Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۰۵ آوريل ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۰۵ آوريل ۲۰۱۷
زنده باد لنین

زنده باد لنین!

لنین بازگشت به صحنه را جشن می گیرد

فولکا هرمسدرف

ترجمه : آزاده ارفع

نامزد چپ پیروز دور نهائی انتخابات اکوادور

 پاسخ راست توسل به خشونت است.

کمتر از صدسال مانده به انقلاب اکتبر باز هم یک لنین- البته لنینی دیگر- در راس یک دولت قرار میگیرد: رئیس جمهوری بعدی اکوادور لنین مورنو می باشد. در روز یکشنبه در دور نهائی انتخابات میان دو نامزد حزب حاکم "الیانس پائز" با 51.12 درصد آراء بر رقیب بانکدار خود گویمرو لاسوکه حائز 48.88 در صد آرا بود، پیروز شد. 12.8 میلیون نفر صاحب حق رای برای شرکت در انتخابات فرا خوانده شده بودند تا جانشین رافائل کوررا رئیس جمهور کنونی را تعیین کنند که در 24 مه پس از ده سال منصب ریاست جمهوری را ترک میکند. مونرو به طرفداران خود که پیروزی او را جشن گرفته بودند قول داد که "انقلاب شهروندی" را ادامه دهد. پس از نتیجه پیروزمندانه ساندیست ها در ششم نوامبر گذشته در نیکاراگوا دو بار پیشروی راست در آمریکای لاتین متوقف میشود.

همانطورکه انتظار میرفت اپوزیسیون راست شکست خود را نپذیرفته است. دو ساعت پس از بسته شدن حوزه های رای گیری لاسو خود را رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد. در حالی که هنوز آراء انتخابات در حال شمارش بود لاسو از طرفداران خود خواست که از نتیجه انتخابات در خیابان ها دفاع کنند زیرا بنا به گفته او " ما خواهان یک تغییر در اکوادورهستیم". اعضای حزب کروو(Creo) حزب لاسو مدتی قبل به ساختمان "شورای مرکزی انتخابات" آکوادور در کویتو پایتخت کشور حمله کرده و مقامات مسئول این نهاد را به تقلب متهم کردند. آن ها همچنین درشهرهای دیگر باندهای خود را به خیابان ها فرستادند.  پابلوپوزومدیر "شورای مرکزی انتخابات" اعلام کرد که با تفاوت 200 هزار رای نتیجه رای گیری قطعی و غیرقابل تغییر است. او گفت که از همه میخواهد به تصمیم گیری دمکراتیک مردم احترام بگذارند. لاسو بازنده انتخابات به نشریه یومیه " نووو هرالد" که درمیامی منتشر میشود اعلام کرد" اینجا کسانی هستند که هیچ نوع ترسی به خود راه نمیدهند."

در حالی که راست اعلام کرده است که علیه نتایج انتخابات به مبارزه برخواهد خواست طرفداران"الیانس پائز" در خیابان ها به رقص و آواز پرداختند. " تنها بانکدارها گریه می کنند. گریه کنید ....". رافائل کوررا با خوشحالی در تویتر خود نوشت:" انقلاب آکوادور دوباره پیروزشد. علیرغم رسانه هایشان و میلیون ها پول، راست شکست خورد". تعداد زیادی از سیاست مداران منطقه، پیروزی را تبریک گفتند. آیو مورالس مسرورانه این جمله را توئیت کرد:"مردم اکوادور بر امپراطوری و عوامل آن ها پیروزشدند". نیکلاس مادورو رئیس جمهورونزوئلا اعلام کرد اکوادور با پیروزی بر راست تاریخ را رقم زده است. سالوادور سانچز کرن  رئیس جمهور ال سالوادور و خوان مانوئل سانتوس رئیس دولت محافظه کار کلمبیا نیز از جمله کسانی بودند که پیروزی مونرو را  تبریک گفتند.

لنین مورنو شانزده میلیون نفر از شهروندان کشور را به زندگی مسالمت آمیز دعوت کرد و اعلام کرد که اصلاحات اجتماعی شروع شده توسط سلف خود را ادامه خواهد داد. نکات اصلی این اصلاحات عبارتند از ایجاد مشاغل، تامین مسکن برای ساکنان  منطقه آند، ریشه کن ساختن کامل بیسوادی و آموزش رایگان در همه سطوح از جمله همه دانشگاه ها و مدارس عالی آموزشی. ساختن چهل مدرسه عالی آموزش فنی و تامین خدمات سالمندی بسیار فراگیر برای همه شهروندان، در دستور کاربرنامه انتخاباتی او قرار داشته است. در دوره رای گیری مونرو اعلام کرد که همچنان اعطای پناهندگی به ژولیان آسانژ موسس ویلی لیکس در سفارت این کشور در لندن را ادامه خواهد داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتخابات در اکوادور

زنده باد لنین!

فولکا هرمسدرف (Volker Hermsdorf)

ترجمه : آزاده ارفع

پس از پیروزی در دور نهائی، انتخابات ائتلاف احزاب" آلیانسیا پائس"(Alianza PAIS) با"لنین مورنو" رئیس حکومت آکوادور را تعیین خواهد کرد. اما موقعیت اقتصادی و همراه با آن قدرت سیاسی نخبگان قشر فوقانی کشورهمچنان بر جای خود باقی خواهد ماند. رئیس جمهور چهارمین کشور فقیر آمریکای لاتین و معاون او "خورخه گلاس" در عملی ساختن اصلاحات اجتماعی که اکثریت رای دهندگان به آن ها وکلالت انجامش را داده اند با مشکل مواجه خواهند شد. طرفداران بازگشت به نظام نئولیبرالی توانسته اند تقریباً نصف آراء شرکت کنندگان در انتخابات را به خود اختصاص دهند. درست است که مخالفان سرسخت انقلاب شهروندی به رهبری "رافائل کوررا" در شمارش آراء قافیه را باخته اند اما هنوز شکست نخورده اند. و خلع سلاح نیز نشده اند.

تعدادی از کسانی که پشت اقدام کودتای شکست خورده 30 سپتامبر 2010 علیه "کوررا" قرار دارند هنوزمالک گروه های مالی پرنفوذ کشورهستند. بزرگترین رسانه های کشور همچنان در دست ثروتمندان مخالف دولت میباشد. تمرکز مالکیت تعداد محدودی بر رسانه ها، انحصاری را به وجود آورده که در آمریکای لاتین در نوع خود بی سابقه است. بزرگترین روزنامه کشور"ال یونیورسال"(El Universal ) به گروه مالکان بنگاه های پرز( Pérez) تعلق دارد که از حامیان سیاست مداران فوق راست به شمار میروند. دومین روزنامه کشور"ال کومرچیو"( El Comercio) از سوی گروه "مانتیلا موسکورا"( Mantilla Mosquera )منتشر می شود که برخی از رادیوها و موسسات نیز به آن ها تعلق دارد. نشریات"هوی"( Hoy) و"لاهورا"( La Hora) به همین ترتیب در مالکیت گروه های مالی قدرتمند هستند. رادیو و تلویزیون های کشور که هشتاد درصد منبع اطلاع رسانی را تشکیل میدهند نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. با توجه به این تمرکز در قدرت و حمایت آشکار آمریکا از بانکدار راست گرا " گویمرو لاسو"(Guillermo Lasso) پیروزی" لنین مورنو" از اهمیت هر چه بیشتر برخوردار است. او اثبات کرد که توده های میلیونی قدرت مندتر از میلیونر ها هستند. اما این نوع برتری زمانی ممکن میشود که توده میلیونی به حرکت درآمده و بر مدارمنافع خود به پا خیزد.

برنامه اجتماعی مترقی به تنهائی ثبات حکومت و پیشبرد انقلاب شهروندی را تضمین نخواهند کرد. و برخلاف ونزوئلا در اکوادور نیروی های نظامی ضامنی علیه تلاش های جدید برای کودتا نیستند. اگر " لنین مورنو" نخواهد به سرنوشت روسای جمهور منتخب، اما با کودتا سرنگون شده ای نظیر"مانوئل زلایا" درهندوراس، "فرناندو لوگو" در  پاراگوئه و " دیلما روسف" در برزیل دچار شود، باید سنگ بنای اتکاء خود را بر جنبش های اجتماعی و اتحادیه ای قرار دهد. او باید بخش مترقی مردم را برای حمایت از دگرگونی های اجتماعی بسیج کند. پس از انتخابات، راست آکوادور نشان داد که قواعد دمکراتیک را قبول ندارد. چهره های موثر انقلاب شهروندی نمی توانند برای همیشه بدون  خلع سلاح دشمنان دمکراسی و  در دستور قرار دادن مسئله مالکیت، سکان امور را در دست داشته باشند. اما بگذارید امروز به خاطر پیروزی چپ در اکوادور جشن بگیریم. زنده باد لنین!

 

منبع: نشریه دنیای جوان. شماره سه شنبه چهارم آوریل 2017

چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ برابر با ۰۵ آوريل ۲۰۱۷

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©