Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ برابر با  ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳  برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴

 

بیانیه جمعی از ایرانیانِ داخل و خارج کشور

علیه نظم «نوین» تحمیلی بر خاورمیانه

 

«این بیانیه حامل هشداری اضطراری‌ علیه بی‌تفاوتی در قبال تبعات جنایت‌های نظام‌مند بر  هم‌زیست‌های جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی ماست.»

 

۱. عصر ما طی یک سال گذشته ناباورانه یک کودک‌کشی‌ هولناک را به خود دیده است و گویی پایانی هم برای آن پیدا نیست. ساده‌دلیِ قساوت‌باری است این تصور که پیامدهای فاجعه‌ای در این مقیاس گریبان همگان را نگیرد و سرنوشتِ سیاره را رقم نزند. تنها سایه‌‌ی سیاه یا برای برخی آفتابِ روشنی‌بخشِ جنگ نیست که سخن‌گویان به زبان این نوشته را نگران کرده است، فهرست مسائل آینده‌ی نزدیک شامل این مداخل‌ است:‌ گسترش وسیع تکنولوژی‌های جدیدِ کشتار و سلطه پس از آزمایشگاه فلسطین، سرکوب‌گرتر شدن دولت‌ها درون‌ و حوالی مرزها از پیِ فعالیتِ نظامیِ خشونت‌بار خارجی‌شان، برون‌ْدادِ سرسام‌آور گازهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی-نظامی و تشدید گرمایش جهانی بر اثر بمباران، افزایش بیماری‌های همه‌گیر و در یک کلام شدت‌گرفتنِ تخریبِ جلوه‌های حیات انسانی، حیوانی و گیاهی به‌ قصدِ جلوگیری از سکونتِ مردمی بومی. ماحصلِ این همه البته تروماهای بی‌پایانی است که تکرار خشونت در آینده را تقریباً ناگزیر می‌سازد. روشن است دیر یا زود شعله‌های آتشِ این خشونت در دیگر شهرها و سیاست‌های ملّی و منطقه‌ای زبانه خواهد کشید. شبح غزه تا نسل‌ها ما را رها نخواهد کرد.

۲- ما جمعی متکثر از ایرانیانِ داخل و خارج کشور -که خیل جامعه‌ی دانشگاهی، دانش‌پژوهان، فعالان سیاسی و اجتماعی و هنرمندان را تشکیل می‌دهیم- از تجاوز نسل‌کشانه‌ی اسرائیل به مردم فلسطین در باریکه‌ی غزه، آپارتاید سرکوب‌گر در کرانه‌ی باختری‌ِ اشغالی، قشون‌کشی به خاک لبنان، حملات به یمن و سوریه و هر گونه اقدام نظامی علیه ایران تحت هر عنوانی اعلام انزجار می‌کنیم و آن‌را جلوه‌‌ای آشکار از خشونت گسترده، فرا‌قانونی و افسارگسيخته علیه شرایط زیستِ جمعی مردمان در منطقه‌ می‌دانیم، خشونتی  تحت حمایت کامل مادی و معنوی دولت‌های غربی و درهم‌تنیده با گردش جهانی سرمایه. گفتارها و شواهد گویای آن است که ایران از اهداف بعدیِ تخاصم اسرائیل تحت عنوان «نظم نوین» خواهد بود. این بیانیه حامل هشداری اضطراری‌ علیه بی‌تفاوتی در قبال تبعات جنایت‌های نظام‌مند بر  هم‌زیست‌های جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی ماست.

۳- «نظم نوین» -نامی که اسرائیل بر عملیات ترور حسن نصرالله و البته همه‌ی مردمان و زندگان در بلوک مسکونی اطراف نهاد- عنوانی است که هیتلر برای رؤیای حزب نازی آلمان برگزیده بود: نظامِ جدیدی که قرار بود نازی‌ها را  حاکم مطلق اروپا سازد و همه‌ی «ناپاکی»‌های اروپا (یهودیان، اسلاوها، کولی‌ها) را بزداید، با اخراج، به‌بردگی‌گرفتن و نهایتاً قتل‌عام نظام‌مند. شاید تنها تفاوت این نام‌گذاری با قرینه‌ی تاریخی‌اش این است که اسرائیل دیر، بسیار دیرتر از نازی‌ها، علناً به ماهیت فاشیستی خود اذعان کرد زیرا تا امروز کوشیده بود برتری‌جویی نژادپرستانه‌ی خود را زیر نشان «دفاع» و «تمدن علیه بربریت» و «بازپس‌گیری ارض موعود از چنگ اشغال‌گران بریتانیایی و عرب» معرفی کند. اين نظم «نوین» که در زبان سیاسی امروز نمود یافته به‌واقع نظمی کهن است که از سال ۱۹۴۸ بدین‌سو در منطقه در حال بسط و شکل‌گیری بوده است.

۴- جنبشِ اساساً اروپاییِ صهیونیسم که سال‌ها پیش‌تر پا گرفته بود از بحران‌ها و تنش‌های بعد از جنگ جهانی دوم و جهانِ بعد از هولوکاستِ آلمان نازی بهره گرفت، چنان‌که قبلاً، با فروپاشی امپراتوری عثمانی و مرزکشی‌های دلبخواهی سرزمین‌های شام، از تحت‌الحمایگی بریتانیا بر فلسطین برای زمینه‌سازیِ تحقق پروژه‌ی سکنی‌گزینی‌ِ استعماری بهره برده بود. به‌گفته‌ی مورخ اسرائیلی، شلومو سند، یهود‌ستیزیِ اروپاییْ یهودیان را در خاورمیانه «استفراغ» کرد و صهیونیست‌ها خود را قانع کردند که سردمداران و پاسدارانِ متعالیِ تمدنِ غرب در شرق هستند. دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ با «نکبتِ» تخریب صدها دهکده، کشتار، اخراج، و تصرف خانه‌های بیش از هفتصد هزار فلسطینی با حمایت غرب تأسیس شد. زمان زیادی طول نکشید تا رؤیای نظم نوین هر بار در واکنش به دستاوردهای جنبش‌های مردمی در منطقه بسط پیدا کند: ١٩٥٣کودتای بریتانیا و آمریکا علیه دولت دموکراتیک مصدق در ایران، ۱۹۵۶ حمله‌ی بریتانیا و فرانسه و اسرائیل به مصر در پاسخ به ملی‌سازی کانال سوئز، ۱۹۵۷ حمایت مالی آمریکا و بریتانیا از پادشاه اردن، ۱۹۵۸ دخالت سازمان سیا در انتخابات دموکراتیک لبنان علیه جبهه‌ی ملی آزادی لبنان، ۱۹۶۷ حمله‌ی اسرائیل به اراضی فلسطین و سوریه و مصر و اشغال بخشی از آن، ۱۹۷۳ حمله‌ی اعراب به اسرائیل برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی، ۱۹۷۵ آغاز جنگ داخلی لبنان با حمله‌ی فالانژهای (تندروهای مسیحی) تحت حمایت اسرائیل به پناهندگان فلسطینی در لبنان، ۱۹۷۸ حمایت آمریکا از سادات در مصر و امضای صلح کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل، ۱۹۷۹ انقلابِ ایران علیه اداره‌ی کشور توسط نماینده‌ی آمریکا، ۱۹۸۰ حمله‌ی عراق به ایران با حمایت غرب، ۱۹۸۲ حمله‌ی اسرائیل به لبنان، قتل‌عام‌های صبرا و شتیلا و اشغال جنوب لبنان و بیروت، ۱۹۹۱ حمله‌ی موشکی صدام به اسرائیل و جنگ اول آمریکا با عراق، ۱۹۹۲ آغاز تحریم مرگبار عراق، ۲۰۰۱ حمله‌ی آمریکا و متحدانش به افغانستان، ۲۰۰۳ حمله‌ی آمریکا و متحدانش به عراق، ۲۰۰۶ حمله‌ی اسرائیل به لبنان و آغاز تحریم‌های فلج‌کننده‌ی ایران، ۲۰۱۱ حمله‌ی آمریکا و متحدانش به لیبی، ۲۰۱۳ پیدایش داعش در ویرانه‌های جنگ عراق: گروهی که با همه‌ی مردمان منطقه جنگید به جز با اسرائیل، ۲۰۱۴ کودتای نظامی در مصر با پشتوانه‌ی آمریکا، ۲۰۱۵ ورود عربستان و  آمریکا به جنگ یمن و سوریه، ۲۰۲۰ اقدام جنگی آمریکا علیه ایران با ترور قاسم سلیمانی، ۲۰۲۳ حمله‌ی حماس به اسرائیل و آغاز نسل‌کشی در غزه به‌ دست اسرائیل و آمریکا، ۲۰۲۴ حمله‌ی اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق، ترور اسماعیل هنیه در تهران و بمباران لبنان، سوریه، یمن و تجاوز نظامی اسرائیل به خاک لبنان.  

۵- ایجاد بحران‌های پیاپی در منطقه رمز موفقیت اين پروژه‌ی استعماری دیرینه در خاورمیانه بوده است. پیداست مهم‌ترین پیامد سیاسی این نظمِ کهنِ ویران‌گر اين است كه سودای «ایدئولوژی صهیونیستی» نه‌تنها مسئله‌ی یهودیان را حل نكرده، که به مسئله‌ی فلسطینیان و مردمان منطقه استحاله یافته است. دولت‌های غربی از طريق کشتار و نابودی اکثریت نیروهای دموکراسی‌خواه، سکولار و چپ، تقويت نیروهای افراط‌گرا، و حمایت مستقیم اقتصادی و تسلیحاتی از اقلیت‌های بنیادگرای اسلامی مانند القاعده، وهابیون، طالبان و این‌طور که به نظر می‌رسد داعش، توازن سیاسی منطقه را بر هم زده‌اند. نابودسازی مقاومت‌های مدنی به برآمدن مدل‌های مقاومت اسلامی مانند اخوان‌المسلمین، حماس و حزب‌الله انجامیده که در وضعیت فعلیْ واپسین دیوارِ دفاعیِ باقی‌مانده را برابر دست‌اندازیِ صهیونیست‌ها تشکیل داده‌اند، در سرزمین‌های اشغالی و ورای آن.

۶- برخلاف روایت‌های غالب‌شده‌ای که فلسطینِ پیش از استقرار دولت اسرائیل را بیابانی تهی از مظاهر تمدن، و واکنش ساکنان بومی را انفعال و پذیرشِ صرف می‌نمایاند، فلسطینیان در اقشار گوناگون، از روزنامه‌نویس‌های طبقه‌ی متوسط تا کارگران و دهقانان، شیوه‌های مختلف مقاومت را آزموده‌اند، هرچند با شکست‌های پی‌در‌پی و توفیق‌های موقتی. مهم‌ترین‌شان پیش از سال «فاجعه»، قیام عرب سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ بود که با چندین ماه اعتصاب سراسریِ خودانگیخته همراه شد، بزرگ‌ترین اعتصاب در تاریخ استعماری بین دو جنگ. هر چند بریتانیا و گروه‌های مسلح صهیونیست اين خيزش را سركوب كردند، دولت استعماری مجبور شد یکی از مطالبات اصلی فلسطینیان یعنی محدودکردنِ مهاجرت یهودیان را تا حدی محقق کند. خواستِ توقف فروش زمین و بازنمایی سیاسی و حق خود‌تعیین‌گری هرگز محقق نشد، نه آن سال و نه سال‌های بعد. متأخرترین جنبش مردمی فلسطینیان در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تظاهرات صلح‌آمیز مردم غزه به سمت مرزهای تحت محاصره با مطالبه‌ی حق بازگشت به خانه‌هایشان بود که با حمله‌ی تک‌تیراندازان اسرائیل به راهپیمایی‌کنندگان روبه‌رو شد. هفتم اکتبر سال گذشته را باید در پس‌زمینه‌‌ی اين تاریخ پررنجِ مقاومت در برابر تعدی‌گری‌های عیان به حقوق بنیادین این مردم فهمید. تاریخِ دهه‌ها آزمودنِ انواع مقاومت‌های مدنی، حقوقی-بین‌المللی، مذاکره‌گرا، سپس سنگ‌انداز و نهایتاً مسلحانه و متوسل به خشونت برای پایان‌‌دادن به اختناقی زندگی‌کُش. ادبیات فلسطینی موثق‌ترین بایگانیِ چنین تجربه‌ای است.

۷- هم‌بسته با بازوهای مادیِ این سلطه در رژیم جهانیِ جنگ‌محور، دَم‌ودستگاهِ ایدئولوژیکی است که کشتار را توجیه می‌کند. آن‌چه امروز در ادامه‌ی يک نظم تهاجمی ۷۶ ساله شاهدیم، حمله‌ی سيستم پروپاگاندای صهیونیستی (Hasbara یا «توضیح») به دستگاهِ‌ شناختی ما برای وارونه‌‌نشان‌دادن واقعيّت است. سيستمی كه با روایت‌سازی، تولید خبرهای جعلی و تحریف خبرهای واقعی در رسانه‌های متکثر وابسته به غرب، سعودی و اسرائیل، به کمک هوش مصنوعی و بات‌های مجازی، در پی آن است كه مراکز ادراک شناختی و عاطفیِ ما را به‌کل نادیده بگیرد، همه را ببلعد و با خود یکی و همسان کند. لابی اسرائيل و رسانه‌های کاسب‌کارِ جریان اصلی با استفاده از روش‌های گسترده‌ی دست‌کاریِ تاریخی و بهره‌وری تسليحاتی از ارزش‌هايی همچون دموکراسی و حقوق اقليت‌های جنسی و جنسیتی و در نهایت با وعده‌ی خودبزرگ‌بینانه‌ی «آزادسازی ایران» به سفيد‌شويی جنایاتی هولناک و بی‌بديل دست زده‌اند. و اینک در تدارک گسترشِ دامنه‌ی اين توحش با اسم رمز «تمدن» هستند. تریبون‌های رسانه‌ایِ مشهورِ انگلیسی‌زبانْ کوچک‌ترین انتقاد به عملكرد دولت اسرائيل را با برچسب «یهودستیزی» (Anti-Semitism) يا «يهوديانِ بيزار از خود» (Self-hating Jews) نشان می‌کنند و بدین ترتیب سردمدار سانسور و سركوب شدید درون اسراییل و هم در جوامع غربی شده‌اند، از محل کار و خیابان‌ها تا صحن دانشگاه‌ها.

۸- هم‌داستان با مردم فلسطین و منطقه، برای ما ایرانیان كم‌‌اهميت‌‌شمردن يا چشم‌بستن بر انبوه اين جنايات، بر امکان واقعیِ جنگ یا هر گونه مداخله‌ی نظامی و سیاسی و اقتصادی در وضعیتْ آشکارا ناممکن است. جنایاتی که مردمان جهان، به‌ویژه اقلیت‌ها، مهاجران و  فعالان دانشجویی در کشورهای غربی را علیه اسرائیل و دولت‌های حامیِ مالی و تسلیحاتیِ این کشتار به خیابان‌ها کشانده است. سكوتِ روشنفكران، دانشگاهيان و فعالان اجتماعی‌ -چه به دليل ناباوری و بهت‌زدگی در برابر این وقاحت و شرارت، چه به سبب نگرانی از هم‌سویی با سياست‌های داخلی و خارجی حكومت ايران، چه در راستای اجتناب از مجادله با «شعبان بی‌مخ»های دوران یا چه ناشی از میلِ خودویرانگریِ کین‌توزانه از سر استیصال باشد- راه به خطاهای تحلیلی جبران‌ناپذير تاریخی و خطر وجودیِ برگشت‌ناپذیر خواهد برد. به‌ویژه در شرایطی که همزمان ماشین پروپاگاندای اپوزیسیونِ براندازِ خارج از کشور -اغلب تحت حمایت و هدایت مستقیم و غیرمستقیم دولت‌ها و بنگاه‌های مالی بیگانه- پیوسته در حال سوءاستفاده از اعتراضات مردمی به حکومت ایران است. مسئله‌ای که نه‌تنها شفافیت و هوشیاری بخشی از جامعه برای درک موقعیت ایران در منطقه و جهان را مخدوش کرده است، بلکه هرگونه خیزش و مقاومت در برابر ظلم و نابرابری در داخل ایران را نیز تصاحب و امکان خشونت و سرکوب داخلی را تقویت می‌کند. نمونه‌ی گویای آن سوء‌استفاده از شعار «زن، زندگی، آزادی» توسط صنعت‌گرانِ جنگ و تحریم است. بدیهی است مفاهیم زن، زندگی و آزادی در دورترین نقطه‌ی ممکن از این تباهی مرگبار، آزارگر و برده‌پرور پدید آمده‌اند.

۹- امروز در میانه‌ی زوالِ ارزش‌های دموکراتیک و گفتارهای نهادیِ مدعیِ مراقبت از شرایط زیستِ جهان‌شمول، که تاکنون نتوانسته‌اند به نسل‌کشی پایان دهند، ما با قاطعیت و قدرت به این صحنه‌آرائیِ خطرناک نه می‌گوییم. شعبده‌بازی‌های رسانه‌ای توأم با فشارِ اقتصادی شاید برای لحظه‌ای توجه توده‌ها را هدایت کند اما هرگز بر زیستِ واقعی، تجربه‌های‌ تاریخی و پیوندهای فرهنگی ما غلبه نخواهد کرد. باور داریم خشونت‌ عریانی که اسرائیل و متحدانش سخاوتمندانه تولید و توزیع می‌کنند، در نهايت نه امکان زیستی برای یهودیان باقی خواهد گذاشت و نه سایر مردمان منطقه و نه حتی جهان. اینک تنها نظمِ نوین از مقاومتِ مردمی در برابر این نظامِ بی‌رحمِ ضدزندگیْ خواهد رویید.

 

امضاءکنندگان (به ترتیب تاریخ ثبت امضا):

 

۱. محمد جواهرکلام ، تهران، مترجم ۲. حسن مرتضوی، تهران، – ۳. دامون افضلی، کرمانشاه ، مترجم ۴. هما صابری، تهران، – ۵. امید مهرگان، نیویورک، مترجم و مدرس دانشگاه نیویورک ۶. رئوف طاهری ، زنجان، فعال سیاسی ۷. شهرام خسروی، استکهلم، پروفسور انسان شناسی. دانشگاه استکهلم ۸. هما قاسمی‌فرد، برلین، دانشمند محیط‌زیست ۹. سینا چگینی، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۱۰. بهاره بیات ، تهران ، – ۱۱. بیژن صدباغ ، برلین، فعال مستقل ۱۲. همایون سی ریزی، تهران، – ۱۳. محمدسجاد نجفی، تهران، دانشجو ۱۴. علی مهدوی، برلین، – ۱۵. احسان نوروزی، پاریس، نویسنده و مترجم ۱۶. بهار نورى زاده، لندن، هنرمند و مدرس دانشگاه ۱۷. بهروز قمری، نیویورک، استاد دانشگاه، پرینستون ۱۸. سارا مصلح، لیل، فرانسه، محقق ۱۹. پریسا مختاباد، گوتنبرگ، – ۲۰. مهسا اسداله‌نژاد، تهران، – ۲۱. حسام سلامت، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۲۲. مژگان بختیاری، تهران، هنرمند ۲۳. مریم تفکری، لندن، هنرمند ۲۴. مجتبی طباطبائی، تهران، – ۲۵. الهه فرمد، تهران، – ۲۶. امین بزرگیان، نیس، دپارتمان مردم‌شناسی دانشگاه نیس فرانسه ۲۷. مریم وحدتی، استراسبورگ، مترجم، دانش‌جوی دکترای جامعه‌شناسی در دانشگاه مونپلیه ۲۸. علی سرمدی، تهران، دانشجو ۲۹. آرمان ذاکری، تهران ، جامعه شناس ۳۰. ارغوان فراهانی، تهران، ویراستار و مترجم ۳۱. محمدمهدی اردبیلی، تهران، متافیزیسین ۳۲. صالح سیفی، ساری، دانشجو ۳۳. لادن احمدیان هروی، پرینستون، دانشجوی مطالعات خاورمیانه ۳۴. اکبر معصوم‌بیگی، تهران، نویسنده و مترجم ۳۵. ستاره شهدایی، نیویورک ، فوق دکترا، دانشگاه نیویورک ۳۶. عباس کاظمی وریج، تهران، جامعه شناس ۳۷. هلیا همدانی، تهران و رم، مورخ هنر ۳۸. گراناز موسوی، تهران و ملبورن، شاعر و فیلم‌ساز ۳۹. مهدی کوهیان، تهران، فعال حقوق ارتباطات، تهیه‌کننده ۴۰. بارانه عمادیان، لندن، نویسنده و پژوهشگر فلسفه ۴۱. محمد خشنود، برلین، پزشک ۴۲. عظیم طهماسبی ، تهران، پژوهشگر، مترجم ۴۳. رضا فانی یزدی، ریچموند، فعال سیاسی ۴۴. رحمت رمضانی، تهران، روزنامه نگار ۴۵. فرزاد موتمن، تهران، فیلمساز ۴۶. مراد فرهادپور، تهران، نویسنده و مترجم ۴۷. زهرا رباتی، کرج، کاندیدای روانکاوی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی، کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت ۴۸. مصطفی مظفری، پرث، استرالیا، کارمند ۴۹. آرش شفاعی، تهران، شاعر و روزنامه‌نگار ۵۰. سایرا رفیعی، نیویورک، دانشجوی دکتری ۵۱. سپیده جدیری، واشینگتن دی سی ، شاعر و مترجم ۵۲. علی قاسمی برقی، لندن، دانشجو ۵۳. حسین قاجری ، کلگری، دانشجو ۵۴. محمدمهدی مجاهدی، تهران، استاد دانشگاه ۵۵. سحر آریا، نیویورک، دانشجوی دکتری فلسفه در دانشگاه NYU ۵۶. خدایارصائب، تهران، عضو هیأت علمی ۵۷. فاطمه بهروزفخر، تهران، مدرس دانشگاه، نویسنده ۵۸. رضا رجبی، تهران، – ۵۹. لیلا سامانی ، گوتنبرگ ، مهندس نرم‌افزار/منتقد ادبی ۶۰. همایون جعفری ، اراک، کنش‌گر مجازی ۶۱. هادی تقی زاده، مشهد.ایران، نویسنده ۶۲. سعید توانایی، ایران، شاعر، مترجم ۶۳. علیرضا مرزبان راد، گوتنبرگ، مهندس کنترل سیستم ۶۴. شهرام اقبال‌زاده، تهران ، نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان ۶۵. سارا رحیمی ، تهران، معلم ۶۶. پارسا زنگنه، شیراز، مترجم و پژوهشگر نظریهٔ فیلم ۶۷. سیدمیلاد ناظمی، تهران، روزنامه‌نگار ۶۸. محمدکریم آسایش ، تهران، کنشگر و پژوهشگر شهری ۶۹. مسعود قدیم فلاح، شی‌ین، نویسنده و پژوهشگر ۷۰. عاطفه دبستانی، تهران، طراح و تولید کننده پوشاک ۷۱. سیدمسعود هاشمی نجفی، مشهد، صفحه‌آرایی، ویراستاری ۷۲. محمدرضا شاکر، اران و بیدگل، دبیر ۷۳. زینب دانش آرا ، تبریز ، معاون دبیرستان ۷۴. زینب احمدی، قم، دانشجو ۷۵. سید سجاد هاشمی‌نژاد ، شیراز، مترجم، معلم و کنشگر اجتماعی ۷۶. نرگس دوست، تهران، شاعر. نویسنده. پژوهشگر. سردبیر مجله ۷۷. ابوالحسن حاتمی، رم/ایتالیا، معمار و مترجم ۷۸. محمدرضا ابراهیمی، تهران، جامعه شناس ۷۹. میرحسین همتی، یزد، دانشجو ۸۰. عرفانه باباصفری، اصفهان، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ۸۱. زهرا سیاح، مشهد، پزشک ۸۲. معصومه حجی پور، مشهد، پرستار ۸۳. فاطمه دادالهی، مشهد ، پزشک ۸۴. مریم قلی زاده ، اردبیل ، معلم ۸۵. احمد فخیم ، تهران، روزنامه‌نگار/ پژوهشگر ۸۶. وحید میره‌بیگی، کرمانشاه، جامعه‌شناس ۸۷. امیرحسین خورشیدفر ، تهران ، نویسنده ۸۸. زینب زبیدی، تهران، خانه دار ۸۹. بهزاد عاجلی، رشت، عضو هیئت علمی دانشگاه ۹۰. فاطمه گرانقدر ، مشهد، دانشجو پزشکی ۹۱. علی تقی پور رینه، گوتنبرگ، فعال مدنی ۹۲. شکیبا عابدزاده، تهران، پژوهشگر، مترجم ۹۳. الهام رحمتی، هلسینکی، هنرمند، کیوریتور، سردبیر مجله NO NIIN ۹۴. سپیده کوتی، البرز، مترجم، نویسنده ۹۵. حمیرا بهشتی، تربت حیدریه، آموزگار ۹۶. مرتضی ویسی، تهران، شهروند عادی ۹۷. خدیجه روشندل ، تبریز، – ۹۸. هادی خوانساری، کرج، شاعر و فعال فرهنگی ۹۹. محبوبه نورانی ، سمنان. مهدیشهر ، دبیر ۱۰۰. سیدسعید غفوری، تهران، دانشجو ۱۰۱. پدرام امیریان ، تهران، فعال سابق دانشجویی ۱۰۲. پیمان عارف ، لندن، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی ۱۰۳. زهرا بهارلو ، اصفهان ، خانه دار ۱۰۴. محمدرضا جلائی‌پور، تهران، جامعه‌شناس و فعال سیاسی ۱۰۵. نرجس سادات موسوی، تهران، دیجیتال مارکتر ۱۰۶. حسین سپهوند، تهران، فعالی سیاسی ؛ مدنی و فرهنگی ۱۰۷. منیر شجاعی، تهران، فعال اجتماعی و سیاسی ۱۰۸. مسعود سالاری، تهران، فعال اجتماعی ۱۰۹. زهرا زیوری هدایت ، قم، دانشجو ۱۱۰. صبا قدیمی، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۱۱۱. قاسم فتحی، مشهد، نویسنده و روزنامه‌نگار ۱۱۲. حافظی نیا ، تربت حیدریه ، معلم ۱۱۳. فاطمه توفیقی، قم (ایران)/ بن (آلمان)، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ۱۱۴. انسیه موذن، تهران، پژوهشگر ۱۱۵. راحله فاضلی ، کرج، مترجم ۱۱۶. سپیده جانباز، اراک، دانشجو ۱۱۷. علی قلی‌زاده، نانجینگ، چین، سیاست‌گذاری عمومی ۱۱۸. داود دشتبانی ، تهران، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ۱۱۹. اعظم ده‌صوفیانی، تهران، پژوهشگر علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی ۱۲۰. فرحناز اسمعلیانی، گیلانغرب، فرهنگی ۱۲۱. شیما مقدسی، بندرعباس ، فارغ‌التحصیل حقوق بین‌الملل، مترجم ۱۲۲. شهپر، شیراز، دانشجو ۱۲۳. فرهاد قدوسی، ایالت میشیگان، آمریکا، عضو هئیت علمی و مدرس دانشگاه ۱۲۴. ساجده یوسفی، قم، – ۱۲۵. سعید صافی اردهایی، تهران، دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب ۱۲۶. مهیار خادم، تهران، دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی ۱۲۷. برزین جعفرتاش ، تهران، پژوهشگر توسعه ۱۲۸. عبدالعلی عظیمی، ابرکوه، شاعر و نویسنده ۱۲۹. زینب زندپور، تهران، عکاس/پژوهش‌گر ۱۳۰. فرهاد درویشی ، قزوین، استاد بازنشسته دانشگاه ۱۳۱. علی غلامپور کارگر، تربت جام، پزشک عمومی ۱۳۲. راضیه کاوه، تهران، دانش پژوه ۱۳۳. کتایون فتاحی، تهران- دنور، روانشناس ۱۳۴. فاطمه کمانی، اصفهان ، فیزیوتراپیست ۱۳۵. علی پرامی کلاله ، کرج، دانش آموخته ادبیات انگلیسی ۱۳۶. مریم احمدی، تهران، طراح ۱۳۷. لیلا عزیزی، شیراز، پزشک ۱۳۸. محمد قوچانی، تهران، نویسنده و روزنامه نگار ۱۳۹. مریم احمدی ، تهران، طراح ۱۴۰. سید سعید صفوی ، تهران، پژوهشگر و فعال سیاسی ۱۴۱. هانیه عباسی، شهرری، دغدغه‌‌مند ۱۴۲. سید علی مرعشی ، تهران ، عضو حزب کارگزاران سازندگی ۱۴۳. رحمان بیات، زنجان ، فعال مطبوعاتی واجتماعی ۱۴۴. فاطمه خاوری ، تهران ، فعال اجتماعی و روزنامه نگار ۱۴۵. مهرداد احمدی شیخانی، تهران، فعال صنفی، روزنامه‌نگار، گرافیست ۱۴۶. یاسر میردامادی، منچستر، انگلستان، پژوهشگر دین و فلسفه ۱۴۷. نگین صنیعی، تهران، مترجم ۱۴۸. محمدمهدی هاتف، تهران، پژوهشگر فلسفه ۱۴۹. مریم اورکی، ایذه، کارمند ۱۵۰. امیر کمالی ، لنگرود، نویسنده و مترجم ۱۵۱. سارا کریمی، تهران، پژوهشگر و معلم آزاد فلسفه و علوم اجتماعی تاریخی ۱۵۲. سارا وحیدی، تورنتو، مدرس ۱۵۳. آناهیتا رییسی، اصفهان، معمار ۱۵۴. محمدحسن فیروزبه، تهران، دانشجو ۱۵۵. رضا موسوی طبری، تهران، پژوهشگر متون کهن، شاعر ۱۵۶. سید امیرحسین حسینی، تهران، پژوهشگر و مشاور ۱۵۷. مریم غفاریان، اصفهان، میکروبیولوژیست ۱۵۸. حجت عزیزی ، تهران ، مدیر هنری، طراح گرافیک، عکاس ۱۵۹. صوفیا نصرالهی، تهران، مترجم ۱۶۰. فرهاد محرابی، تهران، پژوهشگر و مترجم ۱۶۱. بنده خدا ، تهران، دانشجو معلم ۱۶۲. مرضیه آذرافزا، کرمان، فعال سیاسی ـ اجنماعی ۱۶۳. مانیا اکبری ، لندن – انگلیس، فیلمساز هنرمند ۱۶۴. مهسا زمانی، رشت، دفتر خدمات کامپیوتری و مهندسی ۱۶۵. کامران طباطبایی ، شیراز ، روزنامه نگار- ویراستار ۱۶۶. علی ناصح، تهران، دانشجو مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ۱۶۷. ثمیلا امیرابراهیمی، تهران، هنرمند نویسنده ۱۶۸. مهرزاد وطن آبادی، کپنهاک دانمارک ، – ۱۶۹. ابراهیم شیری، باکو، کنشگر سیاسی ۱۷۰. ونوشه بحرانی، تهران، پزشک ۱۷۱. یحیی آزادی، تهران ، فیلمساز ۱۷۲. مصطفی قهرمانی ، فرانکفورت – آلمان، پزشک، کنشگر اجتماعی ۱۷۳. فهیمه ناصری ، شیراز ، ویراستار نویسنده ۱۷۴. رویا حشمتی، سنندج، اسمم با مخالفت با حجاب اجباری گره خورده، اما خودم را یک شهروند سیاسی می‌دانم. ۱۷۵. محمد حقیقت، بن، آلمان، پژوهشگر سیاسی_ اجتماعی ۱۷۶. فرید مرجایى، تورنتو،، نویسنده، فعال ملى ۱۷۷. آهو آسیمه، شیراز، ویراستار ۱۷۸. منصور آسیم، تهران، ناشر ۱۷۹. نگار باقری، تهران، فعال اجتماعی ۱۸۰. سعید قدسی، واشنگتن ، شرکت تزئین داخلی مسکونی و مؤسسات اداری و تجاری ۱۸۱. مهسا ماجد، اصفهان، معمار ۱۸۲. سید حسین حسینی، مشهد ، – ۱۸۳. طلیعه حسنی، تهران، فعالیت مطبوعاتی ۱۸۴. فرشید مقدم، مشهد، دکتری ۱۸۵. ساناز فاتح، تهران، پژوهشگر ۱۸۶. معصومه قاسمی پور ، تهران ، هنرمند … بازیگر ۱۸۷. علی زمانیان، تهران، محقق و نویسنده ۱۸۸. نسیم‌ تنها، کلن، محقق اخترفیزیک ۱۸۹. فاطمه یاوری، تهران، دانشجوی صنایع دانشگاه صنعتی شریف ۱۹۰. معصومه قاسمی پور، تهران ، بازیگر ۱۹۱. حبیب امامی آرندی، تهران، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران غرب ۱۹۲. علی هنری، هلند، جامعه‌شناس ۱۹۳. محمودرضا عبداللهی، تهران، مترجم و ویراستار ۱۹۴. محمد فکری، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۱۹۵. سۆما نگهداری‌نیا، واشنگتن دی.سی.، پژوهشگر مستقل-روزنامه‌نگار ۱۹۶. محمدرضا کدیور، شیراز، فعال سیاسی اجتماعی ۱۹۷. نیما شجاعی، تهران، دکتری جامعه‌شناسی سیاسی، پژوهشگر ۱۹۸. رضا بوعذار، کرج، بازنشسته ۱۹۹. پیمان روحی، تهران، فعال رسانه ای سوسیالیست ۲۰۰. فائزه کرمیار، تهران، مترجم زبان انگلیسی ۲۰۱. یاسمین قلعه‌نویی ، لندن، هنرمند ۲۰۲. محمد امین شیرزاد، تهران، فعال اقتصادی ۲۰۳. حنانه شاکری، تهران، دانشجو ۲۰۴. حمید بهشتی، برلین، کنشگر اجتماعی ۲۰۵. احمد عزیزی، تهران، مشاور سرمایه‌گذاری و بانکی ۲۰۶. وحید فرخنده ، برن، روزنامه نگار ۲۰۷. یوسف یوسفی، تهران، – ۲۰۸. عادله رئیسی ، اصفهان ، کارمند ۲۰۹. مهدی زال بک، تهران، دانشجو ۲۱۰. فرامرز پارسی، تهران، معمار ۲۱۱. آرش حائری ، گنبدکاووس ، پرستار ۲۱۲. زهرا عباسی‌فر ، تهران، معلم ۲۱۳. حدیث متشفی، کرج ، عضو هیئت علمی ۲۱۴. پونه بریرانی، شاهی، نویسنده ۲۱۵. مریم هاشمی، تهران، عضو هیئت علمی پژوهشی ۲۱۶. هایده نظری، لندن، – ۲۱۷. مریم امیری، تگزاس، فوق دکترا، علوم کامپیوتر ۲۱۸. محمد گلابی، نیویورک ، پژوهشگرهنر ۲۱۹. محمد خالوندی، کرمانشاه، نویسنده و منتقد ادبی ۲۲۰. شهروز خرمی، کرج، پژوهشگر ۲۲۱. معصومه شیخ‌مرادی، تهران، نویسنده ۲۲۲. هادی قابل، تهران، روحانی نواندیش، فعال سیاسی- اجتماعی. ۲۲۳. عارفه ریاحی، تهران – لاهه، هنرمند-محقق ۲۲۴. آرین بهزادی ، تورنتو ، پزشک ۲۲۵. کتایون وزیری، مکزیکو سیتی، هنر ۲۲۶. پیمان کدفرد، تهران، بازرگان ۲۲۷. فائزه ایرانمنش، تورنتو، محقق ۲۲۸. سهیل صادقی، تورنتو، شهروند ایران، موسیقیدان ۲۲۹. لئا منصوری، تهران، شاعر ، عضو کانون نویسندگان ایران ۲۳۰. علی ندیمی، وین، اتریش، کنشگر سیاسی ۲۳۱. رضا مسعودی، تهران، . ۲۳۲. مجتبی امینی، تهران، هنرمند تجسمی ۲۳۳. علی صادقی، تهران، نقاش ۲۳۴. حسین عباسی، لیورپول ، انگلستان، متخصص محیط زیست و پایداری ۲۳۵. فاطمه معینی، اصفهان ، هنر ۲۳۶. رضا صمیم، تهران، جامعه‌شناس ۲۳۷. علی احدی، ونکوور، کانادا، هنرمند، نویسنده، مدرس دانشگاه بریتیش کلمبیا ۲۳۸. علی مزروعی، بروکسل، روززنامه نگار و فعال سیاسی ۲۳۹. محمد نظری، تهران، پژوهشگر حوزەی جامعەشناسی ۲۴۰. آمادور نویدی، سیدنی- استرالیا، حامی فلسطین ۲۴۱. محمود کشاورز، استکهلم، دانشیار انسان شناسی، دانشگاه اوپسالا ۲۴۲. علی ثباتی، تورنتو، نویسنده ۲۴۳. آرمین انطیقه‌چیان، نیویورک، هنرمند ۲۴۴. آرش نصراصفهانی، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۲۴۵. علی گلستانه، تهران، نقاش و منتقد هنری ۲۴۶. اسفند شهراکی، تورانتو، – ۲۴۷. فریده سخایی فر ، نیویورک، هنرمند و مدرس دانشگاه ۲۴۸. ایرج واقعی، تورنتو، فعال اجتماعی، سیاسی، صلح ۲۴۹. خلیل ، کرمانشاه ، مرادی ۲۵۰. مریم عباسی نژاد، تهران، روانپزشک ۲۵۱. علی نیک جو، تهران، متخصص روان پزشکی ۲۵۲. راحله طارانی ، کلگری ، فعال سیاسی چپ/ روانشناس ۲۵۳. کمال اطهاری ، تهران ، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه ۲۵۴. محدثه جلیلی، تهران، پژوهشگر ۲۵۵. سید سراج الدینی میردامادی ، پاریس، روزنامه نگار ۲۵۶. کامران بزرگ‌نیا، تهران، شاعر، مربی و کارگردان تآتر ۲۵۷. محمدباقرعبادی، تهران، سازندگی ۲۵۸. مهرگان ملکی، زنجان، فعال مدنی ۲۵۹. بابک مفتاحی، ریورساید، تحصیل ۲۶۰. اصغر زارع کهنمویی ، تهران، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ۲۶۱. اسما کرجی ، تهران، پژوهشگر ۲۶۲. کمال رضوی، تهران، دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ۲۶۳. مهدی شیری، تهران، هنرمند/ فیلم‌ساز ۲۶۴. علیرضا اسکندریون ، زنجان، نویسنده ۲۶۵. سیدصادق حقیقت، تهران، استاد علوم سیاسی ۲۶۶. یاسین وهابی، تهران، پژوهشگر توسعه ۲۶۷. خلیل حاجی‌پور، شیراز، هیات علمی شهرسازی، دانشگاه شیراز ۲۶۸. رضا تاران، قم، پژوهشگر ۲۶۹. احد درویش، تهران، فعال سیاسی، پزوهشگر سیاست‌گذاری ۲۷۰. فرزانه عرفانی منش، تهران، وکیل ۲۷۱. علی سلحشور، تهران، پزشک و فعال صنفی ۲۷۲. فاطمه طهرانی، تهران، فوق تخصص بیماری‌های نوزادان، پزشک ۲۷۳. عظیم حسن‌زاده ، تهران، جامعه‌شناس و فعال سیاسی ۲۷۴. محمدحسین شمسایی، تهران، نویسنده و کنشگر مدنی ۲۷۵. گلشید کریمیان، زنجان، نویسنده ۲۷۶. طنین عصفوری، تهران، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی ۲۷۷. حمید رنجبران ، همدان، روانشناس بالینی ۲۷۸. هدی امامی ، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۲۷۹. رقیه اسلامی محمودآبادی، سیرجان، پزشک ۲۸۰. رضا نظریان، کرمان، دکتری مهندسی صنایع پژوهشگر ۲۸۱. محمد سالاری، تهران، پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی ۲۸۲. تمام متن این فراخوان خواسته بنده نیز هست، زنجان، عسگری-کارمند ۲۸۳. سید عمار کلانتری، تهران، روزنامه نگار ۲۸۴. زهرا مرادی، اصفهان، دکتری حقوق بین الملل، استاد دانشگاه ۲۸۵. حمیدرضا عابدیان، بابل، پژوهشگر تاریخ نهضت ملی ۲۸۶. مریم کهن‌سال نودهی، تهران، پژوهشگر مطالعات فضا ۲۸۷. کاوه فولادی‌نسب، تهران، نویسنده ۲۸۸. فاطمه حاتمی، اصفهان ، فعال فرهنگی ۲۸۹. عطیه طاهری، زنجان، معلم ۲۹۰. محمد خالوندی، کرمانشاه، نویسنده و منتقد ۲۹۱. تهمورث امیران ، تهران، دانشجوی جامعه‌شناسی ۲۹۲. سحر مقدم، لندن، شاعر ، پژوهشگر ادبیات نمایشى و تئاتر درمانى ۲۹۳. مهدی شیرزاد، تهران، جامعه شناس و فعال سیاسی ۲۹۴. فریبرز غفوری، تهران، معمار ۲۹۵. محمود شفیعی ، قم، پژوهشگر در حوزه فقه و سیاست، و دانشیار دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه مفید ۲۹۶. عباس ملک جاری، خلخال، دانشجو ۲۹۷. تراب ثالث، لندن، فعال سوسیالیستی ۲۹۸. یسنا رشیدی، کرج، دانش‌آموز ۲۹۹. جمشیدی گوهری، ایران، فعال سیاسی اجتماعی ۳۰۰. شیما وزوایی، تهران، پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه ۳۰۱. نسیبه قیومی انارکی، اصفهان، کارمند ۳۰۲. رحمان بوذری، تورنتو، روزنامه‌نگار ۳۰۳. مهدی فخرزاده، تهران، روزنامه‌نگار ۳۰۴. پرویز اجلالی، تهران، جامعه شناس ۳۰۵. امیر احمدی آریان، نیویورک، نویسنده ۳۰۶. سعید معنوی، تهران، فعال شهری ۳۰۷. احمد شقاقی، تورونتو، فعال مدنی ۳۰۸. هانیه بنی هاشمی ، تهران ، مردم شناس، برنامه ریز شهری ۳۰۹. فوتی نیک، لندن، معلم ۳۱۰. کامبیز کریمی، تهران، جامعه شناس، ۳۱۱. سید امیر خرم، کرج، کنشگر سیاسی ۳۱۲. سعید متین‌پور ، زنجان، روزنامه‌نگار ۳۱۳ ستاره شریفیان، کلگری، پژوهشگر علوم کامپیوتر ۳۱۵. شیما غزنوی ، تهران، رژیم درمان ۳۱۶. شهاب ، تهران/ برلین، هنرمند ۳۱۷. پرنیان قربانی ، تهران ، کارمند ۳۱۸. لیلا بندری، تهران، مترجم ۳۱۹. مسعود امیدی ، تهران، پزوهشگر اجتماعی و اقتصادی، نویسنده و مترجم ۳۲۰. منصور جوانی ، شیراز، فعال کارگری. ۳۲۱. شیرین سعیدی ، آرکانزاس، آمریکا، استاد دانشگاه ۳۲۲. حسین یوسفیان ، تهران، فعال اجتماعی ۳۲۳. محمد مهدی وزیری، تهران، دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی ۳۲۴. فائزه مقامی نیک، اوترخت، هلند، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ۳۲۵. مینا اشرفی ، تهران، معلم، نویسنده ۳۲۶. زینب غنی، تهران، وکیل دادگستری ۳۲۷. فاطمه کشاورز، واشنگتن ، استاد ادبیات و فرهنگ ایران در دانشگاه مریلند ۳۲۸. شیما بهره‌مند، تهران ، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حقوق بین‌الملل ۳۲۹. فرانک امیدی، هامبورگ ، پژوهشگر محیط زیست ۳۳۰. مینو معلم، برکلی، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ۳۳۱. علی دروازه غاری، امریکا، فعال و زندانی سیاسی سابق, استاد دانشگاه ۳۳۲. امیر غربی‌فرد، تهران ، کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تهران. نویسنده. ۳۳۳. احمد جعفری، تهران، قوم‌موسیقی‌شناس ۳۳۴. شهاب ذکری، نیوجرسی، پژوهشگر حوزه فناوری ۳۳۵. نیلوفر ثنائی، نیوجرسی، پژوهشگر ۳۳۶. سینا مقامی نیک، اکسفورد، انگلستان، دانشجوی دکتری جغرافیای انسانی ۳۳۷. میلاد ادبایى، فیتویل ، استاد دانشگاه ارکانزاس ۳۳۸. سیاوش صفاری ، کره جنوبی، دانشیار دانشگاه ملی سئول ۳۳۹. فاطمه کبیرنتاج، تهران، جامعه شناس ۳۴۰. حمیدرضا رسولیان ، تهران، وکیل دادگستری ۳۴۱. پویان فخرایی، سن دیگو ، تحلیل‌گر سیاسی ۳۴۲. احسان کوشامهر، خرمشهر، شاعر و‌ مدرس ادبیات فارسی ۳۴۳. فهیمه حسین زاده سلجوقی، مشهد، فرهنگی ۳۴۴. آریا وقایع‌نگار، نیویورک ، دانشجو جامعه‌شناسی ۳۴۵. صالح نجفی، تهران، مترجم ۳۴۶. علی غلامی، شیروان، کارگر کافه ۳۴۷. علیرضا جعفرزاده، تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد ۳۴۸. محمدرضا آهنی، تهران، پزشک ۳۴۹. امیررضا گلابی، کرج، مترجم ۳۵۰. ابراهیم رحیمی خامنه‌ای ، تهران، مدیر مسئول نشر مرغ آمین ۳۵۱. ازاده فرقانی، تهران، فعال اجتماعی ۳۵۲. رضا نامداری، مونترال، کانادا، فعال ضد جنگ ۳۵۳. شیما مقدسی ، بندرعباس ، فارغ‌التحصیل حقوق بین‌الملل، مترجم ۳۵۴. هاجر مرادی، تورنتو، فیلمساز و هنرمند چند رسانه ای ۳۵۵. مریم جایروند ، تهران، دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تهران ۳۵۶. داود جلیلی، تهران، نویسنده و مترجم ۳۵۷. سهراب مهدوی، تهران، مترجم ۳۵۸. سیاوش سارانی، زاهدان، ویراستار؛ دانش‌پژوه اقتصاد سیاسی ۳۵۹. فاضل گنجی، مونیخ، پژوهشگر و فعال مدنی و محیط زیست ۳۶۰. هاجر همایی، سیاتل، پژوهشگر فن‌آوری و کارآفرین ۳۶۱. سعیده منتظری، کرج، نویسنده ۳۶۲. نیما دهقانی، سنفرانسیسکو، هنرمند ۳۶۳. سحر کریمی، تهران، روزنامه‌نگار و مترجم ۳۶۴. نوید وزوایی، تهران، پژوهشگر و تسهیلگر اجتماعی ۳۶۵. مریم رضایی، کرج، روزنامه‌نگار و فعال زنان ۳۶۶. سحر سلحشور، پاریس-تهران، فیلمساز ۳۶۷. نوید وزوایی، تهران، پژوهشگر و تسهیلگر اجتماعی ۳۶۸. حمید شهبازی، تبریز، کنشگر اجتماعی ۳۶۹. علی قلی پور، تهران، پژوهشگر ۳۷۰. سینا نریمانی اصل، تهران، دانشجو ۳۷۱. فرید درفشی ، تهران، مترجم ۳۷۲. اردشیر زارعی قنواتی، خوزستان، روزنامه نگار و فعال اجتماعی ۳۷۳. سعید سلطانی طارمی، کرج، شاعر و نویسنده ۳۷۴. سروش طالبی اسکندری ، تهران، پژوهشگر مدیریت آب ۳۷۵. زهرا مختاری، برلین، پژوهشگر فیزیک ۳۷۶. نهال شرفی، هامبورگ، محقق ۳۷۷. محمود مهرآور، تهران، فیلمنامه نویس ۳۷۸. احسان ایرانی، برلین، آلمان، پژوهشگر فیزیک و علوم داده ۳۷۹. هادی لنگرودی، مونترال، راننده ۳۸۰. شقایق اکبری، تهران، دانشجوی جامعه‌شناسی ۳۸۱. نرگس آذری ، تهران، جامعه‌شناس و پژوهشگر ۳۸۲. جواد گنجی، تهران، مترجم ۳۸۳. پریسا امین‌اللهی، آمستردام، عکاس، فیلمساز ۳۸۴. زهرا محمدی، تهران، هنرمند ۳۸۵. مهسا امین‌‌الهی، ژنو، خبرنگار ۳۸۶. شیما بهره‌مند، تهران ، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حقوق بین‌الملل ۳۸۷. کیانوش یاسایی، دانشگاه پاریس ۸، مدرس و پژوهشگر ارتباطات، مترجم ۳۸۸. سولماز سپهری آزاد ، کرج، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی ۳۸۹. یاسمین میزر،، آکسفورد، سردبیر، مجله دانشگاهی Critique ۳۹۰. فاطمه عظیمی پسند، تهران، دانشجو علوم ارتباطات اجتماعی ۳۹۱. لیلا منصور، تهران، فعال اجتماعی ۳۹۲. اسماعیل حاج هاشمی، برلین، پژوهشگر اجتماعی ۳۹۳. محمد رضایی، فرانکفورت، پژوهشگر در حوزه مطالعات فرهنگی ۳۹۴. حامد خوانساری، کرج، فیلمساز ۳۹۵. فاطمه صادقی، لندن، پژوهشگر و مدرس، دانشگاه یو سی ال ۳۹۶. یلدا اصغرزاده ، تهران، نویسنده تکنیکال ۳۹۷. محسن عمادی ، مکزیکوسیتی، شاعر، مترجم و محقق ۳۹۸. مریم فروغی، اصفهان، پژوهشگر اجتماعی ۳۹۹. مهدی توپچی، برلین، فعال کارگری ۴۰۰. بشری سلیمی، تهران، دانشجو ۴۰۱. فرزانه راجی، تهران، نویسنده و مترجم ۴۰۲. سمیه زندیه، تهران، پژوهشگر ۴۰۳. گیتی اعتماد، تهران، مهندس مشاور ۴۰۴. شاهد احمدیان، تهران، کسب‌وکار و نوآوری ۴۰۵. نازنین بخشی، سان فرانسیسکو ، مهندس کامپیوتر ۴۰۶. آرمان براری ، تهران، مهندس ۴۰۷. آریا سلگی، تهران، پژوهشگر، نویسنده و مترجم ۴۰۸. امیرحسین سادات، آکسفورد، پژوهشگر سیاست‌گذاری اجتماعی ۴۰۹. زهرا یاوند طاهری، لندن، معلم و پژوشگر اجتماعی ۴۱۰. سبحان میرمقدم ، تهران، دانشجوی فلسفه هنر دانشگاه هنر ۴۱۱. گلرخ نفیسی ، تهران، هنرمند تصویرساز ۴۱۲. میثم اهرابیان صدر، تهران، پژوهشگر اجتماعی ۴۱۳. مهتاب محمودی ، شیکاگو، دانشجوی دکتری ۴۱۴. کیمیا مرادی، شیراز، پژوهش‌گر حوزه‌ی روان‌کاوی و بوم‌شناختی ۴۱۵. آذر محمودیان، تهران و برلین، کیوریتور ۴۱۶. شروین طاهری، پردیس، مترجم و پژوهشگر ۴۱۷. نازنین شاه‌سیاه، تهران، پژوهشگر حوزۀ تصویر ۴۱۸. جواد ستونگر ، برلین ، هنرمند و فعال سیاسی ۴۱۹. نیلوفر کقبل، پالو آلتو ، پژوهشگر مستقل ۴۲۰. محمد مالجو، تهران، اقتصاددان ۴۲۱. علی شریف، شیرلز، عکاس، فیلم یاز ۴۲۲. اردشیر زارعی قنواتی ، ایران، روزنامه نگار و فعال اجتماعی ۴۲۳. پرستو صادقى، (در حال حاضر) لندن، مدیر پروژه و فعال در حوزه‌ی انتشارات کتاب ۴۲۴. مهتاب محمودی ، شیکاگو، دانشجوی دکتری دانشگاه شیکاگو ۴۲۵. آفرین گریگِر، نیوتون، آمریکا، دکتر ۴۲۶. فوآد ترشیزی، پروایدنس، دانشیار تاریخ هنر مدرسه‌ی هنر رودآیلند

 

·                   

برای امضائ روی لینک اصلی کلیک کنید

·                  لینک اصلی

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©