Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۲۷ می ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۲۷ می ۲۰۲۲

تعداد پناهندگان جهان امروز از مرز صد میلیون نفر گذشت!

مصاحبه من درباره بحران بیسابقه پناهندگی و پیامدهای آن

 

احمد پوری

 

فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل امروز صبح در اطلاعیه خبری اعلام کرد تعداد پناهندگان جهان از مرز صد میلیون نفر گذشت! آخرین آمار رسمی تا دیروز هشتاد و چهار میلیون نفر بود.

بزبان دیگر در نتیجه جنگهای بی پایان امپریالیستی، ویرانگری و غارت کشورهای دیگر، گرمایش کره زمین،... تعداد پناهندگان در عرض ده سال دو برابر شده است.

آیا بشریت با هشدارهای متخصصینی که تمام عمر خود را در راه خدمت به بشریت و رسیدن به جهانی انسانی تر فدا کردهاند به موقع بیدار خواهند شد؟ آیا بشریت به موقع زبان طبیعت را که با هزار زبان با بشریت صحبت میکند، خواهد فهمید؟

آیا بشریت به موقع تبلیغات ویرانگر رسانه های حاکم برجهان را که بخاطر دفاع از منافع مشتی میلیاردر و طبقه حاکم، هستی کل بشریت و کره زمین را تهدید میکنند، متوقف خواهد کرد؟...

در مصاحبه زیر سعی کرده ام به سئوالهای بسیار مهم در مورد مسائل و مشکلات جاری و استراتژیک پناهندگی و مهاجرت براساس آخرین مدارک و اسناد جواب دهم.

 

مقایسه کمک ها به همه پناهندگان جهان با اوکراین

 

تنها به یکی از اسناد اشاره میکنم تا ابعاد بی عدالتی، تبعیض و راسیسم نهادینه شده در سیاستهای جاری جهان امروز را بهتر درک کنید.

بودجه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای بیش از صد میلیون پناهنده در سراسر جهان برابراست با ده میلیارد دلار، آمار بروزشده امروز ( 23 ماه می 2022 . (

روز 4 آوریل 2022 شورای اروپا هفده میلیارد یورو برای پناهندگان اوکراین اختصاص داد!... 17میلیارد یورو معادل است با 18.13میلیارد دلار امریکا!

شورا همچنین پیشنهادی را برای آزاد کردن چهارصد و بیست میلیون یورو وجوه تخصیص نشده از صندوق امور داخلی  را... تصویب میکند. در ضمن خواهان آنستکه به کشورهای عضو و سایر کمک کنندگان دولتی یا خصوصی اجازه دهند تا کمکهای مالی بیشتری از صندوق پناهندگی، مهاجرت و ادغام... به این امر اختصاص دهند.

بدین طریق منابع اضافی برای پذیرش پناهندگان از اوکراین فراهم میشود.

پرواضح است که این دست و دلبازی و دلجویی از پناهندگان اوکراین به طرق گوناگون و ابتکاری ادامه دارد. مثلا فقط در هلند در عرض یک روز که آنرا  "روز عمل و کمک به قربانیان جنگ اوکراین" نامیدند بیش از صد وشش میلیون یورو کمک مالی جمع شد!... 

تابحال برای قربانیان هیچ جنگی در هلند اینقدر کمک مالی جمع نشده بود!... روشن شد که اگر رسانه ها و رهبران سیاسی بخواهند حمایت اجتماعی را در مورد سایر پناهندگان نیز می توانند کسب کنند!

 

مقایسه کمک ها به قربانیان جنگ یمن و اوکراین

 

بیش از 377هزار نفر در جنگ یمن که از سال 2015 ادامه دارد کشته شده

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل:

"مردم یمن طی هفت سال گذشته با مرگ، ویرانی، آوارگی، گرسنگی، ترور، تفرقه و فقر در ابعادی وسیع روبرو بوده‌اند و این وضعیت فاجعه بار کماکان ادامه دارد."

سازمان ملل برای کمک به حدود ۱۷میلیون نفر از جمعیت یمن که محتاج کمکهای بشردوستانه هستند ۴٫۲۷ میلیارد دلار تقاضا کرده ‌است ولی تاکنون حتی نیمی از این مبلغ جمع ‌آوری نشده ‌است.

سازمان ملل از سالها پیش وضعیت یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده‌ است ... «در صورت کاهش کمک‌های مالی به یمن فاجعه بزرگی روی خواهد داد.»

در ادامه گزارش سازمان ملل آمده است: «ورای این آمار و ارقام دهشتناک کشوری قراردارد که ویران شده، بافت اجتماعی آن از هم گسیخته و امید به آینده را از دست داده ‌است....از جمعیت ۳۲میلیونی یمن حداقل ۲۳٫۴میلیون نفر محتاج جدی کمک‌های بشردوستانه هستند...»( منبع: رادیو فردا)

پناهندگان افعانستانی را فراموش نکنیم

فیلیپو گراندی: "با ظهور بحران‌های جدید، نباید چشمان خود را بر شرایط افغانستان و مردم این کشور ببندیم!"

چرا کشورهای اروپایی علیرغم داشتن هزاران مشکلات داخلی افزایش بودجه نظامی خود را به مثابه خبری مثبت به همدیگر تبریک میگویند؟...

چرا صدای صلح و عدالت در جهان مرده؟ چرا کسی به این درجه از تبعیض و بی عدالتی آشکار اعتراض نمیکند؟ تبعیض و بی عدالتی سرطان هر جامعه ایست که پیامدهایش تباهی استعدادهای انسانی، فساد، جنگ و جنایات بیپایان خواهد شد!

بدون تامل و درک ریشه واقعی جنگهای دائمی، هرگز از صلح واقعی و پایدار خبری نخواهد شد!

هرگز این جملات هری فان بومل یکی از رهبران حزب سوسیالیست در پارلمان هلند را فراموش نمیکنم.  او از نمایندگان پارلمان پرسید:

چرا هر وقت ما در مواجه با دو راهی ریختن بمب یا نان بر سر مردم کشوری رای گیری می کنیم، همواره ریختن بمب بیشترین رای را می آورد؟... 

نظر شما درباره سئوال فوق چیست؟

امیدوارم مصاحبه زیر گام کوچکی در آگاه کردن قربانیان و هموارکردن راه رسیدن به جهانی انسانی تر باشد.

پیوند مصاحبه:

تشدید بی سابقه بحران پناهندگی درسطح جهانی: پاسخ جنبش سوسیالیستی و کارگری رویکرد همبستگی انترناسیونالیسی است!

 

https://rahekargar.net/browsfilm.php?cId=1052&Id=1660

 

با احترام،

احمد پوری (هلند) 23 – 05 – 2022

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©