Deprecated: Function utf8_encode() is deprecated in /mnt/web205/e0/39/5274439/htdocs/new/browsf.php on line 66 سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱  برابر با ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲
پشت پرده کودتای پارلمانی در پاراگوئه

پشت پرده کودتای پارلمانی در پاراگوئه !

 

علی یوسفی

 

مجلس سنای پاراگوئه ، که اکثریتش را راست ها ، زمین داران  بزرگ  و طرفداران کشورهای غربی مدعی دموکراسی ، بر عهده دارند ، رئیس جمهور این کشور، لوگو ، که  مستقیما از سوی مردم و در یک انتخابات دموکراتیک انتخاب شده بود ، را از طریق یک کودتای پارلمانی از قدرت خلع کردند . براساس قانون اساسی " واقعا موجود " این کشور ، رئیس جمهور مستقیما از سوی مردم انتخاب می شود وبه همین دلیل این تنها آنها هستند که می توانند رای به برکناری او بدهند . اینکه حالا سیاستمداران رسوا و حامیان غربی شان ، بهمراه  زمینداران بزرگ در بوق و کرنا کرده و بر قانونی  بودن تصمیم گیری شان در مورد برکناری وی دم می زنند ، عاری از هرگونه واقعیتی ست . انجام چنین کودتای رسوائی در یک زمان کوتاه و بی سابقه انجام گرفته است . فرناندو لوگو ، رئیس جمهور برکنار شده براساس اسناد و شواهد ، فرصت هیچگونه دفاعی از خود را نداشته است . تا همین حالا کشورهائی همچون برزیل ، آرژانتین ، شیلی ، اروگوئه و ونزوئلا ، ضمن اعلام وقوع یک کودتا در این کشور ، سفرای خود را از پاراگوئه فراخوانده و در نظر دارند اقدامات تنبیهی دیگری نیز انجام دهند . اخراج از بازار مشترک کشورهای آمریکای لاتین و عدم برسمیت شناختن رئیس جمهور جدید ، فدریکو فرنادو ، از جمله این اقدامات خواهند بود . اینها همه در حالی است که برخی از سیاستمداران آلمان ، همچون نیبل ، وزیر " کمک به کشورهای در حال توسعه "، در یک اقدام سراسیمه انتخاب " رئیس جمهور" جدید ، را در کنار کشورهائی چون کانادا ، اسپانیا و واتیکان برسمیت شناخته و به وی تبریک گفته اند  .

 

براستی پشت پرده چنین کودتائی چه  پارامترهائی  دخیل بوده اند؟

 

 

در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲ پارلمان خلع ید رئیس جمهور را در دستور قرار داد و همان روز هم سنای این کشور در یک اجلاس فوق العاده با اقامه دعوا علیه رئیس جمهور، حکم برکناری وی را صادر و تنها نوزده ساعت به وی مهلت دفاع از خود  را داد . مهلتی که سپس به دو ساعت تقلیل داده شد . سنا در آغازدر ۹ مورد لوگو را متهم به عدم صلاحیت کرد که در اقدام بعدی به پنج مورد کاهش یافت . نتیجه رای گیری از همان آغاز روشن بود . لوگو بهر شکل باید خلع قدرت شود . در این میان نه دلایل وکلای لوگو شنیده شد و نه دلایل اقامه شده از سوی رئیس جمهور گوش شنوائی داشت . همه موارد اتهامی تنها ادعاها و مواردی بودند که به آنها می توان  تنها با دیده حدس و گمانه زنی  نگریست .مثلا آنها ادعا می کردند که فرناندو لوگو به اتحادیه جوانان سوسیالیست در یک تظاهرات کمک مالی کرده است . تظاهراتی که از نظر آنان سرود هائی علیه قانون اساسی کشور خوانده شده بود . یا اینکه لوگو در چارچوب برنامه رفرم ارضی ، از ابزار و آلات ارتش استفاده کرده تا زمین های زمینداران بزرگ را  اندازه گیری کند . بر این اساس  قرار بوده است تا معلوم شود که ایا این زمین ها واقعا به آنان تعلق دارد و یا نه ؟  یکی دیگر از موارد اتهامی ارتباط و کمک های مالی و لجستیکی به گروههای چریکی بود . و سرانجام اینکه گویا وی " پروتکل اوشوآیا "ی بازار مشترک آمریکای جنوبی را امضاء کرده ، بدون اینکه چنین منشوری را به اطلاع پارلمان برساند .

 

آنها در مجموع و بر اساس چنین داده هائی ، که تردیدهای بسیاری در درستی آنها  وجود دارد ، لوگو را به به بی کفایتی متهم کرده و از این طریق می خواستند ثابت کنند که لوگو به وجهه قانون اساسی کشور و از این طریق به منافع  " مردم " ضربه زده و خیانتی بزرگ را مرتکب شده است . مسلم است که چنین ادعا هائی غیر واقع و پوچ است . چرا که  فرناندو لوگو ، در سالهای اخیر ، با وجود مقاومت و کارشکنی های عدیده مجلسین ، زمینداران بزرگ و حزب دست راستی کولورادو ، خدماتی هر چند ناچیز به نفع دهقانان خرده پا ، فقیر و همچنین تهیدستان و حاشیه نشینان شهری انجام داده است . اینها اکثریت مردم این کشور را تشکیل می دهند . آنها لوگو را از قدرت کنار گذاشتند ، چرا که او به مبارزه با زمینداران بزرگ ، پدیده اعتیاد و مافیای قدرتمند این کشور پرداخته بود . مبارزه با آنهائی که 60 سال تمام بر کشور حکم راندند . بیش از ۹۰ در صد زمینهای حاصلخیز این کشور در دست چند درصد زمینخوار قرار دارد . با وجودی که لوگو نتوانست برنامه رفرم ارضی  را بدلیل بلوکه کردن پارلمان به پیش ببرد ، با اینحال  هنوز که هنوز اکثریت عظیمی طرفدار او هستند . خدمات درمانی عمومی و مجانی ، تغذیه رایگان در مدارس ، تسهیل شرایط کارآموزی های فنی پس از دبیرستان ، مبارزه با بیسوادی مزمن کشور ،  راه اندازی سیستم بازنشستگی برای نیازمندان ، مبارزه با فساد مالی فراگیر طبقات بالا ، سیاستمداران راستگرا و پاکسازی قوه قضائیه کشور از باندهای مفتخور و بیعدالت ، از عمده خدماتی بود که او از پس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۰۸ انجام داده است . همین خدمات دلیل اصلی برکناری او بود . یکی از اقدامات مهم لوگو در راستای اجرای رفرم ارضی ، افشای دزدی های کلان در نیروگاههای  آب ، برق رسانی و صنعت سیمان بود . در مدت ریاست جمهوری او هزاران نفر از هواداران راستها که سیستم قضائی این کشور جا خوش کرده و حقوق های کلان ، بدون انجام کاری دریافت می کردند ، اخراج شدند .

 

مخالفت با کودتای پارلمانی در پاراگوئه اکثریت عظیمی از هواداران لوگو را به خیابانها کشانده و خواهد کشاند . برای روزهای آینده قرار است آکسیون های اعتراضی مختلفی برگزار گردد . در یک نظرسنجی  انترنتی که در روز 23 ژوئن انجام شد ، ۶۰ درصد شرکت کنندگان ضمن مخالف با برکناری لوگو ، همچنین با نظروی که گفته بود : " با انجام چنین کودتائی به سنت های دموکراتیک پاراگوئه ضربات جبران ناپذیری وارد آمده است " ، موافق بوده اند . اینها همه در حالی است که اگر اکثریت عظیم دهقانان کم زمین و تهیدستان ، که هیچگونه امکان دسترسی به انترنت را ندارند ، را بر این آمار بیافزائیم ، آنگاه با یک مخالفت همگانی با کودتا  روبرو خواهیم بود . اینها همه و نیز عدم مقبولیت دولت جدید در میان کشورهای آمریکای لاتین ، در روزها و ماههای آینده نشان خواهد که فرانکو نخواهد توانست به " دولت ثبات  " ادعائی خود جامه عمل بپوشاند . ابتکارات توده ای از جمله " نافرمانی و مقاومت های مدنی در دستور روز گروههائی قرار گرفته است که مردم را به همکاری برای اجرای این پروژه دعوت می کنند . دبیرکل  حزب " فرنته گوآسو" ، حزب متعلق به لوگو ، گفته که ما با انجام تظاهرات مسالمت آمیز ، آزادی های اجتماعی و عمومی را به کشورمان باز خواهیم گرداند.

 

به گزارش " جبهه ملی برای احیای دموکراسی " حمایت توده ای از لوگو در مناطق روستائی بیشتر شده است  . به همین دلیل آهسته آهسته ، اما با اعتماد خاطر ، مقاومت در پاراگوئه در حال شکلگیری ست . علاوه بر تظاهرات خودجوش روز اول کودتا ، درروز سه شنبه گذشته ، ۲۶ ژوئن ، در ۳۰ نقطه ، یعنی در هفده استان این کشور، دهقانان به خیابانها آمدند و علیه دولت جدید به تظاهرات پرداختند . در جنوب پاراگوئه دهقانان برای مدتی خیابانها را بسته و به کنترل خود درآوردند . گفتنی ست که این جبهه شامل دهقانان کم زمین ، سرخپوستان ، زنان خانه دار ، روشنفکران و جوانان فعال همه شهرها می باشد . محل گردهمائی آنها ، همچون میدان تحریر در مصر ، مقر تلویزیون این کشور در ،  آسون سیان ، پایتخت پاراگوئه ، است . تجمع کنندگان از طریق میکروفون آزاد محل تجمع به تبلیغ نظرات خود می پردازند .

 

لازمه اعلام همبستگی با مردم پاراگوئه !

 

کودتای انجام گرفته در پاراگوئه نشان داد که این سنت قدیمی در آمریکای لاتین ، که برکناری روسای جمهور مخالف با اقلیت زمین خوار ، سرمایه داران و احزاب دست راستی ، از قدرت هنوز که هنوز به حیات خود ادامه می دهد . کودتای های نظامی در این کشورها و نمونه آخر آن  در هندوراس و خلع ید از زالایا در سه سال پیش آینه تمام نمای آن بود . این کودتا با کمک و همیاری بیدریغ آمریکا و کشورهای غربی انجام گرفت . اینبار اما  بدون یک کودتای نظامی و همچنین و بظاهر بدون نقش و حضورکشورهای غربی  یکی دیگر از دولتهای طرفدار مردم تهیدست را از کار برکنار کرده اند . کودتاچیان در قد و قواره کاملا جدید  ، یعنی بکارگیری "حقه ای ناب " ابزار و ادوات دموکراسی را علیه همان  دموکراسی سازمان داده و دارند پیروزی شان را جشن می گیرند.

 

چپ و نیروهای مترقی نمی تواند علیه کودتا در پاراگوئه نباشد . همبستگی بین المللی حکم می کند که  خود را در کنارمردم پاراگوئه ، که نمی خواهند دوباره شاهد بازگشت دیکتاتوری ۶۰ ساله حزب راست گرای « کوولورادو » باشند ، بیابیم . باید به آنها بگوئیم که درمبارزه شان تنها نیستند و نخواهند بود و ما نیز در تلخکام کردن این « پیروزی چشمگیر » بر کودتاچیان همراه آنانیم . مبارزه اکنون و آتی در پاراگوئه جزئی از همان جنبش های اجتماعی ، یا همان جنبش های نوین ضدسرمایه داری ، جهانی و بویژه کشورهای آمریکای لاتین است .

۸ تیرماه ۱۳۸۹ـ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©