Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۲۴ جولای ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۲۴ جولای ۲۰۱۵
دو جریان در سیریزا:

 

دو جریان در سیریزا:

 یورو و دیکتاتوری سرمایه

 

 کارل لودنهوف

 ترجمه مهرداد امامی

 

توماس سابلووسکی، پس از تسلیم سیپراس به سرمایه‌ی لاشخوار حق مطلب را در مورد یونان ادا کرد:

 

«به همین دلیل است که سیاست­‌های ریاضتی نه تنها به ادغام اقتصاد ملی ـ در وضعیت کنونی این اصلی و اساسی نیست ـ بلکه بیش از همه به اصلاحات ساختاری با هدف افزایش «رقابت‌­پذیری» مربوط می‌­شوند. مقصود از سیاست ریاضتی در اتحادیه‌ی اروپا کاهش دستمزدها، افزایش سودآوری و تغییر جایگاه سرمایه‌ی آلمانی و اروپایی در سپهر رقابتی بازار جهانی است» (نوئز دوچلند، 18 ژوییه 2015).

 

بنابراین، وقتی سخن از تراژدی یونانی است کاملاً واضح است که موضوع بحث چیست. هدف حمله‌ی سرمایه‌­ی اروپایی به یونان نابودی نیروهای مقاومت علیه چپاول ناشی از سیاست ریاضتی است. این حمله تنها به مردم یونان مربوط نیست بلکه در عین حال هشداری به مردمان اسپانیا و پرتغال است، کشورهایی که امسال در آن‌­ها انتخابات قرار است برگزار شود.

 

اما پیروزی در انتخابات و تغییر مناسبات اجتماعی همان­‌طور که یونان نشان می‌دهد، فرایندهایی یکسان نیستند.

 

به نظرم می­‌توانیم بگوییم که سیپراس، یا ترجیحاً خط سیپراس درون سیریزا، به طور کامل نقش جنبش کارگری در این فرایند را دست‌­کم می­‌گیرد و از آن صرف‌نظر می­‌کند. شرایط مشقت‌­باری که سیپراس با آن موافقت کرده است[1] شکستی عظیم برای طبقه‌ی کارگر و لایه‌­هایی از مردم یونان که مرتبط با این طبقه است، به همراه خواهد داشت. اگر توافق نشست یورو را با دقت مطالعه کنیم، هیچ نتیجه­‌ی دیگری غیر از این نمی‌­توان گرفت که بت‌­وارگی اروپا و یورو بازتابی از دیکتاتوری سرمایه است. البته مردم یونان بنا بر تاریخ خود به‌خوبی می­‌دانند که معنای دیکتاتوری سرمایه‌­ی آلمان چیست.

 

جریان دیگر در سیریزا توسط به‌­اصطلاح اکثریتی در کمیته‌ی مرکزی سیریزا نمایندگی می‌­شود. این جریان مخالف توافق نشست اروپا و آماده‌­ی خروج از یورو است. اما نگرش کلی این جریان چندان واضح نیست و مسئله از این قرار است که خروج از یورو آیا به‌تنهایی کافی است یا نه. زیرا، نظر به آن‌چه مایکل رابرتز در وبلاگ خود تحت عنوان «یونان: کینز یا مارکس؟» نوشته است:[2]

 

«موضوع اصلی برای سیریزا و جنبش کارگری یونان در ماه ژوئن این نیست که فی‌­نفسه از یورو خارج شوند بلکه اصل موضوع گسستن از سیاست‌­های سرمایه‌­داری و اجرای اقداماتی اجتماعی به منظور لغو ریاضت و تشکیل کارزاری برای تغییری به وسعت تمام اروپاست.»

 

خط سیپراس البته کیلومترها از این عقیده فاصله دارد.

 

کوستاس لاپاویستاس، نه عضوی از سیریزا بلکه سوسیالیستی که مدت‌­های مدید با مسایل پولی سروکار داشته است نیز چشم­‌اندازی برای وضعیت یونان ندارد. زیرا، همان‌­طور که رابرتز از وی نقل‌­قول کرده، راه‌­حل لاپاویستاس، کینز است، نه مارکس:

 

«کینز و کینزگرایی متأسفانه قوی­‌ترین ابزارهایی هستند که ما حتی به‌عنوان مارکسیست برای پرداختن به مسائل سیاست‌­گذاری در این‌جا و اکنون در اختیار داریم.»

 

چرخش معکوس مناسبات شدیداً استثماری مالکیت و کار کنونی در یونان به طبقه‌ی کارگر و متحدانش در خود این کشور بستگی دارد و نیز به همبستگی‌یی که چپ و نیروهای مترقی می­‌توانند در هر کجا آن را گسترش دهند.

 

19 ژوییه 2015

برگرفته از:«نقد اقتصاد سیاسی»

http://pecritique.com/

منبع:

http://www.internationalmarxisthumanist.org/articles/two-strands-in-syriza-the-euro-and-the-dictatorship-of-capital-by-karel-ludenhoff

پی‌نوشت‌ها

[1] http://yanisvaroufakis.eu/2015/07/15/the-euro-summit-agreement-on-greece-annotated-by-yanis-varoufakis/

[2] https://thenextrecession.wordpress.com/2015/03/14/greece-keynes-or-marx/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©