» . یوهان فلودروس شهروند سوئدی در بهار سال ۱۴۰۱ بازداشت و از آن زمان در ایران زندانی بوده است. حمید نوری دادیار سابق زندان گوهردشت، پس از ۹۳ جلسه محاکمه‌ای که ۹ ماه به طول انجامید با حضور گروه کثیری از شاهدان و دادخواهان  به حبس ابد محکوم گردیده و در زندان استکهلم به سر می برد. معاوضه یک جنایتکار که جنایاتش در یک دادگاه علنی به اثبات رسیده و میزان محکومیت اش نیز روشن شده با دو گروگان، خاک پاشیدن در چشم عدالت و در چشم هزاران خانواده دادخواه است. هر چند حمید نوری به دلیل نگاه ویژه دولت سوئد به بده بستان های سیاسی از چنگ عدالت و قانون گریخته است اما پروسه محاکمه او و نقش خانواده های دادخواه و شاهدان جنایات تابستان ۱۳۶۷ سند روشن محکومیت رژیم اسلامی در افکار عمومی مردم ایران و جهان است که در دهه خونین شصت و در تابستان شصت و هفت ده ها هزار نفر از جوانان کشور را به چوبه های دار آویخت.

برخورد گزینشی دولت های اروپایی و آمریکا با مسئله حقوق بشر امر تازه ای نیست. قربانی کردن حقوق بشر به پای منافع سیاسی این کشورها بارها اتفاق افتاده است. آنها حتی در این راه استقلال قوه قضائیه شان را نیز نادیده گرفته اند. همین نگاه گزینشی و دورویانه باعث شده تا دولت جنایتکار جمهوری اسلامی با گروگان گیری هدفمند، به نجات تروریست ها و دیپلمات ـ تروریست های خود در اروپا و آمریکا مبادرت ورزد. مبادله کاظم دارابی قاتل دکتر شرفکندی و همراهانش در "رستوران میکونوس" پس از پانزده سال زندان با یک تبعه آلمانی، مبادله اسدالله اسدی که به دلیل "برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری تروریستی" در بلژیک محکوم شده بود با اولیویه وندکاستل امداگر گروگان گرفته شده بلژیکی از دیگر نمونه هاست. گروگان گیری نازنین زاغری شهروند ایرانی ـ بریتانیایی  و سپس آزادی او با پرداخت میلیون‌ها پوند از مطالبات دولت ایران از سوی بریتانیا یا آزادی جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی ـ آمریکائی توسط باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریا با ارسال"چندین صندوق پول با هواپیما به ایران " ، نمونه هایی از باج گیری جمهوری اسلامی از طریق گروگان گیری است که دولت های غربی به آن تن داده اند. بر پایه این تجارب است که رژیم جمهوری اسلامی با دستگیر کردن شهروندان غربی و یا افراد دو تابعیتی تلاش می کند از کشورهای اروپائی و آمریکایی باج خواهی کند و تاکنون نیز در این راستا به دلیل نگاه گزینشی و معامله گرانه دولت های غربی، موفق عمل کرده است.

نگاهی به تجارب فوق نشان می دهد که نگاه دولت های غربی به حقوق بشر نگاهی کاسبکارانه و بر پایه منافع دولت هایشان تنظیم شده است. موضع آنها در قبال حقوق بشر در کشورهای متحدشان همچون عربستان سعودی و یا جنایات ارتش اسرائیل در غزه بیانگر این دوروئی آشکار و نفرت انگیز است. استفاده آنها از حربه حقوق بشر علیه رژیم های غیرمتحد و یا متخاصمی همچون جمهوری اسلامی همواره بر پایه اهداف سیاسی تعریف شده است. این نکته ای است که تمامی فعالان ایرانی حقوق بشر در غرب باید به آن توجه ویژه مبذول دارند. بی توجهی به این نکته می تواند عواقب بسیار وخیمی برای مبارزات مردم ایران و بویژه برای جنبش قدرتمند دادخواهی داشته باشد. باید همواره بر استقلال عمل جنبش دادخواهی و فعالیت های حقوق بشری تاکید کرد. ریشه های این مبارزه و بویژه دادخواهی باید در داخل کشور و بر متن جنبش های متحد و مبارز مردمی استوار باشد و نه همسو با منافع ویژه قدرت های خارجی که حقوق بشر را گاه به عنوان ابزار پیشبرد سیاست های خود تبدیل می کنند.

ما به عنوان مدافعان آزادی های بی قید و شرط سیاسی و همگامان همیشگی جنبش قدرتمند و مردمی دادخواهی، ازادی حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت توسط دولت سوئد را بشدت محکوم می کنیم و آن را ضربه ای به عدالت و جنبش دادخواهی می دانیم. ما یقین داریم که خیزش انقلابی ژینا در فردای پیروزی خود، در دادگاه های مستقل و مردمی و به دور از انتقام جویی غیرانسانی، به تمامی جنایات کارگزارن رژیم خواهد پرداخت و به روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت کمک خواهد کرد. هزاران خانواده دادخواه در ایران حق دارند از سرنوشت عزیزان شان که جان شان توسط جمهوری اسلامی گرفته شده، مطلع گردند و همه آمران و عاملان این جنایات را بشناسند. تنها از این طریق است که می توان جلو تکرار چنین فجایعی را در ایران فردا و آزاد گرفت.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

 

 حزب کمونیست ایران

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ برابر با  ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"حقوق بشر مسأله غرب نیست"

 

آزادی حمید نوری اولین آزادی یک تروریست محکوم شده در اروپا نیست. چند ماهی پس از جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران، کشور بلژیک اسدالله اسدی تروریست محکوم به برنامه‌ریزی و اقدام برای بمب گذاری در برنامه مجاهدین خلق در پاریس نیز در قبال آزادی یک شهروند بلژیکی زندانی در ایران آزاد شد.

 

شیرین عبادی اولین برنده ایرانی جایزه نوبل صلحشیرین عبادی اولین برنده ایرانی جایزه نوبل صلح

شیرین عبادی اولین برنده ایرانی جایزه نوبل صلحعکس: Jean-Francois Badias/AP Photo/picture alliance

شیرین عبادی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «اگر مجموع اینها را کنار هم بگذاریم یک اصل بیش از پیش ثابت می‌شود و امیدوارم هم وطنان متوجه این نکته باشند که اروپا به فکر منافع خودش است و به هیچ وجه مسأله حقوق بشر در ایران مورد نظر دنیای غرب نیست.»

 

 

شیرین عبادی می‌گوید: «به همین دلیل اروپا از این پس شاهد ترورهایی خواهد بود که جمهوری اسلامی و اعوان و انصارش در اروپا مرتکب خواهند شد چون حتی اگر دستگیر شوند، خیلی راحت دولت ایران شهروندان اروپایی را گروگان  گرفته و آنها را مبادله می‌کند.»

 

خانم عبادی تصریح می‌کند که قرارداد استرداد مجرمین یک توافق معمول میان دولت‌ها است اما به عقیده او  باید مجرمینی که اقدامات تروریستی انجام داده یا متهم به قاچاق اسلحه و مواد مخدر هستند، از این توافق مستثنا شوند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©