Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۲ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۲ فوريه ۲۰۱۰



 

 

 

رژیم اسلامی و سرنوشت خلافت آیت الله ها

 

(به مناسبت سی دومین سالگر د انقلا ب ۵۷)

یوسف لنگرودی

 

روحانیت شیعه ، مخصوصا آن بخش که از دیر باز چشم به کسب قدرت سیاسی داشت، ودر جریان انقلا ب ۵۷- در غیاب آلترناتیوی دیگر – رهبری جنبش توده ای را به دست گرفت و قدرت را به چنگ آورد، آرزوی دیرینه و رویا ی به ظاهر دست نیافتنی تصا حب حکومت در ایران را تحقق بخشید . و همه میدانند که سرعت وقایع انقلا ب و سقوط سریع سلطنت ، چه آسان روحانیت را به قدرت رساند .به طوریکه حتی خو دشا ن هم باور شان نمی شد که حا کمیت سیا سی، آن هم در کشوری مثل ایران را قبضه بکنند . آنها چنان از چنین رویدادی به شور وشعف در آمدند که ازهما ن فردای به قدرت رسید ن، تمامی حرفهای قبلی شان مبنی بر اینکه روحانیت پس از سقو ط رژیم شاه به حوزه ها باز خواهد گشت و به تعالیم امور دینی و آخرت خواهد پرداخت را یکسره به بوته فراموشی سپردند و هر چه گذشت، آثار وسوسه انگیز کسب قدرت و ثروت، اثر خود را بر جای گذاشت وهمه مخالفان و موافقان قانونی وغیر قانونی را یکی پس از دیگری از قدرت سیاسی و حاشیه آن به بیرون پرتاب کردند . الان هم در آستانه سی و دومین سال به حکومت رسیدن شان ، حتی آن بخش را هم که به نظام اسلا می وفادارند و بارها آن را از میان بحرانهای شدید و طوفانهای سخت عبور داده اند، دارند برای همیشه از تمامی سطوح قد رت حذف میکنند .

.

اما حکومتی که قرار بود ام القرای جهان اسلام و آیات عظام فرمانروایان آن باشند ، اکنون در کجا ایستاده است؟ با یک نگاه به همه این سالها یی که گذشت ، میتوان دریافت که آنان بر خلاف آنجه که تدارک دیده شده بود هرگزنتوانستند سکانداراصلی قدرت درجمهوری اسلا می باشند و شخص خمینی که بنیانگذار و رهبر بلا منازع رژیم و اولین کسی است که بر تخت ولایت تکیه زده بود ، روشن کرده که حفظ وبقای حکومت اسلا می برقوانین و شریعت اسلام ارجحیت دارد. با این حرف بر همه روشن شد که با مراجع تقلید و آیات عظام که احکام شریعت و سنت اسلامی برایشان مقدم بر هر چیز دیگری است و بقای شان به آن بستگی داشته ، تا آنجایی مدارا خواهد شد که خودشان را با منا فع رژیم تطبیق دهند و د رغیراین صورت تحمل نخواهند شد . 

 .

رژیمی که قرار بود سلطنت آیت الله ها را تحقق بخشد ، خود باعث عقب راند ن شان از قدرت سیا سی گردیده و حتی با جیره خوار کردن آنان از دولت ، نوعی استقلا ل را که روحانیت شیعه همواره از قدیم با جمع آوری منا بع مالی از مقلدانشان برخوردار بود ند نیز تقریبا از آنان سلب نمود .این رژیم که کشور را به ورطه استبداد و فلا کت کشاند و آن را تا آستانه ویرانی قرار داد ، با ادعای اسلامی بودنش، بیشترین ضربه را به کل دستگاه روحانیت واسلام دولتی وایدئولوژیک وارد ساخت و ایندو را طوری نزد مردم بی اعتبار نمود که شاید ازعهده هیچ نیروی دیگری نمیتوانست برآید.

 

از اینرو از برکت حکومت اسلامی، یکی از بزرگترین موانع پیشرفت و ترقی مردم این سرزمین - آیت الله ها- که سالیان دراز همچون اختاپوسی بر زندگی و سرنوشت شان چنگ انداخته بودند و با یک فتوا به جنگی مشروعیت می بخشیدند وبا فتوایی دیگربر سرنوشت یک ملت تاثیرمی گذاشتند و همچون دایناسورهای عهد عتیق، در برابرهر نوع حرکت بسوی پیشرفت ، مدرنیت و آبادانی و دمکراسی، محکم می ایستادند ، وغالبا یار ویاور استبداد و بیگا نگان بودند ( به جز موارد استثنا یی که در برابر پیمانها ی اسارتبار با بیگانگان می ایستادند و یا مثلا بخشی ازآنان در انقلاب مشروطیت در کنار توده های مردم قرارداشتند) و دریک دوره طولانی برای خود شان دستگاه خلافت داشتند، اکنون به شد ت ضعیف ودرحال افول هستند .رژیم اسلامی ازقرارمعلوم نقض غرض کرده و بی آنکه خود بخواهد جبهه دمکراسی درایران را تقویت کرد ه است واین بی تردید باعث خواهد شد تامردم ایران با گامها ی استوارتری به سوی آزادی وترقی گام بردارند و فردای روشنی را برای خود رقم بزنند.

.

۱۵ژانویه

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©