Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱  برابر با ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

افغانستان تسلیت!

در درد و غم  مردم رنجدیده و دردمند افغانستان شریک هستیم

 

زلزله مرگبار، در افغانستان مصیبت زده، فاجعه آفرید. بامداد چهارشنبه اول سرطان/اول تیرماه ۱۴۰۱ هنگامی که مردم در خواب بودند، ولایت‌های پکتیکا و خوست در جنوب شرق این کشور، با زلزله نیرومندی لرزید و ده‌ها روستا کاملا با خاک یکسان و ویران شدند. بنا به گزارش ها دست‌کم ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده و هزاران نفر مجروح شده‌اند و بسیاری نیز هنوز زیر آوار مانده اند. نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرده اند که بر اساس ارزیابی‌های تازه، در زلزله مرگبار اخیر در شرق افغانستان 2 هزار خانه تخریب شده و حدود 60 هزار خانوار شامل 200 هزار نفر نیز از این زمین لرزه متأثر شده‌اند که40 درصد از این آمار کودکان هستند. در متن این وضعیت، بارش مداوم باران تلاش‌های جستجو و نجات را با مشکل مواجه کرده و خطرات بلایای ثانویه مانند رانش زمین و سیل را افزایش می‌دهد. فاجعه بارتر این که به اقرار حتی خود مقامات حکومتی افغانستان، دسترسی به مناطق زلزله زده برای کمک رسانی «بسیار دشوار است». به گزارش خبرگزاری رویترز، از سال ۲۰۰۲ تاکنون این مرگبارترین زلزله‌ای است که در افغانستان رخ داده است.

اینک مردم محروم و رنج دیده افغانستان در این فاجعه تنها مانده اند  بر متن رنج و مصیبتی که چند دهه ادامه دارد. اشغال این کشور توسط نیروهای اشغالگر شوروی سابق و به دنبال خروج آن‌ها، اشغال توسط نیروهای امریکا و ناتو و سپس تسلط طالبان جنایتکار، درد و رنج مدام بر مردم این کشور تحمیل کرده است. در نتیجه تسلط نیروهای سلطه گر و خارجی و تحویل این کشور به طالبان،  از ماه اوت سال گذشته تاکنون تعداد افغانستانی‌هایی که برای حفظ بقا به اقداماتی مانند فروش دختران خردسال برای ازدواج، بیرون کشیدن کودکان از مدرسه برای کار، فروش اعضای بدن، حذف وعده‌های غذایی، یا  قرض کردن با شرایط سنگین، شش برابر شده است.  در حال حاضر مردمی که از پول نقد برای تغذیه خانواده‌هایشان ناامید هستند، در معادن خطرناک شمال افغانستان به «کار کمرشکن» روی می‌آورند که در میان این کارگران، کودکان  ده ساله هم حضور دارند. از سوی دیگر، یونیسف اخیرا هشدار داده است که امسال بیش از یک میلیون کودک افغان به دلیل سوء تغذیه حاد و 13 میلیون کودک دیگر به کمک های بشردوستانه فوری نیاز خواهند داشت. وضعیت به گونه ای است که توماس تن بوئر (Thomas ten Boer) مدیر موسسه « کمک به گرسنگان جهان » در کابل می گوید که افغانستان در حال سقوط آزاد است و تحریم ها اقتصاد این کشور را نابود کرده و مانع از آن میشوند که پول وارد کشور شود.

بر متن چنین وضعیت فاجعه باری برای خواهران و برادران افغانستانی مان، زلزله، این بلای طبیعی، در چنین سرزمین دردمند بی دوائی ، بر سر مردم مظلوم و بی سامان آوار شده است. مگر می‌شود خود را انسان دانست و در اندوه و غم این محرومان شریک نبود؟ همدردی و کمک به آسیب دیدگان این فاجعه وظیفه انسانی همه ماست. بسیارند خواهران و برادران افغانستانی مان که به ایران پناه آورده اند و شاید اکنون با غم عزیزانشان در مناطق زلزله زده، دست و پنجه نرم می کنند. می توان از طریق آنها هم شده کمک ها و  حمایت ها را به مردم زلزله زدۀ افغانستان رساند. این همدردی ها، از یک پیام تسلیت گرفته تا جمع آوری کمک‌های مادی و حمایت های بشردوستانه، حداقل ترین کاری است که می توان انجام داد. نگذاریم مردم مصیبت دیدۀ کشور همسایه‌مان که با هزار و یک رشته فرهنگی، زبانی و تاریخی با ایرانیان پیوند مشترک دارند و همچنین عزیزانشان که به  ایران پناه آورده اند، در مصیبت و اندوهشان تنها بمانند. این وظیفه تک تک ماست که از طریق بسیج افکار عمومی  کشورها، بر دولت های امپریالیستی فشار آوریم تا پول های بلوکه شدۀ افغانستان را در قالب کمک های نهادهای مستقل بین المللی کمک رسانی که هم اکنون در افغانستان حضور دارند، نه فقط به مردم قربانی زلزله، بلکه به کودکان دچار سوء تغذیه و خانواده هائی که محکوم به گرسنگی و فروش فرزندان شان  یا به کار گرفتن آن ها در کار سخت معادن میشوند، برسانند.

ساز مان ما، سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)، در این فاجعه مرگبار،  خود را کنار مردم رنجدیده و دردمند افغانستان احساس می کند و از همه نهادهای مستقل جهانی می‌خواهد که از هر طریق ممکن به یاری آسیب دیدگان بشتابند. ما با صدای بلند می‌گوییم: میلیاردها دلاری که خرج ویرانی و نابودی افغانستان شده است، می بایست صرف حمایت از مردم رنجدیده افغانستان و بازسازی این کشور ویران شده شود. با قلبی سرشار از مهر و دوستی امید داریم که مردم افغانستان از آوار این فاجعه، سر بلند کنند و سرنوشت کشورشان را خود رقم بزنند.

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

يكشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©