Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ برابر با  ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷  برابر با ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸
۰۷ آبان ۱۳۹۷

یک گسست تاریخی:

دهشت فاشیسم در برزیل

 

مارک اولین دومون

 

در برزیل، این حکومت فاشیسم است که حالا مستقر شده است. با رأی، و از طریق یک دموکراسی منحرف، پس از کودتای نهادی علیه دیلما روسف در سال ۲۰۱۶.

توجه کنید: یکشنبه ۲۸ اکتبر، یک نامزد فاشیست، با رأی قاطع اکثریت به قدرت رسید: ژایر بالسونارو که خشونتی باورنکردنی‌‌ در کلمات و وعده‌ها و همین طور نزد هوادارانش دارد.

 

ژایر بالسونارو، افسر پیشین ارتش، عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دوژانیرو و عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

 

نشانه یک دوران قهوه‌ای: در محوطه یکی از دانشگاه‌های برزیلی پرچمی نصب شده بود با شعار «اسلحه کمتر، کتاب بیشتر»؛ حکم داده شده که این پرچم غیرقانونی است.

 

ژایر بالسونارو همچنین اعلام کرده که هنرمندان به هیچ دردی نمی‌خورند و او آنها را با نظامیان جایگزین خواهد کرد. شکار روشنفکران از پیش شروع شده است.

 

بالسونارو همین چند روز پیش مخالفانش را به شکل ترسناکی تهدید کرد. «یا به تبعید می‌روید یا به زندان»، او چنین گفت و اضافه کرد، «همه این اوباش سرخ را از برزیل جارو خواهیم کرد»؛ در کلام او حتی اشاره‌ای به «تیرباران» کردن آنها وجود داشت؛ آقایی که امروز رئیس‌ جمهور است، اعلام کرد «پاکسازی‌ای بکنیم که تاریخ این کشور هرگز به خودش ندیده است.» او تصریح کرده که «جنبش دهقانان بدون زمین» و «جنبش کارگران بدون سقف» را در زمره گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد. او تهدید کرده رقیبش فرناندو حداد را به «زندان» خواهد فرستاد «تا آنجا کنار لولا داسیلو [رئیس‌ جمهور سابق برزیل] بپوسد.»

 

گفتار بالسونارو چه طور گفتاری است؟ گفتار ناسیونالیسم افراطی، توتالیتر انتقام‌جو و مطلقاً ضد-دموکراتیک.

 

پیش‌تر در سال ۱۹۹۹، بالسونارو، که آن زمان سروان ارتش بود، پیش‌بینی کرده بود که آینده برزیل از مسیر یک جنگ داخلی گذشته و در این جنگ ۳۰ هزار نفر نابود خواهند شد که نفر اول آنها فرناندو هنریک کاردوسو، رئیس‌ جمهور سوسیال-لیبرال آن دوران برزیل خواهد بود. ۳۰ هزار نفر عدد نمادینی است: رقم رسمی قربانیان دیکتاتوری نظامی در آرژانتین.

 

بله، کارفرمایان برزیلی نامزد ایده‌آل خود را پیدا کرده‌اند: ژایر بالسونارو، کسی که او را یک قهرمان می‌دانند. از امروز او رئیس جمهور برزیل است.

 

کارفرمایان برزیل با آگاهی کامل و تمام قد او را انتخاب کرده‌اند. حتی از پشتیبانی مالی از تهیه اخبار کاذب (fake-news) در رسانه‌های اجتماعی ابایی نداشته‌‌اند. چرا؟ چون بالسونارو به کارفرمایان وعده لغو و تعلیق تمام محدودیت‌ها و مقرارت (از اجتماعی تا محیط زیستی) را داده است. این وعده بالسونارو است: تا مغز استخوان خصوصی‌سازی خواهیم کرد. یکی از حامیان مالی اصلی او پائولو گوئدس، اقتصاددان نئولیبرال است و او از این حامیان مالی زیاد دارد، به ویژه که در برزیل قانونی مبنی بر محدودیت دریافت کمک مالی برای احزاب سیاسی وجود ندارد.

 

کارفرمایان برزیلی انتخاب خودشان را کرده‌اند. از دوشنبه ۲۹ اکتبر شاخص بورس برزیل منفجر خواهد شد. و چرا کسی همچون آبیلیو دینیز از بالسونارو حمایت نکند؟ دینیز، یکی از غول‌های اقتصاد برزیل است، صاحب سابق یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در برزیل که در سال ۲۰۱۲ گروه فرانسوی کازینو آن را خرید. دینیز یکی از ۷۰۰ ثروتمندترین افراد جهان به نقل از مجله فوربس است. از سال ۲۰۱۶، او یکی از سهام‌داران اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرفور (Carrefour) فرانسه است و حالا کرفور از طریق این مرد حامی فاشیسم برزیل خواهد بود.

 

موضع زمین‌داران بزرگ برزیل نیز روشن است: بالسونارو وعده داده قانونی برای معافیت و مصونیت آنها در برابر دهقانان کوچک و بدون زمین تصویب کند، قانونی علیه سرخ‌پوست‌های برزیل. او ذخایر طبیعی این کشور را همچون قیود محیط زیستی به بازی گرفته است. او در نظر دارد بگذارد لابی چوب، بدون ‌دردسر به فعالیت‌هایش ادامه دهد. این برای آمازون یک فاجعه خواهد بود، فاجعه‌ای که می‌تواند به ناپدیدی و نابودی آن در کوتاه‌مدت منجر شود.

 

ارمغان رئیس ‌جمهور جدید برزیل برای همه کسانی که لباس نظامی به تن دارند، اجازه تیر، با مصونیت کامل، به سوی «اوباش» و «افراد مشکوک» است، به سمت «براندازانی» که او آنها را دشمن داخلی می‌داند؛ یعنی فعالان و هواداران حزب کارگران برزیل. بالسونارو هر کسی را که با او مخالف است «سرخ» و «کمونیست» می‌داند و راه‌حل او برای کمونیست‌ها هم مشخص است.

 

از حالا مسیر برای خشونت خیابانی و خشونت دولتی گشوده شده است. سرکوب‌ به طرزی بی‌سابقه افزایش خواهد یافت. و کشتار سیاسی به قاعده بدل خواهد شد. بگذارید یک چیز را روشن کنم: این نه یک گمانه‌زنی و یک پیش‌گویی بدبینانه بلکه واقعیت محض است.

 

این را فراموش نکنیم و معنا و پیامدهای آن را در نظر داشته باشیم: برای اولین بار در تاریخ در سرتاسر جهان، یک رژیم مطلق فاشیستی به شکلی دموکراتیک و با رأی اکثریت به قدرت رسیده است. پیامدهای بین‌المللی این اتفاق ویرانگر خواهد بود. آنها که این مسأله را جدی نمی‌گیرند، وارثان همان‌هایی هستند که در دهه ۱۹۳۰ فکر می‌کردند نازی‌ها هرگز در عمل برنامه‌ خود را اجرا نخواهند کرد. در برزیل، نبرد طبقاتی در جریان بوده و هست، اما امروز این فاشیسم است که بازی را برده… و اینک خشونت و دهشت در پیش‌ روست.

منبعمدیا پارت

............................................

برگرفته از :«سایت زمانه»

۰۷ آبان ۱۳۹۷

https://www.radiozamaneh.com/417950

...............................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©