Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۲۲ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱  برابر با ۲۲ جولای ۲۰۱۲
آغاز هفته گذشته مصادف بود با اعتراضات و اعتصابات کارگری گسترده در مصر از جمله اعتصاب 25000 هزار کارگر نساجی منطقه صنعتی " محله ی الکبر ا" در 'دلتاي نيل' و الدقهلية اسکندریه

 

! اعتصابات کارگری در مصر، گواهی بر تداوم انقلاب

علی یوسفی

 

نقش و وزن طبقه کارگر  در انقلاب مصر ، عامدانه ، از سوی رسانه‌ها و مدیای غرب کم جلوه داده می شود. این همه در حالیست که اعتصابات کارگری ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۱ کارگران این کشور در سقوط دیکتاتور سابق ، یعنی حسنی مبارک ، نقش تعیین کننده ای داشته است. تأثیرات مهم و بارز اجتماعات بزرگ در میدان تحریر و بویژه مبارزات  کارگری کارگران نساجی الکبرا بروی سایر جنبش های اجتماعی در مصر و از جمله جنبش وال استریت و جنبش کارگری در اسپانیا ، را  نمی‌توان و نباید هیچ‌گاه از یاد برد . نگاه به تجربیات مثبت و منفی انقلاب در مصر حالا دیگر بخشا سرلوحه مبارزات مردم سایر کشورها شده است . حسام العلاوی ، فعال کارگری ، ژورنالیست ، بلاگر و مارکسیست مصری، که برای روزنامه گاردین نیزمطلب می‌نویسد ، در مصاحبه‌ای از مهمترین آموزه های این انقلاب می گوید  : „ اگر شما جنبش را به خیابان و میادین محدود کنید ، موفقیت زیادی نمی‌توانید کسب نمائید ، شما باید بتوانی همین جنبش ها را به میان کارخانه ها ، خوابگاههای دانشجوئی و به عرصه های دیگر کار و زندگی بکشانی . ما مبارک را نه فقط  در میدان تحریر ، هر چند که بسیار مهم هم بود و در تاریخ ثبت نیز شده و خواهد شد ، بلکه با ورود طبقه کارگر به میدان مبارزه شکست دادیم . اگر ما خود را به تنها میدان تحریر محدود کرده بودیم ، مبارک بطور یقین به آسانی از قدرت ساقط نمی‌شد .

 با این مقدمه کوتاه می‌توان به آسانی به نقش و اهمیت مبارزات کارگری در حال انجام  در مصر دست یافت . مبارزاتی که صاحبان قدرت را به وحشت انداخته و گواهی است بر تداوم انقلاب  .

آغاز هفته گذشته با اعتراضات و اعتصابات کارگری گسترده در مصر از جمله اعتصاب ۲۳۰۰۰هزار کارگر نساجی منطقه صنعتی "  محله ی الکبر ا" در 'دلتاي نيل'  و الدقهلية اسکندریه همراه بود . خواسته های این کارگران عبارتند از سهیم شدن بیشتر در سود کارخانه ، افزایش حقوق بازنشستگی و تعویض مدیریت فعلی . اعتراضات و اعتصاباتی که گسترده و گسترده تر می شوند .

بنا به گزارشات و اخبار، کارگران کارخانه سرامیک سازی در منطقه صنعتی سوئز، پزشکان در " مرسی مطروح " ، کارکنان دانشگاه " كفر الشيخ " ، کارکنان پست در " اسکندریه" و"  أسيوط " ، کارکنان بخش خدمات درمانی در شبه جزيره سينائي هم دست به  اعتصاب و اعتراض زده اند. بر همین اساس اعتصابات دیگری نیز از قاهره ،" بنى سويف" و " المنیا" گزارش شده اند .

موج اعتصابات اخیر نشاندهنده نارضایتی عمیق طبقه کارگر مصر است از سیاستهای نئولیبرالی ، ارتجاعی و نزدیک به غرب حاکمان نظامی و همچنین حزب تازه بقدرت رسیده " اخوان مسلمین " ، به رهبری محمد مرسی . سیاست هائی که اکنون و در ادامه سیاستهای حسنی مبارک ، رهبر بلامنازع سابق و مخلوع مصر ، گرایش هر چه بیشتر به خصوصی سازی ها ، حذف و کاهش سوبسیدها را دنبال می‌کند و بروی ورود سرمایه های خارجی به کشور مصر سرمایه گزاری کرده است .

حاکمان جدید مصر به همراه نظامیان، دست در دست یکدیگر ، آگندای جدیدی را در دستور قرار داده اند که عبارت است از ایجاد ائتلافی شامل اسلام گرایان ، بانکداران و سرمایه داران ، از جمله رئیس حال و سابق بانک مرکزی ، فاروق الاقدا و ابول قیوان، برای خالی تر کردن سفره های مردم مصر . اعتصابات اخیر اما پاسخی است دندان شکن به همین وضعیت جدید و اینکه کارگران نمی خواهند به سیاست های " بازار آزاد " تن در دهند .

فراموش نباید کرد که  کارگران نساجی "  محله ی الکبر ای "مصر نقش بارزی در انقلاب مصر داشته اند . فراگیر تر شدن هر چه بیشتر این اعتصابات همان کابوس وحشتناکی است که می تواند خواب را از حاکمان جدید مصر  برباید . بویژه اینکه پس از پیوستن هفت کارخانه نساجی دیگر به موج اعتصاب و با خواسته های مشابه ، رهبران حزب آزادی و عدالت ، بازوی سیاسی حزب اخوان امسلمین ، را واداشت تا کارگران را به شکستن اعتصاب ترغیب نماید . تلاشی که با مقاومت شدید کارگران همراه شد و نمایندگانشان را به بیرون پرتاب کردند .

شبح وقوع انقلابی دیگر ، حاکمان نظامی و اسلامگرایان را چنان به وحشت انداخته  که احتمالا همه تلاش خود را به کار خواهند بست تا موج اعتصابات را در نطفه خفه و سرکوب نمایند . چنانچه در روز سه شنبه در سوئز ، یکی از پایگاههای مهم انقلاب ، نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک آور در صدد برآمدند تا اجتماع  چند صد نفره کارگران سرامیک سازی کلئوپاترا را از هم بپاشند . چرا که کارگران با هجوم به یک ساختمان دولتی در این شهر بندری،  خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و دستگیری صاحب کارخانه  شده بودند . صاحب کارخانه متهم به اینست که دست به اخراج غیرقانونی کارگران زده است . در نتیجه این درگیرها ، که همچنین با دخالت ارتش همراه بود ، چندین تن از کارگران دستگیر و زخمی شده اند . در شبه جزیره سینا پلیس تنها با شلیک سلاح گرم بسوی صدها تن از کارکنان بخش درمان و بیمارستانی ، که میتینگی در برابر دفتر مرکزی وزارت بهداری و بهزیستی تشکیل داده بودند ، توانست موفق به پراکندن معترضین بشود . درخواستهای این کارگران شامل افزایش حقوق ها ، بهبود در بهداشت بیمارستانها و رفع کمبود دارو بود .

 نکته قابل توجه در این میان اینست که رژیم تازه مصر هنوز جرئت سرکوب کارگران نساجی المحله را بخود نداده  و سیاست تشویق و ترغیب را در پایان دادن اعتراضات در پیش گرفته است . در این میان " سوسیالیست های انقلابی " مصر ، نقش مخربی بازی می کنند . آنها کسانی هستند که به مذاکره با کارگران برای پایان دادن به اعتصابات روی آورده اند . کسانی که خود را نمایندگان کارگری معرفی می کنند ، ولی دارند در واقع منافع بالائی ها را نمایندگی می کنند . سوسیالیست های انقلابی  در انتخابات اخیر مصر از محمد مرسی حمایت کردند و معتقدند که مرسی توان انجام رفرم های اجتماعی و اصلاحات فراگیر در مصر را دارا می باشد . آنها در حال حاضر سیاست عدم وقوع انقلاب در انقلاب در مصر را تجویز می کنند . اما به نظر می رسد که این کارگران در ادامه اعتراضاتشان مصم اند . در یک گزارش ویدئوئی توسط  روزنامه مصری  " المصری الیوم " از کارخانه " میسر اشپینینگ "می توان دریافت که کارگران مصری به چه میزان از چنین سیاست هائی خشمگین بوده و می باشند . کارگری می گوید " ما از رئیس جمهوری اسلام گرای مصر ناراضی هستیم ، چرا که  وی سریعا و پس از رسیدن به قدرت ، ما کارگران را فراموش کرد و در حال  معامله با اقلیت سرمایه دار است . او نماینده آنانی شده است که درآمدهای نجومی دویست تا پانصد هزار دلاری دارند . او به فکر ما که عرق و خون می ریزیم ، نیست . رسیدگی به حق و حقوق ما کجا رفت ، مائی که توان خرید حتی یک قرص نان را هم نداریم ؟ رئیس جمهور ما کجاست که ببیند هیچکدام از خواسته های ما برآورده نشده و از حداقل دستمزدها هم خبری نیست ؟ " کارگر دیگری می افزاید : " انقلاب برای ما کارگران محله هیچ دست آوردی نداشته است . قبل از انقلاب ، یعنی در سال ۲۰۰۶ ، ما از سود کارخانه به اندازه  چهار ماه ونیم حقوق مان را دریافت میکردیم ، اما حالا این مبلغ بسیار کمتر شده است . چگونه ممکن است آدمی مثل فواد عبدل حلیم ، رئیس اتحادیه صنایع نساجی باشد که نه تنها کارخانه های نساجی محله را نابود کرد ، بلکه کارخانجات دیگر این بخش را به نابودی خواهد کشاند . "

در حالی که حالا در مصر یک خونتای نظامی ، مالی ، بهمراه حزب تازه به قدرت رسیده اخوان المسلمین ، در تلاش است تا سیستم سرمایه داری بجا مانده از مبارک را محافظت و کشور را با توجیه « حفظ منافع ملی » به غرب نزدیک نموده و مبارزات کارگری را به عقب نشینی وادارد ، تنها در صورتی دستاوردهای انقلاب حفظ خواهد شد که یک نیروی آلترناتیو مدافع عدالت اجتماعی و آزادی به میدان آید . چنین نیروئی تنها طبقه کارگر انقلابی مصر است که می‌تواند انقلاب سیاسی را با یک انقلاب اجتماعی پیوند داده و آن را به پیروزی نهائی برساند . طبقه کارگر مصر ، به همراه سایر جنبش های اجتماعی ، می‌تواند انقلاب را به اعماق کشانده و با مخاطب قرار دادن سربازان و افسران جزء ، این خونتای اختاپوس گونه و احزاب ائتلافی دیگر را جاروب نماید . بغیر از این ، این آن‌ها هستند که دست بالا را خواهند داشت و می توانند مردم و بویژه طبقه کارگر را جاروب کنند .

 

 

منابع : گزارش الاهرام آنلاین

: "Egypt textile workers in revolt: Seven companies join Mahalla strike"

 "Workers at Ceramica Cleopatra stage protest, demand authorities to intervene"

فیلمی مستند از وضعیت کارگران نساجی محله و سابقه مبارات این کارگران که به سال 2006 تا کنون برمی‌گردد .

 "Die Mahalla Arbeiter_innen in der ägyptischen Revolution"

 "Egypt: International messages of solidarity with the Mahalla strike" 

  "Solidarity with Egyptian Workers at Pirelli Tire Company" 

Der Film bei labournet.tv (arabisch | 10 min | 2012 | untertitel: dt) 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©