Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷
در آستانه اول ماه مهر و باز گشایی مدارس و کودکان محروم از تحصیل

 

اول ماه مهر ، باز گشایی مدارس

 و کودکان محروم از تحصیل

آزاده ارفع

 

طبق گزارش معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش 40 تا 50 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در استان های مرزی کشور به دلیل  عدم امکانات تحصیلی در مناطق دور افتاده مرزی ،  ترک تحصیل می کنند .این گزارش بحث های زیادی را در سطح جامعه و همینطور در بین مقامات مسئول جمهوری اسلامی برانگیخته است. اعترافات مسئولین نظام اسلامی در زمینه  تحصیل کودکان و بویژه محرومیت تحصیلی دختران خردسال نشان دهنده عمق نا کارآمدی و زن ستیزی جمهوری اسلامی است.

البته وجود سنت ها و فرهنگ "مردسالار" که رژیم فقها آن ها را به اوج بیسابقه ای رسانده  نیز مزید بر علت بوده وموجب شده است که برخی ازخانواده ها ازفرستادن دخترانشان به مدرسه خودداری کنند.دور بودن مدرسه ها ، نبود امکانات رفت و آمد مناسب و مطمئن، مخالفت رژیم اسلامی با مدارس مختلط، کمبود معلم زن و از جمله پدیده های تاسف باری نظیر ازدواج زودهنگام دختران از دلایل اصلی  ترک تحصیل  کودکان و بویژه دختران خردسال می باشد.

آمارهای تکان دهنده ای که از طرف مسئولین انتشار یافته حکایت از آن دارد که در بسیاری از استان های مرزی، نرخ پوشش دانش آموزان دختر دوره متوسطه حدود 50 درصد است. این آمار بدان معنی است که40 تا 50  درصد کودکانی که باید برای تحصیل به مدرسه بروند از حق تحصیل محروم میشوند و یا آن که برخی از آنها به دلیل ازدواج زودهنگام ناچار به ترک مدرسه را میشوند.

پدیده ازدواج کودکان که غالبا در اقشار فرودست و حاشیه ای رواج دارد و قوانین مدنی رژیم جمهوری اسلامی با استناد به ماده  1041 یا "عقد نکاح کودکان با اجازه ولی " به آن  رسمیت می بخشد پدیده شومی است که هر سال قربانی بیشتری از دختران خردسال میگیرد. آمار نشان میدهد که  در نه ماهه اول سال 1395، تعداد 29710 دختر زیر 15 سال در سراسر ایران ناچار به ازدواج شده اند. در برخی از مناطق این ازدواج ها در سنین 10 تا 12 سال بوقوع پیوسته است. ازدواج های اجباری در سنین کودکی اغلب به شکست و به طلاق انجامیده و کودکانی که خود در سن خردسالی  مادرهم  شده اند  دچار آسیب های اجتماعی  جدی و غیرقابل جبران میشوند .

 فقر اقتصادی از جمله عوامل مهم دیگری است که خانواده ها را ناچار میکند از فرستادن کودکان خود به مدرسه خودداری کنند. کودکان  ناچار به کار شده و تامین بخشی از درآمد خانواده را به عهده می گیرند و بدین ترتیب فرصت های تحصیلی را از دست می دهند .نشستی تحت نام " شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل درایران" در 23 خرداد96 ،13( ژوئن 2017) درمحل ساختمان "وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی " با شرکت مقام های وزارت کار و تعاون و جمعی از فعالان حقوق کودک برگزار شد. طبق آماری که  احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، در این نشست به جمع ارائه داد تعداد 136 هزار کودک از تحصیل بازمانده اند. از میان کودکان بازمانده از تحصیل49 درصد کودکان پسر و51 درصد کودکان دختربوده و بیشتر کودکان در رده سنی10تا 12 سال قراردارند. به گفته میدری،سهم بازماندگی از تحصیل در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است که علت آن ایجاد حاشیه های شهری 10 تا 12 میلیونی در اطراف شهرهای کشور و مهاجرت روستائیان به شهرها میباشد. طبق گفته میدری 30  درصد این کودکان به دلیل فقر، 27 درصد به دلیل معلولیت،14درصد به خاطر زندگی در خارج از کشور و 6 درصد به علت دوری از مدرسه  از تحصیل در مدارس باز مانده اند. و بیشترین تعداد کودکان بازمانده ازتحصیل به استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و کرمان تعلق دارند.

 اما واقعیت دردناک تر و فاجعه بار تر از آن است که مقامات دولتی اعلام می کنند . سارا رضائی فعال حقوق کودک میگوید: طبق آمار رسمی 2 میلیون و طبق آمارهای غیررسمی 7 میلیون کودک کار در ایران وجود دارد. در برخی از استان های ایران میانگین سنی کودکان زباله گرد تنها 12 سال است. خبرگزاری "ایلنا" به نقل از فرانک ایمانی "رئیس گروه امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی" نوشت تنها یک سوم کودکان کار در ایران تحت نظر سازمان بهزیستی قرار دارند. بر اساس گزارش اخیر سازمان خیریه "کودکان را نجات دهید" ایران در میان 172 کشور جهان در رده 80 فهرست "کودکان دزدیده شده" قرار دارد. اکثراین کودکان یا بی سوادند ویا فقط از سواد ابتدایی  برخواداربوده، امکان ادامه تحصیل نداشتند  و سرنوشت شان در کنار خیابان ها رقم می خورد.

اکنون که در آستانه اول ماه مهر قرار داریم و شروع سال تحصیلی جدید فرا میرسد، باز هم شاهد بازماندن کودکان کار و دختران بی پناه از تحصیل هستیم. تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی پا بر جاست انتظار تغییر جدی و بهبود اساسی در شرایط زندگی کودکان کشورمان،انتظاری عبث است. اما فعالان حقوق کارگران و کودکان میتوانند به این کودکان  که به پائین ترین افشار طبقه کارگر تعلق دارند یاری رسانده و با طرح حقوق کودکان به روشنگری افکار عمومی جامعه برای حمایت از حقوق کودکان و عملی شدن حق تحصیل برای همه کودکان به عنوان یک حق شهروندی بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©