Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ برابر با  ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵  برابر با ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶
مهرداد درویش پور

فقط شرمنده ایم!

 

در واکنش به اقدام فاشیستی نیروی انتظامی شیراز علیه برادران افغان مان

 

رزا دیار

 

این خشم و شرمی که من با دیدن عکس های نمایش برادران افغانمان در قفس احساس می کنم... یعنی فقط فکر می کنم اگر من افغان بودم، با سابقه ی این همه ظلمی که به من یا هموطن هایم در کشوری به اسم ایران شده بود، حالا با خواندن این خبر یا دیدن این عکس ها چه احساسی پیدا می کردم؟!! در وحشی گری نیروی انتظامی که حرفی نیست. در انسان نبودنشان هم! مگر همین ها کم بلا بر سر شهروندان ایرانی آورده اند؟! اما شلاق و باتوم زدن هایشان یک طرف، این شکستن حرمت انسانی ِ انسان های بی گناه یک طرف! هیتلر هم یهودی ها را با چشم بند در چنین قفس هایی به نمایش نگذاشت، بلکه آنها را در اردوگاه هایی دور از انظار عموم نگه داشت... یعنی این ها حتی به اندازه ی نازی ها هم به قبح کار خودشان واقف نیستند (یا برایشان عار نیست) که لااقل این قدر علنی و با وقاحت حقوق بشر را زیر پا نگذارند!

الان باید حتی بین مسلمانان معتقد به حکومت هم این سوال از جمهوری اسلامی پیش بیاید که: چرا آن انگلیسی ها و آمریکایی ها را که این همه می گویید دشمن ما هستند و کافر و شیطان، وقتی دستگیر کردید، با کت و شلوارهای نو و هدیه و عکس دست جمعی به سلامت بدرقه ی کشورشان کردید، ولی با همسایه های ما که تازه به اتهام جاسوسی هم دستگیر نشده اند، که تازه از نظر خود شما هم کافر و شیطان و غیره نیستند، اینطور رفتار می کنید؟!

می گویم حداقل به خاطر حفظ ظاهر و پز منشور حقوق بشر کورش هم که شده، بیایید یه حرکتی بزنید این به اسیری گرفتن افغان ها را توسط نیروی انتظامی شیراز محکوم کنید!

ما که از اولش هم یک آریایی مفتخر نبودیم، حتی پیش از آنکه آزمایش های ژنتیکی ثابت کند ایرانی ها هیچ ربطی به آریایی ها نداشتند! با این حال امروز فقط شرمنده ایم!

پ.ن: البته فکر کنم رئیس پلیس شیراز یک نسبتی با آریایی ها از نوع نازی و فاشیست اشان داشته باشد! چون که زده است رو دست هیتلر! فقط کم مانده یک آشویتس هم برای افغان ها در ایران بر پا کنند، یا در قفس را باز کنند و ازشان بخواهند مثل گلادیاتور ها با هم بجنگند!

-------------------------

مولانا در بلخ بمان

هواي شيراز مكن

 

 

الیاس علوی

این شعر ۷ سال پیش نوشته شده بود، دوره ای که دستگیری هموطنانم شدت گرفته بود. اما انگار این قصه سر دراز دارد و تحقیر، توهین و شکنجه مهاجران همزبان، اصل مهمی از حکومت ناب محمدی است. این یک نمونه کوجک است که اشتباهی رسانه ای شده و مطمئنن تکذیب می کنند و آن نوشته " دستگیری اتباع بیگانه" را می اندازند گردن همان سربازی که ده سال پیش یک ریش تراش را از دانشگاه تهران دزدیده بود!

.

درد اصلی اما این است که چطور عده ای از هموطنانم سینه چاک همین حکومت اند و حتی حاضرند برای منافعش به سوریه بروند و کشته شوند و دلخوش یک تشییع جنازه مفصل و خانواده شهید خطاب شدن باشند. و نمی بینند نژادپرستی آشکار همه گونه و همه جای ایران را. و نمی پرسند که چرا حضورشان در ۱۴ استان ایران ممنوع است حتی برای مهاجران قانونی. و کودکانشان حتی هنوز هم حق درس خواندن ندارند و اجازه ثبت یک سیم کارت موبایل را هم ندارند. نمی پرسند چرا وقتی داعش و طالبان هم کیشانشان را در پاکستان و افغانستان می کشد، حتی یک تسلیت رسمی هم از طرف ایران فرستاده نمی شود.

 

و از اکثریت اهالی هنر و ادبیات ایران گله دارم که چطور از کنار این همه ظلم به آرامی می گذرند. در نهایت چند کلمه ای در فیس بوک می نویسند و خلاص. و در تمام این سالها حتی یک نامه ی سرگشاده مهم نمی نویسند. و یک بار دقیق نگاه نمی کنند به چشمان مهاجری که هر روز در اتوبوس یا در خیابان می بینند. متاسفم. با همه ی عشقی که به این دیار دارم، همیشه حس سنگینی با من بوده است که اینجا "بیگانه"ام. من خودم را درون آن قفس دیدم. مادرم هم درون آن قفس است.

اگر مادرم اینجا نبود و پیوند عمیق با چند رفیق جانی نداشتم، نمی خواستم حتی برای سفری کوتاه به این دیار بیایم و هر بار جگرخون تر به وطن تازه اما انسانی تر برگردم.

.

 

مولانا در بلخ بمان

هواي شيراز مكن

 

به انجيرهاي زخمي

سايه‌هاي لاغر ناجوها

حمله‌هاي انتحاري

تاريكي

به گرسنگي قناعت كن

 

هواي شيراز مكن

زمانه فرق مي‌كند

"حافظ " از هفت خط گذشته‌است ‌

و "سعدي" گلستاني دارد

پربارتر از "باغ بالا"

بزرگ‌تر از بارگاه سلطان محمود

زيباتر از "مسجد شاه دوشمشيره "

و تنها پاكان مي‌توانند نماز كنند

امّا تو سِل داري

طاعوني

و آوارگی از انگشتانت مي‌چكد

 

تو را به "تلّ‌سياه" می‌برند

تا موهايت سفيد شود

و خرچنگ‌ها گردنت را ببوسند

"انسانت آرزوست؟"

...

بر ما چه گذشته است

كه چنين شديم

چه شادمانه سينه‌ي هم را مي‌دريم

چه با افتخار يكديگر را سنگسار مي‌كنيم

 

آيا چنگيزي بايد

از سمرقند تا قندهار

از بلخ تا شيراز

را بتازد

و آن گاه

همه به يك درد بگرييم؟

 

.............................

پاورقی: ناجو: درخت بلوط

باغ بالا: باغی مشهور در کابل

مسجد شاه دو شمشیره: مسجدی در کابل

تل سیاه: اردگاهی مخوف در زابل ایران که مهاجران غیرقانونی به آنجا فرستاده و شکنجه می شدند.

 

------------------------

حفظ حرمت وظیفه ماست

محمد آقازاده

انداختن افغانستانی های مقیم ایران در قفس که هم زبان و خویشاوند تاریخی ما هستند حتی اگر مجرم باشند باعث شرمساری همه ماست و گفتن اینکه کاری از ما بر نمی آید ذره یی از مسئولیت اخلاقی ما کم نمی کند . حفظ حرمت وظیفه ماست.عصر برده داری نیست که انسانها را برای تماشای دیگران به قفس بیاندازیم . کسانی که دست به این عمل می زنند موجب وهن کشور را فراهم می کنند و باید جوابگوی حرمت شکنی شان علیه ملت بزرگ ایران باشند . یادمان باشد حتی با دشمن و جنایت کار نباید این گونه برخورد کرد و این ربطی به مجازات قانونی ندارد که اجرایش در هر حال لازم است

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ننگمان باد

مهرداد درویش پور

پلیس شیراز گروهی از اتباع افغانستانی تبار در شیراز را در قفس به نمایش گذاشت. ننگ تان باد، مبلغان نژادپرستی نوین که با جادادن مهاجرتباران افغانستانی مقیم ایران در قفس بن مایه خود را به نمایش می گذارید! زمانیکه چندی پیش در گفتگو با دویچه وله ازجمله با اشاره به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی تبار در ایران از نیرومندی گرایش نژادپرستی در ایران سخن گفتم، برخی برآشفته شدند وآنرا یکسره انکار کردند. این درجه از رفتار موهن تا کجا باید ادامه یابد تا با حقیقت تلخ رفتاری که نه تنها در حکومت بلکه در بخش مهمی از مردم نیز ریشه دارد، روبرو شویم. ننگمان باد اگر با سکوت در برابر این نمایش توحش، به استمرار آن یاری رسانیم!

--------------------

پناهجویان افغانستانی در داخل قفس

آیا آن‌ها انسان نیستند؟ آیا شرم‌آور نیست که پلیس شیراز، شهری با آن گذشته پرافتخار، شهر باغ‌ها و غزل‌ها، نمایشگاه دستاوردها (!) بر پا کند، در گوشه‌ای شیشه‌های مشروبات الکلی، در گوشه‌ای کیسه‌های مواد مخدر و در گوشه‌ای دیگر قفس‌هایی بر پا کند و همسایگان آواره و گریخته از جنگ را چشم‌بسته به نمایش بگذارد؟! آیا شما بویی از انسانیت، نشانی از شعور برده‌اید؟ البته از کسانی که پیکر شهدای مرزی خود را در قفس‌های حمل چمدان فرودگاه به این سو و آن سو می‌کشند، انتظار شعور داشتن سخت بیهوده است.»

فرهمند علیپور، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم ایتالیا

--------------------------------------

دستگاه عدالت در جمهوری ولایتی ایران:«افغان‌ها در قفس»!!

 

افغان‌ها در قفس، نقض میثاق‌های جهانی

چکیده : حتی اگر جدای از میثاق‌های حقوق مدنی و سیاسی که ایران به آنها ملحق شده یا اعلامیه حقوق ‌بشر که ایران خود را پایبند به آن می‌داند، به تصاویر منتشر‌شده از بازداشت اتباع بیگانه در شیراز نگاه کنیم، باز هم شاهد نادیده‌انگاشتن قوانین جاری کشور در این نوع برخورد هستیم؛ برابر با قانون، هیچ‌کس را نمی‌توان مجازات کرد مگر آنکه براساس قانون دستگیر شده باشد، روند قانونی محاکمه‌اش را پشت ‌سر گذاشته و حکم صادر‌شده درباره او، قطعی شده باشد. تا زمانی که تشریفات قانونی این روند انجام نشود و فرد از حقوق حقه خودش آگاه نشده و از خود دفاع نکند، مجازات‌کردن او، اساسا بی‌معناست. چنین مجازات‌هایی باید از سوی دادگاه و با یک روند حقوقی انجام شود و اگر ضابط قضائی که فقط وظیفه برخورد با جرم مشهود را دارد، جز اجرای دستورها، رأسا دادگاه تشکیل دهد و بدون طی‌شدن روند قانونی، حکمی را صادر و اجرا کند، مرتکب بی‌احترامی به دستگاه قضا شده است…

 

هوشنگ پوربابایی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری در روزنامه شرق نوشت:

 

نحوه نمایش اتباع بیگانه بازداشت‌شده در شیراز، دوباره موجی از اعتراض‌ها را در فضای مجازی به راه انداخته است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اعتراض گسترده، نادیده‌گرفته‌شدن قوانین داخلی کشور، قوانین بین‌المللی و حتی میثاق‌های جهانی است که ایران خود را به آن متعهد می‌بیند. از این دریچه می‌توان گفت چنین برخوردی با اتباع بیگانه، نه‌تنها بر اثر نادیده‌انگاشتن قانون‌های داخلی اعم از آیین‌نامه دادرسی و قانون مجازات اسلامی بروز پیدا کرده، بلکه با تضعیف حقوق انسان‌هایی از کشور همسایه، بعد بین‌المللی نیز پیدا می‌کند و شخصیت حقوقی کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

 

حتی اگر جدای از میثاق‌های حقوق مدنی و سیاسی که ایران به آنها ملحق شده یا اعلامیه حقوق ‌بشر که ایران خود را پایبند به آن می‌داند، به تصاویر منتشر‌شده از بازداشت اتباع بیگانه در شیراز نگاه کنیم، باز هم شاهد نادیده‌انگاشتن قوانین جاری کشور در این نوع برخورد هستیم؛ برابر با قانون، هیچ‌کس را نمی‌توان مجازات کرد مگر آنکه براساس قانون دستگیر شده باشد، روند قانونی محاکمه‌اش را پشت ‌سر گذاشته و حکم صادر‌شده درباره او، قطعی شده باشد. تا زمانی که تشریفات قانونی این روند انجام نشود و فرد از حقوق حقه خودش آگاه نشده و از خود دفاع نکند، مجازات‌کردن او، اساسا بی‌معناست. چنین مجازات‌هایی باید از سوی دادگاه و با یک روند حقوقی انجام شود و اگر ضابط قضائی که فقط وظیفه برخورد با جرم مشهود را دارد، جز اجرای دستورها، رأسا دادگاه تشکیل دهد و بدون طی‌شدن روند قانونی، حکمی را صادر و اجرا کند، مرتکب بی‌احترامی به دستگاه قضا شده است.

 

فعلی که این اتباع بیگانه انجام داده‌اند، مگر چه بوده است؟ از نظر بین‌المللی نیز باید جلوی چنین پدیده‌هایی را گرفت، چراکه در نگاه دنیا، نادیده‌گرفتن مقرارت داخلی و قوانین جاری کشور، می‌تواند به خدشه‌دارشدن شخصیت حقوقی ایران در دنیا بینجامد. وقتی مراجع قانونی دنیا و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی بین‌المللی دریابند ما در کشور خودمان، طی‌کردن روند قانونی را نادیده می‌گیریم، آنها هم به ما بدگمان و بی‌اعتماد می‌شوند.

 

مجازات‌کردن متهمان در ملأعام براساس آیین‌نامه دادرسی کیفری و قوانین مدنی کشور فقط در صورتی اجرا می‌شود که مجازات فرد بتواند باعث تنبیه افراد دیگر انجام شود. آیا چنین روش تنبیهی برای اتباع بیگانه در سطح شهر شیراز می‌تواند به جلوگیری از تکرار این اقدام درباره شهروندان شیرازی بدل شود؟ شهروندان ایرانی مخاطب چنین مجازاتی در ملأ عام هستند یا اتباع بیگانه؟

روشنگری

http://roshangari.info/?p=3329

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ننگ با «تکذیبیه» پاک نمی شود

افغانستانی ها در قفس نیروی انتظامی در شیراز!

 

• بعد از انتشار عکس های تکان دهنده از افعانستانی های مهاجر در قفس های نیروی انتظامی در شیراز، فرماندهی این نیرو وقاحت را بیشتر کرده و چنین اقدامی را «تکذیب» کرده است ...

 

در دوران انقلاب وقتی ماموران حکومت شاه می کوشیدند جنایات حکومت و شعارهای مردم را با رنگ از در و دیوارها شهرها پاک کنند، مردم شعار می دادند، «ننگ با رنگ پاک نمی شود»! حالا رنگ رفته است و تکذیبه ها جای آن را گرفته است. فرماندهی نیروی انتظامی شیراز در قفس کردن افغانستانی ها را «تکذیب» کرده است، آن ها به جای رسیدگی به این اقدام غیرانسانی، در صدد «تکذیب» برآمده اند، آن هم بعد از آن که عکس های این اقدام بی شرمانه در همه جا منتشر شده است.

خبرگزاری رسمی دولت خبر داده است: فرماندهی انتظامی فارس خبر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی را تکذیب کرد!

بنابر این گزارش، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس اعلام کرد: خبر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی در این استان، تکذیب می شود.

به گزارش ایرنا، این معاونت افزود: اینکه در فضای مجازی بیان شده ماموران انتظامی فارس اتباع خارجی را بازداشت کرده و این افراد را در قفس انداخته اند، ازاساس کذب محض است.

برخی سایت ها نوشتند که نیروی انتظامی شیراز، اتباع بیگانه بازداشت شده را به نمایش گذاشت و قفسی از اتباع بیگانه بازداشت شده ای که مجوز حضور در این شهر یا در کل ایران را نداشته اند ساخته است و آنان را در این قفس گذاشته است.

 

 

بنا به گزارش های منتشر شده، گروهی از مهاجران افغان چند روز پیش، تحت عنوان "مکشوفات کلانتری‌های شیراز" در قفسی به نمایش گذاشته شدند. این عمل با واکنش‌هایی در ایران و افغانستان روبرو شد. یک وبلاگ‌نویس خطاب به دولمتردان افغان نوشت: «باید از شنیدن این خبر بمیرید!»

تصاویر این گروه از مهاجران افغان در شیراز که در حصاری فلزی با چشم‌هایی که با پارچه سفید بسته شده‌اند، موجب تاسف، حیرت و شرمساری بسیاری از ایرانیان و افغانستانی ها شد.

به گزارش دویچه وله، پلیس شیراز در روزهای اخیر خبر از یک عملیات "گسترده" داد و گفت که در این عملیات " مقادیر زیادی مشروبات الکلی، مواد مخدر" و "فیلم های مستهجن" از مهاجران افغان "جمع‌آوری" شده‌اند. نیروی انتظامی سپس روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور) "نمایشگاهی" از "مکشوفات کلانتری‌های شیراز در ۴۸ ساعت گذشته" برپا کرد که در آن گروهی از مهاجران افغان که اجازه اقامت در ایران را ندارند نیز به "نمایش" گذاشته شدند.

ناصر کشاورز، معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی استان فارس در رابطه با این خبر گفته بود ۲۷۷ نفر از "اتباع بیگانه غیرمجاز" در این استان بازداشت شده‌اند.

 

قبل از تکذیبه نیروی انتظامی فارس، "انصاف‌نیوز" گوشه‌های از واکنش‌‌ها به این اقدام را در افغانستان منعکس کرده بود.

سایت شبکه اطلاع رسانی افغان این کار را "به دور از شأن و منزلت انسانی و اسلامی" توصیف کرد و حبیب‌الله یوسف‌زی، مخاطب این سایت نوشت: «جای بسی افسوس است که همسایه‌مان، ایران اسلامی، چنین رفتاری غیرانسانی را در حق مهاجرین انجام می‌دهد. چنین وحشیگری به دور از انسانیت است. از صمیم قلب متاسفم».

مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک خود نوشت: «یعنی آدمی چقدر می تواند حقیر شود!» او خطاب به مردم ایران گفته است: «ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیایی‌تان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می کنید! آدم‌ها با هم برابرند و هیچ نژادی برتری بر نژاد دیگری ندارد.»

او شکوه کرده است که تعصب باعث شده است که ایرانی‌ها «فکر می کنند هموطنان من شبیه گوساله هستند» و به مردم، حتی روشنفکران ایرانی خرده گرفته است که چرا حساسیت لازم را ندارند: « می‌خواهم از سکوت نسل تحصیل‌کرده ایران بگویم که اگر آن‌ها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت‌شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه‌ای که آگاه و مسئول و دانا نباشد سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آوار‌گی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.»

 

"مهدی جعفری"، وبلاگ نویس "افغانستان سرزمین من" نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار٬ مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت: «دولتمردان شرمتان باد! شماهایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید!»

مقام‌های مسئول در ایران هنوز نسبت به این "نمایشگاه" واکنشی نشان نداد‌ه‌اند. واکنش‌‌ها عمدتا در فضای مجازی و از سوی چند تن از شخصیت‌های سیاسی یا فعالان اجتماعی بوده‌اند.

بنابر این گزارش، این اولین باری نیست که نیروی انتظامی با کسانی که بازداشت کرده است، برخوردهایی مغایر قانون می‌کند. در سال‌های پیش نیز بارها کسانی که تحت عنوان "اراذل و اوباش" دستگیر شده‌اند، یا سوار بر تریلی در شهر گرداننده شده‌‌اند یا با انداختن آفتابه به گردن آن‌ها ظاهرا خواسته‌اند "درس عبرتی" به بقیه بدهند.

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

شنبه  ۲۰ شهريور ۱٣۹۵ -  ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=75572

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

اعتراض به نمایش افغان‌ها در قفسی در شیراز

اقدام تحقیر کننده‌ی پلیس شیراز در به نمایش گذاشتن اتباع خارجی بازداشت شده در وضعیتی مشابه قفس در کنار کشفیات غیرقانونی، با انتشار تصاویر آن بازتابی منفی شدیدی در میان شهروندان افغانستان داشت. نماینده مردم هرات در واکنشی به این اتفاق نوشت: «می گویند در شهرى كه سعدى گفته، تو كز محنت دیگران بى غمى نشاید كه نامت نهند آدمى، مردمانش انسانها را داعش وار در قفس به نمایش می‌گذارند!»

iran-emrooz.net | Fri, 09.09.2016, 14:56

 

اقدام تحقیر کننده‌ی پلیس شیراز در به نمایش گذاشتن اتباع خارجی بازداشت شده در وضعیتی مشابه قفس در کنار کشفیات غیرقانونی، با انتشار تصاویر آن بازتابی منفی شدیدی در میان شهروندان افغانستان داشته است.

 

به گزارش انصاف نیوز، محمدرضا خوشک، نماینده مردم هرات در پارلمان آن کشور، در واکنشی به این اتفاق نوشت: «می گویند در شهرى كه سعدى گفته، تو كز محنت دیگران بى غمى نشاید كه نامت نهند آدمى، مردمانش انسانها را داعش وار در قفس به نمایش میگذارند!»

 

سایت شبکه اطلاع رسانی افغان با تیتر «نمایشگاه افغانستانی‌های در قفس در ایران» نوشت: مکشوفات پولیس در شهر شیراز ایران به نمایش گذاشته شد. در کنار نمایش مواد مکشوفه جرمی و ممنوع در ایران، تعدادی از افغانستانی های دستگیر شده توسط پولیس ایران نیز به نمایش درآمده است. خبرگزاری دانشجویان ایران طی گزارشی از این نمایشگاه، عکس های افغانستانی های در قفس را انعکاس داده است که به دور از شان و منزلت انسانی و اسلامی است.

 

حبیب الله یوسفزی، مخاطب این سایت نوشته است: «جای بسی افسوس است که همسایه مان ایران اسلامی چنین رفتاری غیر انسانی را در حق مهاجرین انجام می دهد. چنین وحشیگری به دور از انسانیت است. از صمیم قلب متاسفم».

 

اعتراض یک شاعر افغان

 

مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک نوشته است:

 

خبر این است: «پلیس شهر شیراز در یک فعالیت گسترده اقدام به جمع آوری عوامل فساد کرده و توانسته مقادیر زیادی مشروبات الکلی، مواد مخدر، فیلم های مستهجن و افغانستانی‌های غیر مجاز را کشف و به معرض دید عموم بگذارد!»

 

خبر بالا یک خبر حقیقی است. یعنی آدمی چقدر می‌تواند حقیر شود! ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیایتان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید! آدم‌ها با هم برابرند و هیچ نژادی برتری بر نژاد دیگری ندارد.

 

هرچه می خواهم بنویسم اما نمی توانم. می خواهم از لشکر فاطمیون بنویسم که به جای دفاع از میهنشان همسو با مقاصد سیاسی کشور ایران می جنگند. می‌خواهم از دولت مردان کثیف کشور خودم بگویم که میهن مان را به گند کشیده‌اند. می‌خواهم از تعصب در ایران بگویم که فکر می کنند هموطنان من شبیه گوساله هستند. می خواهم از اهالی کشور خودم بگویم که درد غربت را فراموش کرده اند و چسبیده اند به مسائل قومی. می خواهم از دل صد چاک خودم بگویم. می خواهم از بی وطنانی بگویم که روی پیشانی شان آواره نوشته‌ اما نمی توانم.

 

فقط همین قدر می گویم که دولت های همسایه ما خیلی ناجوان مرد هستند. می خواهم از سکوت نسل تحصیل کرده ی ایران بگویم که اگر آن ها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه ای که آگاه و مسوول و دانا نباشد سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آواره گی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.

 

اعتراض یک وبلاگ نویس

 

«مهدی جعفری»، وبلاگ نویس «افغانستان سرزمین من» نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار٬ مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت:

 

«دولتمردان شرمتان باد! شماهایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید! خبرگزاری ایسنا امروز خبری را منتشر کرد که حین خواندنش دلم خون شد و لحظاتی برای هموطنانم گریستم و گریستم! به نقل از این خبرگزاری، نیروی انتظامی ولایت شیراز در ایران دستاوردهای یک ماه خود را در معرض دید عموم گذاشت: مواد مخدر های کشف شده، چاقو و دیگر سلاح های سرد، فیلم های مستهجن و مشروبات الکلی از جمله موادی بود که نیروی انتظامی شیراز کشف و ظبط کرده بود و اینک در این نماشگاه در معرض دید عموم گذاشته بود.

 

صحنه تکان دهنده و غیر انسانی این نمایشگاه اما اتباع کشور عزیزمان افغانستان بود که در قفس های آهنین در معرض دید گذاشته شده بود. وای خداوند جهان تحمل این ننگ را دیگر ندارم…! در عصر مدرن و حرکات زمان جاهلیت …! اینها درست است که افغانی اند و به صورت قاچاق وارد کشور همسایه شده اند اما انسان‌اند و مسلمان!

 

یا محمد(ٌص) بیا ببین که امتت در حق یکدیگر چه کار می‌کنند! هموطنان من این صحنه را باور نکردم و مرتب به خودم می‌گویم دروغ است…! خدا کند که دروغ باشد که اگر راست باشد ننگ بر عبدالله و غنی که اینگونه ملت خود را به بردگی و بندگی و حقارت کشانده‌اند!»

 

خبر

 

ایسنا در کنار عکس‌هایی که منتشر کرده نوشت: «معاون هماهنگ كننده نیروی انتظامی فارس در یك نشست خبری به تشریح اقدامات و كشفیات پلیس طی روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور پرداخت. سرهنگ كشاورز از دستگیری تعداد ۹۰۰ متهم در این ارتباط خبر داد و یادآور شد كه بین متهمان، خرده فروش مواد مخدر، اتباع بیگانه غیرمجاز، مخلان نظم و امنیت، سارق و متهمان تحت تعقیب دیده می‌شوند».

 

سایت روزنامه‌ی «جام جم» نیز با توضیحی مشابه، گزارش تصویری این اتفاق را منتشر کرده است.

 

گزارش بی‌بی‌سی:

دولت افغانستان: جمهوری اسلامی باید رویداد شیراز را به طور جدی پیگیری کند

 

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان برخورد نیروی انتظامی شیراز با پناهجویان افغان را عملی غیر انسانی، توهین آمیز و تعرض به کرامت انسانی خوانده است.

 

دو روز پیش نیروی انتظامی ایران در شهر شیراز از مکشوفاتی از قبیل مواد قاچاق، مواد مخدر، خودروهای سرقتی ،فیلم‌های غیر مجاز، مشروبات الکلی و «دستگیری اتباع بیگانه» خبر داد و تصاویری از آن را منتشر کرد.

 

در این تصاویر شماری از مردان با چشم بند در حصاری فلزی در فضایی باز دیده می‌شوند. جزئیاتی در مورد تابعیت این شهروندان ذکر نشده است، ولی از ظاهر تصویر به نظر می‌رسد که افغان باشند.

 

وزارت مهاجرین افغانستان با نشر خبرنامه امروز جمعه ۱۹ سنبله/شهریور از دولت جمهوری اسلامی ایرانی خواسته است تا این موضوع را به شکل جدی پیگیری کند. نیروی انتظامی ایران تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

 

اما در توئیتر منسوب به محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس آمده است: بنابر توضیح پلیس امنیت فارس، این افراد سارقان ایرانی هستند که در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی دستگیر و در محوطه یگان با راه‌بندهای فلزی محصور شده‌اند.

 

در دو روز گذشته انتشار این عکس‌ها زیر عنوان ” مکشوفات ۴۸ ساعته نیروی انتظامی در شیراز” واکنش‌های شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از افغانستان و هم از ایران را به همراه داشته است.

 

تصاویر این افراد در میان حصاری از میله‌های آهنی توسط شمار انبوهی از کاربران اجتماعی توهین آمیز و غیر انسانی تلقی شده است.

 

واکنش‌های افغان‌ها

 

محمد رضا خوشک، نماینده هرات در مجلس در صفحه فیسبوکش نوشته است: «می‌گویند در شهرى که سعدى گفته، تو کز محنت دیگران بى غمى نشاید که نامت نهند آدمى، مردمانش انسان‌ها را داعش وار در قفس به نمایش می‌گذارند.»

 

این شعر سعدی در واکنش‌های زیادی هم از سوی ایرانی‌ها و هم افغان‌ها در ارتباط با عکس‌های منتشر شده، ذکر شده است.

 

رشید محمدی، یکی از معاونین دفتر معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان با نشر یکی از عکس‌ها نوشته است: «گاهی اوقات، عمق یک مفکوره نژادی و فاشیستی را؛ هیچ منطق وبرهانی توجیه نمی‌تواند. ادعای اسلامی و انسانی بودن را باید در عمل ثابت نمود.»

 

واکنش‌های ایرانی‌ها

 

الهه خسروی، یکی از روزنامه‌نگاران فرهنگی در ایران، در صفحه توییترش نوشته است: «قرن‌هاست که با مهاجران درست رفتار کردیم، از لهستانی و ارمنی بگیر تا یهودی و...، توی این سی سال ولی قد تمام تاریخ شرمنده افغان ها شدیم.»

 

آرش بهمن، روزنامه‌نگار ایرانی با بازنشر یکی از عکس‌های پناهجویان چشم بسته نوشته: «گیریه اکنون صفت ابتر است.»

 

کاربران هر دو کشور برخورد نیروی انتظامی شیراز با پناهجویان افغان را به برخورد نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) تشبیه کرده اند.

 

سالار گوهرآگین در حساب توییترش با اشاره به این عکس ها نوشته است: «چه فرقی بین فرمانده نیروی انتظامی شیراز و ابوبکر بعدادی فرمانده داعش می‌بینید؟ هیچ! یک هیچ بی نهایت بزرگ.»

 

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه است، در مطلبی نوشته است: «آنچه در این اقدام پرسنل نیروی انتظامی شیراز جای تاسف دارد، اینکه چرا مسئولان محترم نیروی انتظامی کالاهای قاچاق را کنار انسان‌های غیر قانونی قرار داده‌اند، مگر فرق کالا و انسان یکی است.»

ایران امروز

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/64416/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتخاب کد خبر: ۲۹۱۱۳۳تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴

اعتراض به نمایش افغان‌ها در قفسی در شیراز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقدام تحقیر کننده ی پلیس شیراز در به نمایش گذاشتن اتباع خارجی بازداشت شده در وضعیتی مشابه قفس در کنار کشفیات غیرقانونی، با انتشار تصاویر آن بازتابی منفی شدیدی در میان افغانستانی داشته است.

به گزارش انتخاب، محمدرضا خوشک، نماینده مردم هرات در پارلمان آن کشور، در واکنشی به این اتفاق نوشت: «مي گويند در شهرى كه سعدى گفته، تو كز محنت ديگران بى غمى نشايد كه نامت نهند آدمى، مردمانش انسانها را داعش وار در قفس به نمايش ميگذارند!»

سایت شبکه اطلاع رسانی افغان با تیتر «نمایشگاه افغانستانی های در قفس در ایران» نوشت: مکشوفات پولیس در شهر شیراز ایران به نمایش گذاشته شد. در کنار نمایش مواد مکشوفه جرمی و ممنوع در ایران، تعدادی از افغانستانی های دستگیر شده توسط پولیس ایران نیز به نمایش درآمده است. خبرگزاری دانشجویان ایران طی گزارشی از این نمایشگاه، عکس های افغانستانی های در قفس را انعکاس داده است که به دور از شان و منزلت انسانی و اسلامی است.

حبیب الله یوسفزی، مخاطب این سایت نوشته است: «جای بسی افسوس است که همسایه مان ایران اسلامی چنین رفتاری غیر انسانی را در حق مهاجرین انجام می دهد. چنین وحشیگری به دور از انسانیت است. از صمیم قلب متاسفم».

 

اعتراض یک شاعر افغان

 

مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک نوشته است:

 

خبر این است: «پلیس شهر شیراز در یک فعالیت گسترده اقدام به جمع آوری عوامل فساد کرده و توانسته مقادیر زیادی مشروبات الکلی، مواد مخدر، فیلم های مستهجن و افغانستانی های غیر مجاز را کشف و به معرض دید عموم بگذارد!»

خبر بالا یک خبر حقیقی است. یعنی آدمی چقدر می تواند حقیر شود! ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیایتان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می کنید! آدم ها با هم برابرند و هیچ نژادی برتری بر نژاد دیگری ندارد.

هرچه می خواهم بنویسم اما نمی توانم. می خواهم از لشکر فاطمیون بنویسم که به جای دفاع از میهنشان همسو با مقاصد سیاسی کشور ایران می جنگند. می خواهم از دولت مردان کثیف کشور خودم بگویم که میهن مان را به گند کشیده اند. می خواهم از تعصب در ایران بگویم که فکر می کنند هموطنان من شبیه گوساله هستند. می خواهم از اهالی کشور خودم بگویم که درد غربت را فراموش کرده اند و چسبیده اند به مسائل قومی. می خواهم از دل صد چاک خودم بگویم. می خواهم از بی وطنانی بگویم که روی پیشانی شان آواره نوشته‌ اما نمی توانم.

فقط همین قدر می گویم که دولت های همسایه ما خیلی ناجوان مرد هستند. می خواهم از سکوت نسل تحصیل کرده ی ایران بگویم که اگر آن ها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه ای که آگاه و مسوول و دانا نباشد سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آواره گی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.

 

اعتراض یک وبلاگ نویس

 

«مهدی جعفری»، وبلاگ نویس «افغانستان سرزمین من» نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار٬ مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، به گزارش انصاف نیوز خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت:

«دولتمردان شرمتان باد! شماهایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید! خبرگزاری ایسنا امروز خبری را منتشر کرد که حین خواندنش دلم خون شد و لحظاتی برای هموطنانم گریستم و گریستم! به نقل از این خبرگزاری، نیروی انتظامی ولایت شیراز در ایران دستاوردهای یک ماه خود را در معرض دید عموم گذاشت: مواد مخدر های کشف شده، چاقو و دیگر سلاح های سرد، فیلم های مستهجن و مشروبات الکلی از جمله موادی بود که نیروی انتظامی شیراز کشف و ظبط کرده بود و اینک در این نماشگاه در معرض دید عموم گذاشته بود.

صحنه تکان دهنده و غیر انسانی این نمایشگاه اما اتباع کشور عزیزمان افغانستان بود که در قفس های آهنین در معرض دید گذاشته شده بود. وای خداوند جهان تحمل این ننگ را دیگر ندارم…! در عصر مدرن و حرکات زمان جاهلیت …! اینها درست است که افغانی اند و به صورت قاچاق وارد کشور همسایه شده اند اما انسان اند و مسلمان!

یا محمد(ٌص) بیا ببین که امتت در حق یکدیگر چه کار می کنند! هموطنان من این صحنه را باور نکردم و مرتب به خودم می گویم دروغ است…! خدا کند که دروغ باشد که اگر راست باشد ننگ بر عبدالله و غنی که اینگونه ملت خود را به بردگی و بندگی و حقارت کشانده اند!»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دویچه وله فارسی / ایران

اعتراض به نمایش گروهی از افغان‌ها در قفس در شیراز

گروهی از مهاجران افغان تحت عنوان "مکشوفات کلانتری‌های شیراز" در قفسی به نمایش گذاشته شدند. این عمل با واکنش‌هایی در ایران و افغانستان روبرو شد. یک وبلاگ‌نویس خطاب به دولمتردان افغان نوشت: «باید از شنیدن این خبر بمیرید!»

 

تصاویر گروهی از مهاجران افغان در شیراز که در حصاری فلزی با چشم‌هایی که با پارچه سفید بسته شده‌اند، مایه "شرمساری" بسیاری برای ایرانی‌ها و افغان‌ها شد.

پلیس شیراز در روزهای اخیر خبر از یک عملیات "گسترده" داد و گفت که در این عملیات " مقادیر زیادی مشروبات الکلی، مواد مخدر" و "فیلم های مستهجن" از مهاجران افغان "جمع‌آوری" شده‌اند. نیروی انتظامی سپس روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور) "نمایشگاهی" از "مکشوفات کلانتری‌های شیراز در ۴۸ ساعت گذشته" برپا کرد که در آن گروهی از مهاجران افغان که اجازه اقامت در ایران را ندارند نیز به "نمایش" گذاشته شدند.

ناصر کشاورز، معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی استان فارس در رابطه با این خبر گفت ۲۷۷ نفر از "اتباع بیگانه غیرمجاز" در این استان بازداشت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: "ایران مهاجران افغان را به زور اخراج کرده است"

ایرانی‌ها و "تعصبی هولناک"

"انصاف‌نیوز" گوشه‌های از واکنش‌‌ها به این اقدام را در افغانستان منعکس کرده است، از جمله آن‌چه فضای مجازی در این باره نوشته شده است.

سایت شبکه اطلاع رسانی افغان این کار را "به دور از شأن و منزلت انسانی و اسلامی" توصیف کرد و حبیب‌الله یوسف‌زی، مخاطب این سایت نوشت: «جای بسی افسوس است که همسایه‌مان، ایران اسلامی، چنین رفتاری غیرانسانی را در حق مهاجرین انجام می‌دهد. چنین وحشیگری به دور از انسانیت است. از صمیم قلب متاسفم».

مصطفی هزاره، شاعر و روزنامه نگار افغان نیز در فیسبوک خود نوشت: «یعنی آدمی چقدر می تواند حقیر شود!» او خطاب به مردم ایران گفته است: «ببینید دوستان ایرانی من، شما اگر به خارج از جغرافیایی‌تان سفر کنید خواهید دید که ارزش آدمی آن چیزی نیست که شما فکر می کنید! آدم‌ها با هم برابرند و هیچ نژادی برتری بر نژاد دیگری ندارد.»

 

او شکوه کرده است که تعصب باعث شده است که ایرانی‌ها «فکر می کنند هموطنان من شبیه گوساله هستند» و به مردم، حتی روشنفکران ایرانی خرده گرفته است که چرا حساسیت لازم را ندارند: « می‌خواهم از سکوت نسل تحصیل‌کرده ایران بگویم که اگر آن‌ها سکوت کنند دیر یا زود سرنوشت‌شان بدتر از این تصاویر خواهد شد. جامعه‌ای که آگاه و مسئول و دانا نباشد سرنوشتش تباهی است. اینگونه پیش برود دیر یا زود شما نیز گرفتار آوار‌گی و مهاجرت خواهید شد. البته شک دارم که بقیه مردم دنیا مثل شما متعصبانه فکر کنند.»

بیشتر بخوانید: دیده‌بان حقوق بشر: ایران حقوق مهاجران افغان را نقض می‌کند

"مهدی جعفری"، وبلاگ نویس "افغانستان سرزمین من" نیز با تیتر «پلیس ایران با افتخار٬ مهاجرین افغانستان را در داخل قفس به نمایش گذاشت!»، خطاب به دولتمردان افغانستان نوشت: «دولتمردان شرمتان باد! شماهایی که دعوای جایگاه و قدرت دارید باید از شنیدن این خبر بمیرید!»

واکنش‌ها در ایران

مقام‌های مسئول در ایران هنوز نسبت به این "نمایشگاه" واکنشی نشان نداد‌ه‌اند. واکنش‌‌ها عمدتا در فضای مجازی و از سوی چند تن از شخصیت‌های سیاسی یا فعالان اجتماعی بوده‌اند. از جمله کسانی که به چنین "نمایشی" انتقاد کرده، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت در دوره محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران است که در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «شرمنده انسانیت شدم، شرمنده مردم افغانستان».

 

علی جمالی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «شرم بر ما كه ديديم و سكوت كرديم. با عاملان اين هتک حرمت برادران فغانم سخنی ندارم كه بويی از انسانيت ندارند. ما چرا سكوت می‌كنيم؟! چرا اعتراض نمی‌كنيم».

ولی این اولین باری نیست که نیروی انتظامی با کسانی که بازداشت کرده است، برخوردهایی مغایر قانون می‌کند. در سال‌های پیش نیز بارها کسانی که تحت عنوان "اراذل و اوباش" دستگیر شده‌اند، یا سوار بر تریلی در شهر گرداننده شده‌‌اند یا با انداختن آفتابه به گردن آن‌ها ظاهرا خواسته‌اند "درس عبرتی" به بقیه بدهند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©