استاندار
جدید سیستان و
بلوچستان و
رضایت به تب!
ایوب
حسین بر
(هوشنگ نورائی)
ضرب
المثل «به مرگ
می گيره تا به
تب راضی بشه» داستان
رضایت بسیاری از
انتصاب منصور
بیجار به عنوان
استاندار سنی
بلوچ در استان
سیستان و
بلوچستان
است. دیری
نگذشت که بسیاری
از جمله مولوی
عبدالحمید
زبان ستایشگری
از بیجار و
پزشکیان
گشودند. آنها
فراموش کرده اند
که پزشکیان نیامده
است که ساختار
قدرت را بهم
بزند و یا حتی
چیزی را عوض
کند بلکه او
در یک
انتخابات غیر
آزاد و فرمایشی
آمده بود که
فقدان مشروعیتی
را که سیستم
توتالیتری و
فاسد تئوکراتیک
را فرا گرفته
بود، اندکی با
قول و قرار هایش
کاهش دهد.
پزشکیان
آمده است که
تاکتیک یک گام
به عقب دو گام
به پیش خامنه
ای را اجرا
کند. او نیامده
است که زندانیان
سیاسی آزاد
شوندـ زنان
آزادی و برابری
و کرامت
انسانی کسب
کنند و
مطبوعات و تشکیلات
سیاسی و مدنی
و بیان بدون قید
و شرط آزاد شوند.
او نیامده است
که اعدام را
بر اندازد و
سکولاریسم را
به مثابه یک
اساس حکمرانی
مدرن برای نفی
تبعیض دینی و
دیگر تبعیضات
در کشور راه بیندازد.
او نیامده است
که این
معضلات اساسی
جامعه و بویژه
مشکل طبقات
زحمتکش و
کارکن و به
حاشیه رانده
را حل کند.
اقتصاد ورشکسته
را با ساختار
فاسد آن نمی توان
با خواندن و
نقل و قول نهج
البلاغه و
دعا به جان
رهبر حل کرد!
سخنان او
در مورد وفاق
دروغی بیش نیست
وقتی این همه
زندانی سیاسی
که نمایندگان
واقعی تغییر
و ارزش های
دموکراتیک و
آزادی و ضد
تبعیض و
مردسالاری در
این جامعه اند
در زندان ها
هستند و رنج می
کشند و هزاران
خانواده که
فرزندان شان
در اعتراضات
کشته و معلول
شده اند همچنان
مورد آزار و
سرکوب اند .
منصوب
کردن صرف بیجار
را نمی توان
محکوم کرد و
از نظر اصولی
این از حقوق
ابتدائی هر
فرد سنی و یا
بلوچ و کرد و
عرب هم هست که
مانند دیگران
موقعیت بگیرند
حتی اگر مهره
های بی مقداری
بیش نباشند.
ولی بحث من در
مورد این فرد
و آن فرد و اینکه
شخصا آدم خوب
و یا بدی است نیست
هرچند او نه
انتخاب مردم
است که در شرایط
آزادی بالا
آمده باشد و
نه سابقه ای
در مبارزه با
تبعیض و ستمگری
دارد. بحث من
بر سر این است
که او در این
ساختار قدرت
توتالیتری و
سرمایه داری
رانتی و از
بالا تا پائین
فاسد چه کار می
تواند بکند و یا
می خواهد بکند
جز آن که این
ماشین
ورشکسته و
مخرب را اندکی
روغنکاری کند
و ستمگری و
سرکوب رژیم را
بزبان بلوچی و
سنی گری توجیه
کند؟
البته از جهاتی
آمدن بیجار و
افراد دیگری
نظیر او ( هم در
سیستان
وبلوچستان و
هم کردستان)
خوب است تا لا
اقل آنها که
صادقانه دچار این
توهم اند که
راه حل، در
آوردن چند
مقام بلوچ و
سنی در دستگاه
است، ممکن
است بعد از
مدتی به درک
درست تری از
ساختار قدرت برسند.
در همین
استان هم
مردم باید
سوال کنند که
آیا بیجار
جرات دارد :
•
درد و رنج
قربانیان
جمعه های خونین
زاهدان و خاش
را بر زبان
آورد و
خواستار
محاکمه آمران
و مجریان آن
حوادث جنایتکارانه
بشود؟
•
درد و رنج
سوختبران را
در زندگی دشوار
و پر ریسک و بی
ثبات آنها
بفهمد و درمان
کند؟
•
تبعیض و محرومیت
بی شناسنامه
ها وجمعیت
بزرگ حاشیه
نشبن و محرومیت
آن ها را از حق
داشتن سکونت
گاه و یک زندگی
شرافتمندانه
درک کند و حل
نماید؟
•
در فقر و
فلاکت اکثریت
مردم زحمتکش
و نیز فروپاشی
دستگاه های بهداشتی،
آموزشی اداری
و کلا دیگر
دستگاه های
خدمات خدمات
رسانی بهبود
جدی و قابل
مشاهده ایجاد
کند؟
•
خانواده های
رنجدیده ای
که اعضای
خانواده هایشان
اعدام شده و
بازهم هر روز
خبری از
اعدام یکی از
افراد همان
خانواده ها و یا
خانواده های دیگر
بگوش می رسد،
خسارت پرداخت
کند؟
•
آبا او جرات این
را دارد که به
حکم اعدام که ۲۵
تا ۳۰
درصد آنها
بلوچ اند
اعتراض کند و خواهان
توقف و الغای
اعدام شود؟
•
می تواند راه
حلی برای
توقف کشتار و
حمله و ویرانی
هر روزه در
سراسر استان پیدا
کند؟
•
چه پاسخی دارد
برای مردم
مناطق ساحلی
که از تصرف زمین
ها و کوچ های
اجباری و
مردم تفتان که
از طلا خواران
ویرانگر شکایت
دارند؟
•
در این استان
برای مردم بویژه
جوانان چه
جوابی دارد که
از ابتدائی ترین
حقوق خود در
دسترسی به
ارتباطات اینترنتی
عادی در جهان
امروز محروم
شده اند ؟
•
این استاندار
برای باز
گرداندن
دانشجویان و
استادان و بر
داشتن موانع
که پزشکیان هم
در مورد آن ها
دروغ گفته است
در این استان
چه راه حلی
دارد؟
•
و دهها مشکل دیگر....
پزشکیان یکی
از حافظان همین
ساختار قدرت
است و آقای بیجار
هم یک مهره بی
دست و پا و
البته مورد
اعتماد
دستگاه امنیتی
است. حد اکثر
او ممکن است
عده ای از بلو
چها ( و اغلب
مطابق رسم
دستگاه فاسد
عده ای از نور
چشمیان سفارشی)
را وارد
دستگاه اداری
استان کند ولی
فراتر از آن،
مشکل و حتی غیر
ممکن است تغییری
در سطح زندگی
مردم محروم و
رنجدیده بشود.
خوب است
که مردم متوجه
بشوند که
بلوچ بودن و
سنی بودن خود
به خود نه
رفاه ایجاد می
کند و نه آزادی
ها را تضمین می
کند و نه به
تبعیضات و
سرکوبها پایان
می دهد و نه
توسعه ای ایجاد
می کند. از
همان اول
جلسه معارفه
ساختار قدرت
مردان صاحب
امتیاز و
عمدتا فاسد و
تبهکار و ایستادگی
"مردانه" مرد
سالارانه
آقای بیجار
نشان می دهد
که حتی یک معیار
بسیار اساسی
و ساده توسعه
مدرن یعنی
حضور زنان هم
قابل درک نیست.
بحث من بر سر
ساختار قدرت
در این سیستم
سرمایه داری
بشدت فاسد و
رانت خوار
تئوکراتیک،
ضد زن و توتالیتری
است.
نکته
اساسی دیگر
خصلت تمرکز
گرائی سیستم
حاکمیت توتالیتری
در ایران و
نگاه مطرود
سازی و امنیتی
به حاشیه ای
همچون
بلوچستان است
که به هیچ
مقام منصوب
شده ای امکان
نمی دهد در
مقابل مردم
مسول باشد .
استاندار یک
مهره ای است
که از تهران و
در استان هم
از نماینده خامنه
ای و دستگاه
اطلاعاتی و
فرماندهی
سپاه باید تبعیت
کند. آیا این
استاندار چون
بلوچ است و
چون سنی است
در ذات خود
پاک و مسئولی
شرافتمند
است؟ تنها
ساده اندیش ترین
و یا مغرض ترین
آدم ها به چنین
سوالی پاسخ
مثبت می دهند.
مردم سر
زمینی که طرد
شده اند با
چند مهره به
جایگاهی شایسته
نمی رسند. در ایران
فریاد «زن،
زندگی آزادی»
هنوز فراموش
نشده است و
مردم سیستان و
بلوچستان هم
نباید به این
سادگی خود را
تسلیم کنند و
پیوند خود را
با مردم آزادیخواه
ایران فراموش
کنند. و این بیان
درماندگی و
تسلیم است که
در بلوچستان
با آوردن یک
استاندار
گفته شود دیگر
چه می خواهید؟!
و گفته شود از
حالا سخن از
خدا نور لجه ای
و سخن از قتل
عام خونین
زاهدان اکیدا
ممنوع!! و اینطور
القا شود که
چون استاندار
روز جمعه در
پشت مولوی
عبدالحمید
نماز می
خواند و
سخنرانی قبل
از خطبه را
اجرا می کند دیگر
مشکلی نمانده
است!! و یا تنها
منتظر بمانند
که پزشکیان
به این استان
بیاید و حتی
مولوی را در
مسجد مکی
ملاقات کند و
سپس به تهران
دعوت و حتی به
پیشگاه جبار
اعظم خامنه ای
شرفیاب کند !!
با پیروی از
منویات رهبری
و دستگاه امنیتی
نباید تردید
کنید که بیجار
سرکوبها و حتی
کشتار های دیگری
را در همین
استان تایید
و بر اجرای
آنها مهر تایید
خواهد زد. مگر
اینکه حاضر
شود به جرم
توطئه به
زندان بیفتد و
یا شبانه راهی
مرز پاکستان
و یا
افغانستان
شود .
•
در پایان
آنها را که
توهم پراکنی می
کنند در مقابل
یک آزمایش
ساده قرار می
دهم با امضای
واقعی خود یک
بیانیه صادر
کنید و از
مردم دعوت کنید
که برای گرامیداشت
قربانیان
جمعه های خونین
زاهدان و خاش
در روز مشخصی
بر مزار
خدانور لجه ای
حمع شوند و
اشکالی هم
ندارد ازآقای
بیجار هم دعوت
کنید.
ایوب
حسین بر
(هوشنگ نورائی)
– لندن- دوم
نوامبر ۲۰۲۴