Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ برابر با  ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸  برابر با ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹
از آرامش برای پینرا خبری نیست

از آرامش برای «پینرا» خبری نیست!

 

نوشته : آندره شر (از یونگه ولت)

ترجمه :ارژنگ بامشاد

 

رئیس جمهور شیلی سباستیان پینرا (Sebastián Piñera) علیرغم ترمیم کابینه و قول رفرم های اجتماعی، هم چنان در نوک پیکان حملات اعتراض کنندگان است. در شب دوشنبه به وقت محلی هزاران نفر از مردم شیلی در پایتخت این کشور به تظاهرات پرداختند. گارد ویژه ضد شورش تا دندان مسلح با گاز اشک آور و و باطوم تلاش کردند از حرکت مردم به سمت کاخ ریاست جمهوری در موندا جلوگیری کنند. تعداد زیادی از فروشگاه ها و یک ایستگاه مترو به آتش کشیده شدند. در شب گذشته نیز گروه های اپوزیسیون، یک تظاهرات بزرگ مسالمت آمیز با هدف محاصره ادارات دولتی را سازماندهی کردند.

 

اعتراضات مردمی در نیمه اکتبر در اعتراض به افزایش بلیط های مترو در سانتیاگو آغاز و به سرعت به سراسر شیلی کشیده شد. برای اولین بار پس از پایان دیکتاتوری آگوستینو پینوشه در ۱۹۹۰ دولت ارتش را  برای سرکوب تظاهرات وارد میدان کرد. اما برقراری حالت فوق العاده و ممنوعیت عبور و مرور شبانه نیز نتوانست مانع گسترش تظاهرات مردمی شوند.

 

در روز سه شنبه معدن چیان معدن اسکوندیدا(Escondida-Mine) در شمال شیلی، که بزرگترین معدن مس این کشور است، برای بیست و چهار ساعت دست از کار کشیدند. بنا به اعلام اتحادیه معدن چیان، این اقدام در حمایت از اعتراضات مردم شیلی و در اعتراض به اقدامات غیرقانونی صاحبان معدن انجام گرفته است. اعضای اتحادیه شماره یک کارگران اسکوندیدا خود را بخشی از مردم شیلی می دانند که از فشارهای اقتصاد خسته شده و خواهان تغییرات اساسی هستند.

 

اتحادیه سراسری شیلی (CUT) و تعداد زیادی از اتحادیه های متشکل در "بلوک اجتماعی" برای امروز چهارشنبه ۳۰ اکتبر ، فراخوان  اعتصاب سراسری داده اند. در هفته گذشته چندین میلیون نفر از کارگران و کارکنان برای ۴۸ ساعت دست از کار کشیده  بودند. در فراخوان اعتصاب آمده است که « تعداد بیشتر یا کمتر وزرا یا چهره های قدیم یا جدید» دردی از ما را دوا نخواهد کرد. رهبر اتحادیه سراسری شیلی باربارا فیگوروا در مصاحبه با روزنامه چپگرای «El Siglo» از احزاب اپوزیسیون درون پارلمان خواست مانع قانون گذاری های جدید دولت شوند.

سباستیان پینرا، رئیس جمهوری شیلی که بر پایه نظرسنجی ها تنها  از حمایت ۱۴ درصد رای دهندگان برخوردار است، در روز دوشنبه ۸ وزیر جدید وارد کابینه اش کرد. یکی از وزرای برکنار شده ، وزیر کشور، آندرس جادویک  است که مسئول برخورد خشونت آمیز چند روز گذشته با تظاهرکنندگان بوده است.  آندرس جادویک، پسر عمومی رئیس جمهور و پسر یکی از اصلی ترین همکاران پینوشه در واکنش به این تصمیم گفته است: « اگر من به درستی عمل نکرده ام، پوزش می خواهم» . جانشین او یکی از معتمدان رئیس جمهور و از تدوین کنندگان برنامه دولت خواهد بود.

 

اما تظاهرکنندگان خواهان استعفای خود رئیس جمهور هستند و تعدادی از نمایندگان اپوزیسیون اعلام کرده اند که علیه او دست به اقدامات قانونی خواهند زد. چنین اقدامی می تواند موجب خلع رئیس جمهور شود. دبیرکل حزب کمونیست شیلی گیلرمو تایلر از اقدامات قانون اساسی علیه رئیس جمهور دفاع کرد و آن را با نقش خشن حقوق بشر مردم شیلی مستند ساخت اقداماتی همچون:« کشتار مردم، شکنجه، زخمی ها فراوان، و درد و رنج غیرانسانی برای کودکان».

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©