Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ برابر با  ۳۱ اگوست ۲۰۲۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳  برابر با ۳۱ اگوست ۲۰۲۴

 

آیا جنگ مسلحانه در بلوچستان در بن بست قرار ندارد؟

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی)

در روزهای اخیر بی ال ای  که بزگترین گروه مسلح بلوچ در پاکستان است مورد انتقادات جدی بوده است. با آنکه این گروه و گروههای  نزدیک به آنها  بارها به مردم غیر نظامی و بیگناه حمله کرده و تهدید می کردند،  و هر بار هم با قلمداد کردن انها بعنوان  جاسوس و نظامی   بنجابی  در لباس غیر یونیفورم،   خود را تبرئه می کردند ولی ای سیاست آنقدر شکل سیستماتیک و جسورانه ای بخود گرفت که اکنون توجیه آن را حتی در میان هواداران آنها نیز دشوار کرده است.

با توجه به موفقیت رو به افزایش  جنبش مدنی دکتر مهرنگ   ( که تا حدود زیادی از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران الهام گرفت) که  برای احقاق حقو ق قربانیان بلوچ ربوده شده، زندانی  و مفقود و افشای جنایات گسترده ارتش و دستگاه امنیتی پاکستان  مبارزه می کند،   گروههای مسلح که خصلت پدرسالارانه و  بخشا سردارسالارانه آنها هم  بزیر سوال رفته است در تقلای بی اعتبار کردن جنبش مهرنگ هستند. این تلاش ها ی توطئه گرانه ممکن است گسترش یافته و اشکال خطرناکی بخود بگیرد   و طبعا دستگاه امنیتی پاکستان هم  که از موفقیت جنبش مهرنگ بشدت در هراس است از شرایط استفاده کرده و از بی  اعتبار کردن او بهره می برد.  توان مقابله ارتش و دستگاه امنیتی با گروههای مسلح بمراتب آسانتر از مقابله با یک جنبش عظبم مردمی است که توانسته بطور بی سابقه ای زنان را به میدان اعتراصان بیاورد و ارزش های مسلط پدر سالارانه آنها را نه تنها در بلوچستان بلکه در سراسر پاکستان  بزیر  سوال ببرد.

اکنون وقت آنست که از جنبش مدنی  دکتر مهرنگ در مقابل توطئه گری های دستگاه امنیتی و ارتش پاکستان و همین طور توطئه گری های محتمل  گروههای مسلح بلوچ حمایت شود.

دکتر مهرنگ هم همانطور که اخیرا هم اعلام کرده است پابندی خود به حقوق یونیورسال بشری را محکمتر کرده  و در ضمن مبارزه نهادینه شده بر علیه ارزش های پوسیده پدرسالارانه و فئودالی ـ قبیله ای، لازم است  رابطه نزدیک تری با همه نیروهای مترقی منجمله زنان در سراسر  پاکستان بویژه پنجاب   بر قرار کند. این رابطه نزدیک می تواند  توان سرکوب نیروهای نظامی و امنیتی دولت مرکزی را در بلوچستان نیز  بشدت کاهش  بدهد،  و خصلت  انسانی و مترقیانه جنبش مهرنگ را نه تنها در پاکستان بلکه در سطح منطقه ای و جهانی روشن تر کند. بنظرم در گام بعدی او خواهد توانست یک راه حل اساسی و وحدت طلبانه را برای  توقف کامل جنگهای خونین و مخرب در بلوچستان رهبری کرده و حقوق مردم ستمدیده  بلوچستان را بطور قابل  قبولی ( البته نه در سطح  بسیار خارق العاده ای)  محقق سازد.  با توجه به اینکه خود این نیروهای مسلح بلوچ بصورت بک نیروی غیر قابل انکاری در آمده اند و  دچار زیان فراوانی شده و قربانیان بسیار زیادی متحمل شده اند،  می توانند جسورانه  این بن بست را بشکنند و برای تحقق دستاوردهای بیشتری به دکتر مهرنگ بطور موثری  کمک کنند و برای مذاکره جدی  در پشت سر او قرار بگیرند .    

ایوب حسین بر (هوشنگ نورائی) ـ  لندن ـ ۳۰ اوگوست  ۲۰۲۴

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©